Jaki cel reklamowy wybrać? Poznaj rodzaje kampanii w Facebook Ads

Jaki cel reklamowy wybrać? Poznaj rodzaje kampanii w Facebook Ads

Reklamy na Facebooku to jeden z najbardziej przyjaznych formatów dotarcia z przekazem do klienta spośród opcji dostępnych na rynku online. Dodatkowo, portal umożliwia promowanie się zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie, w Messengerze czy witrynach i aplikacjach z nim współpracujących. Jednak o ile przyjaźnie portal podchodzi do użytkownika, tak panel Menedżera reklam może na początku przytłoczyć. Zastanawiasz się jaki cel reklamowy wybrać dla swoich kampanii?

Ostatnio na naszym blogu: Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Spis treści:

  1. Co? Po co? Dla kogo?
  2. Budowanie świadomości
  3. Zachęcanie do konkretnych działań
  4. Kampanie na konwersje
  5. Podsumowanie

Co? Po co? Dla kogo?

Zanim rozpoczniesz działania reklamowe na Facebooku, polecam zastanowienie się nad kilkoma kwestiami. Będą one stanowić bazę założeń, na której podstawie możesz stworzyć strategię działania, a przez to podejmować bardziej świadome decyzje.

Co warto przemyśleć?

Zastanów się:

  • w jakiej branży działasz?
  • czy jest to B2C czy B2B?
  • kto jest Twoim klientem?
  • co chcesz promować? Usługę, konkretne kategorie produktów, całą firmę?
  • jakie są Twoje USP? – tj. silne wyróżniki marki na tle konkurencji
  • jaki budżet chcesz przeznaczyć na działania?
  • w jakim celu chcesz się promować?
  • jakie są Twoje oczekiwania co do efektów?

Za przykład weźmy branżę meblarską. Wówczas, odpowiedzi na te pytania mogłyby wyglądać następująco:

  • Branża: meblarska
  • Typ: e-commerce, B2C
  • Klient: zamożni mieszkańcy Polski, osoby po przeprowadzce lub remontujące mieszkanie/dom, częściej kobiety niż mężczyźni między 25-40 r.ż.
  • Promowanie: całej firmy
  • USP: wysoka jakość wykonania, naturalne drewno, spod ręki rzemieślnika, uzyskane nagrody, szybka realizacja (do X dni)
  • Budżet: 3000 zł z możliwością zwiększania zależnie od efektów
  • Cele: w pierwszym etapie budowanie rozpoznawalności marki, zwiększenie ruchu na stronie. W drugim generowanie zamówień.
  • Efekt: zwrot z wydatków na reklamę nie mniejszy niż X%

Oczywiście odpowiedzi na te punkty można znacznie bardziej rozbudować, a grupy odbiorców należy dokładnie przemyśleć i przeanalizować. Najlepiej stworzyć szczegółową analizę odbiorców i wygenerować persony. Z kolei im wyższy budżet, tym większe możliwości prowadzenia działań i testowania rozwiązań.

Delante will help you with SEO in Ireland - contact us

Od czego zacząć?

Żeby promować się na Facebooku, dobrze jest założyć konto biznesowe tzw. Facebook Business Manager i przypisać do niego konto biznesowe oraz fanpage.

Tworzenie kampanii nie jest bardzo skomplikowane, choć prawdą jest, że do interfejsu Menedżera reklam trzeba się przyzwyczaić. Na początku nie jest zbyt intuicyjnym narzędziem.

Oczywiście, dużo łatwiej jest wpierw stworzyć grupy odbiorców na koncie, dzięki czemu będziemy mogli je potem zaciągnąć do tworzonej kampanii. O tym, jak dobierać grupy docelowe pod Facebooka pisałam przy okazji omawiania personalizacji reklam.

By stworzyć kampanię, wystarczy, że wejdziesz w swoim Business Managerze na Menedżera reklam i klikniesz zielony przycisk “Utwórz” na karcie “Kampanie”.

Tworzenie kampanii - reklamy na Facebooku

Do wyboru będziesz miał szereg celów podzielonych na trzy główne kategorie – świadomość, działania i konwersje. Wybór celu jest istotny. Facebook na podstawie zadeklarowanego celu optymalizuje wyświetlenia tak, by reklamy docierały do tych odbiorców, którzy mają najwyższe prawdopodobieństwo wykonania wskazanej akcji (np. polubienia strony czy przejścia z reklamy na witrynę). Dodatkowo, wskazanie celu pozwala Facebookowi podpowiedzieć Ci odpowiednie formaty reklamowe.

Przyjrzyjmy się po kolei każdej z dostępnych opcji.

Cele marketingowe w Facebook Ads

Budowanie świadomości

Jeśli jesteś młodym biznesem, bez umocnionej na rynku marki lub chcesz podtrzymać świadomość brandu, możesz zacząć od kampanii skupionej na budowaniu świadomości. Masz tutaj dwie opcje do wyboru: stworzenie reklam skierowanych na rozpoznawalność marki lub na zasięg.

Rozpoznawalność marki

Rozpoznawalność marki Facebook Ads

Z założenia, cel ten ma wyświetlać reklamy w pierwszej kolejności osobom najbardziej skłonnym do zapamiętania marki pod wpływem reklam. Wynik można obserwować za pomocą szacowanego przez Facebook wskaźnika wzrostu zapamiętania reklamy. Ma on zobrazować, ile osób powinno pamiętać o kreacji do dwóch dni od jej zobaczenia.

Jednocześnie w branży raczej cel ten nie jest polecany. Jest on bardzo ogólny i mocno szacunkowy. Nie mamy pewności, ile osób faktycznie zapamiętało markę.

Można go oczywiście testować, zwłaszcza jako pewną alternatywę dla celu zasięg. W niektórych sytuacjach może przynosić niższe koszta, a podobne efekty.

Zasięg

Jeśli chcesz dotrzeć do jak największej liczby użytkowników ze swojej grupy docelowej, to warto przetestować kampanię nastawioną na zasięg. Pozwala ona dotrzeć do jak największej liczby odbiorców (tj. do około 80-90% osób z wyznaczonej grupy docelowej). Co więcej, portal będzie równomiernie wyświetlał reklamy każdemu użytkownikowi.Jest to także jedyna opcja, w której można określić częstotliwość wyświetlania reklamy pojedynczemu odbiorcy (tzw. capping).

Przy tym celu Facebook nie optymalizuje wyświetleń pod konkretne działanie odbiorcy, a dodatkowym efektem kampanii jest budowanie świadomości i rozpoznawalności marki. Z tych powodów cel ten częściej okaże się skuteczniejszy niż kampania na “Rozpoznawalność marki”.

Warto go stosować szczególnie wówczas, gdy chcesz:

  • dotrzeć do małej grupy docelowej
  • dotrzeć do większości osób ze swojej grupy docelowej
  • budować świadomość marki
  • budować świadomość nowego produktu w ofercie

Zachęcanie do konkretnych działań

Jeśli zależy Ci na konkretnej akcji wykonanej przez odbiorcę reklamy, to powinieneś skupić swoją uwagę na kampaniach zachęcających użytkownika do działania.

Ruch

Cel “Ruch” ma za zadanie generowanie większej liczby wejść na witrynę internetową podlinkowaną w kreacji. Facebook będzie optymalizował reklamy tak, aby docierały do osób, które z największym prawdopodobieństwem klikną w reklamę, dzięki czemu przejdą na konkretną stronę www. Może być to strona główna, podstrona czy wpis na blogu. Dodatkowo, możesz odesłać odbiorcę do miejsca docelowego z aplikacją czy do konwersacji z Twoją firmą na Messengerze.

Ruch - Facebook Ads

Aktywność

Cel marketingowy aktywność - Facebook Ads

Jest to cel rozbudowany. Powinieneś się na nim skupić jeżeli chcesz:

  • zachęcić odbiorców do polubienia strony (służy rozbudowywaniu bazy fanów),
  • wygenerować większą aktywność i zaangażowanie pod postami,
  • rozpromować wydarzenie i zachęcić odbiorców do udziału w nim.

Aktywność reklamy Facebook Ads

Kiedy wybierzesz ten cel, będziesz musiał dodatkowo określić, na jakim rodzaju – z wyżej wymienionych – aktywności najbardziej Ci zależy, co wpłynie na optymalizację kampanii.

Przykładowo, jeśli wybierzesz opcję “Aktywność dotycząca posta” wówczas Facebook będzie wyświetlał reklamy zwłaszcza tym odbiorcom, którzy z największym prawdopodobieństwem polubią post, udostępnią go lub zostawią pod nim komentarz. Każda z tych informacji zostanie zliczona w osobnych kolumnach, byś miał jasność, jakie efekty przyniosła kampania.

Warto przy tym pamiętać, że do aktywności zaliczane są również inne akcje użytkownika, takie jak wyświetlanie zdjęcia, skorzystanie z oferty, wyświetlenie filmu czy kliknięcie linku.

Aktywności reklamy Facebook

Zaznaczę dodatkowo, że tworząc kampanię mającą na celu polubienia fanpage możliwości tworzenia kreacji reklamowych mamy ograniczone – możemy skorzystać ze zdjęcia, filmu i pokazu slajdów.

Instalacje aplikacji

Instalacje aplikacji - Facebook Ads

Kampania ma zachęcić użytkowników do pobrania firmowej aplikacji. Może też przypominać i zachęcać osoby, które już pobrały aplikację, do aktywności w niej.

Kampania promująca aplikację przekierowuje użytkownika do witryny, z której może zostać pobrana.

Kampania Facebook - instalacja aplikacji

Tutaj warto pamiętać o kilku wymaganiach:

  1. Aplikację należy zarejestrować w witrynie Facebook dla deweloperów. Niezarejestrowane aplikacje powodują, że kampanie będą zoptymalizowane pod kątem kliknięć linku, a nie instalacji aplikacji.
  2. Należy powiązać konto reklamowe z aplikacją. W innym przypadku kampanie nie będą optymalizowane pod instalację, a pod kliknięcia linku.
  3. Należy również zintegrować zestaw SDK (tj. zestawu narzędzi dla deweloperów) i dodać zdarzenia w aplikacji.

Zestaw SDK umożliwia:

  • śledzenie i pomiar liczby instalacji aplikacji dokonanych po obejrzeniu reklamy;
  • optymalizowanie wyświetlania reklam pod osoby najbardziej skłonne do zainstalowania aplikacji, wykonania pewnych czynności czy pod te, które są najbardziej wartościowe dla Twojego biznesu.

SDK może być zainstalowane na kilka sposobów:

W promowaniu aplikacji ciekawą opcją jest reklamowanie gier mobilnych. Promowanie aplikacji poprzez Facebooka umożliwia bowiem pokazanie aplikacji odbiorcy i udostępnienie mu krótkiej rozgrywki w wersji demo z poziomu reklamy.

Wyświetlenia filmu

Wyświetlenia filmu - kampania Facebook

Jest to zalecany typ kampanii do promowania materiałów filmowych. Facebook optymalizuje kampanie tak, by reklamy docierały do osób najbardziej skłonnych do obejrzenia materiału reklamowego w formie wideo.

Tutaj należy pamiętać o specyfikacji materiałów wideo. Warto by były to kreacje krótkie, maksymalnie 15 sekundowe, opatrzone napisami, ponieważ duża część użytkowników ogląda materiały bez dźwięku. Co więcej, musi być to materiał opublikowany w ramach Facebooka, a nie na YouTube. Więcej informacji o tworzeniu wideo pod wymagania portalu znajdziesz w naszym poradniku.

Wyświetlenia filmu - reklamy Facebook

Pozyskanie kontaktów

Pozyskiwanie kontaktów - reklamy Facebook Ads

Kampania nastawiona na pozyskiwanie kontaktów, czyli tzw. kampania Leadowa, wykorzystuje formularz błyskawiczny, by pozyskać dane potencjalnych klientów lub śledzi zdarzenia konwersji w formie kontaktu za pomocą zainstalowanego na stronie Pixela.

Facebook Ads - pozyskiwanie kontaktów

Użytkownik zainteresowany kontaktem z firmą może kliknąć reklamę, a następnie sprawnie przejść przez formularz. Ten od razu uzupełnia się danymi zadeklarowanymi na portalu, więc wystarczy, że użytkownik sprawdzi wyświetlone informacje i zaakceptuje zgody (m.in. RODO).

Otrzymane wypełnione formularze wyeksportujesz do pliku CSV z poziomu strony, z Menedżera reklam, interfejsu API lub niektórych partnerów CRM.

Wiadomości

Facebook Ads - wiadomości

Kampania na “Wiadomości” ma na celu wygenerowanie interakcji i konwersacji w Messengerze potencjalnego klienta z firmą.

Kampania pozwala wysłać wiadomość do osób, które wcześniej kontaktowały się z firmą za pomocą fanpage.

Takie konwersacje pozwalają na zbudowanie relacji z klientami, pozyskanie kontaktów i budowanie zaufania dzięki udzielaniu odpowiedzi na pytania użytkowników.

Kampanie na konwersje

Konwersje

Kampanie na konwersje - Facebook Ads

Cel “Konwersje” pozwala zachęcać odbiorców reklamy do wykonania określonych działań w ramach Twojej witryny.

Konwersja - reklama Facebook Ads
źródło: https://www.facebook.com/business/learn/facebook-create-ad-website-conversions

W trakcie tworzenia kampanii decydujesz jakie zdarzenie konwersji chcesz monitorować. Masz dostępną całą listę elementów od wyświetlania zawartości przez kontakt i subskrypcje, po etapy ścieżki zakupowej kończąc na samym zakupie. Lista jest dość obszerna, a liczba aktywnych konwersji do wyboru zależy od odnotowania danego działania przez Pixel.

Zdarzenie konwersji - Facebook Ads

To właśnie zainstalowany Piksel wskazuje Facebookowi osoby, które odwiedziły witrynę i dokonały w niej określonych aktywności, a przy tym umożliwia liczenie konwersji dokonanych pod wpływem reklamy.

Cel “Konwersje” najlepiej działa w sytuacji, gdy witryna generuje już dość wysoki, stabilny ruch. Przy małej grupie odbiorców niestety może być zawodny i nie generować wyświetleń.

Sprzedaż z kataloguSprzedaż z katalogu - Facebook Ads

Kampania nastawiona na sprzedaż z katalogu jest odpowiednia dla branży e-commerce. Tworzy reklamy dynamiczne ze zdjęciami produktów, które mają na celu zwiększenie liczby zamówień.

Kampania Facebook Ads - sprzedaż z katalogu

By z niej skorzystać musisz mieć zainstalowany Pixel Facebooka i stworzony katalog. Jest kilka możliwości tworzenia katalogów. Warto przy tym pamiętać o wytycznych portalu odnośnie plików produktowych, ponieważ nieodpowiednio skonfigurowany plik zostanie przez Facebooka odrzucony i nie będziemy mogli z niego korzystać póki nie naprawimy błędów.

Jeśli wszystko w pliku jest stworzone poprawnie, to podczas uruchamiania kampanii deklarujemy, z jakiego katalogu chcemy korzystać, a reklamy dynamiczne będą automatycznie zaciągać opisy i zdjęcia produktów (co deklarujemy w odpowiednich polach). Możemy opatrzyć reklamę dodatkowym podstawowym tekstem, który wyświetli się powyżej lub poniżej reklamy (zależnie od umiejscowienia, w którym będzie wyświetlana).

Ruch w firmie

Ruch w firmie - kampania Facebook Ads

Kampania skierowana na ruch w firmie ma na celu pozyskanie ruchu offline, w sklepie stacjonarnym. Reklamy trafiają do osób w pobliżu lokalizacji placówki firmy.

Utworzenie kampanii wymaga uprzedniego dodania lokalizacji firmy do Facebooka wraz z godzinami pracy oddziału. Stale zamknięte placówki nie są reklamowane.

Portal umożliwia ustawienie promienia wyświetlania reklam ręcznie lub automatycznie. W drugim przypadku promień bazuje na gęstości zaludnienia danego obszaru geograficznego.

Podsumowanie

Wybór celu kampanii w Facebook Ads jest istotnym elementem, od którego zaczynają się dalsze procesy reklamowe. To na tym etapie decydujemy, na jakim efekcie reklamowym nam zależy. Określamy tym samym pod jakich odbiorców chcemy optymalizować wyświetlanie kreacji – czy tych, którzy chętniej obejrzą film, czy tych, którzy wejdą na stronę, a może dokonają konwersji czy zareagują na post z artykułem blogowym.

O ile pozwala nam na to budżet, warto prowadzić kilka różnych typów kampanii jednocześnie. Najlepsze efekty daje synergia działań – tj. wzmacnianie rozpoznawalności marki kampaniami zasięgowymi, materiałami wideo lub kampaniami nastawionymi na ruch czy aktywność przy jednoczesnym prowadzeniu kampanii leadowych, czy tych generujących konwersje.

(1)
Autor
SEM Specialist - Agnieszka

SEM Specialist

Absolwentka analityki gospodarczej, marketingu i grafiki reklamowej. W dziale PPC od maja 2019 roku. Umiłowała sobie szkicowanie i digital painting. Śledzi trendy w projektowaniu identyfikacji wizualnej i ilustracji. W jej torebce zawsze jest szkicownik i ołówek. Uwielbia tańczyć, oglądać animacje, czytać fantastykę i grać w gry komputerowe. Wolny czas najchętniej spędzałaby we wrocławskim zoo obserwując i szkicując tamtejsze zwierzęta.
Komentarze (1)
  1. Dopiero zaczynam działać z Facebook Ads i na razie skupiałam się raczej tylko na świadomości, ale dobrze mieć szersze pojęcie w tym temacie, poznać też inne opcje 🙂 Sama na pewno skorzystam z Waszego poradnika w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Prowadzisz małą firmę i chcesz zacząć zdobywać klientów z wyników organicznych wyszukiwarki Google? Inwestycja w SEO może wesprzeć rozwój Twojej działalności w sieci, jednak musisz podjąć decyzję, komu powierzysz realizację działań. Czy lepszym rozwiązaniem w przypadku takiego biznesu jest zatrudnienie inhouse SEO czy skorzystanie z usług agencji?

Czytaj więcej
Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej
Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Wiele firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty SEO, który będzie odpowiadał za zwiększanie widoczności strony internetowej ich marki w Google. Czy to oznacza, że SEOwiec będzie w stanie wykonać wszystkie prace bez pomocy z zewnątrz? Bardzo często konieczna jest współpraca między inhousowym SEO i agencją. W jakim zakresie?

Czytaj więcej