Witaj BERT! Czy nowy algorytm Google zmieni wyszukiwarkę?

Witaj BERT! Czy nowy algorytm Google zmieni wyszukiwarkę?

BERT to nowa aktualizacja wdrażana właśnie przez Google, która ma spowodować, że wyszukiwarka będzie lepiej rozumieć naturalny język użytkowników. Mówi się, że to największa rewolucja od czasów wypuszczenia RankBrain 5 lat temu. BERT ma wpłynąć na około 10% wyników wyszukiwań.

Ostatnio na naszym blogu: Jesteś śledzony w Internecie. Czy wiesz co wie o Tobie Google?

Około rok temu Google stworzyło technologię opartą na sieci neuronowej, której zadaniem jest przetwarzanie naturalnego języka (NLP – Natural Language Processing). Technologia ta została nazwana Bidirectional Encoder Representations from Transformers, czyli w skrócie BERT.

Na czym polega działanie algorytmu BERT?

Do tej pory Google traktowało zdanie wpisywane w wyszukiwarkę jako zbiór słów. BERT nie tylko rozumie wyrazy w zapytaniu, ale także ich kontekst i kolejność. Bierze też pod uwagę stopwordsy, które wcześniej były uważane za nieistotne. BERT wpływa także na wyświetlanie się featured snippets.

Na razie (od kilku dni) wdrożony jest jedynie dla języka angielskiego ,ale możemy się spodziewać, że niebawem jego działanie będzie się rozprzestrzeniać.

Google informuje, że nowy algorytm może wpłynąć na 1 z 10 wyszukiwań. To dość dużo 🙂

No dobra, to jak to działa w praktyce?

Przykład 1:

Bert stopwordsy
Źródło: https://blog.google/products/search/search-language-understanding-bert

Pierwszym przykładem jest wzięcie pod uwagę stopwordsów. Fraza “2019 brazil traveler to usa need a visa” wyszukiwana przed wprowadzeniem BERTa pokazywała wynik, który odpowiadał na pytanie czy obywatel USA potrzebuje wizy do Brazylii. Wszystko przez to, że wyszukiwarka nie brała pod uwagę słowa “to” (pl. “do”), które przecież zmienia diametralnie znaczenie zdania. Po wprowadzenia algorytmu dostajemy bardziej sensowny wynik.

Przykład 2:

Bert zrozumienie kontekstu zdania
Źródło: https://blog.google/products/search/search-language-understanding-bert

Drugim przykładem jest lepsze zrozumienie samego kontekstu zdania przy wyszukiwaniu frazy “Can you get medicine for someone pharmacy”.

Przykład 3:

Bert - featured snippets
Źródło: https://blog.google/products/search/search-language-understanding-bert

BERT wpłynie też na wyniki featured snippets. Przykładem jest fraza “Parking on a hill with no curb”. Wcześniej Google zwracało zbyt dużo uwagi na samo słowo “curb” (pl. “krawężnik”) nie biorąc pod uwagę słowa “no”. W rezultacie zamiast dowiadywać się o parkowaniu na drodze bez krawężnika widzieliśmy instrukcje całkiem odwrotne.

We wszystkich przykładach, które prezentuje nam Google widzimy, że największy nacisk postawiony jest na interpretację zaprzeczeń, zaimków, przyimków (i innych słów o trudnych określeniach, o których uczyłeś się na lekcjach polskiego), które wcześniej były pomijane.

BERT a SEO. Czy czeka nas katastrofa?

Czy możemy się przygotować do wdrożenia BERTa po polsku? Nie bardzo. Ale nie ma co się obawiać, wielkiej zagłady nie będzie.

Po pierwsze, BERT nie zastępuje RankBrain, który będzie dalej używany do wyszukiwań. Jeśli Google stwierdzi, że zapytanie będzie lepiej zinterpretowane przez nowy algorytm, wtedy go użyje.

Po drugie, BERT ma lepiej lepiej dopasowywać zapytania do tego co znajduje się na stronie. Jeśli więc piszesz teksty naturalnie i z myślą o użytkownikach, a nie o robotach, to rób tak dalej.

A co my, SEOwcy musimy zrobić?

Oprócz monitorowania fraz i sprawdzania jak BERT wpływa na pozycje fraz może się zmienić podejście SEOwców do keyword researchu. Wcześniej, nieraz nienaturalnie dobierane frazy były złożone z najważniejszych wyrazów (np. “dentysta kraków” zamiast “dentysta w krakowie”). Analiza słów kluczowych będzie musiała uwzględnić różne odmiany słów oraz zawierać łączniki, które nieraz zmieniają znaczenie fraz.

 

  4,29 / 5 ( 7 )
Autor
Marketing Coordinator - Kasia

Marketing Coordinator

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing i employer branding. Jej doświadczenie sprawiło, że uwielbia myślenie projektowe i analityczne, i w taki sposób podchodzi do każdego zadania. Gryfno frelka, miłośniczka podróży i muzyki, w wolnej chwili odkrywa nowe seriale albo chwyta za saksofon.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.