Oferując zarówno usługi content marketingu, jak i SEO, w Delante doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że w świecie marketingu nic nie jest nietykalnym monolitem – każde działania i strategie się przenikają.
Możesz myśleć o marketingu internetowym jak o organizmie – gdy wszystkie układy działają prawidłowo, całość ma się dobrze. Gdy coś jest nie tak – ogólne samopoczucie spada. W marketingu podobnie – wszystkie działania wpływają na ostateczny performance.
SEO i content marketing nie są tu wyjątkiem, ale ich połączenie może na pierwszy rzut oka nie być oczywiste, dlatego powstał ten wpis.
Nie będziemy tu definiować po kolei SEO i content marketingu – zakładamy, że to podstawy, które już znasz, skoro zastanawiasz się nad kolejną zagwozdką, czyli tym, co łączy obie dziedziny.
Jeśli jednak potrzebujesz nieco więcej informacji, odsyłamy Cię do merytorycznych wpisów naszych specjalistów:
Na początku zauważmy jeden bardzo ważny fakt. Nie do końca możemy mówić o czymś takim jak SEO content marketing czy content marketingu jako całkowicie odrębnej gałęzi promocji. Z kolei SEO bez contentu nigdy nie osiągnie swojego pełnego potencjału, nieważne jak świetny byłaby Twoja strategia link-buildingowa.
Content realizuje różne cele marketingowe (wzrost rozpoznawalności marki, poprawa konwersji, zwiększenie sprzedaży) poprzez oferowanie użytkownikom wartościowej treści.
Z kolei zadaniem SEO jest uzyskanie jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania – ma to zapewnić między innymi dobrze zoptymalizowana strona czy odpowiedni profil linkowania.
Choć podstawowe zamierzenia są różne, to obie gałęzie marketingu mają wiele punktów wspólnych.
Zastanówmy się, co wchodzi w skład strategii SEO. Oczywiście będą to analiza fraz kluczowych, optymalizacja podstron, przyspieszenie działania witryny czy link-building.
Ale to nie wszystko.
Trudno dziś wyobrazić sobie pozycjonowanie bez contentu, prawda?
Planowanie oraz tworzenie treści (najczęściej tekstów z wykorzystaniem wybranych wcześniej słów kluczowych, ale nie tylko) to współcześnie tak naprawdę podstawa SEO.
Wszystko za sprawą trwających od lat systematycznych zmian w algorytmach wyszukiwarki Google, które mają sprawić, że internet będzie jak najlepiej służył użytkownikowi, a Google dzięki temu spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających internautów.
Zaryzykujemy więc stwierdzenie, że SEO a content marketing to nie tylko dwie osobne strategie marketingowe – marketing treści jest nieodłącznym elementem pozycjonowania… i na odwrót.
Szkoda byłoby bowiem tworzyć teksty, filmy, grafiki czy podcasty, których nikt nie zobaczy, prawda? Więcej o tym pisaliśmy w artykule Optymalizacja treści – jak wykorzystać pełen potencjał contentu?.
No dobrze, ale dlaczego to wszystko jest tak ważne? Czy content i SEO rzeczywiście odgrywają tak istotną rolę w marketingu internetowym? I w jaki sposób na siebie wpływają?
Lubimy działać w oparciu o dane, więc przywołajmy teraz dwa ciekawe źródła.
Jak czytamy we wstępie do raportu Content Marketing 2022, “Analitycy rynkowi szacują, że już w 2022 roku przychody z content marketingu wyniosą 76 mld dolarów, a w 2024 roku przekroczą 100 mld dolarów. To potężna gałąź promocji, bez której nie ma chociażby skutecznego SEO, kampanii PPC, wspierania sprzedaży online.”
Z kolei Semrush analizuje, na jakie obszary idą inwestycje w content marketing – na contentowe SEO swój budżet przeznacza aż ⅓ marketerów.
Jak widzisz, SEO i content marketing nieustannie się łączą. Jedno służy drugiemu i na odwrót.
A jakie wspólne cele łączą te dwa obszary – tak konkretnie? Porozmawiajmy o szczegółach.
Unikalność odgrywa znaczącą rolę zarówno w pozycjonowaniu, jak i content marketingu. W przypadku pozycjonowania powielone teksty zostaną oznaczone przez Google jako duplicate content i nie przyniosą efektu.
Także w marketingu treści artykuły skopiowane z innych stron przysporzą witrynie więcej kłopotów niż korzyści – generalnie i w SEO, i w content marketingu, zasada lepiej mniej, ale lepiej (i oryginalnie) jest aktualna bardziej niż kiedykolwiek.
Kiedy już mamy unikatową treść – nie musi być to tekst, pamiętaj o tym, że content marketing to nie tylko blog! – warto zrobić kolejny krok i odpowiednio ją zoptymalizować.
Chodzi tu nie tylko o frazy kluczowe (choć oczywiście są one bardzo ważne!), lecz także o wszystko, co wpływa na aspekty techniczne strony, na przykład jej prędkość czy bycie mobile friendly.
Z kolei im lepiej będzie zoptymalizowana cała strona, tym łatwiej będzie ją znaleźć poprzez wyszukiwanie w Google, a co za tym idzie – content dotrze do szerszej grupy odbiorców.
Duży ruch na stronie nie jest celem tylko SEO – w końcu jeśli tworzysz ciekawe treści, warto, aby ktoś się nimi zainteresował, prawda?
Ludzie trafiają na witrynę z różnych źródeł.
Pierwsza opcja to organic. Pozycjonowanie generuje ruch organiczny, czyli ten z wyszukiwań Google. Niszowe, ciekawe treści mają szansę zaistnieć wysoko w SERPach, a co za tym idzie – przyciągnąć więcej osób na stronę.
Ale to nie wszystko – internauci pozyskiwani przez content mogą trafić na witrynę z ruchu organicznego, ale wcale nie muszą. Dobry tekst przyciągnie czytelników także z platform social media i wielu innych portali, na przykład bookmarking sites, takich jak Pocket czy Digg.
Z kolei promowanie contentu w wielu miejscach w sieci jest sposobem na pozyskiwanie linków, czyli działaniem związanym z SEO. Widzisz, w jak wielu miejscach SEO i content marketing się przenikają?
Za pomocą treści, które zainteresują ludzi wokół Ciebie, możesz zwiększyć swoją rozpoznawalność i zbudować autorytet marki. Dlatego nie warto pisać na bardzo ogólne tematy – raz, że będzie bardzo trudno się na nie wypozycjonować (konkurencja nie śpi!), a dwa – jest duża szansa, że nie trafią do tych osób, do których powinny.
Dlatego warto wymyślić treści, które może nie zainteresują przeciętnego użytkownika, ale trafią dokładnie do tej grupy docelowej, na której najbardziej Ci zależy, i przekażą Twoją specjalistyczną wiedzę.
Brzmi ogólnie? Okej, pokażemy Ci to na przykładzie.
Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z akcesoriami przydatnymi w podróży. W swojej ofercie masz walizki, plecaki, akcesoria kempingowe, kurtki.
Wiesz, że najlepiej sprzedaje się wszystko, co związane z trekkingiem i wędrówkami górskimi. Możesz więc napisać artykuł “Jaką walizkę wybrać”, jasne – może trafić do Twojego FAQ albo poradnika zakupowego. Nie ma nic złego w ogólnych tekstach – po prostu lepiej skupić się na tych specjalistycznych, ponieważ przyniosą Ci bardziej wymierne zyski.
W praktyce oznacza to skupienie się na tej grupie docelowej, która nie szuka walizek ani tipów dotyczących podróżowania po europejskich miastach, za to chętnie przeczyta, jak się spakować na wyprawę w góry, co zrobić, żeby buty nie przemakały, i w jaki sposób przygotować się na taki a taki szlak. Czujesz różnicę?
Wszystko to powinno być tworzone w ramach konkretnej, nieprzypadkowej strategii, ale o tym później.
Wskazówka: Kiedy będziesz miał już więcej tekstów na stronie, nie zapomnij o zamieszczaniu odnośników do nich w nowych artykułach. Być może dzięki nim czytelnik skusi się, zajrzy gdzieś jeszcze i zostanie dłużej na Twojej stronie, a ty z kolei będziesz systematycznie poprawiać linkowanie wewnętrzne. Win-win!
Działające w synergii SEO i content marketing, prowadzą do celu głównego i najważniejszego – przełożenia podejmowanych działań na sprzedaż.
Jeśli Twoja strona wyróżnia się unikalnymi i dobrze zoptymalizowanymi treściami, to Google z łatwością ją zauważy. Oczywiście nie jest to proces trwający dzień czy dwa, a co najmniej kilka miesięcy, ale pierwsze zmiany zauważysz dość szybko.
Taka bogata w treści witryna, wspomagana dodatkowo aktywnością w serwisach społecznościowych i innymi strategiami marketingowymi, będzie na siebie pracować i ostatecznie zaskoczy Cię regularnie rosnącą popularnością i coraz wyższymi pozycjami w wyszukiwarce.
Wartościowe treści i promocja na innych portalach wspomagają proces budowania autorytetu marki, a rosnący ruch na stronie i konsekwentnie budowane zaufanie użytkowników nie mogą przejść bez echa, więc jeśli wszystko zrobiłeś zgodnie z prawidłowo zaplanowaną strategią, zauważysz wzrost konwersji.
SEO pozwala stworzyć oraz odpowiednio zoptymalizować stronę internetową pod wyszukiwarki internetowe, dzięki czemu będą w stanie zrozumieć, czego dotyczy owa witryna.
Rzadko aktualizowana strona w oczach Google mogłaby nie istnieć. Zapewne wiesz, że każda strona posiada swój crawl budget, ale to jeszcze nie wszystko – roboty mają ograniczone możliwości, dlatego w pierwszej kolejności zaindeksują strony, o których się mówi.
No dobrze, ale co to ma wspólnego z content marketingiem?
Już tłumaczymy!
Sprawny content marketing to nie tylko publikowanie treści – to także ich dalsza dystrybucja, czyli udostępnianie w social mediach i dbanie o to, aby ktoś się danym tekstem zainteresował.
Połączone siły contentowców i specjalistów SEO zaowocują poprawą widoczności w wyszukiwarkach. Większa widoczność ostatecznie przełoży się na wyższy ruch, a to z kolei (jeśli za tym ruchem będą stali rzeczywiście zainteresowani produktami czy usługami użytkownicy) zapewni Ci wyższą konwersję i lepszą sprzedaż. A ostatecznie wszystkie działania marketingowe muszą sprowadzać się właśnie do zwiększenia zysków.
Nawet jeśli między wzrostem widoczności a sprzedażą jest sporo kroków, to wszystko musi się gdzieś zacząć, a bez tego pierwszego kroku dalsze działania mają niewiele sensu.
Najlepiej jest, gdy szala nie przechyla się w żadną stronę ani na rzecz nadgorliwego pozycjonowania, ani w stu procentach wolnego od optymalizacji tworzenia treści.
Unikaj przeoptymalizowywania – szczególnie nadużywania fraz kluczowych w tekstach, keyword stuffingu – ale nie bój się przeprowadzić porządnej analizy fraz kluczowych do najnowszych artykułów. Z kolei publikując wideo czy grafiki dbaj o to, aby nie spowalniały Twojej strony.
Odpowiednie rozpoznanie grupy, do której chce się dotrzeć, jest niezwykle ważne w każdym obszarze marketingu. Jeśli chcesz poprawić swój performance, przyjrzyj się temu, czy Twoi odbiorcy są dokładnie określenie, czy może pewnych parametrów tam brakuje, a może dane są przestarzałe?
Zarówno w SEO, jak i w contencie, rozeznanie w odbiorcach jest cennym elementem przygotowania. Może przyda Ci się persona?
Obiło Ci się o uszy, że musisz mieć bloga i podcast, żeby wysoko rankować w SERPie? Nie zaczynaj działać bez planu. Dobrze określ i rozdysponuj budżet, nie zapomnij o harmonogramie publikacji i śledzeniu efektów. Ale gdyby coś szło nie tak – pamiętaj o elastyczności. To ogromnie ważne zarówno w SEO, jak i content marketingu.
Po co byłyby ruch, widoczność i cenne treści, jeśli Twoim klientom brakowałoby zaufania, aby ostatecznie zrealizować transakcję? Z drugiej strony nie tylko ich zaufanie jest istotne – Google również musi mieć pewność, że Twoja witryna jest warta uwagi i wyświetlania na wysokich pozycjach.
Dlatego niech wszystkie treści, które tworzysz, działały dwojako – z jednej strony utwierdzały klientów w przekonaniu, że wiesz, co robisz, a z drugiej – pokazywały Google, że jesteś autentyczną, wiarygodną marką. Pomoże Ci w tym strategia EAT.
Wiesz, co jeszcze łączy content marketing i SEO? Konieczność uważnego monitorowania wszystkich działań. Nie ma sensu tworzyć na ślepo – musisz wiedzieć, kto jest Twoim odbiorcom, oraz jak przyjmują się poszczególne treści i działania.
Rozumienie, co należy promować, a także, w jaki sposób to robić, i wyciąganie wniosków z prowadzonych kampanii, to podstawy skutecznego marketingu.
Z pewnością znasz już Google Analytics – na pewno zrozumiesz więc, jak używać go zarówno w SEO, jak i w marketingu treści. Informacje o zaangażowaniu (dostępne w GA4 engagement rate), czas spędzony na stronie i masa innych cennych danych czekają na wyciągnięcie ręki – nie przegap ich.
Pamiętaj, że to, co w marketingu internetowym cenne, to synergia, którą możesz osiągnąć, łącząc rozmaite działania.
Przed SEO i content marketingiem mogą stać różne cele – nie wszystkie się pokrywają, ale bardzo wiele można realizować jednocześnie.
Jeśli chcesz, chętnie przeprowadzimy dla Ciebie audyt treści albo przygotujemy content plan, dzięki którym wniesiesz swoje działania na zupełnie nowy poziom – zapraszamy do kontaktu! Opowiemy Ci o wszystkim – bez zobowiązań.
Tak, zdecydowanie – wszystko dlatego, że content marketing i SEO działają na zasadzie synergii. Oznacza to, żę nie tylko wzajemnie się uzupełniają, lecz także wzmacniają.
Aktualnie trudno wyobrazić sobie SEO bez dobrego contentu ze względu na algorytmy Google, które nagradzają wartościowe, unikalne treści. Z kolei content marketing bez odpowiedniej optymalizacji pod pozycjonowanie może nie rozwinąć swojego pełnego potencjału – a w marketingu nie ma przestrzeni na marnowanie budżetu, czasu czy pracy.
Do celów content marketingu można zaliczyć:
Do celów SEO można zaliczyć: