.animate-view{opacity: 1 !important;}

Lead magnet – 10 pomysłów, jak go wykorzystać w praktyce

10min.

Komentarze:0

Lead magnet – 10 pomysłów, jak go wykorzystać w praktyce
19 października 2022
Lead magnet to darmowa korzyść, zwykle produkt lub usługa, jaką oferujesz za uzyskanie danych kontaktowych użytkownika (adresu e-mail, telefonu). Jak zdobyć wartościowe kontakty, które mogą zmienić się w klientów?

10min.

Komentarze:0

Spis treści:

Lead magnet jest narzędziem marketingowym, które w zamian za jakąś darmową korzyść pozyskuje dane kontaktowe użytkowników i może generować leady. Podpowiadamy, jakie treści najbardziej przyciągną odbiorców do Twojej oferty i co zrobić, by konwertowały, zwiększając sprzedaż.

Co to jest Lead magnet?

Lead magnet, jak sama nazwa wskazuje, ma przyciągać leady, to znaczy skłaniać potencjalnych klientów do pozostawienia swoich danych kontaktowych na stronie. Zachętą do tego może być uzyskanie dostępu do darmowej, ale wartościowej treści, takiej jak e-book, webinar czy kod rabatowy na zakupy.

Jest to zatem relacja “win-win”, gdzie obie strony coś zyskują – firma poszerza swoją bazę o dane nowych osób do dalszego kontaktu, a klient otrzymuje pomocny zasób.

W przeciwieństwie do źle kojarzących się newsletterów lead magnet daje konkretną wartość. Jest więc większe prawdopodobieństwo, że skorzystają z niego osoby realnie zainteresowane danym zagadnieniem, do których łatwiej będzie w przyszłości dotrzeć z ofertami.

Nawet jeśli posiadasz stronę internetową z nowoczesnym designem czy kilkadziesiąt artykułów na blogu, nie zawsze przyciągniesz klienta do swojej oferty. To wciąż może być dla niego zbyt mało, by Ci zaufać i mieć pewność, że spełnisz jego potrzeby. Nikt nie chce przecież kupować produktu lub usługi “w ciemno”.

Dlatego z pomocą przychodzi lead magnet, który jest doskonałą okazją, by utwierdzić klienta w przekonaniu, że go rozumiesz i możesz rozwiązać jego problemy. Lead magnet wspiera początkowe etapy lejka zakupowego odpowiedzialnego za budowanie świadomości i zainteresowania.

Lead magnet a lejek konwersji

Jeżeli zależy Ci na jak najlepszej konwersji i sprzedaży, lead magnet powinien stać się nierozłączną częścią strategii marketingowej i wspierać lead generation Twojej firmy.

Sprawdź również jak generować leady za pomocą SEO, aby uzyskać jeszcze lepsze efekty swoich działań.

10 pomysłów na dobry lead magnet

Poniżej znajdziesz 10 pomysłów na skuteczny lead magnet, które możesz wykorzystać w swojej firmie.

Newsletter

Wciąż jednym z popularniejszych form lead magnet pozostaje newsletter, zawierający na przykład newsy branżowe, zestawienie najnowszych artykułów na blogu czy linków do webinarów, e-booków lub nagrań ze szkoleń online.

O popularności tego narzędzia może świadczyć m.in. fakt, że nawet 64% małych firm korzysta z e-mail marketingu, aby dotrzeć do swoich klientów (badanie Campaign Monitor). To zatem szansa na pozyskanie nowych kontaktów zarówno przez małych, jak i dużych graczy na rynku.

W newsleterach możesz zapraszać czytelników na wydarzenia, które organizujesz, dawać zniżki na usługi czy zachęcać do skorzystania z darmowej wyceny, co może przełożyć się na wzrost liczby klientów.

Recykling treści

Jeżeli masz na swoim blogu wpisy, które generują duży ruch, wykorzystaj ten potencjał i przeprowadź recykling treści. Opracuj powiązane tematycznie artykuły jako poradnik.

Dodaj infografiki lub komentarz ekspertów, a całość zyska na świeżości i stanie się praktycznym przewodnikiem, na przykład po meandrach księgowości czy programowania. W efekcie użytkownik otrzyma e-book będący zbiorem najlepszych artykułów na dany temat.

Ebook jako przykład lead magnet

źródło: zajadam.pl

Gated content

Gated content to lead magnet w wersji premium. Jest skierowany do świadomego odbiorcy, który chce lepiej poznać Ciebie i Twoją branżę. Nie konsumuje treści biernie, losowo, ale chce zgłębić dane zagadnienie.

Przykładem gated content mogą być różnego rodzaju white papers, czyli raporty, poradniki, case study czy tutoriale. Do ich przygotowania niezbędne są większe nakłady czasowe oraz zaangażowanie szeregu specjalistów z firmy.

Zawartość gated content odznacza się dużą szczegółowością i wysokim poziomem eksperckości. Twoim celem nie jest już dotarcie do mas, ale określonych segmentów rynku – odbiorców, którzy już dysponują wiedzą w danym temacie.

Nasza agencja przygotowała raport premium na temat najczęstszych błędów w link buildingu. To pozycja dla osób już zaawansowanych w temacie SEO, np. właścicieli firm, którzy od jakiegoś czasu pozycjonują swoje witryny.

Webinary

Webinary zyskują w ostatnim czasie na popularności. Nic dziwnego, ponieważ wykorzystują atrakcyjny dla użytkownika format wideo, wpisując się na stałe w wiele strategii content marketingowych. Jego zaletą jest możliwość budowania trwałych relacji z odbiorcami oraz budowanie wizerunku eksperta.

Webinary kładą duży nacisk na wartość edukacyjną. Odbywają się o konkretnej porze i w trakcie ich trwania możliwe jest pokazanie wielu rzeczy na żywo, na przykład w zakresie programowania, co trudne byłoby do osiągnięcia w tradycyjnym wpisie blogowym czy podcaście.

Webinary oprócz aspektu multimedialnego umożliwiają użytkownikom zadawanie pytań “tu i teraz”. Jako bonus w ramach zapisu na newsletter możesz przygotować podsumowującą infografikę lub checklistę do przesłania e-mailem wraz z nagraniem.

Konkursy

Konkurs lub loteria to taki lead magnet, który wprost zachęca do zaangażowania i udostępniania w social mediach. Zwiększa tym samym zasięgi. Z jednej strony pozyskanie nowych kontaktów z takiej kampanii jest stosunkowo łatwe (każdemu zależy na wygranej), a z drugiej istnieje ryzyko, że nie będą one z punktu widzenia Twojego biznesu wartościowe.

Dlaczego? Ponieważ nagroda, szczególnie jeśli nie jest powiązana z Twoją ofertą, jest dla wielu osób jedynym powodem udziału w konkursie.

Załóżmy, że jako producent słodyczy organizujesz konkurs, w którym do wygrania jest samochód lub zagraniczna wycieczka. Jak nietrudno się domyślić, w inicjatywie weźmie udział wiele osób tylko i wyłącznie ze względu na nagrodę, a niekoniecznie z powodu przywiązania do Twojej marki.

lead magnet a konkurs

Źródło: kinder.com

Rabaty, promocje

Klienci uwielbiają rabaty. Nic dziwnego, że tak wiele firm oferuje tego rodzaju promocje.Szczególnie jest to widoczne w branży modowej czy kosmetycznej. W zamian za pozostawienie adresu e-mail użytkownik otrzymuje rabat na obecne lub przyszłe zakupy.

lead magnet a rabaty

Źródło:tchibo.pl

Warto podkreślić, że podanie e-maila wiąże się często ze zgodą na przesyłanie newslettera.

Firmy w różny sposób korzystają z tej możliwości i liczba przesyłanych wiadomości czasem ociera się o spam. Dlatego jeśli pozyskasz już kontakt, warto dobrze zaplanować późniejszą komunikację z klientem, aby nie zniechęcić go do marki zbyt często przesyłanymi e-mailami.

Badania przeprowadzone przez databox.com wskazują, że 33% marketerów wysyła wiadomości co tydzień, a 26% wiele razy w miesiącu. Na szczęście, większość firm dostosowuje częstotliwość wysyłania e-maili do zaangażowania odbiorców.

Nie zawsze jednak rabat musi być udzielany za zapis na newsletter. Często jest to bonus za skorzystanie z innego lead magnet, na przykład zapisu na szkolenie. W Delante w zamian za udział w jednym z webinarów oferowaliśmy uczestnikom m.in. kod rabatowy na zakup specjalistycznego narzędzia.

lead magnet a zniżki

Źródło: delante.pl

Jak widać, w lead magnet różne pomysły mogą się przenikać i uzupełniać, aby przyciągnąć jak największą liczbę wartościowych leadów.

Bezpłatne konsultacje

Kolejnym przykładem lead magnet są bezpłatne konsultacje bądź wyceny. To okazja do nawiązania bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem, szczególnie dla agencji i usługodawców.

Leady pozyskane w ten sposób są bardziej wartościowe. Jeśli odpowiesz na potrzebę odbiorcy i zbudujesz dla niego spersonalizowany przekaz, masz dużą szansę, że Wasza relacja zostanie sfinalizowana zakupem.

lead magnet a bezpłatne konsultacje

Źródło: delante.pl

Quiz, testy wiedzy

Quizy i różnego rodzaju testy wiedzy to doskonały sposób, by lepiej poznać potencjalnego klienta i dostarczyć mu specjalistycznej wiedzy. Quiz wzbudza ciekawość, ponieważ pozwala użytkownikowi dowiedzieć się czegoś więcej o swojej wiedzy, a taka informacja stanowi już dla niego psychologiczną nagrodę.

Poniżej przykład quizu dla osób planujących karierę w IT.

quizy w lead magnet

Źródło: kodilla.com

W ten sposób respondent jest przekonany, że bierze udział w spersonalizowanym quizie, a wyniki uwzględnią jego indywidualne potrzeby. Nie bez znaczenia jest też walor interaktywny, który sprawia, że użytkownik jest bardziej zaangażowany w rozwiązanie testu niż na przykład pobranie e-booka.

Co więcej, według pointerpro.com dzięki quizom można obniżyć koszt pozyskania leada nawet o 90%. Są dosyć swobodną formą komunikacji z klientem, dzięki czemu łatwiej ją kontynuować po udostępnieniu adresu e-mail lub telefonu.

Checklisty

Checklista to szybki i praktyczny sposób na stworzenie lead magnet. Jest łatwa w tworzeniu i korzystaniu w praktyce. Od razu dostarcza użytkownikowi realnej wartości. Nie wymaga takiego zaangażowania ze strony odbiorcy jak lektura e-booka czy słuchanie podcastu.

Checklista polega na zebraniu najważniejszych informacji w danym temacie w formie listy. Możesz w ten sposób uaktualnić popularne artykuły na blogu, podsumować webinar czy kurs online, a możliwość wydruku pozwoli mieć zawsze pod ręką Twoje wskazówki.

W ten sposób użytkownik może sięgać po Twoją checklistę, co sprzyja budowaniu świadomości marki. W momencie, gdy będzie potrzebował produktu lub usługi, prawdopodobnie chętniej skorzysta z Twojej oferty, bo będzie już ją darzył zaufaniem.

Co więcej, checklista to dobry sposób na przyciągnięcie leadów na szczycie lejka zakupowego. Zdaniem wielu marketerów zapewniają wyższą konwersję i działają w niemal każdej branży – od budowlanej przez dietetykę i żywienie aż po IT.

Checklista SEO o tym, co warto wdrożyć na stronę internetową w 2022 roku jest do pobrania na naszej stronie.

Bezpłatne próbki

Każdy przed zakupem produktu czy usługi wolałby upewnić się, czy będzie z nich zadowolony. Świetnie do tego celu sprawdzą się darmowe próbki lub wersje testowe usług. Taki rodzaj lead magnet jest przyszłościowy, ponieważ jeśli odbiorcy spodoba się Twoja oferta, to zdecyduje się z niej skorzystać.

A nawet jeśli tak się nie stanie na tym etapie, to dzięki pozyskaniu jego danych kontaktowych masz szansę wrócić ze swoją ofertą za jakiś czas. Bezpłatne próbki czy triale są też dobrym punktem wyjścia do przeprowadzenia ankiety rynkowej i pozyskania informacji zwrotnej na temat swojej oferty.

Chociaż lead magnet oznacza dla Ciebie pewien koszt, to w dłuższej perspektywie może Ci się on wielokrotnie zwrócić. Tym bardziej, że, jak podaje statista.com, bezpłatne próbki dla 34% klientów są największą zachętą do robienia zakupów w sklepach internetowych.

Przykład darmowego dostępu do usługi HBO przez 30 dni

bezpłatna współpraca a lead magnet

Źródło: play.pl

Jak lead magnet powinien pomagać użytkownikom?

Rozwiązywać problem

W przeciwnym razie nie spełni swojego zadania. Jako przykład możemy podać webinar naszej agencji Delante, którego celem było znalezienie rozwiązania na konkretny problem użytkowników, to znaczy “Jak zwiększyć CTR z organicznych wyników wyszukiwania”. W ten sposób dostarczyliśmy konkretnych porad i wskazówek na dany temat.

Być konkretny

Lead magnet, aby lepiej konwertował, nie może być zbyt ogólny, dlatego należy jak najbardziej doprecyzować jego przedmiot, na przykład tak jak to zrobiła jedna z fundacji onkologicznych, tworząc webinar “Żywienie w nowotworach układu pokarmowego”.

Zapewniać szybkie osiągnięcie celu

Do tego świetnie sprawdza się checklista, która daje szybki i łatwy dostęp do wiedzy. E-book czy odbywający się za miesiąc webinar nie zawsze przełoży się na konwersję, choć wiele zależy od branży i tego, w jak dużej niszy tematycznej się obracasz.

Dawać wartościowy content

Twój lead magnet musi wyróżniać się oryginalną zawartością, o co trudno w obecnym przesycie informacji. Tworzenie kolejnego poradnika z przepisami dla diabetyków okaże się prawdopodobnie chybione. Dlatego tak ważne jest znalezienie własnej niszy, śledzenie działań konkurencji czy badanie popularności słów kluczowych, chociażby za pomocą Google Trends.

Jak zachęcić użytkowników do korzystania z materiałów?

Aby lead magnet okazał się sukcesem, należy zadbać o kilka istotnych elementów, które zachęcą użytkowników do skorzystania z Twoich materiałów. Zwróć uwagę na:

  • landing page – strona lądowania stworzona specjalnie pod dany lead magnet nie powinna zawierać paska nawigacyjnego typowego dla całej witryny, ponieważ odwraca wówczas uwagę od właściwego celu. Przy projektowaniu landing page’a warto pamiętać, że użytkownicy czytają i przeglądają strony według litery F, więc szansa, że dotrą do informacji zawartej na samym dole jest niewielka. Dobrze, aby landing page był zoptymalizowany pod SEO. Wówczas jest w stanie przyciągnąć dodatkowy ruch z wyszukiwarki.
  • CTA (call to action) – przycisk wezwania do działania musi być dobrze widoczny, odróżniać się od pozostałej zawartości pop-upu czy landinga page’a. Powinien jasno komunikować, co stanie się po jego kliknięciu “Zarejestruj się”, “Pobierz checklistę”.
  • copywriting – treści powinny być napisane językiem korzyści, tak aby użytkownik wiedział, co zyska, korzystając z Twoich materiałów. Najlepiej zastosować wyliczenia. Zwróć również uwagę na nagłówki. Umieść tam jasne komunikaty, np. “Sprawdź, co zyskasz, pobierając e-book”, “Dlaczego musisz wziąć udział w webinarze?” itp.
  • RODO – lead magnet to narzędzie, które pozwala pozyskać dane użytkowników, najczęściej adresy e-mail. Należy jednak uważać, jak takie wrażliwe dane wykorzystywać w przyszłości. Przede wszystkim formularz powinien zawierać zgodę na przesyłanie drogą elektroniczną informacji marketingowych. Dzięki temu będziesz mógł wysyłać mailingi do swoich leadów. Jeżeli chcesz przetwarzać numery telefonu, to zgoda również musi taką informację zawierać. Pamiętaj też, by umieścić w newsletterze przycisk umożliwiający wypisanie się.

start z pozycjonowaniem

Korzyści dobrej strategii lead magnet

Dobrze zaprojektowana strategia lead magnet przyniesie Twojemu biznesowi wiele korzyści. Oto kilka najważniejszych.

Wzrost zaufania do marki

Dzieląc się specjalistyczną wiedzą, jesteś postrzegany jako autorytet w branży, a poziom zaufania do Twojej działalności rośnie. Lead magnet sprawia, że zwykły użytkownik, niezainteresowany dotąd marką, zaczyna w niej dostrzegać partnera, który zapewnia dodatkową wartość w postaci różnych benefitów. Dzięki temu przyciągasz ludzi, którzy faktycznie Ci ufają i gwarantują długofalową relację.

Rozwiązywanie problemów klientów

Wartościowa treść rozwiązuje problemy klientów. Nikomu nie zależy na zapisie do kolejnego bezużytecznego newslettera. Dlatego musisz udowodnić swoją pozycję eksperta. Jesteś dietetykiem? Przygotuj zbiór przepisów do 20 zł ze słodkimi przekąskami o niskim indeksie glikemicznym. Lead magnet powinien sugerować odbiorcom, że jego problem zostanie rozwiązany. W ten sposób jesteś w stanie poszerzyć grono lojalnych i powracających klientów.

Generowanie leadów

Lead magnet powinien prowadzić do faktycznego generowania leadów. Nie chodzi tu jednak o zdobywanie przypadkowych kontaktów, ale o generowanie w jak największym stopniu leadów kwalifikowanych, czyli spełniających wymagania Twojej organizacji. Mogą nim być przedstawiciele określonych branż czy szczebla kierowniczego. Skup się na tym, aby do Twojego lejka zakupowego trafiły osoby, które naprawdę mogą stać się potencjalnymi klientami.

Zwiększenie sprzedaży

Głównym założeniem lead magnet jest zamiana potencjalnych klientów w rzeczywistych. Czasem konieczne może okazać się przetestowanie kilku rozwiązań, aby dowiedzieć się, które działa najlepiej. Działania te są jednak warte wysiłku i inwestycji, ponieważ trafiasz w ten sposób w potrzeby swojej grupy docelowej, a nie przypadkowych odbiorców.

Lead magnet – podsumowanie

Lead magnet to dobry punkt wyjścia, by zacząć budować relacje z potencjalnymi klientami, w których obie strony coś zyskują.

Wystarczy, że spośród przedstawionych pomysłów wybierzesz ten, który najlepiej odpowiada zarówno Twoim celom biznesowym, jak i potrzebom grupy docelowej. Następnie testuj, analizuj i optymalizuj, a z pewnością znajdziesz swój “złoty środek” na leady.

Autor
Kinga Ochojska Delante
Autor
Kinga Ochojska

SEO Specialist

W Delante od października 2018 roku. Kiedyś zapalona studentka edytorstwa, teraz – szczęśliwa absolwentka. Dobrze wie, gdzie wstawić przecinek i gdzie smacznie zjeść w Krakowie (i w Warszawie!). Frela ze Ślonska na emigracji w stolicy, miłośniczka snu, kotletów z szałotym i Friendsów. Wychodzi na dwór, nie na pole.

Autor
Kinga Ochojska Delante
Autor
Kinga Ochojska

SEO Specialist

W Delante od października 2018 roku. Kiedyś zapalona studentka edytorstwa, teraz – szczęśliwa absolwentka. Dobrze wie, gdzie wstawić przecinek i gdzie smacznie zjeść w Krakowie (i w Warszawie!). Frela ze Ślonska na emigracji w stolicy, miłośniczka snu, kotletów z szałotym i Friendsów. Wychodzi na dwór, nie na pole.

Zostaw komentarz

FAQ

Co sprawia, że lead magnet jest skuteczny?

Ludzie kochają natychmiastową gratyfikację. Twój lead magnet będzie działał najlepiej, jeśli będzie to coś, co można dostarczyć od razu. Jednocześnie lead magnet powinien mieć zarówno wysoką wartość postrzeganą, jak i wysoką wartość rzeczywistą.

Jak dystrybuować narzędzia lead magnet?

Lead magnet może być dystrybuowany na kilka różnych sposobów, z których najczęstsze to publikacja na własnej stronie, dostępna po podaniu danych.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM