Pozycjonowanie w Norwegii – przydatne informacje

Norwegia to jeden z trzech krajów Europy, w których Polacy stanowią największy odsetek wśród mniejszości narodowych. Tylko między kwietniem a czerwcem bieżącego roku w Norwegii osiedliło się 4079 Polaków. Nikogo więc nie dziwi, że pozycjonowanie w Norwegii to usługa, której poszukuje wielu polskich przedsiębiorców oraz osób mieszkających w tym skandynawskim kraju, a które chcą rozwinąć tam swój biznes i zapewnić sobie nowy rynek zbytu.

Profil norweskiego internauty

Myśląc o pozycjonowaniu w Norwegii pierwszą rzeczą, którą musisz wiedzieć jest to, jak wygląda profil przeciętnego użytkownika i ile osób ma dostęp do Internetu. W Norwegii połączenie z Internetem ma ponad 90% domostw, a około 40% z nich używa łącza szerokopasmowego. Tak jak inne kraje skandynawskie, Norwegia jest pionierem jeśli chodzi o dostęp do sieci. Dane pochodzące z 2011 roku już wtedy mówiły o Pozycjonowanie w Norwegii - mieszkaniec krajuponad 3,5 milionach unikalnych użytkowników online na ponad 5 milionów mieszkańców kraju. Profil największej liczby użytkowników może jednak zadziwić.

W Norwegii największą grupę internautów stanowią osoby starsze – od 55 lat wzwyż. Najbardziej aktywną grupą użytkowników, tak jak w przypadku innych krajów europejskich są internauci pomiędzy 15 a 24 rokiem życia. Jedną z ważniejszych rzeczy, o których musisz wiedzieć, jeśli chcesz wypromować swoją stronę w Norwegii jest to, że w celu wykupienia domeny .no musisz być właściciel norweskiej firmy z nadanym specjalnym numerem ID.

Norwedzy nie sprzedają krajowych domen na otwartym rynku. Ponadto wiele norweskich kanałów internetowych preferuje model subskrypcyjny z wartościowym contentem dostępnym jedynie dla użytkowników, którzy wykupią dostęp. Obie te rzeczy świadczą o tym, że Norwegowie dbają przede wszystkim o swoje interesy i dążą do maksymalizacji korzyści związanych z prowadzeniem swojego. biznesu

Używane przez  Norwegów wyszukiwarki

Jak w większości krajów z wyłączeniem Rosji i Czech (o nich przeczytasz tutaj: pozycjonowanie po rosyjsku i pozycjonowanie w Czechach) , w Norwegii największą popularnością cieszy się wyszukiwarka google.no, z której korzysta prawie 94% internautów. Dwa kolejne miejsce na równi zajmują lokalny gracz jakim jest Kvasir oraz Bing – z obu wyszukiwarek korzysta około 3% użytkowników. Pozycjonowanie w Norwegii będzie opierało się więc przede wszystkim na Google, ponieważ Kvasir nie jest tzw. „SEO friendly”. Niewielki odsetek użytkowników korzysta także z Yahoo i AVG search.

Pozycjonowanie w Norwegii - przeglądarka Kvasir.no

Pozycjonowanie w Norwegii – na co zwrócić uwagę

Pozycjonowanie w Norwegii nie różni się wiele od działań SEO w innych krajach europejskich, jednak można zauważyć pewne zależności. Przede wszystkim Norwegowie zwracają uwagę na aspekty wizualne strony – bardziej przemawiają do nich obrazy niż tekst, dlatego zaczynając działania na rynku norweskim warto dostosować layout i kolorystykę strony do klientów. Następnym krokiem będzie oczywiście treść zoptymalizowana pod konkretne słowa kluczowe. Tak, jak w przypadku działań z polskimi stronami, teksty w witrynie nie mogą być nimi przesycone, a unikalne i wysokiej jakości zwiększą współczynnik konwersji.

pozycjonowanie w Norwegii - zależności geograficzneW Norwegii duże znaczenie będzie miało pozycjonowanie lokalne, ponieważ jest to kraj bardzo rozległy i podzielony na obszary, które różnią się od siebie klimatem, ukształtowaniem terenu i wieloma innymi czynnikami, które same w sobie mogą podpowiedzieć, jaka branża może mieć w danym rejonie szanse na wypromowanie. Jeśli szukasz dużego grona odbiorców, staraj się pozycjonować swoją stronę na najważniejsze miejskie ośrodki w Norwegi czyli: Oslo, Bergen, Stavanger i Trondheim.

Nie możemy zapominać o backlinkach i kampaniach linków sponsorowanych – zasady są takie same, jak w przypadku pozycjonowania w Polsce. Warto jednak zaznaczyć, że Norwedzy nie lubią reklam– odnosi się to bardziej do bilbordów, jednak takie zachowania są przenoszone często w świat wirtualny. Rynek norweski jest dobrym obszarem zarówno do pozycjonowania fraz globalnych, jak i lokalnych – możliwości są więc szerokie.

Ważną informacją na temat pozycjonowania po norwesku jest to, że organiczne SEO w tym kraju mam dużo większe znaczenie niż w Europie i USA. Organicznymi wynikami wyszukiwania nazywamy naturalne wyniki w SERPach, które są stałe w ciągu dnia – te pozycje są najbardziej widoczne i najczęściej odwiedzane. Znajdują się bezpośrednio pod reklamami. Popularność „organic SEO” wynika z tego, że niewiele firm norweskich stosuje reklamy typu PPC. (źródło: www.mynewsdesk.com)

W porównaniu do krajów, np. Bliskiego Wschodu można zauważyć znaczącą różnicę w sposobie wyszukiwania fraz przez Norwegów. Używają oni częściej pojedynczych wyrazów i fraz, rzadziej natomiast posługują się pełnymi zapytaniami typu „dlaczego moja pralka nie działa?”.

W porównaniu do krajów takich jak USA można także pozycjonowanie w Norwegii - google.noodkryć różnice w robieniu SEO. Wynika to przede wszystkim z mniejszej ilości ludności w kraju i bardzo niewielu stron z domenami krajowymi. Norweski content jest rzadko udostępniany w takich mediach jak Digg czy Reddit, dlatego Google nie traktuje stron norweskich, jako tych z wysokim priorytetem. Ma to też swoje plusy – konkurencja dla docelowych słów kluczowych jest niewielka, dlatego łatwiej przebić konkurentów.

Liczba zaindeksowanych stron w języku norweskim jest znacznie niższa niż witryn anglojęzycznych, więc nie jest ciężko wybić witrynę w wynikach wyszukiwania na norweskie frazy kluczowe. Należy tutaj zaznaczyć, że Norwegowie posługują się 3 dialektami, dlatego jedno słowo może posiadać klika kombinacji. Norwegian Bokmål to język główny, którego w mowie i piśmie używa ponad 85% mieszkańców,  Norwegian Nynorsk – drugi z kolei, używany zazwyczaj w piśmie, Samisk – trzeci dialekt, którego używa około 30 000 osób. Google jednak nie jest przychylne norweskim dialektom, dlatego wyszukiwarce ciężko zrozumieć intencje użytkownika. Często w celu maksymalizacji zysków lepiej zrezygnować z lokalnego dialektu, a skupić się na najbardziej popularnej odmianie języka.

Warto umieszczać informację o swojej działalności w norweskich katalogach internetowych. Poniżej prezentujemy listę 5 najpopularniejszych:

  1. bedriftsguiden.no
  2. bergensbeste.com
  3. dinelinker.net
  4. nettkatalogen.no
  5. startnu.noKatalogi - znaczenie w pozycjonowaniu w Norwegii

Promuj biznes w Social Mediach!

Jak wspominaliśmy przy omawianiu pozycjonowania w innych krajach, jednym z najważniejszych elementów wspomagających SEO jest promowanie marki, firmy bądź usługi w mediach społecznościowych. Tak samo jest w przypadku Norwegii i innych krajów skandynawskich. To obszar, w którym najwięcej na świecie domostw ma dostęp do sieci. Nikogo więc nie dziwi, że internauci poświęcają wiele godzin na serfowanie po Social Mediach.

Najbardziej popularnym kanałem społecznościowym w Norwegii jest Facebook. Przeprowadzone badania wykazały, że około 61% Internautów ma na nim swoje konto.

pozycjonowanie w Norwegii funpage Lancome

Coraz większą popularnością w krajach skandynawskich cieszy się Twitter. W maju 2012 roku 11% norweskich użytkowników Internetu miało tam swoje konto. Patrząc na wzrost od chwili wprowadzenia Twittera na rynek norweski, można spekulować, że dzisiaj jest to około 30% internautów.

YouTube w Norwegii jest czwartą, najczęściej odwiedzaną stroną. Najpopularniejsze kanały mają ponad 600 000 wyświetleń, a są nimi: THLR.NO – kanał o broni, Chess.no – kanał lifestylowy i Telia Norge – o nowoczesnych technologiach.

Następny w kolejności jest LinkedIn – to z pewnością najszybciej rozwijająca się sieć społecznościowa w Norwegii. Już w 2012 roku zalogowanych było do niej ponad 600 00 Norwegów.

Nie możemy zapominać o Google+. Może nie jest on tak popularny w krajach skandynawskich, ale ma duże znaczenie przy pozycjonowaniu stron w Norwegii, ponieważ roboty Google darzą większym zaufaniem strony, które posiadają tam konto firmowe. Ciekawostką jest, że najwięcej użytkowników Google+ w tym kraju pochodzi z Oslo.

W Norwegii funkcjonuje także kilka mniejszych sieci społecznościowych. Najpopularniejsze są:

  • biip.no – to sieć społecznościowa dla nastolatków, którą można porównać do Tindera. Jeśli jesteś zainteresowany daną osobą możesz polubić jej zdjęcie – nie musisz mieć takiej osoby w znajomych.

pozycjonowanie w norwegii - social media lokalne

  • origo.no to portal dla społeczności lokalnych. Jest podzielony na obszary, a ich mieszkańcy mogą wchodzić ze sobą w prosty sposób w interakcje.

Pozycjonowanie w Norwegii - portal origo.no

  • underskog.no – jest to sieć związana z wydarzeniami kulturalnymi oparta na kalendarzu eventów.

Portal społecznościowy w pozycjonowaniu w Norwegii

Czemu wspominamy o Social Mediach, kiedy temat dotyczy pozycjonowania? Odpowiedź jest prosta „do tanga trzeba dwojga”. Nie możesz jedynie podbijać swojej strony wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe i optymalizować ją pod kątem SEO. Budowa długotrwałych i przede wszystkim bezpośrednich relacji z klientem nie tylko będzie wsparciem dla SEO, ale przyniesie także dodatkowy ruch na stronie, a Google będzie traktował ją jako bardziej przyjazną. Obie te rzeczy – SEO i działanie w Social Mediach wymaga czasu, żeby zyskać na sile. Zapewniamy, że ich synergia przynosi widoczne rezultaty.

Jakie branże warto pozycjonować w Norwegii?

Polacy chętnie rozwijają swój biznes na terenie Norwegii. Często jednak rzucają się na głęboką wodę, wchodząc na rynek z produktem lub usługami, na które w tym kraju nie ma popytu. Branże, na które warto zwrócić uwagę, i których strony warto pozycjonować to między innymi:

  • budownictwo – Polacy to nie tylko tania siła robocza, ale jeden z kluczowych eksporterów wysokiej jakości materiałów budowlanych
  • branża drzewna – 80% powierzchni Norwegii stanowią lasy, dlatego drewno jest najważniejszym produktem eksportowym
  • meble – nowoczesne i ergonomiczne meble cieszą się dużym uznaniem wśród mieszkańców
  • okna – mieszkając w Norwegii można zauważyć, że większość okien w domach ma szyby, które pochodzą z Polski – jest to dla mieszkańców dużo tańsze rozwiązanie niż zakup w kraju
  • IT – na rynku norweskim mają szanse zaistnieć firmy programistyczne. Nie od dzisiaj wiadomo, że Polacy to jeden z najlepiej wykształconych narodów, a branża informatyczna stoi na bardzo wysokim poziomie.
  • branża energii odnawialnej – Norwedzy są znani z tego, że dbają o środowisko naturalne, dlatego fotowoltaika, kolektory słoneczne czy inne odnawialne źródła energii, będą cieszyły się w tym Skandynawskim kraju dużą popularnością.

Podsumowanie

Jeśli jeszcze zastanawiasz się, czy pozycjonowanie w Norwegii jest opłacalne, odpowiadamy – OCZYWIŚCIE! To nie tylko rozszerzenie rynku zbytu, ale także możliwość pozyskania nowych kontrahentów i nawiązania współpracy z norweskimi firmami, co może okazać się korzystne dla biznesu w kraju. Kiedy wypozycjonujesz swój biznes w norweskiej sieci zyskasz szerokie i zamożne grono odbiorców. Pole do manewru jest duże, a tylko od Ciebie zależy czy pozycjonowaniu w kraju fiordów i lasów będzie opłacalną inwestycją.