SEO dla branży edukacyjnej. Jak ją pozycjonować?

SEO dla branży edukacyjnej. Jak ją pozycjonować?

W post-pandemicznej rzeczywistości większość biznesów z branży edukacyjnej przeniosła się ze świata offline do online. Konkurencja w internecie rośnie z dnia na dzień. Codziennie pojawiają się tam nowe szkolenia, platformy edukacyjne, trenerzy i coachowie. Publiczne i prywatne uczelnie przeszły na tryb zdalny nauki i pozyskują nowych studentów online. Te nowe rynkowe realia wymuszają na branży edukacyjnej inwestycję w SEO.

Ostatnio na naszym blogu: ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

Spis treści:

Walka o wysokie pozycje w Google wciąż trwa. Jak wygrać tę bitwę i znaleźć się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania z Twoją firmą?

Edukacja w Polsce i na świecie

Szkolenia stacjonarne, konferencje i targi dostały w kość w czasach pandemii COVID-19, jednak wciąż branża edukacyjna ma się dobrze. Światowy rynek edukacji online w 2015 roku osiągnął 107 miliardów dolarów, a do 2025 roku ma wzrosnąć do 325 miliardów. Na polskim rynku działają tysiące podmiotów, zajmujących się edukacją, w tym m.in.:

  • publiczne i prywatne szkoły i uczelnie,
  • szkoły języków obcych,
  • mikro firmy szkoleniowe, prowadzone przez coachów, HR business partnerów, korepetytorów i trenerów – freelancerów,
  • organizatorzy konferencji i szkoleń stacjonarnych,
  • wydawcy książek edukacyjnych, poradników i podręczników,
  • dostawcy oprogramowania edukacyjnego, m.in. aplikacji mobilnych, czy platform e-learningowych.

Każdy z tych podmiotów potrzebuje dobrego SEO. Każdy z nich pozyskuje dziś potencjalnych Klientów – uczniów lub studentów w wymiarze B2C lub firmy i korporacje w wymiarze B2B – online. W każdym z tych fragmentów branżowego tygla odbiorca ma do wyboru kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt brandów, uczelni, szkoleniowców i dostawców usług. Jak wyróżnić się na ich tle i zadbać o pozycjonowanie strony w branży edukacyjnej?

Pozycjonowanie stron w branży edukacyjnej – dobre praktyki

Nie musisz odkrywać koła na nowo. Zainspiruj się działaniami najlepszych. W branży edukacyjnej znajdziesz mnóstwo przykładów osób, uczelni i brandów, które naprawdę dobrze radzą sobie z SEO, rekrutacją online na studia wyższe, sprzedażą kursów, szkoleń i innych rozwiązań online, content marketingiem i optymalizacją stron WWW pod pozycjonowanie. O czym należy pamiętać podczas tworzenia strategii SEO dla firmy z branży L&D (learning & development)?

1. Landing page i content, który sprzedaje

Content is king. Still. Podstawą dobrej sprzedaży lub rekrutacji i jeszcze lepszego SEO w branży edukacyjnej są odpowiednie treści.

Aby pozyskać ruch organiczny z Google, maksymalnie (i efektywnie) wydłużyć sesje użytkowników na Twojej stronie WWW i wygenerować jak najwięcej konwersji, potrzebujesz dobrych blogpostów, e-booków, vlogów i dodatkowych, bezpłatnych materiałów, które wyedukują Twojego Klienta jeszcze przed zapisem na uczelnię lub zakupem Twojego produktu. Każdy taki materiał to ogromna wartość dla SEO Twojej domeny i dla brandingu Twojej marki.

landing page branża edukacyjna przykład

Dobrym przykładem prosprzedażowego contentu w branży edukacyjnej i zarazem ze świata online jest landing i opis kursu online “WP dla zielonych” Eweliny Muc o tym, jak tworzyć strony internetowe. W kilka sekund w czasie scrollowania strony dowiemy się, dla kogo są jej kursy, jak wygląda przebieg szkolenia oraz co dokładnie znajduje się w programie nauki. Jest tam też sporo social proof’u: informacja o 3000 kursantów, którzy do tej pory odbyli szkolenie i ich recenzje, a także przykładowe strony WWW, które powstały rękoma absolwentów “WP dla zielonych”. Opisany w ten sposób wybrany kierunek studiów na wyższej uczelni to byłoby coś. Aż chce się zapisać.

2. Optymalizacja strony WWW pod SEO

Dziś algorytm Google na pierwsze strony wyników wyszukiwania “wpuszcza” jedynie witryny, które są mobile-friendly, user-friendly i SEO-friendly. Optymalizacja interfejsu, grafik i video, umieszczonych na stronie, uzupełnione meta dane, czy sprawna mapa strony to absolutny must have w trzeciej dekadzie XXI wieku.

optymalizacja landingu branża edukacyjna przykład

Takim wzorowo zoptymalizowanym landingiem może pochwalić się wydawnictwo Radosława Kotarskiego, Altenberg, które wydaje jego poradniki. Na podstronie produktowej o książce pt. “Inaczej” znajdziemy świetny content (w tym także video), “próbki” książki, kompletny spis treści, social proof w postaci ilości sprzedanych egzemplarzy i FAQ z najczęściej zadawanymi pytaniami (świetny pokarm dla SEO, pełen long-tailowych fraz).

Do tego wszystko zostało stworzone z myślą o mobile-friendly i z przystępnym, wygodnym UX/UI, który na każdym etapie prowadzi do konwersji, czyli zakupu książki. Brawo! Twoja uczelnia lub firma szkoleniowa również tego potrzebuje, wierz nam na słowo!

3. Opisy produktów z frazami long-tail

Jako Klienci chcemy płacić za to, co doskonale rozumiemy i co najlepiej odpowiada naszym potrzebom. To dlatego opisy kierunków studiów w Twojej szkole wyższej lub Twoich produktów edukacyjnych będą miały szczególne znaczenie na Twojej stronie WWW. Każdy opis np. kursu, szkolenia, czy oprogramowania to wysłany na misję “do internetów” handlowiec, który dba o wizerunek i SEO Twojej firmy.

Chyba nie chcesz, aby Twój potencjalny Klient trafił na niego, gdy ten stoi w podartej koszuli, zupełnie nieprzygotowany do rozmowy? Dbałość o opisy produktów to dziś bezwzględny standard. Oczywiście, tylko jeśli chcesz być w TOP 3 w Google i realnie sprzedawać. W przeciwnym razie możesz je sobie odpuścić.

Opisy produktów z odpowiednim nasyceniem fraz long-tailowych generują wartościowy ruch na Twojej stronie WWW i trafiają do internautów realnie zainteresowanych tematyką Twoich szkoleń lub funkcjami Twojego oprogramowania.

4. Słowa kluczowe dla branży edukacyjnej

Reklamy w Google Ads, meta opisy i content na stronie warto tworzyć, wykorzystując do tego wcześniej sprawdzone słowa kluczowe. W końcu musisz wiedzieć, co wpisują w Google Twoi potencjalni Klienci lub studenci, szukając produktów lub usług, podobnych do tych z Twojej oferty.

Słowa kluczowe mogą mieć charakter short-tail, fraz z krótkim ogonem (np. “uczelnia Warszawa”, “kurs online pozycjonowanie”) albo long-tail, tych z długim ogonem (np. “Jakie studia podyplomowe wybrać w HR”, “Najlepszy kurs online o gotowaniu wege”). Krótkie frazy to szansa na dotarcie do większej ilości potencjalnych zainteresowanych, ale i większa konkurencja o wysokie miejsca w organicznym wyszukiwaniu w Google i trudniejsza licytacja w Google Ads. Długie frazy cechują się natomiast mniejszą konkurencyjnością i zwykle docierają do “twardego elektoratu” danego zagadnienia, dzięki czemu efektywniej konwertują.

ubsersuggest słowa kluczowe branża edukacyjna

W wyborze słów kluczowych odpowiednich dla Twojej uczelni lub firmy pomoże Ci narzędzie Neila Patela, Ubersuggest. To tam sprawdzisz, na które słowa warto się pozycjonować organicznie i o które powalczyć w licytacji Google Ads. Jak widać powyżej, aplikacja podpowiada, że fraza “edukacja online” jest łatwa do wypozycjonowania i niedroga, jeśli chodzi o CPC dla B2B: 3,11 PLN.

Ciekawą, bardziej zaawansowaną alternatywą dla Ubersuggest są np. SEMrush lub Senuto. Więcej o tym, jak szukać najlepszych słów kluczowych dla Twojego biznesu z branży L&D przeczytasz w tym wpisie: Słowa kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research.

5. Pozycjonowanie lokalne

Jeśli swój biznes opierasz na szkoleniach stacjonarnych, na które docierają Klienci głównie z Twojej najbliższej okolicy, lub pracujesz na uczelni lub w szkole, w której uczniów i studentów pozyskujesz z kilku najbliższych miast i miejscowości, postaw na pozycjonowanie lokalne i pozycjonowanie w Google Maps. Wskaż systemowi Google, gdzie mieszkają Twoi potencjalni Klienci, a następnie przygotuj strategię i materiały SEO stricte pod ich oczekiwania.

6. Inspiracja działaniami konkurencji

analiza strony branża edukacyjna semrush

Na międzynarodowym rynku warto zwrócić szczególną uwagę na działania Udemy. Po statystykach z SEMrush widać od razu, że “umieją w SEO”. Świetnie synchronizują strategię SEO, działania w Google Ads / FB Ads, content marketing i prowadzenie mediów społecznościowych w jeden duży mechanizm do generowania sprzedaży.

semrush analiza konkurencji branża edukacyjna

Na polskim podwórku z działaniami SEO w branży edukacyjnej sprawnie radzi sobie strefakursow.pl. Wyniki w SEMrush pokazują, że to jedna z najlepiej wypozycjonowanych stron spośród świata edu w Polsce.

7. Social media

Idealną klamrą działań SEO i wsparciem dla pozycjonowania strony WWW szkoły wyższej lub firmy szkoleniowej będą efektywne i efektowne profile w social mediach. Dokładnie w tych serwisach, w których najwięcej czasu spędzają Twoi przyszli studenci lub kursanci. TikTok? Facebook? Instagram? LinkedIn?

Wybierz odpowiednie kanały w social mediach, buduj społeczność wokół swoich treści i postów, a następnie ze smakiem odsyłaj “podgrzanych” zainteresowanych na produktowy landing page lub stronę uczelni.

SEO dla branży edukacyjnej – z agencją, czy bez?

To tylko część z zadań, które prowadzą do wypozycjonowania strony WWW w sieci. Powyższe działania sprawią, że w perspektywie kilkunastu, a nawet kilku miesięcy dostrzeżesz wyraźną różnicę w obrotach Twojej firmy edukacyjnej lub liczebności Twojej uczelni. Chcesz spróbować?

Czujesz, że sam podołasz temu wyzwaniu, czy może chciałbyś zrobić to razem z ekspertami SEO z Delante? Zdecyduj sam i napisz do nas. Jesteśmy do Twojej dyspozycji.

(5)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

Pozycjonowanie stron WWW - to z lepszym lub gorszym skutkiem opanowała już ogromna część polskich agencji SEO i SEO’wców - freelancerów. O wiele większym wyzwaniem okazuje się pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play. Co zrobić, aby Twoja aplikacja dotarła do jak największej ilości użytkowników? Jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej? W tych zadaniach pomoże Ci ASO!

Czytaj więcej
Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Masz blog firmowy i chcesz tworzyć treści, które zainteresują internautów? Tylko skąd masz wiedzieć, czy dany content odpowiada na ich potrzeby? Do oceny możesz wykorzystać liczne narzędzia, dzięki którym sprawdzisz, czego użytkownicy Google szukają w sieci. Pomogą Ci one również upewnić się, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem na stronach konkurencji.

Czytaj więcej