.animate-view{opacity: 1 !important;}

Google wyświetla stronę na złe słowo kluczowe – jak to zmienić?

8min.

Komentarze:7

Google wyświetla stronę na złe słowo kluczowe – jak to zmienić?
17 października 2019
W SEO czasem trudno przyporządkować odpowiedni zestaw słów kluczowych do danej strony. Problemy w tej kwestii może mieć także i Google, który czasem, wbrew naszym oczekiwaniom, wyświetla stronę na złe słowo kluczowe lub na jakąś często zaskakującą frazę. Jak można uchronić się przed takim zjawiskiem i co robić, kiedy już pojawi się na naszej stronie?

8min.

Komentarze:7

Dlaczego złe słowo kluczowe przypisane do strony może być takie szkodliwe?

Mogłoby się wydawać, że podstrona, nawet taka wyświetlająca się na nieoczekiwane słowo kluczowe, i tak będzie generować kliknięcia. W praktyce jednak wejście na stronę, która ze względu na niepoprawne dopasowanie frazy nie będzie spełniać wymagań wyszukującego może nam przynieść więcej szkody niż pożytku - w końcu każdy z potencjalnych klientów szuka w internecie jakiegoś konkretnego produktu, a nie losowo przyporządkowanych do wyszukiwania stron. Można to opisać na bardzo prostym przykładzie. Nasz przykładowy klient wpisuje w wyszukiwarkę Google frazę “metalowe oprawki do okularów”, oczekując, że w wynikach wyszukiwania znajdzie co najmniej kilka ciekawych propozycji. Gdy jednak wchodzi na jedną z pierwszych zaproponowanych stron, zamiast produktów z konkretną cechą znajduje cały zbiór plastikowych oprawek, z których jednak żadna nie spełnia jego wymagań. Klient - mimo że potencjalnie mógłby być zainteresowany niektórymi elementami oferty sklepu - praktycznie natychmiast wraca więc do wyników wyszukiwania, niezadowolony z tego, co znalazł. Wyświetlenie na złe słowo kluczowe - przykład szkodliwego wyniku W takim przypadku, mimo iż rzeczywiście wejście na stronę miało miejsce, jej zawartość została natychmiastowo odrzucona. Przy dużej częstotliwości takiego zjawiska Google może zauważyć wysoki współczynnik odrzuceń i uznać taką podstronę czy kategorię za spam, oszustwo bądź celowe wprowadzanie wyszukujących w błąd, co z kolei może się skończyć obniżeniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Co jednak jeszcze ważniejsze, przez wyświetlanie strony na złe słowa kluczowe zrażamy do siebie samych klientów, którzy mogą czuć się oszukani przez to, że nie znaleźli tego, czego szukali i zmarnowali przez to swój cenny czas. Takie zjawisko może się też negatywnie przekładać na współczynnik konwersji, który przy częstych wizytach na stronie niezakończonych zakupami będzie nieustannie spadał. Zatem jeśli Google wyświetla daną podstronę na złe słowa kluczowe, należy jak najszybciej postarać się rozwiązać ten problem - tylko jak się do tego zabrać?

Strona wyświetla się na złe słowo kluczowe - co robić?

Jak sprawdzić, gdzie leży problem?

Poszukiwania przyczyn niewłaściwego przypisania słowa kluczowego do strony dobrze zacząć od wpisania prostej komendy w polu wyszukiwarki. Brzmi ona: słowo kluczowe site:adres strony i pozwala ona zlokalizowac podstrony na danej stronie, które wyświetlają się na daną frazę. Dzięki temu bardzo łatwo sprawdzić, które strony trzeba wziąć pod uwagę przy analizie ewentualnych problemów. W zależności od tego, jakie strony zostaną nam zaprezentowane dzięki tej komendzie, bądź jakich stron będzie nam brakować po jej wykorzystaniu, będziemy mogli szybko i skutecznie zdiagnozować przyczynę problemu. A z jakimi problemami najczęściej możemy mieć do czynienia?

1.    Nie ma podstrony, do której dana fraza pasowałaby lepiej

W przypadku wyświetlania się strony na niepoprawne słowa kluczowe, problem może mieć bardzo różnorodne przyczyny. Pierwszą z nich jest brak podstrony, do której można by przypisać daną frazę. Istnieje za to strona, która po części pasuje do tego wyszukiwania - nawiązując do przykładu wyszukiwania frazy “metalowe oprawki do okularów”, może to być na przykład kategoria, w której część produktów jest opisana jako metalowe lub w której wymieniono metalowe oprawki jako jeden z dostępnych typów tych towarów. W takim przypadku należy rozważyć stworzenie dodatkowej podstrony lub podkategorii, która będzie lepiej odpowiadać na potrzeby potencjalnych klientów.

2. Treści, a także ich brak - nawet ten pozorny

Jak wie każda osoba, która kiedykolwiek zajmowała się pozycjonowaniem - content is the king. To właśnie treści, szczególnie te odpowiednio długie, pokazują Google o czym jest dana podstrona. Przyczyną problemów z przyporządkowaniem odpowiedniej frazy do podstrony może być zatem brak treści. W tym przypadku wyszukiwarka może niepoprawnie zidentyfikować zawartość strony, posługując się tylko meta danymi i szczątkowymi zdaniami zawartymi na danej podstronie (np. w stopce). To z kolei może prowadzić do wyświetlania się strony na losowe zawarte na niej słowa, takie jak adres czy nazwisko właściciela. Samo posiadanie treści odpowiedniej długości nie sprawi jednak, że strona nagle zacznie się wyświetlać po wpisaniu w Google odpowiedniej frazy. Teksty zawarte na podstronie powinny być także zoptymalizowane pod kątem odpowiednich słów kluczowych - tych, które najlepiej odpowiadają produktom czy usługom dostępnym na danej podstronie. Tylko w ten sposób dajemy wyszukiwarce jednoznaczny sygnał, że w danej kategorii znajduje się to, czego szukają użytkownicy. Przy poszukiwaniu problemów z błędnym przypisywaniem fraz warto również sprawdzić, czy na stronie nie ma ukrytych treści - nie powinny one wymagać rozwijania czy wykonywania dodatkowych akcji, które mogą zostać przez Google pominięte, co z kolei sprawi, że wyszukiwarka w ogóle nie weźmie pod uwagę dostępnego na stronie tekstu. Działaniem negatywnie wpływającym na pozycjonowanie danej podstrony może być także duplikacja treści - zarówno w wersji wewnętrznej (w obrębie strony), jak i zewnętrznej (duplikacja między różnymi stronami) jest ona zjawiskiem bardzo negatywnie postrzeganym przez roboty Google, które mogą taką stronę potraktować jako spam.

3. Niepoprawny tytuł i opis meta

Pierwszą rzeczą, jaką potencjalny klient widzi w wyszukiwarce, jest oczywiście tytuł i opis meta. Mimo, że oba te elementy widzimy jeszcze przed wejściem na stronę, są one równie ważne, co jej zawartość. Po pierwsze, to właśnie meta dane mogą zachęcać potencjalnych kupujących do odwiedzenia naszej strony, precyzyjnie odpowiadając na ich potrzeby wyrażone przez wpisanie danej frazy w wyszukiwarce. Po drugie, meta dane i tytuł strony są istotną częścią pozycjonowania. To właśnie pierwsze słowa w tytule są w oczach Google kluczowe dla określenia zawartości danej podstrony. Wyniki wyszukiwania na złe słowo kluczowe - przykład niepoprawnego opisu meta Równie ważny jest meta opis, w którym także warto zastosować starannie dobrane słowa kluczowe - takie, na które dana strona powinna się wyświetlać. Wszelkie zbędne, dodatkowe czy niezwiązane z tematem strony frazy kluczowe mogą wprowadzać wyszukiwarkę w błąd i powodować błędne przypisywanie słów kluczowych do danej kategorii czy produktu. Należy również pamiętać, żeby nie duplikować meta danych ani między podstronami na danej stronie, ani przez kopiowanie ich z innych stron. Jest to błąd, który może znacznie pogorszyć sytuację danej podstrony w pozycjonowaniu.

4. Niepoprawnie zastosowane nagłówki

Równie ważne jak sama treść, jest jej formatowanie. Warto upewnić się, że w długich blokach tekstu pojawiają się nagłówki różnych rzędów. W pozycjonowaniu nagłówki pomagają wyróżnić słowa kluczowe i najważniejsze sekcje tekstu, dlatego dbanie o to, by obejmowały one odpowiednie frazy, stanowi jedną z podstaw SEO. Jednak i w tej kwestii nie wolno popadać w przesadę - przy każdej optymalizacji tekstu należy stosować tylko jeden nagłówek H1 i dostosowaną do długości tekstu liczbę nagłówków H2 oraz nagłówków niższych rzędów. Nie powinny się one także powtarzać - celem pozycjonującego powinny być unikalne, zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych nagłówki, jasno określające tematykę kolejnych części tekstów. Bardzo ważne jest również unikanie używania w nagłówkach słów nieistotnych dla podstrony, takich jak czytaj więcej, sprawdź ceny, jakie są zalety produktu. Są one powszechnie stosowane w praktycznie każdej branży, przez co korzystanie z nich może zmniejszać nasze szanse na skuteczne pozycjonowanie. Wyniki wyszukiwania na złe słowa kluczowe - niepoprawne nagłówki i znaczniki

5. Niepoprawnie zastosowane znaczniki

W większości tekstów występują nie tylko nagłówki, ale także znaczniki <strong> (pogrubienie) oraz <em> (podkreślenie). Również te elementy powinny skupiać uwagę wyszukiwarki na odpowiednich słowach kluczowych. Powinny one mieć wyłączność na wyróżnienia - objęcie znacznikiem dodatkowych, nieistotnych dla podstrony słów, może spowodować błędne przypisanie słów kluczowych do podstrony. Szukając niepoprawnych znaczników warto się jednak skupiać nie tylko na bloku tekstu, ale także na innych elementach widocznych na stronie. Znany jest bowiem przypadek, kiedy pogrubienie zostało zastosowane na adresie firmy mieszczącej się przy ulicy Zawiszy Czarnego. Taki zabieg spowodował, że firma wyświetlała się na frazę “praca na czarno”, co raczej nie było korzystne dla strony - szczególnie w oczach jej właściciela.

6. Złe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Całe SEO oparte jest na linkach - zarówno tych spoza strony, jak i wewnątrz niej. Nic więc dziwnego, że to właśnie kłopoty z linkami mogą być źródłem błędnie przypisanych do podstrony słów kluczowych. Problemy te może generować niepoprawna budowa strony - wtedy jest to kwestia, którą warto omówić nie tylko z pozycjonerem, ale także z deweloperem witryny. Znacznie częściej jest to jednak kwestia niepoprawnego linkowania wewnętrznego. W takim przypadku najczęściej mamy do czynienia z brakiem odnośników między poszczególnymi kategoriami czy produktami lub niepoprawnie zastosowanymi anchorami - linkami, które zostały “przypięte” do frazy niezwiązanej z treścią strony, do której prowadzą. Szczególnie należy unikać tu dodawania linków do słów takich jak czytaj więcej, kliknij tutaj czy sprawdź ofertę. Wyniki wyszukiwania na złe słowa kluczowe - przykład nieprawidłowo używanego anchora Kwestia niepoprawnie zastosowanych anchorów nie kończy się jednak tylko i wyłącznie na linkowaniu zewnętrznym. Linki dopasowane do niepoprawnych słów kluczowych mają także wpływ na niepoprawne linkowanie zewnętrzne, które w tym przypadku również może prowadzić do niepoprawnego dopasowania słów kluczowych. Warto również zadbać o to, by zewnętrzne odnośniki prowadzące do strony pojawiały się wyłącznie na witrynach o wysokim autorytecie, który może pozytywnie wpływać na pozycje fraz strony, o którą chcemy się zatroszczyć.

7. Zablokowany dostęp do strony dopasowanej do frazy

Zdarza się, że mimo, iż posiadamy podstronę idealnie dopasowaną do danej frazy kluczowej, Google wciąż przypisuje ją do zupełnie innej części naszej witryny. W tym przypadku warto zagłębić się nieco bardziej w poprawność pliku robots.txt. W poprawnie zoptymalizowanej wersji to właśnie on uniemożliwia indeksację stron, które nie powinny być zauważone przez Google. Są to np. strony regulaminu, koszyka czy panelu klienta. Zdarza się jednak, że plik robots.txt wyklucza indeksację potencjalnie wartościowych stron - w takim przypadku należy jak najszybciej go zmienić.

8. Niepoprawne przekierowania

Nikt z nas nie lubi, kiedy po kliknięciu w link wybrany przez wyszukiwarkę, po długim ładowaniu uzyskujemy wyniki zupełnie niezwiązane z treścią meta danych widocznych przy wyszukiwaniu. Sytuacja staje się jeszcze gorsza, jeśli po kliknięciu w link czeka na nas tylko komunikat o błędzie. Obie te sytuacje mogą prowadzić do problemów z właściwym przypisaniem strony do frazy, gdyż Google - podobnie jak klienci - również może mieć problem z rozpoznaniem miejsca, w którym znalazł się po przebrnięciu przez szereg niewłaściwych przekierowań. Właśnie dlatego warto zadbać o to, by nasza strona nie znalazła się w pętli, która prowadzi roboty Google w pustkę!

Znalazłem problem z przypisaniem słowa kluczowego do strony - co zrobić dalej?

Po pierwsze - wzmocnić właściwą stronę na dane słowo kluczowe

Dysponujesz stroną, która znacznie lepiej pasuje do danej frazy niż podstrona, która aktualnie się na nią wyświetla? Zdanie Google zawsze można zmienić, pod warunkiem, że odpowiednio poprawi się zawartość najlepiej dopasowanej podstrony. Zadbaj o pojawienie się na niej długiego bloku tekstu, zoptymalizowanego pod kątem danej frazy dzięki znacznikom <strong>, <em> czy nagłówkom. Nie zapominaj o unikalnej treści - przeklejenie jej z innej podstrony może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Popraw także daną podstronę pod kątem atrakcyjności dla klientów aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Warto również sprawdzić jakość linkowania, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego - zweryfikuj poprawność anchorów oraz upewnij się, że odnośniki zewnętrzne do danej podstrony pochodzą z witryn wysokiej jakości.

Po drugie - osłabić niewłaściwą stronę na dane słowo kluczowe

Jeśli uważasz, że dana strona nie powinna się wyświetlać na wybraną frazę, warto utwierdzić w tym przekonaniu także Google. W takim przypadku należy jeszcze raz przeanalizować treści na stronie i wyciąć z nich wszystkie słowa, które mogą prowadzić do niewłaściwego przypisania słów kluczowych. Dotyczy to również powiązanych pojęć, charakterystycznych dla danej frazy. Warto również przekierować linki do podstrony, która powinna być przyporządkowana do interesującego nas słowa kluczowego. Odnosi się to także do linków zewnętrznych, które należy zmienić tak, by umożliwiały Google właściwą indeksację danej podstrony.
Autor
Autor
Ania

Autor
Autor
Ania

Komentarze

  1. Witam czy ktoś mi może pomoc po wpisaniu mojej nazwy firmy TOMSMARK google uznaje to za błąd i wyskakują wyniki dla TOMMARK jak to zmienić

  2. Cześć Tomek! Jeśli Google uznaje nazwę Twojej firmy (“TOMSMARK”) za błąd i wskazuje na inną (w tym przypadku “TOMMARK”), oznacza to, że ta druga jest po prostu lepiej wypozycjonowana. Rozwiązaniem będzie długotrwałe pozycjonowanie tematyczne całej domeny – samo pozycjonowanie na brand może w tym przypadku nie wystarczyć (skoro Google poprawia brandową nazwę na inną, można wywnioskować, że Twój brand jest jeszcze mało znany, więc użytkownicy nie będą go w ten sposób wyszukiwać), ale jak najbardziej może stanowić element szerzej zakrojonych działań SEO.

  3. Czesc, przepraszam ze z dziwnym pytanie dopiero zaczynam czytac na ten temat.
    Czy powiązane pojecia slow kluczowych rowniez sa przez google odczytywane jako slowo kluczowe? Np słowo kluczowe „żółwie” bedzie google pozycjonowalo rowniez jesli w tekscie uzyjemy slowa gady? Bo nie za bardzo rozumiem 🙂

  4. Słowo kluczowe „żółwie” i „gady” będą innymi słowami kluczowymi i nie będą one ze sobą powiązane. Aby wyświetlać się na słowo kluczowe „żółwie” należy go użyć w treści. Można również używać słów powiązanych takich jak „żółw błotny”, „żółw domowy” itp. Naturalnie w tekście o żółwiu pojawi nam się słowo „gad” (możliwe, że np słowo kluczowe „gad żółw” będzie miało też jakiś wolumen) natomiast jeśli zależy Ci na wyświetlaniiu się na słowo „żółw” to właśnie pod nie powinieneś optymalizować treść.
    Algorytmy Google są inteligentne i jest możliwość że wyświetlą stronę, która jest zoptymalizowana pod słowo kluczowe „żółwie” po wpisaniu w wyszukiwarkę np. zapytania „gad z pancerzem na grzbiecie” ponieważ skojarzy to z żółwiem, jednak samo słowo „gad” nie zastąpi nam słowa kluczowego „żółw”.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM