NetCube to sklep internetowy oferujący puzzle, gry logiczne, kostki oraz profesjonalne akcesoria do speedcubingu. Pomimo sprzedaży swoich produktów za pośrednictwem platformy e-commerce (Allegro), klient otworzył również sklep internetowy. W momencie, gdy się do nas zgłosili (listopad 2017), ruch organiczny na netcube.com.pl wynosił 113.
Klient poprosił nas również o pomoc w sprzedaży większej ilości swoich kostek. Oznaczało to, że oprócz zwiększenia widoczności strony NetCube, musieliśmy poprawić autorytet strony jak i domeny, które wynosiły odpowiednio 1 i 0. Pomimo, że przedmioty sprzedawane przez klienta są nieco niszowe, konkurencja słów kluczowych była dość wysoka. Wymagało to od nas przyjęcia dobrej strategii, aby wyprzedzić rywali NetCube.
Kiedy firma NetCube trafiła do nas, ich strona była zupełnie nowa, dlatego wymagała optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Mimo, że audyt trwa zazwyczaj miesiąc, postanowiłem działać szybko. Dlaczego zrobiłam wyjątek? Ponieważ był to grudzień – wysoki sezon dla NetCube. W pierwszym tygodniu wprowadziłam kilka istotnych zmian na stronie, które szybko przełożyły się na duży sukces – wzrost sprzedaży.
Aby poprawić wyniki NetCube w wyszukiwarkach musieliśmy naprawić kilka kluczowych elementów. Jednym z nich było indeksowanie, ponieważ tylko strona główna była zaindeksowana.
Strona Netcube była nową stroną, uruchomioną kilka dni przed rozpoczęciem współpracy. Największym problemem było nie wyświetlanie się na frazę brandową. Dodaliśmy poprawna mapę witryny do Search Console oraz zindeksowaliśmy ją w Konsoli.
Problem indeksacji dotyczył też indeksowania się elementów, które nie powinny się indeksować (wyniki sortowania, paginacja). Zablokowaliśmy te strony w pliku robots.txt.
Efekt:
Większość stron zindekswała się 11 grudnia, wówczas w indeksie były 552 strony:
Frazy szybko zaczęły się piąć w górę. Również fraza brandowa wybiła się szybko do TOP 1:
Mając zaindeksowaną stronę, mogliśmy skupić się na przeredagowaniu meta opisów i tytułów w celu zwiększenia współczynnika klikalności. Niezoptymalizowane meta opisy i tytuły są mało atrakcyjne dla wyszukiwarek.
Tytuły i meta opisy podstron ustawiały się według standardowej konfiguracji Shopera, która nie jest zbyt przyjazna SEO. Wprowadziliśmy globalne ustawienie tytułów, oparte na schemacie, który dodaje słowo “Kostki” do nazw kategorii oraz słowo “kostka logiczna” do nazw produktów. Meta description (których w większości nie było na stronie lub były kopią tytułu) również skonfigurowaliśmy globalnie według schematów:
Dla produktów:
Dla kategorii:
Kolejną rzeczą, którą musieliśmy się zająć była struktura adresów URL. Aby pomóc NetCube w osiągnięciu wyższej pozycji w rankingu, musieliśmy wprowadzić pewne modyfikacje, aby adresy URL były bardziej przyjazne dla SEO.
Adresy URL generowały się automatycznie i miały standardową Shoperową strukturę, niekoniecznie dobrą dla SEO. Ręcznie zmieniliśmy konfigurację URLi.
Przykłady zmian:
Przed:
https://netcube.com.pl/pl/p/QiYi-MoFangGe-Megaminx-QiHeng-S-sculpture-color/278
Po:
https://netcube.com.pl/qiyi-mofangge-megaminx-qiheng-s-sculpture-color
Przed:
https://netcube.com.pl/pl/p/YuXin-Little-Magic-Pyraminx-black/614
Po:
https://netcube.com.pl/yuxin-little-magic-pyraminx-black
Przed:
https://netcube.com.pl/pl/p/YuXin-Little-Magic-Skewb-color/670
Po:
https://netcube.com.pl/yuxin-little-magic-skewb-color
Przed:
https://netcube.com.pl/pl/p/MoYu-MoFangJiaoShi-MF4-4x4x4-black/643
Po:
https://netcube.com.pl/moyu-mofangjiaoshi-mf4-4x4x4-black
Przed:
https://netcube.com.pl/pl/p/MoYu-MoFangJiaoShi-zestaw-kostek-2×2-3×3-color/627
Po:
https://netcube.com.pl/moyu-mofangjiaoshi-zestaw-kostek-2×2-3×3-color
Po uporaniu się z meta opisami i tytułami, oraz adresami URL, przystąpiliśmy do tworzenia hierarchii nagłówków. W tym celu dodaliśmy do strony nagłówki H2.
Na stronie nie było w ogóle nagłówków H2. Jedynymi nagłówkami były H1, które były nazwą produktu. Dodaliśmy globalne ustawienie, które generuje automatycznie nagłówki w opisach produktów według schematu:
Jeśli zabraknie opisu kostki, wtedy nagłówek nie jest generowany.
To było najbardziej podchwytliwe ze wszystkich działań, które podjęliśmy, aby NetCube znalazł się na szczycie wyników wyszukiwania.
Z tym wyzwaniem wiąże się nasze podejście do pozycjonowania Netcube. Ponieważ sklep często sprzedaje nowe produkty, które są dostępne przez krótki czas musieliśmy szybko je wypozycjonować.
Dzięki optymalizacjom globalnym nowe kostki, które pojawiały się w sklepie, od razu “wskakiwały” do top20. Następnie pracowaliśmy nad tym aby podnieść je do top10, top6..
Oprócz tego skupiliśmy się na frazach producentów oraz popularnych kostkach, które zawsze się sprzedają.
Efekt wzrostu pozycji przykładowych fraz:
Kolejna rzecz, którą zrobiliśmy, aby przyciągnąć więcej potencjalnych klientów do sklepu internetowego NetCube to sprawienie, że zdjęcia produktów pojawiają się jako element wyników wyszukiwania.
Brak oznaczenia zdjęcia produktu w schemie powodował, że na urządzeniach mobilnych nie wyświetlała się miniaturka zdjęcia.
Wdrożyliśmy ręcznie schemę, dzięki czemu zdjęcia pojawiają się w wyszukiwaniu na urządzeniach mobilnych.
Efekt:
Wzrost średniego CTR na urządzeniach mobilnych:
Ostatnią rzeczą, którą należało się zająć, były teksty alternatywne dla zdjęć publikowanych na stronie NetCube
Zdjęcia na stronie nie posiadały opisów alternatywnych. Stopniowo, ręcznie wprowadzaliśmy opisy alternatywne do zdjęć.
Efekt:
Wzrost ilości wyświetleń w wynikach wyszukiwania grafiki:
Od samego początku prowadziliśmy również proces off-site, czyli dolikowanie fraz. Stopniowo budowaliśmy profil linków, linkując z mocnych domen.
Przyrost linkujących domen i stron:
Domain Authority i Page Authority na początku współpracy wynosiły 0. W tym momencie ( po 1,5 roku współpracy), w rankingu MOZa, wynoszą one: