Marketing internetowy rozwija się w zawrotnym tempie, a znaczenie SEO z roku na rok rośnie w siłę wraz z nim. Niezliczona liczba branż korzysta z usług i oddaje się w ręce agencji SEO, dlatego też zapotrzebowania na dobrych profesjonalistów w tym fachu nie brakuje.
Jakimi cechami powinien odznaczać się idealny SEOwiec? Tego dowiesz się z dalszej części artykułu. Jednak zacznijmy od podstaw ;)
Kim jest Specjalista SEO?
Jest to osoba, która przede wszystkim zajmuje się optymalizacją witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych. Wszystkie podejmowane przez nią działania, prowadzą do zwiększenia widoczności danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Wzrost ruchu organicznego skutkuje wyższą liczbą odsłon strony internetowej, co z kolei prowadzi do tego, iż więcej użytkowników ma okazję skorzystać z usług czy produktów oferowanych przez daną firmę.
Pozycjonowanie jest procesem stałym, wymagającym czasu i nieustannych obserwacji. Obserwacji zarówno stron internetowych, konkurencji, jak i nowinek czy trendów w tej branży - a uwierzcie mi, jest ich naprawdę dużo. Specjalista SEO z prawdziwego zdarzenia powinien więc być niczym kameleon.
SEOwiec z krwi i kości
Wiemy już na czym polega jego praca. Przyszedł więc czas na to, abyśmy odpowiedzieli sobie na kluczowe pytanie - co wyróżnia idealnego specjalistę SEO?
Na podstawie rozmowy z trzema najbardziej doświadczonymi specjalistami SEO w Delante, udało mi się stworzyć naszą osobistą check-listę.
Zaczynamy!
1. Nastawienie na zmianę
Sposób, w jaki wyszukują użytkownicy, ewoluuje, dlatego też algorytm wyszukiwarki nieustannie przeobraża się i często wytyczne, do których zdążyliśmy już przywyknąć, tracą na aktualności. Obecnie algorytmy Google zmieniają się kilkaset razy w roku. Bywają miesiące, kiedy nawet nieduże aktualizacje sprawiają, że specjalista musi ponownie ingerować w stronę i na nowo ją poprawiać.
“W SEO jedyną stałą jest zmiana. Tu nigdy nie ma ostatecznego zwycięstwa, bo nie mamy możliwości osiągnięcia rezultatu na stałe.”
Gosia
SEO Team Leader
Z każdą aktualizacją, zmianą zasad i wytycznych, specjaliści muszą być gotowi na wprowadzanie optymalizacji tak, by dostosować się do tego, czego poniekąd wymaga użytkownik. Jednak warto pamiętać o tym, że większość tych zmian jest dobrych - w końcu pomaga nam to w coraz to lepszym i szybszym wyszukiwaniu informacji.
"Działania SEO w ostatnich 5 latach bardzo się zmieniły. Stały się mocno precyzyjne, wymagające dużego doświadczenia i znajomości branży."
Mateusz
Head of SEO/SEM
Obecnie SEO wyznacza poniekąd witrynom strategiczny kierunek dla ich content marketingu, definiuje architekturę informacji na stronie, wskazuje skąd powinny pochodzić linki oraz wspiera webdeveloperów w budowie przyjaznych witryn.
“Ta branża zmienia się na tyle dynamicznie, że jeżeli ktoś nie śledzi aktualnych trendów, to nie jest w stanie się w niej odnaleźć.”
Milena
Senior SEO Specialist
Dlatego tak ważnym jest by na bieżąco “mieć na oku” rynek, branże czy konkurencję i nie dać się zostawić z tyłu.
2. Elastyczność
Czyli coś, co w dużym stopniu łączy się z nastawieniem na zmianę. W SEO trzeba nieustannie dopasowywać się do zmieniającego się, internetowego otoczenia.
“Lubisz swoją strefę komfortu? W SEO niestety będziesz musiał ją opuścić.”
Gosia
SEO Team Leader
Oczywiście, są pewne procesy, które powtarzają się w codziennej pracy specjalisty w tej branży. Jeśli jednak nie jesteś elastyczny i gotowy na nieuchronne zmiany, to konkurencja bardzo szybko Cię dopadnie a Twoja strona zacznie na tym tracić.
Drugi wymiar elastyczności w tym zawodzie dotyczy unikalności witryn internetowych. Musimy pamiętać o tym, że każda strona jest inna - i nie na każdą zadziałają te same rozwiązania.
“Jedna strona będzie potrzebować dużej ilości linków, innej będzie brakować contentu, a jeszcze inna będzie miała problemy techniczne - identyfikacja tego i dostosowanie działań jest kluczowe aby osiągać dobre wyniki SEO.”
Mateusz
Head of SEO/SEM
Specjalista SEO musi więc umiejętnie dostosowywać strategię działań, tak aby była ona jak najbardziej efektywna dla danej witryny.
“Bywa, że coś Ci się sprawdzi na jednej stronie, zrobisz na drugiej i masz babo placek - spadło.”
Gosia
SEO Team Leader
Poza tym, elastyczność jest przydatną cechą podczas pracy z klientem (i dla klienta). Zarówno każda strona, jak i każda branża jest inna - ważne jest aby za każdym razem zrozumieć biznes klienta i dopasować do niego odpowiednie działania. Co więcej, musimy także nauczyć się myśleć jak użytkownik, tak by odpowiadać na jego potrzeby, a jednocześnie doprowadzać do konwersji, która z kolei zadowoli naszego klienta.
3. Wielozadaniowość
“W zawodzie specjalisty SEO bardzo ważnym jest to aby być wielozadaniowym. Nie jesteś w stanie cały czas być skupionym na jednym, konkretnym zadaniu. W tej pracy bardzo często nagle wpada Ci kilka rzeczy i wtedy musisz sobie poradzić, umieć się w tym odnaleźć.”
Milena
Senior SEO Specialist
Dobry specjalista SEO łączy w sobie wiele cech. Potrafi analitycznie myśleć, koordynować i budować mocne linki, wprowadzać zmiany w najnowszych CMS’ach, wie jak budować content i jednocześnie słuchać klienta.
“Zidentyfikowanych jest ponad 200 czynników wpływających na SEO, więc jak tu nie być wielozadaniowym, kiedy chcemy na nie wszystkie wpływać?”
Mateusz
Head of SEO/SEM
4. Dobra organizacja
“W tym zawodzie nie da się nudzić, bo ciągle robisz coś nowego. Tempo pracy jest szybkie, a ilość rzeczy do zrobienia naprawdę duża, więc dobra organizacja pracy na pewno się przyda."
Gosia
SEO Team Leader
Pamiętajmy, że specjalista SEO jest poniekąd zobowiązany do informowania klienta o postępach w pracy na witrynie, dlatego tak ważnym jest by być terminowym i wywiązywać się ze złożonych obietnic. W tym przypadku dobra organizacja pracy z na pewno zadziała na Waszą korzyść.
“Obecnie wiele rzeczy każdego z nas rozprasza na co dzień, ale w pracy ważne jest aby być skupionym na danym zadaniu i móc szybko przełączyć się na kolejne. Taki multitasking w dużym skupieniu pozwala osiągnąć specjalistom bardzo dobre wyniki.”
Mateusz
Head of SEO/SEM
5. Odporność na stres
- chyba jak w każdym zawodzie, który zawiera w sobie obsługę klienta. Nie zawsze jest łatwo, prawda? Jednak musimy pamiętać o tym, że w każdej pracy jest pewien poziom stresu i sztuka polega na tym, aby utrzymywać go na niskim poziomie.
“Już jako specjalista dużo pracujesz z klientem. Trzeba być gotowym na to, że nigdy nie wiesz, na jaki charakter trafisz po drugiej stronie słuchawki. Jednak z doświadczenia wiem, że odporność to coś, czego musisz się po prostu nauczyć.”
Milena
Senior SEO Specialist
Jednak odporność psychiczna w tym wypadku nie kończy się jedynie na kontakcie z klientem. Tutaj wracam do ciągłych zmian, elastyczności i (nierzadko) szybkiego tempa pracy. W SEO pracuje się efektywnie i dynamicznie. Wiele się dzieje, więc naturalnie mogą pojawiać się też sytuacje stresujące. Dlatego warto zaopatrzyć się w dużą dozę dystansu.
“W życiu specjalistów SEO jest wiele elementów stresujących: kiedy pozycje spadną, kiedy przy wprowadzaniu zmian strona przestaje działać (backup, róbcie zawsze backup! ;)), kiedy zadzwoni niezadowolony klient, ale chyba największy stres powstaje, kiedy Google wprowadza duży i nielogiczny update algorytmu - i to co działało, nagle przestaje działać. Wtedy odporność na stres i spokój ratuje każdego SEOwca. Google potem przychodzi z cofnięciem zmian, korektą i znów wszystko jest na zielono.”
Mateusz
Head of SEO/SEM
6. Zdolność komunikacji
Specjalista SEO współpracuje z szerokim gronem ludzi - inni SEOwcy, marketingowcy, webdeveloperzy czy też sami klienci - z każdym trzeba znaleźć wspólny język. Tutaj ważnym jest by łączyć w sobie dwie podstawowe cechy - umieć słuchać i być słuchanym. Dobra komunikacja może okazać się tu kluczem do sukcesu.
W tej pracy dobry kontakt z klientem działa tylko na Twoją korzyść - warto pamiętać o tym, że pracujemy nie tylko dla niego, ale też z nim.
“Nie można bać się rozmawiać. Tak, naszym głównym zadaniem jest to, by wyedukować klienta, ale też ułożyć z nim relacje w ten sposób, by dobrze nam się współpracowało. Trzeba nabyć pewnej swobody i nauczyć się, że z klientem też można pożartować i tak naprawdę na tym najczęściej buduje się prawdziwe relacje. Musisz być też bardzo cierpliwy i nauczyć się tego, jak umiejętnie przekazać swoją wiedzę, bez konieczności używania SEOwego żargonu.”
Milena
Senior SEO Specialist
“To prawda, Milena ma rację. Język i sposób prowadzenia komunikacji Specjaliści SEO często muszą dostosować do klienta. Czasami po drugiej stronie słuchawki czy maila jest osoba, która zna się bardzo dobrze na SEO, czasami jest to manager marketingu, programista, dyrektor sprzedaży lub sam prezes dużego sklepu internetowego. Odpowiedni ton, czas odpowiedzi na maila czy umiejętność łatwego przekazywania informacji - często technicznych - to cechy pokazujące dobrego specjalistę, który staje się partnerem pomagającym w rozwoju biznesu klienta. “
Mateusz
Head of SEO/SEM
7. Chęć ciągłego rozwoju
W SEO, większą rolę od kierunku Twojego wykształcenia, odgrywa pasja, chęć ciągłego uczenia się i otwartość na nowe wyzwania.
Owszem, wiedza informatyczna, nabyta na studiach, będzie pomocna w tym zawodzie - optymalizacje techniczne, kontakt z developerami, fachowe słownictwo - nie sprawi Ci to żadnego kłopotu. Z kolei po studiach takich jak edytorstwo, najprawdpodobniej nie będziesz miał większego problemu z tworzeniem contentu. Co więcej, wiedza o szeroko pojętym marketingu też z pewnością będzie Ci pomocna.
Jednak czy istnieją studia, które dadzą Ci szansę na połączenie i nabycie tych wszystkich umiejętności?
“Jest mało kierunków, dzięki którym choć trochę możesz spróbować swoich sił w SEO. Musisz być samoukiem i trochę też grzebaczem. Jeżeli sam się w to nie zagłębisz, to się nie nauczysz.”
Milena
Senior SEO Specialist
W firmie wielu z nas ma ciągłą chęć uczenia się nowych rzeczy. W odpowiedzi na to powstały więc cotygodniowe #środowe-webinary, które oglądamy i omawiamy; dzień później są #edu-czwartki prowadzone przez specjalistów; a w piątek omawiamy to, co opublikowaliśmy w tygodniu na naszym blogu. Często też uczestniczymy w konferencjach SEO w Polsce i Europie - daje to naszym specjalistom szerszą perspektywę na branżę i zawsze pozwala nauczyć się czegoś nowego.
“Studia bywają dobrą teoretyczną podstawą, która pozwoli Ci wkroczyć do świata SEO, ale tak naprawdę dopiero potem, poznając jak w praktyce funkcjonują elementy odpowiedzialne za widoczność stron, zaczynasz rozwijać skrzydła w kierunku bycia dobrym specjalistą.”
Mateusz
Head of SEO/SEM
8. Cierpliwość
Wydaje Ci się, że robisz coś bardzo długo, wkładasz w to całe serce, a efektów wciąż brak? Cierpliwość w procesie SEO odgrywa bardzo dużą rolę - zdarza się, że efekty przychodzą dużo później niż byśmy sobie tego życzyli, jednak często warto na nie poczekać.
“W SEO małe rzeczy mają ogromne znaczenie. Czasem zmiana kropki na przecinek może przynieść duże rezultaty. Więc działania ogólne, szablonowe, robione niedokładnie nie będą skuteczne. Trzeba iść w szczegół i tym szczegółem grać. Cierpliwym bądź mówią.”
Gosia
SEO Team Leader
“W obecnym SEO nie ma już miejsca na działania, które spowodują że bardzo szybko na konkurencyjne frazy Twoja strona wejdzie do TOP3. Czasami szkoda, bo jeszcze kilka lat temu miałem z tym dużo zabawy ;)Teraz potrzebna jest cierpliwość, analiza danych, przemyślana strategia i konsekwencja w działaniach.
Mateusz
Head of SEO/SEM
9. Umiejętność logicznego myślenia
W działaniach SEO, specjaliści przede wszystkim skupiają się na zrozumieniu algorytmów Google i dostosowaniu pod nie swoich działań. Obecnie algorytmy wyszukiwarki Google są najbardziej zaawansowanymi algorytmami na świecie: uwzględniają wiele czynników, rozumieją kontekst. Dlatego tak ważnym jest aby nabyć umiejętność wykorzystywania ich odpowiednio do sytuacji - do klienta i do branży, z jaką mamy akurat do czynienia.
“Już kilka lat temu Google zaimplementował AI w algorytmach, od 4 lat mocno wdrożył machine learning. Stąd najmocniejszą cechą, która jest pomocna w byciu SEO specjalistą (i pojawiła się u wszystkich specjalistów, z którymi rozmawiałem) jest umiejętność logicznego myślenia i wyciągania wniosków przyczynowo-skutkowych.”
Mateusz
Head of SEO/SEM
10. “Żyłka detektywa”
“To cecha, która bardzo pomaga mi w pracy. Jeśli lubisz doszukiwać się niuansów, wyłapywać błędy, zastanawiać się nad tym co by było gdyby, albo jak zrobić tak, żeby działało - to tak, w SEO jest na to miejsce.”
Gosia
SEO Team Leader
W procesie SEO, wykonując działania na stronie czy poza nią, specjalista musi myśleć kreatywnie i nieustannie poszukiwać nowych rozwiązań. Musi mieć w sobie coś z detektywa, który dogłębnie, krok po kroku analizuje każdy element zagadki (w tym wypadku witryny :)).
“Mateusz zawsze powtarza mi: testuj. Jak przetestujesz i nie wyjdzie, trudno. A jak wyjdzie - super, pokaż to reszcie.”
Milena
Senior SEO Specialist
“Pamiętajmy, że ekspert to taki człowiek, który popełnił wszystkie możliwe błędy w bardzo wąskiej dziedzinie. Stąd testowanie różnych rozwiązań i umiejętność wyciągania z nich sensownych wniosków są bardzo ważne. Jeśli dołożymy do tego umiejętność kreatywnego szukania i wyposażymy specjalistę w najnowsze narzędzia SEO, to podbije on każdy TOP w Google.”
Mateusz
Head of SEO/SEM
Wniosek jest prosty - wykaż się sprytem, nabierz odwagi i nie bój się wprowadzać nowych rzeczy! Testuj, sprawdzaj rezultaty i ucz się na swoich i błędach.
Podsumowanie
I w ten oto sposób dotarliśmy do końca naszej check-listy. Wnioskując z powyższego zestawienia, okazuje się, że idealny SEOwiec posiada umiejętności zarówno techniczne, analityczne, jak i te humanistyczne. Specjalista SEO łączy w sobie cechy, które na pozór mogą nie być się tak oczywiste. Cechy te sprawiają, że wydaje się to być wręcz nierealne, by mieć każdą z nich.
Czy jest więc to realne? Czy istnieje w ogóle osoba, która jest w stanie połączyć w sobie je wszystkie?
Powiedzmy to sobie szczerze - ciężko jest dostać idealnego specjalistę SEO od razu “na tacy”. Bazując na swoim doświadczeniu - i błędach - wiele umiejętności i wartości musi on wypracować sobie sam. Jednak nie sposób się nie zgodzić z tym, że to w ten właśnie sposób powstają najlepsi specjaliści w swoim fachu, prawda?
A Ty, co uważasz za prawdziwy must-have w zawodzie specjalisty SEO? Daj znać w komentarzu, chętnie przeczytamy!
[caption id="attachment_17418" align="aligncenter" width="723"] Specjaliści SEO Delante[/caption]
P.S. Wiedza i umiejętności to jedno, ale wsparcie innych to drugie. A tego u nas nie brakuje ;)
W Delante od lipca 2019. Swoją delantową przygodę rozpoczęła w marketingu. Od listopada 2021 zasila szeregi działu SEO jako jego Koordynator. Prywatnie absolwentka Zarządzania mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim i studentka Zarządzania produktem na Uniwersytecie Ekonomicznym. Lubi azjatycką kuchnię, taniec high heels i odmóżdżacze randkowe na Netflix.
Jasne, że posiadanie swoich specjalistow lub całego zespołu SEO czasami będzie dobrym rozwiązaniem. Tylko nie zawsze inwestycja kilka- do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie w dział SEO u siebie będzie miała sens
Takiego specjalistę trzeba przeciez wyposażyć w płatne narzędzia, których abonamenty są często wyższe niż całkowity miesięczny koszt prowadzenia SEO przez agencję Do tego dochodzi jeszcze copywriter, linkbuilder i inne koszty. Pewnie przy malych projektach aby właściciel firmy nie musiał robić SEO sam, można początkującego speca zatrudnić na poziomie juniora/stażu i to się zepnie na chwilę Przy e-commerce i większych stronach już nie ma szans.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Przedstawiam podstawy SEO w wyszukiwarkach https://czips.pl/seo-dla-poczatkujacych/
Moje doświadczenia z agencjami seo = wielki chuj 😉
Zatrudniłam specjalistę z udokumentowanym doświadczeniem = sukces
Jasne, że posiadanie swoich specjalistow lub całego zespołu SEO czasami będzie dobrym rozwiązaniem. Tylko nie zawsze inwestycja kilka- do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie w dział SEO u siebie będzie miała sens
Takiego specjalistę trzeba przeciez wyposażyć w płatne narzędzia, których abonamenty są często wyższe niż całkowity miesięczny koszt prowadzenia SEO przez agencję Do tego dochodzi jeszcze copywriter, linkbuilder i inne koszty. Pewnie przy malych projektach aby właściciel firmy nie musiał robić SEO sam, można początkującego speca zatrudnić na poziomie juniora/stażu i to się zepnie na chwilę Przy e-commerce i większych stronach już nie ma szans.
Myślę, że podstawa to nastawienie na zmianę i rozwój. Staram się o tym pamiętać 🙂