Pozycjonowanie w Norwegii. Jak zwiększyć sprzedaż online na norweskim rynku?

Pozycjonowanie w Norwegii. Jak zwiększyć sprzedaż online na norweskim rynku?

Norwegia jest krajem, w którym Polacy stanowią znaczącą mniejszość narodową. Przyjazny przedsiębiorcy system prawny i powszechny dostęp do Internetu sprawiają, że rynek e-commerce działa coraz prężniej. Wraz z nim rozwija się również SEO. Jak wygląda pozycjonowanie stron w Norwegii? Jak zwiększyć sprzedaż na tamtejszym rynku? Podpowiadamy!

Ostatnio na naszym blogu: Jak porównać oferty agencji SEO?

Spis treści:

Norwegia to kraj, w którym możesz zaprezentować swoje usługi nie tylko rdzennym mieszkańcom tego regionu, ale także bardzo silnej Polonii, która liczy sobie 105 200 osób (18% wszystkich obcokrajowców w tym kraju). Nasi rodacy, którzy przyjeżdżają do tego skandynawskiego kraju, chętnie decydują się na rozpoczęcie własnej działalności chcąc zapewnić sobie nowy rynek zbytu.

Profil norweskiego internauty

Jak zacząć pozycjonowanie w Norwegii? Od poznania Twojego potencjalnego odbiorcy!

Statystyczny Norweg jest ok. “czterdziestki”. 62% Norwegów kupuje coś przez internet chociaż raz w miesiącu. 50% transakcji odbywa się na urządzeniach mobilnych. Wiele z nich dzięki systemowi płatności mobilnej Vipps.no. Według raportu PostNord Norweg rocznie wydaje w internecie blisko 6000 złotych na zakupy online m.in. na produkty sportowe, odzież, elektronikę, czy produkty z branży beauty.

98,4% Norwegów korzysta z sieci, a blisko 70% z nich ma konto na Facebooku. ⅔ z nich korzysta z social mediów codziennie. 94% mieszkańców kraju wikingów ma pełne zaufanie do bankowości i płatności online, podczas gdy europejska średnia to 59%. To z pewnością ogromne zalety dla polskiego świata e-commerce, który chciałby podbić nordyckie rynki.

Warto pamiętać o tym, że w prawie każdej grupie wiekowej Norwegowie najchętniej korzystają z urządzeń mobilnych.

Wyzwania, które stawia przed nami norweski rynek

Bardzo ważną informacją, o której musisz wiedzieć, jeśli chcesz wypromować swoją stronę w Norwegii jest to, że w celu wykupienia domeny .no musisz być właścicielem norweskiej firmy z nadanym specjalnym numerem ID. Norwedzy nie sprzedają krajowych domen na otwartym rynku.

Ponadto, wiele kanałów internetowych preferuje model subskrypcyjny z wartościowym contentem dostępnym jedynie dla użytkowników, którzy wykupią dostęp.

Obie te rzeczy świadczą o tym, że Norwegowie dbają przede wszystkim o swoje interesy i dążą do maksymalizacji korzyści związanych z prowadzeniem biznesu. Problemy logistyczne mogą pojawić się również podczas prowadzenia działań off-site. Większość platform wymaga użycia norweskiego numeru telefonu, a próba rejestracji na niektóre portale może okazać się fiaskiem ze względu na niewłaściwy dla kraju adres IP.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Norwegii

Jak w większości krajów z wyłączeniem Rosji i Czech (o nich przeczytasz tutaj: pozycjonowanie po rosyjsku i pozycjonowanie w Czechach), w Norwegii największą popularnością cieszy się wyszukiwarka google.no, z której korzysta 95,24% internautów. Na drugiej pozycji uplasował się Bing (3,07%). Dalej z takich przeglądarek jak Yahoo, DuckDuckGo, czy lokalny Kvasir, korzysta łącznie niecałe 1,5%. Pozycjonowanie w Norwegii będzie opierało się więc przede wszystkim na działaniach optymalizacyjnych pod Google.no.

Pozycjonowanie w Norwegii a przeglądarka Kvasir.no

Kvasir mimo niewielkiego zasięgu może w pewnym stopniu pomóc w wejściu na norweski rynek i w pozycjonowaniu lokalnym. To komercyjne narzędzie, założone w 1995 r. pozostaje w rękach Scandinavia Online AS. W odróżnieniu od google.no, stanowi źródło danych lokalnych, będzie więc przydatnym narzędziem dla klientów oferujących lokalne usługi i produkty na ograniczonym terytorium.

Optymalizacja norweskiej wyszukiwarki niekoniecznie będzie kosztowała więcej. Niestety, w takim przypadku należy liczyć się z utrudnieniami logistycznymi i, nierzadko, barierą językową. Najlepszym sposobem na właściwy przebieg strategii jest kontakt z norweskimi przedstawicielami wyszukiwarki.

Kvasir nie zyskał miana SEO friendly, choć wysoka pozycja w jej wynikach może przynieść profity mniejszym firmom.

Sposób działania dwóch największych przeglądarek z kraju wikingów można zauważyć po przeprowadzeniu prostego eksperymentu.

Na krótką chwilę wejdźmy w skórę mieszkańca Bodø, który potrzebuje nowego portfela. Po wpisaniu frazy „lommebok Bodø” w lokalną przeglądarkę, w wynikach organicznych znajdziemy przede wszystkim sklepy działające na miejscu lub oferujące dowóz towaru w wybrane miejsce oraz lokalne serwisy ogłoszeniowe, najczęściej związane z tytułami prasowymi działającymi stacjonarnie w Bodø.

Kvasir SERP a SEO Norwegia

Używając tej samej frazy dla witryny Google.no można zauważyć nieco inną zależność. Pierwsze wyniki organiczne są zarezerwowane dla stron, z dużym autorytetem – serwisu ogłoszeniowego gulesider.no. Dopiero kolejne z nich powielają się, tak jak w przypadku Kvasir.

Google SERP w NorwegiiGoogle.no SERP a pozycjonowanie w norwegii

Pozycjonowanie w Norwegii – na co zwrócić uwagę?

Pozycjonowanie w Norwegii nie różni się wiele od działań SEO w innych krajach europejskich, jednak można zauważyć pewne zależności.

Norwegowie cenią klarowny przekaz i potwierdzone informacje, więc strona internetowa powinna mieć prosty, intuicyjny layout. Kluczowym czynnikiem dla pozycjonerów z Norwegii jest parametr UX. Skupianie swoich działań na dostosowaniu wyglądu strony dla użytkowników często odbywa się kosztem działań off-site. Następnym krokiem będzie oczywiście treść zoptymalizowana pod konkretne słowa kluczowe. Tak, jak w przypadku działań z polskimi stronami, teksty w witrynie nie mogą być nimi przesycone, a unikalne i wysokiej jakości zwiększą współczynnik konwersji.pozycjonowanie w Norwegii a zależności geograficzne

W Norwegii duże znaczenie będzie miało pozycjonowanie lokalne, ponieważ jest to kraj bardzo rozległy i podzielony na obszary, które różnią się od siebie klimatem, ukształtowaniem terenu i wieloma innymi czynnikami, które same w sobie mogą podpowiedzieć, jaka branża może mieć w danym rejonie szanse na wypromowanie. Jeśli szukasz dużego grona odbiorców, staraj się pozycjonować swoją stronę na najważniejsze miejskie ośrodki w Norwegii czyli: Oslo, Bergen, Stavanger i Trondheim.

Kierowanie przekazu na lokalne tory może wiązać się z trudnościami komunikacyjnymi. Dwa standaryzowane języki urzędowe – bokmål i nynorsk i kilka regionalnych, są odmieniane przez setki dialektów silnie zakorzenionych w strukturze języka. Mieszkaniec Oslo zaprzeczy przez „ikke”, bergeńczyk użyje „ikkje”. Choć różnice w piśmiennictwie nie są standaryzowane, wielu mieszkańców chętniej użyje konstruktu zbliżonego do mowy. W takim przypadku warto zadać sobie pytanie o zasadność linków z EMA, w szczególności w przypadku stron internetowych działających ogólnokrajowo.

Google to narzędzie, które nie jest przychylne norweskim dialektom, dlatego wyszukiwarce ciężko zrozumieć intencje użytkownika. Często, w celu maksymalizacji zysków lepiej zrezygnować z lokalnego dialektu, a skupić się na najbardziej popularnej odmianie języka.

Jak wygląda rynek reklamowy?

Nie możemy zapominać o backlinkach i kampaniach linków sponsorowanych – zasady są takie same, jak w przypadku pozycjonowania w Polsce. Warto jednak zaznaczyć, że Norwedzy nie lubią reklam – odnosi się to bardziej do bilbordów, jednak takie zachowania są przenoszone często w świat wirtualny. Rynek norweski jest dobrym obszarem zarówno do pozycjonowania fraz globalnych, jak i lokalnych – możliwości są więc szerokie. Najczęstszym wyborem pozycjonerów są płatne platformy ogłoszeniowe i media społecznościowe.

Ważną informacją na temat pozycjonowania po norwesku jest to, że organiczne SEO w tym kraju ma dużo większe znaczenie niż w Europie i USA. Organicznymi wynikami wyszukiwania nazywamy naturalne wyniki w SERPach, które znajdują się bezpośrednio pod reklamami. Popularność „organic SEO” wynika z tego, że niewiele firm norweskich stosuje reklamy typu PPC. (źródło: www.mynewsdesk.com)

Pozycjonowanie stron w Norwegii a reszta świata

W porównaniu do krajów, np. Bliskiego Wschodu można zauważyć znaczącą różnice w sposobie wyszukiwania fraz przez Norwegów. Używają oni częściej pojedynczych wyrazów i fraz, rzadziej natomiast posługują się pełnymi zapytaniami typu „dlaczego moja pralka nie działa?”.

W porównaniu do krajów takich jak USA można także odkryć różnice w robieniu SEO. Wynika to przede wszystkim z mniejszej ilości ludności w kraju i bardzo niewielu stron z domenami krajowymi.

Niewątpliwie świetna znajomość języka angielskiego przyczynia się do wzrostu znaczenia takich platform jak Digg czy Reddit, które działają na międzynarodowych domenach. Właśnie dlatego pozyskiwanie wartościowych miejsc na platformach norweskich Google potraktuje priorytetowo. Konkurencja dla docelowych słów kluczowych jest niewielka, dlatego łatwiej będzie nam przebić konkurentów.

SERP på norsk

Liczba zaindeksowanych stron w języku norweskim jest znacznie niższa niż witryn anglojęzycznych, więc nie jest ciężko wybić witrynę w wynikach wyszukiwania na norweskie frazy kluczowe. Należy tutaj zaznaczyć, że Norwegowie posługują się setkamki dialektów, dlatego jedno słowo może posiadać klika kombinacji. Norwegian Bokmål to język główny, którego w mowie i piśmie używa ponad 85% mieszkańców,  Norwegian Nynorsk – drugi z kolei, używany zazwyczaj w piśmie, Samisk – trzeci język, zaliczany do grupy regionalnych, jest używany przez około 30 000 osób.

Gdzie pozycjonować?

Warto umieszczać informację o swojej działalności w norweskich katalogach internetowych. Poniżej prezentujemy 4 najpopularniejsze:

  1. www.gulesider.no
  2. www.1881.no
  3. nettkatalogen.no
  4. www.topannonser.no

Promuj biznes w social media!

Jak wspominaliśmy przy omawianiu pozycjonowania w innych krajach, jednym z najważniejszych elementów wspomagających SEO jest promowanie marki, firmy bądź usługi w mediach społecznościowych. Tak samo jest w przypadku Norwegii i innych krajów skandynawskich. To obszar, w którym najwięcej na świecie domostw ma dostęp do sieci. Nikogo więc nie dziwi, że internauci poświęcają wiele godzin na surfowanie po Social Mediach.

W trzecim kwartale 2020 roku najpopularniejsze social media w Norwegii i komunikatory to:

  • Facebook (81%)
  • Snapchat (62%)
  • YouTube (60%)
  • Instagram (58%)
  • LinkedIn (24%)
  • WhatsApp (22%)
  • Twitter (21%)
  • Pinterest (19%)
  • TikTok (12%)

Do tej listy warto dodać biip.no, niegdyś popularny serwis społecznościowy wśród nastolatków, który można porównać do Tindera lub rodzimej Fotka.pl. Chwilowo jednak medium zostało zawieszone i niebawem ma pojawić się jego nowa odsłona.

Social media w Norwegii będą dla Ciebie bardzo dużym wsparciem dla SEO strony firmowej i dodatkowym źródłem pozyskania ruchu organicznego. Buduj relacje i lojalizuj potencjalnych odbiorców. Zarówno SEO, jak i media społecznościowe wymagają czasu, aby zyskać na sile, ale zapewniamy – ich synergia przynosi widoczne rezultaty.

Jakie branże warto pozycjonować w Norwegii?

Polacy chętnie rozwijają swój biznes na terenie Norwegii. Często jednak rzucają się na głęboką wodę, wchodząc na rynek z produktem lub usługami, na które w tym kraju nie ma popytu. Branże, na które warto zwrócić uwagę, i których strony warto pozycjonować w Norwegii to między innymi:

  • budownictwo – Polacy to jeden z kluczowych eksporterów wysokiej jakości materiałów budowlanych,
  • branża drzewna – 80% powierzchni Norwegii stanowią lasy, dlatego drewno jest najważniejszym produktem eksportowym,
  • meble – nowoczesne i ergonomiczne meble cieszą się dużym uznaniem wśród mieszkańców,
  • okna – mieszkając w Norwegii można zauważyć, że większość okien w domach ma szyby, które pochodzą z Polski – jest to dla mieszkańców dużo tańsze rozwiązanie niż zakup w kraju,
  • IT – na rynku norweskim mają szansę zaistnieć firmy programistyczne – branża informatyczna w Polsce stoi na bardzo wysokim poziomie,
  • branża energii odnawialnej – Norwedzy są znani z tego, że dbają o środowisko naturalne, dlatego fotowoltaika, kolektory słoneczne czy inne odnawialne źródła energii, będą cieszyły się w tym Skandynawskim kraju dużą popularnością.

SEO Norwegia: podsumowanie

Jeśli jeszcze zastanawiasz się, czy pozycjonowanie w Norwegii jest opłacalne, odpowiadamy – OCZYWIŚCIE! To nie tylko rozszerzenie rynku zbytu, ale także możliwość pozyskania nowych kontrahentów i nawiązania współpracy z norweskimi firmami, co może okazać się korzystne dla biznesu w kraju. Kiedy wypozycjonujesz swój biznes w norweskiej sieci zyskasz szerokie i zamożne grono odbiorców. Pole do manewru jest duże, a tylko od Ciebie zależy czy pozycjonowaniu w kraju fiordów i lasów będzie opłacalną inwestycją.

FAQ

Przede wszystkim poznaj zwyczaje zakupowe i typowe zachowania online internautów w Norwegii. Sprawdź, które wyszukiwarki i aplikacje cieszą się największą popularnością. Przygotuj odpowiednią strategię SEO, połączoną z tworzeniem naprawdę dobrego contentu, optymalizacją Twojej strony WWW lub sklepu online, działaniami w social mediach i… ruszaj w świat!

Wśród najchętniej wyszukiwanych branż online wśród Norwegów znajdują się takie jak:

  • budownictwo,
  • IT,
  • odnawialne źródła energii,
  • elementy wystroju czy budowy domu, jak meble i okna.

Jeśli chodzi o wyszukiwarki internetowe, największy kawałek tortu zagarnia Google. Daleko w tyle są m.in. Bing, Yahoo, czy lokalny Kvasir. Najpopularniejsze media społecznościowe w Norwegii to Facebook, Snapchat, YouTube i Instagram.

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)
  1. Czy to jest to Norwegia czy jakikolwiek inny kraj, grunt to dobrze rozeznać się w rynku. Poznać jego specyfikę, przeanalizować wymagania i dobrze (realnie) przemyśleć swoje możliwości i to, czy sprzedaż w tym kraju faktycznie ma w naszym przypadku sens.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak porównać oferty agencji SEO?

Jak porównać oferty agencji SEO?

Rozpocząłeś poszukiwania agencji, która zrealizuje dla Ciebie kampanię SEO i zebrałeś już kilka ofert. Widzisz w nich mnóstwo przeróżnych informacji, z których nie do końca wszystko rozumiesz. Jak powinieneś porównać oferty, aby wybrać tą, która będzie dla Ciebie najlepsza? Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Czytaj więcej
Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Posiadasz stronę internetową, na której znajdują się opisy Twoich usług? A możesz jesteś właścicielem sklepu online lub prowadzisz inną witrynę internetową? Zapewne zależy Ci na tym, aby dotrzeć z ofertą do jak największej liczby odbiorców w sieci, a w tym może Ci pomóc agencja SEO. Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na taką współpracę.

Czytaj więcej
Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

2 czerwca Google wdrożyło aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki. Czego można się spodziewać? Czy zobaczymy zawirowania w wynikach wyszukiwania i w jaki sposób można się przygotować do kolejnych aktualizacji, które czekają nas już w kolejnym miesiącu (spoiler alert!)?

Czytaj więcej