Opinie o produktach w sklepie internetowym. Dlaczego są ważne i jak wpływają na SEO?

Opinie o produktach w sklepie internetowym. Dlaczego są ważne i jak wpływają na SEO?

Przed kliknięciem “Kup Teraz” Twój Klient w sklepie internetowym chce być pewien, że podejmuje dobrą decyzję. Co utwierdzi go w tym przekonaniu, a jednocześnie wspomoże SEO w e-commerce? Opinie w sklepie internetowym!

Spis treści

95% Klientów czyta opinie o produkcie zanim dokona zakupu online. Jako kupujący mamy do wyboru w sieci dziesiątki, a nawet setki różnych dostawców tych samych produktów lub bardzo zbliżonych do siebie towarów. Nie możemy być ekspertami we wszystkim. Bardzo trudno być obeznanym w branży specjalistą od olejów samochodowych, łóżeczek dla niemowląt i kosmetyków dla psów jednocześnie.

Podejmujemy dziennie setki mikro-wyborów i decyzji, w których potrzebujemy wsparcia. Chcemy zdjąć z barków odpowiedzialność za wszystkie te wybory i czuć, że zrobiliśmy dobrze. Właśnie po to są nam opinie o produktach w sklepie internetowym. I właśnie dlatego Ty jako właściciel lub marketer sklepu online powinieneś o nie zadbać.

opinie w sklepie internetowym
W który z kocich przysmaków ze sklepu maxizoo.pl chętniej klikniesz lub od razu dodasz do koszyka?

Po co Ci opinie w sklepie internetowym?

Dobry produkt obroni się sam? I pomoże w tym najniższa cena? Niekoniecznie. Dziś jako Klienci oczekujemy czegoś więcej. Chcemy wiedzieć, jak wiele osób już skorzystało z danego produktu lub usługi. Uzależniamy nasze decyzje zakupowe od poleceń i social proof. Dlaczego jeszcze nie możesz zapominać o pozyskiwaniu opinii o produktach w sklepie online?

  • Wyróżnij się na tle konkurencji – jeśli ten sam lub podobny produkt da się kupić u Ciebie w sklepie i tutaj jest więcej pozytywnych ocen, zgadnij, którego dostawcę Klient wybierze.
  • Pokaż, że jesteś marką godną zaufania i sprzedajesz dobre rzeczy – społeczny dowód słuszności online w postaci pozytywnych opinii, ocen i recenzji produktu lub całego sklepu buduje dobry wizerunek Ciebie jako dostawcy. Według 80% sprzedawców online dobre opinie w internecie budują ich wiarygodność.
  • Zwiększ atrakcyjność podstron produktowych i landing page – czasem pewnie masz problem ze stworzeniem opisu produktu, który przyciągnie uwagę. W takim przypadku opis niejako stworzy się sam. 🙂 Oczywiście, tylko, jeśli sprzedajesz coś naprawdę dobrego.
  • Popraw wyniki w SERPach i pozyskaj user-generated content, wygenerowany organicznie przez Twoich realnych Klientów, którzy dzięki Twojej inicjatywie stworzą bazę mikro-recenzji Twoich produktów, a te staną się ogromnym wsparciem dla SEO podstrony produktu i całego sklepu – tyle long-tail’owych, unikatowych fraz, zdań i wpisów.

Czego mogą dotyczyć opinie w sklepie internetowym?

Ogólne opinie o sklepie w Google? Wiadomo, prosta sprawa. Pamiętaj jednak, że na ścieżce konwersji użytkownik może być zainteresowany opiniami na różne tematy. Czego mogą dotyczyć opinie w sklepie online?

opinie w sklepie online hm

recenzje produktów w sklepie internetowym
H&M wykorzystuje recenzje produktów pozyskane od dotychczasowych Klientów nie tylko po to, by podkreślić ich zalety, ale także po to, by potwierdzić, jak dobrze dopasowana jest rozmiarówka danej części garderoby. To naprawdę pomaga w podjęciu decyzji i zapewne zmniejsza ilość zwrotów.
  • Produkt – tu temat jest jasny. Jak potencjalni kupujący chcemy wiedzieć, jak inni oceniają dany towar.
  • Obsługa Klienta – jeśli proces decyzyjny wciąż trwa, Klient może mieć pytania do Twojej obsługi Klienta, ale obawy o to, czy w ogóle ktoś mu odpowie, a jeśli tak, to kiedy, mogą go zniechęcać do wypełnienia formularza kontaktowego, czy odpalenia czatu. Jeśli jednak zobaczy krótki testimonial z opinią innego Klienta o tym, że “odpowiedź przyszła w kilka sekund”, chętniej wyśle swoje zapytanie i pozostanie na prostej drodze do kliknięcia “Kupuję”.
  • Formy dostawy – przy wyborze opcji dostawy może być wyróżniona ta najlepiej oceniana przez Klientów i najbezpieczniejsza.
  • Dopasowanie produktu do potrzeb Klienta lub podobieństwo produktu do tego ze zdjęć – patrz wyżej: przykład od H&M.

Jak zdobyć opinie o produktach w sklepie internetowym?

Okej, wiemy już, o co toczy się ta gra. Zatem w jaki sposób pozyskiwać opinie wewnątrz sklepu internetowego? Oto kilka popularnych metod zdobywania pozytywnych ocen od Klientów w świecie e-commerce.

  1. Po kilku dniach po dostawie produktu do Klienta podziękuj mu za zakupy i poproś go mailowo o pozostawienie opinii z direct linkiem, prowadzącym bezpośrednio do formularza, w którym można przyznać produktowi określoną ocenę i dopisać kilka słów komentarza. Do tych osób, które nie otworzyły maila lub odczytały go, ale nie zostawiły swojej opinii, wyślij kolejną wiadomość za 2-3 tygodnie, a nawet miesiąc, tak, aby dać im czas na testy. #marketing_automation
  2. Zachęć Klienta do pozostawienia opinii w sklepie online za pomocą remarketingu w social mediach np. w serwisie Facebook, czy Instagram.
  3. Dodaj do paczki/przesyłki z produktem (lub do maila, jeśli to produkt cyfrowy) krótki list intencyjny z prośbą o wystawienie pozytywnej recenzji, np. z QR Code, odsyłającym na kartę produktu.

Jak motywować Klientów do pozostawienia opinii?

motywowanie do pozostawienia opinii w sklepie internetowym
Dobrym przykładem w tym zakresie będzie strefakursow.pl – użytkownik w zamian za wystawienie opinii po kursie online, w którym uczestniczył, otrzyma dodatkowe punkty lojalnościowe, które… może wymieniać na kolejne kursy online. I tak bez końca!

Ale zaraz, zaraz. Czemu właściwie Twój Klient ma poświęcić prywatny czas i wystawić opinię w Twoim sklepie online?

  1. Zniżki, rabaty, punkty lojalnościowe – tu chyba bez zaskoczenia. Standard, z którego korzysta mnóstwo biznesów w e-commerce. Zostaw swoją recenzję, a w zamian otrzymasz kupon rabatowy na x% na kolejne zamówienie.
  2. Gratisy do paczki – a to już o wiele rzadszy przypadek. W ramach rewanżu za pozytywną opinię do kolejnego zamówienia w Twoim sklepie online możesz dołożyć zaangażowanemu Klientowi jakiś prezent.
  3. Dostęp do specjalnych promocji i przedsprzedaży przed innymi – lubimy być pierwsi i stać się choć na chwilę VIP’em, dlatego ta metoda może być bardzo zachęcająca. Dostęp do wyprzedaży i preorderów produktów, które dopiero będą miały premierę w zamian za recenzowanie tych dotychczas zamówionych? Brzmi ekstra!
  4. Grywalizacja – z tego korzysta m.in. H&M, który pozwala użytkownikowi zbierać punkty za zakupy i wchodzić na wyższe levele, np. członka klubu Premium, który ma dostęp do innych przecen oraz darmowej wysyłki i zwrotów niezależnie od wartości zamówienia.
  5. Zapraszanie do testów – zbiór takich aktywnych recenzentów to podstawa do stworzenia bazy mikro influencerów, którzy mogą w przyszłości być testerami lub promotorami Twoich produktów w social mediach. Zaproszenie do udziału w takim programie może być strzałem w dziesiątkę.
  6. Konkurs na najciekawszą recenzję – z takiego rozwiązania skorzystała m.in. strefakursow.pl.

Opinie o produktach w sklepie internetowym a SEO

Po pierwsze: content. Recenzje produktów, zamieszczone na stronie, wspierają pozycjonowanie sklepu online. Każda taka recenzja to unikalny i niepowtarzalny content dla algorytmów Google, a także baza wiedzy o produkcie dla potencjalnych kupujących.

Po drugie: techniczne SEO. W jakich danych gustuje Google? Mowa tu choćby o informacjach, zawartych w znacznikach schema.org, zwykle ukrytych w kodzie HTML. To dzięki nim roboty lepiej interpretują Twoją stronę WWW (rozumieją jej sens), jej strukturę i wiedzą, co chcesz przekazać użytkownikom.

Przeczytaj: Schema na produkcie w sklepie internetowym. Jakie dane są przydatne w e-commerce?

Odpowiedni opis produktu za pomocą danych strukturalnych, takich jak gwiazdki, średnia ocen, czy recenzje, ale także ceny, zdjęcia lub miniaturki produktów, pomaga w tym, aby lepiej prezentować się w SERPach (takie wyniki zwracają na siebie większą uwagę), a co za tym – idzie zwiększać CTR i pozyskiwać więcej klików.

opinie w sklepie online a seo
Pozytywne oceny wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google za pomocą danych strukturalnych nie dość, że dodają social proof konkretnemu produktowi, to jeszcze wyróżniają Twój sklep na tle innych dostawców. W który z tych trzech linków kliknąłbyś najchętniej?

Opinie wewnątrz sklepu online: Twoje zadanie na najbliższe tygodnie

Jeśli dotrwałeś do tego momentu tekstu, to znak, że wiesz już, iż opinie w sklepie internetowym naprawdę mają znaczenie. Dosyć teorii. Czas na pracę domową: wybierz kilka punktów, metod i pomysłów z powyższego tekstu, a następnie spróbuj je wdrożyć w swoim e-commerce. W komentarzach pod tym wpisem czekamy na Twoją relację z ich wdrożenia lub inne pomysły na to, jak zachęcić użytkowników do recenzowania produktów i usług w sklepach online. Powodzenia!

FAQ

I tu i tu recenzje od realnych użytkowników mają duże znaczenie. Opinie w Google zachęcą potencjalnego Klienta do odwiedzenia Twojego sklepu po przejściu z wyszukiwarki Google. Opinie wewnątrz sklepu online, np. na karcie produktu, pomogą mu w podjęciu decyzji o zakupie w ostatnich kilku krokach na ścieżce konwersji.

Opinie o sklepie to piękny szyld na zewnątrz, a opinie w sklepie to wyrafinowana prezentacja produktu już po wejściu do salonu.

Po pierwsze: dodać takie funkcjonalności w sklepie online m.in. na kartach produktu. Po drugie: zautomatyzować pozyskiwanie opinii od Klientów. Po trzecie: zachęcić ich do tego odpowiednim systemem nagród. O tym piszemy wewnątrz artykułu.

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej