.animate-view{opacity: 1 !important;}

Ile kosztuje reklama Google Ads?

5min.

Komentarze:5

PPC
Ile kosztuje reklama Google Ads?d-tags
31 lipca 2024
Ile kosztuje reklamowanie się w Google i jakie modele rozliczeń są dostępne? Jak dobrze zarządzać budżetem i wybrać odpowiednią formę płatności? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania i dowiesz się, jakie czynniki wpływają na koszt reklamowania się w Google Ads!
PPC

5min.

Komentarze:5

Wstęp

Marketing internetowy nieustannie się rozwija. Reklamy Google Ads będące jego lwią częścią z roku na rok również rosną w siłę. Bez cienia wątpliwości są jedną z najskuteczniejszych metod na promowanie swoich produktów czy usług w Internecie. Ile jednak trzeba za nie zapłacić? Jakim budżetem musisz dysponować, żeby móc myśleć o promowaniu się w Google? Przy jakich kosztach kampanie Google Ads są efektywne i przynoszą dobry zwrot z inwestycji? O tym wszystkim dowiesz się z tego wpisu. 

Czytaj także: Zalety Google Ads

Modele rozliczeń w Google Ads

Zacznijmy od tego, za co właściwie płacimy. Jeżeli chodzi o koszt reklam, to jest on definiowany jako koszt wszystkich kliknięć lub wyświetleń uzyskanych przez daną kampanię. Google oferuje jednak kilka różnych modeli rozliczeń. Do najbardziej podstawowych należą CPC, CPM, CPV. Co oznaczają te skróty i czym się od siebie różnią?

  • CPC (cost per click) – oznacza koszt kliknięcia. Model ten polega na naliczaniu opłaty za pojedyncze kliknięcie reklamy. W niektórych kampaniach mamy możliwość określenia maksymalnej stawki za kliknięcie dla danego słowa kluczowego (w sieci wyszukiwania) czy reklamy (w sieci reklamowej). Rzeczywisty koszt kliknięcia jest najczęściej niższy od naszego maksymalnego CPC i wynosi odpowiednio minimalny koszt potrzebny do przelicytowania konkurenta. Wpływ na rzeczywisty koszt kliknięcia ma wynik jakości Google Ads, trafność reklamy czy oczekiwany współczynnik klikalności.
  • CPM (cost per mille) – oznacza koszt tysiąca wyświetleń. Ustalając stawkę CPM, płacimy za dokładnie 1000 wyświetleń naszej reklamy. Reklamodawcy płacą tylko za wyświetlenia widoczne. Co to oznacza? Opłata jest naliczana wyłącznie w przypadku, gdy reklama była widoczna w minimum 50% i przez przynajmniej 1 sekundę. Ta strategia ustalania stawek nie jest dostępna tylko w reklamach kierowanych na sieć wyszukiwania. Rozliczenie rekomendowane szczególnie w przypadku reklamodawców, którym zależy na maksymalizacji zasięgu swoich reklam.
  • CPV (cost per view) – koszt obejrzenia filmu w YouTube. Płacimy tylko za obejrzenie naszego filmu. W przypadku reklam In-Stream zapłacimy tylko wówczas, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund naszego filmu lub obejrzy film do końca, jeśli jest krótszy. Opłata zostanie również naliczona, jeśli użytkownik wejdzie w interakcję z materiałem wideo. Czym jednak jest interakcja? W tym wypadku to działania obejmujące kliknięcie nakładek z wezwaniem do działania, kart lub banerów towarzyszących filmowi.

Zapoznaj się również z artykułem: Cele w kampaniach Google Ads

Budżety w Google Ads

Budżety w Google Ads są niezwykle istotnym zagadnieniem. Dobre zarządzanie nimi znacząca ułatwia kontrolę nad kosztami reklam, a co za tym idzie, maksymalizację zwrotu z inwestycji. Jakie są kluczowe zagadnienia, w jaki sposób są ze sobą powiązane i jak ustawić pożądany budżet reklam?

  • Średni dzienny budżet – to wyznaczona, średnia kwota dziennych wydatków na kampanię reklamową. Określa wartość, którą w przybliżeniu chcesz przeznaczać na reklamy z danej kampanii w ciągu jednego dnia.
  • Dzienny limit wydatków – to maksymalny koszt, jaki możesz zapłacić za kampanię w ciągu jednego dnia. Jest obliczany przez pomnożenie średniego dziennego budżetu przez 2.
  • Miesięczny limit wydatków – to maksymalna kwota, jaką możesz zapłacić za daną kampanię w ciągu jednego miesiąca. Czas trwania określany jest w zależności od tego, czy jest to pierwszy czy kolejne miesiące działania kampanii. W przypadku pierwszego, okres liczony jest od dnia rozpoczęcia działania do ostatniego dnia miesiąca. Z kolei w kolejnych, to czas od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca. Miesięczny limit wydatków liczony jest poprzez pomnożenie średniego budżetu dziennego przez 30,4. Wartości “30,4” określa średnia liczbę dni w miesiącu.

Google optymalizuje wydatki na reklamy pod kątem dni, w których prawdopodobieństwo kliknięcia czy doprowadzenia do konwersji jest większe. Średni budżet dzienny może zatem zarówno zostać niewykorzystywany, jak i przekroczony.

Czy są inne rodzaje budżetów niż dzienny? Tak! Dzięki ustaleniu budżetu wspólnego możesz wybrać kwotę, która będzie rozdzielana pomiędzy kilka kampanii reklamowych. W przypadku reklam wideo można również wyznaczyć łączny budżet kampanii. Pozwala on na określenie konkretnego budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na wybraną kampanię.

Formy płatności w Google Ads

Aby nasze reklamy mogły być wyświetlane, musimy uzupełnić wszystkie informacje dotyczące rozliczeń i płatności. Przede wszystkim należy skonfigurować ustawienie płatności, czyli sposób, w jaki rozliczamy się z Google. Dostępne są płatności automatyczne, płatności ręczne oraz fakturowanie miesięczne. Czym się różnią i które najlepiej wybrać?

  • Płatności automatyczne – płatność jest pobierana automatycznie 1 dnia każdego miesiąca lub kiedy koszty osiągają ustaloną przez nas kwotę, nazywaną progiem. 
  • Płatności ręczne – polegają na pokrywaniu w wybranym przez siebie czasie przyszłych kosztów. W miarę działania kampanii naliczane są opłaty, które powodują zmniejszanie się dostępnych środków. Po ich wyczerpaniu, reklamy przestaną się wyświetlać. Forma ta nie jest już dostępna na nowo utworzonych kontach.

Następnym krokiem jest wybór formy płatności, czyli nie “jak”, ale “czym” rozliczasz się z Google. Sposoby dokonywania płatności różnią się w zależności od kraju, waluty czy ustawienia płatności. W Polsce dostępnymi formami płatności są:

  • Karta kredytowa lub debetowa – może być używana niezależnie od tego, czy korzystamy z automatycznych, czy ręcznych płatności. Aby korzystać z tej formy płatności wystarczy dodać kartę do konta Google Ads oraz ustawić jako podstawową formę płatności/dokonać płatności.
  • Przelew środków – polega na przelaniu pieniędzy na konto Google, kierując się specjalnie wygenerowanym formularzem.
  • Zastępcza karta kredytowa – możemy również dodać do konta alternatywną kartę kredytową jako zabezpieczenie. Jeśli podstawowa metoda płatności nie zadziała, obciążymy alternatywną kartę. Dzięki temu nasze reklamy będą wyświetlane bez przerw.

Jaki budżet na kampanie Google Ads?

Na takie pytanie oczywiście nie da się udzielić konkretnej odpowiedzi.  Google Ads to złożony ekosystem, który bierze pod uwagę ogrom czynników w każdej aukcji, w której docelowo nasza reklama ma się wyświetlić danemu odbiorcy, np. stronę docelową, tekst reklamowy, budżet, targetowanie, konkurencję, rozszerzenia, jakość strony docelowej, itd., dlatego koszty za kliknięcie mogą być różne.

Do oszacowania budżetu, jaki potrzebny jest nam do reklamowania się w Google Ads, świetne nadaje się narzędzie Planer słów kluczowych. Wystarczy wybrać odpowiednie słowa kluczowe, na jakie chcemy wyświetlać reklamy, określić język i lokalizację, a system ten przedstawi nam orientacyjne koszty pojedynczego kliknięcia oraz zaproponuje budżet na kampanię. 

planer słów kluczowych google ads

Źródło: panel Google Ads

Warto podkreślić, że planer pokazuje jedynie prognozę, nie dokładne koszty. Można jednak traktować go jako pewną inspirację w trakcie planowania budżetu na kampanie Google Ads. Na sam koszt kliknięcia wpływa wiele czynników wspomnianych powyżej. Jak można zauważyć, na przykładowej prognozie powyżej, stawki w branży SEM są bardzo duże. 

Koszty kliknięcia w reklamy można jednak ograniczać, a co więcej, da się robić to na kilka sposób. Przede wszystkim, dobrze jest przygotować kampanię na mniej konkurencyjne i wąskie frazy. Trafiamy wtedy do bardziej zainteresowanej grupy docelowej. Tworzenie kampanii na bazie ogólnych i popularnych fraz prawdopodobnie przysporzy nam wyświetleń, natomiast jakość generowanego ruchu może być mniejsza , a stawka CPC bardzo wysoka. Innym sposobem jest ograniczenie wyświetlania się reklam do konkretnych pór dnia czy lokalizacji. Może okazać się to szczególnie pomocne, kiedy promujesz się lokalnie.

Sprawdź naszą ofertę na kampanie Google Ads!

Podsumowanie

W przypadku planowania budżetu na kampanie trzeba również liczyć się z kosztami obsługi agencyjnej. W związku z tym, że płacimy tutaj jednak za godziny, które specjaliści spędzą na naszym koncie, nie warto oszczędzać. Dobrze przygotowane kampanie, ze słowami kluczowymi o wysokim wyniku jakości potrafią wręcz zrównoważyć potencjalnie większe koszty agencyjne.

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Autor
Weronika Strzeżyk

Junior SEM Specialist

Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Początkiem jej przygody z Delante był staż SEM od sierpnia 2023 roku.
Prywatnie entuzjastka oglądania skoków narciarskich, chodzenia po niskich górach i słuchania zespołów z kategorii emo.

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Autor
Weronika Strzeżyk

Junior SEM Specialist

Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Początkiem jej przygody z Delante był staż SEM od sierpnia 2023 roku.
Prywatnie entuzjastka oglądania skoków narciarskich, chodzenia po niskich górach i słuchania zespołów z kategorii emo.


Warning: Attempt to read property "url" on array in /home/platne/serwer311749/public_html/delante.co/wp-content/themes/delante/inc/config/json-schemas.php on line 127