Topical authority: co to jest i jak wpływa na SEO?

Topical authority: co to jest i jak wpływa na SEO?

Topical Authority to stosunkowo nowe pojęcie i trend, które w swoim założeniu wydaje się być proste – jednak nic bardziej mylnego. Ten złożony temat wiąże się z pewnym niebezpieczeństwem i wymaga odpowiednich analiz oraz przygotowania, by mógł przynieść pożądane efekty. Czym w ogóle jest Topical Authority i jakie znaczenie ma dla SEO? Tym właśnie zajmiemy się w naszym dzisiejszym wpisie. Zapraszamy do lektury!

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Co to jest Topical Authority i dlaczego jest ważne?

Topical authority to idea, według której Google rankuje lepiej strony, które są wypełnione wartościowym contentem, skoncentrowanym na temacie strony. Np. witryna gabinetu dentystycznego, która posiada bloga w tematyce stomatologii, publikuje u siebie nowinki z tej dziedziny oraz dzieli się wartościowymi publikacjami.

Głównym założeniem Topical Authority jest promowanie głębokiej wiedzy, wartościowej dla użytkowników, które dostępne są na określonej stronie lub blogu. Wymagają one wysokiej jakości treści, w pełni wyczerpujących dany temat oraz jak największej ilości powiązanych z nim pojęć.

Ogólnie rzecz biorąc, Topical Authority to więc przede wszystkim wiedza. Wymaga szerokiego i głębokiego zrozumienia tematu, jak również opanowania wszystkich powiązanych pojęć oraz koncepcji, dzięki czemu może powstać spójny i wartościowy dla użytkownika tekst.

Topical Authority zawdzięcza swoją coraz większą popularność sztucznej inteligencji, bez której bardzo możliwe, pojęcie to nie mogłoby w takim stopniu rozwinąć skrzydeł. Mamy tutaj na myśli głównie uczenie maszynowe oraz zrozumienie naturalnego języka. Obecnie algorytmy bardzo dobrze radzą sobie z poznaniem i dopasowaniem odpowiedniego tematu do określonego tekstu. W związku z tym Google coraz mniejszą uwagę będzie przywiązywał do słów kluczowych, a bardziej skupiał się na aktualności strony, przekazywanej wiedzy i doświadczeniu.

Czy to oznacza, że w tworzonych treściach nie powinniśmy już więcej zawierać kluczowych fraz i zwrotów? Na czym skupić swoje działania – maksymalnym wyczerpaniu tematu, czy słowach kluczowych? Koncepcja kluczowych fraz nadal pozostaje aktualna, nawet biorąc pod uwagę fakt, że Google jest w stanie rozpoznać sztuczki, których celem jest upychanie słów kluczowych.

Naszym zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest więc znalezienie złotego środka – a więc tworzenie wartościowych treści, w których naturalnie pojawią się najważniejsze słowa kluczowe. W takiej sytuacji możemy mieć pewność, że praca zostanie nagrodzona, a nasza witryna będzie pojawiać się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Weźmy na przykład sklep internetowy, zajmujący się sprzedażą patelni. W takim wypadku najlepszym pomysłem będzie umieszczenie na stronie treści dotyczących nie tylko patelni samych w sobie, ale również ich rodzajów, budowy, porównań, przedstawienia wad i zalet, różnorodności marek, aż w końcu opinii użytkowników, czy porad, który model sprawdzi się najlepiej w jakiej sytuacji. Podsumowując: Topical Authority zakłada maksymalne wyczerpanie danego tematu.

Już od dawna wiadomo, że Google nagradza te witryny, które zawierają treści wartościowe dla użytkowników. Topical Authority wpisuje się więc w ten zamysł doskonale. Zapewnia zatem szeroką sieć słów kluczowych, generując tym samym rozbudowane treści wysokiej jakości, a co za tym idzie – wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania oraz coraz większy ruch na stronie. Użytkownicy, chcąc poszerzyć swoją wiedzę w danym temacie, nie będą musieli szukać jej w różnych miejscach – pozostaną właśnie na Twojej stronie, na której znajdą wszystko, czego potrzebują.

Google jest w stanie określić, czy witryna posiada dodatkowe informacje, które spełnią wymagania użytkowników – zapewniając tym samym wysokie pozycje, poprawiając rankingi. Na pytanie, czy Topical Authority warte jest Twojej uwagi, odpowiadamy zdecydowane – TAK!

Koliber i Panda. Jak ich aktualizacje wpłynęły na Topical Authority?

Poznanie i zrozumienie treści pod kątem Topical Authority jest możliwe dzięki dwóm aktualizacjom algorytmów Google – Pandy oraz Kolibra.

Ten pierwszy, dobrze nam już znany z wcześniejszego wpisu, algorytm (https://delante.pl/algorytmy-google-opis-charakterystyka/) odpowiada za szeroko pojętą treść na stronie. Aktualizacja 4.0 zakłada nie tylko stworzenie unikatowej treści, ale również takiej, która będzie ciekawie i wyczerpująco przedstawiać temat. Nie bez znaczenia zostaje również autorytet autora, długość tekstu, czy w końcu obecność wartościowych linków, przykładowo do mediów społecznościowych.

Koliber natomiast ma skupiać się na kontekście, znaczeniu i już wcześniej wspomnianym naturalnym języku. Zmiana ta uważana jest za niezwykle radykalną, która już w tamtym czasie odsunęła nieco naszą uwagę od słów kluczowych. Po raz pierwszy dużo większe znaczenie niż same frazy miała treść – jej jakość i zawartość. Strony internetowe przestały być optymalizowane pod określone słowa kluczowe, a zaczęły zawierać dłuższe teksty, jak opisy kategorii, czy produktów w przypadku sklepów internetowych.

W skrócie, Koliber ma za zadanie dopasować określony temat do tekstu znajdującego się na stronie, który następnie sprawdzany jest przez Pandę. Jak więc widzimy, dotychczasowe update’y, które choć miały miejsce kilka lat temu, są dalej na czasie i co więcej, są nieustannie aktualizowane – doprowadziło to do rozwoju idei Topical Authority.

content na stronie internetowej

Topical Authority SEO: jak tworzyć treści?

Google chce w jak największym stopniu spełnić oczekiwania swoich użytkowników poprzez podawanie im stron, które w pełni odpowiedzą na ich zapytania. Właśnie dlatego konieczne jest zrozumienie przez algorytmy tematy i pojęcia, w których witryna internetowa powinna być ekspertem.

Przykładowo, pisząc jeden artykuł o SEO jesteś mniej wiarygodny dla Google niż strona, która zawiera kilkanaście tekstów na ten sam temat i dodatkowo zawiera w nich różnego rodzaju odnośniki, posty w mediach społecznościowych o pokrewnych tematach. Warto więc zdać sobie sprawę z tego, że słowa kluczowe nadal są ważne, jednak powinniśmy zwracać na nie nieco mniejszą uwagę, kiedy chcemy postępować zgodnie z teorią Topical Authority.

Podczas tworzenia treści warto nie myśleć o nich tylko jako liście fraz. Warto zwrócić uwagę na:

  • intencje użytkownika – w tym wypadku warto spojrzeć na temat szerzej. Jakich jeszcze informacji będzie poszukiwała odwiedzająca nas osoba? Być może czytając o zasadach siatkówki będzie chciała dowiedzieć się nieco więcej na temat roli poszczególnych zawodników lub taktykach i strategiach wykorzystywanych podczas meczów? Starajmy się maksymalnie wyczerpać dany temat, patrząc na niego oczami użytkownika.
  • wiedzę specjalistyczną – warto podejść do tematu w formie ciekawego przewodnika lub artykułu technicznego. W ten sposób przedstawisz siebie jako eksperta, co powinno zostać zauważone przez algorytmy Google. Wyjaśniaj trudne pojęcia, by użytkownik jeszcze lepiej mógł zrozumieć omawiany przez Twoją stronę temat.

Podczas tworzenia treści zgodnych z Topical Authority nie należy zapominać o naturalnym linkowaniu wewnętrznym, które pomoże użytkownikom jeszcze dokładniej zgłębić omawiany temat.

LSI keywords, czyli semantyczne słowa kluczowe

Podczas tworzenia treści zgodnych z założeniem Topical Authority nie można zapominać oczywiście o słowach kluczowych, które w tym przypadku noszą wyjątkową nazwę – LSI Keywords (semantyczne słowa kluczowe). Są one słowami kluczowymi powiązanymi z określonym tematem, o którym mówi witryna.

Przykładowo, skąd mamy wiedzieć, czy dana strona mówi o produktach marki Apple, a nie o lubianym owocu? Dzięki wykorzystaniu semantycznych słów kluczowych pomożesz zrozumieć nie tylko robotom Google, ale przede wszystkim użytkownikom, o czym mówi Twoja witryna.

Przy tworzeniu treści opartych na LSI przede wszystkim unikaj upychania wszystkich słów kluczowych, ponieważ wtedy narażasz się na ryzyko ukarania przez Google – ideą semantycznych słów kluczowych jest to, by w naturalny sposób uwzględnić je podczas pisania tekstu. W zrealizowaniu tego celu przydatne okażą się różnego rodzaju narzędzia. Do jednego z nich należy np. Answer The Public lub Senuto, które podpowiedzą nam powiązane frazy z określonym słowem kluczowym.

answer the public a topical authority
AnswerthePublic

 

LSI słowa kluczowe senuto a topical authority
Senuto

Topical Authority a SEO

Nie ma wątpliwości, że Topical Authority ma znaczący wpływ na pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania. Ta potężna teoria wymaga odpowiednich reakcji na zmiany, by ostatecznie zachęcić użytkowników do kliknięcia właśnie w Twoją stronę. Aby więc pojawiać się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, z pewnością należy uwzględnić Topical Authority – nasycenie strony wartościową i wyczerpującą treścią jest tu kluczem do sukcesu.

FAQ

Termin Topical Authority to koncepcja, według której wyszukiwarka Google znacznie lepiej ocenia strony wypełnione treścią nie tylko poruszającą, ale wręcz wyczerpującą tematykę danej strony. Więcej na ten temat piszemy w treści artykułu.

Przede wszystkim nie traktuj priorytetowo i, co gorsza, nie upychaj słów kluczowych. Oczywiście, nadal są one istotne, jednak w tym przypadku nie najważniejsze. Podczas tworzenia treści skup się na:

  • intencji użytkownika (postaw się na miejscu użytkownika i zastanów się, jakich informacji może poszukiwać; dowiedz się więcej o Search Intent SEO z innego wpisu na naszym blogu),
  • merytoryce i eksperckości treści (postaw na wiedzę, objaśnianie zagadnień, udzielanie odpowiedzi),
  • naturalnym linkowaniu wewnętrznym.
(14)
Autor
Marketing Coordinator - Kasia

Marketing Coordinator

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej