Co to jest Search Intent SEO?

Co to jest Search Intent SEO?

Kolejne aktualizacje algorytmów Google sprawiły, że dziś prawie niemożliwe jest zwiększenie ruchu na Twojej stronie tylko poprzez bezmyślne linkowanie i upychanie w treści losowych słów kluczowych. W trzeciej dekadzie XXI wieku w SEO i zwiększaniu ruchu organicznego na stronie WWW liczy się kontekst i intencja wyszukiwania użytkownika, czyli tzw. “search intent” lub “user intent”.

Ostatnio na naszym blogu: Przebudowa strony a SEO

Z tego artykułu o Search Intent SEO dowiesz się:

  • Co to jest Search Intent SEO?
  • Jak działają algorytmy Google?
  • Jakie są najpopularniejsze intencje wyszukiwania?
  • Jak zoptymalizować treści pod User Search Intent?

Zrozumienie intencji Twojego potencjalnego odbiorcy i właściwa optymalizacja contentu pomogą Ci zająć wysoką pozycję w Google i sprawią, że przyciągniesz do swojej witryny więcej osób. W końcu kluczowym, finalnym celem jest większa sprzedaż lub rosnące grono powracających userów.

Co to jest User Search Intent i jak zoptymalizować Twoje artykuły i opisy produktów pod względem intencji wyszukiwania? O tym poniżej piszą eksperci Delante.

Co to jest Search Intent SEO?

Search Intent to intencje wyszukiwania użytkownika. To powód lub cel, dla którego wpisuje on daną frazę, czy zapytanie w Google i szuka określonych danych na jej temat.

Google, starając się zrozumieć zamiary użytkownika, na szczycie listy wyszukiwania prezentuje mu strony, które najlepiej pasują do wyszukiwanego hasła i stojącego za nim celu do osiągnięcia przez użytkownika.

Celem firmy Google było od zawsze rozwijanie jakości dostarczanych ostatecznym użytkownikom wyników organicznych. User Intent to kolejny etap w spełnianiu tego założenia. Od momentu wprowadzenia algorytmu Hummingbird w 2013 roku (dbającego o jakość wyników wyszukiwania) i od wdrożenia algorytmu Rankbrain w 2015 roku (który analizuje dane i odgaduje, co ludzie mają na myśli) zaspokojenie intencji wyszukiwania to absolutnie priorytet nr 1 dla Google, a także dla rankingu Twojej strony.

Jak działa algorytm Google w kilku słowach?

W 2019 roku kolejny update algorytmu Google, czyli BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers), był swoistą rewolucją dla Search Intent i dla fraz long-tail’owych. Jest on na tyle inteligentny, że rozumie intencję użytkownika, wpisującego w wyszukiwarce “spaghetti bolognese”. Wie, że chodzi mu o przepis na danie, a nie o jego historię, czy kraj pochodzenia.

Search Intent SEO - wyniki wyszukiwania

Do tego silnik Google chętniej podsuwa użytkownikowi filmy i zdjęcia zamiast blog postów z tekstem w odpowiedzi na zapytania “what is” i “how to”, czyli co to jest lub jak wykonać daną czynność. W końcu wtedy intencją użytkownika bardzo często jest odnalezienie konkretnego wideo-poradnika, aby móc odtworzyć dany proces, a nie wczytywać się w instrukcje.

Search Intent SEO SERP

Algorytm Google bierze także pod uwagę dwell time, czyli czas, który upływa pomiędzy wejściem użytkownika na stronę prosto z wyników wyszukiwania a powrotem do nich. Wskaźnik pozwala mu na ocenę jakości wyniku powiązanego z danym zapytaniem, weryfikację bounce rate (współczynnika odrzuceń) i średniej długości sesji użytkownika. Im dłuższy dwell time i mniejszy bounce rate, tym oczywiście lepiej dla naszej pozycji w Google.

Jak zrozumieć intencje użytkowników?

Cała komunikacja i budowanie relacji opiera się na poznawaniu odbiorcy. Skuteczne działania pozycjonerskie, związane z Search Intent, opierają się na bardzo dobrym zrozumieniu swojego potencjalnego Klienta, czyli poznaniu i analizie persony marketingowej. Jeśli ustalisz oczekiwania i luki wiedzy u swojego odbiorcy oraz dobrze odpowiesz na dostrzeżone potrzeby, skuteczniej zaprosisz go na swoje internetowe podwórko.

4 najpopularniejsze intencje wyszukiwania użytkownika:

  1. Informational / Poszukiwanie informacji / Chcę zrobić – potrzeba odpowiedzi na konkretne pytanie, np. zapytanie “jak zrobić sernik?” oznacza zapewne, że użytkownik planuje upiec ciasto. Zapytania mogą zawierać takie słowa i frazy jak “jak”, “co to jest”, “najlepszy sposób na”, “dlaczego”.
  2. Navigational / Nawigacja / Chcę dotrzeć – potrzeba dotarcia na konkretną witrynę internetową, np. wpisanie w Google frazy “facebook” zapewne ma doprowadzić użytkownika na stronę główną Facebooka.
  3. Transactional / Transakcja / Chcę kupić – chęć zakupu określonego produktu w sieci, np. “Iphone 11 sklep” może oznaczać, że potencjalny Klient chce kupić iPhone’a. Mogą to być wyszukiwania, oparte na słowach “sklep”, “kup”, “zamów”, “promocja”, “najtaniej” w połączeniu z nazwami produktów i ewentualnie miastem, gdzie ma być dokonany zakup (jeśli to biznes stacjonarny, a nie e-commerce).
  4. Commercial / Przygotowanie do transakcji / Chcę wiedzieć – poszukiwanie opinii, informacji i recenzji danego produktu lub usługi, którą dopiero zamierza kupić lub zamówić użytkownik, np. “najbardziej energooszczędna pralka” lub “najlepszy mechanik kraków”. Tutaj w zapytaniach mogą pojawić się takie słowa jak “opinie”, “recenzje”, “jak działa”

Jak zoptymalizować treści pod SEO zgodnie z User Search Intent? 8 kluczowych zasad

  1. Ustal priorytety. Jak zwykle w każdym działaniu marketingowym, niezbędna jest strategia. Wybierz najważniejsze produkty, usługi, lub blog posty, na których skupisz działania SEO. Zdecyduj, czy zaczniesz od audytu treści i wdrażania działań dla archiwalnych blog postów, które odświeżysz według nowych zasad, czy zastosujesz je tylko do nowo tworzonych treści. Zadbaj o nagłówki (H1 – H6), tytuły, meta opisy, deskrypcję obrazów.
  2. Upewnij się, że określona zakładka lub landing page, na którą trafiają użytkownicy, spełnia cel i trafia w intencję wyszukiwania Twoich odbiorców. Jeśli trzeba, wprowadź poprawki w funkcjonalnościach lub contencie wybranej podstrony. Upewnij się jednak, zanim zaczniesz majstrować przy słowach kluczowych, które z nich na danej stronie docelowej generują duży ruch organiczny i konwersje. Nie opieraj się na intuicji, a na twardych danych.
  3. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, optymalizuj opisy produktów, nawiązując do zapytań użytkowników, którzy trafiają na daną podstronę sklepu. Uzupełniaj zakładki produktów o linki lub fragmenty blog postów czy poradników na związany z nimi temat, umieszczonych na Twoim firmowym blogu.
  4. Szukaj unikalnych, long-tail’owych fraz, których używa w sieci Twój potencjalny Klient. Przydatne podpowiedzi znajdziesz w Google Search Console i Google Keyword Planner. Dopasuj je do intencji wyszukiwania, związanych z danym działaniem na Twojej stronie. Nie zapychaj stron produktowych “sztucznie” użytymi frazami bez niezbędnego kontekstu, niezwiązanych z realną intencją użytkownika. Algorytm będzie wiedział, że próbujesz go oszukiwać i manipulować treścią, co wpłynie na wiarygodność autora i serwisu.
  5. Obserwuj rankingi i widoczność stron konkurencji oraz tej własnej. Porównuj je ze sobą. Analizuj treści, jakie publikują na swojej stronie WWW inni podobni do Ciebie dostawcy. Monitoruj swoją widoczność w Google np. przy użyciu SEMrush lub SEMSTORM.
  6. Poznaj customer journey, czyli ścieżkę użytkownika. Zadbaj o UX, czyli user experience. Doszlifuj nawigację na stronie. Podkreślaj widoczność przycisków CTA.
  7. Dbaj o wielkość czcionek14 px to dziś absolutne minimum.
  8. Rób ankiety i pytaj swoich odbiorców o to, jakich treści poszukują w Twoim serwisie lub sklepie. Promuj je poprzez newsletter lub social media.

Jakie treści przede wszystkim odpowiadają na potrzeby użytkowników i wspierają Search Intent SEO?

  1. Q&A (questions & answers) / FAQ – najpopularniejsze pytania i odpowiedzi
  2. Recenzje i opinie
  3. Zestawienia i rankingi
  4. Karty z dokładnymi i wyczerpującymi opisami produktów (z dodatkowymi materiałami graficznymi i wideo, np. infografikami, czy tutorialami)

Co robić, aby lepiej trafiać w gusta i intencje odbiorców contentu?

Podczas działań SEO przede wszystkim poznaj lepiej swojego odbiorcę i analizuj frazy, na podstawie których trafia On na konkretne podstrony. Jeśli użytkownik Twojej strony szuka informacji, serwuj przydatne informacje. Jeśli chce dokonać zakupu, dostarcz mu zapas niezbędnych argumentów sprzedażowych i udrożnij mu drogę do kliknięcia “kup teraz”.

Dbanie o Search Intent SEO to dodatkowe wyświetlenia i leady, większa wartość marki w sieci oraz niższy wskaźnik odrzuceń, a finalnie lepsza pozycja w Google.

Jeśli chcesz outsourcować działania SEO poza Twoją firmę, dzięki tym wskazówkom upewnij się, że wybrana przez Ciebie agencja dobrze rozumie Twojego Klienta i Twoje cele biznesowe. Te łatwiej będzie zrealizować dzięki skutecznemu User Search Intent SEO.

Chcesz wiedzieć więcej? Poszukujesz wsparcia w zakresie widoczności Twojej firmy w sieci i zrozumienia intencji wyszukiwania wśród Twoich Klientów? Napisz do nas poprzez ten formularz kontaktowy i porozmawiajmy o tym.

(5)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Spotkałam się z pojęciem search intent gdzieś w sieci i właśnie takiego wyjaśnienia tematu szukałam. Dzięki za konkretne informacje!

  2. Dosyć ważna zmiana i duża rewolucja w wyszukiwaniu, ciekawe jak dostosują się do tego agencje seo i czy rzeczywiście nie będzie już tak istotne wybieranie poszczególnych fraz a bardziej zwracanie uwagi na to czego użytkownicy potrzebują.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.