Pozycjonowanie w Rosji – co musisz wiedzieć?

Pozycjonowanie w Rosji – co musisz wiedzieć?

Chcesz rozszerzyć działalność swojego sklepu internetowego i wejść na rynek rosyjski? Jest to bez wątpienia jeden z najatrakcyjniejszych rynków e-commerce na świecie. Jeśli więc planujesz sprzedawać swoje produkty w Rosji, dowiedz się najpierw, jak wygląda SEO w tym kraju i czym się charakteryzuje sprzedaż internetowa w największym państwie świata.

Ostatnio na naszym blogu: Webinary - czym są i jak wspierają pozycjonowanie?

Słów kilka o Rosji

Rosja to bez wątpienia jeden z najbardziej fascynujących krajów świata. Jest ona blisko 55 razy większa od Polski, zamieszkuje ją aż prawie 150 milionów mieszkańców, z czego ponad 12 milionów żyje w stolicy Rosji – Moskwie. Kraj ten słynie przede wszystkim z pięknej przyrody. To tam znajdziemy najgłębsze jezioro świata, kilkutysięczne górskie szczyty czy ciągnące się na tysiące kilometrów lasy iglaste.

Językiem urzędowym w Rosji jest oczywiście język rosyjski, zapisywany jest on grażdanką – uproszczoną formą cyrylicy. Fakt ten ma niewątpliwie wpływ na funkcjonowanie rynku e-commerce w tym kraju, a co za tym idzie – na SEO.

Rynek e-commerce w Rosji

Niewątpliwie właścicieli biznesów chcących wejść na rynek rosyjski powinien cieszyć fakt, że z roku na rok wzrasta procentowa liczba użytkowników internetu w Rosji – w roku 2015 z internetu korzystało 59,53% mieszkańców kraju, a w roku poprzednim (tj. 2018) było ich już 62,40%. Rosjanie też coraz chętniej dokonują zakupów przez internet – w ciągu ostatnich kilku lat wzrost wyniósł aż 10% (w 2015 roku 37% mieszkańców Rosji [38 mln] wybierało zakupy online, podczas gdy w 2018 roku – 47%, [prawie 50 mln]).

Kilka faktów o użytkownikach rosyjskiego internetu

  • Rosjanie częściej wybierają komputery czy laptopy (68%) niż telefony komórkowe (61%), by uzyskać dostęp do internetu.
  • Tablety cieszą się zdecydowanie mniejszą popularnością (28%).
  • 85% użytkowników internetu w Rosji korzysta z niego każdego dnia.
  • Rosjanie spędzają w internecie średnio 6 godzin i 29 minut dziennie.
  • 21% internautów korzysta z wyszukiwania głosowego.

Najszybciej rozwijające się witryny

Najszybciej rozwijające się witryny w Rosji
[źródło: statista.com]
Powyższy wykres przedstawia ranking najszybciej rozwijających się witryn e-commerce w Rosji w 2018 roku. Jak widać, obejmują one różne segmenty rynku, znajdziemy tam zarówno apteki internetowe (6030000.ru, minicen.ru), hipermarkety (kotofoto.ru), jak i sklepy budowlano-dekoracyjne (leroymerlin.ru, ikea.com) czy platformy e-commerce (goods.ru).

Warto zatem zauważyć, że w tym kraju coraz lepiej rozwija się rynek apteczny, co może zachęcić właścicieli sklepów internetowych oferujących leki czy akcesoria medyczne do wejścia na rynek rosyjski.

Najpopularniejsze witryny

A które sklepy internetowe są najczęściej wybierane przez Rosjan? Poniższy wykres pokazuje najczęściej odwiedzane witryny w Rosji w 2015 roku.

Najczęściej odwiedzane strony w Rosji 2015 rok
[źródło: E-commerce Report Russia 2018, Ecommerce Foundation, pobrano z: ecommercewiki.org]
Jak można wywnioskować z tego wykresu, Rosjanie niekoniecznie wybierają tylko rodzime sklepy. Wśród najczęściej odwiedzanych stron rosyjskich zdecydowanie wybija się Alibaba, czyli chińska platforma e-commerce oferująca szeroki wybór różnego rodzaju produktów. Jak zresztą pokazuje ten wykres, Rosjanie wręcz uwielbiają serwisy aukcji internetowych czy strony zajmujące się bezpośrednią sprzedażą.

Jak już zostało wcześniej wspomniane, mieszkańcy Rosji nie zamykają się tylko na rodzime sklepy internetowe – w 2018 roku aż 56% konsumentów dokonało zakup zarówno w rosyjskich sklepach, jak i zagranicznych, 30% wspierało jedynie rodzimy e-commerce, z kolei pozostałe 14% wybrało zagraniczny.

Najczęściej wybierane produkty przez Rosjan
[źródło: E-commerce Report Russia 2018, Ecommerce Foundation, pobrano z: ecommercewiki.org]
Powyższy wykres pokazuje, jakie produkty Rosjanie najczęściej kupowali przez internet w 2017 roku. Jak widać, w tym kraju dominuje głównie sprzedaż elektroniki użytkowej (46%). Następnie mieszkańcy Rosji wybierają kolejno: odzież (40%), akcesoria domowe (33%), kulturę (30%), kosmetyki (30%). Zdecydowanie najrzadziej wybierają z kolei żywność i napoje (8%).

Media społecznościowe

Co ciekawe, niemal co drugi Rosjanin korzysta z mediów społecznościowych. W styczniu 2019 roku liczba ta wynosiła 70 mln mieszkańców, czyli 49% (źródło: russiansearchmarketing.com). Można zauważyć trend wzrostowy w wyborze social mediów – w samym 2018 roku przybyło aż 2 mln nowych użytkowników! Zdecydowana większość z nich używa urządzeń mobilnych (57 mln), aby uzyskać dostęp do swoich kont społecznościowych.

Warto pamiętać o tym, że w Rosji Facebook nie jest najpopularniejszym medium społecznościowym – w kraju tym zdecydowanie częściej wybierany jest lokalny odpowiednik Facebooka, czyli VKontakte (vk.com). Aż 83% Rosjan korzystających z social media ma swoje konto na tym portalu, z Facebooka korzysta z kolei jedynie 39%.

Wśród innych cieszących się ogromną popularnością mediów społecznościowych warto wymienić chociażby: YouTube (85%), Odnoklassniki (55%) czy Instagram (46%). Rosjanie niezbyt upodobali sobie Twittera (19%), Pinteresta (9%), Snapchata (7%), Linkedina (7%) i Badoo (6%). Jak zatem widać, planując podbicie rosyjskiego rynku, właściciele sklepów internetowych powinni rozważyć przede wszystkim reklamę na Instagramie, jako że to medium społecznościowe ma ogromny zasięg w Rosji.

Komunikatory

W Rosji coraz większą popularnością zaczynają cieszyć się również komunikatory. Zdecydowanie najczęściej wybierane są WhatsApp (59%) i Skype (37%). Z kolei stosunkowo mało który Rosjanin ma zainstalowanego Messengera (13%).

Metody płatności w Rosji

Metody płatności w Rosji
[źródło: statista.com]
Powyższy wykres pokazuje, które metody płatności były najczęściej wybierane przez Rosjan w 2018 roku. Na pierwszym miejscu zdecydowanie wysuwa się płatność kartą (36%), warto jednak nieco dokładniej przyjrzeć się metodzie E-wallet, niezbyt popularnej jeszcze na polskim rynku.

Jest to rodzaj internetowej „portmonetki” – użytkownik rejestruje się u danego usługodawcy (w Rosji najczęściej wybór pada na Yandex Money, o nim będzie jeszcze mowa w dalszej części artykułu) i otrzymuje konto, na którym przechowywane są jego pieniądze. Warto zauważyć również, że stosunkowo spora część Rosjan mimo wszystko nadal wybiera płatność gotówką za zakupy online (15%).

Rosyjskie domeny internetowe

Główną domeną internetową w Rosji jest .ru, ale czy jedyną? Okazuje się, że nie! Co ciekawe, domena internetowa .su, która została wprowadzona w 1990 roku i była przypisana do Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, nadal jest używana i ciągle rejestrowana w Rosji. Warto pamiętać również o .рф – pierwszej na świecie domenie w cyrylicy, w tej domenie krajowej nazwy stron internetowych nie są zapisywane alfabetem łacińskim.

Pozycjonowanie w Rosji – na czym się skupić?

Jeśli chcesz wejść ze swoim sklepem internetowym na rynek rosyjski, musisz pamiętać o podstawowej kwestii – w Rosji Google nie ma monopolu! W grę wchodzi również rosyjski odpowiednik Google’a – Yandex. Co ciekawe, przez wiele lat Yandex był najpopularniejszą wyszukiwarką internetową w Rosji, sytuacja ta jednak zmieniła się w lipcu 2019 roku i aktualnie Google ma większe udziały w rynku.

Wyszukiwarki w Rosji
[Udział rynkowy wyszukiwarek internetowych w Rosji, stan na listopad 2019; źródło: gs.statcounter.com]
Jak zatem widać, Yandex nadal ma ogromny wpływ na pozycjonowanie w Rosji, warto zatem poświęcić więcej uwagi tej wyszukiwarce internetowej.

Yandex w pozycjonowaniu w Rosji

10 czynników, które wpływają na pozycjonowanie w Yandex

Praktyki, które wykorzystuje się podczas optymalizacji stron internetowych w Yandexie są podobne do już nam znanych i stosowanych w Google. Yandex ceni sobie przede wszystkim:

1. Content

Nie ma chyba miejsca na świecie i wyszukiwarki, dla której hasło “content is king” nie będzie miało znaczenia. W pozycjonowaniu po rosyjsku to także podstawa. Dobór słów kluczowych i umiejętne wplatanie ich w treści na stronie jest ważne, ale bardziej istotna jest jakość tej treści.

2. Optymalizacja strony pod kątem technicznym

Przede wszystkim chodzi tu o to, żeby robot miał dostęp strony i mógł przeskanować zawartość.

3. Region

Yandex dużą wagę przykłada do pozycjonowania lokalnego, dlatego ważne jest to, z jakiego regionu Runetu pochodzi zapytanie – to właśnie z takich okolic wyszukiwarka sprawdza zapytania w pierwszej kolejności.

4. Czynniki komercyjne

Na zaufanie robotów wyszukiwarki Yandex trzeba sobie zasłużyć. Wysoko cenione są np. informacje o firmie, podanie metod płatności, sposobu dostawy czy cen. Pozytywnie wpływają też komentarze i opinie od partnerów biznesowych lub po prostu użytkowników.

5. Czynniki behawioralne

Roboty zwracają uwagę na to, jak długo użytkownik przebywa w obrębie witryny oraz co na niej robi. Jest to szczególnie istotne przy pozycjonowaniu w Rosji sklepów internetowych.

6. Nawigacja

Yandex, tak samo jak Google, stawia na prostą i hierarchiczną strukturę, która będzie nie tylko czytelna dla użytkownika, ale także robotów wyszukiwarki. Ponadto struktura strony ma duży wpływ na linki wewnętrzne i pomaga Yandexowi indeksować stronę.

7. Wygląd

Nie jest to czynnik bezpośrednio wpływający na postrzeganie przez roboty wyszukiwarki, jednak jest ważny w behawioralnym postrzeganiu witryny przez internautów.

8. Zagęszczenie słów kluczowych

Yandex jest w tym przypadku bardzo skrupulatny. Słowa kluczowe nie powinny zajmować w tekście więcej niż 6%.

9. Wiek domeny

Podobnie jak w przypadku Google im starsza witryna, tym Yandex obdarzy ją większym zaufaniem.

10. Linki przychodzące

Yandex opracował własny indeks VITS, który jest ważonym indeksem cytowań, mającym za zadanie określać nie tylko ilość, ale także jakość linków zwrotnych.

Produkty Yandex, które wspomagają pozycjonowanie stron po rosyjsku

Większość produktów Yandex jest podobna do tych dostępnych w Google, niektóre jednak są bardzo interesujące. Wybraliśmy pięć z nich, które zasługują na szczególną uwagę, jeśli chcesz prowadzić proces pozycjonowania w Yandex:

Yandex Metrica (odpowiednik Google Analytics)

To darmowe narzędzie służące do analizowania ruchu na stronie użytkowników. Działa na podobnej zasadzie co Google Analytics, posiada jednak dodatkowe funkcje.

Innowacyjnym rozwiązaniem jest z pewnością WebVisor – wtyczka pozwalająca nagrywanie zachowania użytkownika na stronie internetowej. Takie nagrania dają umożliwiają właścicielowi sklepu internetowego skuteczną optymalizację witryny.

Pozycjonowanie w Yandex Metrica

Yandex Direct (odpowiednik Google Ads)

W czasie kiedy Google zaczęło czerpać zyski z kampanii linków sponsorowanych, Yandex stworzył własny odpowiednik Google Ads – Yandex Direct. Podobnie jak w przypadku googlowskiego produktu, rozpoczynając kampanię możesz określić jej budżet i lokalizację. Stawki są uzależnione przede wszystkim od wybranego regionu.

SEO w Yandex direct

Yandex Money

To elektroniczny portfel – możesz w nim otworzyć całkowicie darmowe konto, a później przekazać na jego poczet środki pieniężne różnymi metodami płatności. Za pomocą Yandex Money możesz w prosty sposób dokonywać płatności internetowych, płacić za rachunki czy kupować w sklepach internetowych. Jak wspomniano już wcześniej, ta metoda płatności zyskuje na popularności w Rosji.

Yandex money

Yandex Market

Jest to serwis, który umożliwia użytkownikom porównywać ceny i towary z wielu sklepów internetowych, ale także tych działających offline. Klienci mogą zostawiać opinie na temat produktów i oceniać je, uwzględniając wiele parametrów. Jeśli więc zajmujesz się sprzedażą detaliczną i chcesz swoją działalność rozszerzyć na terytorium Rosji, koniecznie przyjrzyj się temu serwisowi.

Yandex Market

Yandex Merchium

To darmowy portal, za pomocą którego możesz w prosty sposób założyć sklep internetowy. Oczywiście platforma jest zintegrowana z innymi produktami Yandex, dlatego taki sklep jest dobrze postrzegany przez roboty wyszukiwarki.

Yandex Merchium

Kilka słów o Google.ru

W procesie pozycjonowania witryn w Rosji nie możemy pominąć rosyjskiego Google. Wyszukiwarka ta przez lata była znacznie rzadziej używana w tym kraju, jednak w ostatnim czasie sytuacja ta się zmienia i Google zyskuje na popularności. A co za tym idzie?

Działania SEO powinny być skierowane nie tylko do Yandex, ale także do Google. Duży wpływ na liczbę użytkowników rosyjskiego Google ma korzystanie z urządzeń mobilnych z systemem operacyjnym Android, który jest pionierem wśród rosyjskojęzycznych  użytkowników, szczególnie tych młodych.

Pozycjonowanie w Rosji w Google.ru

Podsumowanie

Rosja jest potężnym rynkiem, na który możesz rozwinąć swój biznes. Osiągnięcie sukcesu w rosyjskim internecie może być nieco bardziej skomplikowanie, nie jest jednak niemożliwe – wystarczy odrobina kreatywności, contentu napisanego cyrylicą i pomysłowości. Wchodząc na rynek rosyjski, należy pamiętać o najważniejszym – pogodzeniu Yandex i Google’a, jako że są to dwie najpopularniejsze wyszukiwarki w tym kraju. Czy warto? Oczywiście! Wartość, jaką przynosi pozycjonowanie stron w Rosji, jest niewspółmiernie wysoka do poniesionych kosztów.

  4,50 / 5 ( 4 )
Autor
Junior SEO Specialist - Wojtek

Junior SEO Specialist

Absolwent edytorstwa elektronicznego i student przekładu i komunikacji międzykulturowej. Swoją przygodę z marketingiem internetowym rozpoczął w sierpniu 2019 roku. W wolnych chwilach nadrabia zaległości z historii kina, poznaje sekrety języków obcych i planuje kolejne podróże do Włoch. Ocenia książki po okładce.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.