Wskazówki dotyczące efektywnego wykorzystania pop-upów zgodnie z wytycznymi Google
Co jeszcze możemy powiedzieć o związku pop-upów i SEO? Z pewnością możemy wyróżnić tutaj kilka kwestii, które powinny być nam szczególnie bliskie jako zalecenia Google.
Znaczenie jakości UX
Pamiętajmy, że pogląd użytkowników na witrynę jest znacząco inny od ich twórców. Biorąc pod uwagę fakt, że czynniki behawioralne użytkowników stają się coraz bardziej istotne dla pozycjonowania stron – wpływ UX na SEO jest nieoceniony i warto wziąć pod uwagę ten aspekt przy projektowaniu komunikatów pojawiających się w obrębie witryny.
Pop-upy w formach podobnych do ostatnich dwóch opisywanych (new window i interstitial) będą negatywne dla UX witryny; co gorsza, ich stosowanie może zakończyć się nałożeniem przez Google kary na naszą witrynę. W zamian – wytyczne Google wskazują na rodzaje pop-upów, które nie obniżają dostępności naszej witryny. Przykładem takich pop-upów mogą być komunikaty overlay i modal.
Optymalne momenty wyświetlania pop-upów
Kiedy najlepiej wyświetlić reklamę pop-up? Jeśli chcemy zadbać o pozytywny UX – z pewnością nie tuż po załadowaniu strony. Wszystko zależy od miejsca na ścieżce użytkownika, w którym znajduje się on w trakcie wyświetlania komunikatu.
Z racji tego, że tworzący witryny mają spore możliwości, jeśli chodzi o dostosowanie czasu wyświetlania – warto najpierw zastanowić się, jaki przyświeca nam cel i w jaką grupę użytkowników celujemy. Po określeniu tych kwestii bez trudu zaplanujemy moment, w którym warto będzie wyświetlić użytkownikom komunikat zawierający np. możliwość konwersji).
Proste, atrakcyjne, istotne treści
Odpowiednio stosowane pop-upy wyróżnia pewna charakterystyczna cecha. Mowa tu o współczynniku konwersji, który przy odpowiednio rozplanowanych komunikatach może osiągnąć wręcz rekordowe poziomy. To jednak miecz obusieczny – nieprawidłowo zaprojektowane pop-upy zwiększą współczynnik odrzuceń i sprawią, że użytkownicy nie będą mieli ochoty głębiej zapoznać się z witryną.
Kluczem w tym wypadku są atrakcyjne i proste dla użytkownika treści w pop-upie. Co to oznacza? Klarowne call to action, bezpośredni odnośnik umożliwiający konwersję oraz podobne rozwiązania z pewnością będą dobrym wyjściem.
Wartość dodana w pop-upach
Jaką dodatkową wartość mogą nieść ze sobą reklamy pop-up? Przykładami są między innymi:
- ich charakter – ze względu na fakt, że nie można ich pominąć, użytkownik i tak zapozna się z ich treścią, niezależnie od tego, czy zostanie zachęcony przez ustalone call to action, czy też zamknie wyskakujący element,
- przekaz – komunikat wykorzystywany jest do przekazania wartościowych informacji użytkownikom: na przykład informujący o dostępności nowych treści lub atrakcyjnych ofert,
- możliwość dostosowania – pop-upy z powodzeniem możemy stosować wobec określonej grupy odbiorców (w zależności od czynników behawioralnych czy sposobu wejścia w interakcję z witryną).
Scroll-trigger, exit-intent trigger – źródła ruchu
Powyższe nazwy odnoszą się do sposobów wywoływania komunikatów pop-up. Czym różnią się scroll-trigger i exit-intent trigger?
Chodzi o moment, w którym wywoływane jest wyświetlenie reklamy pop-up. Scroll-trigger, zgodnie z jego angielską nazwą będzie oznaczał schemat wyświetlenia komunikatu po przewinięciu do odpowiedniego miejsca na danej podstronie, zaś exit-intent oznacza wywołanie pop-upa w momencie, gdy użytkownik ma ochotę opuścić witrynę – na przykład przesuwając kursor w prawy górny róg ekranu, gdzie znajduje się przycisk umożliwiający wyłączenie przeglądarki.
Stosowanie pop-upów w oparciu o wspomniane schematy może pozytywnie wpłynąć na konwersję w sklepach internetowych – na przykład oddziałując na użytkowników, którzy mieli ochotę opuścić koszyk, jednak odpowiednio ukształtowany komunikat skłonił ich ostatecznie do skonwertowania. To oczywiście tylko przykłady elementów, które mogą sprawić, że współczynnik konwersji wzrośnie – warto dowiedzieć się także, jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują.
Podsumowanie
Komunikat czy reklama pop-up może być stosowana w różnoraki sposób. Niektóre jej formy pozytywnie wpływają na całościowy UX witryny i mogą zachęcić użytkowników do częstszej konwersji, jednak istnieją takie formy pop-upów, których lepiej unikać. Nie tylko pogorszą doświadczenia użytkowników, ale też mogą doprowadzić do sytuacji, w której nasza witryna zostanie obciążona karą od Google. Wybierzmy mądrze i nie dopuśćmy do takiej sytuacji!