rel=canonical. Czemu służy link kanoniczny?

rel=canonical. Czemu służy link kanoniczny?

Duplikacja contentu nie jest mile widziana zarówno w świecie realnym jak i wirtualnym. Roboty Google mają doskonałą zdolność jej wykrycia na stronach internetowych, co w konsekwencji może zostać ukarane dużymi spadkami pozycji w wyszukiwarce. Od tego niedługa droga do spadku ruchu na Twojej stronie. Jednym ze sposobów na walkę z duplikacją wewnętrzną są linki kanoniczne. Czy znajdują one zastosowanie na Twojej stronie?

Ostatnio na naszym blogu: Pozycjonowanie w Australii - SEO wśród Aussies

Na Twojej stronie internetowej, niezależnie od tego czy jest sklepem, czy też wizytówką, może znajdować się duplikacja wewnętrzna. Duplikacja wewnętrzna występuje, gdy taka sama lub bardzo podobna treść znajduje się na kilku podstronach w obrębie jednej witryny. Oczywiście takich sytuacji należy się wystrzegać, jednak nie zawsze mamy nad tym pełną kontrolę. Z pomocą w takich przypadkach przychodzą linki kanoniczne, które pozwalają wskazać robotom Google, Yahoo czy też Bing URL z oryginalną treścią.

Co to jest link kanoniczny?

Link kanoniczny to nic innego jak meta tag, znacznik znajdujący się w sekcji <head> na Twojej stronie internetowej. Więcej na temat meta znaczników możesz przeczytać w naszym artykule: Meta znaczniki – co to jest, jak je tworzyć i jak wpływają na SEO.

Możesz spotkać się również z nazwą tag rel canonical czy też rel=canonical.

Głównym zadaniem tego znacznika jest informowanie robotów wyszukiwarki, który adres URL jest linkiem oryginalnym, inaczej kanonicznym. Według wyszukiwarki najlepsza sytuacja to ta, kiedy jednej podstronie odpowiada jeden link. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Być może takie przypadki znajdują się również na Twojej stronie. Dzięki linkom kanonicznym możliwe jest wyeliminowanie powtarzania się tej samej treści dla robotów pod różnymi adresami URL. Link oznaczony jako kanoniczny będzie indeksowany przez wyszukiwarkę, natomiast podstrony posiadające Cannonical do tej strony nie będą znajdować się w indeksie (zdarzają się od tego wyjątki).

Kiedy stosować link kanoniczny?

Kiedy robot wyszukiwarki zaczyna czytać Twoją stronę internetową zaczyna on przeglądać wszystkie linki znajdujące się na stronie, jeden po drugim. Jest ich, w wielu przypadkach znacznie więcej niż podstron, na których umieszczasz treści. Czasami możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, że na Twojej stronie istnieje duplikacja wewnętrzna. Przecież dbasz o to, aby na każdej z podstron znajdowała się unikalna treść.

Poziom duplikacji wewnętrznej na swojej stronie możesz sprawdzić przy użyciu darmowego narzędzia SiteLiner. Dzięki niemu możesz odkryć gdzie na Twojej stronie istnieje konieczność zastosowania linków kanonicznych.

Poznaj kilka przypadków, w których może wystąpić duplikacja wewnętrzna:

  1. Wersje http i https strony oraz z www i bez www

Jednym z przypadków, w których możesz spotkać się z duplikacją wewnętrzną, są różne wersje strony. Adresy url z http i https, jak również z www i bez www to dla robotów Google osobne domeny.

strona z HTTPS strona z HTTPS, bez www strona z HTTP

W celu uniknięcia duplikacji treści na tych podstronach konieczne jest ustawienie na nich przekierowań 301, a czynnikiem wspomagającym ich odpowiednią interpretację przez roboty jest umieszczenie linków kanonicznych na każdej z nich. Będą one podpowiadać robotom wyszukiwarki, która z treści jest oryginalna i którą chcesz pokazać użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Linki kanoniczne mogą również zastąpić przekierowania. Nie jest to jednak najlepsze, według nas, rozwiązanie i jego indeksowanie trwa znacznie dłużej.

Należy pamiętać, że jest to jedynie sugestia, linki kanoniczne nie są 100% gwarancją tego, że roboty nas posłuchają i zinterpretują treści tak jak tego chcemy. Odpowiadają za to odpowiednie algorytmy, które określają jakie podstrony będą pokazywane użytkownikom w wynikach wyszukiwania.

  1. Sortowanie produktów w obrębie kategorii

Linki kanoniczne znajdują sporo zastosowań, w szczególności kiedy prowadzimy sklep internetowy. Chodzi tu głównie o podstrony z możliwością sortowania produktów według różnych kryteriów. Przy wyborze danego sortowania zmienia się adres URL natomiast treść pozostaje taka sama tworząc duplikację. Powstałe wówczas linki mogą wyglądać w ten sposób:

Przykład url po sortowaniu

Należy w takim przypadku wskazać najważniejszy link czyli odnoszący do głównej strony kategorii. Przekierowania 301 nie znajdą w tym przypadku zastosowania. Możemy tego dokonać przy użyciu pliku robots.txt lub tagu canonical:

Canonical - sortowanie
Screen z wtyczki Open SeoStats, która umożliwia sprawdzenie wprowadzonych na stronę linków kanonicznych.

Najprawdopodobniej roboty Google nie będą wówczas przeglądać treści znajdujących się pod adresami związanymi z sortowaniem “od najniższej do najwyższej ceny” czy też “według rozmiaru”. Całą swoją uwagę skupią na głównej kategorii.

  1. Stronicowanie produktów

Podobnie wygląda sprawa ze stronicowaniem produktów na kategoriach. Każda ze stron może mieć wpływ na zwiększenie duplikacji. Powinny posiadać one cannonical na główną stronę kategorii.

Stronicowanie - linki kanoniczne

  1. Długie i krótkie adresy URL

Na stronie swojego sklepu możesz posiadać również długie i krótkie adresy URL produktów. Roboty Google będą odczytywać je jako osobne podstrony z tą samą treścią – czyli duplikatem. Krótszy link będzie bardziej “przyjazny” dla wyszukiwarki. To on powinien być więc głównym, kanonicznym adresem. Na dłuższym URL należy więc zamieścić cannonicala na krótszy.

  1. Duplikacja zewnętrzna

Link kanoniczny może także znacząco wpłynąć na duplikację zewnętrzną. Jeśli nasz artykuł, opis produktów lub kategorii może zostać skopiowany przez konkurencję warto te podstrony oznaczyć cannonicalem. Opłaca się dodać do nich również datę dodania treści, tak aby Google wiedziało, że była ona dodana na naszej witrynie jako pierwsza.

Jeśli udostępniasz artykuł z innej strony warto umieść cannonicala z jej adresem na swojej podstronie, aby treść ta nie była indeksowana z Twojej witryny.

Dlaczego linki kanoniczne są tak ważne?

Linki kanoniczne mają ogromne znaczenie dla pozycjonowania. Możesz ich nie stosować, jednak pomagają one w interpretacji wyszukiwarkom oryginalnej treści. Ich zalet jest wiele i warto je znać by w pełni wykorzystać ich możliwości.

  • dzięki odpowiedniemu wdrożeniu ich na stronie zmniejsza się ilość duplikacji na stronie, co w konsekwencji prowadzi do podniesienia się pozycji,
  • roboty wyszukiwarki szybciej odnajdują wartościowe linki na naszej stronie, ułatwienie im pracy skutkuje szybszą indeksacją i zmniejszonym czasem oczekiwania na reakcję strony na wprowadzane na niej zmiany,
  • autorytet strony zdobywany dzięki linkom kierowym do Twojej strony nie jest rozproszony między kilka adresów,
  • możesz mieć większą kontrolę nad tym, które adresy URL zobaczą użytkownicy w wyszukiwarce.

Kiedy linki kanoniczne nie są koniecznością?

Fakt, że linki kanoniczne mają wiele zalet wcale nie oznacza, że na Twojej stronie muszą się znaleźć. Jest wiele sytuacji, w których nie są one koniecznością.

Kiedy nie trzeba wdrażać linków kanonicznych

  • Jeśli Twoja stronie nie posiada duplikujących się pod względem treści adresów internetowych nie ma potrzeby ich zamieszczania. Na każdej z podstron, które chcesz pokazać w wyszukiwarce Google nie musi znajdować się link kanoniczny. Roboty Google i tak je znajdą!
  • Odpowiednio wprowadzone przekierowania 301 sprawiają, że na Twojej stronie może nie być konieczności umieszczania tagu rel=canonical.
  • Sytuacją, w której nie ma obowiązku umieszczania linków kanonicznych jest posiadanie pliku robots.txt. Jest to plik, w którym znajdują się adresy nie indeksowane przez roboty wyszukiwarek. Możesz w nim zamieścić strony, których nie chcesz pokazywać w wynikach wyszukiwania. Podobne zastosowanie ma znacznik meta robots.

Nie przesadzaj również z wykorzystywaniem linków kanonicznych na swojej stronie. Oprócz tego, że treść na Twojej stronie powinna być unikalna, powinno też być jej odpowiednio dużo. Jeżeli duplikacja wewnętrzna na Twojej stronie nie ma związku jedynie z aspektami technicznymi, które wcześniej wymieniliśmy, zdecydowanie lepiej będzie popracować nad stworzeniem nowych treści na zduplikowanych podstronach, niż dodawaniem na nich linków kanonicznych. Może to skutkować zmniejszeniem stosunku treści do kodu na stronie, co również może odbić się negatywnie na pozycjach w wyszukiwarce. Błędnie wdrożony canonical będzie ignorowany przez Google i nie będzie miał znaczenia.

Jak wdrożyć link kanoniczny na stronę?

Błędnie wdrożony canonical będzie ignorowany przez Google i nie będzie miał znaczenia dla pozycjonowania. Warto więc wiedzieć jak odpowiednio go wprowadzić. Implementacja linku kanonicznego na stronie nie jest skomplikowana. Znacznik ten powinien być umieszczony w sekcji <head> na stronie. Wygląda on w ten sposób:

Jak wdrożyć link kanoniczny?

URL = bezwzględny adres strony internetowej  tj. pełny adres z https) z oryginalną treścią

Miejsce gdzie należy umieścić fragment kodu na stronie internetowej:

Miejsce wdrożenia linku kanonicznego

Wiele osób popełnia błędy przy implementacji tagów rel=canonical. Na ich temat możesz przeczytać na oficjalnym blogu Google: 5 common mistakes with relcanonical. Po zapoznaniu się z nimi z pewnością uda Ci się ich uniknąć.

Podsumowanie

Chociaż wydaje Ci się, że na Twojej stronie nie znajduje się duplikacja wewnętrzna warto to sprawdzić i w miarę możliwości zapobiegać takiej sytuacji. Jednym z rozwiązań jakie dziś poznałeś są linki kanoniczne. Dzięki nim możesz skutecznie bronić się przed niezamierzoną duplikacją i dbać o swoje pozycje w wyszukiwarce. Wszystko to przyczyni się do zwiększenia na niej ruchu i konwersji.

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.