.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak zrobić audyt SEO strony samemu?

24min.

Komentarze:4

Jak zrobić audyt SEO strony samemu?d-tags
09 lipca 2023
Czy można samemu wykonać prosty audyt SEO? Od czego zacząć? Jakich narzędzi w tym celu użyć? W tym artykule odpowiemy na te, oraz wiele innych pytań!

24min.

Komentarze:4

Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO strony internetowej to dokładna analiza stanu zastanego witryny, podczas której sprawdzany jest jej stopień dopasowania do wymagań oraz wytycznych przygotowanych przez Google. Instrukcje te są ogólnie dostępne pod linkiem: Wytyczne Google dla Webmasterów.

Na podstawie zebranych uwag dotyczących strony internetowej możliwe jest przygotowanie dokumentu, w którym zawarte są wszystkie najważniejsze porady oraz zalecenia dotyczące analizowanej witryny, które powinny wpłynąć na poprawę pozycji strony w wyszukiwarce i, w efekcie, także na zwiększenie ruchu. Po co jednak to robić? 

Kiedy i w jakim celu wykonuje się audyt strony?

Audyt SEO powinien zostać wykonany dla każdej strony, dla której chcemy zwiększyć widoczność w wyszukiwarce. Nie ma znaczenia czy jest to audyt SEO dla sklepu internetowego, strony firmowej, bloga czy portalu internetowego. Audyt SEO strony WWW to de facto roadmapa zmian technicznych i innych działań, które pomogą nam w późniejszej optymalizacji strony.

Audyt SEO strony ma na celu ocenę stopnia optymalizacji najistotniejszych elementów danej witryny, ukazanie jej największych wad i zalet, a także wskazanie błędów, które uniemożliwiają jej prawidłową indeksację w wyszukiwarkach.

Ma on szczególne duże znaczenie w momencie, gdy planujemy rozpocząć proces pozycjonowania swojej strony internetowej, ponieważ pozwala on określić wstępny plan dotyczący poprawy najistotniejszych ze względu na SEO elementów. Warto również zdecydować się na audyt SEO strony WWW w momencie, gdy widzimy spadek ruchu organicznego, a także wtedy, kiedy chcemy sprawdzić, czy nasza strona spełnia obecnie obowiązujące standardy.

Wykonanie audytu SEO strony internetowej jest również konieczne w kontekście celów biznesowych. Strona ma generować sprzedaż? Zbierać leady? Czy dostarczać informacji? Analiza celów sprawia, że możesz dostosować witrynę w taki sposób, aby je wspierała. Przykładowo – Twoja strona ma przede wszystkim generować sprzedaż. W takiej sytuacji audyt SEO strony powinien się skupić na ścieżce konwersji, optymalizacji stron produktów oraz procesu zakupowego.

W Delante przykładamy naprawdę dużą wagę do wykonywania audytu witryn naszych Klientów – tworzymy go zawsze na samym początku współpracy z nowym Klientem. Audyt jest taką bazą procesu SEO, bez której nie wyobrażam sobie rozpoczęcia prac na stronie. Pozwala nam on ocenić aktualną kondycję danej witryny i zaplanować strategię jej optymalizacji.

Mateusz Calik
Mateusz Calik CEO – Prezes zarządu

Profesjonalny audyt SEO to jednak spory koszt. Wiedza i czas specjalistów kosztuje, a solidnie wykonany audyt potrzebuje i jednego i drugiego. Jeśli jednak nie dysponujesz na chwilę obecną koniecznym budżetem lub chcesz spróbować własnych sił i samodzielnie pozycjonować stronę internetową, to przygotowaliśmy ten poradnik. Pomoże on ci wykonać audyt SEO samodzielnie.

Sprawdź również: Audyt SEO przed czy po podpisaniu umowy?

Narzędzia potrzebne do audytu strony WWW

Jak zrobić audyt strony internetowej bez narzędzi? Od razu zaznaczamy – jest to zwyczajnie niemożliwe. Bez nich nie dasz rady zebrać i przeanalizować wszystkich niezbędnych danych oraz informacji o witrynie.

Na całe szczęście istnieje wiele narzędzi, które ułatwią Ci sprawdzenie poprawności poszczególnych elementów naszej strony internetowej i będą przydatne w momencie, kiedy zdecydujesz się na audyt SEO.

Warto jednak zaznaczyć, że narzędzia zapewniają nam dane, jednak by wyciągnąć z nich przydatne wnioski, potrzebna jest spora wiedza i doświadczenie, by odpowiednio zinterpretować uzyskane informacje.

Darmowe narzędzia wspomagające audyt SEO strony

Do najpopularniejszych narzędzi, wspierających wykonywanie analizy SEO strony, można zaliczyć:

  • Google Search Console – to bezpłatne narzędzie, będące jednocześnie jednym z kluczowych narzędzi analitycznych, które umożliwia monitorowanie działania danej strony internetowej. Narzędzie to dostarcza szereg informacji na temat faktycznej liczby przejść z wyszukiwarki Google na Twoją stronę. Dzięki niemu sprawdzisz także, jak wiele fraz generuje wyświetlenie Twojej witryny w wynikach wyszukiwania oraz ile razy w danym okresie ukazała się ona użytkownikom w tymże miejscu.

Aby móc korzystać z udogodnień Google Search Console należy przeprowadzić prostą i niezabierającą dużej ilości czasu konfigurację – warto zrobić to jak najwcześniej. Istnieje kilka metod na “podpięcie” strony do Google Search Console. Najpopularniejsza z nich polega na umieszczeniu krótkiego metatag’u w sekcji <head> na stronie głównej serwisu.

Dla osoby wykonującej audyt SEO strony WWW wartość informacji płynących z narzędzia Google Search Console jest nieoceniona. Dzięki nim i odpowiedniej analizie wyciągnąć można wiele wniosków, które pozwolą na określenie dalszej strategii działań SEO.

Google Search Console to podstawowe narzędzie do wykonania audytu SEO samemu
  • Screaming Frog SEO Spider Tool – jest to niezwykle pomocne podczas analizy strony internetowej narzędzie, które umożliwia zbadanie jej pod względem strukturalnym. Screaming Frog dostępny jest w dwóch wersjach – płatnej oraz darmowej. Ta druga ograniczona jest limitem 500 sprawdzanych podczas jednej analizy adresów, jednak wystarczy to do przeprowadzenia prostego audytu SEO strony.

Z pomocą Screaming Froga, po wklejeniu adresu strony głównej, otrzymasz listę podstron, na których znajdują się m.in. zduplikowane treści, powielające się lub brakujące nagłówki H1, a także inne, ważne z punktu widzenia optymalizacji SEO. Warto dodać, że Screaming Frog SEO Spider Tool to rozwiązanie, które sprawdza się też doskonale w przypadku audytu treści.

Screaming Frog to jeden z najlepszych crawlerów na rynku, bardzo przydatny przy audytach SEO wykonywanych samemu.
  • PageSpeed Insightsdarmowe narzędzie Google, dzięki któremu możliwe jest zbadanie szybkości wczytywania się strony internetowej oraz jej dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Bardzo przydatne przy wykonywaniu audytu SEO strony www. Osoby korzystające z niego, po wklejeniu adresu witryny i naciśnięciu przycisku “analizuj” otrzymują wskazówki oraz sugestie na temat tego, co warto zrobić i poprawić by przyspieszyć prędkość ładowania strony internetowej.

Google PageSpeed Insights posługuje się skalą punktową, zawierającą się w przedziale od 0 do 100 – im ten wskaźnik jest wyższy, tym sytuacja jest lepsza. Wykonując samodzielnie audyt SEO strony, dzięki temu produktowi Google dowiesz się, jakie działania musisz podjąć by serwować użytkownikom i wyszukiwarce jeszcze lepiej przygotowaną stronę.

PageSpeed Insights – darmowe narzędzie Google, dzięki któremu możliwe jest zbadanie szybkości wczytywania się strony internetowej oraz jej dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych
  • Siteliner – kolejne, bardzo pomocne przy wykonywaniu audytu SEO (i bezpłatne) narzędzie, które pozwala nam wykryć zduplikowane treści występujące na stronie internetowej oraz przeanalizować czynniki on-site, takie jak linki zewnętrzne i wewnętrzne, czy błędy 404. Po zakończeniu skanowania witryny, użytkownik może pobrać zaawansowany raport, w którym znajdują się wartościowe informacje na jej temat. Siteliner działa w formie aplikacji internetowej i umożliwia analizę strony bez konieczności tworzenia konta i logowania – w tym przypadku skanowane jest tylko 250 podstron. Jeśli chcesz skorzystać z pełnej wersji narzędzia, w której brak jest ograniczeń, wystarczy że założysz darmowe konto i zalogujesz się na nie.
Siteliner – kolejne, bardzo pomocne przy wykonywaniu audytu SEO (i bezpłatne) narzędzie, które pozwala nam wykryć zduplikowane treści występujące na stronie internetowej
  • OSE Moz Rank – dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić zaufanie oraz autorytet naszej domeny. Domain Authority (DA) to wartość liczbowa, która szacuje, jak dana strona internetowa radzi sobie w wynikach wyszukiwania. Parametr ten jest opracowany przez firmę MOZ i ma na celu określić przybliżoną konkurencyjność danej witryny. Wynik ten jest podawany w skali od 1 do 100 – im liczba jest większa, tym lepiej. Autorytet domeny jest obliczany na podstawie oceny linkowania, w tym liczbie linków prowadzących do naszej strony.OSE MOZ Rank – samodzielny audyt strony;
OSE Moz Rank – dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić zaufanie oraz autorytet naszej domeny
  • Seoptimer – jest to narzędzie, które sprawdza poprawność optymalizacji SEO danej strony internetowej. Analizowany jest kod oraz treść witryny, a następnie generowany zostaje przejrzysty raport, podzielony na najważniejsze pod kątem SEO sekcje. Dzięki temu webowemu narzędziu dowiesz się m.in. tego, czy tytuł Twojej strony jest skonstruowany w sposób poprawny, tj. czy jego długość mieści się w zalecanym zakresie. Jest to produkt, który dostarcza także wartościowe informacje na temat nagłówków znajdujących się na witrynie, nasycenia treści słowami kluczowymi, a także jej objętości – jednym słowem mówiąc, tego, co jest ważne dla osoby wykonującej samodzielny audyt SEO.
Seoptimer – jest to narzędzie, które sprawdza poprawność optymalizacji SEO danej strony internetowej

Darmowe narzędzia takie jak Screaming Frog, Siteliner czy Seoptimer są przydatne i oferują wiele funkcji analizy strony internetowej. Mimo to musisz pamiętać o pewnych ograniczeniach. Przede wszystkim jest to brak pełnej widoczności danych. Może to doskwierać szczególnie w przypadku tych narzędzi, które oferują także plany darmowe. Na przykład, w przypadku Screaming Froga darmowa wersja narzędzia pozwala na przecrawlowanie maksymalnie 500 podstron. Płatne wersje OZE Moz Rank czy Ahrefs oferują bardziej zaawansowane funkcje. Wówczas możesz dowiedzieć się więcej na temat linków, słów kluczowych czy analizy konkurencji. Niestety, bez budżetu na narzędzia niemożliwe będzie wykonanie profesjonalnego audytu SEO.

Płatne narzędzia pomocne podczas audytu SEO strony

Istnieje wiele narzędzi, które są płatne i bardzo pomagają, kiedy wykonuje się samodzielny audyt SEO. Większość z nich jest dosyć droga, dlatego zazwyczaj tylko agencje SEO mogą pozwolić sobie na wykupienie licencji czy abonamentu. Najpopularniejsze, płatne narzędzia, które skutecznie wspomagają audyt SEO to:

  • Ahrefs – jedno z najpopularniejszych narzędzi do badania konkurencji oraz analizy linków. Pozwala na uzyskanie szczegółowych danych, które przedstawione są w przejrzystej formie, za pomocą czytelnych zestawień i wykresów. Dzięki informacjom dostarczanym za pośrednictwem tego narzędzia możemy sprawdzić, jak kształtuje się profil linków prowadzących do naszej strony oraz rozkład anchorów. Ahrefs to produkt, który cechuje się doskonałą skutecznością, dlatego warto się nim posiłkować przeprowadzając audyt SEO.
  • Semstorm – kompleksowe narzędzie, które umożliwia monitorowanie pozycji fraz i analizę słów kluczowych oraz porównanie ich z konkurencją. Przy pomocy Semstorm’a możemy również analizować konkurencyjne strony. Funkcje, jakie oferuje, pozwalają na porównywanie naszej witryny z innymi. Sprawia to, że w łatwy sposób możesz znaleźć odpowiedź na pytanie “w czym konkurent był lepszy, że zdobył wyższą pozycję”. 

Pomocne wtyczki SEO do przeglądarek

W internecie można znaleźć również specjalne wtyczki do przeglądarek, które są bardzo pomocne podczas wykonywania audytu SEO strony internetowej. Najpopularniejsze z nich to:

  • Woorank – bardzo pomocne narzędzie, które w przejrzysty sposób wyświetla podstawowe informacje na temat stopnia optymalizacji danej witryny. Ponadto, wtyczka ta sprawdza, czy analizowana strona www jest dostosowana do urządzeń mobilnych oraz jaka jest jej szybkość ładowania. Pochodzące z niej dane pomogą Ci poprawić skuteczność marketingową własnego portalu. Dodatek Woorank do przeglądarki analizuje m.in. dane strukturalne, użyteczność, zastosowane technologie, linki zwrotne, a także ruch i widoczność strony. Warto dodać, że jest ono całkowicie darmowe, nie szpieguje oraz nie gromadzi jakichkolwiek danych dotyczących użytkowania przeglądarki.
  • SeoQuake – niezwykle popularne narzędzie, które podobnie jak wyżej wymieniony dodatek jest w pełni darmowe. Analizuje ono szereg istotnych z punktu widzenia SEO parametrów. Dzięki niemu możemy poznać między innymi: liczbę podstron zaindeksowanych w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google, Bing czy Yahoo, a także liczbę linków prowadzących do naszej witryny. SeoQuake pozwala też oszacować trudność danych słów kluczowych oraz wyeksportować analizę SERP do pliku CSV.
  • SEO META in 1 CLICK – kolejna darmowa wtyczka, która również pokazuje wiele istotnych pod kątem SEO parametrów. Z jej użyciem możemy poznać bez wchodzenia w kod źródłowy strony m.in. tytuł i opis danej podstrony oraz ich długość. Narzędzie to umożliwia także podgląd nagłówków w kolejności ich wyświetlania, liczby zdjęć z opisami alternatywnymi, a także informacji na temat dostępności plików robots.txt i sitemap.xml.

Jak przeprowadzić audyt SEO – instrukcja krok po kroku!

Masz już przygotowaną listę potrzebnych narzędzi oraz wtyczek? Jeśli tak, to możesz zabierać się do pracy! Jak zrobić audyt SEO samemu? Już tłumaczymy!

Analiza widoczności strony i fraz kluczowych

Pierwszym krokiem, którego pod żadnym pozorem nie możesz pominąć i musisz wykonać na samym początku audytu, jest analiza widoczności strony i słów kluczowych. Będzie to punkt odniesienia do oceny skuteczności optymalizacji onsite. Analiza pozwala sprawdzić, czy strona faktycznie wyświetla się w wynikach wyszukiwania dla tych słów kluczowych, na które chcesz, aby była zoptymalizowana.

Oprócz tego analiza widoczności pozwala zidentyfikować słowa kluczowe, dla których strona nie jest obecna w wynikach wyszukiwania. Są to informacje niezwykle cenne z punktu widzenia SEO. Pozwala to zidentyfikować obszary, dla których witryna jest słabo lub cale nie jest widoczna. I w drugą stronę. Analiza umożliwia ocenę fraz, które generują wartościowy ruch organiczny. Dzięki temu w późniejszym działaniu możesz skoncentrować się na słowach kluczowych, które przynoszą najwięcej korzyści.

Analiza indeksacji

Drugim elementem audytu SEO powinna być analiza indeksacji. Jest to istotny krok, który dostarcza informacji, jakie strony Twojej witryny są indeksowane przez wyszukiwark. Proces obejmuje przede wszystkim sprawdzenie, czy nie występują problemy z indeksacją oraz, czy wszystkie istotne strony są prawidłowo wyświetlają się w Google. 

Jednym z narzędzi, które przydaje się w tej analizie, jest Google Search Console. Dostarcza ono informacji nie tylko na temat sposobu indeksowania stron przez Google, ale również odnośnie ostrzeżeń oraz problemów związanych z tym procesem.

W Google Search Console znajdziesz dane dotyczące zaindeksowanych stron oraz tych, które nadal na to czekają. Dowiesz się również, jak często wyszukiwarki odwiedzają Twoją witrynę. Narzędzie wskaże również podstrony, gdzie wystąpiły błędy 404 lub inne problemy uniemożliwiające zindeksowanie danego adresu URL.

Analiza techniczna

Analiza techniczna SEO strony przeprowadzana jest w celu sprawdzenia podstawowych pod kątem SEO parametrów dotyczących danej witryny. Najważniejsze etapy wchodzące w jej skład to:

  1. Analiza linkowania wewnętrznego na stronie.
    Poprawne adresy URL powinny być krótkie i czytelne. Nie mogą zawierać polskich znaków ani drukowanych liter, a słowa powinny być oddzielone separatorem “-”. Poprawnie skonstruowany link do produktu, znajdującego się w danej kategorii w sklepie internetowym, powinien wyglądać w następujący sposób: adres-strony.pl/nazwa-kategorii/produkt
  2. Poprawność meta danych.
    Jednymi z najważniejszych elementów na stronie internetowej są: element title oraz meta description. Konstruując i analizując zawartość elementu title, warto pamiętać o tym, że największą wartość dla witryny niesie umieszczenie najważniejszych fraz kluczowych jak najbliżej początku, tj. lewej strony. 
  3. Zdjęcia na stronie.
    Zdjęcia na stronie internetowej nie powinny być za duże, aby nie wydłużać czasu ładowania się strony. Ich waga nie powinna przekraczać 100 KB. Bardzo ważnym parametrem są także odpowiednio zoptymalizowane opisy alternatywne do zdjęć, które przekazują do wyszukiwarki Google informację dotyczącą tego, co znajduje się na danej fotografii.
  4. Szybkość wczytywania strony.
    Im szybciej ładuje się strona, tym mniejsze ryzyko, że użytkownicy zrezygnują z wejścia na nią. Poprawny czas ładowania się witryny nie powinien przekraczać 1 sekundy, natomiast jej średni rozmiar nie powinien być większy niż 2 MB.
  5. Przekierowania 301 pomiędzy wersjami strony.
    Ważnym etapem podczas wykonywania audytu SEO jest również sprawdzenie, czy analizowana strona posiada przekierowanie 301 z innych wariantów strony. Przykładowo, jeśli strona dostępna jest pod adresem: https://www.moja-strona.pl, to z wersji https://moja-strona.pl powinniśmy ustawić przekierowanie 301 na właściwą wersję. Dla Google są to bowiem dwie różne strony, więc potraktuje je jako duplikaty. To samo dotyczy wersji http (tj. bez SSL-a).
  6. Błędy na stronie.
    Podczas audytu strony internetowej warto sprawdzić również, czy nie występują na niej różnego rodzaju błędy. Najczęściej spotykany jest błąd 404 (nie znaleziono strony). Ich rosnąca ilość może sprawić, że witryna utraci cenny ruch. Narzędziem, które pozwoli nam sprawdzić, czy na analizowanej przez nas witrynie nie występują tego typu błędy, jest opisywane wcześniej narzędzie Google Search Console.

Analiza treści na stronie

Treść na stronie internetowej ma na celu poinformowanie użytkowników o tym, czego dotyczy dana podstrona. Jest to jeden z najważniejszych elementów SEO, dlatego treść powinna być przemyślana oraz przekazywać wszystkie najważniejsze informacje dotyczące oferty firmy. Dzięki poprawnie przygotowanym treściom, dana witryna ma szansę znacznie poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, co w efekcie wpłynie na zwiększenie ruchu na stronie. 

Podczas przeprowadzania audytu SEO treści powinniśmy sprawdzić, czy na danej podstronie znajdują się odpowiednie ilości tekstu. Zaleca się, aby na stronie głównej znajdował się blok treści o długości ok. 500 wyrazów, natomiast strony kategorii zawierały bloki tekstu o łącznej długości min. 250 słów. Istotne jest, aby teksty były unikalne i niekopiowane z innych stron. W treści powinny się również znajdować nagłówki H1 oraz H2, które są najważniejszymi parametrami strukturalnymi na stronie internetowej. Podczas analizy treści warto również sprawdzić, czy jest ona odpowiednio sformatowana, czyli czy występują w niej znaczniki <strong> oraz <em>, które wskazują robotom wyszukiwarki najistotniejsze informacje znajdujące się na stronie www.

Musisz również sprawdzić, czy treść jest zgodna z intencją wyszukiwania. Chodzi przede wszystkim o oczekiwania odbiorcy. Jeśli wyszukuje stosunkowo ogólnej frazy, np. „rower miejski”, to prawdopodobnie nie wie jeszcze, jaki model roweru wybrać. Stąd na taką frazę lepiej rankować stroną kategorii, niż konkretnego produktu.

Ważną rolę w tym kontekście odgrywają multimedia znajdujące się na stronie. Obrazy, wideo czy infografiki mają pozytywny wpływ na doświadczenia użytkownika. Duży blok tekstu raczej szybko zmęczy potencjalnego klienta. Multimedia wzbogacają treść i sprawiają, że strona jest bardziej atrakcyjna oraz przyjemna. Obrazy oraz wideo mogą przyciągnąć wzrok użytkownika i wydłużyć czas spędzony na stronie.

Analiza profilu linków

Ostatnim etapem audytu SEO jest analiza profilu linków. Dzięki niej możesz zapoznać się ze strukturą odnośników zewnętrznych, które prowadzą do Twojej witryny. Informacje na ten temat znajdziesz m.in. w GSC. W zakładce “Linki” sprawdzić liczbę zewnętrznych odnośników, które zaindeksował robot wyszukiwarki. Pamiętaj jednak, że te dane są co jakiś czas aktualizowane i nie zawsze raport wyświetla pełną listę linków. 

W tej zakładce GSC dostępne są informacje na temat najczęstszych anchorów, stron, z których linki prowadzą do Twojej witryny czy najczęściej linkowanych podstron. 

Dzięki analizie profilu linków możesz znaleźć szkodliwe odnośniki, które mogą negatywnie wpływać na proces pozycjonowania. Oprócz tego możesz również stworzyć listę witryn, na których jeszcze nie ma linku do Twojej strony. 

Jakich błędów unikać podczas analizy SEO strony

Audyt SEO jest skomplikowanym procesem, podczas którego konieczna jest analiza wielu różnych elementów oraz parametrów technicznych strony internetowej. Jakie są najpoważniejsze błędy popełniane przez osoby niedoświadczone w SEO? Oto kilka z nich: 

  • bardzo częstym błędem popełnianym przez osoby, które nie posiadają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, jest zła interpretacja zebranych podczas analizy witryny danych oraz wyciągnięcie błędnych wniosków;
  • nieumiejętność wykorzystywania dostępnych narzędzi wspierających analizę witryny, co również może prowadzić do mylnych konkluzji;
  • nie warto również na “ślepo” wierzyć w informacje, które prezentują raporty. Wspomnieliśmy, że niektóre z nich aktualizują się po jakimś czasie. Być może jakieś błędy nie zostały jeszcze znalezione lub wykrytych problemów już nie ma; 
  • zalecenia z narzędzi są często wyłącznie wskazówkami. W związku z tym powinieneś na nie zwrócić uwagę, jednak w tym wszystkim często zapomina się o celach biznesowych strony. To one powinny mieć największy priorytet!

A może warto poprosić eksperta o pomoc?

Nie ma wątpliwości co do tego, że audyt SEO strony WWW to zadanie nienależące do łatwych. Ilość aspektów, na które należy zwrócić uwagę, jest ogromna, dlatego nie sposób jest coś przeoczyć, wykonując samodzielną analizę strony pod kątem wyszukiwarki Google i innych. Czynniki rankingowe, które ich roboty biorą pod uwagę, dynamicznie się zmieniają, co sprawia, że osoby niezajmujące się pozycjonowaniem stron na co dzień, mogą nie mieć wystarczającej wiedzy w tej kwestii. 

Firmy pozycjonujące strony internetowe posiadają wiele lat doświadczenia w branży oraz doskonałą znajomość najnowszych trendów. Niejednokrotnie, jeśli chodzi o audyt SEO, oprócz samego dokumentu, w którym uwzględniana jest obecna sytuacja strony określana z punktu widzenia pozycjonowania, klienci otrzymują także cenne wskazówki na temat UX i wyglądu. Specjaliści SEO wiedzą, gdzie najczęściej pojawiają się błędy na stronie oraz znają sposoby ich eliminacji.

Potrzebujesz pomocy specjalistów? Odezwij się do nas!

Profesjonalny Audyt SEO

Jak wykonać audyt SEO?

Jeśli działania mające na celu zwiększenie ruchu, które prowadzisz dla Twojej strony, nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że nie zwróciłeś uwagi na istotne elementy. Przyjęta przez Ciebie strategia i działania SEO mogą nie być optymalne dla Twojej witryny, a pozyskiwani użytkownicy nie stanowią grupy docelowej, która mogłaby być zainteresowana Twoją ofertą. W celu zweryfikowania obszarów działania bardzo ważne jest wykonanie szczegółowego audytu strony, którym może zająć się agencja SEO lub niezależny specjalista.

W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci, jakie aspekty mają kluczowy wpływ na pozycjonowanie witryny i z jakich elementów powinien składać się dobrze wykonany audyt SEO. Jeśli nie chcesz korzystać z usług profesjonalnej agencji, być może zainteresuje Cię również nasz inny wpis, w którym wyjaśniliśmy, jak samemu wykonać prosty audyt.

ABC pozycjonowania – zawartość audytu SEO w wersji basic

Z audytu powinniśmy dowiedzieć się kompletu podstawowych informacji o stronie, w tym m.in. danych historycznych o domenie, jej wieku, a także informacji, od jakiego czasu na danej domenie funkcjonuje analizowana strona internetowa.

Informacje te są ważne dla planowania działań SEO, ponieważ historia domeny, w tym jej wiek czy historia linkowania mają wpływ na pozycjonowanie. Wpływają one na reputację witryny i jej pozytywne postrzeganie w oczach algorytmów Google. W narzędziu monitorującym słowa kluczowe widać czasem pozostałości po dawnych działaniach pozycjonerskich, czego skutkiem mogą być znaczne niespójności wśród słów kluczowych prowadzących do danej strony, na przykład:

Audyt SE - słowa kluczowe

Jakie informacje powinny znaleźć się w audycie SEO?

Analiza konkurencji w wyszukiwarce

Ważną i obfitującą w pożyteczne informacje częścią audytu jest analiza konkurencji w Google. Pozwala ona na oszacowanie tego, jak wiele pracy należy włożyć w optymalizację strony, aby dogonić liderów danych haseł kluczowych. Polega na spojrzeniu na słowa kluczowe konkurencji, szacowany miesięczny ruch związany z wyszukiwaniem, linki przychodzące, Domain Authority czy domeny linkujące. Analiza stron konkurencji pozwala na oszacowanie trudności słów kluczowych. W przypadku, gdyby konkurencja na daną frazę kluczową była zbyt silna (wyobraźmy sobie np. konkurowanie z eBayem, Wikipedią czy Microsoftem), analiza może stanowić również punkt wyjścia do przemyślenia taktyki SEO np. poprzez dobór innych słów kluczowych.

Należy pamiętać jednak, że konkurencja w wynikach wyszukiwania Google to nie to samo, co konkurencja rynkowa! Przykładowo, dla sklepu z produktami high-tech konkurencją w wynikach wyszukiwania będzie też strona Wikipedii z hasłem encyklopedycznym, poświęcona danej technologii, albo strony zawierające informacje o najnowszych badaniach z tej dziedziny.

Indeksowanie i dostępność dla wyszukiwarek

Nie ma nic gorszego niż odkrycie, że cała witryna jest blokowana w wyszukiwarce Google, dlatego sprawdzenie indeksowania i dostępności dla wyszukiwarek to podstawowe elementy audytu SEO.

Jeżeli strona nie jest rozbudowana, stan jej indeksowania możemy sprawdzić ręcznie, wpisując w wyszukiwarkę zapytanie: “site:www.adresstrony.pl”. W ten sposób wyświetlą nam się wszystkie zindeksowane w wyszukiwarce podstrony. Jeśli mamy do czynienia z bardziej rozbudowaną witryną, możemy sprawdzić jej stan indeksacji w Google Search Console. Za pomocą tego narzędzia możemy dokładnie przeanalizować stan indeksowania, zweryfikować ręcznie poszczególne linki, a także poprosić o indeksację strony.

Warto przyjrzeć się również plikowi robots.txt, aby sprawdzić, które zasoby są blokowane przez roboty, a także dokładnie przeanalizować mapę witryny, aby sprawdzić, czy spełnia ona wszystkie właściwe protokoły.

Analiza meta znaczników

… znanych także jako „meta tagi”. To elementy, które nie stanowią treści zawartej na stronie, ale opisują to, co się na niej znajduje. Ich optymalizacja to fundament SEO, a zaniedbania w zakresie ich zastosowania to prosta droga do spadków w pozycjach. Dlatego też na początku pozycjonowania, w  audycie SEO powinno przeprowadzić się solidną analizą wykorzystanych na stronie meta tagów.

 Znaczniki meta to:

  •  Title

Element title nie należy do meta tagów, jednak z uwagi na jego duże znaczenie dla strony, bardzo często omawia się go razem z innymi meta znacznikami. Treść znacznika <title> jest wyświetlana w wyszukiwarce jako tytuł strony, jak obrazuje to poniższy przykład. Jego długość powinna mieścić się między 50 a 60 znakami. W elemencie title układanym dla strony głównej i poszczególnych podstron powinny znaleźć się najważniejsze dla nich słowa kluczowe.

Audyt SEO znaczniki meta - title
  • Meta description

Znacznik <description> to opis zawartości strony. Jego długość powinna mieścić się w przedziale od 150 do 160 znaków. Podobnie, jak w tytule, w meta description powinniśmy użyć słowo kluczowe, które jest najważniejsze dla danej podstrony, a także wykorzystać CTA (ang. Call to Action). Meta description nie wpływa na pozycje strony, jednak odpowiednio skonstruowany, może zachęcić użytkownika do odwiedzenia strony, a tym samym poprawienia współczynnika klikalności. Opis wyświetla się w wynikach wyszukiwania pod tytułem i adresem URL tak jak na poniższym przykładzie:

Audyt SEO - meta description
  • Keywords

W znaczniku <keywords> umieszczane są słowa kluczowe, które skrótowo sygnalizują tematykę treści na stronie. Obecnie, nie mają one znaczenia z punktu widzenia SEO, chociaż początkowo były jednym z ważniejszych elementów pozycjonowania.Ich wprowadzanie na poszczególnych stronach nie jest koniecznie, jednak warto dodać kilka słów kluczowych, optymalizując np. podstronę z konkretnym produktem, gdyż ułatwi to jego identyfikowanie i pozwoli wyszukiwarce wewnętrznej strony zwracać lepsze wyniki na zapytania. Należy przy tym pamiętać, że zbyt gęste rozmieszczenie fraz (tzw. keyword stuffing) może zostać odczytany przez Google jako manipulacja i negatywnie wpłynąć na nasze pozycje w wyszukiwarce.

  • Nagłówki

Nagłówki dzielą tekst na stronie na sekcje. Powinny znaleźć się w nich najważniejsze dla danej strony słowa kluczowe. Audyt powinien zweryfikować zachowanie odpowiedniej struktury (patrz schemat poniżej) nagłówków. Największą uwagę powinniśmy poświęcić na odpowiednią optymalizację nagłówków H1 oraz H2, bo to one mają najistotniejsze znaczenie w kontekście SEO.

Audyt SEO - nagłówki
  • <strong> oraz <em>

Znaczniki <strong> oraz <em> służą do wyróżnienia słów kluczowych w tekście. Znacznik <strong> jest widoczny jako pogrubienie, a <em> jako kursywa. Pogrubienie można uzyskać również za pomocą znacznika <b>, a kursywę – <i>. Różnica jest taka, że treści wyróżnione za pomocą <strong> i <em> są rozpoznawane przez roboty Google jako ważniejsze, a za pomocą drugiej pary uzyskujemy wyłącznie efekt wizualny. Podkreślanie słów kluczowych za pomocą <strong> i <em> wpływa pozytywnie na SEO.

Audyt SEO powinien ustalić, czy wyróżnienia są w ogóle stosowane oraz, czy na poszczególnych podstronach wyróżnione są odpowiednie słowa kluczowe i czy dokonano tego w sposób spójny. Oprócz tego audyt powinien zawsze weryfikować, czy nie doszło do przesycenia treści słowami kluczowymi. Zbyt wysoka proporcja słów kluczowych w stosunku do całości tekstu (wspomniany wyżej „keyword stuffing”) spowoduje uznanie przez Google treści za sztuczną, co może stanowić podstawę do nałożenia kary w postaci obniżenia pozycji.

  • Alt

Atrybut <alt> to opis alternatywny obrazka. Stanowi on bardzo ważny element na stronie, gdyż pozwala odczytać zawartość zdjęcia w sytuacjach, gdy nie ładuje się ono poprawnie, a ponadto jest wykorzystywany przez osoby niewidome. Moduły ułatwiające dostęp osobom niewidomym czytają ten znacznik, dlatego należy zadbać o jakość tekstu w nich zawartego.

Google traktuje opisy alternatywne jako czynnik przy ustalaniu pozycji, dlatego podobnie, jak w innych meta znacznikach, warto umieścić w nich najważniejsze słowo kluczowe.

Przeprowadzając audyt, powinniśmy sprawdzić, czy wszystkie zdjęcia znajdujące się na stronie posiadają znacznik alt, a także czy jest on wypełniony poprawnie.

Więcej na temat meta znaczników możecie znaleźć w artykule na naszym blogu: Meta znaczniki – co to jest, jak je tworzyć i jak wpływają na SEO.

Responsywność i dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Przeprowadzając audyt strony koniecznie powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak dobrze dostosowana jest ona do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych. Obecnie większość użytkowników szukając informacji w Internecie korzysta ze swoich smartfonów czy tabletów, dlatego Google postanowiło położyć większy nacisk na ten aspekt, wprowadzając tzw. Mobile-First Index. Jego celem jest skłonienie właścicieli stron internetowych do tworzenia stron www, które będą dopasowane do wyświetlania, zarówno w wersji desktopowej, jak i na urządzeniach mobilnych.

Audyt SEO - responsywność

Responsywność i dostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych stanowi jeden z czynników rankingowych Google. Witryny mające problemy z mobilnością otrzymują odgórne „kary”, przekładające się na gorsze pozycje. Dlatego też informacja o tym, czy nasza strona jest mobile friendly nie może zostać pominięta w audycie. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w tym artykule: Co to jest Mobile-First Index i jaki wpływ ma na SEO?

Analiza URL

Innym niezbędnym i podstawowym elementem audytu jest sprawdzenie poprawności adresów URL – poprawne zbudowanie lokalizatorów zasobów w naszej domenie ułatwia życie nie tylko robotom Google, ale i ludziom. Używanie sensownych wyrażeń zamiast losowych stringów jest przez algorytmy Google doceniane i nagradzane wyższymi pozycjami. Po więcej ciekawych wskazówek dot. budowania URL zajrzyjcie do naszego posta: Struktura URL – jak zbudować przyjazny link?

Ocena treści na stronie

Kluczowym elementem, który powinien znaleźć się w audycie SEO, jest również analiza treści znajdujących się na stronie. Czy treść, która umieszczona jest na stronie, pomaga Ci wypromować Twój biznes? Czy jest ona odpowiednio zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych? Czy występują jakieś problemy związane z treściami, które znajdują się na Twojej stronie?

Odpowiedź na te i inne pytania powinna znaleźć się w dobrze przeprowadzonym audycie SEO. Weryfikacja treści na stronie nie tylko z perspektywy wyszukiwarki, ale także użytkownika pozwala opracować właściwą strategię działania i dzięki temu osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Na naszym blogu znajdziesz szczegółowy poradnik na temat tego, jak przeprowadzić audyt treści.

Analiza duplikacji treści

W kontekście treści istotnym elementem jest również sprawdzanie współczynnika duplikacji na stronie. Należy pamiętać, że aby osiągać wyższe pozycje w wyszukiwarce i zainteresować użytkowników, należy tworzyć unikalne, oryginalne treści, w których znajdą się najważniejsze dla danej strony słowa kluczowe. Więcej o duplikacji treści przeczytacie w tym wpisie: Duplikacja treści – jak sobie z nią radzić? 

Analiza słów kluczowych

Walka o wysokie pozycje na wartościowe słowa kluczowe to właściwie krótka definicja tego, czym jest pozycjonowanie. Dobrze przeprowadzony audyt SEO, powinien położyć nacisk na kwestię tzw. keywordów. Sekcja audytu poświęcona słowom kluczowym powinna zawierać między innymi informacje na temat tego, na jakie słowa kluczowe analizowana witryna wyświetla się w wyszukiwarce oraz na jakie pozycje, a także jakie słowa kluczowe mogą generować ruch na stronie.

Analiza linków przychodzących

Budowanie bazy linków przychodzących to ważne wsparcie działań SEO na stronie. Na naszym blogu opisywaliśmy już kilka użytecznych sposobów na zdobycie dobrej jakości linkówWysokiej jakości linki przyczyniają się do poprawienia pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania.

Zamawiając audyt, możemy spodziewać się, że otrzymamy analizę linków na podstawie takich narzędzi, jak: Ahrefs, Woorank, Moz czy Site Analyzer.

Audyt SEO - analiza linków

Audyt powinien też wykazać, ile linków prowadzi do naszej strony, ile domen linkuje i jakiej jakości są to domeny oraz linki. Powinniśmy również otrzymać wykres historii przyrostu domen i linków zewnętrznych. Pożądany jest przyrost stały, a niepokojące są losowe wzrosty.

Audyt SEO - profil linków

Analiza szybkości ładowania się strony

Nie od dziś wiadomo, że szybkość ładowania się strony jest jednym z czynników rankingowych Google, dlatego bardzo ważne jest, aby zapewnić wyświetlanie się naszej strony, w jak najkrótszym czasie. Istnieje wiele narzędzi, dzięki którym możemy łatwo sprawdzić, jak szybko nasza witryna się ładuje, a także co zrobić, aby poprawić ten wynik. Wśród nich największą popularnością cieszy się zdecydowanie Google PageSpeed Insights.

Należy pamiętać, że szybkość ładowania się strony jest nie tylko ważna z punktu widzenia Google, ale także użytkowników, którzy bardzo często rezygnują z odwiedzania danej strony, jeśli ładuje się ona zbyt długo, tym samym zwiększając współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate). Więcej na temat tego współczynnika przeczytacie w tym wpisie: Co odrzuca klientów w sklepach internetowych czyli jak zmniejszyć bounce rate.

Analiza optymalizacji grafik i zdjęć na stronie

Przy okazji omawiania meta znaczników, wspominałam już, jak duże znaczenie ma odpowiednia optymalizacja atrybutu alt, który służy do opisywania tego, co znajduje się na grafikach umieszczanych na stronie. Analiza optymalizacji zdjęć powinna być szczegółowo przeprowadzona w audycie SEO. Powinna ona obejmować nie tylko poprawne wypełnienie opisów alternatywnych, ale uwzględniać także takie aspekty jak: rozmiar zdjęć, rozdzielczość, nazwy czy rozszerzenia plików. Bardzo często bowiem nieodpowiednie dostosowanie tych parametrów wpływa na obniżenie szybkości ładowania się strony. Więcej o optymalizacji zdjęć znajdziecie w tym wpisie: Zdjęcia i ich pozycjonowanie. Jak podejść do tematu?

Analiza aktywności w social media

Ponieważ aktywność w mediach społecznościowych to wartościowe źródło linków, a także budowania relacji z klientami, mamy prawo od audytu oczekiwać informacji o tym, w jakich serwisach społecznościowych założone zostały konta, z których odbywa się linkowanie. Oprócz tej informacji w audycie powinny znaleźć się rekomendacje, w jaki sposób wzmocnić pozycję naszej marki w mediach społecznościowych, a także, na które serwisy zwrócić szczególną uwagę przy planowaniu działań SEO.

Co z back-endem?

Audyt powinien również zawierać zalecenia dla webmasterów. Firma troszcząca się o SEO naszej strony internetowej może prosić programistów o wprowadzenie pewnych zmian, mogących przyczynić się do lepszego funkcjonowania strony – np. obniżyć jakość niektórych zdjęć w celu zwiększenia szybkości ładowania się strony, która, tak jak już wspomniałam, stanowi czynnik brany pod uwagę przez Google.

Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.

Czy audyt SEO to konieczność?

Z pewnością przeprowadzenie audytu jest zalecane. W ten sposób otrzymujemy raport dotyczący aktualnego stanu naszej witryny i deklarację działań, jakie podejmie firma pozycjonująca. Mając w ręku taki dokument, możemy kontrolować wywiązywanie się firmy ze swoich zobowiązań, sprawdzając, czy wszystkie działania wskazane w audycie jako potrzebne, faktycznie są podejmowane.

Kiedy przeprowadzać audyt?

Audyt SEO możemy tak naprawdę przeprowadzić w dowolnym momencie, nie istnieją co do tego żadne ograniczenia. Jest jednak kilka kluczowych sytuacji, w których jego przeprowadzenie jest szczególnie rekomendowane. Oto najważniejsze z nich:

Tworzenie nowej strony internetowej

Już w momencie tworzenia strony internetowej warto skonsultować jej projekt ze specjalistą SEO, który pomoże wskazać kluczowe elementy witryny, mające znaczenie przy jej późniejszym pozycjonowaniu. Przeprowadzając audyt SEO makiety strony, już na etapie jej tworzenia możemy ustrzec się przed wieloma błędami, które w przyszłości mogą sprawić, że będziemy mieć problemy z pozycjonowaniem. Wskaże nam on nam również dodatkowe możliwości usprawnienia naszej strony, dzięki którym będziemy osiągać wysokie pozycje w rankingach wyszukiwania.

Warto podkreślić, że po stworzeniu strony należy wykonać kolejny audyt (jest to również moment, w którym firmy najczęściej decydują się na jego przeprowadzenie), gdyż wtedy będziemy mogli zweryfikować naszą stronę już za pomocą konkretnych narzędzi. Na tym etapie możemy wykryć błędy związane na przykład ze zbyt dużym nasyceniem słów kluczowych czy nieodpowiednią optymalizacją meta znaczników.

Spadek widoczności

Witryny, które znajdują się na wysokiej pozycji, mogą ją stracić z wielu różnych powodów. Czasami ciężko jest ustalić podstawową przyczynę takiej sytuacji. Może się zdarzyć, że Google uzna, że witryna ma zbyt duży współczynnik duplikacji treści na stronie i postanowi obniżyć jej pozycje w rankingach, ale przyczyną spadków mogą być również aktualizacje algorytmów Google czy sezonowość. W celu poznania właściwej przyczyny spadku widoczności pomocne będzie przeprowadzenie audytu SEO. Jego celem będzie zdiagnozowanie problemu, a także zaproponowanie dostępnych możliwości jego rozwiązania.

Przebudowa/odświeżenie dotychczasowej strony internetowej

Starsze strony powinny być regularnie aktualizowane. Poprzednie rozwiązania stają się przestarzałe, a publikowane treści przestają być istotne dla użytkowników. Przy przebudowie i odświeżaniu strony nie można jednak zapominać o wykonaniu audytu SEO, zarówno przed, jak i po wprowadzeniu zmian. Przekształcenia te mogą dotyczyć zarówno modyfikacji wyglądu strony, jak i zmiany domeny czy rozbudowy struktury witryny na bardziej kompleksową.

W takich sytuacjach audyt SEO pomaga ustalić, w jaki sposób przeprowadzone zmiany wpłynęły na naszą stronę, pozwala znaleźć szansę na jej lepszą rozbudowę i uniknąć przy tym błędów. Dzięki dokładnej analizie łatwiej będzie nam również dobrać odpowiednie słowa kluczowe, które warto wykorzystać, by zwiększyć widoczność modyfikowanej strony w wynikach wyszukiwania.

Rozpoczęcie współpracy z agencją SEO

Audyt powinien zostać przeprowadzony w momencie rozpoczęcia współpracy z agencją SEO. Wnioski i istotne informacje, które zbierzemy podczas dokonywania analizy, posłużą nam do stworzenia odpowiedniej strategii i zaplanowania działań, które należy wykonać, aby zwiększyć ruch na stronie. Dzięki temu dokumentowi będziemy mogli ponadto na bieżąco weryfikować, czy zatrudniana przez nas agencja systematycznie wprowadza konieczne zmiany na stronie.

Weryfikacja strony po przejęciu jej od innej agencji

Momentem, w którym audyt jest szczególnie zalecany, jest chwila zmiany firmy pozycjonującej. W takiej chwili, zwrotnej dla procesu pozycjonowania, audyt SEO służy ustaleniu bieżącej pozycji, określeniu mocnych i słabych punktów strony. Otrzymując audyt, uzyskujemy również wiedzę na temat tego, jakie działania zostały podjęte przez poprzedniego współpracownika i jakie zostaną podjęte przez nowego.

Jak zrobić audyt SEO – Podsumowanie

Przeprowadzenie audytu SEO jest konieczne dla każdej witryny, dla której chcemy zwiększyć widoczność w wyszukiwarce internetowej.

Audyt SEO umożliwia ocenę wszystkich, istotnych pod kątem SEO parametrów oraz określenie zmian, jakie muszą zostać wykonane, aby strona wyświetlała się na wyższych pozycjach dla wybranych słów kluczowych. Audyt strony może być pewnego rodzaju zarysem dalszej strategii promocyjnej firmy, na podstawie którego możemy zaplanować działania takie jak pozycjonowanie stron czy reklamy płatne, dzięki którym będziemy mieli pewność, że użytkownik prawie na pewno trafi z wyników wyszukiwania dokładnie tam, gdzie chcemy.

Nawet prosta analiza SEO strony wymaga znajomości narzędzi, terminologii oraz umiejętności analizy wielu danych. Źle poprowadzony proces oraz nieodpowiednia implementacja zaleceń może przynieść więcej szkody niż korzyści. Dlatego właśnie warto powierzyć tę usługę doświadczonemu specjaliście SEO! W Delante znajdziesz wiedzę i doświadczenie w zakresie optymalizacji. Dzięki znajomości poszczególnych narzędzi, ale również intencji użytkowników oraz specyfiki branży maksymalnie wykorzystamy potencjał Twojej strony. Zadbaj o swój cenny czas oraz zasoby i napisz do nas!

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022