Słów kilka o Rosji
Rosja to bez wątpienia jeden z najbardziej fascynujących krajów świata. Jest ona blisko 55 razy większa od Polski, zamieszkuje ją aż prawie 150 milionów mieszkańców, z czego ponad 12 milionów żyje w stolicy Rosji – Moskwie. Kraj ten słynie przede wszystkim z pięknej przyrody. To tam znajdziemy najgłębsze jezioro świata, kilkutysięczne górskie szczyty czy ciągnące się na tysiące kilometrów lasy iglaste. Językiem urzędowym w Rosji jest oczywiście język rosyjski, zapisywany jest on grażdanką – uproszczoną formą cyrylicy. Fakt ten ma niewątpliwie wpływ na funkcjonowanie rynku e-commerce w tym kraju, a co za tym idzie – na SEO.Rynek e-commerce w Rosji
Niewątpliwie właścicieli biznesów chcących wejść na rynek rosyjski powinien cieszyć fakt, że z roku na rok wzrasta procentowa liczba użytkowników internetu w Rosji – w roku 2015 z internetu korzystało 59,53% mieszkańców kraju, a w roku poprzednim (tj. 2018) było ich już 62,40%. Rosjanie też coraz chętniej dokonują zakupów przez internet – w ciągu ostatnich kilku lat wzrost wyniósł aż 10% (w 2015 roku 37% mieszkańców Rosji [38 mln] wybierało zakupy online, podczas gdy w 2018 roku – 47%, [prawie 50 mln]).Kilka faktów o użytkownikach rosyjskiego internetu
- Rosjanie częściej wybierają komputery czy laptopy (68%) niż telefony komórkowe (61%), by uzyskać dostęp do internetu.
- Tablety cieszą się zdecydowanie mniejszą popularnością (28%).
- 85% użytkowników internetu w Rosji korzysta z niego każdego dnia.
- Rosjanie spędzają w internecie średnio 6 godzin i 29 minut dziennie.
- 21% internautów korzysta z wyszukiwania głosowego.
Najszybciej rozwijające się witryny
[caption id="attachment_20006" align="aligncenter" width="750"] [źródło: statista.com][/caption]Powyższy wykres przedstawia ranking najszybciej rozwijających się witryn e-commerce w Rosji w 2018 roku. Jak widać, obejmują one różne segmenty rynku, znajdziemy tam zarówno apteki internetowe (6030000.ru, minicen.ru), hipermarkety (kotofoto.ru), jak i sklepy budowlano-dekoracyjne (leroymerlin.ru, ikea.com) czy platformy e-commerce (goods.ru). Warto zatem zauważyć, że w tym kraju coraz lepiej rozwija się rynek apteczny, co może zachęcić właścicieli sklepów internetowych oferujących leki czy akcesoria medyczne do wejścia na rynek rosyjski.Najpopularniejsze witryny
A które sklepy internetowe są najczęściej wybierane przez Rosjan? Poniższy wykres pokazuje najczęściej odwiedzane witryny w Rosji w 2015 roku. [caption id="attachment_20008" align="aligncenter" width="750"] [źródło: E-commerce Report Russia 2018, Ecommerce Foundation, pobrano z: ecommercewiki.org][/caption]Jak można wywnioskować z tego wykresu, Rosjanie niekoniecznie wybierają tylko rodzime sklepy. Wśród najczęściej odwiedzanych stron rosyjskich zdecydowanie wybija się Alibaba, czyli chińska platforma e-commerce oferująca szeroki wybór różnego rodzaju produktów. Jak zresztą pokazuje ten wykres, Rosjanie wręcz uwielbiają serwisy aukcji internetowych czy strony zajmujące się bezpośrednią sprzedażą. Jak już zostało wcześniej wspomniane, mieszkańcy Rosji nie zamykają się tylko na rodzime sklepy internetowe – w 2018 roku aż 56% konsumentów dokonało zakup zarówno w rosyjskich sklepach, jak i zagranicznych, 30% wspierało jedynie rodzimy e-commerce, z kolei pozostałe 14% wybrało zagraniczny. [caption id="attachment_20010" align="aligncenter" width="750"] [źródło: E-commerce Report Russia 2018, Ecommerce Foundation, pobrano z: ecommercewiki.org][/caption]Powyższy wykres pokazuje, jakie produkty Rosjanie najczęściej kupowali przez internet w 2017 roku. Jak widać, w tym kraju dominuje głównie sprzedaż elektroniki użytkowej (46%). Następnie mieszkańcy Rosji wybierają kolejno: odzież (40%), akcesoria domowe (33%), kulturę (30%), kosmetyki (30%). Zdecydowanie najrzadziej wybierają z kolei żywność i napoje (8%).Media społecznościowe
Co ciekawe, niemal co drugi Rosjanin korzysta z mediów społecznościowych. W styczniu 2019 roku liczba ta wynosiła 70 mln mieszkańców, czyli 49% (źródło: russiansearchmarketing.com). Można zauważyć trend wzrostowy w wyborze social mediów – w samym 2018 roku przybyło aż 2 mln nowych użytkowników! Zdecydowana większość z nich używa urządzeń mobilnych (57 mln), aby uzyskać dostęp do swoich kont społecznościowych. Warto pamiętać o tym, że w Rosji Facebook nie jest najpopularniejszym medium społecznościowym – w kraju tym zdecydowanie częściej wybierany jest lokalny odpowiednik Facebooka, czyli VKontakte (vk.com). Aż 83% Rosjan korzystających z social media ma swoje konto na tym portalu, z Facebooka korzysta z kolei jedynie 39%. Wśród innych cieszących się ogromną popularnością mediów społecznościowych warto wymienić chociażby: YouTube (85%), Odnoklassniki (55%) czy Instagram (46%). Rosjanie niezbyt upodobali sobie Twittera (19%), Pinteresta (9%), Snapchata (7%), Linkedina (7%) i Badoo (6%). Jak zatem widać, planując podbicie rosyjskiego rynku, właściciele sklepów internetowych powinni rozważyć przede wszystkim reklamę na Instagramie, jako że to medium społecznościowe ma ogromny zasięg w Rosji.Komunikatory
W Rosji coraz większą popularnością zaczynają cieszyć się również komunikatory. Zdecydowanie najczęściej wybierane są WhatsApp (59%) i Skype (37%). Z kolei stosunkowo mało który Rosjanin ma zainstalowanego Messengera (13%).Metody płatności w Rosji
[caption id="attachment_20012" align="aligncenter" width="702"] [źródło: statista.com][/caption]Powyższy wykres pokazuje, które metody płatności były najczęściej wybierane przez Rosjan w 2018 roku. Na pierwszym miejscu zdecydowanie wysuwa się płatność kartą (36%), warto jednak nieco dokładniej przyjrzeć się metodzie E-wallet, niezbyt popularnej jeszcze na polskim rynku. Jest to rodzaj internetowej „portmonetki” – użytkownik rejestruje się u danego usługodawcy (w Rosji najczęściej wybór pada na Yandex Money, o nim będzie jeszcze mowa w dalszej części artykułu) i otrzymuje konto, na którym przechowywane są jego pieniądze. Warto zauważyć również, że stosunkowo spora część Rosjan mimo wszystko nadal wybiera płatność gotówką za zakupy online (15%).Rosyjskie domeny internetowe
Główną domeną internetową w Rosji jest .ru, ale czy jedyną? Okazuje się, że nie! Co ciekawe, domena internetowa .su, która została wprowadzona w 1990 roku i była przypisana do Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, nadal jest używana i ciągle rejestrowana w Rosji. Warto pamiętać również o .рф – pierwszej na świecie domenie w cyrylicy, w tej domenie krajowej nazwy stron internetowych nie są zapisywane alfabetem łacińskim.Pozycjonowanie w Rosji – na czym się skupić?
Jeśli chcesz wejść ze swoim sklepem internetowym na rynek rosyjski, musisz pamiętać o podstawowej kwestii – w Rosji Google nie ma monopolu! W grę wchodzi również rosyjski odpowiednik Google’a – Yandex. Co ciekawe, przez wiele lat Yandex był najpopularniejszą wyszukiwarką internetową w Rosji, sytuacja ta jednak zmieniła się w lipcu 2019 roku i aktualnie Google ma większe udziały w rynku. [caption id="attachment_20014" align="aligncenter" width="750"] [Udział rynkowy wyszukiwarek internetowych w Rosji, stan na listopad 2019; źródło: gs.statcounter.com][/caption]Jak zatem widać, Yandex nadal ma ogromny wpływ na pozycjonowanie w Rosji, warto zatem poświęcić więcej uwagi tej wyszukiwarce internetowej.10 czynników, które wpływają na pozycjonowanie w Yandex
Praktyki, które wykorzystuje się podczas optymalizacji stron internetowych w Yandexie są podobne do już nam znanych i stosowanych w Google. Yandex ceni sobie przede wszystkim: 1. Content Nie ma chyba miejsca na świecie i wyszukiwarki, dla której hasło “content is king” nie będzie miało znaczenia. W pozycjonowaniu po rosyjsku to także podstawa. Dobór słów kluczowych i umiejętne wplatanie ich w treści na stronie jest ważne, ale bardziej istotna jest jakość tej treści. 2. Optymalizacja strony pod kątem technicznym Przede wszystkim chodzi tu o to, żeby robot miał dostęp strony i mógł przeskanować zawartość. 3. Region Yandex dużą wagę przykłada do pozycjonowania lokalnego, dlatego ważne jest to, z jakiego regionu Runetu pochodzi zapytanie – to właśnie z takich okolic wyszukiwarka sprawdza zapytania w pierwszej kolejności. 4. Czynniki komercyjne Na zaufanie robotów wyszukiwarki Yandex trzeba sobie zasłużyć. Wysoko cenione są np. informacje o firmie, podanie metod płatności, sposobu dostawy czy cen. Pozytywnie wpływają też komentarze i opinie od partnerów biznesowych lub po prostu użytkowników. 5. Czynniki behawioralne Roboty zwracają uwagę na to, jak długo użytkownik przebywa w obrębie witryny oraz co na niej robi. Jest to szczególnie istotne przy pozycjonowaniu w Rosji sklepów internetowych. 6. Nawigacja Yandex, tak samo jak Google, stawia na prostą i hierarchiczną strukturę, która będzie nie tylko czytelna dla użytkownika, ale także robotów wyszukiwarki. Ponadto struktura strony ma duży wpływ na linki wewnętrzne i pomaga Yandexowi indeksować stronę. 7. Wygląd Nie jest to czynnik bezpośrednio wpływający na postrzeganie przez roboty wyszukiwarki, jednak jest ważny w behawioralnym postrzeganiu witryny przez internautów. 8. Zagęszczenie słów kluczowych Yandex jest w tym przypadku bardzo skrupulatny. Słowa kluczowe nie powinny zajmować w tekście więcej niż 6%. 9. Wiek domeny Podobnie jak w przypadku Google im starsza witryna, tym Yandex obdarzy ją większym zaufaniem. 10. Linki przychodzące Yandex opracował własny indeks VITS, który jest ważonym indeksem cytowań, mającym za zadanie określać nie tylko ilość, ale także jakość linków zwrotnych.Komentarz specjalisty
Często uważa się (mając na myśli wyszukiwarki internetowe), że nie ma innego, lepszego wyboru niż Google - a nie jest to do końca prawda! Jasne, Google to światowy gigant, ale w przypadku niektórych rynków warto zapoznać się bliżej z alternatywami dla tej wyszukiwarki, bo to właśnie one mogą pomóc odnieść Ci sukces na danym rynku zagranicznym. Podczas optymalizacji strony w celu pozyskania rosyjskich użytkowników powinieneś zaprzyjaźnić się z Yandex.ru. Jeśli chcesz wejść na rynek rosyjski, musisz - wraz z poznaniem jego cech kulturowych, zachowań zakupowych czy sposobów wyszukiwania - zanurzyć się głębiej w wymaganiach algorytmu wyszukiwarki Yandex.
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM