.animate-view{opacity: 1 !important;}

Księgarnie internetowe: jak zwiększyć ich widoczność w sieci?

15min.

Komentarze:2

Księgarnie internetowe: jak zwiększyć ich widoczność w sieci?
16 maja 2022
Od lat słyszy się o tym, jak źle się dzieje w polskiej branży wydawniczej. Czytelnictwo z roku na rok ma się coraz gorzej, a statystyki uparcie przekazują zatrważające informacje: tylko dwóch na pięciu Polaków przeczytało choć jedną książkę w ciągu dwunastu miesięcy. Katastrofa? Ujęcie tego zjawiska w ten sposób nie będzie przesadą.

15min.

Komentarze:2

Nie chodzi tutaj wyłącznie o ocenę samego społeczeństwa stroniącego od książek, a o to, w jaki sposób niski poziom czytelnictwa w Polsce przekłada się na sytuację w branży wydawniczej i księgarskiej. Mogłoby się wydawać, że w obliczu tak pesymistycznie nastrajających danych jakakolwiek działalność na rynku książki mija się z celem, podczas gdy z każdym rokiem liczba księgarni online stale rośnie! Dlaczego? Sprawdźmy to!

Branża wydawnicza w Polsce: fakty i mity

Stan czytelnictwa w Polsce utrzymuje się od kilku lat na podobnym poziomie. Z jednej strony to dobrze – wyraźny spadek, który miał miejsce w latach 2004–2008, się zatrzymał. Z drugiej strony – wynik wciąż pozostawia wiele do życzenia, kiedy porównamy go z wynikami innych krajów, chociażby naszych bliskich sąsiadów, Czechów, gdzie na czytaniu spędza się średnio ponad siedem godzin w tygodniu (źródło: http://booknews.pl/). W 2018 roku zaledwie 37% polskich respondentów zadeklarowało, że przeczytało przynajmniej jedną książkę w przeciągu dwunastu miesięcy. Biblioteka Narodowa, która odpowiada za to badanie, zaznacza, że różnica jednego punktu procentowego w porównaniu z poprzednim roku mieści się w marginesie błędu pomiaru. Zatem sytuacja ani się nie polepszyła, ani nie pogorszyła.

Co ciekawe, Polacy coraz chętniej kupują książki. Wolą mieć własne egzemplarze na półce zamiast wypożyczać je z biblioteki czy pożyczać od znajomych. Oznacza to, że zmieniają się nawyki czytelników, a także ich oczekiwania. Wzrasta znaczenie nowości wydawniczych – są one pożądane, stają się czymś, co trzeba mieć i warto się tym pochwalić (np. w Social Mediach, ale o tym później). W 2018 roku wyraźnie wzrosło znaczenie zakupów książkowych. Nic dziwnego zatem, że w sieci pojawia się coraz więcej miejsc, w których można dostać bestsellerowe tytuły, i to w bardzo atrakcyjnych cenach!

Książki w internecie

Na szeroko pojęty temat książek w sieci składają się strony internetowe wydawnictw, blogi czytelnicze, portale i fora dedykowane miłośnikom czytania, a także księgarnie online. Wyniki zaprezentowane przez Bibliotekę Narodową pokazują jasno, że czyta niewielu Polaków, jednak trzeba zwrócić uwagę na to, że ci, którzy sięgają po książki chętnie i często, równie entuzjastycznie podchodzą do ich zakupu, i to nie tylko w placówkach stacjonarnych. Obecnie w Polsce jest zarejestrowanych niecałe dwa tysiące księgarń niezależnych, z czego aż 20% to duże sieci księgarskie. Coraz więcej małych firm decyduje się na zamknięcie swoich sklepów fizycznych – w samym okresie 2017/2018 z rynku zniknęło niemalże 400 placówek (źródło: https://obk.pik.org.pl/).

Wzrost znaczenia księgarni online

Inaczej sprawa ma się w internecie. Od 2016 roku widać wyraźny wzrost zainteresowania książkowymi zakupami online. Polscy internauci kupują coraz więcej lektur i wydają na nie coraz to wyższe kwoty. Nic dziwnego zatem, że w księgarniach internetowych dostrzeżono wyjątkowy potencjał i z każdym rokiem jest ich coraz więcej.

Jak w przypadku innych sklepów internetowych, księgarnie online kuszą swoich klientów wieloma udogodnieniami, których nie znajdą oni w placówkach stacjonarnych. Wygodny system wyszukiwania, szeroka oferta tytułów dostępnych od ręki i w końcu – najważniejsza kwestia – cena: zazwyczaj niższa od tej zamieszczonej na książce znajdującej się na sklepowej półce. To właśnie ona okazuje się kluczowa w momencie podejmowania decyzji przez kupującego. Co ciekawe, nie tylko koszt samej książki ma znaczenie, lecz także należy zadbać o atrakcyjną cenę dostawy. Wielu czytelników woli dłużej zaczekać na zamówioną lekturę, jeśli tylko będą mogli zapłacić za nią mniej. Warto zatem zapewnić w swojej księgarni online sprawny i przystępny cenowo sposób doręczania przesyłek, a także umożliwić swoim klientom możliwość bezpłatnego odbioru osobistego.

Księgarnie internetowe: jak zaistnieć w sieci?

W związku z rosnącą popularnością sprzedaży online w ogóle, w sieci z każdym rokiem powstaje też coraz więcej księgarń internetowych. Jak jednak konkurować z wielkimi graczami typu Empik czy platformy sprzedażowe należące do popularnych wydawnictw, takich jak np. Wydawnictwo Literackie? Tworząc księgarnię online, powinieneś zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii, jeśli chcesz, by zaistniała ona na internetowym rynku książki i zaczęła przynosić zysk. Wspomnieliśmy już o konkurencyjnych cenach czy wygodnym systemie dostawy. Na czym jeszcze skupić się na początku działalności?

SEO dla księgarni - najwięksi gracze na rynku

Najważniejsi gracze na internetowym rynku księgarskim i wydawniczym. źródło: https://kultura.onet.pl/

Sezonowość w branży wydawniczej

Tak, także i w tej branży można zauważyć zjawisko tzw. sezonowości. Nie jest ono jednak aż tak odczuwalne, ponieważ przez większość roku książki sprzedają się w miarę równo. Na tle pozostałych miesięcy wyróżniają się jednak znacznie listopad i grudzień. Wtedy odnotowuje się zauważalny wzrost, bo sprzedawane wówczas produkty stanową nawet i jedną trzecią wszystkich transakcji w skali całego roku. Nie jest to jednak żadna rewelacja, ponieważ ze względu na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to zdecydowanie najgorętszy czas handlowy w większości branż na rynku. Dokładając do tego najważniejszą internetową wyprzedaż roku, czyli Black Friday – a coraz częściej już Black Weekend, otrzymujemy najlepszy wynik sprzedażowy na tle pozostałych miesięcy. Warto zatem odpowiednio wcześniej przygotować się na ten czas i zadbać o uzupełnienie asortymentu o najbardziej pożądane artykuły, tj. najpopularniejsze tytuły. Postaw na atrakcyjne rabaty, darmową przesyłkę czy gratisy. Pamiętaj, że Twoi klienci będą szczególnie wymagający w tym czasie, dlatego zapewnij im to, na co liczą, nie dając odejść im do konkurencji.

Na popularność danych tytułów w konkretnym czasie wpływają także filmowe premiery. Ekranizacje znacznie przekładają się na wzrost zainteresowania książkowym pierwowzorem. Warto zatem śledzić kinowe zapowiedzi, by odpowiednio wcześniej rozpocząć działania promocyjne. Dobrym przykładem jest chociażby „After”, seria książek, na podstawie której stworzono film mający swoją premierę w Polsce 12 kwietnia. Jak widać na poniższym wykresie, w tym też czasie częstotliwość wyszukiwania frazy wyraźnie wzrosła.

Google trends dla frazy "after książka"

Książki: jak szukają ich użytkownicy?

Rozpoczynając swoją działalność w internetowej sprzedaży książek, warto na początku skupić się na kilku tytułach, najpopularniejszych wśród użytkowników. Dzięki nim łatwiej będzie Ci zaistnieć w sieci – prościej bowiem pracować na paru podstronach niż od razu na dziesiątkach czy setkach, a nawet tysiącach, co zresztą w startowej fazie jest wręcz niewykonalne. Zazwyczaj ruch w księgarniach online dla podstron z konkretnymi produktami generowany jest głównie z fraz na długi ogon (O zaletach takiego pozycjonowania pisaliśmy w jednym ze wcześniejszych wpisów:  https://delante.pl/pozycjonowanie-szerokie-jakie-ma-zalety/). Warto zatem zoptymalizować te podstrony pod konkretne słowa kluczowe, dzięki którym będą się one wyświetlać na jak największą liczbę fraz popularnych wśród użytkowników.

Long tail - wyszukiwania w google trends SEO dla wydawnictw - wyszukiwanie long tail

Jak Woblink, platforma z e-bookami i czytnikami, dba o swoją widoczność w internecie? Dlaczego korzystają z SEO? Jakie trendy widzą w marketingu e-commerce? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Aleksandrą Plewą, Marketing Manager w Woblink!

SEO dla księgarni internetowych

Jeśli chodzi o branżę książkową, w obliczu sporej konkurencji trudno być widzialnym w sieci w zadowalającym stopniu, nie stawiając na skuteczne działania SEO. Co zrobić, by nie tylko osiągnąć zadowalające wyniki sprzedaży, ale także zyskać zaufanie klientów i sprawić, by często i chętnie wracali do Twojej księgarni internetowej? Zastosuj się do poniższych wytycznych, a zobaczysz, jak świetne efekty możesz osiągnąć!

Jeżeli chcesz wdrożyć SEO w Twojej stronie internetowej, sprawdź nasz poradnik: Pozycjonowanie stron.

Działasz też stacjonarnie? Pokaż to!

Jeśli księgarnia internetowa jest dodatkowym kanałem sprzedaży, czyli prowadzisz także sklep stacjonarny, nie zapomnij, by zamieścić taką informację na swojej stronie! Warto o tym pamiętać, ponieważ dla wielu klientów może okazać się to kluczową informacją. Część z nich na pewno chętnie skorzysta z możliwości osobistego odbioru zamówienia, przez co zaoszczędzą na kosztach przesyłki, a będą mieli pewność, że wybrane tytuły będą już na nich czekać.

Zadbaj także o przejrzysty profil Twojej księgarni stacjonarnej w Google Moja Firma. Dzięki temu bezpłatnemu narzędziu w prosty sposób możesz ułatwić użytkownikom dotarcie do Ciebie, a co więcej – wpłynąć na pozycję Twojej księgarni internetowej w wyszukiwarce.

księgarnia w google moja firma

Treść na stronie: opisy, recenzje, blog

Jedną z kluczowych kwestii, jeśli chodzi o SEO, są odpowiednio zoptymalizowane treści na stronie o właściwej długości. Już na samej stronie głównej księgarni powinien znaleźć się obszerny blok tekstu (na około 500 słów) opisujący działalność firmy, przedstawiający ofertę itp. Warto zadbać o to, by znalazły się w nim linki odsyłające do poszczególnych kategorii czy konkretnych produktów. Należy także nałożyć znaczniki <strong> oraz <em>  na właściwie dobrane frazy kluczowe, a także pamiętać o dobrze zoptymalizowanych nagłówkach H2.

Bardzo ważne są także opisy zamieszczone na poszczególnych kategoriach. To samo tyczy się produktów, co w przypadku książek warto szczególnie podkreślić. Dlaczego? W większości księgarń opisy poszczególnych pozycji to po prostu skopiowane blurby (krótkie streszczenia lub/i rekomendacje zamieszczane z tyłu okładki), co przyczynia się do tego, że wskaźnik duplikacji zewnętrznej strony jest bardzo wysoki. Nie sprzyja to pozycjonowaniu strony, dlatego warto sukcesywnie tworzyć unikalne opisy – najpierw dla najważniejszych tytułów (bestsellerów, nowości wydawniczych itp.), później dla pozostałych artykułów dostępnych w księgarni online.

Opis na tyle książki

Ponadto różne wydania tego samego tytułu (przykładowo w miękkiej i twardej oprawie, z filmową lub wydawniczą okładką) mają swoje osobne podstrony, jednak teksty na nich niemalże się od siebie nie różnią. Przekłada się to na  kanibalizację treści. By tego uniknąć, warto stosować w takim przypadku linki kanoniczne (czym są i jak ich używać, wyjaśniamy w artykule: https://delante.pl/link-kanoniczny-czemu-sluzy/)

Wersja książki w księgarni internetowej

Dobrym pomysłem jest także założenie bloga na stronie. Książki dają wiele możliwości, jeśli chodzi o tworzenie wpisów. Na blogu będziesz mógł informować o nowościach wydawniczych, tworzyć rankingi najlepszych tytułów, zamieszczać recenzje, a przy tym dolinkowywać wewnętrznie konkretne produkty, a co za tym idzie – polepszać ich pozycję w wynikach wyszukiwania.

Dobrym sposobem na wzbogacenie podstron o wartościowe, tematyczne treści jest wprowadzenie możliwości komentowania czy dodawania recenzji książek przez użytkowników. Świetnie wykorzystuje to portal LubimyCzytać, łączący miłośników czytania dzielących się ze sobą swoimi przemyśleniami dotyczącymi poszukiwanych tytułów. Takie rozwiązanie sprawdzi się doskonale także w przypadku księgarni internetowych – jest wprost rewelacyjne pod kątem działań SEO.

Linkowanie wewnętrzne: up-selling i cross-selling

Była już o nim mowa powyżej, jednak warto pochylić się nad nim nieco uważniej. Linkowanie wewnętrzne warto wprowadzić na stronie głównej księgarni internetowej nie tylko we wspomnianym już bloku tekstu, lecz także przy okazji eksponowania produktów szczególnie promowanych, tj. bestsellerów, nowości, unikalnych tytułów, które są dostępne wyłącznie w Twoim sklepie. Dzięki temu produkty, na których Ci zależy, zostaną silnie wyróżnione, co powinno przełożyć się na ich lepszą widoczność w wyszukiwarkach.

Linkowanie wewnętrzne warto wykorzystać także w tzw. cross-sellingu, czyli metodzie sprzedaży krzyżowej, która polega na sugerowaniu klientowi zainteresowanemu danym tytułem także innych, podobnych pozycji książkowych, mogących go zainteresować. Sposób ten przełoży się nie tylko na lepsze rezultaty pod względem SEO, ale także pod względem sprzedaży.

Warto stworzyć taką księgarnię internetową, w której klient zainteresowany danym tytułem znajdzie informacje nie tylko na temat książki, lecz także samego autora. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie osobnych podstron dla poszczególnych pisarzy. To dobre miejsce na zamieszczenie notki biograficznej, a ponadto dające możliwość dolinkowania poszczególnych produktów – pozycji autorstwa danego twórcy dostępnych w Twoim sklepie online.

Działaj z wyprzedzeniem

Jak w przypadku każdego sklepu internetowego, tak i w księgarni online należy starannie zaplanować proces optymalizacji i dolinkowania danych podstron z produktami, na których Ci zależy. Co ważne, jeśli tylko masz taką możliwość, wprowadzaj książki do swojej oferty, jeszcze zanim trafią one do sprzedaży, czyli kiedy tylko poznasz datę ich premiery. Pozwoli Ci to na odpowiednie przygotowanie podstrony i w momencie, gdy dany tytuł będzie cieszył się największym zainteresowaniem, jest spora szansa na to, że Twoja księgarnia będzie już wysoko w wynikach wyszukiwania na te konkretne frazy.

Wykorzystaj także ogromny potencjał newslettera, który może przełożyć się na wzrost sprzedaży w Twojej księgarni internetowej. Informuj swoich klientów o nowościach, zapowiedziach i promocjach – przekonaj ich, że warto odwiedzić Twój sklep! Zadbaj o łatwy dostęp do zapisania się do newslettera i umieść prosty formularz zgłoszeniowy na stronie głównej lub w stopce strony, tak by użytkownik miał do niego łatwy dostęp.

Postaw na Social Media!

Prowadząc skuteczną kampanię SEO, nie można zapomnieć także o linkowaniu zewnętrznym. Prócz artykułów zapleczowych, for czy katalogów, warto pamiętać także o Social Media, które mają ogromny potencjał, jeśli chodzi o branżę wydawniczą i księgarską. Są one miejscem, gdzie w łatwy sposób możesz promować swoją księgarnię i sprzedawane w niej produkty, a ponadto nawiązać dobry kontakt ze swoimi klientami i wchodzić z nimi w interakcje.

Internetowy świat książek jest pełen miłośników czytania, którzy dzielą się swoimi recenzjami na blogach czy właśnie w mediach społecznościowych. Warto nawiązać z nimi współpracę – to dobry pomysł na promocję księgarni w środowisku czytelniczym i naprawdę spora szansa na wzrost popularności Twojej strony.

A propos Social Mediów, nie zapomnij o zamieszczeniu odnośników do Twoich kanałów w mediach społecznościowych na stronie księgarni! Ważne, by były one opatrzone atrybutem rel=nofollow, dzięki czemu nie będą oddawały one mocy witryny na zewnątrz. Twoi klienci łatwiej znajdą Cię na ulubionych portalach, a co za tym idzie – zaobserwują profil i będą na bieżąco z nowościami pojawiającymi się w Twojej księgarni online.

Podsumowanie

Mimo pesymistycznie nastrajających wieści o spadku czytelnictwa w Polsce, którymi co roku bombardują nas media, trzeba przyznać, że branża książkowa w internecie ma się całkiem dobrze. W sieci pojawia się coraz więcej księgarń internetowych, a co za tym idzie – trudniej o wysokie wyniki w wyszukiwarkach na frazy ważne dla działalności tego typu sklepów, np. tytuły bestsellerów, nowości wydawniczych itp. Warto zatem postawić na skuteczne działania SEO, dzięki którym łatwiej będzie Ci osiągnąć zamierzone cele i uzyskać świetne wyniki w sprzedaży książek online.

Autor
Kinga Ochojska Delante
Autor
Kinga Ochojska

SEO Specialist

W Delante od października 2018 roku. Kiedyś zapalona studentka edytorstwa, teraz – szczęśliwa absolwentka. Dobrze wie, gdzie wstawić przecinek i gdzie smacznie zjeść w Krakowie (i w Warszawie!). Frela ze Ślonska na emigracji w stolicy, miłośniczka snu, kotletów z szałotym i Friendsów. Wychodzi na dwór, nie na pole.

Autor
Kinga Ochojska Delante
Autor
Kinga Ochojska

SEO Specialist

W Delante od października 2018 roku. Kiedyś zapalona studentka edytorstwa, teraz – szczęśliwa absolwentka. Dobrze wie, gdzie wstawić przecinek i gdzie smacznie zjeść w Krakowie (i w Warszawie!). Frela ze Ślonska na emigracji w stolicy, miłośniczka snu, kotletów z szałotym i Friendsów. Wychodzi na dwór, nie na pole.

Komentarze

  1. Dzień dobry,
    księgarni internetowej nie posiadam, ale prowadzę blog z recenzjami książek, więc bardzo zbliżony tematycznie, może coś podpowiecie, co robię źle?

    Blog recenzuje.pl prowadzę na WordPressie i we wtyczce Yoast większość wpisów mam na zielono. Wpisy są długie. Stosuję linkowanie wewnętrzne, alty, nagłówki itp. generalnie wszystko co trzeba, pewnie bez najważniejszej rzeczy czyli nie linkuję za bardzo do siebie z zewnątrz. Prowadzę też profil na instagramie i tam jest spory ruch.

    Jednak na frazy – tytuły książek jestem w top80 – top100 więc można powiedzieć, że tego bloga nie ma. OK wiadomo, że wydawnictwa będą się gryzły w top10 z lubimyczytac/empikiem i innymi wielkimi, ale, że aż top100 #smuteczek.

    Gdyby ktoś przeczytał ten komentarz to proszę o kilka wskazówek.
    Pozdrawiam, Magda

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM