.animate-view{opacity: 1 !important;}

Czym są pop-upy i jak je stosować?

7min.

Komentarze:2

Czym są pop-upy i jak je stosować?d-tags
04 lipca 2023
Użytkownicy stron napotykają na wiele różnych form reklamy. Firmy, które je wstawiają na swoje serwisy, muszą szukać rozwiązań, aby skutecznie dotrzeć ze swoim komunikatem do odbiorcy. Jednym ze sposobów może być wykorzystanie pop-upów. Czym one są i jak je stosować?

7min.

Komentarze:2

Pop-up – co to za forma reklamy?

Nazwa pop-up oznacza wyskakujące okienko, baner lub podobny element, który pojawia się na wierzchniej warstwie interfejsu graficznego witryny, którą odwiedzamy w przeglądarce. Jego pojawienie się może być też wywołane przez zupełnie inny rodzaj interakcji. Pop-upy mogą pojawić się także przy zamknięciu strony, przy dłuższej bezczynności użytkownika, po przejściu na konkretną podstronę – właściciele witryn mają zatem całą gamę możliwości do wyboru, jednak powinni też pamiętać o tym, że ich zastosowanie nie pozostanie bez wpływu na SEO. Projektując komunikaty tego rodzaju, warto pamiętać o zasadach UX w pozycjonowaniu.

Jaki jest cel stosowania komunikacji w formie reklamy pop-up? Wykorzystując ten typ komunikatu, prowadzący witrynę chce, aby zaplanowany przekaz trafił bezpośrednio do jego odbiorcy, którym jest użytkownik witryny. Przekaz ten może mieć różnorodną formę – najczęściej jest to grafika, ale spotykane są też pop-upy w formie animowanej czy zawierającej film.

Masz ruch, nie masz konwersji? Możemy sprawdzić, co nie działa na twojej stronie!

Analiza UX, CR, CX

Pop-upy a wytyczne Google

Co zaś ze związkiem pop-upów i SEO? Eksperci Google mają na to swoją wizję i stworzyli listę wymagań, które powinien spełniać wyskakujący komunikat, aby nie wpływać negatywnie na użyteczność strony zawierającej pop-up – zgodnie z ideą SXO. Oto kilka najważniejszych aspektów, na które trzeba zwrócić uwagę, projektując tego rodzaju reklamy:

  1. Pełnoekranowe, inwazyjne pop-upy, które nie są łatwe do wyłączenia przez użytkownika przed zapoznaniem się z treścią strony mogą być przyczyną kar nałożonych przez Google, szczególnie w przypadku wersji witryn przeznaczonych na urządzenia mobilne.
  2. Nieinwazyjne formy pełnoekranowych pop-upów, szczególnie dotyczące niezbędnych zgód i informacji prawnych są jak najbardziej dopuszczalną formą tego rodzaju komunikatów.
  3. Dobrą praktyką jest stosowanie pop-upów ograniczonych czasowo – na przykład wyświetlanych po zakończeniu przewijania całości treści na podstronie.
  4. Na stronach wyświetlanych na komputerach stacjonarnych pop-upy nie powinny mieć tak dużego wpływu na wyniki witryny, jak w przypadku urządzeń mobilnych – jednakże w trosce o jej UX i dostępność lepiej unikać inwazyjnych komunikatów.
  5. Pop-upy wyświetlane po wejściu na daną podstronę z innego źródła, niż organiczne wyniki wyszukiwania nie będą miały wpływu na pozycję strony w Google.

Nie tylko reklama – pop-up w różnych formach

Zaznaczmy, że różnorodność pop-upów widoczna jest także w kontekście zawartych w nich przekazów. W ostatnim czasie ta forma przekazywania informacji zyskała na popularności z zupełnie innych względów niż reklamowe – o czym wspomnieliśmy w kontekście wskazówek projektowania pop-upów w zgodzie z wytycznymi Google. Zmiany prawne wprowadzone w ubiegłych latach sprawiły, że odwiedzając stronę WWW po raz pierwszy lub po dłuższej przerwie, zobaczysz prośby:

  • o akceptację plików cookies,
  • związane z RODO,
  • o potwierdzenie wieku internauty – w przypadku materiałów, które przeznaczone są np. dla dorosłych.
Przykład pop-upu związany z RODO

Rodzaje pop-upów i ich wpływ na SEO

Zostawmy jednak typowo informacyjne formy pop-upów – najbardziej będą interesowały nas marketingowe zastosowania tego rozwiązania. W tym celu można wykorzystać różne rodzaje komunikatów. Czym się charakteryzują? Które z nich warto wykorzystać? Poniżej znajdziecie pełną listę.

Overlay Pop-ups

Czym są pop-upy typu overlay? To komunikaty, które wyświetlają się w tej samej karcie przeglądarki; przybierają formę elementu graficznego (który może być niewielkim oknem, bądź zajmować całą przestrzeń interfejsu witryny) i najczęściej zawierają elementy umożliwiające konwersję, na przykład:

  • pole umożliwiające zapisanie się do newslettera,
  • przycisk pozwalający na zakup produktu,
  • formę kontaktową do konsultanta/działu sprzedaży.

Czy reklama pop-up overlay ma znaczący wpływ na SEO? Jeśli komunikat jest wdrożony poprawnie, nie zaburza pozytywnego UX danej podstrony – można śmiało powiedzieć, że nie będzie jakąkolwiek przeszkodą. Wprost przeciwnie – z racji na stosunkowo wysoki współczynnik konwersji pop-upów, można z powodzeniem wykorzystać go w jeden z wymienionych powyżej sposobów, aby przekuć ten element w wartościowy dla biznesu fragment naszej witryny.

Modal Pop-ups

Ten rodzaj pop-upów bezpośrednio związany jest z interaktywnymi elementami witryny. Wszelkie czynności wykonywane przez użytkownika mają miejsce właśnie wewnątrz pop-upa modalnego. Co znajdziemy w takim okienku? Zwyczajowo są to:

  • formularze logowania,
  • zgody dot. np. akceptacji plików cookies,
  • weryfikacja wieku.

Ze względu na ich informacyjny, nierozerwalny ze ścieżką użytkownika charakter są całkowicie bezpieczne dla SEO witryny. Chyba, że zostaną wykorzystane w sposób nieprzynoszący żadnej wartości użytkownikowi, jednocześnie uniemożliwiając interakcję z treścią znajdującą się w warstwie poniżej pop-upa – nie jest to jednak docelowy sposób wykorzystania modal pop-ups.

New Window Pop-ups

To forma komunikatów, która bywała zmorą użytkowników Internetu w dawniejszych latach. Jak wskazuje ich nazwa – reklamy te otwierają się w nowym oknie, całkowicie przerzucając uwagę użytkownika z treści znajdujących się w poprzednim oknie i uniemożliwiając interakcję z całością uprzednio otwartego okna przeglądarki. Treści zawarte w tego typu pop-upach z reguły mają wyłącznie charakter reklamowy bądź zawierają spam.

Czy mają wpływ na SEO? Tak – jednoznacznie negatywny. To inwazyjne pop-upy, które wpływają niekorzystnie na UX i stanowią przeszkodę w swobodnej nawigacji użytkownika – bez jego zgody otwierają nowe okno i zaburzają wrażenia związane z odwiedzeniem danej witryny. Ich wykorzystanie grozi karą nałożoną przez Google.

Interstitial Pop-ups

Ostatni opisywany typ pop-upów nosi nazwę interstitial – to znów typowo reklamowe (lub wręcz spamerskie), inwazyjne komunikaty, które zazwyczaj blokują możliwość interakcji użytkownika z docelową stroną na określoną ilość czasu.

Podobnie jak forma otwierana w nowym oknie, interstitial pop-ups są penalizowane przez Google ze względu na ich negatywny wpływ na doświadczenia użytkownika. Używanie komunikatów tego rodzaju może zaszkodzić naszej witrynie – są lepsze, nieszkodliwe sposoby przyciągnięcia uwagi użytkowników, choćby uprzednio opisywane formy pop-upów.

Zastanawiasz się, czy komunikaty widoczne na Twojej witrynie pozytywnie wpływają na doświadczenia użytkowników albo masz obawy, że zagrażają jej SEO? Odezwij się do nasDelante przygotuje analizę UX Twojej witryny, dzięki której poznasz wszystkie elementy, które mogą negatywnie wpływać na współczynnik konwersji – i dowiesz się, jak je poprawić.

Bądź na bieżąco z SEO!

Wskazówki dotyczące efektywnego wykorzystania pop-upów zgodnie z wytycznymi Google

Co jeszcze możemy powiedzieć o związku pop-upów i SEO? Z pewnością możemy wyróżnić tutaj kilka kwestii, które powinny być nam szczególnie bliskie jako zalecenia Google.

Znaczenie jakości UX

Pamiętajmy, że pogląd użytkowników na witrynę jest znacząco inny od ich twórców. Biorąc pod uwagę fakt, że czynniki behawioralne użytkowników stają się coraz bardziej istotne dla pozycjonowania stron – wpływ UX na SEO jest nieoceniony i warto wziąć pod uwagę ten aspekt przy projektowaniu komunikatów pojawiających się w obrębie witryny.

Pop-upy w formach podobnych do ostatnich dwóch opisywanych (new window i interstitial) będą negatywne dla UX witryny; co gorsza, ich stosowanie może zakończyć się nałożeniem przez Google kary na naszą witrynę. W zamian – wytyczne Google wskazują na rodzaje pop-upów, które nie obniżają dostępności naszej witryny. Przykładem takich pop-upów mogą być komunikaty overlay i modal.

Optymalne momenty wyświetlania pop-upów

Kiedy najlepiej wyświetlić reklamę pop-up? Jeśli chcemy zadbać o pozytywny UX – z pewnością nie tuż po załadowaniu strony. Wszystko zależy od miejsca na ścieżce użytkownika, w którym znajduje się on w trakcie wyświetlania komunikatu.

Z racji tego, że tworzący witryny mają spore możliwości, jeśli chodzi o dostosowanie czasu wyświetlania – warto najpierw zastanowić się, jaki przyświeca nam cel i w jaką grupę użytkowników celujemy. Po określeniu tych kwestii bez trudu zaplanujemy moment, w którym warto będzie wyświetlić użytkownikom komunikat zawierający np. możliwość konwersji).

Proste, atrakcyjne, istotne treści

Odpowiednio stosowane pop-upy wyróżnia pewna charakterystyczna cecha. Mowa tu o współczynniku konwersji, który przy odpowiednio rozplanowanych komunikatach może osiągnąć wręcz rekordowe poziomy. To jednak miecz obusieczny – nieprawidłowo zaprojektowane pop-upy zwiększą współczynnik odrzuceń i sprawią, że użytkownicy nie będą mieli ochoty głębiej zapoznać się z witryną.

Kluczem w tym wypadku są atrakcyjne i proste dla użytkownika treści w pop-upie. Co to oznacza? Klarowne call to action, bezpośredni odnośnik umożliwiający konwersję oraz podobne rozwiązania z pewnością będą dobrym wyjściem.

Wartość dodana w pop-upach

Jaką dodatkową wartość mogą nieść ze sobą reklamy pop-up? Przykładami są między innymi:

  • ich charakter – ze względu na fakt, że nie można ich pominąć, użytkownik i tak zapozna się z ich treścią, niezależnie od tego, czy zostanie zachęcony przez ustalone call to action, czy też zamknie wyskakujący element,
  • przekaz – komunikat wykorzystywany jest do przekazania wartościowych informacji użytkownikom: na przykład informujący o dostępności nowych treści lub atrakcyjnych ofert,
  • możliwość dostosowania – pop-upy z powodzeniem możemy stosować wobec określonej grupy odbiorców (w zależności od czynników behawioralnych czy sposobu wejścia w interakcję z witryną). 

Scroll-trigger, exit-intent trigger – źródła ruchu

Powyższe nazwy odnoszą się do sposobów wywoływania komunikatów pop-up. Czym różnią się scroll-trigger i exit-intent trigger?

Chodzi o moment, w którym wywoływane jest wyświetlenie reklamy pop-up. Scroll-trigger, zgodnie z jego angielską nazwą będzie oznaczał schemat wyświetlenia komunikatu po przewinięciu do odpowiedniego miejsca na danej podstronie, zaś exit-intent oznacza wywołanie pop-upa w momencie, gdy użytkownik ma ochotę opuścić witrynę – na przykład przesuwając kursor w prawy górny róg ekranu, gdzie znajduje się przycisk umożliwiający wyłączenie przeglądarki.

Stosowanie pop-upów w oparciu o wspomniane schematy może pozytywnie wpłynąć na konwersję w sklepach internetowych – na przykład oddziałując na użytkowników, którzy mieli ochotę opuścić koszyk, jednak odpowiednio ukształtowany komunikat skłonił ich ostatecznie do skonwertowania. To oczywiście tylko przykłady elementów, które mogą sprawić, że współczynnik konwersji wzrośnie – warto dowiedzieć się także, jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują.

Podsumowanie

Komunikat czy reklama pop-up może być stosowana w różnoraki sposób. Niektóre jej formy pozytywnie wpływają na całościowy UX witryny i mogą zachęcić użytkowników do częstszej konwersji, jednak istnieją takie formy pop-upów, których lepiej unikać. Nie tylko pogorszą doświadczenia użytkowników, ale też mogą doprowadzić do sytuacji, w której nasza witryna zostanie obciążona karą od Google. Wybierzmy mądrze i nie dopuśćmy do takiej sytuacji!

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022