Witaj BERT! Czy nowy algorytm Google zmieni wyszukiwarkę?

Witaj BERT! Czy nowy algorytm Google zmieni wyszukiwarkę?

BERT to nowa aktualizacja wdrażana właśnie przez Google, która ma spowodować, że wyszukiwarka będzie lepiej rozumieć naturalny język użytkowników. Mówi się, że to największa rewolucja od czasów wypuszczenia RankBrain 5 lat temu. BERT ma wpłynąć na około 10% wyników wyszukiwań.

Około rok temu Google stworzyło technologię opartą na sieci neuronowej, której zadaniem jest przetwarzanie naturalnego języka (NLP – Natural Language Processing). Technologia ta została nazwana Bidirectional Encoder Representations from Transformers, czyli w skrócie BERT.

Algorytm BERT: jak działa?

Do tej pory Google traktowało zdanie wpisywane w wyszukiwarkę jako zbiór słów. BERT nie tylko rozumie wyrazy w zapytaniu, ale także ich kontekst i kolejność. Bierze też pod uwagę stopwordsy, które wcześniej były uważane za nieistotne. Nowy algorytm Google BERT wpływa także na wyświetlanie się featured snippets.

Na razie (od kilku dni) wdrożony jest jedynie dla języka angielskiego, ale możemy się spodziewać, że niebawem jego działanie będzie się rozprzestrzeniać.

Google informuje, że nowy algorytm może wpłynąć na 1 z 10 wyszukiwań. To dość dużo 🙂

No dobra, to jak to działa w praktyce?

Przykład 1:

Bert google stopwordsy
Źródło: https://blog.google/products/search/search-language-understanding-bert

Pierwszym przykładem jest wzięcie pod uwagę stopwordsów. Fraza “2019 brazil traveler to usa need a visa” wyszukiwana przed wprowadzeniem algorytmu BERT pokazywała wynik, który odpowiadał na pytanie czy obywatel USA potrzebuje wizy do Brazylii. Wszystko przez to, że wyszukiwarka nie brała pod uwagę słowa “to” (pl. “do”), które przecież zmienia diametralnie znaczenie zdania. Po wprowadzenia algorytmu dostajemy bardziej sensowny wynik.

Przykład 2:

Aktualizacja bert zrozumienie kontekstu zdania
Źródło: https://blog.google/products/search/search-language-understanding-bert

Drugim przykładem jest lepsze zrozumienie samego kontekstu zdania przy wyszukiwaniu frazy “Can you get medicine for someone pharmacy”.

Przykład 3:

Algorytm google bert - featured snippets
Źródło: https://blog.google/products/search/search-language-understanding-bert

Aktualizacja BERT wpłynie też na wyniki featured snippets. Przykładem jest fraza “Parking on a hill with no curb”. Wcześniej Google zwracało zbyt dużo uwagi na samo słowo “curb” (pl. “krawężnik”) nie biorąc pod uwagę słowa “no”. W rezultacie zamiast dowiadywać się o parkowaniu na drodze bez krawężnika widzieliśmy instrukcje całkiem odwrotne.

We wszystkich przykładach, które prezentuje nam Google widzimy, że największy nacisk postawiony jest na interpretację zaprzeczeń, zaimków, przyimków (i innych słów o trudnych określeniach, o których uczyłeś się na lekcjach polskiego), które wcześniej były pomijane.

Aktualizacja BERT a SEO. Czy czeka nas katastrofa?

Czy możemy się przygotować do wdrożenia BERTa po polsku? Nie bardzo. Ale nie ma co się obawiać, wielkiej zagłady nie będzie.

Po pierwsze, BERT nie zastępuje RankBrain, który będzie dalej używany do wyszukiwań. Jeśli Google stwierdzi, że zapytanie będzie lepiej zinterpretowane przez nowy algorytm, wtedy go użyje.

Po drugie, algorytm Google BERT ma lepiej lepiej dopasowywać zapytania do tego co znajduje się na stronie. Jeśli więc piszesz teksty naturalnie i z myślą o użytkownikach, a nie o robotach, to rób tak dalej.

A co my, SEOwcy musimy zrobić?

Oprócz monitorowania fraz i sprawdzania, jak algorytm BERT wpływa na pozycje fraz, może się zmienić podejście SEO-wców do keyword researchu. Wcześniej, nieraz nienaturalnie dobierane frazy były złożone z najważniejszych wyrazów (np. “dentysta kraków” zamiast “dentysta w krakowie”). Analiza słów kluczowych będzie musiała uwzględnić różne odmiany słów oraz zawierać łączniki, które nieraz zmieniają znaczenie fraz.

Inne aktualizacje algorytmów Google opisujemy także na naszym blogu. Sprawdź!

(7)
Autor
Marketing Team Leader - Kasia

Marketing Team Leader

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej