Opinie o produktach w sklepie internetowym. Dlaczego są ważne i jak wpływają na SEO?
Przed kliknięciem “Kup Teraz” Twój Klient w sklepie internetowym chce być pewien, że podejmuje dobrą decyzję. Co utwierdzi go w tym przekonaniu, a jednocześnie wspomoże SEO w e-commerce? Opinie w sklepie internetowym!
Spis treści
- Po co Ci opinie w sklepie internetowym?
- Jak zdobyć opinie o produktach w sklepie internetowym?
- Opinie o produktach w sklepie internetowym a SEO
- Opinie wewnątrz sklepu online: Twoje zadanie na najbliższe tygodnie
95% Klientów czyta opinie o produkcie zanim dokona zakupu online. Jako kupujący mamy do wyboru w sieci dziesiątki, a nawet setki różnych dostawców tych samych produktów lub bardzo zbliżonych do siebie towarów. Nie możemy być ekspertami we wszystkim. Bardzo trudno być obeznanym w branży specjalistą od olejów samochodowych, łóżeczek dla niemowląt i kosmetyków dla psów jednocześnie.
Podejmujemy dziennie setki mikro-wyborów i decyzji, w których potrzebujemy wsparcia. Chcemy zdjąć z barków odpowiedzialność za wszystkie te wybory i czuć, że zrobiliśmy dobrze. Właśnie po to są nam opinie o produktach w sklepie internetowym. I właśnie dlatego Ty jako właściciel lub marketer sklepu online powinieneś o nie zadbać.
Po co Ci opinie w sklepie internetowym?
Dobry produkt obroni się sam? I pomoże w tym najniższa cena? Niekoniecznie. Dziś jako Klienci oczekujemy czegoś więcej. Chcemy wiedzieć, jak wiele osób już skorzystało z danego produktu lub usługi. Uzależniamy nasze decyzje zakupowe od poleceń i social proof. Dlaczego jeszcze nie możesz zapominać o pozyskiwaniu opinii o produktach w sklepie online?
- Wyróżnij się na tle konkurencji – jeśli ten sam lub podobny produkt da się kupić u Ciebie w sklepie i tutaj jest więcej pozytywnych ocen, zgadnij, którego dostawcę Klient wybierze.
- Pokaż, że jesteś marką godną zaufania i sprzedajesz dobre rzeczy – społeczny dowód słuszności online w postaci pozytywnych opinii, ocen i recenzji produktu lub całego sklepu buduje dobry wizerunek Ciebie jako dostawcy. Według 80% sprzedawców online dobre opinie w internecie budują ich wiarygodność.
- Zwiększ atrakcyjność podstron produktowych i landing page – czasem pewnie masz problem ze stworzeniem opisu produktu, który przyciągnie uwagę. W takim przypadku opis niejako stworzy się sam. 🙂 Oczywiście, tylko, jeśli sprzedajesz coś naprawdę dobrego.
- Popraw wyniki w SERPach i pozyskaj user-generated content, wygenerowany organicznie przez Twoich realnych Klientów, którzy dzięki Twojej inicjatywie stworzą bazę mikro-recenzji Twoich produktów, a te staną się ogromnym wsparciem dla SEO podstrony produktu i całego sklepu – tyle long-tail’owych, unikatowych fraz, zdań i wpisów.
Czego mogą dotyczyć opinie w sklepie internetowym?
Ogólne opinie o sklepie w Google? Wiadomo, prosta sprawa. Pamiętaj jednak, że na ścieżce konwersji użytkownik może być zainteresowany opiniami na różne tematy. Czego mogą dotyczyć opinie w sklepie online?
- Produkt – tu temat jest jasny. Jak potencjalni kupujący chcemy wiedzieć, jak inni oceniają dany towar.
- Obsługa Klienta – jeśli proces decyzyjny wciąż trwa, Klient może mieć pytania do Twojej obsługi Klienta, ale obawy o to, czy w ogóle ktoś mu odpowie, a jeśli tak, to kiedy, mogą go zniechęcać do wypełnienia formularza kontaktowego, czy odpalenia czatu. Jeśli jednak zobaczy krótki testimonial z opinią innego Klienta o tym, że “odpowiedź przyszła w kilka sekund”, chętniej wyśle swoje zapytanie i pozostanie na prostej drodze do kliknięcia “Kupuję”.
- Formy dostawy – przy wyborze opcji dostawy może być wyróżniona ta najlepiej oceniana przez Klientów i najbezpieczniejsza.
- Dopasowanie produktu do potrzeb Klienta lub podobieństwo produktu do tego ze zdjęć – patrz wyżej: przykład od H&M.
Jak zdobyć opinie o produktach w sklepie internetowym?
Okej, wiemy już, o co toczy się ta gra. Zatem w jaki sposób pozyskiwać opinie wewnątrz sklepu internetowego? Oto kilka popularnych metod zdobywania pozytywnych ocen od Klientów w świecie e-commerce.
- Po kilku dniach po dostawie produktu do Klienta podziękuj mu za zakupy i poproś go mailowo o pozostawienie opinii z direct linkiem, prowadzącym bezpośrednio do formularza, w którym można przyznać produktowi określoną ocenę i dopisać kilka słów komentarza. Do tych osób, które nie otworzyły maila lub odczytały go, ale nie zostawiły swojej opinii, wyślij kolejną wiadomość za 2-3 tygodnie, a nawet miesiąc, tak, aby dać im czas na testy. #marketing_automation
- Zachęć Klienta do pozostawienia opinii w sklepie online za pomocą remarketingu w social mediach np. w serwisie Facebook, czy Instagram.
- Dodaj do paczki/przesyłki z produktem (lub do maila, jeśli to produkt cyfrowy) krótki list intencyjny z prośbą o wystawienie pozytywnej recenzji, np. z QR Code, odsyłającym na kartę produktu.
Jak motywować Klientów do pozostawienia opinii?
Ale zaraz, zaraz. Czemu właściwie Twój Klient ma poświęcić prywatny czas i wystawić opinię w Twoim sklepie online?
- Zniżki, rabaty, punkty lojalnościowe – tu chyba bez zaskoczenia. Standard, z którego korzysta mnóstwo biznesów w e-commerce. Zostaw swoją recenzję, a w zamian otrzymasz kupon rabatowy na x% na kolejne zamówienie.
- Gratisy do paczki – a to już o wiele rzadszy przypadek. W ramach rewanżu za pozytywną opinię do kolejnego zamówienia w Twoim sklepie online możesz dołożyć zaangażowanemu Klientowi jakiś prezent.
- Dostęp do specjalnych promocji i przedsprzedaży przed innymi – lubimy być pierwsi i stać się choć na chwilę VIP’em, dlatego ta metoda może być bardzo zachęcająca. Dostęp do wyprzedaży i preorderów produktów, które dopiero będą miały premierę w zamian za recenzowanie tych dotychczas zamówionych? Brzmi ekstra!
- Grywalizacja – z tego korzysta m.in. H&M, który pozwala użytkownikowi zbierać punkty za zakupy i wchodzić na wyższe levele, np. członka klubu Premium, który ma dostęp do innych przecen oraz darmowej wysyłki i zwrotów niezależnie od wartości zamówienia.
- Zapraszanie do testów – zbiór takich aktywnych recenzentów to podstawa do stworzenia bazy mikro influencerów, którzy mogą w przyszłości być testerami lub promotorami Twoich produktów w social mediach. Zaproszenie do udziału w takim programie może być strzałem w dziesiątkę.
- Konkurs na najciekawszą recenzję – z takiego rozwiązania skorzystała m.in. strefakursow.pl.
Opinie o produktach w sklepie internetowym a SEO
Po pierwsze: content. Recenzje produktów, zamieszczone na stronie, wspierają pozycjonowanie sklepu online. Każda taka recenzja to unikalny i niepowtarzalny content dla algorytmów Google, a także baza wiedzy o produkcie dla potencjalnych kupujących.
Po drugie: techniczne SEO. W jakich danych gustuje Google? Mowa tu choćby o informacjach, zawartych w znacznikach schema.org, zwykle ukrytych w kodzie HTML. To dzięki nim roboty lepiej interpretują Twoją stronę WWW (rozumieją jej sens), jej strukturę i wiedzą, co chcesz przekazać użytkownikom.
Przeczytaj: Schema na produkcie w sklepie internetowym. Jakie dane są przydatne w e-commerce?
Odpowiedni opis produktu za pomocą danych strukturalnych, takich jak gwiazdki, średnia ocen, czy recenzje, ale także ceny, zdjęcia lub miniaturki produktów, pomaga w tym, aby lepiej prezentować się w SERPach (takie wyniki zwracają na siebie większą uwagę), a co za tym – idzie zwiększać CTR i pozyskiwać więcej klików.
Opinie wewnątrz sklepu online: Twoje zadanie na najbliższe tygodnie
Jeśli dotrwałeś do tego momentu tekstu, to znak, że wiesz już, iż opinie w sklepie internetowym naprawdę mają znaczenie. Dosyć teorii. Czas na pracę domową: wybierz kilka punktów, metod i pomysłów z powyższego tekstu, a następnie spróbuj je wdrożyć w swoim e-commerce. W komentarzach pod tym wpisem czekamy na Twoją relację z ich wdrożenia lub inne pomysły na to, jak zachęcić użytkowników do recenzowania produktów i usług w sklepach online. Powodzenia!
Opinie o produkcie odgrywają ogromną rolę na etapie decyzji o jego zakupie, szczególnie, jeśli mowa o produktach z wyższej półki cenowej. Chcemy potwierdzenia, że dobrze ulokujemy swoje pieniądze i takiego potwierdzenia szukamy właśnie w opiniach 😉
Dokładnie. Opinie to dość istotny element na drodze do konwersji. Mogę to na pewno potwierdzić na swoim przykładzie – opinie (zwłaszcza opisowe) często znacznie ułatwiają mi podjęcie decyzji:)
opinie w amazonie to absolutna podstawa a w sklepie zaczynają być ważne, o ile nikt nimi nie manipuluje