WooCommerce vs Magento: Która platforma e-commerce będzie lepsza dla Twojej firmy?

WooCommerce vs Magento: Która platforma e-commerce będzie lepsza dla Twojej firmy?

Podczas zakładania sklepu internetowego wybór oprogramowania e-commerce to podstawa. Wśród dostępnych CMS-ów dostosowanych do prowadzenia sprzedaży na prowadzenie wysuwa się kilka większych, popularnych platform e-commerce. Dziś przyjrzymy się bliżej dwóm gigantom – Magento i WooCommerce – oraz postaramy się odpowiedzieć na pytanie, co wybrać.

Spis treści:

Zanim wybierzesz: co musisz wiedzieć o WooCommerce i Magento

WooCommerce i Magento to dwa giganty, które na przemian prześcigają się w różnych kategoriach, mają też odmienne słabe i mocne strony. Zacznijmy od przedstawienia Ci kilku twardych danych na temat obu platform e-commerce.

Magento

Z Magento, od początku jego założenia w sierpniu 2007 roku, skorzystało 725 793 stron. Aktualnie na świecie funkcjonuje 164 899 witryn opartych na Magento, z czego w samej Polsce – 1 792 strony (dane z października 2022, BuiltWith). Magento oferuje szereg rozwiązań dla e-commerce, które sprawdzą się zarówno dla modelu B2C, jak i D2C, a przy tym zapewniają stosunkowo prostą obsługę sklepu.

Wskazówka: Magento znajdziesz teraz pod nazwą Adobe Commerce. Dla spójności będziemy się tu posługiwać jego dawną nazwą, jeśli będziesz jednak chciał zainwestować w to oprogramowanie e-commerce, to:

Magento is now Adobe Commerce
Źródło: https://business.adobe.com/pl/products/magento/magento-commerce.html

WooCommerce

WooCommerce prześciga Magento znacząco pod względem liczby użytkowników. Od 2011 roku w oparciu o to oprogramowanie powstało aż 6 724 000 stron, ponad 3 miliony aktualnie działają, a w Polsce znajdziesz aż 21 292 sklepy oparte o WooCommerce (BuiltWith, 2022).

Czy to dużo? Tak, zdecydowanie – WooCommerce nie tyle znajduje się w światowej czołówce, co tej czołówce przewodzi. W Polsce przepaść między WooCommerce a Magento jest dość znacząca. Trzeba tu jednak pamiętać, że silniki te adresowane są w zasadzie dla odmiennych grup.

Najpopularniejsze CMS e-commerce w Polsce
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

W światowym rankingu WooCommerce wysuwa się na prowadzenie przed Magento i Shopify (o tym CMS piszemy m.in. w artykule Platformy dla sklepów internetowych, które warto wybrać w 2022, a pozostałym platformom zdecydowanie trudno będzie pobić jego sukces.

Najpopularniejsze CMSy w ecommerce na świecie
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop

Pamiętaj: WooCommerce to nie osobny CMS, a dodatek e-commerce do jednego z najpopularniejszych CMS-ów, jakim jest WordPress.

WooCommerce
Źródło: https://woocommerce.com/

Jak wybrać między WooCommerce a Magento dla Twojej firmy?

Platforma e-commerce powinna być przede wszystkim użyteczna i dostosowana do Twoich indywidualnych potrzeb. Często zdarza się, że właściciele sklepów internetowych kierują się radami znajomych albo wybierają CMS, który skądś kojarzą, nie zastanawiając się właściwie, czego od niego oczekują. Oczywiście może być tak, że Twój przyjaciel jest niesamowicie zadowolony z platformy X, ale musisz mieć na uwadze, że prowadzisz zupełnie inną działalność, więc w Twoim przypadku lepsza może okazać się platforma Y.

Co z WooCommerce i Magento? W tym temacie odpowiedź jest dokładnie taka sama, czyli: to zależy. Nie odpowiemy Ci bez wahania, że WooCommerce jest lepszym narzędziem, albo że Magento zapewni Ci prostszą obsługę sklepu, bo nie znamy specyfiki Twojej działalności. Możemy za to podpowiedzieć, co charakteryzuje WooCommerce i Magento, żebyś mógł z tą wiedzą zdecydować się na najlepszy dla Twojej firmy CMS. 

Przygotuj się na merytoryczne, obszerne i wyczerpujące porównanie platform e-commerce!

Plusy i minusy WooCommerce vs. Magento

WooCommerce vs Magento: unikalne funkcjonalności

Jeśli chodzi o unikalne funkcjonalności i plusy WooCommerce, jedną z najistotniejszych jest fakt, że WooCommerce nie jest CMS-em, a pluginem. Oznacza to, że jeśli planujesz ruszyć z e-commerce później, niż z resztą strony internetowej albo korzystałeś już wcześniej z WordPressa i tylko chcesz poszerzyć swoją działalność – zrobisz to bardzo prosto, bez konieczności migracji.

Ze względu na CMS, na którym działa ta wtyczka e-commerce, zyskujesz też wszystkie jego zalety: dostęp do tysięcy darmowych wtyczek, prostą zmianę motywów i całą elastyczność, z której słynie WP.

Jakie są więc plusy Magento? Ten CMS wypada na tej płaszczyźnie mniej zjawiskowo, natomiast koło niektórych jego funkcji nie można przejść obojętnie.

Warto tu uwzględnić proste integracje zewnętrzne z takimi narzędziami jak Magento Shipping Services (wtyczka współpracuje z takimi firmami kurierskimi jak FedEx, DHL, UPS) czy Plugin Hive. Nie można zapomnieć też o ogromnej zalecie, jaką jest otwarty kod źródłowy.

Wydajność i rozmiar sklepu

WooCommerce jest stworzony do pracy z małymi i średnimi sklepami, podczas gdy Magento sprawdzi się najlepiej przy średnich i dużych (część funkcji Magento będzie zupełnie zbędna małym sklepom, za to przy większych e-commerce okaże się wręcz niezbędna).

Dlatego tutaj nie możemy jednoznacznie wskazać, czy któreś rozwiązanie jest lepsze lub gorsze – musisz wybrać takie, które sprawdzi się w przypadku Twojego biznesu.

Jeśli chodzi o wydajność pod kątem prędkości, omówimy ją w sekcji Potencjał SEO.

Bezpieczeństwo

Magento daje sklepom internetowym (zarówno ich właścicielom, jak i użytkownikom) wysoki poziom bezpieczeństwa, między innymi za sprawą dedykowanego IP strony, podczas gdy WooCommerce oferuje bezpieczeństwo na bardziej podstawowym poziomie.

Nie oznacza to jednak, że nie jest bezpiecznym CMS – dzięki temu, że funkcjonuje na rynku od lat i jest regularnie aktualizowany, poradzi sobie z większością wyzwań cyber security, o ile odpowiednio do tego podejdziemy.

Kiedy mogą wystąpić problemy z zabezpieczeniami WooCommerce?

Przede wszystkim wówczas gdy korzystasz z nieautoryzowanych wtyczek – WP nie blokuje takiej możliwości, a otwiera ona drzwi do wielu niepożądanych, ryzykownych sytuacji. Z faktu popularności tego rozwiązania wynika też nieco większa podatność na ataki.

Poza tym w obu przypadkach musisz pamiętać o regularnym aktualizowaniu swojej platformy e-commerce i wszystkich zainstalowanych pluginów.

Zarządzanie produktami

Jeśli chodzi o zarządzanie produktami, WooCommerce lepiej sprawdzi się dla początkujących osób nieobytych z administrowaniem platform e-commerce, choć nowszy panel Magento jest już bardziej intuicyjny niż poprzednie jego wersje, dzięki czemu zapewnia nieco prostszą nawigację. Znajdziesz w nim za to więcej opcji dla zaawansowanych użytkowników, które przydadzą się w przypadku prowadzenia większego sklepu.

Jedną z ciekawszych opcji w Magento jest sprzedaż wielokanałowa, która pozwala Ci poszerzyć zasięg swojej sprzedaży o takie serwisy jak Etsy, Amazon czy Allegro. Pomogą Ci w tym gotowe moduły i dedykowane rozwiązania.

WooCommerce nie zostaje z tyłu – dzięki niezliczonym wtyczkom zapewnisz sobie integrację z rozmaitymi zewnętrznymi serwisami, a stany magazynowe, promocje czy zamówienia będziesz mógł aktualizować z jednego panelu.

Koszt wdrożenia i utrzymania sklepu

Do plusów Woocommerce zdecydowanie należy cena – to darmowa wtyczka do WordPressa (również bezpłatnego CMS-a), więc jego wdrożenie nic nie kosztuje, a utrzymanie sklepu – pod kątem oprogramowania e-commerce – pozostaje darmowe.

Wliczyć musisz więc tylko koszt domeny, hostingu i ewentualnie płatnych wtyczek (nie są one niezbędne) czy obsługi sklepu oraz zamówień (jeśli to nie ty będziesz się tym zajmował). Ze względu na brak ponoszonych kosztów WooCommerce jest idealny na start.

Magento jest systemem typu open source, co oznacza, że dostęp do niego jest darmowy. Podobnie więc jak w przypadku WooCommerce, nie musisz liczyć się z żadnymi dodatkowymi opłatami przy zakładaniu i utrzymaniu sklepu.

Istnieje również wersja płatna tego CMS-a, czyli Magento Commerce (także w wersji Cloud), która sprawdzi się w przypadku dużych i bardzo dużych sklepów internetowych. Wskazówka – Magento Commerce Cloud obejmuje już hosting.

Wdrożenie sklepu internetowego najczęściej nie obejdzie się bez programisty. Z racji na większą popularność WooCommerce, znacznie łatwiej (i taniej) znajdziesz developera specjalizującego się w tym systemie.

Potencjał SEO

Zarówno WooCommerce, jak i Magento mają duży potencjał SEO. Bez problemu zedytujesz w nich meta descriptions czy tytuły SEO, wdrożysz prawidłowe przekierowania, zabezpieczysz stronę SSL-em czy stworzysz SEO-friendly adresy URL.

Magento nie generuje też żadnych problemów z integracją z narzędziami analitycznymi, takimi jak Google Analytics czy Google Search Console.

A co z prędkością strony, która jest niebagatelna dla współczesnego pozycjonowania? WooCommerce wypada tu z reguły nieco lepiej (choć – co z pewnością wiesz – przeciążenie go wtyczkami może skutecznie odwrócić tę sytuację), za wyjątkiem koszyka i strony głównej, których czas ładowania może wydawać się niepokojący.

Jeśli chcesz rozważyć jeszcze inne opcje pod kątem SEO, zerknij do naszego artykułu – CMS dla sklepu internetowego.

WooCommerce statystyki
Źródło: https://www.quanta.io/blog/performance/best-e-commerce-platform-performance/
Średni czas predkości różnych typód podstron na Magento
Źródło: https://www.quanta.io/blog/performance/best-e-commerce-platform-performance/

Możliwości rozbudowy (wtyczki i pluginy)

WooCommerce to część WordPressa, który jest królestwem wszelkiego rodzaju wtyczek, dlatego Magento, nieważne jak by się starało, nie ma w tym starciu szans.

W oficjalnym katalogu WP, czyli CMS-a, na którym będzie stała Twoja strona, znajduje się ponad 50 tysięcy wtyczek, natomiast do samego WooCommerce można dopasować ponad tysiąc różnych pluginów, które usprawnią klientom proces zakupowy, a Tobie ułatwią zarządzanie sklepem.

W Magento wtyczki znajdziesz pod nazwą extensions, czyli rozszerzenia. (Wyszukując pluginów, najprawdopodobniej trafisz na stronę dla deweloperów, gdzie Adobe będzie Cię instruował, jak wprowadzać interceptors w kod strony – a to niekoniecznie to, czego potrzebujesz 😉.)

Ich pełną listę znajdziesz w Marketplace Magento, aktualnie to nieco ponad trzy tysiące wtyczek usprawniających zarządzanie księgowością, contentem, płatnościami, sprzedażą czy wreszcie optymalizacją strony. Jest ich zdecydowanie mniej niż w WordPressie, zdecydowana większość z nich również kosztuje – elastyczność jest tu mniejsza, ale czasem warto zainwestować w dobre pluginy.

baner pomoc w pozycjonowaniu sklepu

Jeśli chodzi o wygląd sklepu, to dla osób, które wolą korzystać z gotowych szablonów, WordPress z zaimplementowanym WooCommerce będzie dużo lepszym rozwiązaniem – Magento oferuje zaledwie 5 szablonów, z czego 4 są płatne.

Mimo braku tak szerokiego wyboru wtyczek, to paradoksalnie Magento oferuje większe możliwości rozbudowy, szczególnie pod kątem powiększania sklepu internetowego.

Prostota obsługi

Choć Magento regularnie pracuje nad swoim panelem administracyjnym i uproszczeniem obsługi sklepu (np. przez dodawanie narzędzi typu drag-and-drop), to na prowadzenie wysuwa się tu WooCommerce. Jest bardziej intuicyjny, z reguły nie wymaga nawet zaglądania do kodu, a daje przy tym wymierne efekty.

Magento z kolei wymaga pewnej wiedzy specjalistycznej, może więc stanowić wyzwanie w obsłudze dla tych osób, które jeszcze nie miały do czynienia ze sklepami internetowymi. Do edycji pewnych elementów strony wymagana jest też pomoc dewelopera.

Skalowalność

Do plusów Magento bez wątpienia należy zaliczyć właśnie uniwersalność i skalowalność. Dzięki otwartemu kodowi źródłowemu i przemyślanej budowie, Magento jest łatwo skalowalną platformą e-commerce – bez problemu pociągnie zarówno proste, małe sklepy, jak i większe, rozbudowane witryny.

Ma więcej opcji przyznawania ról administratorom strony, pozwala skuteczniej zarządzać większym magazynem i udostępnia narzędzia usprawniające funkcjonowanie sklepów we wszystkich rozmiarach (szczególnie w wersji płatnej).

WooCommerce może mieć problem z udźwignięciem większych sklepów i zarządzaniem rozbudowanym e-commerce w efektywny sposób. Oczywiście istnieje możliwość prowadzenia rozwijającego się biznesu online na WooCommerce, ale w pewnym momencie zwyczajnie przestaje się to opłacać. Dlatego skalowalność WP oceniamy gorzej niż Magento.

Support i community

WooCommerce ma mocno rozbudowaną sieć społeczności – poza supportowym forum znajdziesz też grupę na Facebooku i Slacku czy darmowy dostęp do cotygodniowych live’ów o tematyce e-commerce. Dokumentacja jest rozbudowana i czytelna, nie musisz się martwić, że zabraknie tam informacji, których szukasz. Dowiesz się, jak zainstalować i skonfigurować WooCommerce, dodać i edytować produkty, czy wreszcie – zacząć sprzedawać.

Magento posiada bardzo obszerny poradnik użytkownika zaprojektowany w taki sposób, aby rzeczywiście Ci pomóc rozwiązać wszystkie potrzeby. W Adobe Commerce User Guide znajdziesz przeróżne instrukcje użytkowania, wskazówki i porady dotyczące funkcjonowania Twojego sklepu, od konfiguracji CMS-a, przez sprzedaż, aż po porady z zakresu marketingu i e-commerce.

Na forum Magento Community użytkownicy wymieniają się poradami i rozwiązują trudne problemy, jednak dość szybko widać, że najczęściej publikujące osoby należą do teamu Adobe, a postów jest więcej niż komentarzy, brakuje też administracji, która uporządkowałaby posty znajdujące się poza odpowiednimi kategoriami. Tę część ocenilibyśmy więc raczej neutralnie niż pozytywnie.

Przewodnik użytkownika Magento
Źródło: https://docs.magento.com/user-guide/

Do plusów WooCommerce zaliczymy też to, że każdy użytkownik może bezpośrednio skontaktować się z supportem (np. przez ticket), podczas gdy w Magento jest to dostępne tylko dla osób korzystających z wersji płatnych.

Co lepiej wybrać, WooCommerce czy Magento?

Kategoria: WooCommerce  Magento
Unikalne funkcjonalności:
Wydajność i rozmiar sklepu: X
Bezpieczeństwo:
Zarządzanie produktami:
Koszt wdrożenia i utrzymania sklepu: X
Potencjał SEO:
Wtyczki i pluginy: X
Prostota obsługi: X
Skalowalność: X
Support i community: X

Jak widzisz z powyższej tabeli, oba oprogramowania e-commerce mają swoje wady i zalety. Niektóry plusy WooCommerce pokrywają się z plusami Magento, istnieją różnice, które są mało znaczące, ale część wyróżników obu platform ma duże znaczenie.

W największym skrócie:

WooCommerce polecamy małym i średnim sklepom, a Magento – średnim i dużym. Jeśli Twój e-commerce wypada gdzieś pośrodku, zastanów się, jak mocno planujesz go rozwijać w przyszłości, pamiętając, że skalowalność lepiej wypada w Magento, ale prostota obsługi i wsparcie supportu – w WooCommerce.

Ostateczny wybór należy do Ciebie. Rozważ swój budżet, rozmiar biznesu i oczekiwania, a potem na podstawie własnej wiedzy podejmij decyzję, dzięki której rozkręcisz swój własny e-commerce. Jesteśmy pewni, że Ci się uda! A gdybyś miał jakieś pytania lub potrzebował wsparcia w migracji strony – skontaktuj się z nami.

FAQ

Oba rozwiązania dla e-commerce mają swoje wady i zalety, ale prezentują przy tym wysoki poziom. Z reguły dla mniejszych sklepów polecamy WooCommerce, a dla większych – Magento. Szerszą odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule.

Oba sklepy oferują całkowicie bezpłatne założenie i prowadzenie sklepu internetowego. To, co może kosztować, to:

  • w obu przypadkach – wtyczki;
  • w przypadku Magento – wersje pro, czyli Magento Commerce i Commerce Cloud.

Pamiętaj też, że w cenę prowadzenia sklepu należy wliczyć hosting, domenę oraz koszty ludzkie.

(2)
Autor
Sr SEO Specialist - Milena

Sr SEO Specialist

Z branżą SEO związana od 3 lat. Z powodzeniem optymalizuje sklepy internetowe na rynkach w Polsce, Niemczech, USA i Norwegii. A trzy słowa kluczowe, które towarzyszą jej po pracy to kaktusy, Hearthstone i Escape Roomy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej