.animate-view{opacity: 1 !important;}

Google Ads vs Facebook Ads – co wybrać?

6min.

Komentarze:0

Google Ads vs Facebook Ads – co wybrać?
16 maja 2022
Google Ads vs Facebook Ads to częste porównanie popularnych systemów, z których możemy skorzystać chcąc zareklamować nasze produkty, usługi lub całą markę. Wchodząc na internetowy rynek reklamowy często zastanawiamy się, które miejsce będzie dla nas bardziej odpowiednie i pomoże osiągnąć założone cele. Podpowiadamy, który kanał komunikacji wybrać i co brać pod uwagę rozważając możliwości promowania się w Google Ads i Facebook Ads.

6min.

Komentarze:0

Spis treści:

Czym się różni Google Ads od Facebook Ads?

Google Ads jest systemem reklamowym firmy Google, dzięki któremu możemy tworzyć, planować, uruchamiać i wyświetlać reklamy naszych produktów, usług i całej naszej działalności. Z reklamą Google Ads kojarzą się głównie reklamy tekstowe pokazujące się w tzw. sieci wyszukiwania, czyli w wyszukiwarce Google. Są one tam oznaczone jako reklama i mogą wyglądać w następujący sposób: google ads vs facebook ads przykład reklamy w Google Ten system pozwala nam także emitować reklamy produktowe w wyszukiwarce i poza nią, reklamy graficzne w tzw. sieci reklamowej (witryny partnerskie Google), reklamy wideo na platformie YouTube i poza nią oraz reklamy pojawiające się w Gmailu. Zobaczyć je możemy w górnej części skrzynki pocztowej w zakładce Oferty. google ads w Gmail Więcej o tym, czym są reklamy Google Ads oraz jakie wyróżniamy rodzaje kampanii Google Ads możecie znaleźć na naszym blogu: Czym są reklamy Google Ads? Poradnik. Z kolei Facebook Ads jest to system reklamowy umożliwiający tworzenie, udostępnianie i wyświetlanie reklam w jednym z największych portali społecznościowych na świecie oraz powiązanych usługach, czyli na Messengerze oraz Instagramie i w sieci partnerskich aplikacji i witryn (tzw. Audience Network). Na Facebooku narzędziem służącym do prowadzenia oraz zarządzania kampaniami jest Menedżer Reklam. Więcej o Menedżerze możesz dowiedzieć się z wpisu na naszym blogu: Czym jest menedżer reklam Facebooka? Możemy w nim precyzyjnie wybierać odbiorców, zarządzać budżetem oraz monitorować skuteczność naszych działań. Reklamy mogą się wyświetlać w postaci postów, grafik, reklam karuzelowych (zaprezentowanie użytkownikowi  większej liczby zdjęć, które użytkownik może przewijać), pełnoekranowych Kolekcji lub wideo.  [caption id="attachment_52356" align="aligncenter" width="684"]facebook ads reklama Przykład reklamy w postaci sponsorowanego posta[/caption]

Strategie -  PULL i PUSH

Jakie strategie mają kampanie Google Ads i Facebook Ads? Możemy wyróżnić dwie opcje - PULL i PUSH.  Z języka angielskiego pull to przyciąganie, a push to popychanie. Strategia PULL zaczyna się od potrzeb konsumenta. Uwaga skupiona jest na tym czego potrzebuje klient w danym momencie. Strategia PUSH to przyciąganie, polowanie na użytkownika. Podobny sposób działania możemy zobaczyć w reklamach w telewizji lub w billboardach na mieście.
W Google Ads występują kampanie, które działają zarówno według strategii PUSH (reklama graficzna, reklama wideo), jak i według strategii PULL (reklama w sieci wyszukiwania, reklama produktowa).
W przypadku kampanii w sieci wyszukiwania, Google Ads stosuje strategie PULL, czyli wyświetla reklamę wtedy, gdy użytkownik jest na etapie poszukiwań. Nasza reklama jest odpowiedzią na informacje o tym, czego poszukuje użytkownik. Jest to bardzo duża zaleta Google Ads, ponieważ nasze reklamy są dopasowane do potrzeb użytkowników. Przykładowo, jeśli mamy sklep z ekskluzywnymi butami to przy odpowiednio zrobionych i zoptymalizowanych kampaniach nasza reklama może pojawiać się użytkownikom, którzy w danym momencie są zainteresowani drogimi butami. Podobnie działa to w kampaniach produktowych. Użytkownik wpisuje, że szuka czarnych spodni, a w odpowiedzi na jego wyszukiwanie pojawia się zdjęcie, cena oraz nazwa naszego sklepu. Nasza reklama odpowiada na konkretne potrzeby danego użytkownika.
Jeżeli Ty też chcesz odpowiadać na potrzeby swoich klientów, sprawdź naszą usługę Google Ads.
Strategię PUSH w Google stosuje się głównie w reklamach graficznych oraz wideo. Użytkownikowi, który przegląda strony internetowe wyświetlają się reklamy graficzne w postaci internetowych grafik reklamujących nasz sklep lub wybrane produkty. Podobnie sytuacja wygląda na YouTube. Przed obejrzeniem większości treści musimy wyświetlić reklamę w postaci filmiku. Tutaj również zastosowana jest strategia PUSH, która ma zachęcić użytkownika do zapoznania się z naszą ofertą.  Nie wiemy czy w danym momencie użytkownik chce zakupić nasz produkt, ale poprzez naszą reklamę chcemy go do tego zachęcić.
Facebook Ads działa na zasadzie strategii PUSH.
Reklamy na Facebooku skupiają się na tym, żeby w jak najlepszy sposób zareklamować nasz produkt, usługę lub markę np. poprzez dodanie atrakcyjnych zdjęć i materiałów wideo, w odpowiednim formacie i dobrej jakości. Wszystko po to, by zainteresować odbiorcę reklamy. Odbiorca może zobaczyć naszą reklamę, jeśli ta wygra aukcję, i zainteresować się promowaną ofertą. Należy pamiętać, że w tym konkretnym momencie, użytkownik nie wyszukuje aktywnie produktu, jaki mu reklamujemy, a zatem nie jest na etapie dokonania zakupu! Niemniej, działając świadomie w Facebook Ads z rozbudowaną strukturą kampanii, opierając ją na pełnym lejku sprzedażowym, możemy zarówno budować zasięg i rozpoznawalność, jak i osiągnąć cele sprzedażowe. By to osiągnąć szczególne znaczenie mają wybrane w trakcie tworzenia kampanii cele reklamowe - o których pisaliśmy w tym artykule: Jaki cel reklamowy wybrać? Oczywiście jeśli mamy wystarczający budżet dobrze prowadzić działania promocyjne zarówno w Google, jak i na Facebooku. Chcąc jednak wybrać tylko jedno miejsce, w którym będziemy reklamować nasze produkty należy zastanowić się nad tym kim jest nasz potencjalny klient, czy nasza marka jest już znana i jaki jest nasz produkt oraz jaki jest jego proces zakupowy.
  • Jeśli nasz produkt jest powszechnie znany i gdy potrzeba użytkownika jest konkretnie zdefiniowana np. "czarna sukienka" to warto użyć reklamy w sieci wyszukiwania lub reklamy produktowej w Google.
  • Jeśli mamy stronę z usługami, które mają reagować na potrzeby, jakie należy szybko zaspokoić np. restauracje lokalne czy hydraulik to Google też będzie dobrym pomysłem ze względu na to, że jest bezpośrednio połączony z Google Maps, a także dlatego, że możemy dodać rozszerzenie połączeń, dzięki któremu użytkownik będzie mógł od razu do nas zadzwonić klikając w reklamę.
  • Jeśli nasza usługa jest lokalna np. fryzjer, kosmetyczka, masażysta lepiej wybrać Google, z takich samych powodów jak wyżej, można także jej widoczność wesprzeć Facebook Adsem (wybierz wtedy cel: zasięgowo)
  • Jeśli wchodzisz ze swoją firmą na rynek, oferujesz nowy rodzaj produktów lub usług i chcesz, żeby potencjalni klienci się o Tobie dowiedzieli to zdecydowanie warto wybrać Facebooka albo ewentualnie reklamę GDN lub reklamę wideo na YouTubie.
  • Jeśli naszym celem jest zbudowanie społeczności i relacji, której efekt sprzedażowy nie będzie natychmiastowy, a pojawi się dopiero po jakimś czasie to Facebook będzie dobrym rozwiązaniem.
Możemy na nim stworzyć grupę, wydarzenie, słuchać tego co mają do powiedzenia nasi klienci. To rozwiązanie dobrze sprawdzi się, jeśli np. oferujemy usługi, które nie są jednorazowe np. gdy mamy salon fryzjerski.
  • Jeśli prowadzisz firmę z usługami B2B (ang. business to business) lepiej będzie prowadzić działania reklamowe w Google Ads, ponieważ w tym przypadku oprócz kampanii search bardzo ważne będą kampanie mocno wizerunkowe takie jak GDN i YouTube, które będą budować świadomość marki, przypominać o tym jakie usługi oferujemy oraz zachęcać do wyboru poprzez kampanie remarketingowe GDN.
Mniej skuteczne pod kątem generowania zapytań mogą okazać się kampanie w FB Ads. Niemniej, dobrze wyznaczone cele (wizerunek, edukacja klientów, ruch na witrynie, leady) i odpowiednio skonfigurowane konwersje mogą również być tutaj polem do testowania.

Połączenie działań Facebook Ads i Google Ads

Reklamy na Facebooku pomagają budować świadomość marki zwłaszcza, jeśli nigdy wcześniej nie słyszeli o Twojej firmie. Z drugiej strony Google Ads umożliwiają to, że Twoja firma dotrze do potencjalnych odbiorców posiadających konkretną intencję zakupową.
Sprawdź usługę Facebook Ads i pozyskaj nowych klientów!
Reklamy w Google docierają do użytkowników w trakcie researchu i intencji zakupowej, jak i mogą wspierać markę wizerunkowo. Z kolei Facebook Ads pozwala dotrzeć do sprecyzowanej grupy odbiorców, zbudować z nimi relację i umocnić wizerunek marki. Nie musimy traktować tych kanałów reklamowych konkurencyjnie. Mając możliwość najlepiej umiejętnie wykorzystać możliwości obu kanałów i w nich prowadzić kampanie. Działając jednocześnie w obu miejscach jesteśmy w stanie osiągnąć bardzo dobre efekty. Zarówno Facebook jak i Google Ads mają swoje słabe strony. Możemy je jednak uzupełnić skupiając nasze działania na obu platformach. Jak możesz połączyć obie strategie? 
Zobacz, jak my zrobiliśmy to u naszego klienta w case study Patelnie Tytanowe i zainspiruj się!
W tym artykule przybliżyłam Ci wybrane różnice pomiędzy systemami reklamowymi Google Ads i  Facebook Ads. Jest ich jednak więcej np. koszty lub efektywność w odniesieniu do różnego rodzaju kampanii. Oba systemy działają jednak dość podobnie. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który z wymienionych systemów reklamowych wybrać. Każdy z nich ma swoje zalety oraz wady i może przynieść oczekiwane przez nas korzyści przy odpowiednio dobranej strategii marketingowej. Dodatkowo każda firma różni się: usługami lub produktami, które oferuje, wielkością, podejściem strategicznym, tym jak chce prowadzić swoją reklamę. Dobrym pomysłem będzie zastosowanie kampanii zarówno na Facebooku, jak i w Google i nie traktowanie tych systemów jako konkurencji. Po kilku miesiącach działania można wyciągnąć wnioski o skuteczności tych kanałów w momencie w jakim znajduje się Twoja firma. Wybierając konkretny system reklamowy musimy patrzeć na takie kwestie jak budżet, pozycja na rynku, branża oraz cel marketingowy naszej kampanii, jak i kwestie techniczne takie jak optymalizacja strony docelowej, system na jakim stoi strona czy głębokość ścieżki zakupowej użytkownika. A Ty, gdzie reklamujesz swoją markę i produkty? 
Autor
Daria Szymczyk SEM Delante
Autor
Daria Szymczyk

Junior SEM Specialist

Autor
Daria Szymczyk SEM Delante
Autor
Daria Szymczyk

Junior SEM Specialist

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM