Na co zwrócić uwagę wybierając miejsce publikacji artykułu sponsorowanego? Checklista

Na co zwrócić uwagę wybierając miejsce publikacji artykułu sponsorowanego? Checklista

Od lat jednym z ważniejszych czynników rankingowych Google pozostaje link building, jednak jego zasady przez lata diametralnie się zmieniły. Kiedyś znaczenie miała liczba linków, a obecnie kluczowa jest ich jakość. Sposobem na pozyskanie wartościowych odnośników są m.in. artykuły sponsorowane. Zastanawiasz się, gdzie opublikować artykuł sponsorowany i czym się kierować przy wyborze? Przygotowałam dla Ciebie kilka wskazówek.

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści:

  1. Gdzie opublikować artykuł sponsorowany?
  2. Jak wybrać serwis do publikacji artykułu sponsorowanego? Checklista
    1. Jakie są parametry DA i DR?
    2. Jaki jest ruch organiczny i widoczność domeny w Google?
    3. Jaka jest tematyka strony?
    4. Ile linków możesz umieścić w jednym artykule?
    5. Czy wydawca umieszcza linki dofollow?
    6. Czy dopuszczalne są linki exact match?
    7. Po czyjej stronie leży przygotowanie treści?
    8. Jaki jest koszt publikacji?
    9. Czy portal jest lokalny?
    10. Jak dana strona jest oceniana?
    11. Jak długo artykuł będzie wyświetlany na stronie?
    12. Czy jest możliwość śledzenia ruchu?
    13. W jaki sposób będzie oznaczony artykuł?
    14. Jaki jest odsetek publikacji sponsorowanych na stronie?
    15. Czy dany serwis publikuje treści pochodzące z innych stron?
    16. Gdzie publikuje konkurencja?

 

Gdzie opublikować artykuł sponsorowany?

Kwestię wpływu publikacji sponsorowanych, w których umieścisz linki do danej strony, na jej widoczność w Google opisaliśmy w jednym z naszych wcześniejszych wpisów: Artykuły sponsorowane a SEO. Zastanawiasz się, gdzie opublikować artykuł sponsorowany?

W tym wpisie podpowiem Ci, jak wybrać miejsce publikacji artykułu sponsorowanego.

Takie publikacje kosztują na polskim rynku od kilkudziesięciu złotych do kilkunastu tysięcy, a możesz trafić nawet i na takie strony, które oczekują jeszcze wyższego honorarium. Ile warto zainwestować w artykuł sponsorowany? Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, wiele bowiem zależy od założonych rezultatów.

Pamiętaj, że wzmocnienie reputacji Twojej domeny poprzez umieszczenie linka w artykule na mocnej stronie to tylko jeden z celów – taka treść może być przecież źródłem bezpośrednich przekierowań na Twoją witrynę, a tym samym – przynosić Ci klientów. Jest to jednak możliwe wtedy, gdy treść będzie wysokiej jakości i trafi do odpowiedniego serwisu, który ma wielu użytkowników.

Czy to możliwe, że artykuł sponsorowany będzie sprzedawać? Jak najbardziej tak! Z badania zrealizowanego przez Grupę On Board Think Kong wynika, że dla zaledwie 20 proc. respondentów fakt, iż dana treść powstała w ramach współpracy z daną marką, obniża jego wiarygodność.

Aż 60 proc. ufa treściom sponsorowanym, co oznacza, że przekaz reklamowy, który się w nim pojawi, może zainteresować ich zakupem promowanego produktu.

artykuły sponsorowane a zaufanie
Źródło: https://obtk.pl/60-uzytkownikow-internetu-w-polsce-ufa-tresciom-zawartym-w-artykulach-sponsorowanych/

Przejdźmy zatem do tematu wyboru serwisu do publikacji artykułów sponsorowanych. Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Jak wybrać serwis do publikacji artykułu sponsorowanego? Checklista

jak wybrać miejsce publikacji artykułu sponsorowanego checklista

1. Jakie są parametry DA i DR?

Pierwszy z tych wskaźników został stworzony przez moz.com, natomiast drugi przez ahrefs.com, czyli przez firmy oferujące popularne narzędzia SEO. Domain Authority wskazuje na siłę domeny i związek tej strony z jej branżą i tematyką. Sugeruje on, jak dana witryna powinna sobie radzić w wynikach wyszukiwania Google, a podany wynik mieści się w skali od 1 do 100 – im wyższy, tym lepiej. Natomiast DR, czyli Domain Rating to miara autorytetu strony od Ahrefs. Również i w tym przypadku wynik mieści się w granicach od 1 do 100.

Dzięki wymienionym narzędziom, oba te wskaźniki możesz sprawdzić bez żadnych opłat. Z kosztami wiąże się natomiast dostęp do szczegółowych danych dotyczących m.in. tego, jak podlinkowana jest dana strona.

Jednak, co ważne, analizowanie samych wskaźników to zbyt mało. Niektórzy wydawcy manipulują nimi, nie zawsze zatem wysoki współczynnik oznacza wartościową domenę. Zwróć uwagę na to, jakie linki prowadzą do strony – czy taki rezultat nie jest wynikiem setek odnośników z witryn zaspamowanych?

parametry ahrefs a miejsce publikacji artykułu sponsorowanego

2. Jaki jest ruch organiczny i widoczność domeny w Google?

Te parametry warto sprawdzić m.in. w narzędziach Ahrefs i Semstorm. Jeśli w przypadku danej witryny ruch z wyszukiwarki jest duży, raczej się zwiększa i nie doszło w ostatnim czasie do drastycznego spadku, to prawdopodobnie strona cieszy się autorytetem w Google, temu właśnie zawdzięcza widoczność.

Możesz trafić na strony, które mają bardzo dobre parametry DA i DR, ale wręcz zerowy ruch organiczny mimo bardzo dużej ilości treści w serwisie. To może oznaczać, że dana witryna nie jest dobrym miejscem na publikację – nie przesądza to jednak, że dany link nie wzmocni profilu linkowego, ale mając wybór, lepiej postaw na taką witrynę, która ma duży ruch organiczny. Twój artykuł może wówczas zyskać pewną widoczność w Google i poza wpływem SEO zyskasz również przekierowania z tej treści na Twoją witrynę.

gdzie opublikować artykuł sponsorowany wskazówki

3. Jaka jest tematyka strony?

Najlepiej, aby witryna, na której umieścisz artykuł sponsorowany, była powiązana tematycznie z Twoją. Nie wszyscy specjaliści SEO są przekonani odnośnie do tego, że link z serwisu z tej samej branży przyniesie lepszy efekt, ale podejdź do tego inaczej.

Jeśli link trafi na witrynę powiązaną tematycznie, docierającą do tej samej grupy docelowej, to wtedy masz większe szanse na to, że użytkownicy zainteresują się treścią, zapoznają się z nią, odwiedzą Twój serwis, a może nawet staną się Twoimi klientami.

Ponadto koniecznie omijaj strony, których tematyka budzi wątpliwości pod względem legalności – nawet jeśli oferta będzie atrakcyjna cenowo. Może to m.in. negatywnie wpłynąć na Twój wizerunek.

4. Ile linków możesz umieścić w jednym artykule?

W serwisach takich jak Whitepress czy Linkhouse znajdziesz informacje o tym, ile linków możesz dodać w danym serwisie. Najczęściej spotkasz się z limitem wynoszącym od 1 do 3 odnośników. Zdarza się, że wydawca zapomni o wypełnieniu tej pozycji i nagle okazuje się, że możesz umieścić w treści dowolną liczbę linków. To jednak nie oznacza, że w jednym artykule masz dodać ich np. 20. Pamiętaj, że im mniej odnośników, tym więcej mocy zostanie przekazane stronie docelowej. Sugerujemy, aby były to co najwyżej dwa linki w artykule.

gdzie opublikować artykuł sponsorowany checklista

5. Czy wydawca umieszcza linki dofollow?

Nie wszystkie serwisy dają taką możliwość. Częściej jednak oferta jest zróżnicowana – odnośnik dofollow kosztuje więcej nofollow. Możliwe, że nieświadomie wybierzesz ofertę z linkami nofollow – koniecznie zwróć na to uwagę, zanim zdecydujesz się na artykuł sponsorowany na danej stronie. Jeśli kontaktujesz się bezpośrednio z danym wydawcą, to zapytaj o tę kwestię, aby nie doszło do nieporozumień.

Zdarza się, że właściciele stron dodają do artykułów rel=”sponsored”, co Google sugeruje w przypadku artykułów sponsorowanych, ale to nie jest dobry wybór. Najlepiej, aby link był dofollow, chyba że potrzebujesz większego zróżnicowania profilu odnośników, brakuje w nim linków nofollow, wówczas postaw właśnie na takie. Pamiętaj, że naturalny profil linków to taki, który zawiera zarówno linki dofollow, jak i nofollow (więcej na ten temat przeczytasz we wpisie: Pozyskiwanie linków – tego nie rób!).

jak wybrać serwis do publikacji artykułu sponsorowanego

6. Czy dopuszczalne są linki exact match?

Czyli z anchorem, którym jest fraza kluczowa pozycjonowanej strony. Nie wszystkie serwisy godzą się na umieszczanie takich odnośników, więc koniecznie dopytaj o to, zanim złożysz zamówienie. Jednocześnie pamiętaj, że udział linków exact match w profilu linkowym nie powinien być zbyt duży (w link buildingu bardzo ważna jest dywersyfikacja linków, o czym więcej mówi Gosia we Vlogu: Co to jest link building? Kilka słów o linkowaniu cz.1).

linki exact match a artykuły sponsorowane

7. Po czyjej stronie leży przygotowanie treści?

Z jednej strony warto samodzielnie dopilnować kwestii stworzenia artykułu sponsorowanego, ale z drugiej – wymaga to poświęcenia czasu, więc wygodniejszym rozwiązaniem może być zlecenie jego napisania. Z reguły wydawcy stron oczekują gotowych tekstów, natomiast na platformach do zamawiania artykułów sponsorowanych masz od razu możliwość zamówienia wraz z opcją napisania artykułu.

Zwiększ ruch dzięki link buildingowi z Delante

8. Jaki jest koszt publikacji?

Może on wynosić kilkanaście, kilkadziesiąt, kilkaset złotych, ale nawet kilka i kilkanaście tysięcy. Ile powinieneś przeznaczyć na jedno takie zamówienie? Nie ma właściwej odpowiedzi na to pytanie – zapewne masz ustalony budżet na publikacje i powinieneś wykorzystać go jak najlepiej. Nie jest tak, że artykuł sponsorowany za 50 zł nie wpłynie pozytywnie na profil linkowy, a taki za 1000 zł z pewnością przyniesie efekt. W każdym przypadku analizuj parametry serwisu.

Bardzo prawdopodobne, że dużo lepszy rezultat uzyskasz, jeśli zamiast jednej publikacji za 1000 zł wybierzesz 10 po 100 zł. Wiele zależy od tego, co chcesz uzyskać. Przeskoczyć konkurencję? Wtedy przeanalizuj jej profil linkowy i tak inwestuj w publikacje sponsorowane, aby zbudować lepszy – pod względem jakości odnośników. W pewnych przypadkach linki z serwisów o przeciętnych parametrach mogą w przypadku Twojej witryny nie przynosić już efektów.

9. Czy portal jest lokalny?

Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie lokalne, to warto, abyś zdobywał linki na stronach związanych z Twoim miastem i okolicą. Takie publikacje mają wiele zalet, gdyż dzięki nim możesz zwiększyć rozpoznawalność marki na lokalnym rynku, a także trafiać do potencjalnych klientów zainteresowanych produktami czy usługami w okolicy, w której działasz. Kolejną korzyścią jest wpływ na widoczność strony. W przypadku każdego średniej wielkości i dużego miasta znajdziesz co najmniej jedną popularną stronę WWW o dobrych parametrach SEO, na której warto umieścić publikację.

gdzie opublikować artykuł sponsorowany

Dowiesz się więcej o tym, jak pozycjonować firmę w swoim mieście.

10. Jak dana strona jest oceniana?

Przykładowo na Whitepress strony są oceniane przez moderatorów, którzy weryfikują serwisy. Znajdziesz tam opinię techniczną i merytoryczną. Zapoznaj się ze szczegółami – uzyskasz sporo ciekawych informacji, np. czy wśród ostatnich 10 artykułów więcej niż 5 jest redakcyjnych. Jeśli nie, może to sugerować, że witryna publikuje głównie treści sponsorowane, co nie jest korzystne dla Twojej publikacji. Taka domena może stracić autorytet w oczach Google albo już go utraciła i link zdobyty na tej stronie nie wpłynie pozytywnie na profil linkowy.

ocena danej strony a miejsce publikacji artykułu sponsorowanego

11. Jak długo artykuł będzie wyświetlany na stronie?

Kolejna cenna informacja, którą znajdziesz np. w Whitepress. Kiedy dodajesz artykuł sponsorowany, to zwróć uwagę na to, jak długo będzie on wyświetlany na stronie. Najlepiej, aby pozostawał tam dożywotnio, tzn. póki będzie istniała strona. Niestety, ale w praktyce zdarzają się wydawcy, którzy mimo takiej oferty po pewnym czasie usuwają artykuły albo zmieniają w nich linki na nofollow.

Możesz dowiedzieć się o tym dzięki wskaźnikowi trwałości publikacji. Jeśli jednak widzisz, że jest on zaskakująco niski, to wcale nie musi oznaczać, że wydawca usuwa artykuły – aktualna wersja systemu Whitepress nie radzi sobie z przejściem na szyfrowane połączenie. Kiedy początek adresu Twojej strony zmienia się na https://, to wtedy publikacje są rozpoznawane jako zmienione.

wskaźnik trwałości publikacji artykuł sponsorowany

12. Czy jest możliwość śledzenia ruchu?

Wydawca może dawać możliwość umieszczenia kodu, dzięki któremu dowiesz się, ile odsłon miał artykuł. Uzyskasz również informację, ile wynosi średnia liczba odsłon wszystkich dotychczas umieszczonych tam w ramach danej oferty publikacji.

śledzenie ruchu a publikacja artykułu sponsorowanego

13. W jaki sposób będzie oznaczony artykuł?

Wydawca może oferować różne możliwości pod tym względem. Bardzo prawdopodobne, że treść będzie mogła być dowolnie oznaczona, ale są i takie przypadki, gdzie wydawca z góry narzuca, że pojawi się oznaczanie np. „materiał partnera” albo „artykuł sponsorowany” itp. Jeśli zależy Ci na konkretnym, zwróć na to uwagę.

14. Jaki jest odsetek publikacji sponsorowanych na stronie?

Możliwe, że wydawca danego serwisu nie dodaje już do niego treści redakcyjnych, a serwis ten stał się jedynie miejscem publikacji artykułów za opłatą. Nawet jeśli teraz ta strona przekazuje moc SEO, to z czasem może zostać ukarana przez Google, stracić swoją widoczność, a link w takiej witrynie może stać się bezwartościowy.

Dlatego przed dodaniem artykułu sponsorowanego warto sprawdzić kilka/kilkanaście ostatnio dodanych treści, aby to ocenić. W Linkhouse możesz ustalić, ile maksymalnie może wynosić gęstość linków wychodzących, czyli stosunek liczby domen, do których linkuje dany serwis, do liczby jego podstron. Im mniej on wynosi, tym lepiej.

jak wybrać serwis do publikacji artykułu sponsorowanego

15. Czy dany serwis publikuje treści pochodzące z innych stron?

W sieci znajdziesz mnóstwo witryn, które nie publikują własnych, unikatowych treści, a wyłącznie artykuły stanowiące komunikaty przeróżnych urzędów i instytucji. Jest to szczególnie popularne w przypadku serwisów lokalnych poświęconych miastom. Czy aby na pewno publikacja na takiej stronie jest dobrym pomysłem? Jeśli masz do wyboru inny portal, zawierający autorskie publikacje o zbliżonych parametrach, to lepiej postaw właśnie na taki.

16. Gdzie publikuje konkurencja?

Jednym z kroków, które warto podjąć, poszukując miejscówek do linkowania, jest analiza stron, które w Twojej branży mają największą widoczność w Google. Możesz je sprawdzić we wspomnianych Ahrefs, Moz, ale również w Majestic SEO.

Na tej podstawie dowiesz się, gdzie artykuły sponsorowane wykupiła konkurencja, teoretycznie możesz więc ułatwić sobie poszukiwania. Nie zmienia to jednak faktu, że powinieneś zbadać, jakie są aktualne parametry danej witryny. Czy na pewno jest ona godna uwagi z punktu widzenia SEO?

ahrefs a miejsce publikacji artykułu sponsorowanego

Jak zatem widzisz, wybierając miejsce do publikacji artykułu sponsorowanego, powinieneś zwrócić uwagę na wiele kwestii. Im dokładniejsza będzie weryfikacja, tym większe prawdopodobieństwo, że publikacja przełoży się na lepszą widoczność strony, a może nawet przekierowania na Twoją witrynę i zyskanie potencjalnych klientów.

FAQ

Strony te mają wiele zalet i na pewno ułatwiają wybór serwisów do publikacji artykułów sponsorowanych. Na tacy masz podanych mnóstwo istotnych parametrów serwisów – ich samodzielne uzyskanie wymaga poświęcenia czasu na skorzystanie z wielu narzędzi, ale również na kontakt z wydawcą, bo nie wszystkiego dowiesz się bez dostępu do serwisu.

Witryny te organizują publikację, a Twoim zadaniem jest oczekiwanie na nią. Z drugiej strony – pobierają one za swoje usługi prowizję. Możesz próbować kontaktować się bezpośrednio z wydawcami i negocjować warunki – spotkasz się z różnymi odpowiedziami, przy czym najczęściej dodanie publikacji będzie tańsze, ale nie zawsze. Proces ten jest wtedy znacznie bardziej czasochłonny, ale jeśli dodajesz kilka publikacji w miesiącu, to warto go rozważyć. Natomiast na dużą skalę jest to trudne do zorganizowania, problemem staje się bowiem m.in. liczba dokumentów księgowych – zamiast jednej faktury od wspomnianych serwisów możesz ich dostać np. 100. Istnieje wówczas ryzyko zapomnienia o jakimś dokumencie, pominięcia go.

Ponadto w Whitepress czy Linkhouse wszystkie dane dotyczące publikacji masz w jednym panelu – nie umknie Ci żaden opublikowany artykuł czy istotna informacja.

Możesz szukać miejsc do publikacji na własną rękę, ale raczej wtedy, gdy potrzebujesz np. kilku w miesiącu.

Jeśli kolejny artykuł będziesz dodawać po tygodniu, to raczej niewiele się zmieniło. Natomiast w przypadku, gdy przerwy pomiędzy kolejnymi publikacjami wynoszą kilka tygodni czy miesięcy, to warto ponownie przeanalizować choćby podstawowe parametry serwisu i przyjrzeć się mu dokładnie, np. jeśli nastąpił drastyczny spadek jego widoczności.

Jedna weryfikacja to zbyt mało – to normalne, że parametry serwisu będą się zmieniać, a dla Ciebie ważne powinno być to, czy zmiany podążają we właściwym kierunku.

(2)
Autor
Marketing Coordinator - Kasia

Marketing Coordinator

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.
Komentarze (4)
  1. Świetnie przygotowana, bardzo przydatna checklista. Myślę, że rozjaśni temat niejednej osobie. Dobra robota:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej