.animate-view{opacity: 1 !important;}

Branża dziecięca online. Jak ją pozycjonować?

9min.

Komentarze:0

Branża dziecięca online. Jak ją pozycjonować?
08 marca 2021
Branża parentingowa to jeden z największych i najprężniej rozwijających się sektorów na rynku e-commerce. Bardzo konkurencyjny, a przy tym niezwykle atrakcyjny, gwarantuje szerokie pole do działania wielu polskim firmom produkującym i/lub sprzedającym asortyment dla dzieci, niemowląt, a także ich rodziców.

9min.

Komentarze:0

Wyjątkowo ciekawa branża, wymagająca od przedsiębiorców odpowiednich działań w sferze online. W związku z tym, że tematyka związana z rodzicielstwem w ostatnim czasie święci swoje sukcesy, a co za tym idzie, konkurencja w tym sektorze jest ogromna, warto wiedzieć, w jaki sposób zaistnieć na rynku parentingowym, wyróżnić się na tle pozostałych sklepów i dotrzeć do sprecyzowanej, bardzo wymagającej grupy docelowej.

Branża dziecięca online: czym się charakteryzuje?

Z każdym rokiem liczba osób zainteresowanych tematyką parentingową znacznie się zwiększa. Nic dziwnego, internet uznawany jest przez wielu za podstawowe codzienne źródło informacji, zatem do sieci trafia coraz więcej rodziców poszukujących odpowiedzi na pytania: jakie ubranka kupić, na jaki smoczek się zdecydować, która pościel będzie najbezpieczniejsza dla delikatnej skóry malucha, kiedy dziecko powinno zacząć przewracać się z plecków na brzuszek, a kiedy należy rozszerzyć dietę niemowlaka i co do niej włączyć. Pytań jest wiele, lecz liczba odpowiedzi na nie okazuje się jeszcze większa. Internet jest pełen stron serwujących porady i wskazówki dla rodziców czy rekomendacje danych produktów dla dzieci. I wszystko to jest na wyciągnięcie ręki!

Sklepy z zabawkami i odzieżą dziecięcą w sieci

Portale skupione wyłącznie na tematyce dziecięcej, blogi prowadzone przez rodziców, fora, a także niezwykle popularne w ostatnim czasie profile w Social Mediach ukierunkowane stricte na problematykę parentingową – to wszystko zawiera się w szeroko pojętej branży dziecięcej online. Osoby interesujące się tematyką rodzicielską nie mogą narzekać na brak dedykowanych im treści. Wręcz przeciwnie, internet jest nimi przepełniony, a z roku na rok zasięg serwisów parentingowych stale rośnie. W 2016 roku liczba użytkowników portali tego typu przekroczyła 8 milionów, podczas gdy dziesięć lat wcześniej było to 659 tysięcy (wg badań Gemius/PBI: http://pbi.org.pl/). Można zatem powiedzieć, że witryny związane z branżą dziecięcą odwiedza obecnie co trzeci internauta. Jedną z większych ról w tym sektorze odgrywają jednak sklepy internetowe sprzedające artykuły dziecięce: odzież, obuwie, akcesoria, mebelki, zabawki itd. I to na ich podstawie widać zmianę, która na przestrzeni lat zaszła w trendach panujących na rynku parentingowym. Jeszcze kilka lat temu największym graczem w branży był Smyk, który już po pierwszym roku funkcjonowania online zanotował 50-procentowy wzrost obrotów w e-biznesie i jego udział w sprzedaży internetowej ogółem wynosił 0,4% (https://mensis.pl/handel-internetowy-w-branzy-dzieciecej/). Na drugim miejscu uplasowało się wówczas Endo, czyli sklep z odzieżą dziecięcą. Co ciekawe, w 2018 roku podium opanowały sklepy sprzedające nie zabawki, nie ubranka, a produkty higieniczne i żywieniowe oraz gadżety okolicznościowe. pozycjonowanie branży dziecięcej - największe sklepy [caption id="attachment_13793" align="aligncenter" width="750"]branża dziecięca w internecie Porównanie najpopularniejszych i najlepiej ocenianych sklepów internetowych z produktami dla dzieci: lata 2015 i 2018. Źródło: http://static.opineo.pl/[/caption] Ciężko zatem trafić w odpowiednią niszę w tym sektorze rynku, zważając na to, że konkurencja w samej branży i tak jest spora, a dochodzi do tego także konkurencja pośrednia z innych segmentów e-commerce. Produkty dla dzieci łatwo znaleźć w sklepach online niezwiązanych stricte z tematyką parentingową, np. w księgarniach internetowych czy sklepach z elektroniką. Nie oznacza to jednak, że osiągnięcie sukcesu w tej dziedzinie sprzedaży jest niemożliwe. Wystarczy przyjąć odpowiednią strategię dla swojego sklepu online i konsekwentnie realizować jej poszczególne założenia. Jakie? Przekonajmy się!

Grupa docelowa: wykorzystaj jej zaangażowanie

Prowadząc sklep internetowy, należy mieć świadomość tego, że nie ma drugiej tak bardzo zaangażowanej grupy docelowej, jak rodzice czy dziadkowie. Z jednej strony wysokość cen poszczególnych produktów czy mnogość wydatków związanych chociażby z kompletowaniem wyprawki dla noworodka przekłada się na racjonalność podejmowanych decyzji dotyczących zakupów, z drugiej zaś – w żadnej innej branży nie gra się tak łatwo na emocjach potencjalnych kupujących, jak właśnie w branży dziecięcej. Aby dotrzeć we właściwy sposób do określonej grupy docelowej, powinieneś lepiej ją poznać. Skup się na tym, w jakim celu mogli odwiedzić Twoją stronę, jakich produktów potrzebują i jakich treści szukają. Dowiedz się, czy zwracasz się w większości do kobiet czy do mężczyzn i w jakim są oni/one wieku. To pozwoli Ci na stworzenie pewnego wzorca osobowego Twoich potencjalnych klientów, dzięki czemu będziesz w stanie przyjąć konkretny model komunikacji i umieścić w nim swoją markę w odpowiedni sposób. [caption id="attachment_13795" align="aligncenter" width="750"]Branża parentingowa w internecie - odbiorcy Kim są użytkownicy portali parentingowych? Źródło: http://pbi.org.pl/ [/caption]

Sezonowość w branży parentingowej

Działając branży dziecięcej, należy zwrócić szczególną uwagę na sezonowość sprzedaży poszczególnych produktów. W ciągu roku wyjątkowo zauważalny jest peak sprzedażowy na przełomie listopada i grudnia (mikołajki, Boże Narodzenie), zdarza się także drugi, poprzedzający Dzień Dziecka. To właśnie z powodu wzmożonego zainteresowania danymi produktami, popularność danych słów kluczowych znacznie się zwiększa. Istotne jest zatem, by planując strategię sprzedaży w swoim sklepie internetowym, uwzględnić sezonowość konkretnych grup artykułów, np. klocków LEGO czy zabawek edukacyjnych, tak by odpowiednio wcześniej zadbać – z punktu widzenia SEO – o odpowiednią widoczność odpowiednich podstron w wynikach wyszukiwania oraz – logistycznie – o zaopatrzenie magazynu w dużą liczbę pożądanych w danym okresie produktów. Sezonowość branży zabawek - google trends Prowadząc sklep z akcesoriami dziecięcymi, należy pamiętać także o tym, że proces pozycjonowania należy zaplanować ze znacznym wyprzedzeniem ze względu na to, że zamierzone efekty nie będą widoczne z dnia na dzień, czasem nawet nie z tygodnia na tydzień. Planując sprzedaż czapek z daszkiem dla dzieci, pozycjonowanie dla tej konkretnej kategorii należy rozpocząć dużo wcześniej, nawet zimą, mimo że największą popularnością produkt ten będzie cieszył się dopiero w cieplejszych miesiącach. Więcej o SEO dla branży odzieżowej pisaliśmy w artykule: https://delante.pl/branza-odziezowa-jak-poprawic-widocznosc-w-internecie/ Sezonowość ubrania dziecięce

SEO dla branży dziecięcej

Przy tak dużej liczbie internetowych sklepów z zabawkami, ubrankami dziecięcymi czy akcesoriami dla niemowląt, ciężko zaistnieć na rynku i osiągnąć zadowalające wyniki sprzedaży. Może w tym pomóc odpowiednia strategia SEO, która wpłynie na zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – zwiększenie liczby klientów odwiedzających stronę i w końcu – lepszą sprzedaż. Jakie kroki należy poczynić, by osiągnąć zadowalające efekty?

#1 Postaw na precyzję: dobór odpowiednich słów kluczowych

Działania SEO należy rozpocząć od stworzenia bazy słów kluczowych określających działalność Twojego sklepu. Na początku warto skupić się na doborze odpowiednich fraz dla strony głównej (nazwa brandu, określenie profilu witryny, np. sklep z zabawkami, sklep z akcesoriami dla dzieci itp.), następnie dla podstron z kategoriami i najważniejszymi produktami. Zważając na wysoką konkurencyjność w Google dla branży zabawek, ubranek czy akcesoriów dziecięcych, warto skupić się na precyzyjnych frazach long-tail, które sprawią, że użytkownikom łatwiej będzie trafić na Twoją stronę w poszukiwaniu konkretnych produktów. Do podstawowej nazwy produktu typu "buciki dla noworodka" dodaj markę producenta obuwia, nazwę modelu, kolor lub materiał, z którego zostały wykonane. Dzięki temu zwiększysz szansę na sprzedaż danego artykułu. Klient, który trafi na podstronę, poszukując konkretnego produktu, chętniej go kupi, jeśli wynik wyszukiwania dokładnie odpowie na jego zapytanie. [caption id="attachment_13801" align="aligncenter" width="750"]Branża dziecięca - opisy produktów źródło: https://maylily.pl/ [/caption]

#2 Postaw na edukację: unikalne treści trafiające do użytkownika

Jednym z najistotniejszych punktów strategii SEO jest nasycenie strony odpowiednią ilością treści. Warto jednak zwrócić uwagę na to, by były to teksty unikalne i zoptymalizowane pod właściwe frazy kluczowe dobrane do poszczególnych podstron czy strony głównej sklepu. Jeśli chodzi o branżę dziecięcą, trzeba przywiązywać dużą wagę do stylu, w jakim będą utrzymane opisy i jakie informacje będą w nich zawarte. Rodzice, kupując coś dla swojej pociechy, chcą mieć pewność, że wybierają dla niej to, co najlepsze. Istotna jest jakość produktu oraz zapewnienie o jego bezpieczeństwie. Czasem wystarczy zamieścić skład materiału, z którego zostało wykonane dane ubranko, czy informację dotyczącą wieku, od jakiego dany artykuł jest dopuszczalny do użytku przez malucha, by przekonać odwiedzającego sklep do dokonania zakupu. SEo branża dziecięca - opis produktu W przypadku sklepu z artykułami dziecięcymi dobrym pomysłem jest także regularne prowadzenie bloga. Można go wykorzystać jako reklamę artykułów, na których sprzedaży aktualnie Ci zależy, a ponadto zwiększyć zaufanie użytkowników do Twojej strony. Jak już wspomniałam, rodzice przywiązują dużą wagę do tego, by produkty kupowane dla ich pociech były jak najlepszej jakości, dlatego chętnie sięgają po publikacje typu “Jaką czapkę wybrać dla noworodka?”, “Wiosenna wyprawka dla dziecka” itp. Wymyślając tematy na wpisy blogowe, możesz posiłkować się narzędziem Google Trends, które wskaże, co najchętniej wyszukują użytkownicy w danej porze roku.

#3 Daj się znaleźć, czyli właściwa optymalizacja strony

Stworzenie unikalnych treści na stronę nie wystarczy, by została ona odpowiednio wypozycjonowana. Należy skupić się na zapleczu technicznym witryny, a dokładniej na:
  • optymalizacji tekstów na stronie głównej, kategoriach i najważniejszych produktach, z uwzględnieniem stworzenia i zoptymalizowania pod właściwe frazy kluczowe nagłówków H1–H6
  • optymalizacji znaczników title i meta description
  • optymalizacji grafik zamieszczonych na stronie – powinny mieć one odpowiednią wagę (nie większą niż 200 KB), posiadać atrybuty ALT zoptymalizowane pod frazy kluczowe oraz przyjazne URL-e
  • opracowaniu przekierowań 301
  • wyeliminowaniu błędów 404 (“Nie znaleziono strony”) – pamiętaj, o tym, by nie usuwać podstrony z produktem, który został wycofany ze sprzedaży, a umieścić na niej komunikat “Produkt chwilowo niedostępny”
  • zwiększeniu prędkości ładowania strony
Sklep dziecięcy - optymalizacja Warto także posiłkować się tzw. linkowaniem wewnętrznym. Dzięki niemu zwrócisz uwagę użytkownika na inne produkty należące do tej samej lub podobnej kategorii co przeglądany akurat przez niego artykuł a także wzmocnisz linkowaną stronę. Linkuj w opisach produktów i kategorii, a także zastanów się nad stworzeniem osobnych sekcji na stronie “Produkty podobne” czy “Inni kupili także”. Branża dziecięca - cross selling

#4 Właściwe zaplecze linkowe i linkowanie wewnętrzne

By wspomóc działania on-site, należy stworzyć odpowiednie zaplecze linkowe dla witryny, tzn. pozyskać odpowiednio dużą liczbę odnośników prowadzących na stronę sklepu. Zwróć uwagę na to, by pochodziły one z domen o wysokim wskaźniku Domain Authority i były one zróżnicowane. Wartościowe linki najlepiej pozyskać z:
  • katalogów stron
  • artykułów sponsorowanych
  • wpisów gościnnych
  • postów na forach internetowych związanych z branżą dziecięcą – dyskusje na forach cieszą się sporą popularnością wśród rodziców
  • mediów społecznościowych

#5 Social Media i fenomen Instagrama

Social Media to skuteczne źródło do pozyskiwania linków zewnętrznych. Ale nie tylko! To miejsce, w którym w łatwy i przyjemny sposób możesz promować swój sklep, nawiązując przy tym bezpośredni kontakt ze swoimi klientami. Wpływa to na wzmocnienie wizerunku marki i jej wiarygodności. Co ważne, to użytkownicy z własnego wyboru decydują się na uczestnictwo w życiu brandu, lajkując profile, komentując zdjęcia, biorąc udział w konkursach, rozdaniach i ankietach. Wykorzystaj to i pokaż im, że warto Ci zaufać i wybrać produkty sprzedawane w Twoim sklepie! [caption id="attachment_13809" align="aligncenter" width="750"]branża dziecięca - facebook źródło: https://www.facebook.com/MayLilypl/[/caption] Media społecznościowe, w których niewątpliwie warto się udzielać, to Facebook, Twitter, YouTube i Instagram. Te dwa ostatnie kanały cieszą się szczególnie dużą sympatią wśród rodziców. Filmiki instruktażowe, skupione na porównywaniu poszczególnych akcesoriów dziecięcych lub promujące konkretne produkty to strzał w dziesiątkę! Możesz stworzyć vloga sygnowanego marką swojego sklepu i co jakiś czas zamieszczać na nim filmy – nie muszą być długie, a nawet im krótsze, tym lepsze! Rodzice maluchów nie mają zazwyczaj czasu na oglądanie kilkunastominutowych produkcji. [caption id="attachment_13811" align="aligncenter" width="750"]Branża dziecięca - filmy źródło: https://www.youtube.com/channel/UCzbedVOPy_ZfzONn_xLVbHQ/[/caption] Co ważne, to na Instagramie branża dziecięca odnotowuje największy boom. Można powiedzieć, że wykształciła się tam pewna minispołeczność tzw. instamam, które chętnie dzielą się z innymi zdjęciami swoich pociech, ich ubranek, posiłków, akcesoriów itp. Wymieniają się doświadczeniami, radami, rekomendacjami. Warto zatem wejść w ten świat i pokazać się instarodzicom z jak najlepszej strony! Przekonaj ich do tego, że Twoje produkty są warte uwagi, pozostają bezpieczne dla dzieci i są jak najlepszej jakości. branża parentingowa - instagram Postaraj się nawiązać współpracę z influencerami, których w branży parentingowej nie brakuje. Przez lata budują oni swoją wiarygodność i osobistą relację ze swoimi odbiorcami, dzieląc się z nimi wydarzeniami ze swojego codziennego życia. Pomyśl, jak świetnie zadziała promocja na ich profilu – kiedy inni rodzice zobaczą Twój produkt na zdjęciu opatrzonym opisem polecającym, sami także chętniej po niego sięgną. Możecie także zorganizować wspólny konkurs czy tzw. rozdanie. Sprawdź, jak pozytywnie wpłynie to na promocję Twojego sklepu.

Podsumowanie

Branża dziecięca to niezwykle obszerny sektor na rynku e-commerce. Daje wiele możliwości działania, jednak należy wiedzieć, w jaki sposób je wykorzystać i przekuć w sukces swojego sklepu internetowego. Zadbaj o odpowiednie działania SEO – zarówno właściwe optymalizacje na stronie, jak i dobrej jakości zaplecze linkowe – postaw na współpracę z influencerami, pokaż się w Social Mediach i przekonaj się, jak świetne efekty możesz osiągnąć, stawiając na skuteczną strategię dla swojego sklepu online.
Sprawdź nasz poradnik - pozycjonowanie stron!
Autor
Kinga Ochojska Delante
Autor
Kinga Ochojska

SEO Specialist

W Delante od października 2018 roku. Kiedyś zapalona studentka edytorstwa, teraz – szczęśliwa absolwentka. Dobrze wie, gdzie wstawić przecinek i gdzie smacznie zjeść w Krakowie (i w Warszawie!). Frela ze Ślonska na emigracji w stolicy, miłośniczka snu, kotletów z szałotym i Friendsów. Wychodzi na dwór, nie na pole.

Autor
Kinga Ochojska Delante
Autor
Kinga Ochojska

SEO Specialist

W Delante od października 2018 roku. Kiedyś zapalona studentka edytorstwa, teraz – szczęśliwa absolwentka. Dobrze wie, gdzie wstawić przecinek i gdzie smacznie zjeść w Krakowie (i w Warszawie!). Frela ze Ślonska na emigracji w stolicy, miłośniczka snu, kotletów z szałotym i Friendsów. Wychodzi na dwór, nie na pole.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM