Branża dziecięca online: czym się charakteryzuje?
Z każdym rokiem liczba osób zainteresowanych tematyką parentingową znacznie się zwiększa. Nic dziwnego, internet uznawany jest przez wielu za podstawowe codzienne źródło informacji, zatem do sieci trafia coraz więcej rodziców poszukujących odpowiedzi na pytania: jakie ubranka kupić, na jaki smoczek się zdecydować, która pościel będzie najbezpieczniejsza dla delikatnej skóry malucha, kiedy dziecko powinno zacząć przewracać się z plecków na brzuszek, a kiedy należy rozszerzyć dietę niemowlaka i co do niej włączyć. Pytań jest wiele, lecz liczba odpowiedzi na nie okazuje się jeszcze większa. Internet jest pełen stron serwujących porady i wskazówki dla rodziców czy rekomendacje danych produktów dla dzieci. I wszystko to jest na wyciągnięcie ręki!Sklepy z zabawkami i odzieżą dziecięcą w sieci
Portale skupione wyłącznie na tematyce dziecięcej, blogi prowadzone przez rodziców, fora, a także niezwykle popularne w ostatnim czasie profile w Social Mediach ukierunkowane stricte na problematykę parentingową – to wszystko zawiera się w szeroko pojętej branży dziecięcej online. Osoby interesujące się tematyką rodzicielską nie mogą narzekać na brak dedykowanych im treści. Wręcz przeciwnie, internet jest nimi przepełniony, a z roku na rok zasięg serwisów parentingowych stale rośnie. W 2016 roku liczba użytkowników portali tego typu przekroczyła 8 milionów, podczas gdy dziesięć lat wcześniej było to 659 tysięcy (wg badań Gemius/PBI: http://pbi.org.pl/). Można zatem powiedzieć, że witryny związane z branżą dziecięcą odwiedza obecnie co trzeci internauta. Jedną z większych ról w tym sektorze odgrywają jednak sklepy internetowe sprzedające artykuły dziecięce: odzież, obuwie, akcesoria, mebelki, zabawki itd. I to na ich podstawie widać zmianę, która na przestrzeni lat zaszła w trendach panujących na rynku parentingowym. Jeszcze kilka lat temu największym graczem w branży był Smyk, który już po pierwszym roku funkcjonowania online zanotował 50-procentowy wzrost obrotów w e-biznesie i jego udział w sprzedaży internetowej ogółem wynosił 0,4% (https://mensis.pl/handel-internetowy-w-branzy-dzieciecej/). Na drugim miejscu uplasowało się wówczas Endo, czyli sklep z odzieżą dziecięcą. Co ciekawe, w 2018 roku podium opanowały sklepy sprzedające nie zabawki, nie ubranka, a produkty higieniczne i żywieniowe oraz gadżety okolicznościowe. [caption id="attachment_13793" align="aligncenter" width="750"] Porównanie najpopularniejszych i najlepiej ocenianych sklepów internetowych z produktami dla dzieci: lata 2015 i 2018. Źródło: http://static.opineo.pl/[/caption] Ciężko zatem trafić w odpowiednią niszę w tym sektorze rynku, zważając na to, że konkurencja w samej branży i tak jest spora, a dochodzi do tego także konkurencja pośrednia z innych segmentów e-commerce. Produkty dla dzieci łatwo znaleźć w sklepach online niezwiązanych stricte z tematyką parentingową, np. w księgarniach internetowych czy sklepach z elektroniką. Nie oznacza to jednak, że osiągnięcie sukcesu w tej dziedzinie sprzedaży jest niemożliwe. Wystarczy przyjąć odpowiednią strategię dla swojego sklepu online i konsekwentnie realizować jej poszczególne założenia. Jakie? Przekonajmy się!Grupa docelowa: wykorzystaj jej zaangażowanie
Prowadząc sklep internetowy, należy mieć świadomość tego, że nie ma drugiej tak bardzo zaangażowanej grupy docelowej, jak rodzice czy dziadkowie. Z jednej strony wysokość cen poszczególnych produktów czy mnogość wydatków związanych chociażby z kompletowaniem wyprawki dla noworodka przekłada się na racjonalność podejmowanych decyzji dotyczących zakupów, z drugiej zaś – w żadnej innej branży nie gra się tak łatwo na emocjach potencjalnych kupujących, jak właśnie w branży dziecięcej. Aby dotrzeć we właściwy sposób do określonej grupy docelowej, powinieneś lepiej ją poznać. Skup się na tym, w jakim celu mogli odwiedzić Twoją stronę, jakich produktów potrzebują i jakich treści szukają. Dowiedz się, czy zwracasz się w większości do kobiet czy do mężczyzn i w jakim są oni/one wieku. To pozwoli Ci na stworzenie pewnego wzorca osobowego Twoich potencjalnych klientów, dzięki czemu będziesz w stanie przyjąć konkretny model komunikacji i umieścić w nim swoją markę w odpowiedni sposób. [caption id="attachment_13795" align="aligncenter" width="750"] Kim są użytkownicy portali parentingowych? Źródło: http://pbi.org.pl/ [/caption]Sezonowość w branży parentingowej
Działając branży dziecięcej, należy zwrócić szczególną uwagę na sezonowość sprzedaży poszczególnych produktów. W ciągu roku wyjątkowo zauważalny jest peak sprzedażowy na przełomie listopada i grudnia (mikołajki, Boże Narodzenie), zdarza się także drugi, poprzedzający Dzień Dziecka. To właśnie z powodu wzmożonego zainteresowania danymi produktami, popularność danych słów kluczowych znacznie się zwiększa. Istotne jest zatem, by planując strategię sprzedaży w swoim sklepie internetowym, uwzględnić sezonowość konkretnych grup artykułów, np. klocków LEGO czy zabawek edukacyjnych, tak by odpowiednio wcześniej zadbać – z punktu widzenia SEO – o odpowiednią widoczność odpowiednich podstron w wynikach wyszukiwania oraz – logistycznie – o zaopatrzenie magazynu w dużą liczbę pożądanych w danym okresie produktów. Prowadząc sklep z akcesoriami dziecięcymi, należy pamiętać także o tym, że proces pozycjonowania należy zaplanować ze znacznym wyprzedzeniem ze względu na to, że zamierzone efekty nie będą widoczne z dnia na dzień, czasem nawet nie z tygodnia na tydzień. Planując sprzedaż czapek z daszkiem dla dzieci, pozycjonowanie dla tej konkretnej kategorii należy rozpocząć dużo wcześniej, nawet zimą, mimo że największą popularnością produkt ten będzie cieszył się dopiero w cieplejszych miesiącach. Więcej o SEO dla branży odzieżowej pisaliśmy w artykule: https://delante.pl/branza-odziezowa-jak-poprawic-widocznosc-w-internecie/SEO dla branży dziecięcej
Przy tak dużej liczbie internetowych sklepów z zabawkami, ubrankami dziecięcymi czy akcesoriami dla niemowląt, ciężko zaistnieć na rynku i osiągnąć zadowalające wyniki sprzedaży. Może w tym pomóc odpowiednia strategia SEO, która wpłynie na zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – zwiększenie liczby klientów odwiedzających stronę i w końcu – lepszą sprzedaż. Jakie kroki należy poczynić, by osiągnąć zadowalające efekty?#1 Postaw na precyzję: dobór odpowiednich słów kluczowych
Działania SEO należy rozpocząć od stworzenia bazy słów kluczowych określających działalność Twojego sklepu. Na początku warto skupić się na doborze odpowiednich fraz dla strony głównej (nazwa brandu, określenie profilu witryny, np. sklep z zabawkami, sklep z akcesoriami dla dzieci itp.), następnie dla podstron z kategoriami i najważniejszymi produktami. Zważając na wysoką konkurencyjność w Google dla branży zabawek, ubranek czy akcesoriów dziecięcych, warto skupić się na precyzyjnych frazach long-tail, które sprawią, że użytkownikom łatwiej będzie trafić na Twoją stronę w poszukiwaniu konkretnych produktów. Do podstawowej nazwy produktu typu "buciki dla noworodka" dodaj markę producenta obuwia, nazwę modelu, kolor lub materiał, z którego zostały wykonane. Dzięki temu zwiększysz szansę na sprzedaż danego artykułu. Klient, który trafi na podstronę, poszukując konkretnego produktu, chętniej go kupi, jeśli wynik wyszukiwania dokładnie odpowie na jego zapytanie. [caption id="attachment_13801" align="aligncenter" width="750"] źródło: https://maylily.pl/ [/caption]#2 Postaw na edukację: unikalne treści trafiające do użytkownika
Jednym z najistotniejszych punktów strategii SEO jest nasycenie strony odpowiednią ilością treści. Warto jednak zwrócić uwagę na to, by były to teksty unikalne i zoptymalizowane pod właściwe frazy kluczowe dobrane do poszczególnych podstron czy strony głównej sklepu. Jeśli chodzi o branżę dziecięcą, trzeba przywiązywać dużą wagę do stylu, w jakim będą utrzymane opisy i jakie informacje będą w nich zawarte. Rodzice, kupując coś dla swojej pociechy, chcą mieć pewność, że wybierają dla niej to, co najlepsze. Istotna jest jakość produktu oraz zapewnienie o jego bezpieczeństwie. Czasem wystarczy zamieścić skład materiału, z którego zostało wykonane dane ubranko, czy informację dotyczącą wieku, od jakiego dany artykuł jest dopuszczalny do użytku przez malucha, by przekonać odwiedzającego sklep do dokonania zakupu. W przypadku sklepu z artykułami dziecięcymi dobrym pomysłem jest także regularne prowadzenie bloga. Można go wykorzystać jako reklamę artykułów, na których sprzedaży aktualnie Ci zależy, a ponadto zwiększyć zaufanie użytkowników do Twojej strony. Jak już wspomniałam, rodzice przywiązują dużą wagę do tego, by produkty kupowane dla ich pociech były jak najlepszej jakości, dlatego chętnie sięgają po publikacje typu “Jaką czapkę wybrać dla noworodka?”, “Wiosenna wyprawka dla dziecka” itp. Wymyślając tematy na wpisy blogowe, możesz posiłkować się narzędziem Google Trends, które wskaże, co najchętniej wyszukują użytkownicy w danej porze roku.#3 Daj się znaleźć, czyli właściwa optymalizacja strony
Stworzenie unikalnych treści na stronę nie wystarczy, by została ona odpowiednio wypozycjonowana. Należy skupić się na zapleczu technicznym witryny, a dokładniej na:- optymalizacji tekstów na stronie głównej, kategoriach i najważniejszych produktach, z uwzględnieniem stworzenia i zoptymalizowania pod właściwe frazy kluczowe nagłówków H1–H6
- optymalizacji znaczników title i meta description
- optymalizacji grafik zamieszczonych na stronie – powinny mieć one odpowiednią wagę (nie większą niż 200 KB), posiadać atrybuty ALT zoptymalizowane pod frazy kluczowe oraz przyjazne URL-e
- opracowaniu przekierowań 301
- wyeliminowaniu błędów 404 (“Nie znaleziono strony”) – pamiętaj, o tym, by nie usuwać podstrony z produktem, który został wycofany ze sprzedaży, a umieścić na niej komunikat “Produkt chwilowo niedostępny”
- zwiększeniu prędkości ładowania strony
#4 Właściwe zaplecze linkowe i linkowanie wewnętrzne
By wspomóc działania on-site, należy stworzyć odpowiednie zaplecze linkowe dla witryny, tzn. pozyskać odpowiednio dużą liczbę odnośników prowadzących na stronę sklepu. Zwróć uwagę na to, by pochodziły one z domen o wysokim wskaźniku Domain Authority i były one zróżnicowane. Wartościowe linki najlepiej pozyskać z:- katalogów stron
- artykułów sponsorowanych
- wpisów gościnnych
- postów na forach internetowych związanych z branżą dziecięcą – dyskusje na forach cieszą się sporą popularnością wśród rodziców
- mediów społecznościowych