Brand a SEO – czy rozpoznawalność marki wpływa na pozycjonowanie?

Brand a SEO – czy rozpoznawalność marki wpływa na pozycjonowanie?

W odwołaniu do firm i produktów często słyszymy pojęcie “brand”. Brzmi niezwykle dumnie i też w taki sam sposób prezentowane jest przez twórców danej działalności. Słowo brand często używane jest zamiennie ze słowem “marka”, co w świecie marketingu jest wielkim błędem. Czym jest więc osławiony “brand”?

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Brand jest czymś więcej niż marką – to świadomość marki, skojarzenia z nią związane oraz pozytywne uczucia, które wywołuje w kliencie. Brand wiąże się bezpośrednio z ideą firmy i wartościami, które chce przekazywać – siła i sięganie poza horyzont, droga do upragnionej sylwetki, przezwyciężanie swoich ograniczeń i odważne dążenie do sukcesu. Myśląc o określonych markach, bez problemu potrafilibyśmy wymienić idee, które im przyświecają.

Warto zadać sobie jednak pytanie, jakie znaczenie ma rozpoznawalność marki podczas pozycjonowania. Czy mocny brand wpływa na procesy SEO? Przyjrzyjmy się temu dokładniej.

Czym jest brand i jak się go kreuje?

W procesie tworzenia firmy oraz jej pozycji na rynku brand odgrywa jedną z najważniejszych ról. Branding towarzyszy kreowaniu mocnego wizerunku działalności od początkowych etapów definiowania aż po późniejsze zabiegi marketingowe, mające na celu ugruntować jej znaczenie na tle konkurencji.

Pojęcie brandu jest głęboko zakorzenioną gwarancją jakości i rzetelności, których klienci mogą być pewni w związku z wyborem danej firmy. Budowanie silnego brandu i zaufania klientów sprawia, że marka zyskuje na popularności, zdobywa wiernych odbiorców, a także nie jest już jedynie kojarzoną z nazwą. Rozpoznawalność nie zawsze wiąże się z mocnym brandem, a to warto zmienić.

Jakie znaczenie dla popularności marki ma nazwa brandowa?

W procesie brandingu wymyślenie nazwy brandowej odgrywa jedną z kluczowych ról. To chwytliwa i kreatywna nazwa, zawierająca w sobie wartości firmy i sprawiająca, że marka istnieje w świadomości klientów. Z tego względu nazwa powinna mieć odpowiednie znaczenie oraz powinna być adekwatna do specjalizacji firmy.

Kreatywna nazwa marki sprawia, że firma wyróżnia się na rynku i przyjemnie się kojarzy. Warto zwrócić uwagę, by nazwa brandowa nie miała negatywnego nacechowania. Często zdarza się, że dana firma wybiera nazwę, która w jednym kraju brzmi dobrze, a w innym nie ma już tak pozytywnego wydźwięku. Dużą rolę odgrywa też sama perswazyjność nazwy. Według przeprowadzonych badań sprawdza się tu prosta zasada – to co znane, jest bezpieczne. W procesie kreowania nazw, nawet łatwość wymawiania i czytania określonych słów ma bardzo duże znaczenie w procesie ich zapamiętywania, a co za tym idzie, kojarzenia i ostatecznego decydowania się na zakup przez potencjalnego klienta.

Giganci świata marketingu – najpopularniejsze brandy

Zapewne każdy z nas ma swoje ulubione marki, które zdobyły nasze zaufanie świetną jakością, wyglądem, smakiem czy doskonale prowadzonymi działaniami marketingowymi. Nie ma osoby, która nie kojarzy takich nazw brandowych jak Coca Cola, Lacoste czy Nike. Niektóre z marek mają mocno ugruntowaną pozycję na rynku i wybiły się do tego stopnia, że stały się prawdziwymi gigantami, i to nie tylko w swojej branży. Jakie wartości reprezentują? Jakie produkty dostarczają swoim odbiorcom? Warto przyjrzeć się im bliżej.

Coca Cola

Coca Cola to marka, której nikomu nie trzeba przedstawiać. Od lat cieszy się nieustającą popularnością i stała się prawdziwym pionierem, nie tylko na rynku napojów gazowanych. Oparła swój brand o długoletnią historię i tradycję, a także o jakość swoich produktów. Coca Cola to także niesamowita machina marketingowa. Nie od dziś wiadomo, że to właśnie Święty Mikołaj Coca Coli zwiastuje nadejście świąt. Doskonały marketing i rozpoznawalność marki sprawiły, że firma tak prężnie rozwija się przez lata. Obecnie Coca Cola dorobiła się wielu wariantów smakowych, które są chętnie próbowane przez fanów napoju. Jednak niezmiennie numerem jeden wśród smaków Coca Coli pozostaje jej oryginalny, kultowy już smak, który jest produktem sztandarowym marki.

Coca-Cola Brand
Źródło: https://www.coca-cola.pl/pl/home/.

Lacoste

To francuska marka branży odzieżowej, która ma w swojej ofercie takie produkty jak ubrania, buty, perfumy, okulary czy zegarki. Logo z krokodylem jest synonimem dobrego stylu w sportowym wydaniu. Marka kojarzy się z prestiżowymi ubraniami o wyjątkowej jakości. Głównie specjalizuje się w produkcji ubrań o sportowym charakterze. Jest to związane bezpośrednio z jej historią. Przedsiębiorstwo, które zostało założone przez francuskiego tenisistę, stworzyło światowej sławy brand, działający według myśli Life is a beautiful sport. Marka Lacoste to prawdziwe dziedzictwo świata mody sportowej, która bardzo dba o renomę wśród odbiorców.

Lacoste brand
Źródło: https://www.lacoste.pl/.

Nike

Jest jednym z największych producentów obuwia, odzieży i akcesoriów sportowych na świecie. Nazwa firmy pochodzi od greckiej bogini zwycięstwa. W przypadku tej firmy, nazwa jest jak najbardziej adekwatna do sukcesów osiąganych przez amerykańskie przedsiębiorstwo, które cieszy się nieustającą popularnością. Marka wspiera sportową ideę dążenia do samorozwoju i przekraczania swoich granic. Jej slogan Just do it jest znany na całym globie.

Nike Brand
Źródło: https://www.nike.com/pl/.

W czym tkwi ich sukces?

Przedstawione marki są jednymi z największych przedsiębiorstw i brandów, które można znaleźć na rynku. Co wpłynęło na ich wielki sukces? Przede wszystkim wierność swojej historii i tradycji. Wszystkie przedstawione wyżej marki mają bogatą historię, która stała się jednym z głównych elementów budujących ich renomę.

brand
Źródło: http://www.dowitcherdesigns.com/creating-sub-brand-business/.

Doświadczenie marki przekłada się na profesjonalizm, znajomość rynku i nieustannie udoskonalaną jakość.

Coca Cola powstała pod koniec XIX w. i była symbolem swoich czasów. Jej flagowym produktem jest klasyczna Coca Cola, zamknięta w charakterystycznej butelce, która również uznawana jest za element rozpoznawczy marki. Nic dziwnego, że kształt szklanej butelki został prawnie zastrzeżony, a przedsiębiorstwo ma na nią wyłączność. Marka stała się ikoną “amerykańskiego snu” i była uwielbiana nawet przez sławnych ludzi. Andy Warhol, który miał rzec:

Możesz oglądać telewizję i zobaczyć Coca-Cola i wiesz, że prezydent pije Colę, Liz Taylor pije Colę i pomyśl, że ty też możesz pić Colę. Wszystkie Cole są takie same i wszystkie Cole są dobre. Liz Taylor to wie, prezydent to wie i ty to wiesz”.

SEO a brand

Skoro wiemy już czym jest brand, to warto teraz zastanowić się, jak to pojęcie łączy się z SEO. Każda firma wymaga przyjęcia indywidualnej strategii pozycjonowania. Niezależnie od branży, którą chcemy promować w wyszukiwarce, każdy klient chce, aby jego nazwa brandowa pojawiała się na czołowych miejscach wyszukiwania. Brand SEO, czyli pozycjonowanie dla marki, odgrywa kluczową rolę w budowaniu wiarygodności firmy oraz jej popularności w wynikach wyszukiwania.

Brand SEO jest działaniem, które ma na celu sprawić, że klient coraz częściej będzie wyszukiwał naszą firmę w wyszukiwarce, a zebrane informacje o marce będą dla niego satysfakcjonujące. Do celów Brand SEO można zaliczyć:

  • gromadzenie kompletnego ruchu z czerpanego zapytań brandowych,
  • poszerzanie kanałów nakierowujących odbiorcę na markę,
  • kreowanie opinii o firmie w wyszukiwarce,
  • stworzenie spójnego i korzystnego wizerunku marki.

Duży nacisk kładzie się na pozycjonowanie fraz brandowych, które sprawiają, że w wynikach wyszukiwania znajdzie się nasza marka i jej strona internetowa. Wszystkie frazy zawierające nazwę marki, powinny kierować do miejsca bezpośrednio związanego z brandem. Dlaczego jest to tak ważne? Wyświetlanie brandu na pierwszym miejscu w wyszukiwarce sprawia, że stajemy się konkurencyjni.

Firmy powiązane z naszą branżą również mogą wyświetlać się na naszym brandzie, dlatego ważne jest to, by całkowicie zastrzec i ochronić słowa kluczowe przed konkurencją. Silne pozycjonowanie nazwy brandowej wpływa też na zwiększenie powierzchni, na jakiej wyświetlają się wyniki wyszukiwania związane z naszą działalnością. Pozycjonowanie brandu wpływa nie tylko na ruch, ale również na całkowitą wartość strony.

Brand SEO - Yessport w wynikach wyszukiwania

Dlaczego Brand SEO jest tak ważne? Przede wszystkim buduje lojalność klientów co do marki. Aktualnie to największa karta przetargowa w bitwie o klienta. Lojalność klienta skutkuje jego zaufaniem do marki. Osoba decyduje się na zakup nawet bardzo drogiego produktu tylko dlatego, że pochodzi od firmy, które go nie zawiodła. Pomocne jest także budowanie powiązań, które wpływa na wiarygodność firmy w wyszukiwarce Google i jego mocną pozycję.

Przykład klienta – Netcube

Brand SEO jest bardzo istotny dla budowania popularności marki. Widać to szczególnie na klientach Delante. Netcube to świetny przykład sklepu internetowego, którego nazwa brandowa mieści się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania.

Netcube dzięki działaniom Delante zaczął figurować pod swoją nazwą brandową na bardzo wysokich miejscach wyszukiwania. Pozycja sklepu zajmującego się układankami, łamigłówkami i kostkami do speedcubingu początkowo była bardzo niska. W przypadku tego sklepu, praca nad budową silnego brandu poprzez SEO, była prowadzona od zera. Dodanie poprawnej mapy witryny do Search Console oraz zindeksowanie jej sprawiło, że frazy zaczęły piąć się w górę. Nazwa brandowa szybko zajęła miejsce w TOP1.

Brand SEO - netcube
Przykład Netcube pokazuje jak uporządkowanie strony oraz zbudowanie silnej nazwy brandowej wpływa na jego pozycję w wyszukiwarce. Więcej na temat tego przypadku można przeczytaj tutaj: https://delante.pl/klienci/netcube/.

Prawda a mity – czy brand faktycznie ma znaczenie w SEO?

Nadszedł czas rozwiać wszelkie wątpliwości na ten temat i raz na zawsze rozprawić się z mitami. Jak się okazuje, popularność marki jest ściśle sprzężona z działaniami SEO. Dobra opinia o firmie ma ogromny wpływ na proces pozycjonowania. Dzięki reputacji, marka zyskuje coraz większą ilość kliknięć oraz wydłużony czas przebywania na stronie internetowej. Zwiększa się także ilość odsłon. Siła brandu ma wpływ na częstotliwość pojawiania się pytań o dane przedsiębiorstwo i jego produkty. Pojawiają się także coraz to nowe wzmianki o firmie oraz linki odsyłające pod adres strony internetowej.

Ogromne znaczenie dla pozycjonowania brandu mają frazy long tail. Internauci często poszukują marki poprzez wpisywanie nazwy brandu wraz z dodatkowymi słowami kluczowymi, mającymi zawęzić zakres wyszukiwania.

Silny brand wpływa na jego popularność wśród odbiorców, którzy obdarzają go zaufaniem i chętniej dzielą się linkiem do strony. Takie działanie tworzy naturalny profil linkowy, oparty na wiarygodności i renomie brandu.

Szczególnie widać to na przykładzie personal brandingu, który opiera się na przemyślanym i strategicznym budowaniu swojego wizerunku i marki osobistej. To zarządzanie swoją karierą i wizerunkiem w taki sposób, by nasze imię i nazwisko było gwarancją najwyższej jakości i wiarygodności. Tutaj największa rolę odgrywa spójność naszego wizerunku, wypowiedzi, czynów czy nawet dokonań zawodowych. To traktowanie swojej osoby jako produktu, który jest reklamą samą w sobie. Jako przykład można podać markę osobistą stworzoną przez trenerkę Ewę Chodakowską, mającą liczne grono wiernych followersów.

Brand SEO - Personal branding Chodakowska
Żródło: https://diety.bebio.pl/index.php/mid/133/fid/1767/diety/odchudzanie#women

Trenerka stworzyła bardzo silny personal brand, który pozwala jej na tworzenie nowych projektów,  cieszących się dużym uznaniem odbiorców. Ilość wyświetleń i wyszukiwań nowych produktów regularnie wzrasta, co przekłada się także na odwiedziny strony internetowej czy tworzenie naturalnego profilu linkowego. Takie działania oddziałują na proces pozycjonowania i umacniają popularność brandu.

Chcesz zwiększyć popularność swojego brandu dzięki działaniom SEO?

Oto parę wskazówek, które warto zastosować, by zwiększyć rozpoznawalność działalności.

  1. Prowadzenie bloga firmowego – to jedno z najpopularniejszych działań SEO, które daje dobre efekty zarówno z punktu widzenia pozycjonowania, jak i budowania renomy brandu. Dla SEO, blog to sposób na wprowadzenie na stronę większej ilości tematycznego contentu, który zwiększy ilość słów kluczowych prowadzących do strony.
  2. Posiadanie profilu na Facebooku, Twitterze, LinkedIn oraz innych social media – dla rozpoznawalności marki ważne jest zarówno to, żeby wyświetlać się w wynikach wyszukiwarki Google, jak i to, żeby być obecnym na najpopularniejszych portalach społecznościowych. Dopracowane treści, które są na nich zamieszczane, są wiarygodne nie tylko dla Google’a, ale i dla odbiorcy, który trafi na profesjonalny profil marki.
  3. Zwiększenie subskrypcji RSS – wzrost subskrypcji RSS jest naturalnym sygnałem dla Google, że brand jest silny i popularny.
  4. Pojawianie się w Google News – w tym przypadku nie sprawdza się zasada “nie ważne co o tobie piszą, ważne żeby pisali”. Popularne i rozpoznawalne brandy są wspominane w Google News, a nawet posiadają osobne kanały.

Podsumowanie

Silny i stabilny Brand wpływa pozytywnie na odbiór firmy przez klientów, co jak się okazuje jest silnie sprzężone z działaniami SEO. Jak widać, Brand i SEO nie mogą bez siebie istnieć i są wzajemnie od siebie zależne. Warto więc zwrócić uwagę na pozycjonowanie fraz brandowych, mających na celu zwiększenie wiarygodność marki oraz przyzwyczajenie do niej klientów. Zarówno działania SEO, jak i umiejętny branding, mają wywołać naturalne skojarzenia u klienta, które naprowadzają go na pożądane cechy marki – przywiązanie do tradycji, doskonała jakość i troska o zadowolenie klienta. Przy strategicznych i przemyślanych działaniach marketingowych, brand ma szansę rozkwitnąć i osiągać jeszcze większe sukcesy.

  5,00 / 5 ( 3 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.