.animate-view{opacity: 1 !important;}

Witaj BERT! Czy nowy algorytm Google zmieni wyszukiwarkę?

3min.

Komentarze:0

Witaj BERT! Czy nowy algorytm Google zmieni wyszukiwarkę?
28 października 2019
BERT to nowa aktualizacja wdrażana właśnie przez Google, która ma spowodować, że wyszukiwarka będzie lepiej rozumieć naturalny język użytkowników. Mówi się, że to największa rewolucja od czasów wypuszczenia RankBrain 5 lat temu. BERT ma wpłynąć na około 10% wyników wyszukiwań.

3min.

Komentarze:0

Około rok temu Google stworzyło technologię opartą na sieci neuronowej, której zadaniem jest przetwarzanie naturalnego języka (NLP - Natural Language Processing). Technologia ta została nazwana Bidirectional Encoder Representations from Transformers, czyli w skrócie BERT.

Algorytm BERT: jak działa?

Do tej pory Google traktowało zdanie wpisywane w wyszukiwarkę jako zbiór słów. BERT nie tylko rozumie wyrazy w zapytaniu, ale także ich kontekst i kolejność. Bierze też pod uwagę stopwordsy, które wcześniej były uważane za nieistotne. Nowy algorytm Google BERT wpływa także na wyświetlanie się featured snippets. Na razie (od kilku dni) wdrożony jest jedynie dla języka angielskiego, ale możemy się spodziewać, że niebawem jego działanie będzie się rozprzestrzeniać. Google informuje, że nowy algorytm może wpłynąć na 1 z 10 wyszukiwań. To dość dużo :) No dobra, to jak to działa w praktyce? Przykład 1: [caption id="attachment_17959" align="aligncenter" width="750"]Bert google stopwordsy Źródło: https://blog.google/products/search/search-language-understanding-bert[/caption] Pierwszym przykładem jest wzięcie pod uwagę stopwordsów. Fraza “2019 brazil traveler to usa need a visa” wyszukiwana przed wprowadzeniem algorytmu BERT pokazywała wynik, który odpowiadał na pytanie czy obywatel USA potrzebuje wizy do Brazylii. Wszystko przez to, że wyszukiwarka nie brała pod uwagę słowa “to” (pl. “do”), które przecież zmienia diametralnie znaczenie zdania. Po wprowadzenia algorytmu dostajemy bardziej sensowny wynik. Przykład 2: [caption id="attachment_17963" align="aligncenter" width="750"]Aktualizacja bert zrozumienie kontekstu zdania Źródło: https://blog.google/products/search/search-language-understanding-bert[/caption] Drugim przykładem jest lepsze zrozumienie samego kontekstu zdania przy wyszukiwaniu frazy “Can you get medicine for someone pharmacy”. Przykład 3: [caption id="attachment_17965" align="aligncenter" width="750"]Algorytm google bert - featured snippets Źródło: https://blog.google/products/search/search-language-understanding-bert[/caption] Aktualizacja BERT wpłynie też na wyniki featured snippets. Przykładem jest fraza “Parking on a hill with no curb”. Wcześniej Google zwracało zbyt dużo uwagi na samo słowo “curb” (pl. “krawężnik”) nie biorąc pod uwagę słowa “no”. W rezultacie zamiast dowiadywać się o parkowaniu na drodze bez krawężnika widzieliśmy instrukcje całkiem odwrotne. We wszystkich przykładach, które prezentuje nam Google widzimy, że największy nacisk postawiony jest na interpretację zaprzeczeń, zaimków, przyimków (i innych słów o trudnych określeniach, o których uczyłeś się na lekcjach polskiego), które wcześniej były pomijane.

Aktualizacja BERT a SEO. Czy czeka nas katastrofa?

Czy możemy się przygotować do wdrożenia BERTa po polsku? Nie bardzo. Ale nie ma co się obawiać, wielkiej zagłady nie będzie. Po pierwsze, BERT nie zastępuje RankBrain, który będzie dalej używany do wyszukiwań. Jeśli Google stwierdzi, że zapytanie będzie lepiej zinterpretowane przez nowy algorytm, wtedy go użyje. Po drugie, algorytm Google BERT ma lepiej lepiej dopasowywać zapytania do tego co znajduje się na stronie. Jeśli więc piszesz teksty naturalnie i z myślą o użytkownikach, a nie o robotach, to rób tak dalej. A co my, SEOwcy musimy zrobić? Oprócz monitorowania fraz i sprawdzania, jak algorytm BERT wpływa na pozycje fraz, może się zmienić podejście SEO-wców do keyword researchu. Wcześniej, nieraz nienaturalnie dobierane frazy były złożone z najważniejszych wyrazów (np. “dentysta kraków” zamiast “dentysta w krakowie”). Analiza słów kluczowych będzie musiała uwzględnić różne odmiany słów oraz zawierać łączniki, które nieraz zmieniają znaczenie fraz. Inne aktualizacje algorytmów Google opisujemy także na naszym blogu. Sprawdź!
Autor
Kasia Zielosko Marketing Delante
Autor
Kasia Zielosko

Marketing Team Leader

Kraków

W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.

Autor
Kasia Zielosko Marketing Delante
Autor
Kasia Zielosko

Marketing Team Leader

Kraków

W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM