Co to jest link building? Kilka słów o linkowaniu cz.1 | Vlog Robię SEO #12

Co to jest link building? Kilka słów o linkowaniu cz.1 | Vlog Robię SEO #12

Dwunasty odcinek Robię SEO to jedna z dwóch części vloga na temat link buildingu. Czym jest? A co ważniejsze, czy warto go wykonywać? Po odpowiedzi sięgnij do vloga naszej Team Leaderki SEO – Gosi.

Ostatnio na naszym blogu: Jak analizować konkurencję w Google? | Vlog Robię SEO #14

Transkrypcja:

Cześć, witam Was w kolejnym odcinku vloga Robię SEO. Dziś zajmiemy się tematem link buildingu, czyli tym elementem procesu SEO, który jest często niedoceniany. Jako że temat jest obszerny podzieliłam filmik na 2 części. W dzisiejszej dowiecie się czym jest link building, czy warto go wykonywać i po co w ogóle go robić.

Co to jest link building?

link building to, najprościej mówiąc, budowanie odnośników do naszej strony z innych stron zewnętrznych. Tutaj moglibyśmy wejść na jakąkolwiek stronę, wrzucić tam link i po zabawie. Natomiast by link building działał dobrze należy mieć ten proces mocno przemyślany i zaplanowany ponieważ tak naprawdę to, co robimy w przypadku link buildingu będzie miało wpływ na budowanie pozycji danej strony.

Możecie spotkać się także z nazwą: offsite, offpage czy proces linkowania.

Co to jest link do strony?

Najprościej mówiąc jest to po prostu odsyłacz do danej strony, który po kliknięciu w niego przekierowuje nas na inną stronę. Taki link może mieć 2 formy. Może pojawiać się w formie adresu URL, czyli takiego adresu, który znajdujemy w pasku przeglądarki i jeżeli na przykład wejdziemy sobie na forum dyskusyjne i zobaczymy link w takiej formie, czyli taki czysty link, który przekierowuje nas na jakąś stronę, to jest to odnośnik w formie czystego linka. Natomiast jeżeli wejdziemy na stronie i zobaczymy, że jest tam tekst, który możemy kliknąć i on również nas przekierowuje do innej strony to również jest to link, natomiast jest on w formie anchor textu. Tekst, w który klikamy jest to po prostu anchor text.

Skąd wziął się link building?

Tworzenie odnośników do danej strony w internecie sprawiało, że o tej stronie zaczęły pojawiać się wzmianki. Jeżeli pojawiały się wzmianki to dla użytkowników i dla wyszukiwarek była to informacja, że ta strona jest bardziej popularna niż inne, ludzie chcą o niej rozmawiać i powinna znajdować się ona wyżej w wyszukiwarce. Dlatego też jeżeli do strony pojawiało się dużo linków, czyli dużo tych wzmianek, Google traktował je lepiej i pokazywał je wyżej w wyszukiwarce.

Pierwszy algorytm Google, Page Rank, zakładał, że jeżeli do strony prowadzi duża ilość linków, to ta strona jest wartościowa dla użytkowników. Działał on na takiej zasadzie, że w skali 0-10 oznaczał strony, które powinny być bardziej lub mniej popularne na zasadzie właśnie tych linków, które prowadzą do strony. Oczywiście nie była to idealna metoda ponieważ szybko zaczęła być ona wykorzystywana i przez pozycjonerów i przez spamerów, ponieważ zauważono, że jeśli do strony zacznie prowadzić bardzo dużo linków to strona wybije się wysoko w wynikach wyszukiwania. Ale nie do końca o to chodzi ponieważ użytkownicy z czasem zmieniają swoje upodobania, szukają w inny sposób i szukają innego rodzaju treści. Wraz z tym jak użytkownicy się zmieniają i w jaki sposób szukają Google aktualizował swoje algorytmy. Obecnie Page Rank nie jest już brany pod uwagę i nie może służyć do określenia wartości strony. Duże narzędzia typu Ahrefs, MOZ czy Majestic, mają swoje mierniki, dzięki którym jesteśmy w stanie stwierdzić czy dana witryna jest mocna czy nie.

W przypadku Ahrefsa jest to URL Rating i Domain Rating. Na podstawie tego możemy stwierdzić, że jeżeli wysokie są parametry Domain Rating i URL Rating to ta moc (przyp. przenoszona w linku) będzie większa. W przypadku MOZa mamy Domain Authority i Page Autgority, a w przypadku Majestic – Citation Flow i Trust Flow.

Obecnie, z uwagi na to, że użytkownicy w inny sposób wyszukują danych w internecie i czego innego oczekują od treści, znacznie ważniejsza od ilości linków jest ich jakość. Tutaj bardzo ważne będzie to, z jakich kanałów budujemy linki, jaką one mają moc i w jaki sposób je tworzymy.

Funkcje linków

Linki prowadzące do strony mogą mieć różne funkcje. Może być to funkcja uwiarygadniająca, informacyjna, pozycjonująca ale także linki do strony mają wspierać i uzupełniać proces on-site.

Link building powinien być prowadzony równolegle do procesu on-site czyli do działań, które wykonujemy na stronie. Połączenie tych dwóch procesów działa najlepiej i jest to najbardziej efektywne połączenie działań SEO. Czyli te rzeczy, które możemy zrobić na stronie oczywiście robimy ale dodatkowo w tym samym czasie poprawiamy też profil linków danej strony.

By dobrze ułożyć strategię linkowania musimy wziąć pod uwagę wszystkie z tych funkcji.

Funkcja uwiarygadniająca

Kiedy zaczynamy proces pozycjonowania czy budowania linków do strony, warto pamiętać funkcji uwiarygadniającej. W tym pierwszym okresie chcemy skupić się na budowaniu odnośników do strony z mocnych miejsc. Skupiamy się na domenach, które mają wysokie parametry, współczynnik zaufania i chcemy to przekazać naszej domenie. Czyli na początku przygotowujemy sobie, rozgrzewamy się przed tym procesem typowo on-site’owym. Oczywiście, jeżeli będziemy prowadzić proces równolegle to to będzie działało lepiej.

Funkcja pozycjonująca

Jeżeli nasza strona będzie już dostatecznie wzmocniona powinniśmy zmienić nieco funkcję, czyli tutaj skupić się bardziej na tej funkcji pozycjonującej. Staramy się już wtedy dobierać zarówno anchory pod te słowa, na których nam zależy, jak i podstrony tak by szły w parze z tymi, które optymalizujemy obecnie w procesie on-site. Najlepiej jest to robić w ten sposób, że optymalizujemy sobie pewne podstrony na stronie i odpowiednio je linkujemy. Taka strategia zapewnia najlepsze rezultaty.

Funkcja informacyjna

Linki mogą pełnić również funkcję informacyjną. Użytkownicy często szukają opinii na temat danej firmy, informacji, które mogą im pomóc w podjęciu decyzji o zakupie. Jeżeli nasza firma jest obecna w kilku katalogach, ma swoją wizytówkę w Google Maps, jest obecna na Facebooku czy na Twitterze lub Instagramie, to dla użytkowników jest informacją, że ta firma fizycznie istnieje i jest to wiarygodna firma, z której usług oni mogą skorzystać.

Jak stosować Anchor Text?

Jeżeli chodzi o stosowanie anchorów w przypadku linkowania to tutaj musimy pamiętać o tym by nie linkować zawszę na tę samą frazę ponieważ dla Google są to działania sztuczne i mogą one powodować spadki danej frazy w wyszukiwarce. W przypadku anchorów to nie jest zawsze tak, że tylko słowo kluczowe jest odpowiednim anchorem. Możemy na brand, na słowa kluczowe (exact match) ale też możemy sobie miksować słowa kluczowe np: „słowo kluczowe + brand”, „słowo kluczowe + cena”, co również tworzy zbitki słów kluczowych. Warto tez pamiętać o tym, że użytkownicy szukają w różny sposób. Np. obuwia damskiego na zimę będą szukać tez jako „buty zimowe dla kobiet” czy „buty na zimę dla kobiet”. Warto dywersyfikować anchory ponieważ gdy będzie za dużo takich samych to odbije nam się to czkawką.

Dawniej było tak, że jeżeli chcieliśmy wypozycjonować dana frazę wystarczyło zrobić na nią dużo linków z tego samego anchora. Obecnie, użytkownicy bardzo nie lubią nienaturalnych linków więc budowanie linków na jedną fraze kluczową nie będzie działało dobrze – wręcz może nam zaszkodzić. Musimy pamiętać o tym, że użytkownicy wyszukują pewnych fraz w różny sposób. Jeżeli stosują frazę „obuwie damskie” to będą też używać „buty dla kobiet”, „buty damskie” itd. Warto utworzyć strategię zdywersyfikowania anchorów tak, aby działała ona pozytywnie i wyglądała naturalnie.

Powiedziałam już co nieco o anchorach, przede wszystkim o tym, że nie powinniśmy dobierać ciągle tego samego słowa kluczowego do linkowania ponieważ może nam to zaszkodzić. W przypadku procesu link buildingu ważna jest dywersyfikacja Pierwszą podstawową zasadą jest dobór podstron. Powinniśmy dobierać podstrony do linkowania i do słów kluczowych w ten sposób by jak najlepiej odzwierciedlały ich zawartość. W przypadku fraz ogólnych, czyli np: „sklep z x” będziemy zazwyczaj linkować stronę główną. Tak samo jeśli chodzi o brand.

W przypadku kategorii będziemy też używać fraz ogólnych ale już stricte dopasowanych do kategorii. W przypadku produktów musimy się zastanowić już nad bardziej szczegółowymi frazami. Jeżeli zaczniemy frazy ogólne linkować do produktów to dojdzie do kanibalizacji.

Tych anchorów może być oczywiście więcej bo możemy miksować pewne słowa kluczowe, możemy dobierać: „brand + słowo kluczowe”, „słowo kluczowe + brand”, „słowo kluczowe + opinie”, „słowo kluczowe + cena”. Ważne jest to żeby je dywersyfikować, żeby jak najbardziej unaturalnić ten proces. Często pojawiają się też (na forach i innych stronach) linki, które mają anchor „kliknij tutaj” czy „kliknij tu”. One być może są naturalne bo pochodzą od użytkowników, ale one nie przemocą mocy. To co mamy w anchorze przeniesie nam moc i jest w stanie podnieść pozycję frazy. Jeżeli chcemy podnieść pozycję frazy „kliknij tutaj” to fakt, możemy linkować ale raczej unikamy tego typu działań.

Aby idealnie sobie ułożyć proces linkowania warto:

  1. Dobierać frazy do odpowiednich podstron
  2. W momencie, w którym optymalizujemy daną podstronę, dobrać do tej podstrony anchory różnego typu. Zarówno linki na czysty adres URL jak i linki mieszane i linki na słowo kluczowe. To zadziała najlepiej bo będzie bardziej naturalne oraz zbudujemy sobie bardzo ładną chmurę anchorów.

Dobrze prowadzony link building jest w stanie wzmocnić Twoją stronę i sprawić, że wykonywane optymalizacje na stronie będą reagowały lepiej i w związku z tym będziesz osiągał lepsze efekty. Z drugiej strony, jeżeli optymalizujesz swoja stronę i nie do końca dbasz o procesy link buildingu to może zdarzyć się tak, że będziesz optymalizował stronę, strona będzie reagowała ale tylko pewnego momentu. Dojdziesz do ściany ponieważ nie będziesz miał mocnych linków i bez tych mocnych linków, nie ważne co zrobisz na stronie, nie będzie ona szła wyżej. Zbudowanie mocnych linków i dobrego profilu odnośników do strony może spowodować, że strona wystrzeli do góry.

W drugiej części filmiku na temat link buildingu odpowiem Wam na 3 proste pytania: ile, gdzie i jak dodawać odnośniki do stron by były one skuteczne?

  4,00 / 5 ( 7 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.