- Wyszukiwarka – do czego służy?
- Wyszukiwarka wewnętrzna w sklepie
- Wyszukiwarka w e-commerce a SEO
- Dbaj o wyszukiwarkę w Twoim sklepie internetowym!
Wyszukiwarka – do czego służy?
Żeby wyszukiwać w Google treść wyłącznie na danej stronie, użyj: site:adresstrony.pl szukana fraza.
Przykład takiego zapytania możesz zobaczyć poniżej:
Co ciekawe, często takie wyszukiwanie jest szybsze i skuteczniejsze, niż korzystanie z rozwiązania dostępnego na stronie. Pamiętaj jednak, że bazując na Google, przeszukujesz wyłącznie podstrony zindeksowane przez tę wyszukiwarkę, a nie wszystkie treści dostępne w witrynie.
Wyszukiwarka wewnętrzna w sklepie
Jeśli tylko wyszukiwarka w sklepie internetowym jest dopracowana, to łatwo znajdziesz to, czego potrzebujesz. Oto, jakie są największe zalety dobrej wyszukiwarki wewnętrznej w sklepie online:- Ułatwia odnajdywanie produktów i treści.
- Umożliwia analizowanie poszukiwanych fraz i zaproponowanie odpowiednich produktów internautom.
- Podpowiada użytkownikom, czego szukają już po wpisaniu przez nich kilku znaków.
Skuteczna wyszukiwarka w sklepie
- Radzenie sobie z literówkami czy z błędami ortograficznymi – jeśli zerkniesz do Google Search Console na frazy, po których internauci trafili na Twoją stronę, to zapewne zobaczysz, że wiele z nich jest niepoprawnie napisanych. Mimo to, użytkownicy sieci znaleźli się na stronie sklepu, gdyż Google poradziło sobie z niewłaściwie sformułowanym zapytaniem. Tak samo powinno to wyglądać w przypadku wyszukiwarki w sklepie internetowym. Zerknij poniżej na rezultaty dla zapytania „kórtka”. Wyszukiwarka sklepu wyświetliła oczekiwane wyniki.
- Autouzupełnianie – często szukamy jakiegoś produktu, ale nie do końca pamiętamy, jaka jest jego nazwa. Wtedy przydaje się autouzupełnianie. Wystarczy, że zaczniesz wpisywać pierwsze znaki szukanej frazy, a wyszukiwarka sklepu wyświetli Ci podpowiedzi odnośnie do tego, czego poszukujesz. Dobrym przykładem jest sklep Livro.pl, gdzie od razu pojawiają się propozycje tego, czego moglibyśmy szukać, odnośniki do produktów i sugestie kategorii, do których może należeć dany produkt.
- Filtrowanie wyników – kiedy już klikniesz „Szukaj”, wyniki powinny pojawić się jak najszybciej i dawać możliwość filtrowania, żeby ułatwić Ci odnalezienie dokładnie tego, na czym Ci zależy. Po wyszukaniu frazy „Remigiusz” wspomniana księgarnia internetowa dała do wyboru kategorie, do których zaliczają się szukane produkty. Kolejną opcją jest filtrowanie – można uszeregować wyniki alfabetycznie, według daty premiery, od najwyższej czy od najniższej ceny. Sprawdza się to szczególnie wtedy, kiedy nie do końca wiesz, co chcesz kupić.
- Obsługa synonimów – wyszukiwarka wewnętrzna w sklepie powinna radzić sobie z tym, że internauta może nazwać dany produkt, korzystając z synonimu. Np. po wpisaniu frazy „notebook”, sklep X-kom.pl proponuje również wyszukiwanie frazy „laptop”. Przy okazji wyszukiwarka wyświetla także rekomendowane produkty.
- Brak pustych wyników – użytkownikowi nie powinna się wyświetlić wyłączne pusta strona wyszukiwania w przypadku, gdy nie ma w sklepie produktów, które pasują do jego zapytania. Zerknij na poniższy przykład - sklep proponuje internaucie produkty, których ten być może szuka.
- Automatyczne przekierowanie na produkt – jest to bardzo ciekawe rozwiązanie. Od razu trafisz na podstronę danego produktu w sklepie, jeśli jest on jedynym, który pasuje do danej frazy. Skraca to proces poszukiwań.
- Widoczność – użytkownik nie może mieć problemów z odnalezieniem wyszukiwarki. Koniecznie sprawdź, czy w Twoim sklepie jest ona dobrze widoczna, w zależności od tego, z jakiego urządzenia korzystasz. Wyszukiwarka powinna się znajdować w górnej części strony. Umieszczenie jej gdzieś indziej może spowodować irytację użytkownika i zamknięcie przez niego witryny. Najlepiej, żeby w jej polu widniała podpowiedź, do czego służy ta przestrzeń.
Wyszukiwarka w sklepie internetowym a SEO
- Blokadę indeksacji wyników wyszukiwania – rezultaty te stanowią automatycznie generowaną treść, która nie ma żadnej wartości merytorycznej dla użytkowników. Jest to content zebrany ze strony, ale przedstawiony w innej formie. Nie powinno się go indeksować. Może to spowodować wyższy poziom duplikacji wewnętrznej. Indeksowanie takich stron może również sprawić, że źle wykorzystasz crawl budżet. Tzn. Google zindeksuje bezwartościowe podstrony, a może nie odnaleźć contentu, który ma dla Ciebie dużo większe znaczenie.
- Wykorzystanie fraz, których szukają użytkownicy – jeśli tylko wyszukiwarka jest odpowiednio zaprojektowana, to w Google Analytics (GA) możesz sprawdzić, co wyszukują Twoi użytkownicy. Po zalogowaniu się do statystyk danej witryny w GA, wybierz „Zachowania”, a następnie „Wyszukiwanie w witrynie”.