Czym są pop-upy i jak je stosować?

Czym są pop-upy i jak je stosować?

Użytkownicy stron napotykają na wiele różnych form reklamy. Firmy, które je wstawiają na swoje serwisy, muszą szukać rozwiązań, aby skutecznie dotrzeć ze swoim komunikatem do odbiorcy. Jednym ze sposobów może być wykorzystanie pop-upów. Czym one są i jak je stosować?

Ostatnio na naszym blogu: Grudniowy update algorytmu Google - December 2020 Update

Czym są pop-upy?

Pop-up to wyskakujące okienko lub baner, który pojawia się po wejściu na daną witrynę internetową. Nie oznacza to jednak, że możesz je zobaczyć wyłącznie po odwiedzeniu strony głównej serwisu. Prowadzący witryny mają pod tym względem bardzo duże możliwości. Pop-up może się wyświetlić przy zamykaniu strony, po okresie bezczynności albo na wybranej podstronie. Tak naprawdę możliwości jest całe mnóstwo.

Celem zastosowania pop-upu jest najczęściej dotarcie z danym przekazem reklamowym do odbiorcy. Nie musi to być grafika – równie dobrze możesz użytkownikowi zaprezentować film czy animację.

W ostatnich latach ta forma przekazywania informacji zyskała na popularności z zupełnie innych względów niż reklamowe. Często odwiedzając stronę WWW po raz pierwszy lub po dłuższej przerwie, zobaczysz prośby:

  • o akceptację plików cookies,
  • związane z RODO,
  • o potwierdzenie wieku internauty – w przypadku materiałów, które przeznaczone są np. dla dorosłych.

pop up przykład

Nas jednak interesuje głównie marketingowe zastosowanie tego rozwiązania. Możesz wykorzystać różne rodzaje pop-upów, takie jak:

  • Exit pop-up – czyli taki, który wyświetli Ci się, kiedy będziesz opuszczać stronę WWW.
  • Boxy typu slide-in – wysuwają się najczęściej na dole lub z boku strony, ale w taki sposób, że nie zakrywają głównej treści.

pop up slide-in przykład

  • Full screen – pop-up, który zakrywa całość strony albo może zaciemniać jej część. Z treścią witryny można się zapoznać dopiero po zamknięciu okna.

full screen pop up przykład

  • Manualne – komunikat pojawi się po kliknięciu w dane miejsce na stronie. Często możesz się spotykać z takim rozwiązaniem w treści artykułów.
  • Overlay – widoczne są na środku ekranu, nad treścią.
  • Powiadomienia push – niewielkie okienka zawierające krótki, zwięzły tekst. Na ich wyświetlenie musisz wyrazić zgodę i wówczas będziesz otrzymywać powiadomienia np. o aktualizacji treści na danej stronie. Charakteryzują się bardzo wysokim współczynnikiem konwersji – powyżej 20 proc. Jest to rozwiązanie skuteczniejsze niż newsletter i działa na wszystkich popularnych przeglądarkach.

Co możesz zyskać, stosując pop-upy? Osiągniesz lepsze wyniki, a w tym:

  • Zwiększysz konwersję – możesz w ten sposób przekazać ważną informację, która będzie argumentem przemawiającym za zakupem. Np. jeśli poinformujesz internautów, że dzisiaj oferujesz wysokie rabaty na dane produkty, być może podniesiesz współczynnik konwersji. Oczywiście komunikat należy zmieniać i powinien on być zgodny z prawdą.
  • Zdobędziesz więcej leadów – pop-upy trudno przeoczyć, więc mogą być bardzo skuteczne w pozyskiwaniu np. subskrybentów czy numerów telefonów potencjalnych klientów. Jeśli wyświetlasz użytkownikom taką reklamę, to najlepiej zaproponuj coś ekstra. Np. zniżkę na pierwsze zakupy w zamian za dołączenie do odbiorców newslettera.

Pop-upy a SEO

Pop-upy nie wpływają bezpośrednio na SEO, ale mogą mieć pośredni wpływ na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Ich stosowanie wiąże się zarówno z plusami, jak i z minusami z punktu widzenia SEO.

Plusy pop-upów:

  • Możesz promować aktualne treści, dzięki czemu uzyskasz na nich większy ruch, a Google będzie mieć do nich zaufanie. Pokażesz w ten sposób algorytmowi wyszukiwarki, które treści warto utrzymywać na wysokich pozycjach. Dzięki temu możesz również kierować użytkowników do tego contentu, na którego popularności najbardziej Ci zależy.

Zwiększymy ruch na Twojej stronie! Delante

  • Możesz wydłużyć czas pobytu użytkowników na stronie. Jeśli internauta długo przebywa na witrynie, to oznacza dla Google, że jest ona użyteczna i dostarcza treści, które satysfakcjonują odbiorców. Badanie przeprowadzone przez Oncrawl dowiodło, że użytkownicy, którzy pochodzą z powiadomień web push spędzają na stronie więcej czasu niż ci, którzy trafili tam z social mediów czy kampanii e-mail marketingowych.

powiadomienia web push - czas na stronie

  • Możesz zmniejszać bounce rate, czyli wskaźnik odrzuceń. Ze wspomnianego badania Oncrawl wynika, że ruch pochodzący z powiadomień web push cechuje się niższym wynikiem bounce rate. Im będzie on mniejszy, tym lepiej dla Twojej strony. Czy to poprawi jej widoczność w Google? Opinie na ten temat zarówno w przypadku bounce rate, jak i czasu przebywania na stronie są zróżnicowane. Należy jednak brać pod uwagę to, że zaangażowany użytkownik, który poświęca czas na zapoznanie się z treściami z większym prawdopodobieństwem może umieścić odnośnik do Twojego contentu na swoim blogu czy na forum i to ma już bezpośrednie przełożenie na SEO strony. W pewnych przypadkach pop-upy mogą wpływać negatywnie na bounce rate, np. jeśli na danej stronie umieścisz ich za dużo. Wtedy wielu użytkowników może być zniechęconych i natychmiast zamknąć stronę.

pop-upy wpływ na bounce rate

Minusy pop-upów:

  • Nie wypozycjonujesz w Google treści, które dodasz w pop-upie. Nie są one indeksowane, więc nawet jeśli dodasz na nich linki wewnętrzne, to nie będzie to mieć wpływu na widoczność w wynikach naturalnych.
  • Wyskakujące okienka mogą powodować, że zwiększy się czas ładowania strony, który jest oficjalnie czynnikiem rankingowym. Jednocześnie może się to przekładać na niższą konwersję, dlatego ważne, żeby wdrożyć szybko ładujące się pop-upy.

Już od ponad 3 lat Google obniża ranking serwisom, które wyświetlają użytkownikom uciążliwe pop-upy. Od 10 stycznia 2017 roku strony, które algorytm uzna za ograniczające dostęp do treści mogą stracić widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Chodzi o wyskakujące okienka, które pojawiają się podczas przewijania strony i zasłaniają treść użytkownikowi. Google wyciąga konsekwencje również wobec witryn, które po wejściu na nie użytkownika z wyników wyszukiwania, zasłaniają reklamą całą treść. Wyszukiwarka nie karze jednak za wyświetlanie wyskakujących okienek, które zajmują rozsądną ilość miejsca i są łatwe do zamknięcia.

Czy to oznacza, że jeśli wykorzystasz na swojej stronie pop-upy, to zaliczysz duży spadek widoczności? Niekoniecznie – to tylko jeden z czynników, który może na to wpłynąć. Jednak istnieje taka możliwość, dlatego ważne jest, abyś dokładnie przemyślał projekt pop-upów i nie prezentował użytkownikowi zbyt wielu okienek, gdyż mogą one utrudniać korzystanie ze strony.

Pop-upy a UX

User experience to doświadczenia użytkownika podczas korzystania np. ze strony WWW. Chodzi tutaj o projektowanie zorientowane na internautę. Na UX składa się odpowiednie dopasowanie wielu elementów na stronie m.in. położenie menu, kolory czcionek, animacje i wiele innych. A jak pop-upy wpływają na user experience? To zależy, jak wdrożysz to rozwiązanie. Kiedyś wyskakujące okienka były wyłącznie irytującymi reklamami, dlatego przez pewien czas ich popularność zdecydowanie zmalała. Dobrze zaprojektowany pop-up może być jednak dobrym sposobem na zaprezentowanie użytkownikowi reklamy. Tworząc je, przestrzegaj następujących zasad:

  • Pozwól użytkownikowi wybrać – nie możesz zmuszać go do zobaczenia reklamy, np. umożliwiając jej wyłączenie dopiero po 10 sekundach wyświetlania. Tym bardziej nie powinieneś zasłaniać mu całej treści – to internauta powinien wybrać, czy chce zapoznać się z reklamą.
  • Unikaj reklam autoplay – czyli automatycznie uruchamianego video na stronie, np. w pop-upie. Z badań Nielsen Norman Group wynika, że należy to do najbardziej nielubianej przez użytkowników formy promocji. W dodatku może również powodować znaczne spowolnienie ładowania strony.
  • Nie wyświetlaj automatycznie wielu reklam – jeśli użytkownik po załadowaniu strony zobaczy kilka okienek pop-up, to prawdopodobnie natychmiast zamknie witrynę i więcej na nią nie wróci.

UX to nie jest moda, to zbiór ważnych kwestii, które powinieneś brać pod uwagę, jeśli chcesz, żeby strona realizowała zakładane cele sprzedażowe i nie tylko. Możesz stosować pop-up, ale zrób to w taki sposób, żeby wyskakujące okienko dawało realną wartość użytkownikowi, a nie utrudniało mu surfowanie.

Dobre praktyki tworzenia pop-upów

Wiesz już, że dobrze wykorzystane pop-upy mogą przynieść Ci wiele korzyści. Oto jakie dobre praktyki ich tworzenia warto mieć na uwadze:

  • Nie spowalniaj strony – wybierz takie rozwiązanie, dzięki któremu pop-up nie spowoduje znacznego spowolnienia strony. Znajdziesz wiele dodatków do np. systemu WordPress, dzięki którym wdrożenie wyskakującego okienka będzie łatwe i nie wpłynie znacząco na długość ładowania strony.
  • Sprawdź, jak pop-up działa w wersji mobilnej – nie może być tak, że użytkownicy smartfonów będą mieć problem z zamknięciem wyskakującego okienka na swoim urządzeniu. W takim przypadku lepszym rozwiązaniem jest niewyświetlanie pop-upa użytkownikom mobilnym.
  • Używaj odpowiednich CTA (call to action) – niech treść informacji będzie jasna. Powinna wzywać do działania i nie wprowadzać w błąd.
  • Nie utrudniaj zamykania pop-upa – jeśli internauta będzie mieć problem z zamknięciem strony albo opcja zamknięcia pojawi się dopiero po pewnym czasie, to bardzo prawdopodobne, że skutecznie zniechęcisz go do swojej oferty.
  • Zadbaj o atrakcyjność komunikatu – reklama powinna przyciągać wzrok. Należy odpowiednio dopasować czcionki, ich wielkość czy kolory. Warto testować i porównywać, jakie przekazy przynoszą najlepsze efekty.
  • Spersonalizuj reklamę – staraj się w miarę możliwości wyświetlać w pop-upie takie komunikaty, które mogą zainteresować internautów. Jeśli np. sprzedajesz w swoim sklepie sukienki, to poinformuj użytkownika, że obecnie oferujesz dodatki w promocyjnej cenie.

Podsumowanie

Czy warto stosować pop-upy? Tak, ale pamiętaj o profesjonalnym wykorzystaniu tego rozwiązania. Dzięki temu możesz poprawić konwersję, zdobyć więcej leadów, a nawet pośrednio pozytywnie wpłynąć na widoczność strony w wynikach organicznych Google.

(0)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Sam cały czas zastanawiam się nad pop-upami na swojej stronie, ale patrząc pod kątem użytkownika nieraz wychodziłem ze strony właśnie ze względu na wyskakujące okienka. Niby mogą fajnie zadziałać, ale jest to ryzykowne.

    1. Zgadzam się, trzeba uważać żeby nie przesadzić. No i trzeba też pamiętać po co w ogóle decydujemy się na pop upy na naszej stronie, co mają nam dać i zadbać o odpowiedni tekst, przekaz, wygląd itp. tak żeby nie odstraszały, a zachęcały użytkowników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.