GPT-4 – rewolucja dla Chatu GPT?

GPT-4 – rewolucja dla Chatu GPT?

Wczoraj, 14 marca 2023, OpenAI wypuściło na światło dzienne GPT-4, czyli kolejną iterację ich modelu językowego, na bazie którego działa bijący rekordy popularności ChatGPT. Czy ChatGPT będzie teraz znacznie mądrzejszy?

Stworzyliśmy GPT-4, najnowszy kamień milowy w wysiłkach OpenAI na rzecz skalowania głębokiego uczenia się. GPT-4 to duży multimodalny model (akceptujący dane wejściowe w postaci obrazu i tekstu, emitujący dane wyjściowe w postaci tekstowej), który, choć mniej zdolny niż ludzie w wielu sytuacjach z życia wziętych, wykazuje wydajność na poziomie człowieka w różnych profesjonalnych i akademickich testach porównawczych.

 OpenAI

GPT-4 a GPT-3.5 – różnice

Różnica w codziennym użytkowaniu między GPT-3.5 a GPT-4 może wydawać się subtelna, natomiast Open AI zapewnia:

GPT-4 jest bardziej niezawodny, kreatywny i jest w stanie obsłużyć znacznie bardziej szczegółowe instrukcje niż GPT-3.5.

OpenAI

Multimodalność

Nowy model jest multimodalny, tzn. ma być w stanie posługiwać się różnymi typami danych – tekstem, obrazem, dźwiękiem czy video. GPT-3.5 wykorzystywał tylko tekst. W mojej opinii to właśnie multimodalność odpowiada za wzrost liczby parametrów.

Aby łatwiej było zrozumieć multimodalność, pokażę Ci jak to wyglądało w praktyce – użytkownik rozrysował na kartce, jak ma wyglądać strona internetowa, zrobił jej zdjęcie, przesłał do Discorda łączącego się przez API z GPT-4 i w odpowiedzi dostał gotowy, działający kod tej strony.

W dalszym ciągu jednak jeśli chodzi o zakres danych, GPT-4 jest ograniczony do stanu wiedzy na wrzesień 2021. Nie mamy więc do czynienia z modelem posiadającym znacząco większą wiedzę, jednak umiejącym nią lepiej operować.

Odpowiedzi Chatu GPT

GPT4 jest w stanie przetworzyć o wiele dłuższe prompty (zapytania, które do niego kierujemy) i wygenerować dłuższe odpowiedzi. Dalej niestety “halucynuje” – tzn. może zmyślać, co jest jedną z jego największych wad według specjalistów SEO i marketingu.

Choć nadal jest to realny problem, GPT-4 znacząco zmniejsza halucynacje w stosunku do poprzednich modeli (które z kolei były ulepszane z każdą iteracją). GPT-4 uzyskał wynik o 40% wyższy niż nasz najnowszy GPT-3.5 w wewnętrznych ocenach kontradyktoryjności.

OpenAI

GPT-4 i GPT-3.5 były testowane zarówno na egzaminach akademickich i zawodowych przeznaczonych dla ludzi, do których nie szkolono narzędzi oraz na testach przeznaczonych dla uczenia maszynowego.

OpenAI przedstawia wykres w wynikami testów:

gpt4 wyniki testów
Źródło: https://openai.com/research/gpt-4

Jak widać, GPT-4 w wielu kategoriach wypadł znaczniej lepiej od swojego poprzednika. Dokładne wyniki OpenAI udostępnia w swoim raporcie technicznym.

Przetestowano również możliwości GPT-4 w różnych językach. Tak wyglądają wstępne wnioski:

Źródło: https://openai.com/research/gpt-4

Dostęp do GPT-4

Dostęp do GPT-4 nie jest otwarty. OpenAI udostępnił zapisy na waitlistę, na której na priorytetowych pozycjach są programiści, którzy mogą wnieść największą wartość w rozwój modelu oraz naukowcy zajmujący się społecznym wpływem AI.

Posiadacze ChatGPT Plus – czyli płatnej wersji, niedostępnej jeszcze w Polsce (pst. od czego jest VPN) – mogą skorzystać z GPT-4.

OpenAI udostępnia również open-sourcing OpenAI Evalls, która umożliwa każdemu użytkownikowi zgłaszanie niedociągnięć w modelach, aby pomóc w dalszych ulepszeniach.

Materiały o GPT-4

GPT-4 jest bardzo świeżym tematem. Polecam obejrzeć livestream z prezentacją GPT-4, a także zapisać się na waitlistę oczekujących na dostęp.

Więcej o GPT-4 dowiesz się również z oficjalnego raportu technicznego nowego modelu.

Podsumowanie

Podobnie jak poprzednia iteracja, GPT-4 jest stale rozwijającą się technologią. Warto więc  śledzić wiadomości z nim związane, żeby zawsze być na bieżąco!

Zachęcam do obserwowania naszego bloga, na którym stale pojawiają się nowe informacje o technologiach dotyczących SEO i Google Ads, w tym oczywiście AI.

(8)
Autor
R&D and SEO Specialist - Wojciech

R&D and SEO Specialist

W Delante od listopada 2018 roku. Z wykształcenia historyk i dziennikarz, choć pierwsze kroki w pracy zawodowej pokierowały go na ścieżkę marketingu internetowego i SEO. Odtąd kroczy nią w kierunku pierwszych pozycji w wyszukiwarkach, prowadząc za sobą długi ogon fraz kluczowych. Po godzinach zatopiony w Ruchu Światło-Życie, powieściach fantasy i HoMM 3.
Komentarze (2)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej