Topical authority – czym jest i jak wykorzystać dla SEO

Topical authority – czym jest i jak wykorzystać dla SEO

Topical Authority to stosunkowo nowe pojęcie i trend, które w swoim założeniu wydaje się być proste – jednak nic bardziej mylnego. Ten złożony temat wiąże się z pewnym niebezpieczeństwem i wymaga odpowiednich analiz oraz przygotowania, by mógł przynieść pożądane efekty. Czym w ogóle jest Topical Authority i jakie znaczenie ma dla SEO? Tym właśnie zajmiemy się w naszym dzisiejszym wpisie. Zapraszamy do lektury!

Ostatnio na naszym blogu: Migracja treści. Jak przenieść content na nową stronę?

Topical authority – co to jest i dlaczego jest ważne?

Topical authority to idea, według której Google rankuje lepiej strony, które są wypełnione wartościowym contentem, skoncentrowanym na temacie strony. Np. witryna gabinetu dentystycznego, która posiada bloga w tematyce stomatologii, publikuje u siebie nowinki z tej dziedziny oraz dzieli się wartościowymi publikacjami. Głównym założeniem Topical Authority jest promowanie głębokiej wiedzy, wartościowej dla użytkowników, które dostępne są na określonej stronie lub blogu. Wymagają one wysokiej jakości treści, w pełni wyczerpujących dany temat oraz jak największej ilości powiązanych z nim pojęć.

Ogólnie rzecz biorąc, Topical Authority to więc przede wszystkim wiedza. Wymaga szerokiego i głębokiego zrozumienia tematu, jak również opanowania wszystkich powiązanych pojęć oraz koncepcji, dzięki czemu może powstać spójny i wartościowy dla użytkownika tekst.

Topical Authority zawdzięcza swoją coraz większą popularność sztucznej inteligencji, bez której bardzo możliwe, pojęcie to nie mogłoby w takim stopniu rozwinąć skrzydeł. Mamy tutaj na myśli głównie uczenie maszynowe oraz zrozumienie naturalnego języka. Obecnie algorytmy bardzo dobrze radzą sobie z poznaniem i dopasowaniem odpowiedniego tematu do określonego tekstu. W związku z tym Google coraz mniejszą uwagę będzie przywiązywał do słów kluczowych, a bardziej skupiał się na aktualności strony, przekazywanej wiedzy i doświadczeniu.

Czy to oznacza, że w tworzonych treściach nie powinniśmy już więcej zawierać kluczowych fraz i zwrotów? Na czym skupić swoje działania – maksymalnym wyczerpaniu tematu, czy słowach kluczowych? Koncepcja kluczowych fraz nadal pozostaje aktualna, nawet biorąc pod uwagę fakt, że Google jest w stanie rozpoznać sztuczki, których celem jest upychanie słów kluczowych. Naszym zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest więc znalezienie złotego środka – a więc tworzenie wartościowych treści, w których naturalnie pojawią się najważniejsze słowa kluczowe. W takiej sytuacji możemy mieć pewność, że praca zostanie nagrodzona, a nasza witryna będzie pojawiać się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Weźmy na przykład sklep internetowy, zajmujący się sprzedażą patelni. W takim wypadku najlepszym pomysłem będzie umieszczenie na stronie treści dotyczących nie tylko patelni samych w sobie, ale również ich rodzajów, budowy, porównań, przedstawienia wad i zalet, różnorodności marek, aż w końcu opinii użytkowników, czy porad, który model sprawdzi się najlepiej w jakiej sytuacji. Podsumowując: Topical Authority zakłada maksymalne wyczerpanie danego tematu.

Już od dawna wiadomo, że Google nagradza te witryny, które zawierają treści wartościowe dla użytkowników. Topical Authority wpisuje się więc w ten zamysł doskonale. Zapewnia zatem szeroką sieć słów kluczowych, generując tym samym rozbudowane treści wysokiej jakości, a co za tym idzie – wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania oraz coraz większy ruch na stronie. Użytkownicy, chcąc poszerzyć swoją wiedzę w danym temacie, nie będą musieli szukać jej w różnych miejscach – pozostaną właśnie na Twojej stronie, na której znajdą wszystko, czego potrzebują. Google jest w stanie określić, czy witryna posiada dodatkowe informacje, które spełnią wymagania użytkowników – zapewniając tym samym wysokie pozycje, poprawiając rankingi. Na pytanie, czy Topical Authority warte jest Twojej uwagi, odpowiadamy zdecydowane – TAK!

Koliber i Panda – jak ich aktualizacje wpłynęły na Topical authority?

Poznanie i zrozumienie treści pod kątem Topical Authority jest możliwe dzięki dwóm aktualizacjom algorytmów Google – Pandy oraz Kolibra.

Ten pierwszy, dobrze nam już znany z wcześniejszego wpisu, algorytm (https://delante.pl/algorytmy-google-opis-charakterystyka/) odpowiada za szeroko pojętą treść na stronie. Aktualizacja 4.0 zakłada nie tylko stworzenie unikatowej treści, ale również takiej, która będzie ciekawie i wyczerpująco przedstawiać temat. Nie bez znaczenia zostaje również autorytet autora, długość tekstu, czy w końcu obecność wartościowych linków, przykładowo do mediów społecznościowych.

Koliber natomiast ma skupiać się na kontekście, znaczeniu i już wcześniej wspomnianym naturalnym języku. Zmiana ta uważana jest za niezwykle radykalną, która już w tamtym czasie odsunęła nieco naszą uwagę od słów kluczowych. Po raz pierwszy dużo większe znaczenie niż same frazy miała treść – jej jakość i zawartość. Strony internetowe przestały być optymalizowane pod określone słowa kluczowe, a zaczęły zawierać dłuższe teksty, jak opisy kategorii, czy produktów w przypadku sklepów internetowych.

W skrócie, Koliber ma za zadanie dopasować określony temat do tekstu znajdującego się na stronie, który następnie sprawdzany jest przez Pandę. Jak więc widzimy, dotychczasowe update’y, które choć miały miejsce kilka lat temu, są dalej na czasie i co więcej, są nieustannie aktualizowane – doprowadziło to do rozwoju idei Topical Authority.

Jak tworzyć treść biorąc pod uwagę Topical Authority?

Google chce w jak największym stopniu spełnić oczekiwania swoich użytkowników poprzez podawanie im stron, które w pełni odpowiedzą na ich zapytania. Właśnie dlatego konieczne jest zrozumienie przez algorytmy tematy i pojęcia, w których witryna internetowa powinna być ekspertem. Przykładowo, pisząc jeden artykuł o SEO jesteś mniej wiarygodny dla Google niż strona, która zawiera kilkanaście tekstów na ten sam temat i dodatkowo zawiera w nich różnego rodzaju odnośniki, posty w mediach społecznościowych o pokrewnych tematach. Warto więc zdać sobie sprawę z tego, że słowa kluczowe nadal są ważne, jednak powinniśmy zwracać na nie nieco mniejszą uwagę, kiedy chcemy postępować zgodnie z teorią Topical Authority. Podczas tworzenia treści warto nie myśleć o nich tylko jako liście fraz. Warto zwrócić uwagę na:

  • intencje użytkownika – w tym wypadku warto spojrzeć na temat szerzej. Jakich jeszcze informacji będzie poszukiwała odwiedzająca nas osoba? Być może czytając o zasadach siatkówki będzie chciała dowiedzieć się nieco więcej na temat roli poszczególnych zawodników lub taktykach i strategiach wykorzystywanych podczas meczów? Starajmy się maksymalnie wyczerpać dany temat, patrząc na niego oczami użytkownika.
  • wiedzę specjalistyczną – warto podejść do tematu w formie ciekawego przewodnika lub artykułu technicznego. W ten sposób przedstawisz siebie jako eksperta, co powinno zostać zauważone przez algorytmy Google. Wyjaśniaj trudne pojęcia, by użytkownik jeszcze lepiej mógł zrozumieć omawiany przez Twoją stronę temat.

Podczas tworzenia treści zgodnych z Topical Authority nie należy zapominać o NATURALNYM linkowaniu wewnętrznym, które pomoże użytkownikom jeszcze dokładniej zgłębić omawiany temat.

LSI keywords, czyli semantyczne słowa kluczowe

Podczas tworzenia treści zgodnych z założeniem Topical Authority nie można zapominać oczywiście o słowach kluczowych, które w tym przypadku noszą wyjątkową nazwę – LSI Keywords (semantyczne słowa kluczowe). Są one słowami kluczowymi powiązanymi z określonym tematem, o którym mówi witryna.

Przykładowo, skąd mamy wiedzieć, czy dana strona mówi o produktach marki Apple, a nie o lubianym owocu? Dzięki wykorzystaniu semantycznych słów kluczowych pomożesz zrozumieć nie tylko robotom Google, ale przede wszystkim użytkownikom o czym mówi Twoja witryna. Przy tworzeniu treści opartych na LSI należy pamiętać o tym, by były one wykorzystywane jak najbardziej naturalnie – nie upychaj więc wszystkich słów kluczowych jak najczęściej, ponieważ wtedy narażasz się na ryzyko ukarania przez Google. Ideą semantycznych słów kluczowych jest to, by w naturalny sposób uwzględnić je podczas pisania tekstu. W zrealizowaniu tego celu przydatne okażą się różnego rodzaju narzędzia. Do jednego z nich należy np. Answer The Public lub Senuto, które podpowiedzą nam powiązane frazy z określonym słowem kluczowym.

Answer the public

Senuto

Wpływ Topical Authority na SEO

Nie ma wątpliwości, że Topical Authority ma znaczący wpływ na pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania. Ta potężna teoria wymaga odpowiednich reakcji na zmiany, by ostatecznie zachęcić użytkowników do kliknięcia właśnie w Twoją stronę. Aby więc pojawiać się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania z pewnością należy uwzględnić Topical Authority, a więc nasycenie strony wartościową i wyczerpującą treścią okaże się obecnie kluczem do sukcesu.

  4,00 / 5 ( 12 )
Autor
Agencja SEO / SEM - Delante

Agencja SEO / SEM

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.