Nauka SEO – dlaczego warto zacząć?

Nauka SEO – dlaczego warto zacząć?

Czy wiedzę na temat SEO muszą mieć tylko osoby, które pracują (lub chcą pracować) w branży? Do czego świadomość trendów w pozycjonowaniu przyda się copywriterom, marketerom i informatykom, a do czego właścicielom e-commerce? I co wspólnego z tym wszystkim mają wykresy z Google Search Console?

Spis treści:

Branża SEO rozwija się prężnie od lat, a wciąż jest w niej miejsce dla nowych osób – to  świadczy nie tylko o tym, jak bardzo chłonny jest rynek pracy związany z pozycjonowaniem, lecz także o tym, jak duży jest popyt na usługi SEO.

Nie bez powodu – jak można zaistnieć w sieci, pozostając daleko w tyle za konkurencją, na smutnej drugiej stronie Google? W tym artykule przedstawimy Ci 10 argumentów za tym, by zacząć naukę SEO, ale zaczniemy od tego, komu taka edukacja przyda się w szczególności.

Czy wiedza o SEO potrzebna jest tylko osobom, które chcą znaleźć pracę w branży?

Zdecydowanie nie – uważamy, że znajomość pozycjonowania (przynajmniej na podstawowym poziomie) potrzebna będzie także wszystkim, którzy na co dzień działają w sieci na różnych płaszczyznach. Kto więc na niej najbardziej skorzysta?

Marketerzy

Osoby z działu marketingu muszą współcześnie bezproblemowo poruszać się po świecie reklamy internetowej, a więc rozumieć nie tylko social media czy Google Ads, lecz także SEO.

Szczególnie istotne jest to w mniejszych działach marketingu, gdzie kompetencje mocno się przenikają – wiedza dotycząca SEO i umiejętne prowadzenie współpracy z zewnętrzną agencją SEO lub in-house specjalistą będą nieocenionym atutem. 

Niezależni przedsiębiorcy, właściciele e-commerce i innych stron internetowych

Prowadzisz swój sklep internetowy? A może chcesz, żeby Twoje portfolio wyświetlało się wysoko na istotne dla biznesu frazy, tylko nie wiesz, jak to zrobić? Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się działać samodzielnie (co w wielu branżach może być wyzwaniem), czy zatrudnić specjalistę lub agencję, znajomość SEO będzie ogromnym atutem.

Po pierwsze – część zmian będziesz mógł wprowadzać sam, obniżając nieco koszty, jakie ponosisz (o tym, co podczas współpracy ze specjalistami SEO możesz robić sam na stronie, a czego nie powinieneś, piszemy w artykule O czym pamiętać, wprowadzając zmiany na stronie?).

Osoby pracujące w IT

Deweloper ze znajomością technicznego SEO czy designer stron internetowych, który już na wstępie będzie w stanie ocenić, jak zaprojektować stronę, by służyła i pozycjonowaniu, i klientom, to bardzo cenne osoby w branży.

W przeciwieństwie do specjalistów SEO nie muszą mieć ogromnej wiedzy na temat wszystkich aspektów pozycjonowania (narzędzi, fraz kluczowych itp.), ale ważne, aby rozumiały chociażby to, jak istotne są Core Web Vitals – w tym prędkość strony i pewne optymalizacje techniczne – dla dobra strony. No i jak pięknie taka wiedza wygląda w CV!

Copywriterzy

Osoby tworzące treści na blogi i strony internetowe powinny wiedzieć sporo na temat SEO, by ich treści służyły pozycjonowaniu. Oczywiście można napisać tekst wykorzystując po prostu podane przez specjalistów SEO frazy, ale co z nagłówkami, nasyceniem słów kluczowych, linkowaniem wewnętrznym czy wiedzą na temat tego, jak pisać, by być widocznym w wynikach wyszukiwania?

Copywriter, który celuje nie tylko w treści reklamowe, lecz także chce móc przyjmować zlecenia związane z SEO, musi uzyskać podstawową wiedzę i przetestować ją w praktyce.

specjaliści baner

Dlaczego warto zacząć uczyć się SEO? 10 najważniejszych powodów

Niezależnie od tego, kim jesteś i czym się zajmujesz, właściwa wiedza o SEO pozwoli Ci wnieść swoje działania na wyższy poziom. W jaki sposób?

1. Lepiej zrozumiesz, jak działa widoczność w sieci

Dogłębne poznanie i zrozumienie środowiska internetowego oraz tego, w jaki sposób klienci znajdują w sieci to, czego szukają (firmy, produkty czy usługi), podniesie Twoje kompetencje w wielu obszarach: na przykład marketerom pomoże lepiej zarządzać budżetem i świetnie poruszać się w kontaktach ze specjalistami SEO, a właścicielom sklepów internetowych działać zgodnie z aktualnymi trendami i odpowiednio zoptymalizować swoje strony.

2. Będziesz potrafił zarządzać budżetem na marketing internetowy

Jaką część budżetu przeznaczyć na Google Ads, a jaką na pozycjonowanie? Które działania wzmocnić w okresie przedświątecznym, a jakie strony podsunąć do pozycjonowania specjalistom na sezon wakacyjny? Działaj w odpowiednim momencie i zarządzaj finansami w taki sposób, by maksymalizować sprzedaż przy możliwie niskich kosztach, unikając przepalania budżetu i inwestowania w nieprawidłowy rozwój swojej strony.

3. Zrozumiesz, jak rozwijać sklep online w zgodzie z trendami internetowymi i łączyć ze sobą strategie marketingowe

Znajomość SEO pozwoli Ci uniknąć podstawowych błędów (czy to w obrębie strony internetowej, czy podczas tworzenia wizytówki Google albo zostawiania linków do strony w social mediach). Efektywnie i skutecznie połączysz też strategię pozycjonowania z innymi działaniami, które prowadzisz w firmie – na przykład social media marketingiem, content marketingiem czy nawet dopracowywaniem strony internetowej pod kątem UX z jednoczesną myślą o SEO.

4. Dowiesz się, jak dopracować swój content pod kątem pozycjonowania

O tym, że content to współcześnie podstawa marketingu internetowego, wiedzą już wszyscy.

Ale to, jak tworzyć treści z myślą i o SEO, i o użytkownikach, dla wielu pozostaje wciąż zagadką, co łatwo zauważyć po przeoptymalizowanych sztucznie witrynach lub zupełnie niedopasowanych pod wymagania Google stronach, które – choć estetycznie nienaganne – nieprędko zaistnieją w wynikach wyszukiwania.

Dzięki zbudowaniu odpowiedniej strategii contentowej, która będzie brać pod uwagę także trendy w pozycjonowaniu, zwiększysz swoją konkurencyjność w sieci. Połączenie technicznych optymalizacji i fantastycznych treści to prosty przepis na sukces, który pozwoli Ci wykorzystać pełen potencjał strony internetowej.

znaczenie contentu w SEO

5. Zdobędziesz ogrom wiedzy technicznej, która przyda się przy projektowaniu i tworzeniu stron internetowych oraz ich administracji

Jeśli stykasz się ze stronami internetowymi na jakimkolwiek etapie ich powstawania lub funkcjonowania, znajomość nieco bardziej technicznego SEO przyda Ci się niemal na każdym kroku.

Wiedząc, że na stronie głównej przyda się blok tekstu, jako projektant z powodzeniem zaprojektujesz na niego odpowiednie miejsce (mnóstwo na ten temat napisaliśmy w artykule Treści na stronę główną sklepu internetowego), a jako właściciel lub administrator witryny posiadający wiedzę na temat prędkości strony nie zainstalujesz w WordPressie stu przypadkowych wtyczek, które wydały Ci się ciekawe.

Z kolei dobry deweloper będzie pamiętał o wdrożeniu lazy loading, jeśli będzie to konieczne, i nie przeciąży strony kodem.

Dlaczego to takie ważne? Zawsze przypominamy, że pozycjonowanie strony zaczyna się na etapie jej powstawania – im lepsze fundamenty postawisz, tym stabilniejsza konstrukcja powstanie.

6. Dowiesz się, czego w sieci szukają klienci (i jak to robią)

Wiedza na temat tego, jak działają konsumenci w internecie i jak sprostać ich potrzebom jest niezbędna każdemu, kto sprzedaje w sieci. Aby skutecznie przyciągnąć konsumentów (swoich, jeśli jesteś właścicielem strony, lub swoich klientów – jeśli działasz w marketingu), niezbędne jest poprawne rozumienie:

  • w jaki sposób funkcjonuje Twoja grupa odbiorców?
  • jak korzysta z wyszukiwarki?
  • jakie frazy wpisuje, by znaleźć pożądane produkty i usługi?

7. Zrozumiesz związek między widocznością, ruchem, konwersją a sprzedażą

Jakie parametry są istotne dla SEO? W jaki sposób widoczność przekłada się na ruch, a ruch na sprzedaż? I co w tym wszystkim robi konwersja oraz czy samo SEO wystarczy, żeby zwiększyć zyski z biznesu?

Świadomy monitoring procesów pozycjonowania (od zrozumienia analizy fraz kluczowych, przez kontrolę procesu link buildingu czy rzetelne czytanie raportów), rozumienie, skąd mogą wynikać wzrosty i spadki oraz rozróżnianie, co zależy od specjalisty SEO, a co nie leży w jego gestii, pomogą Ci sprawnie prowadzić sprzedaż i finalnie doprowadzić do jej wzrostu. 

Zobacz na poniższym schemacie, jak zazwyczaj wygląda taki proces, i dobrze to zapamiętaj:

proces SEO

8. Zobaczysz, jak pozycjonowanie strony wpływa na wizerunek marki

Trudno o pozytywny wizerunek firmy bez właściwych pozycji w Google. Klienci często tracą zaufanie do marek, gdy nie mogą ich szybko znaleźć, rzadko też zapuszczają się dalej niż na kilka pierwszych wyników wyszukiwania.

Dzięki wiedzy SEO będziesz umiał wyegzekwować wyższe pozycje i zadbać o taki branding czy wreszcie i wygląd oraz treść strony, które będą sprzyjały zarówno zaufaniu klientów, jak i Google – i odczujesz różnicę.

9. Będziesz potrafił komunikować się ze specjalistami SEO (i znajdziesz idealną ofertę dla siebie)

Masz pytanie dotyczące procesu? A może chcesz lepiej zrozumieć, dlaczego wybrane zostały takie, a nie inne frazy? Z jakich narzędzi korzystają osoby, które zajmują się pozycjonowaniem Twojej strony? Dużo łatwiej będzie Ci wejść w dyskurs ze specjalistami SEO, gdy będziesz wiedział, o czym mówią.

Zresztą klient, który rozumie podstawy pozycjonowania i potrafi się poruszać w tej sferze, to klient wyedukowany – czyli taki, z którym z jednej strony współpraca będzie przebiegać płynnie i w obustronnym porozumieniu, a z drugiej nie da się nabrać na obietnice nie do spełnienia. Plus i dla niego, i dla dobrej agencji!

Podstawowa znajomość SEO przyda się także, gdy szukasz usług pozycjonowania dla swojej firmy – świadomie wybierzesz najlepiej dostosowaną do swoich potrzeb (budżetu, celów biznesowych) ofertę i zdecydujesz, czy odpowiada Ci dany zakres działań, forma rozliczenia, strategia, etapy procesu SEO i inne. Będziesz także wiedział, o co zapytać, by podjąć dobrą decyzję.

Szukasz agencji, której możesz powierzyć swoje działania SEO? Sprawdź pozycjonowanie szerokie w Delante i zapytaj nas o wszystko!

10. Sam będziesz rozumiał, co dzieje się na Twojej stronie

Czym są te wykresy? Dlaczego jedna fraza poszybowała w górę, a kolejne dwie w dół? Jak czytać raporty i co właściwie oznacza ten “ruch organiczny rok do roku” i dlaczego jest tak ważny?

Podstawowa wiedza w temacie pozycjonowania pomoże Ci czytać własne wyniki i analizować case studies, które znajdziesz na stronach firm, by sprawdzić, co oznaczają podawane przez agencje wzrosty i z czego wynikają. Duża kontrola nad tym, co dzieje się na Twojej stronie, to sama przyjemność (i rzecz jasna klucz do skutecznej sprzedaży).

Zobacz na przykład case study Code & Pepper. Znając podstawy SEO (znaczenie ruchu organicznego, odczytywanie danych z narzędzi czy wreszcie znajomość aktualnych trendów i aktualizacji wyszukiwarki Google), z łatwością wychwycisz skuteczność naszych działań.

wzrost widoczności w google

wzrost widoczności w google w UK

wzrost widoczności gsc

wzrost ruchu organicznego

Od czego zacząć przygodę z SEO?

Kursy stacjonarne i online

Współcześnie możesz skorzystać z niesamowicie szerokiej oferty kursów. Znajdziesz propozycje zarówno stacjonarnych, jak i internetowych szkoleń; opcje krótkie i wielogodzinne, dla początkujących i tych nieco bardziej zaawansowanych; darmowe i płatne, z certyfikatami i bez.

Nie ma opcji, żebyś nie znalazł czegoś dla siebie – a jeśli szukasz pomocy w wyborze, nasze propozycje przeczytasz w artykule: Kursy SEO, które polecamy na start.

Staże

Jeśli szukasz pracy w branży, często warto zacząć od płatnego stażu – wiele agencji w ten sposób szkoli przyszłych pracowników, więc to praktyczna i przyszłościowa opcja. Nawet jeśli okaże się, że to nie zawód dla Ciebie, skończysz staż z mnóstwem praktycznej wiedzy, która przyda Ci się jeszcze w przeróżnych sytuacjach zawodowych.

Na naszym blogu stworzyliśmy specjalną kategorię Kariera, w której umieszczamy wpisy pomagające na starcie osobom dopiero wchodzącym do branży – z doświadczenia wiemy, że często korzystają z niej kandydaci (a potem przyszli stażyści czy juniorzy) przed aplikowaniem do nas, by zobaczyć, jak wygląda praca w naszej firmie

Chcesz zacząć przygodę z SEO wśród najlepszych? Dołącz do Delante jako stażysta SEO!

Konferencje

Konferencje branżowe to świetna okazja, żeby poznać specjalistów i zobaczyć prezentacje dotyczące najbardziej aktualnych i trendujących tematów. Z plusów – treści zawsze będą świeże i sprawdzone, bo na dobre konferencje SEO zapraszani są wyłącznie godni zaufania prelegenci; z minusów – ceny tego typu eventów mogą wydać się dość wysokie jak na początek przygody z SEO.

Jeśli nie chcesz przegapić żadnych wartościowych konferencji w tym roku, zobacz, co przygotowaliśmy w naszym subiektywnym zestawieniu: Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być.

Blogi branżowe

To świetne miejsca, by zdobyć wiedzę za darmo – pamiętaj tylko, by rozsądnie dobierać źródła wiedzy. Szczególnie polecamy blogi profesjonalnych agencji czy firm tworzących narzędzia SEO, na których pojawiają się regularnie aktualizowane treści. Takie filtrowanie informacji pozwoli Ci uniknąć zdobywania przestarzałej, nieprzydatnej już wiedzy, a tym samym – marnowania czasu.

Na dobry start przeczytaj nasz Poradnik SEO dla początkujących – potężną dawkę wiedzy w jednym, długim artykule!

Vlogi, webinary, podcasty, ebooki

Na YouTubie znajdziesz mnóstwo cennych treści z vlogami czy nagraniami z webinarów – sprawdź chociażby kanał Ahrefs, Majestic, Senuto czy Neila Patela. No i w nasz, Robię SEO! 🙂

Na Spotify czy innych platformach streamingowych czeka na Ciebie moc podcastów – na razie głównie zagranicznych (The Search Engine Journal Show, Experts on the Wire), z polskich wciąż jest ich niewiele (Nienazwany Podcast Damiana Sałkowskiego, SEO Fridays Podcast), ale liczymy, że wkrótce się to zmieni!

Do tego warto dorzucić cenne e-booki czy raporty – w końcu chyba chciałbyś poznać Najczęstsze błędy w link buildingu albo dowiedzieć się od specjalistów z Gemius, co było słychać w e-commerce w poprzednim roku, prawda?

Grupy na Facebooku

To miejsca, które pozwolą Ci przesiąknąć branżowym słownictwem i podpatrzyć, czego poszukują osoby pracujące w SEO. Ktoś ma problem z kodem, ktoś inny szuka specjalisty od link buildingu… Choć grupy na FB nie są bezcennym źródłem wiedzy (na podawane tam rady trzeba czasem patrzeć z przymrużeniem oka), to stanowią niezastąpiony sposób na poznanie branży od środka.

Wiesz już, co zdecydowanie polecamy na start w SEO. A co raczej odradzamy?

  • Stare fora o SEO, gdzie poleca się praktyki sprzed lat, w tym black hat SEO czy inne spamerskie triki;
  • Książki o SEO, których termin ważności już upłynął – cykl życia książki z zakresu marketingu internetowego, a już w szczególności SEO, jest bardzo krótki, dlatego rzadko warto sięgać po szczególnie stare tytuły, chyba że treści w nich zawarte są naprawdę ponadczasowe.

Pora na naukę SEO! – podsumowanie

Zbierzmy teraz w jednym miejscu, dlaczego warto zacząć uczyć się SEO i jak możesz to zrobić na własną rękę.

Kto powinien uczyć się SEO?

  • osoby myślące o pracy w branży SEO,
  • marketerzy,
  • specjaliści z branży IT i pokrewnych,
  • przedsiębiorcy,
  • właściciele e-commerce,
  • właściciele stron internetowych,
  • copywriterzy.

Co da Ci nauka SEO?

  • lepsze rozumienie procesów zachodzących w sieci,
  • umiejętność zarządzania budżetem marketingowym między SEO a innymi jego gałęziami,
  • zrozumienie aktualnych trendów w internecie,
  • umiejętność tworzenia contentu, który będzie interesujący dla ludzi i czytelny dla Google,
  • mnóstwo wiedzy technicznej,
  • zrozumienie związku między widocznością, ruchem a sprzedażą,
  • pojęcie na temat tego, czego i w jaki sposób ludzie szukają w sieci,
  • umiejętność komunikacji ze specjalistami SEO,
  • samodzielne rozumienie procesów zachodzących na stronie w trakcie pozycjonowania.

Od czego zacząć uczyć się SEO?

  • kursy stacjonarne
  • kursy online
  • staże
  • konferencje
  • blogi branżowe
  • vlogi
  • podcasty
  • ebooki
  • raporty
  • grupy na Facebooku
(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads

Strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads

Podczas tworzenia kampanii w Google Ads, z pewnością niejednokrotnie zastanawiałeś się, jaka strategia ustalania stawek, będzie najlepsza do danej kampanii. Samodzielne ustawianie stawek czy automatyczne? Skupienie się na kliknięciach czy konwersjach? W poniższym artykule przedstawię strategię ustalania stawek na podstawie celów reklamowych w Google Ads.

Czytaj więcej