.animate-view{opacity: 1 !important;}

Kampanie Google Ads – pierwsze kroki

7min.

Komentarze:0

PPC
Kampanie Google Ads – pierwsze krokid-tags
29 lipca 2024
Jak w prosty i skuteczny sposób sprawić, by powstała skuteczna kampania Google Ads i na co zwrócić uwagę, by proste zabiegi przyniosły jak najlepsze rezultaty? W naszym artykule udzielimy Ci najważniejszych wskazówek!
PPC

7min.

Komentarze:0

Wstęp

Jeśli zastanawiacie się, jak powinna wyglądać kampania w Google Ads i nie do końca wiecie, jak ją stworzyć od podstaw, to trafiliście idealnie. Prezentujemy garść przydatnych wskazówek, na temat tworzenia kampanii Google Ads, specjalnie dla Was.

Kampanie Google Ads – podstawowe informacje

Mieliście już możliwość zapoznania się na naszym blogu z podstawami popularnego na świecie od 2000 roku narzędzia Google – Google Ads. Jeśli przegapiliście ten post – klikajcie tutaj – naprawdę warto zapoznać się z jego treścią. Wciąż jednak otwartą kwestią pozostawał problem samodzielnego utworzenia kampanii Google Ads. Dziś wszystkie te informacje postaramy się uzupełnić.  

Słowniczek

Zacznijmy od słowniczka, w którym znalazły się najważniejsze pojęcia, które wszyscy powinniśmy przyswoić przed rozpoczęciem pracy w Google Ads. Wszystkie wykorzystane definicje pochodzą z oficjalnej strony Google.

  • Kampania Google Ads (dawniej kampania Google AdWords) – jest to zestaw grup reklam (reklam, słów kluczowych i stawek), które mają wspólne kierowanie na lokalizację, budżet i inne ustawienia. Kampanie często służą do organizacji według kategorii produktów lub usług, które oferujesz.
  • Grupy reklam – jest to zbiór słów kluczowych, reklam i ofert, jakimi wspólnie zarządzasz, by wyświetlać użytkownikom reklamy, którymi prawdopodobnie są zainteresowani.
  • Słowa kluczowe – są to słowa lub wyrażenia opisujące Twoje produkty lub usługi, wybrane w taki sposób, aby ułatwić określenie, gdzie i kiedy będą wyświetlane Twoje reklamy.
  • Budżet – jest to kwota ustawiana dla każdej kampanii, określająca, ile średnio chcesz dziennie wydawać na wyświetlanie reklam (dowiedz się więcej z naszego Słownika SEO/SEM: Czym jest budżet konta Google Ads?).

Podstawy tworzenia kampanii Google Ads

Swoją przygodę z Google Ads rozpoczynamy od stworzenia konta. Od pierwszego momentu ułatwia nam to Google, ponieważ posiadając konto gmail.com jesteśmy w stanie w prosty sposób połączyć je z kontem Google Ads.
Zanim zaczniemy tworzyć kampanie, należy skonfigurować ustawienia konta, m.in. dodać informacje o firmie czy płatnościach (zalecamy pominięcie tworzenia kampanii na etapie zakładania konta, ponieważ bardziej przejrzyste jest realizowanie tego bezpośrednio z poziomu panelu utworzonego konta).

Kiedy mamy już to gotowe, Google przekieruje nas automatycznie na główny panel zarządzania Adsami. Tworzymy kampanie poprzez przycisk „Nowa kampania”.

tworzenie nowej kampanii google ads

Źródło: panel Google Ads

W momencie tworzenia nowej kampanii należy zwrócić uwagę na główne elementy, takie jak:

  • Cel kampanii

Musimy wybrać typ kampanii, w zależności od tego, gdzie chcemy wyświetlać nasze reklamy oraz z jakich opcji korzystać.

cele kampanii google ads

Źródło: panel Google Ads

  • Typ kampanii

Zdecydujemy się na najpopularniejszą formę reklamy Google Ads: Sieć wyszukiwania z celem zwiększenia ruchu w witrynie.

typy kampanii google ads

Źródło: panel Google Ads

  • Nazwa 

Ważne, by była ona dla Was przyjazna, żebyście wiedzieli, o co w niej chodzi, ale jednocześnie była powiązana z tym, co będziecie reklamować. Nasza przykładowa kampania Google Ads będzie dla sklepu rowerowego.

nazwa kampanii google ads

Źródło: panel Google Ads

Zalecamy wyłączenie automatycznego kierowania na sieć reklamową (ta opcja przepala budżet).

wykluczenie sieci reklamowej google ads

Źródło: panel Google Ads

  • Lokalizacja

Określenie obszaru, na który kierujecie swoją kampanię jest bardzo istotną kwestią w przypadku reklam Google Ads. Możecie na przykład skierować ją na Polskę z wyłączeniem kilku województw, czy jedno poszczególne województwo lub miasto, które Was interesuje. Jest to o tyle ważne, ponieważ im trafniej to określicie, tym większa szansa, że dotrzecie do osób faktycznie zainteresowanych Waszymi usługami.

lokalizacja google ads

Źródło: panel Google Ads

Jak wykluczyć daną lokalizację? Jeśli chcecie skierować swoje reklamy na pewien obszar, z wyłączeniem któregoś miasta, musicie przy dodawaniu nowej lokalizacji kliknąć na „wyklucz” jak na poniższych screenie.

wykluczenie lokalizacji google ads

Źródło: panel Google Ads

  • Budżet dzienny

Pomyślcie, ile pieniędzy dziennie chcecie wydać na kampanię – tutaj szczegółowo objaśniliśmy, jak wygląda oszacowanie budżetu kampanii. Przykładowo nasza kampania Google Ads będzie miała budżet dzienny 100 zł.

budżet google ads

Źródło: panel Google Ads

  • Harmonogram wyświetlania reklam

Ważny jest również harmonogram, z tego względu, że jeśli Wasza grupa docelowa nie korzysta z Internetu o 1.00 w nocy, to nie jest konieczne jej wyświetlanie. Dopasujcie więc harmonogram do czasu, w którym ktoś może szukać produktu, który reklamujecie. Jednak reklamy sklepu rowerowego możemy wyświetlać 24 godziny 7 dni w tygodniu. Opcja emisji reklam tylko w dni robocze w godzinach np. 7-18 może sprawdzić się w reklamowaniu usług dla firm. 

Tworzenie grup reklam

Kampanię Google Ads warto podzielić  na poszczególne grupy reklam. Jeśli nasza przykładowa kampania jest stworzona dla sklepu rowerowego, a jej celem jest zwiększenie częstotliwości odwiedzin na naszej stronie i w konsekwencji sprzedaży pewnej liczby rowerów, a w asortymencie są różne typy rowerów, to powinniście podzielić je na kategorie. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się utworzenie różnych typów reklam dla rowerów: damskich, męskich, dziecięcych, ale także nietypowych rodzajów, np. tandemów. Tym sposobem każda reklama będzie idealnie dopasowana do grupy docelowej, na którą ją kierujecie. Dodatkowo jesteście przez to w stanie uniknąć ryzyka, gdzie osoba szukająca roweru damskiego zostanie zasypana ofertami rowerów dla dzieci. Drzewko kampanii i grup reklam niech strukturą przypomina drzewko kategorii w sklepie.

Jeśli zapomnicie o pogrupowaniu swoich produktów, istnieje ryzyko, że osoba, do której skierujecie reklamę, zwyczajnie w nią nie kliknie lub opuści stronę i przez mały błąd stracicie potencjalnego klienta. 

Czas na reklamę

Co jest jeszcze ważne podczas planowania kampanii Google Ads? Pamiętajcie, że dobrą praktyką jest tworzenie trzech reklam w jednej grupie reklam. Dlaczego? Jest to o tyle pomocne dla Was, że możecie porównywać efekty reklam, które są wyświetlane naprzemiennie. Możecie to zrobić ustalając w ustawieniach kampanii rotację reklam. Daje Wam to więcej możliwości, jak choćby nieustanne monitorowanie tego, jak działają Wasze reklamy i wybranie skuteczniejszej, więc korzystajcie z tego!

Zacznijmy od stworzenia reklamy. Tak wygląda panel, w którym przez następne kilka minut będziemy pracować.

tworzenie reklamy google ads

Źródło: panel Google Ads

Reklama tekstowa może zawierać do 15 nagłówków (każdy po 30 zzs), najlepiej podzielić je na 5 nagłówków na pozycji pierwszej (czym jest przedmiot reklamy), 5 na pozycji drugiej (jego unikalne cechy, wyróżniki) oraz 5 na pozycji 3 (wezwania do działania). W reklamie możemy także wykorzystać 4 teksty reklam, tutaj też możemy je przypiąć na wybranej pozycji (pierwszej lub drugiej), mając na uwadze, że teksty reklamy numer jeden może wyświetlać się z tekstem numer dwa (dwa numery pierwsze nie wyświetlą się razem). Możemy dodać także 20 obrazów jako komponenty (dawniej rozszerzenia/zasoby) kampanii, przy czym należy pamiętać, że w kampanii searchowej nie mogą one mieć żadnych napisów ani logo, inaczej reklama ta zostanie przez system odrzucona. W reklamie może również znaleźć się nazwa oraz logo firmy (te opcje pojawią się dopiero po przejściu weryfikacji). Do reklamy dodać można także: linki do podstron, objaśnienia (np. bardziej unikalne informacje o firmie lub produkcie/usłudze), promocje, ceny, rozszerzenia informacji, itd.

Ciekawymi rozwiązaniami, zwracającymi uwagę klientów są reklamy zawierające pytania, pokazywanie korzyści, które klient uzyska poprzez zakup danego produktu, USP (unique selling proposition), czy też stosowanie słów takich jak:, najlepszy, solidny, gwarantowany, wysokiej jakości (jeżeli prowadzimy kampanie klientom, to oczywiście najpierw należy ich zapytać, czy nie mają nic przeciwko używaniu takich słów).

Reklamy z rozszerzeniami zajmują fizycznie ​więcej miejsca, co sprawia, że ich widoczność w wyszukiwarce po prostu się zwiększa. Wielu reklamodawców nie zdaje sobie sprawy z tego, że – dzięki komponentom (dawniej: rozszerzenia/zasoby) – mogą oni zaobserwować wzrost CTR (współczynnika klikalności) o nawet kilka punktów procentowych! Jeśli więc nie korzystałeś jeszcze z możliwości wzbogacenia swoich reklam rozszerzeniami, to szczerze polecam Ci wypróbować tę opcję. 

Karolina Piech
Karolina Piech Senior SEM Specialist

Dobieranie słów kluczowych w kampanii Google Ads

Słowa kluczowe możemy dodać na etapie tworzenia grup reklam lub później. Jak je dobierać? Najprościej wybierzecie je, korzystając z własnych pomysłów. Kiedy Wam się skończą – skorzystajcie z podpowiedzi Google. Wygodnym urządzeniem jest także Planer słów kluczowych, który pokazuje, jakie słowa są bardziej popularne, otrzymacie także propozycje tych dobranych specjalnie dla Waszego produktu. Aby przejść do planera kliknij w Narzędzia > Planowanie > Planer słów kluczowych.

By zacząć szukać słów kluczowych dla Waszej reklamy, zacznijcie od wybrania opcji: „Poznaj nowe słowa kluczowe” jak na screenie poniżej.

planer słów kluczowych google ads

Źródło: panel Google Ads

Następnie wpisz przykładowe frazy lub znajdź propozycje na podstawie swojej witryny czy witryny konkurencji. Podczas wyszukiwania słów kluczowych ustaw parametry takie jak lokalizacja i język. Z otrzymanej listy fraz zaznacz te, które Cię interesują i dodaj je do planu. W planie otrzymasz informacje o trendach dla tych fraz.

prognoza słów kluczowych google ads

Źródło: panel Google Ads

Dodając nowe słowa kluczowe zwróć uwagę na ich typ dopasowania. Dopasowywanie ma znaczenie, ponieważ daje nam ono mniejsze szanse na wystąpienie sytuacji, gdy szukając damskiego roweru miejskiego, wyświetli nam się reklama roweru wyczynowego czy roweru dla dzieci. Dopasowanie powoduje, że w prosty sposób powiemy Google, czego tak naprawdę szukamy, a co nas nie interesuje. Warto także dodać słowa wykluczające, które dają podobny efekt i jeśli słowo kluczowe brzmi „damski rower”, to warto dodać „męski” czy „dziecięcy” do słów wykluczających. Słowa wykluczające znajdziecie w osobnej karcie słów kluczowych. Czym się kierować w doborze słów kluczowych? Przede wszystkim spróbujcie postawić się na miejscu swojego klienta. Pomyślcie, że szuka roweru dla dzieci, co w takim razie będzie wpisywał w wyszukiwarce? Zwróćcie uwagę na jakość słów kluczowych,  ponieważ świadczą one o dopasowaniu do grupy reklam. Nie wyświetla Wam się wynik jakości przy słowach kluczowych? Musicie go włączyć. W sekcji słów kluczowych wchodzicie w Kolumny > Modyfikuj kolumny > Wynik jakości i wybieracie kwadracik “Wynik jakości”.

Wynik Jakości Waszych słów kluczowych powinien znajdować się w przedziale 7-10.

Ustalenie stawek za reklamy i wpłacenie budżetu

Teraz najprostsza sprawa – ustalcie stawki za reklamy, słowa kluczowe i wpłać budżet. Więcej na temat ustalania stawek, możesz poczytać tutaj. Wasza kampania Google Ads właśnie została stworzona! 

Podsumowanie

No to co, nie było tak źle? Pomyślcie sobie, że teraz, jeśli zrobiliście wszystko poprawnie, odpowiednim użytkownikom będzie wyświetlać się Wasza reklama. Wciąż zastanawiacie się czy warto? Polecam ponowną lekturę poprzedniego artykułu o charakterystyce Google Ads – wtedy na pewno będziecie w stanie zdecydować, czy ten system jest dla Was, czy może powinniście pójść w Facebook Ads lub po prostu pozycjonowanie. 

 

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Autor
Weronika Strzeżyk

Junior SEM Specialist

Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Początkiem jej przygody z Delante był staż SEM od sierpnia 2023 roku.
Prywatnie entuzjastka oglądania skoków narciarskich, chodzenia po niskich górach i słuchania zespołów z kategorii emo.

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Autor
Weronika Strzeżyk

Junior SEM Specialist

Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Początkiem jej przygody z Delante był staż SEM od sierpnia 2023 roku.
Prywatnie entuzjastka oglądania skoków narciarskich, chodzenia po niskich górach i słuchania zespołów z kategorii emo.

Przeczytaj inne podobne posty

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022