Reklamy lokalnego asortymentu produktów (eng. LIA – Local Inventory Ads) to typ kampanii produktowej, umożliwiający sprzedawcom zaprezentowanie produktów i szczegółowych informacji o ich sklepie osobom w okolicy, które poszukują i planują zakup danego produktu za pomocą wyszukiwarki Google. Wyświetlać mogą się nad wynikami wyszukiwań, wśród reklam produktowych, a także w lokalizacjach takich jak Mapy Google, sieć GDN czy Google Grafika.
Istnieją 2 typy implementacji kampanii LIA:
W celu uzyskania możliwości reklamowania asortymentu lokalnego konieczne będzie spełnienie kilku wymagań:
Ponadto, należy również skonfigurować plik produktowy specjalnie pod ten typ kampanii, który musi zawierać następujące informacje:
Dane produktu (product data):
Dane dotyczące ceny (price data):
Dane dotyczące inwentaryzacji (inventory data):
Dane odbioru (pickup data):
Chociaż reklamy lokalnego asortymentu na pierwszy rzut oka można utożsamić z klasycznymi reklamami produktowymi, istnieją pomiędzy nimi różnice.
Głównym celem reklam lokalnego asortymentu jest przyciągnięcie ruchu do sklepu stacjonarnego danej firmy, podczas gdy reklamy produktowe w Google Zakupy koncentrują się przede wszystkim na wzroście sprzedaży w ramach witryny sklepu internetowego. Należy jednak mieć na uwadzę, że reklamy lokalne również mogą wspierać sprzedaż online – w przypadku, gdy klient stwierdzi, że sklep stacjonarny nie jest w jego zasięgu, może zdecydować się na zakup w sieci.
Reklamy lokalnego asortymentu wyróżniają się swoją zawartością – zawierają oznaczenia w postaci etykiet informujących o szczegółach istotnych z punktu widzenia zamiaru dokonania zakupu stacjonarnie, np. “odbiór dzisiaj”. Z kolei standardowe reklamy zakupowe Google koncentrują się na promowaniu zakupów online i mogą zawierać informacje o dostępnych opcjach wysyłki oraz aktualnych promocjach.
Lokalne reklamy asortymentowe niewątpliwie posiadają liczne zalety, które sprawiają, że ich użycie może okazać się bardzo wartościowe dla sklepów, które w swoich kanałach sprzedażowych uwzględniają kanał offline.
Przechodząc do aspektów bardziej negatywnych, nie tyle wadą a wyzwaniem może okazać się odpowiednia konfiguracja i utrzymanie reklam z lokalnym asortymentem. W przypadku sieci sklepów z wieloma placówkami, może okazać się, że każda z nich wymagać będzie osobnego pliku produktowego w ramach Google Merchant Center.
Istnieje kilka wartościowych praktyk, które mogą sprawić, że prowadzenie reklam lokalnego asortymentu okaże się jeszcze skuteczniejsze:
Nie ma wątpliwości, że odpowiednio zarządzane reklamy lokalnego asortymentu mają szansę stać się istotną częścią strategii promocyjnej sklepów stacjonarnych. Biorąc pod uwagę specyficzne potrzeby współczesnego konsumenta, warto jest uwzględniać w swoich działaniach reklamowych rozwiązania wielokanałowe. Wyszukiwanie informacji o produkcie online, a następnie pozyskanie go w placówce fizycznej, nawet jeszcze tego samego dnia jest rozwiązaniem cenionym i w wielu względach cenionym.