.animate-view{opacity: 1 !important;}

Reklamy lokalnego asortymentu produktów w Google Ads (LIA – Local Inventory Ads)

4min.

Komentarze:0

PPC
Reklamy lokalnego asortymentu produktów w Google Ads (LIA – Local Inventory Ads)d-tags
06 marca 2024
Poznaj funkcjonalności reklam lokalnego asortymentu produktów (LIA - Local Inventory Ads) i zachęcaj użytkowników do zakupów w sklepach stacjonarnych!
PPC

4min.

Komentarze:0

Czym są reklamy lokalnego asortymentu produktów?

Reklamy lokalnego asortymentu produktów (eng. LIA – Local Inventory Ads) to typ kampanii produktowej, umożliwiający sprzedawcom zaprezentowanie produktów i szczegółowych informacji o ich sklepie osobom w okolicy, które poszukują i planują zakup danego produktu za pomocą wyszukiwarki Google. Wyświetlać mogą się nad wynikami wyszukiwań, wśród reklam produktowych, a także w lokalizacjach takich jak Mapy Google, sieć GDN czy Google Grafika.

Istnieją 2 typy implementacji kampanii LIA:

  • Pełna – użytkownik widzi dokładną odległość do sklepu np. 4 km, w którym można nabyć określony produkt. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Pełna implementacja LIA

źródło: https://searchengineland.com

  • Podstawowa – użytkownicy zobaczą specjalny komunikat np. “odbiór dziś”, “odbiór sob.”, który informuje, że dany produkt można nabyć w sklepie znajdującym się w pobliżu jego lokalizacji. Więcej informacji tutaj.
Podstawowa implementacja LIA

źródło: wyszukiwarka Google

 

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby reklamować lokalny asortyment?

W celu uzyskania możliwości reklamowania asortymentu lokalnego konieczne będzie spełnienie kilku wymagań:

  • Firma musi posiadać sklep stacjonarny oraz konieczne jest powiązanie konta Google Ads z Profilem Firmy w Google (dawniej: Google Moja Firma) oraz Google Merchant Center.
  • Firma musi sprzedawać fizyczne produkty, a nie usługi.
  • Sprzedawane produkty nie mogą wymagać dodatkowych zakupów, np. wykupienie płatnego członkostwa.
  • Sklep musi znajdować się w kraju, w którym reklamy LIA mogą być uruchamiane, czyli w: Australii, Austrii, Belgii, Brazylii, Czechach, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Indiach, Irlandii, Japonii, Kanadzie, Meksyku, Niemczech, Norwegii, Nowej Zelandii, Polsce, Rumunii, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
  • Reklamy muszą być zgodne z zasadami Zakupów Google dotyczącymi m.in. treści zabronionych i ograniczonych.
  • Należy włączyć reklamy lokalnego asortymentu produktów w Google Merchant Center. Więcej informacji pod tym linkiem.

Ponadto, należy również skonfigurować plik produktowy specjalnie pod ten typ kampanii, który musi zawierać następujące informacje:

Dane produktu (product data): 

  • product_id
  • title
  • description
  • image link
  • condition
  • gtin (global trade item number) – globalny numer identyfikacyjny towaru, który służy do jednoznacznego identyfikowania produktów na całym świecie
  • brand
  • gpc (global product classification) – kategorie produktów, takie jak artykuły spożywcze, wyroby chemiczne, elektronika, odzież itd.

Dane dotyczące ceny (price data):

  • price – ogólna cena produktu
  • sales price –  cena produktu obniżona

Dane dotyczące inwentaryzacji (inventory data):

  • product_id 
  • store code 
  • quantity 

Dane odbioru (pickup data):

  • metoda odbioru
  • pickup SLA (dostępne w niektórych konfiguracjach) – oczekiwana data, kiedy zamówienie będzie możliwe do odbioru, w stosunku do daty złożenia zamówienia

Różnice między reklamami produktowymi a reklamami lokalnego asortymentu produktów

Chociaż reklamy lokalnego asortymentu na pierwszy rzut oka można utożsamić z  klasycznymi reklamami produktowymi, istnieją pomiędzy nimi różnice.

Głównym celem reklam lokalnego asortymentu jest przyciągnięcie ruchu do sklepu stacjonarnego danej firmy, podczas gdy reklamy produktowe w Google Zakupy koncentrują się przede wszystkim na wzroście sprzedaży w ramach witryny sklepu internetowego. Należy jednak mieć na uwadzę, że reklamy lokalne również mogą wspierać sprzedaż online – w przypadku, gdy klient stwierdzi, że sklep stacjonarny nie jest w jego zasięgu, może zdecydować się na zakup w sieci.

Reklamy lokalnego asortymentu wyróżniają się swoją zawartością – zawierają oznaczenia w postaci etykiet informujących o szczegółach istotnych z punktu widzenia zamiaru dokonania zakupu stacjonarnie, np. “odbiór dzisiaj”. Z kolei standardowe reklamy zakupowe Google  koncentrują się na promowaniu zakupów online i mogą zawierać informacje o dostępnych opcjach wysyłki oraz aktualnych promocjach.

Etykiety w reklamach LIA

źródło: wyszukiwarka Google

Zalety reklam lokalnego asortymentu i wyzwania z nimi związane

Lokalne reklamy asortymentowe niewątpliwie posiadają liczne zalety, które sprawiają, że ich użycie może okazać się bardzo wartościowe dla sklepów, które w swoich kanałach sprzedażowych uwzględniają kanał offline.

  • Reklama produktów ze sklepu stacjonarnego – reklama ta, dzięki połączeniu z rzeczywistym inwentarzem, wyświetlać będzie konkretny produkt użytkownikom poszukującym go i znajdującym się w pobliżu danego sklepu stacjonarnego, co może przyczynić się do wizyty w sklepie
  • Promocja sklepu stacjonarnego w Internecie – format ten pozwala na stworzenie mniejszej wersji sklepu internetowego, który pełni funkcję informacyjną i uświadamiającą potencjalnych klientów o jego ofercie
  • Wyróżnienie opcji odbioru – dzięki różnorodnym funkcjom odbioru, możliwa jest uprzednia rezerwacja lub kupno produktu online, a następnie odbiór w placówce fizycznej
  • Mierzenie skuteczności – możliwy jest pomiar wpływu reklamy cyfrowej na ilość klientów odwiedzających placówkę oraz skuteczność sprzedaży w sklepach lokalnych i online
  • Wyróżnij się na tle konkurencji – zapewnij potencjalnym klientom informacje, których potrzebują do podejmowania szybkich decyzji zakupowych. Poprzez wykorzystanie Local Inventory Ads możesz skutecznie zwiększyć widoczność swoich produktów w wyszukiwarkach oraz zachęcić klientów do odwiedzenia Twojego sklepu lub lokalizacji

Przechodząc do aspektów bardziej negatywnych, nie tyle wadą a wyzwaniem może okazać się odpowiednia konfiguracja i utrzymanie reklam z lokalnym asortymentem. W przypadku sieci sklepów z wieloma placówkami, może okazać się, że każda z nich wymagać będzie osobnego pliku produktowego w ramach Google Merchant Center.

Wskazówki dotyczące reklam lokalnego asortymentu

Istnieje kilka wartościowych praktyk, które mogą sprawić, że prowadzenie reklam lokalnego asortymentu okaże się jeszcze skuteczniejsze:

  • Zadbaj o dostarczanie klientom niezbędnych informacji w Profilu Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma):
    • przedstaw poprawne godziny otwarcia sklepu

      Godziny otwarcia sklepu w reklamach LIA

      źródło: wyszukiwarka Google

    • twórz wpisy w Menedżerze Profilu Firmy
    • uaktualnij informacje o usłudze, wprowadzając/edytując atrybuty „Odbiór w sklepie”, „Odbiór na zewnątrz” i „Dostawa”

      Dodatkowe informacje w reklamach LIA

      źródło: wyszukiwarka Google

  • W ustawieniach kampanii produktowej kliknij opcję “włącz reklamy produktów sprzedawanych w lokalnych sklepach”
  • Uwzględnij konwersję „wizyty w sklepie” na poziomie konta lub na poziomie kampanii
  • Podkreśl swoją obecność w sklepach stacjonarnych za pomocą dodatkowych reklam w sieci GDN oraz wideo
  • Jeśli preferujesz kontrolę nad budżetem na poszczególne lokalizacje, skonfiguruj jedną kampanię na lokalizację

 

Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że odpowiednio zarządzane reklamy lokalnego asortymentu mają szansę stać się istotną częścią strategii promocyjnej sklepów stacjonarnych. Biorąc pod uwagę specyficzne potrzeby współczesnego konsumenta, warto jest uwzględniać w swoich działaniach reklamowych rozwiązania wielokanałowe. Wyszukiwanie informacji o produkcie online, a następnie pozyskanie go w placówce fizycznej, nawet jeszcze tego samego dnia jest rozwiązaniem cenionym i w wielu względach cenionym.

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Michał Szydlowski
Autor
Michał Szydłowski

Junior SEM Specialist

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Michał Szydlowski
Autor
Michał Szydłowski

Junior SEM Specialist

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022