Dlaczego frazy szczegółowe konwertują lepiej niż ogólne?

Dlaczego frazy szczegółowe konwertują lepiej niż ogólne?

Dobieranie fraz kluczowych do danej podstrony to proces, który bez wątpienia nie powinien być przypadkowy. Dobierasz frazy ogólne, które są popularne i bardzo często wyszukiwane, ale nie przynosi to efektów? Rozwiązaniem tego problemu będą frazy szczegółowe! To one przyniosą wartościowy ruch na Twoją stronę.

Ostatnio na naszym blogu: Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Na czym polega różnica pomiędzy frazą szczegółową a ogólną? Long tail, czyli z ang. “długi ogon”, to fraza, opisująca dokładniej produkt lub usługę, którą oferujesz np. zegarek na bransolecie damski. Jest ona nieco dłuższa niż jedno lub dwuwyrazowa fraza ogólna np. zegarek. Dlaczego to rozwiązanie jest korzystniejsze?

Wszystko zależy od wolumenu wyszukiwania i CPS

Teraz nasuwa się wniosek – frazy ogólne mają przecież większy wolumen wyszukiwania, powinny więc przynosić lepsze efekty! Jest on jednak tylko po części właściwy. Zdecydowanie zależy nam na wolumenie, jednak większy wolumen frazy wcale nie oznacza więcej wartościowego ruchu. Mniejszy wolumen daje nam większe szanse na wypozycjonowanie frazy na wysoką pozycję. Dlaczego? Konkurencja będzie znacznie mniejsza, a nasz CPS, czyli Click Per Search (stosunek liczby kliknięć do wielkości wolumenu), znacznie wzrośnie.

Przeanalizujmy tę teorię na konkretnym przykładzie. Fraza ogólna “zegarek” posiada wolumen na poziomie 24 tys., a CPS 0.32. Z tego wynika, że średnio na wyszukiwanie przypada 0,32 kliknięć w wynik wyszukiwania.

Fraza ogólna wolumen

Natomiast, fraza szczegółowa “zegarek na bransolecie damski”, która opisuje jego cechy oraz osobę, dla której jest przeznaczona, posiada wolumen na poziomie 300, a CPS 0.68. Z tego wynika, że średnio na wyszukiwanie przypada 0,68 kliknięć w wynik wyszukiwania. Sumarycznie kliknięć jest dużo mniej niż w poprzednim przykładzie, jednak konkurencyjność słowa jest dużo niższa więc o wiele szybciej i mniejszym nakładem pracy można dostać się do pierwszych wyników wyszukiwania.

Fraza szczegółowa wolumen

Im wyższe CPS tym większa szansa na pozyskanie ruchu z danej frazy, nawet jeśli nie będzie ona znajdować się na pierwszej pozycji w Google.

Ta analiza została przygotowana za pomocą narzędzia Ahrefs, które z pewnością usprawni proces dobierania słów kluczowych. Znajdziesz w nim takie parametry jak wolumen, kliknięcia oraz CPS. Nie jest to jedyne narzędzie, które sprawi, że Twoja analiza będzie łatwiejsza! Dostępnych jest ich wiele, darmowych oraz płatnych, które dostarczą wartościową wiedzę i pomogą przy podejmowaniu trafnych decyzji. Nieco więcej na ten temat znajdziesz w artykule o narzędziach, które wspomagają keyword research: https://delante.pl/slowa-kluczowe-narzedzia/.

Przykłady z życia wzięte

Warto jednak przełożyć teorię na praktykę i zobaczyć, jaki wpływ miało pozycjonowanie szerokie na konwersję na realnych witrynach.

Pierwszy klient, którego bierzemy pod lupę frazy dobrane dla naszego klienta zagranicznego, który zajmuje się sprzedażą kwiatów, bukietów i boxów. W momencie rozpoczęcia współpracy podstrona nie generowała ruchu:

google search console ruch na początku współpracy

Zostały dobrane frazy typu Long Tail:

  • rose teddy bear,
  • rose teddy bear uk,
  • luxury rose teddy bear,
  • luxury rose bear,
  • teddy bear flowers.

Następnie była wprowadzona odpowiednia treść, która zawierała powyższe frazy kluczowe. Ten zabieg sprawił, że strona zaczęła generować wyświetlenia, a następnie kliknięcia, właśnie dzięki przypisanym frazom:

google search console ruch frazy szczegolowe

frazy szczegółowe google search console

Te działania również przełożyły się na konwersję. W pierwszym miesiącu współpracy, współczynnik konwersji wynosi 0%. Liczba użytkowników to 105, a liczba sesji 108. Obecnie współczynnik konwersji jest na poziomie 0,48%, liczba użytkowników wzrosła do 5 494, a liczba sesji do 5 034.:

Współczynnik konwersji e-commerce na początku współpracy:

współczynnik konwersji e-commerce na początku współpracy:

Obecny współczynnik konwersji e-commerce:

Współczynnik konwersji e-commerce po czasie współpracy

Zwiększymy Twoją widoczność w sieci! Delante

Innym przykładem, tym razem  klienta polskiego może być sklep zajmujący się sprzedażą poduszek oraz kołder. Sytuacja jest podobna, jak w powyższym przykładzie.

Początkowo strona generuje kilkuset wyświetleń oraz pojedyncze kliknięcia:

Początek współpracy SEO wykres w Google Search Console

Zostają dobrane szczegółowe frazy kluczowe:

  • poduszki puchowe 50×70,
  • poduszka puchowa 50×70,
  • poduszki z puchu 50×70.

Obecnie podstrona generuje znacznie większy ruch na stronie:

Wyniki pozycjonowanie szerokie

Szczegółowe frazy kluczowe konwersja

W pierwszym miesiącu współpracy, współczynnik konwersji wynosi 0%. Liczba użytkowników to 11, a liczba sesji 12. Obecnie współczynnik konwersji jest na poziomie 1,15%, liczba użytkowników wzrosła do 2 746, a liczba sesji do 2 963.

Współczynnik konwersji e-commerce na początku współpracy:

Współczynnik konwersji na początku współpracy

Obecny współczynnik konwersji e-commerce:

współczynnik konwersji efekty pozycjonowania szerokiego

Dlaczego frazy Long Tail bardziej konwertują?

Warto zadać sobie pytanie, z czego to wynika, aby uświadomić sobie, co zyskujemy stawiając na frazy długiego ogona.

  • Przede wszystkim osoby, które wyszukują produkty po konkretnych i sprecyzowanych frazach, wiedzą czego szukają. Zrobiły już odpowiedni research i są niemal zdecydowane na zakup produktu. Co za tym idzie, prawdopodobieństwo, że zdecydują się na zakup, jest dużo wyższe.
  • Ruch, który generują takie osoby, nie jest przypadkowy. Jeśli ten użytkownik, nie zdecydował się od razu na dany zakup, w większym stopniu jesteśmy w stanie zachęcić go do realizacji transakcji. Istnieje zatem dużo większa szansa, że zastosowanie kampanii remarketingu odniesie sukces. Prawdopodobnie dany produkt spełnia oczekiwania konkretnego użytkownika, a jedynie potrzebuje on czasu na zastanowienie lub porównanie ofert i wybranie tej najkorzystniejszej.
  • Kolejny bardzo ważny aspekt long taili to precyzja wyszukiwania. Internauci chcą otrzymać pożądaną rzecz bez przeszukiwania wielu stron. Zazwyczaj przeglądamy jedynie pierwszą-drugą, którą wyświetla nam Google, pomijając pozostałe wyniki wyszukiwania.
  • Bardziej dopasowana fraza od razu przenosi potencjalnego klienta na podstronę, której szuka. Jeśli trafi on na stronę główną, z pozycji której musi przeklikać się jeszcze przez kilka zakładek, aby znaleźć produkt, szybko się zniechęci! Jest szansa, że opuści witrynę, zanim dojdzie do ostatniego kroku transakcji.
  • Dobre dopasowanie daje szybką odpowiedź. A my z pewnością nie lubimy czekać! Użytkownik oczekuje nie dość, że precyzyjnej, ale także szybkiej odpowiedzi. Jeśli zgadniemy, w jaki sposób klient myśli i szuka produktów, będziemy w stanie szybciej zaspokoić jego potrzebę.

Jak sprawić, żeby frazy Long Tail były jeszcze skuteczniejsze?

Jeśli już przekonałeś się, że warto postawić na frazy long tailowe, warto skupić się na innych aspektach, które pomogą odnieść sukces. Wedle zasady “diabeł tkwi w szczegółach”, pamiętaj o kilku ważnych kwestiach pozycjonowania szerokiego.

  1. Po pierwsze zadbaj o to, aby słowo kluczowe było dobrze dopasowane do podstrony i zapytanie było trafne. Jeśli klient trafi na Twój sklep, ale nie znajdzie oczekiwanego produktu, z pewnością nie przyniesie to efektu w postaci zakupu. Tutaj przy dobieraniu fraz zwróć uwagę na kolor, fakturę, rodzaj i inne detale, które odróżniają go od innych produktów lub modeli.
  2. Zadbaj o to, jak wyświetla się strona w SERPie. W jaki sposób jest sformułowany tytuł oraz meta opis, czy zawierają kluczową frazę szczegółową oraz czy mają odpowiednią długość. Pozytywnym zabiegiem może okazać się wdrożenie danych strukturalnych, którymi może być zainteresowany klient np. cena, stan magazynowy, czy ocena produktu w postaci gwiazdek. Często te zmienne determinują decyzje zakupowe u użytkowników. Czym szybciej je odczytają, już na poziomie SERPa, tym szybciej podejmą decyzję.
  3. Pamiętaj o optymalizacji konwersji na stronie. Ważne jest, aby ścieżka zakupowa klienta była prosta, czytelna i nieskomplikowana. Jeśli fraza będzie dobrze dopasowana, klient zdecyduje się na zakup, ale znajdzie problem na drodze do transakcji, zniechęci się do finalizacji zakupu.
  4. Wdróż moduł cross sellingu lub up sellingu. Dzięki temu klient będzie miał szansę dobrać produkty komplementarne do zakupu lub zdecydować się na nowszy, bardziej rozbudowany model.
  5. Wybieraj frazy Long Tail, ale nie zapominaj o wolumenie.  Bez niego szansa na zwiększenie ruchu na stronie jest niewielka – unikaj sytuacji, w których dobrane przez Ciebie frazy kluczowe długiego ogona, będą miały wolumen na poziomie 0 – dzięki temu z pewnością będziesz wyświetlać się na pierwszym miejscu, jednak w ten sposób nikt nie wyszukuje podanej frazy. Zatem Twój cel nie zostanie osiągnięty. Warto tutaj zachować balans.

Podsumowując, dobierając frazy kluczowe do Twojej podstrony, warto skupić się na frazach szczegółowych, wyróżniających cechy produktu o niskim wolumenie i wysokim CPS. Jednocześnie odrzucić frazy zbyt ogólne, posiadające kilkutysięczny wolumen i niski CPS. Spróbuj wcielić się w Twojego klienta i zdecyduj jakie cechy produktu będą najistotniejsze podczas researchu. Następnie skomponuj odpowiednie słowa kluczowe typu Long Tail, a później już tylko czekaj na efekty!

(2)
Autor
Junior SEO Specialist - Karolina

Junior SEO Specialist

Studentka Marketingu i komunikacji rynkowej na Uniwersytecie Ekonomicznym. W Delante rozpoczęła przygodę z SEO w marcu 2019 roku. Uzależniona od podróżniczych przygód i poznawania inspirujących osób. Największą przyjemność sprawia jej kupowanie biletów lotniczych. Uwielbia biegać i chodzić po górach. Nie wyobraża sobie życia bez sushi i białego wina. Zakochana w języku hiszpańskim i kulturze latynoamerykańskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Słyszałeś o pozycjonowaniu w Google? Masz świadomość, że konkurujące z Tobą firmy inwestują w takie działania i w związku z tym ich strony pojawiają się na wysokich pozycjach w wynikach organicznych na istotne dla Ciebie frazy? Dzięki temu marki te prawdopodobnie docierają do wielu klientów. Mimo tej wiedzy boisz się inwestować w SEO? Czy masz się przed czym wzbraniać? Sprawdziliśmy, dlaczego przedsiębiorcy obawiają się SEO.

Czytaj więcej
Edytor tekstów Semstorm - czy dobrze działa?

Edytor tekstów Semstorm - czy dobrze działa?

Działania SEO to złożony proces, na który składa się wiele czynników. Jednym z nich bez wątpienia są treści publikowane na stronie wraz z odpowiednią optymalizacją. Aby ułatwić sobie to zadanie, można wykorzystać różnorodne narzędzia, które usprawnią tworzenie treści i polepszą ich jakość pod kątem SEO. Jednym z nich jest edytor tekstów oferowany przez narzędzie Semstorm. Sprawdzimy, czy warto z niego korzystać!

Czytaj więcej