Co to jest link kanoniczny?
Link kanoniczny to nic innego jak meta tag, znacznik znajdujący się w sekcji <head> na Twojej stronie internetowej. Więcej na temat meta znaczników możesz przeczytać w naszym artykule skupiającym się na tym, czym są meta tagi. Możesz spotkać się również z nazwą tag rel canonical czy też rel=canonical. Głównym zadaniem tego znacznika jest informowanie robotów wyszukiwarki, który adres URL jest linkiem oryginalnym, inaczej kanonicznym. Według wyszukiwarki najlepsza sytuacja to ta, kiedy jednej podstronie odpowiada jeden link. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Być może takie przypadki znajdują się również na Twojej stronie. Dzięki linkom kanonicznym możliwe jest wyeliminowanie powtarzania się tej samej treści dla robotów pod różnymi adresami URL. Link oznaczony jako kanoniczny będzie indeksowany przez wyszukiwarkę, natomiast podstrony posiadające Cannonical do tej strony nie będą znajdować się w indeksie (zdarzają się od tego wyjątki).Linki kanoniczne: kiedy je stosować?
Kiedy robot wyszukiwarki zaczyna czytać Twoją stronę internetową, zaczyna on przeglądać wszystkie linki znajdujące się na stronie, jeden po drugim. Jest ich, w wielu przypadkach znacznie więcej niż podstron, na których umieszczasz treści. Czasami możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, że na Twojej stronie istnieje duplikacja wewnętrzna. Przecież dbasz o to, aby na każdej z podstron znajdowała się unikalna treść. Poziom duplikacji wewnętrznej na swojej stronie możesz sprawdzić przy użyciu darmowego narzędzia SiteLiner. Dzięki niemu możesz odkryć gdzie na Twojej stronie istnieje konieczność zastosowania linków kanonicznych. Poznaj kilka przypadków, w których może wystąpić duplikacja wewnętrzna:Link kanoniczny dla wersji http i https strony oraz z www i bez www
Jednym z przypadków, w których możesz spotkać się z duplikacją wewnętrzną, są różne wersje strony. Adresy url z http i https, jak również z www i bez www to dla robotów Google osobne domeny. W celu uniknięcia duplikacji treści na tych podstronach konieczne jest ustawienie na nich przekierowań 301, a czynnikiem wspomagającym ich odpowiednią interpretację przez roboty jest umieszczenie linków kanonicznych na każdej z nich. Będą one podpowiadać robotom wyszukiwarki, która z treści jest oryginalna i którą chcesz pokazać użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Linki kanoniczne mogą również zastąpić przekierowania. Nie jest to jednak najlepsze, według nas, rozwiązanie i jego indeksowanie trwa znacznie dłużej. Należy pamiętać, że jest to jedynie sugestia, linki kanoniczne nie są 100% gwarancją tego, że roboty nas posłuchają i zinterpretują treści tak jak tego chcemy. Odpowiadają za to odpowiednie algorytmy, które określają jakie podstrony będą pokazywane użytkownikom w wynikach wyszukiwania.Link kanoniczny dla sortowania produktów w obrębie kategorii
Linki kanoniczne znajdują sporo zastosowań, w szczególności kiedy prowadzimy sklep internetowy. Chodzi tu głównie o podstrony z możliwością sortowania produktów według różnych kryteriów. Przy wyborze danego sortowania zmienia się adres URL natomiast treść pozostaje taka sama tworząc duplikację. Powstałe wówczas linki mogą wyglądać w ten sposób: Należy w takim przypadku wskazać najważniejszy link czyli odnoszący do głównej strony kategorii. Przekierowania 301 nie znajdą w tym przypadku zastosowania. Możemy tego dokonać przy użyciu pliku robots.txt lub tagu canonical: [caption id="attachment_6970" align="aligncenter" width="750"] Screen z wtyczki Open SeoStats, która umożliwia sprawdzenie wprowadzonych na stronę linków kanonicznych.[/caption] Najprawdopodobniej roboty Google nie będą wówczas przeglądać treści znajdujących się pod adresami związanymi z sortowaniem “od najniższej do najwyższej ceny” czy też “według rozmiaru”. Całą swoją uwagę skupią na głównej kategorii.Link kanoniczny dla stronicowania produktów
Podobnie wygląda sprawa ze stronicowaniem produktów na kategoriach. Każda ze stron może mieć wpływ na zwiększenie duplikacji. Powinny posiadać one cannonical na główną stronę kategorii. Rozwiązanie to jest przydatne kiedy nie mamy technicznie możliwości usunięcia z kolejnych stron stronicowania treści i dodania w ich tytule i meta opisie kolejne numery stron: 1, 2, 3... Modelowo:- strona główna kategorii powinna posiadać opis (zalecamy umieszczanie treści na ok 250 słów), unikalny tytuł, meta opis oraz link kanoniczny do "samej siebie"
- strony paginacji nie powinny posiadać długiego opisu, w tytule i meta opisie posiadać dodatkowo numery stron.
Link kanoniczny dla długich i krótkich adresów URL
Na stronie swojego sklepu możesz posiadać również długie i krótkie adresy URL produktów. Roboty Google będą odczytywać je jako osobne podstrony z tą samą treścią - czyli duplikatem. Krótszy link będzie bardziej “przyjazny” dla wyszukiwarki. To on powinien być więc głównym, kanonicznym adresem. Na dłuższym URL należy więc zamieścić cannonicala na krótszy.Link kanoniczny a duplikacja zewnętrzna
Link kanoniczny może także znacząco wpłynąć na duplikację zewnętrzną. Jeśli nasz artykuł, opis produktów lub kategorii może zostać skopiowany przez konkurencję warto te podstrony oznaczyć cannonicalem. Opłaca się dodać do nich również datę dodania treści, tak aby Google wiedziało, że była ona dodana na naszej witrynie jako pierwsza. Jeśli udostępniasz artykuł z innej strony warto umieść cannonicala z jej adresem na swojej podstronie, aby treść ta nie była indeksowana z Twojej witryny.Link kanoniczny dla duplikowanych opisów produktów różniących się szczegółami
Kiedy fizycznie nie jesteśmy w stanie stworzyć unikalnych opisów produktów, które różnią się jedynie kolorem lub rozmiarem możemy zastosować na nich linki kanoniczne. Zastosowanie cannonical na jeden produkt, który ma unikalny opis, z tych co nie mają, będzie skutkować pojawieniem się w wynikach wyszukiwania tylko jednego, wybranego przez nas produktu np. w kolorze zielonym. Rozwiązanie to jest odpowiednie tylko i wyłącznie wtedy kiedy zależy nam na ukazaniu produktu tylko w jednym kolorze (a nie np. na wszystkich). Jeśli zależy nam na wszystkich kolorach to każdy z nich musi posiadać unikalny opisDlaczego linki kanoniczne są tak ważne?
Adresy kanoniczne mają ogromne znaczenie dla pozycjonowania. Możesz ich nie stosować, jednak pomagają one w interpretacji wyszukiwarkom oryginalnej treści. Ich zalet jest wiele i warto je znać by w pełni wykorzystaćich możliwości.- dzięki odpowiedniemu wdrożeniu ich na stronie zmniejsza się ilość duplikacji na stronie, co w konsekwencji prowadzi do podniesienia się pozycji,
- roboty wyszukiwarki szybciej odnajdują wartościowe linki na naszej stronie, ułatwienie im pracy skutkuje szybszą indeksacją i zmniejszonym czasem oczekiwania na reakcję strony na wprowadzane na niej zmiany,
- autorytet strony zdobywany dzięki linkom kierowym do Twojej strony nie jest rozproszony między kilka adresów,
- możesz mieć większą kontrolę nad tym, które adresy URL zobaczą użytkownicy w wyszukiwarce.
Kiedy adres kanoniczny nie jest koniecznością?
Fakt, że linki kanoniczne mają wiele zalet wcale nie oznacza, że na Twojej stronie muszą się znaleźć. Jest wiele sytuacji, w których nie są one koniecznością.- Jeśli Twoja stronie nie posiada duplikujących się pod względem treści adresów internetowych nie ma potrzeby ich zamieszczania. Na każdej z podstron, które chcesz pokazać w wyszukiwarce Google nie musi znajdować się link kanoniczny. Roboty Google i tak je znajdą!
- Odpowiednio wprowadzone przekierowania 301 sprawiają, że na Twojej stronie może nie być konieczności umieszczania canonical tagu.
- Sytuacją, w której nie ma obowiązku umieszczania linków kanonicznych jest posiadanie pliku robots.txt. Jest to plik, w którym znajdują się adresy nie indeksowane przez roboty wyszukiwarek. Możesz w nim zamieścić strony, których nie chcesz pokazywać w wynikach wyszukiwania. Podobne zastosowanie ma znacznik meta robots.
Zauważyłem że przy stronach z linkiem kanonicznym występuje Non-Indexable . Czy to jest poprawne?
Jeśli strona nie ma być indeksowana to jest to poprawne. Canonical wskazuje jasno botom, że powinny indeksować wersję kanoniczą, a nie tą na której jest canonical. Jeśli więc podstrona ma tag canonical wskazujący na inną podstronę, to podstrona używająca canonical jest właśnie non-indexable.
Artykuł super. Aczkolwiek opisanie wdrożenia tagu kanonicznego potraktowane troszkę po macoszemu. Bo nie jest sztuką w statycznym kodzie html umieścić ten tag. Ale są osoby które mogą mieć problem z wdrożeniem takiego tagu w oprogramowaniach sklepów internetowych, które nie oferują tego typu funkcji, lub oferują, ale jedynie na stronie pierwszej danej kategorii sklepu, a chodzi przecież o to, aby dostać się do tej 5,10,15 itd.
Ale reasumując bardzo ciekawy artykuł. Dzięki wielkie Klaudia!
Zastanawia mnie punkt 3. Stronicowanie produktów – czy autor może to rozwinąć? Skoro zastosujemy canonicala z każdej podstrony stronicowania do podstrony głównej kategorii to gdzie tutaj logika? Stronicowanie ma posprzątać strukturę, a same treści da się obejść ograniczając je do pierwszej strony stronicowania… Zastosowanie w ten sposób canonicala niczego nie poprawi.
Ciekawe, że sugerujesz ustawienie canonical na pierwszą stronę kategorii, a w linku do błędów stosowania canonical w Google jest to oznaczone jako błąd. To bardzo często powielana informacja wśród polskich pozycjonerów, która jest wskazywana jako błędne rozwiązanie przez Google.