Marketing internetowy nieustannie się rozwija. Reklamy Google Ads będące jego lwią częścią z roku na rok również rosną w siłę. Bez cienia wątpliwości są jedną z najskuteczniejszych metod na promowanie swoich produktów czy usług w Internecie. Ile jednak trzeba za nie zapłacić? Jakim budżetem musisz dysponować, żeby móc myśleć o promowaniu się w Google? Przy jakich kosztach kampanie Google Ads są efektywne i przynoszą dobry zwrot z inwestycji? O tym wszystkim dowiesz się z tego wpisu.
Zacznijmy od tego, za co właściwie płacimy. Jeżeli chodzi o koszt reklam, to jest on definiowany jako koszt wszystkich kliknięć lub wyświetleń uzyskanych przez daną kampanię. Google oferuje jednak kilka różnych modeli rozliczeń. Do najbardziej podstawowych należą CPC, CPM, CPV. Co oznaczają te skróty i czym się od siebie różnią?
Budżety w Google Ads są niezwykle istotnym zagadnieniem. Dobre zarządzanie nimi znacząca ułatwia kontrolę nad kosztami reklam, a co za tym idzie, maksymalizację zwrotu z inwestycji. Jakie są kluczowe zagadnienia, w jaki sposób są ze sobą powiązane i jak ustawić pożądany budżet reklam?
Google optymalizuje wydatki na reklamy pod kątem dni, w których prawdopodobieństwo kliknięcia czy doprowadzenia do konwersji jest większe. Średni budżet dzienny może zatem zarówno zostać niewykorzystywany, jak i przekroczony.
Czy są inne rodzaje budżetów niż dzienny? Tak! Dzięki ustaleniu budżetu wspólnego możesz wybrać kwotę, która będzie rozdzielana pomiędzy kilka kampanii reklamowych. W przypadku reklam wideo można również wyznaczyć łączny budżet kampanii. Pozwala on na określenie konkretnego budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na wybraną kampanię.
Aby nasze reklamy mogły być wyświetlane, musimy uzupełnić wszystkie informacje dotyczące rozliczeń i płatności. Przede wszystkim należy skonfigurować ustawienie płatności, czyli sposób, w jaki rozliczamy się z Google. Dostępne są płatności automatyczne, płatności ręczne oraz fakturowanie miesięczne. Czym się różnią i które najlepiej wybrać?
Następnym krokiem jest wybór formy płatności, czyli nie “jak”, ale “czym” rozliczasz się z Google. Sposoby dokonywania płatności różnią się w zależności od kraju, waluty czy ustawienia płatności. W Polsce dostępnymi formami płatności są:
Na takie pytanie oczywiście nie da się udzielić konkretnej odpowiedzi. Google Ads to złożony ekosystem, który bierze pod uwagę ogrom czynników w każdej aukcji, w której docelowo nasza reklama ma się wyświetlić danemu odbiorcy, np. stronę docelową, tekst reklamowy, budżet, targetowanie, konkurencję, rozszerzenia, jakość strony docelowej, itd., dlatego koszty za kliknięcie mogą być różne.
Do oszacowania budżetu, jaki potrzebny jest nam do reklamowania się w Google Ads, świetne nadaje się narzędzie Planer słów kluczowych. Wystarczy wybrać odpowiednie słowa kluczowe, na jakie chcemy wyświetlać reklamy, określić język i lokalizację, a system ten przedstawi nam orientacyjne koszty pojedynczego kliknięcia oraz zaproponuje budżet na kampanię.
Warto podkreślić, że planer pokazuje jedynie prognozę, nie dokładne koszty. Można jednak traktować go jako pewną inspirację w trakcie planowania budżetu na kampanie Google Ads. Na sam koszt kliknięcia wpływa wiele czynników wspomnianych powyżej. Jak można zauważyć, na przykładowej prognozie powyżej, stawki w branży SEM są bardzo duże.
Koszty kliknięcia w reklamy można jednak ograniczać, a co więcej, da się robić to na kilka sposób. Przede wszystkim, dobrze jest przygotować kampanię na mniej konkurencyjne i wąskie frazy. Trafiamy wtedy do bardziej zainteresowanej grupy docelowej. Tworzenie kampanii na bazie ogólnych i popularnych fraz prawdopodobnie przysporzy nam wyświetleń, natomiast jakość generowanego ruchu może być mniejsza , a stawka CPC bardzo wysoka. Innym sposobem jest ograniczenie wyświetlania się reklam do konkretnych pór dnia czy lokalizacji. Może okazać się to szczególnie pomocne, kiedy promujesz się lokalnie.
W przypadku planowania budżetu na kampanie trzeba również liczyć się z kosztami obsługi agencyjnej. W związku z tym, że płacimy tutaj jednak za godziny, które specjaliści spędzą na naszym koncie, nie warto oszczędzać. Dobrze przygotowane kampanie, ze słowami kluczowymi o wysokim wyniku jakości potrafią wręcz zrównoważyć potencjalnie większe koszty agencyjne.