Spis treści
- Co to są narzędzia marketing automation?
- Najlepsze narzędzia do marketing automation
- Narzędzia marketing automation – podsumowanie
Co to są narzędzia marketing automation?
Marketing automation to strategia marketingowa, która opiera się na analizie zachowania użytkowników i służy jak najlepszej personalizacji treści, a także poprawie wskaźnika konwersji. Główny cel MA to pokazywanie odpowiednim użytkownikom odpowiednich treści, w odpowiednim miejscu i o właściwej porze.
Jak pewnie się domyślasz, takie działania nie są możliwe bez korzystania ze specjalnie w tym celu stworzonych narzędzi. Platformy do marketing automation pomagają zbierać dane na temat użytkowników (zarówno anonimowych, jak i indywidualnych), a potem przesyłać lub pokazywać im adekwatne treści.
Często narzędzia tego typu personalizują i usprawniają lejek sprzedażowy oraz ścieżkę użytkownika w taki sposób, by zapobiec utracie konwersji i prowadzić skuteczny lead nurturing.
Więcej na temat Marketing Automation przeczytasz w artykule Marketing Automation – co to dokładnie jest?
Najlepsze narzędzia do marketing automation
1. Edrone
Edrone to jedno z narzędzi marketing automation, na które warto zwrócić uwagę, szczególnie jeśli działasz na polskim rynku. Platforma oferuje ponad 20 różnych scenariuszy automatyzacji, a do tego pozwala zarządzać najważniejszymi wskaźnikami związanymi z konwersją w e-commerce.
Ustawisz tu automatyczne wiadomości wysyłane do klientów po porzuceniu koszyka, spersonalizowane rekomendacje cross-sellingowe tworzone w oparciu o zdobywane przez narzędzie dane (i wspomagane AI) czy program lojalnościowy uzupełniony scenariuszem Odzyskaj klienta.
Automatyzacja marketingu z Edrone to też zachęcanie do powrotu, między innymi za sprawą wysyłania wiadomości już po zakupie, tworzeniu maila z listą życzeń czy angażowania w regularną komunikację. Zachęć klientów do powrotu. Wysyłaj im wiadomości po zakupie i angażuj w komunikację. Ustaw mail z “Listą życzeń” i przypomnij o upragnionych produktach, gdy te wrócą do sprzedaży.
Ostatni z interesujących claimów Edrone to “Zamień odwiedzających w kupujących” – spersonalizowany lejek sprzedażowy pozwala łatwo zarządzać zachowaniami potencjalnych klientów i doprowadzić ich skutecznie do dokonania sprzedaży. Inteligentne pop-upy to także szansa na zdobycie maila klienta i przekonanie go do zakupu w późniejszym czasie, nawet jeśli nie zrealizuje konwersji podczas pierwszej wizyty na stronie.
Dodatkowy atut to wygodny panel Edrone, w którym sprawdzisz swoje metryki e-commerce i stworzysz w prosty sposób raporty w formacie PDF.
Dla kogo: B2B
Opinie:
Cena: Aby uzyskać wycenę, należy skontaktować się z działem sprzedaży Edrone.
2. Marketo Engage
Marketo to jedno z najlepiej rozpoznawalnych narzędzi marketing automation. To bardzo złożona platforma rozwijana przez firmę Adobe. Oferuje znacznie więcej niż konkurencja, jednak odbija się to na cenie (którą jednak można poznać dopiero po skontaktowaniu się ze sprzedażą).
Marketo działa w oparciu o AI, czyli sztuczną inteligencję. Pozwala na prowadzenie strategii lead nurturing, a także dobre personalizowanie doświadczeń użytkowników – i to często w bardzo krótkim odstępie czasu od akcji potencjalnego klienta. Marketo zbiera dane o zachowaniu użytkowników i na ich podstawie buduje “journey flows”, czyli tak naprawdę spersonalizowany lejek sprzedażowy, dzięki któremu udoskonalone zostaje doświadczenie użytkownika związane z korzystaniem ze strony.
Do tego warto dodać możliwość pokazywania klientom odpowiednio dobranego dla nich contentu, co jest jednym z kluczowych aspektów dobrej optymalizacji i automatyzacji marketingu. Całość spina rozbudowany panel analityczny, który pozwala na jeszcze lepsze planowanie pracy i ewaluację podjętych działań.
Dużą zaletą Marketo jest wielokanałowość działań – e-mail, social media, kampanie płatne, SMS, czy eventy mogą być koordynowane z jednego miejsca, czyli centralnego panelu zarządzania. Dodatkowo Marketo sprzyja współpracy działu sprzedaży i marketingu, co pozwala na uzyskanie najlepszych efektów.
Dla kogo: B2B i B2C
Opinie:
Cena: Marketo oferuje 4 różne pakiety – Growth (Jumpstart), Select, Prime, Ultimate. Aby uzyskać wycenę, należy skontaktować się z działem sprzedaży Marketo.
Źródło: https://business.adobe.com/pl/products/marketo/pricing.html
3. HubSpot
Automatyzacja marketingu, jaką oferuje HubSpot, niemal nie ma sobie równych. Oferuje wszystkie najważniejsze funkcjonalności, które okazują się jeszcze bardziej przystępne i przydatne ze względu na przejrzysty, wizualny panel administracji. To właśnie dzięki tym graficznym przedstawieniom przepływu pracy i możliwościom tworzenia skomplikowanych, rozbudowanych schematów i scenariuszy działań.
HubSpot nie jest najprostszym narzędziem, ale nie ze względu na problemy leżące po stronie interfejsu, a zwyczajnie na poziom zaawansowania. Na szczęście HubSpot oferuje swój obszerny kurs marketingu, na którym nauczysz się wiele o automatyzacji marketingu oraz szybko pojmiesz, jak korzystać z narzędzia od HS.
Co konkretnie oferują narzędzia automatyzacji marketingu HubSpot? To oczywiście dużo więcej niż sam e-mail marketing (który też można świetnie poprowadzić z pomocą tej platformy), HubSpot bowiem doskonale radzi sobie ze złożonymi zadaniami targetowania, które pozwalają trafiać do bardzo konkretnych użytkowników z bardzo konkretnymi treściami, np. w obrębie strony, a także za sprawą live chatu.
Dla kogo: B2B i B2C
Opinie:
Cena: Za darmo możesz korzystać z narzędzi do e-mail marketingu oraz automatyzacji formularzy. Pozostałe funkcjonalności dostępne są w płatnych planach Marketing Hub (od 45$ za miesiąc).
4. Eloqua
Eloqua to narzędzie do automatyzacji marketingu od firmy Oracle. Świetnie sprawuje się w planowaniu i przeprowadzaniu zaawansowanych kampanii międzykanałowych. Jak większość narzędzi marketing automation, Eloqua skupia się na angażowaniu właściwych odbiorców we właściwym czasie, a zdobywane za sprawą platformy dane służą ulepszaniu prowadzonych procesów marketingowych.
Tak jak w przypadku Edrone mogliśmy mówić o scenariuszach automatyzacji, tak tutaj mamy Campaign Canvas, czyli szablony pozwalające na proste tworzenie wieloetapowych kampanii związanych z Twoimi celami biznesowymi. Wystarczy wybrać kryteria i segmenty, które chcesz targetować, aby kampania ruszyła.
Co istotne, Eloqua zapewnia nieskomplikowany interfejs typu drop-and-drag służący planowaniu i ulepszaniu customer’s journey, a także wiele sposobów na lead nurturing w oparciu o przyznawane użytkownikom punkty oceniające ich zaangażowanie. Do atutów należy też zaliczyć prosty edytor pozwalający na tworzenie landing pages bez konieczności angażowania zespołu IT.
Do ciekawych funkcjonalności Eloquy należy Digital Body Language (Cyfrowa Mowa Ciała), które pozwala zbierać informacje o aktywności użytkownika w jednym miejscu i tworzenie z nich pełnego obrazu zachowań i preferencji danego klienta.
Dla kogo: B2B i B2C
Opinie:
Cena: Koszt narzędzia Eloqua można wyliczyć korzystając z kalkulatora kosztów na stronie Oracle – https://www.oracle.com/pl/cloud/costestimator.html.
5. Customer.io
Tym, co wyróżnia Customer.io na tle innych narzędzi marketing automation jest jego użyteczność na wielu różnych płaszczyznach marketingu oraz elastyczność. Nie wszystkie opcje Customer.io są widoczne na pierwszy rzut oka, ale gdy już zrozumiesz interfejs, bez problemu dostosujesz możliwości oferowane przez platformę do swoich indywidualnych potrzeb.
Celem narzędzia jest komunikacja mailowa oparta o konkretne zdarzenia i działania, które podejmuje użytkownik, nie tylko wyświetlenia strony.
To dość proste narzędzie (ale w wielu przypadkach to dobra informacja), które mimo wszystko pozwala sporo osiągnąć i wypracować. Warto tu wspomnieć o narzędziu do tworzenia kampanii typu drag-and-drop, które świetnie sprawdza się nawet w rękach osób, dla których to dopiero początek przygody z MA, oraz o rozbudowanym systemie zbierania danych.
Należy przy tym zaznaczyć, że Customer.io jest nastawione przede wszystkim na e-mail marketing.
Dla kogo: B2C
Opinie:
Cena: Cena Customer.io zaczyna się od 150$ miesięcznie.
6. Constant Contact
Jedno ze starszych narzędzi marketing automation, czyli Constant Contact, służy przede wszystkim do tworzenia skutecznych, zautomatyzowanych kampanii e-mail marketingowych. Jest to jednak dużo mniej skomplikowane narzędzie niż większość konkurencji, jednak jeśli nie szukasz zaawansowanych opcji, a chcesz jedynie przyspieszyć swoje działania i sprawnie poprowadzić lead nurturing, Constant Contact może być dla Ciebie!
Świetnie sprawdza się w przypadku mniejszych biznesów, szczególnie dzięki dość elastycznemu, przyjaznemu cennikowi – pricing Constant Contact poznasz od razu po wejściu na stronę, nie musisz kontaktować się z działem sprzedaży ani martwić o to, że będzie poza Twoim budżetem.
Constant Contact oferuje całkiem wygodny, choć prosty builder do tworzenia newsletterów. Na minus należy zaliczyć dość toporny, nieciekawy design, co może stanowić istotną wadę (warto natomiast napomknąć, że wszystko zmierza ku lepszemu, dlatego nie polecamy rezygnować z CC tylko dlatego).
W wersji zaawansowanej Constant Contact to dużo więcej niż maile, newslettery i okolicznościowe wiadomości. Marketing Automation+ pozwala Ci nadawać priorytet obiecującym leadom, przesyłać maile przypominające o porzuconym koszyku czy przeglądanych ostatnio produktach, a także poprawić skuteczność prowadzonych działań.
Dla kogo: B2C
Opinie:
Cena: Pricing Constant Contact jako platformy do automatyzacji marketingu zaczyna się od 449$ miesięcznie, natomiast w wersji podstawowej (automatyzacja newsletterów, tworzenie list, usprawnienie działań social media czy integracja z e-commerce) cena wynosi od 9,99$ miesięcznie.
7. ActiveCampaign
Jeśli chodzi o automatyzację marketingu, Active Campaign sprawdza się świetnie w rękach osób, które mają już doświadczenia z MA oraz chociażby podstawową wiedzę techniczną. Nie nadaje się raczej dla początkujących ze względu na wysoki próg wejścia, natomiast właściwie wykorzystana potrafi przynieść naprawdę dobre efekty.
To narzędzie integruje e-mail marketing, CRM, a także inne aspekty automatyzacji marketingu, dostarczając użytkownikom pozytywne doświadczenia związane z marką. Szczegółowe algorytmy pozwalają na tworzenie automatycznych follow-upów mailowych, a także określanie najbardziej zaangażowanych osób na liście kontaktów.
Możliwe jest także zintegrowanie narzędzia z innymi platformami, np. e-commerce, na którym oparty jest Twój sklep.
Dla kogo: B2B i B2C
Opinie:
Cena: W przypadku Active Campaign cennik jest dość skomplikowany, ale zaczyna się już od 29$ miesięcznie. W zależności od wybranego pakietu narzędzie będzie sprawdzało się lepiej w B2C lub B2B.
8. Klaviyo
Klaviyo to jedno z mniej popularnych, ale ciekawych narzędzi marketing automation. Opiera swoje działanie na wyliczeniach tworzonych na podstawie danych o zachowaniu użytkowników, pozwalając maksymalizować zyski i wyciągać z tworzonych treści oraz prowadzonych kampanii jak najwięcej.
Co ciekawe, Klaviyo da się zintegrować z ponad 260 różnymi platformami e-commerce – jesteśmy więc prawie pewni, że Twoja należy do tej grupy.
Do ciekawych funkcjonalności Klaviyo należą:
- sugestie produktów w oparciu o wypełniane przez użytkowników quizy,
- działania na bazie lokalizacji użytkowników,
- newslettery powiązane bezpośrednio z produktami, które interesują użytkowników,
- ekskluzywne zapowiedzi produktów dla specjalnej newsletterowej grupy VIP,
- elastyczne, personalizowane szablony e-commerce – dają możliwość wyświetlania dynamicznych treści w oparciu o zachowania użytkownika w czasie odwiedzin strony.
Klaviyo to narzędzie, które zdecydowanie ma potencjał. Możesz przetestować w formie demo przed zakupem albo zdecydować się na darmową wersję (ograniczone funkcjonalności, ale dobry wybór na start i obycie się z narzędziem).
Dla kogo: B2B, B2C, D2C
Opinie:
Cena: Klaviyo oferuje plany cenowe od 0$ do 60$ miesięcznie.
9. Braze
Umożliwia rozwój wielokanałowych strategii marketingowych, wprowadza automatyzację nie tylko w e-mail marketingu, lecz także w kontakcie SMS i MMS (możliwość wysyłania spersonalizowanych ofert do klientów).
Braze bazuje na zbieraniu danych i pracowaniu z nimi w czasie rzeczywistym. Oferuje także moduł Braze Predictive Suite, który pozwala wyróżnić użytkowników, którzy z dużym prawdopodobieństwem dokonają u Ciebie zakupu oraz uruchomić dla nich kampanie.
Ciekawym rozwiązaniem wydają się też Braze Content Cards, czyli element automatyzacji polegający na prezentowaniu użytkownikom przeglądającym Twoją stronę dopasowanych do nich treści.
Dla kogo: B2B i B2C
Opinie:
Cena: Aby uzyskać wycenę, należy skontaktować się z działem sprzedaży Braze.
Narzędzia marketing automation – podsumowanie
Jak widzisz, wybór narzędzi marketing automation jest aktualnie ogromny – weź poprawkę na to, że przedstawione tutaj TOP 9 to zaledwie próbka tego, co jest dostępne na rynku! Niektóre narzędzia są dedykowane raczej e-mail marketingowi (Constant Contact w podstawowej wersji, Customer.io), podczas gdy inne skupiają się na strategii lead nurturing i zbieraniu danych (HubSpot, Marketo Engage) czy tworzeniu prostych szablonów automatyzacji (Edrone, Eloqua).
Część platform to ogromne, złożone i – nie oszukujmy się – drogie opcje, ale znajdą się wśród nich też bardziej budżetowe, a nawet darmowe rozwiązania, dlatego bez obaw. Świat marketing automation stoi otworem również przed małymi przedsiębiorstwami!