Jeśli zastanawiacie się, jak powinna wyglądać kampania w Google Ads i nie do końca wiecie, jak ją stworzyć od podstaw, to trafiliście idealnie. Prezentujemy garść przydatnych wskazówek, na temat tworzenia kampanii Google Ads, specjalnie dla Was.
Mieliście już możliwość zapoznania się na naszym blogu z podstawami popularnego na świecie od 2000 roku narzędzia Google – Google Ads. Jeśli przegapiliście ten post – klikajcie tutaj – naprawdę warto zapoznać się z jego treścią. Wciąż jednak otwartą kwestią pozostawał problem samodzielnego utworzenia kampanii Google Ads. Dziś wszystkie te informacje postaramy się uzupełnić.
Zacznijmy od słowniczka, w którym znalazły się najważniejsze pojęcia, które wszyscy powinniśmy przyswoić przed rozpoczęciem pracy w Google Ads. Wszystkie wykorzystane definicje pochodzą z oficjalnej strony Google.
Swoją przygodę z Google Ads rozpoczynamy od stworzenia konta. Od pierwszego momentu ułatwia nam to Google, ponieważ posiadając konto gmail.com jesteśmy w stanie w prosty sposób połączyć je z kontem Google Ads.
Zanim zaczniemy tworzyć kampanie, należy skonfigurować ustawienia konta, m.in. dodać informacje o firmie czy płatnościach (zalecamy pominięcie tworzenia kampanii na etapie zakładania konta, ponieważ bardziej przejrzyste jest realizowanie tego bezpośrednio z poziomu panelu utworzonego konta).
Kiedy mamy już to gotowe, Google przekieruje nas automatycznie na główny panel zarządzania Adsami. Tworzymy kampanie poprzez przycisk „Nowa kampania”.
W momencie tworzenia nowej kampanii należy zwrócić uwagę na główne elementy, takie jak:
Musimy wybrać typ kampanii, w zależności od tego, gdzie chcemy wyświetlać nasze reklamy oraz z jakich opcji korzystać.
Zdecydujemy się na najpopularniejszą formę reklamy Google Ads: Sieć wyszukiwania z celem zwiększenia ruchu w witrynie.
Ważne, by była ona dla Was przyjazna, żebyście wiedzieli, o co w niej chodzi, ale jednocześnie była powiązana z tym, co będziecie reklamować. Nasza przykładowa kampania Google Ads będzie dla sklepu rowerowego.
Zalecamy wyłączenie automatycznego kierowania na sieć reklamową (ta opcja przepala budżet).
Określenie obszaru, na który kierujecie swoją kampanię jest bardzo istotną kwestią w przypadku reklam Google Ads. Możecie na przykład skierować ją na Polskę z wyłączeniem kilku województw, czy jedno poszczególne województwo lub miasto, które Was interesuje. Jest to o tyle ważne, ponieważ im trafniej to określicie, tym większa szansa, że dotrzecie do osób faktycznie zainteresowanych Waszymi usługami.
Jak wykluczyć daną lokalizację? Jeśli chcecie skierować swoje reklamy na pewien obszar, z wyłączeniem któregoś miasta, musicie przy dodawaniu nowej lokalizacji kliknąć na „wyklucz” jak na poniższych screenie.
Pomyślcie, ile pieniędzy dziennie chcecie wydać na kampanię – tutaj szczegółowo objaśniliśmy, jak wygląda oszacowanie budżetu kampanii. Przykładowo nasza kampania Google Ads będzie miała budżet dzienny 100 zł.
Ważny jest również harmonogram, z tego względu, że jeśli Wasza grupa docelowa nie korzysta z Internetu o 1.00 w nocy, to nie jest konieczne jej wyświetlanie. Dopasujcie więc harmonogram do czasu, w którym ktoś może szukać produktu, który reklamujecie. Jednak reklamy sklepu rowerowego możemy wyświetlać 24 godziny 7 dni w tygodniu. Opcja emisji reklam tylko w dni robocze w godzinach np. 7-18 może sprawdzić się w reklamowaniu usług dla firm.
Kampanię Google Ads warto podzielić na poszczególne grupy reklam. Jeśli nasza przykładowa kampania jest stworzona dla sklepu rowerowego, a jej celem jest zwiększenie częstotliwości odwiedzin na naszej stronie i w konsekwencji sprzedaży pewnej liczby rowerów, a w asortymencie są różne typy rowerów, to powinniście podzielić je na kategorie. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się utworzenie różnych typów reklam dla rowerów: damskich, męskich, dziecięcych, ale także nietypowych rodzajów, np. tandemów. Tym sposobem każda reklama będzie idealnie dopasowana do grupy docelowej, na którą ją kierujecie. Dodatkowo jesteście przez to w stanie uniknąć ryzyka, gdzie osoba szukająca roweru damskiego zostanie zasypana ofertami rowerów dla dzieci. Drzewko kampanii i grup reklam niech strukturą przypomina drzewko kategorii w sklepie.
Jeśli zapomnicie o pogrupowaniu swoich produktów, istnieje ryzyko, że osoba, do której skierujecie reklamę, zwyczajnie w nią nie kliknie lub opuści stronę i przez mały błąd stracicie potencjalnego klienta.
Co jest jeszcze ważne podczas planowania kampanii Google Ads? Pamiętajcie, że dobrą praktyką jest tworzenie trzech reklam w jednej grupie reklam. Dlaczego? Jest to o tyle pomocne dla Was, że możecie porównywać efekty reklam, które są wyświetlane naprzemiennie. Możecie to zrobić ustalając w ustawieniach kampanii rotację reklam. Daje Wam to więcej możliwości, jak choćby nieustanne monitorowanie tego, jak działają Wasze reklamy i wybranie skuteczniejszej, więc korzystajcie z tego!
Zacznijmy od stworzenia reklamy. Tak wygląda panel, w którym przez następne kilka minut będziemy pracować.
Reklama tekstowa może zawierać do 15 nagłówków (każdy po 30 zzs), najlepiej podzielić je na 5 nagłówków na pozycji pierwszej (czym jest przedmiot reklamy), 5 na pozycji drugiej (jego unikalne cechy, wyróżniki) oraz 5 na pozycji 3 (wezwania do działania). W reklamie możemy także wykorzystać 4 teksty reklam, tutaj też możemy je przypiąć na wybranej pozycji (pierwszej lub drugiej), mając na uwadze, że teksty reklamy numer jeden może wyświetlać się z tekstem numer dwa (dwa numery pierwsze nie wyświetlą się razem). Możemy dodać także 20 obrazów jako komponenty (dawniej rozszerzenia/zasoby) kampanii, przy czym należy pamiętać, że w kampanii searchowej nie mogą one mieć żadnych napisów ani logo, inaczej reklama ta zostanie przez system odrzucona. W reklamie może również znaleźć się nazwa oraz logo firmy (te opcje pojawią się dopiero po przejściu weryfikacji). Do reklamy dodać można także: linki do podstron, objaśnienia (np. bardziej unikalne informacje o firmie lub produkcie/usłudze), promocje, ceny, rozszerzenia informacji, itd.
Ciekawymi rozwiązaniami, zwracającymi uwagę klientów są reklamy zawierające pytania, pokazywanie korzyści, które klient uzyska poprzez zakup danego produktu, USP (unique selling proposition), czy też stosowanie słów takich jak:, najlepszy, solidny, gwarantowany, wysokiej jakości (jeżeli prowadzimy kampanie klientom, to oczywiście najpierw należy ich zapytać, czy nie mają nic przeciwko używaniu takich słów).
Reklamy z rozszerzeniami zajmują fizycznie więcej miejsca, co sprawia, że ich widoczność w wyszukiwarce po prostu się zwiększa. Wielu reklamodawców nie zdaje sobie sprawy z tego, że – dzięki komponentom (dawniej: rozszerzenia/zasoby) – mogą oni zaobserwować wzrost CTR (współczynnika klikalności) o nawet kilka punktów procentowych! Jeśli więc nie korzystałeś jeszcze z możliwości wzbogacenia swoich reklam rozszerzeniami, to szczerze polecam Ci wypróbować tę opcję.
Słowa kluczowe możemy dodać na etapie tworzenia grup reklam lub później. Jak je dobierać? Najprościej wybierzecie je, korzystając z własnych pomysłów. Kiedy Wam się skończą – skorzystajcie z podpowiedzi Google. Wygodnym urządzeniem jest także Planer słów kluczowych, który pokazuje, jakie słowa są bardziej popularne, otrzymacie także propozycje tych dobranych specjalnie dla Waszego produktu. Aby przejść do planera kliknij w Narzędzia > Planowanie > Planer słów kluczowych.
By zacząć szukać słów kluczowych dla Waszej reklamy, zacznijcie od wybrania opcji: „Poznaj nowe słowa kluczowe” jak na screenie poniżej.
Następnie wpisz przykładowe frazy lub znajdź propozycje na podstawie swojej witryny czy witryny konkurencji. Podczas wyszukiwania słów kluczowych ustaw parametry takie jak lokalizacja i język. Z otrzymanej listy fraz zaznacz te, które Cię interesują i dodaj je do planu. W planie otrzymasz informacje o trendach dla tych fraz.
Dodając nowe słowa kluczowe zwróć uwagę na ich typ dopasowania. Dopasowywanie ma znaczenie, ponieważ daje nam ono mniejsze szanse na wystąpienie sytuacji, gdy szukając damskiego roweru miejskiego, wyświetli nam się reklama roweru wyczynowego czy roweru dla dzieci. Dopasowanie powoduje, że w prosty sposób powiemy Google, czego tak naprawdę szukamy, a co nas nie interesuje. Warto także dodać słowa wykluczające, które dają podobny efekt i jeśli słowo kluczowe brzmi „damski rower”, to warto dodać „męski” czy „dziecięcy” do słów wykluczających. Słowa wykluczające znajdziecie w osobnej karcie słów kluczowych. Czym się kierować w doborze słów kluczowych? Przede wszystkim spróbujcie postawić się na miejscu swojego klienta. Pomyślcie, że szuka roweru dla dzieci, co w takim razie będzie wpisywał w wyszukiwarce? Zwróćcie uwagę na jakość słów kluczowych, ponieważ świadczą one o dopasowaniu do grupy reklam. Nie wyświetla Wam się wynik jakości przy słowach kluczowych? Musicie go włączyć. W sekcji słów kluczowych wchodzicie w Kolumny > Modyfikuj kolumny > Wynik jakości i wybieracie kwadracik “Wynik jakości”.
Wynik Jakości Waszych słów kluczowych powinien znajdować się w przedziale 7-10.
Teraz najprostsza sprawa – ustalcie stawki za reklamy, słowa kluczowe i wpłać budżet. Więcej na temat ustalania stawek, możesz poczytać tutaj. Wasza kampania Google Ads właśnie została stworzona!
No to co, nie było tak źle? Pomyślcie sobie, że teraz, jeśli zrobiliście wszystko poprawnie, odpowiednim użytkownikom będzie wyświetlać się Wasza reklama. Wciąż zastanawiacie się czy warto? Polecam ponowną lekturę poprzedniego artykułu o charakterystyce Google Ads – wtedy na pewno będziecie w stanie zdecydować, czy ten system jest dla Was, czy może powinniście pójść w Facebook Ads lub po prostu pozycjonowanie.