- Po co Ci opinie w sklepie internetowym?
- Jak zdobyć opinie o produktach w sklepie internetowym?
- Opinie o produktach w sklepie internetowym a SEO
- Opinie wewnątrz sklepu online: Twoje zadanie na najbliższe tygodnie
Po co Ci opinie w sklepie internetowym?
Dobry produkt obroni się sam? I pomoże w tym najniższa cena? Niekoniecznie. Dziś jako Klienci oczekujemy czegoś więcej. Chcemy wiedzieć, jak wiele osób już skorzystało z danego produktu lub usługi. Uzależniamy nasze decyzje zakupowe od poleceń i social proof. Dlaczego jeszcze nie możesz zapominać o pozyskiwaniu opinii o produktach w sklepie online?- Wyróżnij się na tle konkurencji - jeśli ten sam lub podobny produkt da się kupić u Ciebie w sklepie i tutaj jest więcej pozytywnych ocen, zgadnij, którego dostawcę Klient wybierze.
- Pokaż, że jesteś marką godną zaufania i sprzedajesz dobre rzeczy - społeczny dowód słuszności online w postaci pozytywnych opinii, ocen i recenzji produktu lub całego sklepu buduje dobry wizerunek Ciebie jako dostawcy. Według 80% sprzedawców online dobre opinie w internecie budują ich wiarygodność.
- Zwiększ atrakcyjność podstron produktowych i landing page - czasem pewnie masz problem ze stworzeniem opisu produktu, który przyciągnie uwagę. W takim przypadku opis niejako stworzy się sam. :) Oczywiście, tylko, jeśli sprzedajesz coś naprawdę dobrego.
- Popraw wyniki w SERPach i pozyskaj user-generated content, wygenerowany organicznie przez Twoich realnych Klientów, którzy dzięki Twojej inicjatywie stworzą bazę mikro-recenzji Twoich produktów, a te staną się ogromnym wsparciem dla SEO podstrony produktu i całego sklepu - tyle long-tail’owych, unikatowych fraz, zdań i wpisów.
Czego mogą dotyczyć opinie w sklepie internetowym?
Ogólne opinie o sklepie w Google? Wiadomo, prosta sprawa. Pamiętaj jednak, że na ścieżce konwersji użytkownik może być zainteresowany opiniami na różne tematy. Czego mogą dotyczyć opinie w sklepie online? [caption id="attachment_40380" align="aligncenter" width="380"] H&M wykorzystuje recenzje produktów pozyskane od dotychczasowych Klientów nie tylko po to, by podkreślić ich zalety, ale także po to, by potwierdzić, jak dobrze dopasowana jest rozmiarówka danej części garderoby. To naprawdę pomaga w podjęciu decyzji i zapewne zmniejsza ilość zwrotów.[/caption]- Produkt - tu temat jest jasny. Jak potencjalni kupujący chcemy wiedzieć, jak inni oceniają dany towar.
- Obsługa Klienta - jeśli proces decyzyjny wciąż trwa, Klient może mieć pytania do Twojej obsługi Klienta, ale obawy o to, czy w ogóle ktoś mu odpowie, a jeśli tak, to kiedy, mogą go zniechęcać do wypełnienia formularza kontaktowego, czy odpalenia czatu. Jeśli jednak zobaczy krótki testimonial z opinią innego Klienta o tym, że “odpowiedź przyszła w kilka sekund”, chętniej wyśle swoje zapytanie i pozostanie na prostej drodze do kliknięcia “Kupuję”.
- Formy dostawy - przy wyborze opcji dostawy może być wyróżniona ta najlepiej oceniana przez Klientów i najbezpieczniejsza.
- Dopasowanie produktu do potrzeb Klienta lub podobieństwo produktu do tego ze zdjęć - patrz wyżej: przykład od H&M.
Jak zdobyć opinie o produktach w sklepie internetowym?
Okej, wiemy już, o co toczy się ta gra. Zatem w jaki sposób pozyskiwać opinie wewnątrz sklepu internetowego? Oto kilka popularnych metod zdobywania pozytywnych ocen od Klientów w świecie e-commerce.- Po kilku dniach po dostawie produktu do Klienta podziękuj mu za zakupy i poproś go mailowo o pozostawienie opinii z direct linkiem, prowadzącym bezpośrednio do formularza, w którym można przyznać produktowi określoną ocenę i dopisać kilka słów komentarza. Do tych osób, które nie otworzyły maila lub odczytały go, ale nie zostawiły swojej opinii, wyślij kolejną wiadomość za 2-3 tygodnie, a nawet miesiąc, tak, aby dać im czas na testy. #marketing_automation
- Zachęć Klienta do pozostawienia opinii w sklepie online za pomocą remarketingu w social mediach np. w serwisie Facebook, czy Instagram.
- Dodaj do paczki/przesyłki z produktem (lub do maila, jeśli to produkt cyfrowy) krótki list intencyjny z prośbą o wystawienie pozytywnej recenzji, np. z QR Code, odsyłającym na kartę produktu.
Jak motywować Klientów do pozostawienia opinii?
[caption id="attachment_40375" align="aligncenter" width="602"] Dobrym przykładem w tym zakresie będzie strefakursow.pl - użytkownik w zamian za wystawienie opinii po kursie online, w którym uczestniczył, otrzyma dodatkowe punkty lojalnościowe, które… może wymieniać na kolejne kursy online. I tak bez końca![/caption] Ale zaraz, zaraz. Czemu właściwie Twój Klient ma poświęcić prywatny czas i wystawić opinię w Twoim sklepie online?- Zniżki, rabaty, punkty lojalnościowe - tu chyba bez zaskoczenia. Standard, z którego korzysta mnóstwo biznesów w e-commerce. Zostaw swoją recenzję, a w zamian otrzymasz kupon rabatowy na x% na kolejne zamówienie.
- Gratisy do paczki - a to już o wiele rzadszy przypadek. W ramach rewanżu za pozytywną opinię do kolejnego zamówienia w Twoim sklepie online możesz dołożyć zaangażowanemu Klientowi jakiś prezent.
- Dostęp do specjalnych promocji i przedsprzedaży przed innymi - lubimy być pierwsi i stać się choć na chwilę VIP’em, dlatego ta metoda może być bardzo zachęcająca. Dostęp do wyprzedaży i preorderów produktów, które dopiero będą miały premierę w zamian za recenzowanie tych dotychczas zamówionych? Brzmi ekstra!
- Grywalizacja - z tego korzysta m.in. H&M, który pozwala użytkownikowi zbierać punkty za zakupy i wchodzić na wyższe levele, np. członka klubu Premium, który ma dostęp do innych przecen oraz darmowej wysyłki i zwrotów niezależnie od wartości zamówienia.
- Zapraszanie do testów - zbiór takich aktywnych recenzentów to podstawa do stworzenia bazy mikro influencerów, którzy mogą w przyszłości być testerami lub promotorami Twoich produktów w social mediach. Zaproszenie do udziału w takim programie może być strzałem w dziesiątkę.
- Konkurs na najciekawszą recenzję - z takiego rozwiązania skorzystała m.in. strefakursow.pl.