SEO i marketing automation – jak je efektywnie wykorzystać?

SEO i marketing automation – jak je efektywnie wykorzystać?

SEO i Marketing Automation to dwie różne gałęzie marketingu internetowego, które zaskakująco dobrze ze sobą współgrają. Siłą napędową obu jest content, a kluczem do sukcesu właściwe jego podanie odbiorcom. Co robić, aby osiągnąć maksymalną efektywność działań? W jaki sposób osiągnąć synergię SEO i automatyzacji marketingu?

Spis treści

Może trudno sobie to dziś wyobrazić, ale marketing istnieje niemal od zarania dziejów. W chwili, gdy ludzie zaczęli handlować, a tym samym konkurować między sobą, zrodziła się potrzeba promowania sprzedawanych produktów. Wraz z pojawieniem się nowych technologii strategie reklamowe stały się bardziej wyrafinowane i zorientowane na konkretne potrzeby klientów – właśnie dlatego pojawiło się zapotrzebowanie na takie gałęzie marketingu internetowego jak SEO czy Marketing Automation.

pozycjonowanie baner

Dwie drogi do jednego celu

Jak wspomnieliśmy na samym początku, zarówno SEO, jak i Marketing Automation są jednymi ze składowych marketingu internetowego. Obie strategie świetnie sobie radzą z budowaniem zaangażowania klientów i nakierowywaniem ich aktywności na Twoją stronę internetową. Są tak naprawdę dwoma drogami do jednego celu – zwiększenia konwersji.

A co tak właściwie kryje się pod tymi pojęciami? Po kolei.

SEO – Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, to proces, który ma na celu zwiększenie widoczności strony (o tym, czym jest widoczność i o czym właściwie nam mówi, pisaliśmy w artykule: Widoczność strony w Google – wszystko, co musisz o niej wiedzieć).

Mówiąc prosto, SEO ma sprawić, że użytkownicy, którzy będą szukali pewnych fraz w Google (np. usług, produktów, rozwiązań) natkną się w wynikach wyszukiwania na Twoją witrynę i ostatecznie dokonają konwersji. SEO jest długotrwałym, ale w tej długofalowości bardzo opłacalnym.

Marketing Automation – automatyzacja marketingu jest jedną z gałęzi marketingu internetowego, która ma na celu zapewnienie użytkownikom optymalnych doznań podczas interakcji z marką. Wszystko dzieje się poprzez zbieranie danych na temat potencjalnych klientów i wykorzystywanie ich w taki sposób, aby maksymalnie spersonalizować pokazywane odbiorcom treści.

Pamiętaj: Marketing Automation najczęściej kojarzy się z e-mail marketingiem, ale to tak naprawdę dużo więcej – z wykorzystaniem tej strategii wyświetlisz klientowi przypomnienie o porzuconym koszyku, dopasujesz właściwe propozycje podczas przeglądania produktów w sklepie internetowym czy podsuniesz artykuł, który rozwieje wątpliwości dotyczące zakupu. Mówiąc prosto – Marketing Automation ma sprawić, aby treści na Twojej stronie internetowej oraz w komunikacji z klientem dokładnie odpowiadały oczekiwaniom odbiorcy.

Czym się różnią te rodzaje działań, a co je łączy?

SEO i Marketing Automation to działania, które w swoim charakterze są dość różne.

SEO jest procesem długofalowym i jego efekty można zauważyć dopiero po pewnym czasie – nawet jeśli jutro opublikujesz na blogu fantastyczny wpis zgodny ze wszystkimi wytycznymi na dany rok i odpowiadający wymogom algorytmów Google, to zaowocuje on z pewnym opóźnieniem, przynosząc ruch na stronie po miesiącu czy dwóch, a czasem nawet po roku.

Czy to znaczy, że pozycjonowanie nie działa? Nie – taki charakter zwrotu z inwestycji jest absolutnie normalny i wpisany w specyfikę działań.

W Marketing Automation efekty zobaczysz szybciej, przede wszystkim dlatego, że wchodzisz bezpośrednio w kontakt z odbiorcą i prowadzisz z nim komunikację tu i teraz. Jeśli zmienisz strukturę i treść newslettera, efekty takiej optymalizacji zauważysz w zbieranych danych już kolejnego dnia. Natomiast zaprzestając wysyłkę newslettera, musisz liczyć się z brakiem nowych konwersji.

Jednak nie możemy patrzeć na MA tak jednopłaszczyznowo – dane zebrane na temat użytkowników wciąż będą wartością dla Twojego marketingu, a jak wspominaliśmy wyżej automatyzacja marketingu to nie tylko newslettery. Dobrze ruszona maszyna powinna w pewnym momencie zacząć działać sama. Niemniej efekt odciążenia specjalistów i oszczędności wynikające z automatyzacji szybciej przyniosą widoczne efekty niż pozycjonowanie.

Jednak mimo różnic zarówno SEO, jak i Marketing Automation są częściami większej strategii – content marketingu. Sprawia to, że ich cel jest ten sam – osiągnięcie większego zaangażowania ze strony odpowiednich użytkowników i ostatecznie przekształcenie ich aktywności w konkretne konwersje, najczęściej po prostu sprzedaż.

Dodatkowo obie strategie bazują bardzo mocno na danych – data-driven SEO jest już nie tyle trendem, co obowiązkową taktyką, a Marketing Automation z założenia działa w oparciu o analizowanie zachowań, mechanizmów i informacji. Główne źródło danych to zarówno dla MA, jak i dla SEO informacje o użytkowniku pozyskiwane na stronie internetowej.

Jeśli potrafisz stworzyć dobrą strategię SEO i MA, wiele rzeczy zadzieje się samo. Oczywiście nie jest to magia, a efekt właściwego przygotowania środowiska i zaplanowania pewnych rzeczy, a także wdrożenia optymalizacji, jednak ostatecznie wynik jest podobny – mniej zaangażowania ze strony marketerów, więcej konwersji.

Zarówno SEO, jak i MA pozytywnie wpływają na UX strony oraz ogólne pozytywne doświadczenia na styku klienta z Twoją marką, dlatego są cennymi narzędziami w brandingu.

Dodatkowo zwiększają ROI i pozwalają wykorzystać potencjał contentu do maksimum. A co zrobić, żeby SEO i Marketing Automation dobrze ze sobą współgrały? Jak je łączyć dla uzyskania najlepszych efektów?

Jak połączyć SEO i Marketing Automation?

Czy od samego początku działań SEO Marketing Automation jest potrzebny i efektywny? Niekoniecznie – jak zapewne wiesz, początek kampani SEO to dużo jednorazowych działań: analiza fraz kluczowych, audyt, pewne optymalizacje techniczne, które należy wykonać, a które niekoniecznie wiążą się z tą bardziej wyrafinowaną stroną pozycjonowania.

Na content przychodzi pora nieco później – im dłużej trwa proces SEO, tym bardziej subtelne są wprowadzane zmiany, a cała strategia opiera się już nie tylko na technicznych aspektach pozycjonowania, lecz także (a może właśnie przede wszystkim) na marce i content marketingu. Nadchodzi więc czas na zaawansowany link building, szlifowanie ścieżki konwersji w taki sposób, aby pozyskani w wyszukiwarce użytkownicy chcieli – i mogli – zrealizować zakup, a ich doświadczenia były pozytywne.

W końcu ostatecznie celem SEO jest nakierowywanie na stronę ruchu organicznego – ale nie jakiegokolwiek, tylko takiego, który przyniesie biznesowi zainteresowanych użytkowników, którzy ostatecznie staną się stałymi, lojalnymi klientami. Aby to osiągnąć, strona musi być doszlifowana pod każdym kątem: zarówno jeśli chodzi o kwestie techniczne (np. prędkość ładowania podstron), UX-owe (czytelna ścieżka zakupowa) i bardzo praktyczne, czyli w sklepie internetowym np. odpowiednie formy płatności i dostawy.

A na czele wszystkiego stoi content, który ma być tak dopasowany, by spełnić wszystkie wymagania użytkownika, lub jeszcze lepiej – w ogóle je przewyższyć.

I tutaj pojawia się miejsce na automatyzację marketingu. Gdy strona jest gotowa na przyjęcie klientów, MA może przejąć zaopiekowanie się nimi. Pokaże, jak dokonać zakupu, i przypomni, gdy koszyk zostanie porzucony, a może nawet podrzuci na maila jakiś kod rabatowy. Automatyzacja marketingu pomoże usprawnić i udoskonalić proces tworzenia treści, a przy tym zaangażuje w strategię m.in. media społecznościowe, zwiększając zasięg marki.

O tym, co konkretnie możesz zrobić, aby wesprzeć MA pozycjonowaniem i na odwrót – SEO Marketing Automation, piszemy niżej.

seo marketing automation
Źródło: https://blog.hellostepchange.com/blog/seo-and-marketing-automation

W czym Marketing Automation wspiera działania SEO?

Wiesz już, co łączy SEO i Marketing Automation, oraz na którym etapie MA może dołączyć do Twojej strategii marketingowej. Teraz przyjrzyjmy się temu, jak MA wspiera działania SEO.

  • Zbieranie i analiza danych o użytkownikach. Jak wiesz, w obu dziedzinach bardzo przydaje się opieranie działań na twardych danych, nie domysłach czy pobieżnym researchu – informacje, które zdobędziesz dzięki MA, śmiało możesz wykorzystywać w procesach SEO.
  • Content funnels oparte o dane przekładają się na pokrywanie klastrów tematycznych. Na start szybko przypomnijmy, co to content funnels – to lejki contentowe, które są zaprojektowane w taki sposób, aby na każdym etapie zakupu pokazywać klientowi treści, które są dopasowane do jego etapu gotowości do zakupu. Czyli najpierw informujemy, że dany produkt istnieje, i że może odpowiedzieć na problem, z którym zmaga się odbiorca. Potem pokazujemy, jak zakup może wpłynąć pozytywnie na życie, edukujemy, co wybrać, aby wreszcie skłonić tak przygotowanego klienta do zakupu. I nie w manipulacyjny sposób, w żadnym wypadku – po prostu pokazując użytkownikowi wszystko, co powinien wiedzieć o danym temacie. W ten sposób zapełniamy klastry tematyczne (czyli topic clusters), realizujemy więc dwa cele na raz.
  • Planowanie publikacji na blogu i w serwisach zewnętrznych, w tym mediach społecznościowych. Skoro MA wymaga używania contentu, treści muszą być tworzone i publikowane. A to z kolei sprzyja naturalnemu rozbudowywaniu sieci linkowania zewnętrznego – w końcu jeśli wpisy pojawią się na jednym, drugim, trzecim portalu branżowym, autorytet domeny będzie stopniowo rósł. To samo z social mediami – MA pozwala na automatyczne publikacje treści ze strony w mediach społecznościowych, skłaniając użytkowników do dzielenia się nimi i za sprawą naturalnego share’owania usprawniając link building.
  • Analiza zmian w trendach, które przekładają się na sposób wyszukiwania. Platformy do Marketing Automation działają często w czasie rzeczywistym, pokazując, jak działa użytkownicy tu i teraz, a do tego z powodzeniem nadążając za wszystkimi trendami. Dla kontrastu – klasyczne narzędzia SEO bazują na danych historycznych i nie wyłapują pewnych zmian tak szybko. A wiadomo, że w pozycjonowaniu im szybciej zauważymy pewne zmiany czy trendy, tym lepiej.

specjaliści baner

Jak SEO wspiera Marketing Automation?

Spójrzmy teraz na temat od drugiej strony – jak SEO, czyli to działanie, które na osi czasu powinno pojawić się wcześniej, wpływa na MA? Do czego go potrzebujesz?

  • SEO ściąga nowych użytkowników na stronę. Dzięki temu w ogóle możesz zacząć prowadzić działania Marketing Automation – oczywiście w teorii możesz pisać treści i wysyłać newslettery dla pięciu klientów, ale w praktyce: czy to Ci się opłaci? Niekoniecznie. Dlatego dobrze jest najpierw rozkręcić stronę i przynieść na nią wartościowy ruch, a potem użyć MA do pracy z potencjalnymi klientami.
  • Analiza fraz kluczowych pozwala stworzyć idealne landing pages do wykorzystania w Marketing Automation. Jednym z najważniejszych działań, jakie wykonuje się w procesie pozycjonowania, jest przeprowadzenie analizy słów kluczowych, czyli określenie, jakie frazy potencjalni użytkownicy będą wpisywać w Google, aby znaleźć dane usługi czy produkty. To działanie, które powtarza się dla każdej kolejnej podstrony, dlatego specjaliści SEO mają na podorędziu masę praktycznych narzędzi przydatnych w procesie. W MA wykorzystuje się landing pages do zdobycia uwagi użytkownika i zaproszenia go do interakcji z marką – może chodzić o zaobserwowanie w social mediach, zapis do newslettera, pobranie e-booka i tak dalej.

Jeśli zoptymalizujesz taki landing page na właściwe frazy, zwiększasz znacząco szanse, że użytkownicy rzeczywiście go odwiedzą (i to z organicznych wyników wyszukiwania), a gdy to już się stanie – będzie można zadziałać na nich z pomocą Marketing Automation.

  • Optymalizacje na stronie wpływają nie tylko na samo SEO: poprawiają też UX i ogólne doświadczenia użytkownika. Dzięki temu strona jest bardziej czytelna i intuicyjna, a użytkownicy chętniej wchodzą z nią w interakcje. Przydaje się to w przypadku MA, ponieważ zwiększa efektywność prowadzonych działań – użytkownik nie opuści strony ze względu na jej nieczytelność czy toporność, a do tego prędzej zaangażuje się w działania, które mu proponujesz.
  • W dobie E-A-T działania SEO budują autorytet strony. Znana już wszystkim contentowcom strategia E-A-T prowadzi do wzmacniania wiarygodności strony przez publikowanie na niej treści wysokiej jakości. Co to oznacza dla Marketing Automation? Wysokiej jakości treści z punktu widzenia SEO są na stronie niezbędne, dlatego muszą i będą powstawać, a MA z powodzeniem może wykorzystać je do swoich celów. Znów – dwie pieczenie na jednym ogniu. Możesz korzystać z gotowych materiałów na wiele sposobów, wspomagając równolegle pozycjonowanie i automatyzację.
  • Monitorowanie i analiza konkurencji to fundament SEO. Oznacza to, że dzięki regularnemu sprawdzaniu tego, co słychać u konkurencji (np. jakie działania prowadzi, w stronę jakich trendów zmierza, w co inwestuje), specjaliści mają wiedzę dotyczącą tego, co w danej branży aktualnie się dzieje i mogą szybko reagować. W MA jest to o tyle cenne, że jeśli konkurencja ma coś, czego ty nie masz, jesteś już na przegranej pozycji. I nie chodzi tylko o produkt, ale i o oferowane doświadczenia, content, a nawet emocje. Wiedząc, co dzieje się u konkurencji, można szybciej dostosowywać działania Marketing Automation, nie zostając w tyle.

SEO i Marketing Automation – podsumowanie

Nie mamy już wątpliwości, że Marketing Automation zagościło w repertuarze marketerów na dobre. W ciągu ostatnich lat popularność tej strategii regularnie wzrasta, dlatego jeśli nie udało Ci się jeszcze wprowadzić automatyzacji do swojej działalności, a czujesz, że może się przydać – to dobry moment na zmianę. Jak widzisz na poniższym wykresie, wielu marketerów zdecydowało się pójść tą drogą dopiero w ostatnich latach, więc zdecydowanie nie jest za późno, by dołączyć.

SEO i marketing automation
Źródło: https://www.emailmonday.com/marketing-automation-statistics-overview/

SEO i Marketing Automation przenikają się na bardzo wielu płaszczyznach i – poza koniecznością zainwestowania w platformę do MA – tak naprawdę wiele nie kosztuje. Pozwala lepiej zarządzać contentem, który i tak musi powstawać na potrzeby SEO, a do tego korzysta z niego dla swoich celów.

Jeśli Twoja strona jest gotowa do wejścia na nowy poziom, Marketing Automation to dobry kierunek. Pomożemy Ci wprowadzić konieczne zmiany – skontaktuj się z nami!

FAQ

Marketing Automation (w skrócie MA) to strategia służąca automatyzacji marketingu. Działa w oparciu o zbieranie danych dotyczących użytkowników, którzy weszli w interakcję z Twoją marką (np. przez odwiedzenie strony internetowej), wykorzystując je w celu jak najlepszej personalizacji i optymalizacji pokazywanych im treści. Dzięki MA można prowadzić wielokanałową, spersonalizowaną komunikację, a także rozwijać remarketing.

Chcąc połączyć SEO i MA, warto zacząć od SEO. Dobrze przygotowana, zoptymalizowana strona będzie pozytywnie wpływać na automatyzację marketingu. Pozycjonowanie w początkowych etapach procesu jest też bardziej skupione na kwestiach technicznych i dopiero później, gdy najważniejsze działania są już wykonane, można przejść do bardziej subtelnych zmian i optymalizacji oraz pracy z contentem, a to właśnie treści najbardziej łączą SEO i Marketing Automation.

Tak, Marketing Automation jest strategią, która pomaga w rozwijaniu i ulepszaniu działań SEO. Dzieje się tak między innymi za sprawą tego, że obie strategie działają w oparciu o content, więc optymalizując treść na rzecz MA, wpływa się pozytywnie na SEO. Tworzenie share’owalnego i interesującego contentu oraz udostępnianie go w social mediach oraz zewnętrznych serwisach wpływa też pozytywnie na link building.

(2)
Autor
Sr SEO Specialist - Przemek

Sr SEO Specialist

Doświadczenie zdobyte w e-commerce przekłada na pozycjonowanie. W 2014 roku rozpoczął swoją przygodę z marketingiem internetowym, która trwa po dzień dzisiejszy. Wolny czas spędza na siłowni, grając w planszówki oraz oglądając seriale.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej