Architektura konta Google Analytics
Korzystanie z narzędzia Google Analytics jest darmowe. Jedyne co jest wymagane to posiadanie konta Google. Jest to to samo konto, które używane jest do obsługi poczty Gmail, kalendarza, czy też dokumentów Google. Dopiero po zalogowaniu do konta Google za pomocą e-maila i hasła istnieje możliwość rejestracji w narzędziu Google Analytics. Platforma Google Analytics jest podzielona na 3 poziomy:- konta Analytics,
- usługi na koncie Analytics,
- widoki w ramach usługi.
Konto Analytics
Każdy użytkownik Analytics ma dostęp do minimum jednego konta (które zostało utworzone przez niego samodzielnie albo udostępnionego mu przez inną osobę) i maximum do 100 kont. Każde konto Analytics może zawierać maksymalnie 50 usług. Usługą w tym przypadku jest każda witryna lub aplikacja mobilna, którą chcemy śledzić. Jeśli chcemy śledzić 3 różne strony możemy to robić z jednego konta i utworzyć dla każdej z nich osobną usługę. Możemy również tworzyć dla nich osobne konta Analytics. Jest to rozwiązanie bardzo praktyczne w przypadku kiedy chcemy przyznać dostęp administracyjny osobom z różnych firm, dbając przy tym, by przedstawiciele każdej z nich mieli dostęp do danych swojej firmy jednak nie mieli wglądu w dane z raportów innej.Usługi
Każda usługa założona w ramach konta Analytics posiada swój unikalny identyfikator. Jest on umieszczany w kodzie źródłowym każdej witryny i za jego pomocą możliwe jest śledzenie ruchu na stronie. Każda usługa może mieć do 25 widoków. Liczbę tę, w razie konieczności można zwiększyć kontaktując się z działem obsługi klienta Google Analytics.Widoki
To dzięki widokom mamy dostęp do raportów w narzędziu Google Analytics. Na ich poziomie możemy określić jakie dane powinny się w nich znaleźć. Służą do tego odpowiednie filtry. Można je tworzyć na poziomie konta, a później stosować do kilku widoków lub tworzyć filtry na poziomie widoku. Widoki umożliwiają nam lepsze przyjrzenie się zebranym danym. Rekomendowane jest utworzenie już na samym początku 3 widoków, które zapewniać będą bezpieczne zbieranie danych:- główny widok (z wszystkimi ważnymi danymi)
- niefiltrowany (czysty widok, bez jakichkolwiek nałożonych filtrów, na wypadek błędów w konfiguracji)
- testowy (na nim będziemy jako pierwsze wprowadzać filtry, a dopiero później do widoku głównego)
Tworzenie filtrów widoku i zarządzanie nimi
Filtry pozwalają nam na wydzielenie podzbioru danych za pomocą widoku. Wskazują one, które dane powinny być umieszczone w odpowiednim widoku. Służą one również do wykluczenia danych. Należy pamiętać, że wykluczone dane zostają usunięte bezpowrotnie. Filtry nie działają również wstecz. Filtr dodany do widoku rozpoczyna zbieranie danych w chwili jego dodania.Tworzenie filtru na poziomie konta
Filtry można tworzyć na poziomie konta, a później stosować je do wielu widoków. Jest to duże ułatwienie jeśli filtry chcemy zastosować do kilku widoków jednocześnie.Tworzenie filtru na poziomie widoku
Filtry, stworzone na poziomie widoku, będą miały zastosowanie tylko do jednego, wybranego przez nas widoku. Zarówno przy tworzeniu filtrów na poziomie konta jak i widoku ukazuje nam się następujące okno: W kolejnych krokach musimy podać nazwę filtra oraz jego typ. Na liście predefiniowanych filtrów znajdziemy te najczęściej stosowane. Jeżeli chcemy utworzyć własny filtr klikamy typ niestandardowy. Najpopularniejsze filtry, które warto zastosować:- Wyklucz ruch z adresu IP - wykluczenie własnego IP pozwala na zbieranie danych wyłącznie o użytkownikach spoza naszej firmy. Pracownicy naszej firmy, którzy będą pojawiać się na stronie nie będą brani pod uwagę w zbieraniu danych.
- Wyklucz pole filtru Nazwa hosta - wykluczenie danych w konkretnej nazwy hosta.
- Uwzględnij - dane wydzielone np. z jednej subdomeny.
- Uwzględnij pole filtru Źródło kampanii - wyłączenie zbierania danych z konkretnej kampanii np. mailingowej.
Dostęp do Google Analytics dla innych użytkowników
Możemy przyznawać różnym użytkownikom uprawnienia do wyświetlania naszych danych z konta, usługi lub widoku. Najczęściej takie dane chcemy udostępniać naszym współpracownikom lub firmom zewnętrznym, które pomagają nam przy promowaniu lub zarządzaniu stroną. Istnieją 4 poziomy dostępów jakie możemy przydzielić:- Zarządzanie użytkownikami (najwyższy szczebel, możemy dodawać i usuwać uprawnienia),
- Edycja (mamy możliwość zmiany konfiguracji konta - dodawanie celów, zmianę, usuwanie widoków i usług),
- Współpraca (możemy wyświetlać raporty i dostosowywać ich wygląd do naszych potrzeb - filtrowanie, segmentacja jednak bez trwałych ustawień, dodawać adnotacje i edytować panele informacyjne),
- Odczyt i analiza (możemy jedynie wyświetlać raporty i dostosowywać ich wygląd do naszych potrzeb - filtrowanie, segmentacja jednak bez trwałych ustawień).
Chcesz zacząć wdrażać pozycjonowanie na Twojej stronie, sprawdź nasz poradnik pozycjonowanie stron.