Co to jest audyt SEO?
Audyt SEO strony internetowej to dokładna analiza stanu zastanego witryny, podczas której sprawdzany jest jej stopień dopasowania do wymagań oraz wytycznych przygotowanych przez Google. Instrukcje te są ogólnie dostępne pod linkiem: Wytyczne Google dla Webmasterów.
Na podstawie zebranych uwag dotyczących strony internetowej możliwe jest przygotowanie dokumentu, w którym zawarte są wszystkie najważniejsze porady oraz zalecenia dotyczące analizowanej witryny, które powinny wpłynąć na poprawę pozycji strony w wyszukiwarce i, w efekcie, także na zwiększenie ruchu. Po co jednak to robić?
Kiedy i w jakim celu wykonuje się audyt strony?
Audyt SEO powinien zostać wykonany dla każdej strony, dla której chcemy zwiększyć widoczność w wyszukiwarce. Nie ma znaczenia czy jest to audyt SEO dla sklepu internetowego, strony firmowej, bloga czy portalu internetowego. Audyt SEO strony WWW to de facto roadmapa zmian technicznych i innych działań, które pomogą nam w późniejszej optymalizacji strony.
Audyt SEO strony ma na celu ocenę stopnia optymalizacji najistotniejszych elementów danej witryny, ukazanie jej największych wad i zalet, a także wskazanie błędów, które uniemożliwiają jej prawidłową indeksację w wyszukiwarkach.
Ma on szczególne duże znaczenie w momencie, gdy planujemy rozpocząć proces pozycjonowania swojej strony internetowej, ponieważ pozwala on określić wstępny plan dotyczący poprawy najistotniejszych ze względu na SEO elementów. Warto również zdecydować się na audyt SEO strony WWW w momencie, gdy widzimy spadek ruchu organicznego, a także wtedy, kiedy chcemy sprawdzić, czy nasza strona spełnia obecnie obowiązujące standardy.
Wykonanie audytu SEO strony internetowej jest również konieczne w kontekście celów biznesowych. Strona ma generować sprzedaż? Zbierać leady? Czy dostarczać informacji? Analiza celów sprawia, że możesz dostosować witrynę w taki sposób, aby je wspierała. Przykładowo – Twoja strona ma przede wszystkim generować sprzedaż. W takiej sytuacji audyt SEO strony powinien się skupić na ścieżce konwersji, optymalizacji stron produktów oraz procesu zakupowego.
W Delante przykładamy naprawdę dużą wagę do wykonywania audytu witryn naszych Klientów – tworzymy go zawsze na samym początku współpracy z nowym Klientem. Audyt jest taką bazą procesu SEO, bez której nie wyobrażam sobie rozpoczęcia prac na stronie. Pozwala nam on ocenić aktualną kondycję danej witryny i zaplanować strategię jej optymalizacji.
Profesjonalny audyt SEO to jednak spory koszt. Wiedza i czas specjalistów kosztuje, a solidnie wykonany audyt potrzebuje i jednego i drugiego. Jeśli jednak nie dysponujesz na chwilę obecną koniecznym budżetem lub chcesz spróbować własnych sił i samodzielnie pozycjonować stronę internetową, to przygotowaliśmy ten poradnik. Pomoże on ci wykonać audyt SEO samodzielnie.
Sprawdź również: Audyt SEO przed czy po podpisaniu umowy?
Narzędzia potrzebne do audytu strony WWW
Jak zrobić audyt strony internetowej bez narzędzi? Od razu zaznaczamy – jest to zwyczajnie niemożliwe. Bez nich nie dasz rady zebrać i przeanalizować wszystkich niezbędnych danych oraz informacji o witrynie.
Na całe szczęście istnieje wiele narzędzi, które ułatwią Ci sprawdzenie poprawności poszczególnych elementów naszej strony internetowej i będą przydatne w momencie, kiedy zdecydujesz się na audyt SEO.
Warto jednak zaznaczyć, że narzędzia zapewniają nam dane, jednak by wyciągnąć z nich przydatne wnioski, potrzebna jest spora wiedza i doświadczenie, by odpowiednio zinterpretować uzyskane informacje.
Darmowe narzędzia wspomagające audyt SEO strony
Do najpopularniejszych narzędzi, wspierających wykonywanie analizy SEO strony, można zaliczyć:
- Google Search Console – to bezpłatne narzędzie, będące jednocześnie jednym z kluczowych narzędzi analitycznych, które umożliwia monitorowanie działania danej strony internetowej. Narzędzie to dostarcza szereg informacji na temat faktycznej liczby przejść z wyszukiwarki Google na Twoją stronę. Dzięki niemu sprawdzisz także, jak wiele fraz generuje wyświetlenie Twojej witryny w wynikach wyszukiwania oraz ile razy w danym okresie ukazała się ona użytkownikom w tymże miejscu.
Aby móc korzystać z udogodnień Google Search Console należy przeprowadzić prostą i niezabierającą dużej ilości czasu konfigurację – warto zrobić to jak najwcześniej. Istnieje kilka metod na “podpięcie” strony do Google Search Console. Najpopularniejsza z nich polega na umieszczeniu krótkiego metatag’u w sekcji <head> na stronie głównej serwisu.
Dla osoby wykonującej audyt SEO strony WWW wartość informacji płynących z narzędzia Google Search Console jest nieoceniona. Dzięki nim i odpowiedniej analizie wyciągnąć można wiele wniosków, które pozwolą na określenie dalszej strategii działań SEO.
- Screaming Frog SEO Spider Tool – jest to niezwykle pomocne podczas analizy strony internetowej narzędzie, które umożliwia zbadanie jej pod względem strukturalnym. Screaming Frog dostępny jest w dwóch wersjach – płatnej oraz darmowej. Ta druga ograniczona jest limitem 500 sprawdzanych podczas jednej analizy adresów, jednak wystarczy to do przeprowadzenia prostego audytu SEO strony.
Z pomocą Screaming Froga, po wklejeniu adresu strony głównej, otrzymasz listę podstron, na których znajdują się m.in. zduplikowane treści, powielające się lub brakujące nagłówki H1, a także inne, ważne z punktu widzenia optymalizacji SEO. Warto dodać, że Screaming Frog SEO Spider Tool to rozwiązanie, które sprawdza się też doskonale w przypadku audytu treści.
- PageSpeed Insights – darmowe narzędzie Google, dzięki któremu możliwe jest zbadanie szybkości wczytywania się strony internetowej oraz jej dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Bardzo przydatne przy wykonywaniu audytu SEO strony www. Osoby korzystające z niego, po wklejeniu adresu witryny i naciśnięciu przycisku “analizuj” otrzymują wskazówki oraz sugestie na temat tego, co warto zrobić i poprawić by przyspieszyć prędkość ładowania strony internetowej.
Google PageSpeed Insights posługuje się skalą punktową, zawierającą się w przedziale od 0 do 100 – im ten wskaźnik jest wyższy, tym sytuacja jest lepsza. Wykonując samodzielnie audyt SEO strony, dzięki temu produktowi Google dowiesz się, jakie działania musisz podjąć by serwować użytkownikom i wyszukiwarce jeszcze lepiej przygotowaną stronę.
- Siteliner – kolejne, bardzo pomocne przy wykonywaniu audytu SEO (i bezpłatne) narzędzie, które pozwala nam wykryć zduplikowane treści występujące na stronie internetowej oraz przeanalizować czynniki on-site, takie jak linki zewnętrzne i wewnętrzne, czy błędy 404. Po zakończeniu skanowania witryny, użytkownik może pobrać zaawansowany raport, w którym znajdują się wartościowe informacje na jej temat. Siteliner działa w formie aplikacji internetowej i umożliwia analizę strony bez konieczności tworzenia konta i logowania – w tym przypadku skanowane jest tylko 250 podstron. Jeśli chcesz skorzystać z pełnej wersji narzędzia, w której brak jest ograniczeń, wystarczy że założysz darmowe konto i zalogujesz się na nie.
- OSE Moz Rank – dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić zaufanie oraz autorytet naszej domeny. Domain Authority (DA) to wartość liczbowa, która szacuje, jak dana strona internetowa radzi sobie w wynikach wyszukiwania. Parametr ten jest opracowany przez firmę MOZ i ma na celu określić przybliżoną konkurencyjność danej witryny. Wynik ten jest podawany w skali od 1 do 100 – im liczba jest większa, tym lepiej. Autorytet domeny jest obliczany na podstawie oceny linkowania, w tym liczbie linków prowadzących do naszej strony.OSE MOZ Rank – samodzielny audyt strony;
- Seoptimer – jest to narzędzie, które sprawdza poprawność optymalizacji SEO danej strony internetowej. Analizowany jest kod oraz treść witryny, a następnie generowany zostaje przejrzysty raport, podzielony na najważniejsze pod kątem SEO sekcje. Dzięki temu webowemu narzędziu dowiesz się m.in. tego, czy tytuł Twojej strony jest skonstruowany w sposób poprawny, tj. czy jego długość mieści się w zalecanym zakresie. Jest to produkt, który dostarcza także wartościowe informacje na temat nagłówków znajdujących się na witrynie, nasycenia treści słowami kluczowymi, a także jej objętości – jednym słowem mówiąc, tego, co jest ważne dla osoby wykonującej samodzielny audyt SEO.
Darmowe narzędzia takie jak Screaming Frog, Siteliner czy Seoptimer są przydatne i oferują wiele funkcji analizy strony internetowej. Mimo to musisz pamiętać o pewnych ograniczeniach. Przede wszystkim jest to brak pełnej widoczności danych. Może to doskwierać szczególnie w przypadku tych narzędzi, które oferują także plany darmowe. Na przykład, w przypadku Screaming Froga darmowa wersja narzędzia pozwala na przecrawlowanie maksymalnie 500 podstron. Płatne wersje OZE Moz Rank czy Ahrefs oferują bardziej zaawansowane funkcje. Wówczas możesz dowiedzieć się więcej na temat linków, słów kluczowych czy analizy konkurencji. Niestety, bez budżetu na narzędzia niemożliwe będzie wykonanie profesjonalnego audytu SEO.
Płatne narzędzia pomocne podczas audytu SEO strony
Istnieje wiele narzędzi, które są płatne i bardzo pomagają, kiedy wykonuje się samodzielny audyt SEO. Większość z nich jest dosyć droga, dlatego zazwyczaj tylko agencje SEO mogą pozwolić sobie na wykupienie licencji czy abonamentu. Najpopularniejsze, płatne narzędzia, które skutecznie wspomagają audyt SEO to:
- Ahrefs – jedno z najpopularniejszych narzędzi do badania konkurencji oraz analizy linków. Pozwala na uzyskanie szczegółowych danych, które przedstawione są w przejrzystej formie, za pomocą czytelnych zestawień i wykresów. Dzięki informacjom dostarczanym za pośrednictwem tego narzędzia możemy sprawdzić, jak kształtuje się profil linków prowadzących do naszej strony oraz rozkład anchorów. Ahrefs to produkt, który cechuje się doskonałą skutecznością, dlatego warto się nim posiłkować przeprowadzając audyt SEO.
- Semstorm – kompleksowe narzędzie, które umożliwia monitorowanie pozycji fraz i analizę słów kluczowych oraz porównanie ich z konkurencją. Przy pomocy Semstorm’a możemy również analizować konkurencyjne strony. Funkcje, jakie oferuje, pozwalają na porównywanie naszej witryny z innymi. Sprawia to, że w łatwy sposób możesz znaleźć odpowiedź na pytanie “w czym konkurent był lepszy, że zdobył wyższą pozycję”.
Pomocne wtyczki SEO do przeglądarek
W internecie można znaleźć również specjalne wtyczki do przeglądarek, które są bardzo pomocne podczas wykonywania audytu SEO strony internetowej. Najpopularniejsze z nich to:
- Woorank – bardzo pomocne narzędzie, które w przejrzysty sposób wyświetla podstawowe informacje na temat stopnia optymalizacji danej witryny. Ponadto, wtyczka ta sprawdza, czy analizowana strona www jest dostosowana do urządzeń mobilnych oraz jaka jest jej szybkość ładowania. Pochodzące z niej dane pomogą Ci poprawić skuteczność marketingową własnego portalu. Dodatek Woorank do przeglądarki analizuje m.in. dane strukturalne, użyteczność, zastosowane technologie, linki zwrotne, a także ruch i widoczność strony. Warto dodać, że jest ono całkowicie darmowe, nie szpieguje oraz nie gromadzi jakichkolwiek danych dotyczących użytkowania przeglądarki.
- SeoQuake – niezwykle popularne narzędzie, które podobnie jak wyżej wymieniony dodatek jest w pełni darmowe. Analizuje ono szereg istotnych z punktu widzenia SEO parametrów. Dzięki niemu możemy poznać między innymi: liczbę podstron zaindeksowanych w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google, Bing czy Yahoo, a także liczbę linków prowadzących do naszej witryny. SeoQuake pozwala też oszacować trudność danych słów kluczowych oraz wyeksportować analizę SERP do pliku CSV.
- SEO META in 1 CLICK – kolejna darmowa wtyczka, która również pokazuje wiele istotnych pod kątem SEO parametrów. Z jej użyciem możemy poznać bez wchodzenia w kod źródłowy strony m.in. tytuł i opis danej podstrony oraz ich długość. Narzędzie to umożliwia także podgląd nagłówków w kolejności ich wyświetlania, liczby zdjęć z opisami alternatywnymi, a także informacji na temat dostępności plików robots.txt i sitemap.xml.
Jak przeprowadzić audyt SEO – instrukcja krok po kroku!
Masz już przygotowaną listę potrzebnych narzędzi oraz wtyczek? Jeśli tak, to możesz zabierać się do pracy! Jak zrobić audyt SEO samemu? Już tłumaczymy!
Analiza widoczności strony i fraz kluczowych
Pierwszym krokiem, którego pod żadnym pozorem nie możesz pominąć i musisz wykonać na samym początku audytu, jest analiza widoczności strony i słów kluczowych. Będzie to punkt odniesienia do oceny skuteczności optymalizacji onsite. Analiza pozwala sprawdzić, czy strona faktycznie wyświetla się w wynikach wyszukiwania dla tych słów kluczowych, na które chcesz, aby była zoptymalizowana.
Oprócz tego analiza widoczności pozwala zidentyfikować słowa kluczowe, dla których strona nie jest obecna w wynikach wyszukiwania. Są to informacje niezwykle cenne z punktu widzenia SEO. Pozwala to zidentyfikować obszary, dla których witryna jest słabo lub cale nie jest widoczna. I w drugą stronę. Analiza umożliwia ocenę fraz, które generują wartościowy ruch organiczny. Dzięki temu w późniejszym działaniu możesz skoncentrować się na słowach kluczowych, które przynoszą najwięcej korzyści.
Analiza indeksacji
Drugim elementem audytu SEO powinna być analiza indeksacji. Jest to istotny krok, który dostarcza informacji, jakie strony Twojej witryny są indeksowane przez wyszukiwark. Proces obejmuje przede wszystkim sprawdzenie, czy nie występują problemy z indeksacją oraz, czy wszystkie istotne strony są prawidłowo wyświetlają się w Google.
Jednym z narzędzi, które przydaje się w tej analizie, jest Google Search Console. Dostarcza ono informacji nie tylko na temat sposobu indeksowania stron przez Google, ale również odnośnie ostrzeżeń oraz problemów związanych z tym procesem.
W Google Search Console znajdziesz dane dotyczące zaindeksowanych stron oraz tych, które nadal na to czekają. Dowiesz się również, jak często wyszukiwarki odwiedzają Twoją witrynę. Narzędzie wskaże również podstrony, gdzie wystąpiły błędy 404 lub inne problemy uniemożliwiające zindeksowanie danego adresu URL.
Analiza techniczna
Analiza techniczna SEO strony przeprowadzana jest w celu sprawdzenia podstawowych pod kątem SEO parametrów dotyczących danej witryny. Najważniejsze etapy wchodzące w jej skład to:
- Analiza linkowania wewnętrznego na stronie.
Poprawne adresy URL powinny być krótkie i czytelne. Nie mogą zawierać polskich znaków ani drukowanych liter, a słowa powinny być oddzielone separatorem “-”. Poprawnie skonstruowany link do produktu, znajdującego się w danej kategorii w sklepie internetowym, powinien wyglądać w następujący sposób: adres-strony.pl/nazwa-kategorii/produkt - Poprawność meta danych.
Jednymi z najważniejszych elementów na stronie internetowej są: element title oraz meta description. Konstruując i analizując zawartość elementu title, warto pamiętać o tym, że największą wartość dla witryny niesie umieszczenie najważniejszych fraz kluczowych jak najbliżej początku, tj. lewej strony. - Zdjęcia na stronie.
Zdjęcia na stronie internetowej nie powinny być za duże, aby nie wydłużać czasu ładowania się strony. Ich waga nie powinna przekraczać 100 KB. Bardzo ważnym parametrem są także odpowiednio zoptymalizowane opisy alternatywne do zdjęć, które przekazują do wyszukiwarki Google informację dotyczącą tego, co znajduje się na danej fotografii. - Szybkość wczytywania strony.
Im szybciej ładuje się strona, tym mniejsze ryzyko, że użytkownicy zrezygnują z wejścia na nią. Poprawny czas ładowania się witryny nie powinien przekraczać 1 sekundy, natomiast jej średni rozmiar nie powinien być większy niż 2 MB. - Przekierowania 301 pomiędzy wersjami strony.
Ważnym etapem podczas wykonywania audytu SEO jest również sprawdzenie, czy analizowana strona posiada przekierowanie 301 z innych wariantów strony. Przykładowo, jeśli strona dostępna jest pod adresem: https://www.moja-strona.pl, to z wersji https://moja-strona.pl powinniśmy ustawić przekierowanie 301 na właściwą wersję. Dla Google są to bowiem dwie różne strony, więc potraktuje je jako duplikaty. To samo dotyczy wersji http (tj. bez SSL-a). - Błędy na stronie.
Podczas audytu strony internetowej warto sprawdzić również, czy nie występują na niej różnego rodzaju błędy. Najczęściej spotykany jest błąd 404 (nie znaleziono strony). Ich rosnąca ilość może sprawić, że witryna utraci cenny ruch. Narzędziem, które pozwoli nam sprawdzić, czy na analizowanej przez nas witrynie nie występują tego typu błędy, jest opisywane wcześniej narzędzie Google Search Console.
Analiza treści na stronie
Treść na stronie internetowej ma na celu poinformowanie użytkowników o tym, czego dotyczy dana podstrona. Jest to jeden z najważniejszych elementów SEO, dlatego treść powinna być przemyślana oraz przekazywać wszystkie najważniejsze informacje dotyczące oferty firmy. Dzięki poprawnie przygotowanym treściom, dana witryna ma szansę znacznie poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, co w efekcie wpłynie na zwiększenie ruchu na stronie.
Podczas przeprowadzania audytu SEO treści powinniśmy sprawdzić, czy na danej podstronie znajdują się odpowiednie ilości tekstu. Zaleca się, aby na stronie głównej znajdował się blok treści o długości ok. 500 wyrazów, natomiast strony kategorii zawierały bloki tekstu o łącznej długości min. 250 słów. Istotne jest, aby teksty były unikalne i niekopiowane z innych stron. W treści powinny się również znajdować nagłówki H1 oraz H2, które są najważniejszymi parametrami strukturalnymi na stronie internetowej. Podczas analizy treści warto również sprawdzić, czy jest ona odpowiednio sformatowana, czyli czy występują w niej znaczniki <strong> oraz <em>, które wskazują robotom wyszukiwarki najistotniejsze informacje znajdujące się na stronie www.
Musisz również sprawdzić, czy treść jest zgodna z intencją wyszukiwania. Chodzi przede wszystkim o oczekiwania odbiorcy. Jeśli wyszukuje stosunkowo ogólnej frazy, np. „rower miejski”, to prawdopodobnie nie wie jeszcze, jaki model roweru wybrać. Stąd na taką frazę lepiej rankować stroną kategorii, niż konkretnego produktu.
Ważną rolę w tym kontekście odgrywają multimedia znajdujące się na stronie. Obrazy, wideo czy infografiki mają pozytywny wpływ na doświadczenia użytkownika. Duży blok tekstu raczej szybko zmęczy potencjalnego klienta. Multimedia wzbogacają treść i sprawiają, że strona jest bardziej atrakcyjna oraz przyjemna. Obrazy oraz wideo mogą przyciągnąć wzrok użytkownika i wydłużyć czas spędzony na stronie.
Analiza profilu linków
Ostatnim etapem audytu SEO jest analiza profilu linków. Dzięki niej możesz zapoznać się ze strukturą odnośników zewnętrznych, które prowadzą do Twojej witryny. Informacje na ten temat znajdziesz m.in. w GSC. W zakładce “Linki” sprawdzić liczbę zewnętrznych odnośników, które zaindeksował robot wyszukiwarki. Pamiętaj jednak, że te dane są co jakiś czas aktualizowane i nie zawsze raport wyświetla pełną listę linków.
W tej zakładce GSC dostępne są informacje na temat najczęstszych anchorów, stron, z których linki prowadzą do Twojej witryny czy najczęściej linkowanych podstron.
Dzięki analizie profilu linków możesz znaleźć szkodliwe odnośniki, które mogą negatywnie wpływać na proces pozycjonowania. Oprócz tego możesz również stworzyć listę witryn, na których jeszcze nie ma linku do Twojej strony.
Jakich błędów unikać podczas analizy SEO strony
Audyt SEO jest skomplikowanym procesem, podczas którego konieczna jest analiza wielu różnych elementów oraz parametrów technicznych strony internetowej. Jakie są najpoważniejsze błędy popełniane przez osoby niedoświadczone w SEO? Oto kilka z nich:
- bardzo częstym błędem popełnianym przez osoby, które nie posiadają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, jest zła interpretacja zebranych podczas analizy witryny danych oraz wyciągnięcie błędnych wniosków;
- nieumiejętność wykorzystywania dostępnych narzędzi wspierających analizę witryny, co również może prowadzić do mylnych konkluzji;
- nie warto również na “ślepo” wierzyć w informacje, które prezentują raporty. Wspomnieliśmy, że niektóre z nich aktualizują się po jakimś czasie. Być może jakieś błędy nie zostały jeszcze znalezione lub wykrytych problemów już nie ma;
- zalecenia z narzędzi są często wyłącznie wskazówkami. W związku z tym powinieneś na nie zwrócić uwagę, jednak w tym wszystkim często zapomina się o celach biznesowych strony. To one powinny mieć największy priorytet!
A może warto poprosić eksperta o pomoc?
Nie ma wątpliwości co do tego, że audyt SEO strony WWW to zadanie nienależące do łatwych. Ilość aspektów, na które należy zwrócić uwagę, jest ogromna, dlatego nie sposób jest coś przeoczyć, wykonując samodzielną analizę strony pod kątem wyszukiwarki Google i innych. Czynniki rankingowe, które ich roboty biorą pod uwagę, dynamicznie się zmieniają, co sprawia, że osoby niezajmujące się pozycjonowaniem stron na co dzień, mogą nie mieć wystarczającej wiedzy w tej kwestii.
Firmy pozycjonujące strony internetowe posiadają wiele lat doświadczenia w branży oraz doskonałą znajomość najnowszych trendów. Niejednokrotnie, jeśli chodzi o audyt SEO, oprócz samego dokumentu, w którym uwzględniana jest obecna sytuacja strony określana z punktu widzenia pozycjonowania, klienci otrzymują także cenne wskazówki na temat UX i wyglądu. Specjaliści SEO wiedzą, gdzie najczęściej pojawiają się błędy na stronie oraz znają sposoby ich eliminacji.