Pozycjonowanie sklepu internetowego – kilka słów o podstawach

jak-pozycjonowac-sklep-internetowy

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, odpowiedni poziom ruchu na jego stronie jest warunkiem koniecznym do uzyskania sukcesu. Choć oczywiście można liczyć na to, że szeroka oferta sklepu i atrakcyjne ceny produktów w nim dostępnych przyprowadzą na stronę rzesze klientów, rzeczywistość potrafi nie być tak różowa. Nie oznacza to jednak, że do prowadzania sklepu internetowego potrzebny jest wianek z czterolistnych koniczyn – oznacza to, że o ruch w sklepie internetowym należy aktywnie zadbać, a odpowiednią metodą jest jego pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Same metody pozycjonowania sklepów internetowych są takie same, jak te wykorzystywane dla innych stron – jednak warto wiedzieć, na co zwrócić największą uwagę, żeby pozycjonowanie przebiegało sprawnie i bez niepotrzebnego wysiłku. Pozycjonowanie sklepu internetowego – właśnie na tej kwestii dziś się skupimy.

Na początku było słowo

Już na samym początku przedsiębiorca zastanawiający się, na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego, staje przed jednym z największych dylematów – jak nazwać sklep? Choć inteligentne, intrygująco brzmiące nazwy mogą spodobać się potencjalnym klientom, z pewnością nie spodobają się wyszukiwarce. Oczywiście nie chodzi o to, by nasz sklep obuwniczy nazwać “Buty Sportowe Kraków Sklep”, jednak patrząc wyłącznie z perspektywy wyszukiwarki, nazwa ta byłaby bardzo na miejscu. Należy więc znaleźć nazwę, które nie tylko będzie nam odpowiadała, ale która będzie też związana semantycznie z produktami, które oferujemy.

Druga kwestia, o którą należy zadbać to dobór słów kluczowych – w przypadku sklepu internetowego powinno być ich dużo, i  powinny zawierać frazy typu long tail. A więc, dla przykładu sklepu z elektroniką, obok fraz typu “sklep rtv kraków” powinny pojawić się też frazy typu “Sony PS4 Chassis C 1TB sklep”. Pozwolą one na dotarcie do już zdecydowanego na zakup klienta, a więc gwarantują wysoki współczynnik konwersji. Liczba fraz powinna być z kolei duża z tego powodu, że powinniśmy być w stanie dopasować większość z nich do podstrony z konkretnym produktem, gwarantując dobre dopasowanie SERPa do danego słowa kluczowego.

Nazywaj rzeczy po imieniu

 

Pozycjonowanie sklepu internetowego - bluza

Kolejną istotną kwestią, o którą dobrze zadbać przy optymalizacji sklepu internetowego są nazwy kategorii i produktów, które powinny być zrozumiałe dla klienta oraz dla wyszukiwarki. Oznacza to, że kategoria, w której znajdują się produkty powinna nazywać się „1337-buty-nike”, a nie „1337-products-default”. W mniej barwnym przykładzie, kategoria powinna nazywać się „buty-sportowe”, a nie po prostu „sportowe” – wszak to fraza „buty sportowe” jest dla nas interesująca, a sam przymiotnik „sportowe” nie jest dla nas wartościowy. To samo dotyczy nazw produktów – powinny one być zgodne z ich rzeczywistymi, pełnymi nazwami.

Content is King

Jak w tytule napisanego w 1996 przez Billa Gatesa artykułu, zawartość jest królem. Zdanie to jest szczególnie prawdziwe w przypadku sklepów internetowych, które ze swojej natury mają dużo podstron z produktami. Oznacza to, że każdy zabieg na tekstach będzie miał duże przełożenie na pozycje osiągane przez sklep internetowy, a takiej okazji nie można przepuścić płazem. Wielu przedsiębiorców ponosi porażkę już na tym początkowym i bardzo ważnym etapie, kopiując opisy produktów ze stron producentów, lub kopiując je pomiędzy produktami.

Nie dość, że teksty te często nie są dobrze przygotowane pod kątem sprzedażowym, to Google widzi je jako Duplicate Content, czyli powieloną zawartość, i nie pozwala podstronom zawierającym taki opis wspiąć się na wysokie pozycje wyników wyszukiwania. Oczywiście w takim opisie powinny znaleźć się też słowa kluczowe, jednak w przypadku koncentrowania się na frazach typu long tail będących nazwami produktów, w dobrze napisanym opisie frazy te powinny naturalnie pojawić się odpowiednią ilość razy.

Pozycjonowanie sklepu internetowego? Zrób coś nowego!

W przypadku pozycjonowania strony internetowej, król jest jeszcze jeden – jest nim nowa zawartość. Jak zadbać o to, żeby na stronie cały czas pojawiała się nowa zawartość? Najprostszą odpowiedzią jest prowadzenie bloga, do czego zaraz dojdziemy. Jest bowiem jeszcze jedna metoda, typowa dla pozycjonowania sklepów internetowych. Jaka? Zmienianie opisów produktów.

Jak już pisaliśmy, jedną z podstawowych różnic między sklepem internetowym a zwykłą stroną jest ilość podstron i treści, które na nich się znajdują. Oznacza to, że nawet proste zmiany przeprowadzone na opisach produktów, takie, jak dodanie kolejnej linijki tekstu czy informacji o producencie mogą w efekcie odświeżyć dużą część strony, co przynosi wymierne korzyści. W opisach produktów można także umieszczać fragment tekstu z innym niż odpowiadający nazwie produktu słowem kluczowym, co spowoduje zwiększenie się pozycji sklepu internetowego na tą frazę.

Otwórz się blogiem…

 

Jak pozycjonować sklep internetowy - google

Najczęściej spotykanym sposobem na uaktualnianie strony jest prowadzenie dobrze zoptymalizowanego firmowego bloga. Wartości SEO, które to przynosi są bardzo dobrze znane i opisane – także na naszym blogu – Jak zoptymalizować posty na blogu?. Oprócz uaktualniania pozycjonowanej strony, prowadzenie bloga pozwalają na rozszerzenie zaplecza słów kluczowych long tail, lub wzmocnienie konkretnych haseł. Jednak to nie jedyne wartości, jakie może wnieść prowadzanie bloga. Dobrze prowadzony może funkcjonować jako pełnowartościowy Content Marketing dla Twojego sklepu internetowego.

Istnieje duża szansa, że klient przeczytawszy interesujący artykuł o jednym z Twoich produktów może w końcu zdecydować się na jego zakup, a nawet, jeżeli tak się nie stanie, zmniejszy się dystans a zwiększy zaufanie, jakim internauci darzą Twój sklep internetowy. To z kolei oznacza, że chętniej wrócą właśnie do Ciebie, kiedy będą już chcieli kupić jeden z produktów oferowanych w Twoim sklepie. Bardzo dobrym pomysłem jest także świadome wybieranie produktów, które opiszemy we wpisie na blogu. Dla przykładu, podczas piłkarskich mistrzostw warto zwrócić uwagę potencjalnych klientów na nową linię telewizorów.

…i mediami społecznościowymi

Jak wszyscy wiemy, skuteczne pozycjonowanie oznacza także generowanie backlinków. Gdzie generować odnośniki mające na celu pozycjonowanie sklepu internetowego? Bardzo dobrze sprawdzają się kanały Social Media. Budowanie linków w mediach społecznościowych jest mało czasochłonne w sytuacji, kiedy dysponujemy dużą ilością podstron z produktami, które możemy zaprezentować naszym potencjalnym klientom. Co więcej, jeżeli produkt jest ciekawy, możemy liczyć na to, że nasza aktywność będzie cieszyła się popularnością, a umieszczony w niej link będzie stawał się coraz mocniejszy.

Media społecznościowe dają też inne możliwości marketingowe – na kanałach takich, jak Google Plus, Twitter czy Facebook można organizować konkursy lub publikować kupony rabatowe, co niezawodnie przyciąga do sklepu nowych klientów. Podczas pozycjonowania przy wykorzystaniu kanałów Social Media należy pamiętać o specyficznej relacji pomiędzy Google a Facebookiem – linki umieszczone na Facebooku nie będą przenosiły mocy, co oznacza, że choć warto prowadzić działania na tym portalu, nie poprawią one naszych pozycji nawet w przypadku dużego zaangażowania potencjalnych klientów.

Bogate linki, wysokie pozycje

 

Rich snippet - wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego

Aby zyskać przewagę konkurencyjną już na etapie prezentowania wyników przez Google, warto zastanowić się nad dodaniem elementów zwiększających atrakcyjność linka prowadzącego do pozycjonowanego sklepu. Elementy takie nazywają się Rich Snippets i zawierają się do nich między innymi oceny produktu, cena, czy informacja o tym, czy dany produkt znajduje się w magazynie. Wyszukiwarka Google rozpoznaje sytuacje, kiedy podajemy klientowi więcej informacji i chętniej pokaże takie strony w wynikach wyszukiwania, a dodatkową korzyścią jest fakt, że naszemu potencjalnemu klientowi taki link również powinien bardziej się podobać. Win-win!

Najlepsza lokalizacja w mieście

Jak skutecznie przeprowadzić pozycjonowanie sklepu internetowego? Na to pytanie znamy już odpowiedź. A po co pozycjonować sklep internetowy? Dobre pozycjonowanie sklepu internetowego pozwala być doskonale widocznym w sieci, i ściągać na swoją stronę większość potencjalnych klientów, którzy szukają danego produktu. To jak sklep zlokalizowany na samym środku rynku dużego miasta – kto będzie chodził na rogatki, skoro sklep na rynku budzi zaufanie i jest pod ręką?

 

 

  • Piotrek Dziedzicz

    A ja zalączam kompletną listę 80 elementów niezbędnych w sklepie internetowym: https://resources.callpage.io/80-elementow-i-funkcji-sklepu-internetowego
    przydaje się jeśli chodzi również o pozycjonowanie 😉

  • Irek Jabłoński

    Bardzo cenne informacje , przedstawione w przejrzysty sposób.

  • Marcin Młodzikowski

    Umieszczanie linków do swojej strony na przeróżnych forach i stronach, np https://sklep.odkurzacze-centralne.org/ niby także zwiększa szansę na lepszą pozycję.

  • Warto też stosować dłuższe opisy danych kategorii z dobrze dobranym słowami kluczowymi oczywiście jeśli platforma sklepowa na to pozwala

    • Słusznie @rafafuczyski:disqus – opisy dłuższe kategorii są bardzo istotne. Jeśli platforma sklepowa (CMS) nie pozwala na to warto wprowadzić ten moduł lub element kategorii – to najczęściej prosta i tania modyfikacja.

  • Marcin

    Właśnie chcę ruszyć ze sklepem internetowym i mam jedną podstawową wątpliwość odnośnie słów kluczowych. Mianowicie, w sklepie na początku połowa asortymentu to będą np. piżamy damskie. Wpisując nazwy produktów zgodnie z logiką i dla wygody użytkownika każdy kolejny produkt chcę nazwać „Piżama damska Marka + kolor itp.”. Pytanie, czy jak dodam 200 produktów z nazwą „Piżama damska” w tytule (a w dodatku theme robi mi z tego zarówno nagłowek h1, jak i drugi nagłówek H2), to czy Google nie nałoży filtra za nadużywanie tej frazy? Lepiej by było na siłę zmieniać tytuły produktów i nie nazywać wszystkich pizam damskich piżamami damskimi? 🙂 Nie wiem, jak to ugryźć.

    • Możesz nazywać piżamami damskimi, bo nimi przecież są. Podobnie jak telewizory telewizorami, a opony oponami 😉
      Google jest w stanie zinterpretować, że wymieniasz (listujesz) produkty danej kategorii i w niej znajduje się 200 produktów, które są piżamą damską. Musisz pamiętać aby każdy z tych produktów miał unikatowy opis. Natomiast aby uniknąć duplikacji wewnętrznej i kanibalizacji słów kluczowych możesz rozważyć podstrony produktowe, w których są opcje do wyboru np.kolory, rozmiary.

      Możesz też wykorzystać canonicale jeśli opis produktu miałby Ci się powtarzać na wielu produktach.

      Zobacz też jak Twoi klienci szukają piżam – bo może lepiej Title będzie skonstruować tak: „Marka – Model – Kolor – Piżamy damskie”, a nagłówek H2 będzie linkiem wewnętrznym do kategorii „Piżamy damskie” gdzie też znajduje się krótki opis tej kategorii.