Content SEO friendly, czyli treści w sklepie internetowym
Content is king – nie bez powodu to zdanie jest bardzo często powtarzane w środowisku SEO oraz osób prowadzących działalność internetową. Nie od dziś wiadomo, że treści umieszczane na stronie mają kluczowe znaczenie w czynnościach onsite. Z tego powodu, w naszym dzisiejszym artykule zajmiemy się wszystkim co z contentem związane. Gdzie go umieszczać, w jakiej ilości i co powinno znaleźć się w tekstach, aby poprawić widoczność w Google. Zapraszamy!
Po co ten content?
Zanim poznamy wytyczne dotyczące wszelkiego rodzaju treści umieszczanych na stronach internetowych, na początku warto zastanowić się po co w ogóle są nam one potrzebne. Pomagają one w podniesieniu zarówno liczby wyświetleń wyszukiwania, jak i sprzedaży. Doskonałym na to przykładem jest case study Lubie Buty, gdzie udało nam się w 9 miesięcy osiągnąć 617% wzrostu ruchu organicznego głównie dzięki dodawaniu odpowiednich treści na stronę.
Możemy wyróżnić dwa powody, dla których powstaje content.
Pierwszym z nich są wartości płynące dla użytkowników. Pamiętajmy, że sklepy internetowe są prowadzone przede wszystkim dla klientów, warto więc odpowiednio zachęcić ich do zapoznania się z ofertą. Strona główna jest wizytówką firmy, powinniśmy przedstawić na niej naszą działalność i pokazać użytkownikowi, dlaczego warto robić zakupy właśnie na naszej stronie. Nie bez znaczenia jest więc styl pisania, który powinien być odpowiednio dobrany do grupy docelowej. Content jest więc świetnym sposobem na to, by zbudować z użytkownikiem długotrwałą relację. Bardzo często jednak okazuje się, że wchodząc na naszą stronę użytkownik wie, czego może się po niej spodziewać. Z tego powodu treści umieszczane są na dole strony, by na pierwszym planie mogły znaleźć się najważniejsze dla użytkowników kategorie, czy produkty.
Drugim celem, dla którego powinno się umieszczać treści na stronie jest wartość dla Google. Zawarcie odpowiednich słów kluczowych, które wskażą wyszukiwarce, czym się zajmujemy, okaże się być znaczące w osiąganiu wysokich pozycji w SERPach. Aby tak się stało musimy wziąć pod uwagę również unikalność tekstów oraz ich naturalność. Tego typu content będzie na pewno nagradzany przez Google, który dużo chętniej pokazuje w wynikach wyszukiwania strony wartościowe, przekazujące najwięcej informacji, szczególnie tych cennych dla użytkowników.
Odpowiednio skonstruowane treści są kluczowym elementem na stronie, który ma wzbudzać zaufanie zarówno użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Więcej informacji o relacji content marketing i SEO znajdziesz na naszym blogu.
Gdzie muszą znaleźć się treści i jakie są ich najważniejsze cechy?
Treść powinna znaleźć się właściwie w każdym miejscu sklepu internetowego. Umieszczać będziemy ją więc na stronie głównej, kategoriach, podkategoriach oraz produktach. Zasady formatowania tekstu będą takie same dla wszystkich składowych naszej witryny. Różnić będzie się jednak ich treść, która powinna dokładnie opisywać to, co znajduje się na danej podstronie.
Co powinien zatem zawierać content, aby był wartościowy nie tylko dla Google, ale także dla użytkowników?
- Nagłówki. To kluczowy element, zwiększający liczbę wejść, który ustala hierarchię ważności treści znajdujących się na stronie. Prawidłowa struktura tekstu powinna zawierać jeden nagłówek H1 oraz dwa nagłówki H2. Wskażą one użytkownikom najważniejsze aspekty dotyczące działalności, a zawarcie w nich słów kluczowych pomoże w podniesieniu pozycji w Google. Więcej o nagłówkach możesz przeczytać w naszym poprzednim wpisie: Czym są nagłówki strony internetowej?
- Słowa kluczowe. Jeśli chcemy zadbać o wysokie pozycje w SERPach nie można zapominać o tym, by nasze treści zawierały odpowiednią ilość fraz kluczowych dla strony głównej, kategorii, czy produktów. W tej kwestii należy zwrócić uwagę również na odpowiednią odmianę i synonimy najważniejszych słów, dzięki czemu teksty będą wyglądać bardziej naturalnie. Nie musimy przy tym martwić się o Google – jego roboty doskonale rozumieją liczby, deklinację, czy przypadki. Pamiętajmy jednak, by nie przesadzić z ilością fraz kluczowych, ponieważ może to zostać uznane za manipulację, a na naszą stronę może zostać nałożona kara. W treści o długości np. 300 wyrazów powinno się znaleźć max. 2-3 nieodmienione słowa kluczowe dopasowane do danej podstrony.
- Formatowanie tekstu. Jest to istotne dla klientów, dla których treść staje się przez to bardziej czytelna i przejrzysta. Dużo łatwiej jest zapoznać się z tekstem, który jest podzielony na akapity. Docenia to również Google, dla którego najważniejsi są użytkownicy i ich wygoda. W tym przypadku stosowanie Black Hat SEO, czyli np. ukrywanie treści poprzez ustawianie czcionki w kolorze tła będzie srogo karane przez Google.
- Linkowanie wewnętrzne. Dodawane w treściach pomoże użytkownikom w poruszaniu się po naszej stronie, a umieszczanie linków do kategorii, czy produktów w anchorach na odpowiednie słowa kluczowe pozytywnie wpłynie na podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania (więcej w tym temacie znajdziesz w naszym artykule: struktura linkowania wewnętrznego).
Skoro już poznaliśmy najważniejsze cechy, jakie ma zawierać content w sklepie internetowym zastanówmy się, jakie są wytyczne do tekstów na poszczególnych podstronach:
- Treść na stronie głównej
- Treść na kategoriach
- Treść na produktach
Treść na stronie głównej
Treść na stronie głównej ma za zadanie przekazać użytkownikom jak najwięcej informacji o tym, czego dotyczy nasza działalność.
- Łączna długość tekstu: 300-500 wyrazów.
- Tekst musi być unikalny – nie może pojawiać się na żadnej innej naszej podstronie (np. w zakładce “o nas”). Ważne, by nie był on również kopiowany od konkurencji.
- Mile widziane jest już wcześniej wspomniane odpowiednie formatowanie tekstu. Treść nie musi być zbita w jeden blok, wręcz przeciwnie – jego podzielenie na kilka akapitów, rozmieszczonych w różnych miejscach na stronie głównej będzie wyglądać estetyczniej. Należy jednak pamiętać o nadaniu odpowiednich nagłówków..
- W opisie powinny znaleźć się informacje o firmie oraz o tym, co ją wyróżnia i co znajduje się w ofercie.
- W treści warto zastosować również odniesienia do poszczególnych kategorii znajdujących się na stronie (linkowanie wewnętrzne).
- Warto stosować słowa, których mogą być używane przez użytkowników, którzy będą szukać danego produktu.
- Warto stosować epitety, i synonimy, które będą rozbudowywać słowa, na które strona się wyświetla w wyszukiwarce.
Treść na kategoriach
Teksty na stronie poszczególnych kategorii i podkategorii nasycą je treścią, przez co zwiększy się ilość fraz, na które wyświetlają się one w wynikach wyszukiwania.
- Łączna długość tekstu: 250-300 słów.
- Tutaj również bardzo ważna jest unikalność – niewskazane jest kopiowanie z innych stron.
- W tym przypadku również należy pamiętać o odpowiednim formatowaniu: dzielenie opisów nagłówkami, umieszczanie w nich pogrubień i pochyleń zawierających nazwę kategorii, ich wyróżniki i istotne informacje dla użytkowników.
- W treści warto również dodać linkowanie wewnętrzne do stron produktów, czy innych kategorii.
- Treść powinna zawierać informacje o:
- kategorii, której dotyczy (głównym słowem kluczowym zazwyczaj będzie jej nazwa),
- wyróżnikach, po których użytkownicy mogą wyszukiwać produktów z tej kategorii,
- producentach towarów z tej kategorii (warto ich chociaż wymienić z nazwy),
- najważniejszych produktach lub powiązanych kategoriach.
Treść na produktach
Treść na produktach będzie tworzona analogiczne do kategorii, będą je jednak różnić właściwości merytoryczne.
- Łączna długość tekstu: 200 słów.
- Po raz kolejny unikalność. Treść nie tylko nie powinna być kopiowana ze stron producentów, ale również nie powinna powtarzać się w obrębie sklepu – dla podobnych produktów tej samej marki warto stosować parafrazę.
- Wskazane jest dzielenie treści nagłówkami H2, może również pojawić się w niej kilka pochyleń i pogrubień na słowach kluczowych, czyli zazwyczaj nazwie produktu.
- Opis powinien stanowić połączenie treści przydatnego użytkownikowi i przyjaznego wyszukiwarkom.
- Warto pamiętać o linkowaniu do produktów, producentów innych powiązanych kategorii.
- Treść powinna zawierać informacje o:
- rodzaju produktu (co to jest: spodnie chłopięce, sukienka),
- wyróżnikach, po których użytkownicy mogą wyszukiwać produktu (kolor, materiał, rozmiar/wielkość, inne cechy charakterystyczne),
- producencie (ważne, aby pojawiła się jego nazwa),
- powinna paść również konkretna nazwa modelu (jeśli taka jest).
Treści SEO friendly sklepu internetowego w pigułce
Strona główna | Kategorie | Produkty | |
---|---|---|---|
Długość tekstu | 300-500 wyrazów | 250-300 wyrazów | 200 wyrazów |
Unikalność | v | v | v |
Informacje |
|
|
|
Słowa kluczowe |
|
|
|
Formatowanie tekstu | v | v | v |
Linkowanie wewnętrzne |
|
|
|
Duplikacja treści i unikalność tekstów
Cały nasz artykuł oparty jest głównie na jednej prostej zasadzie: treści na stronie powinny być unikalne. Eliminujemy w ten sposób duplikację treści, która jest srogo karana przez roboty Google. Nie bez znaczenia pozostaje to również dla użytkowników, którzy natykając się kolejny raz na te same opisy produktów poczują frustrację, czego skutkiem będzie opuszczenie naszego sklepu internetowego. Istnieje również ryzyko, że skopiowany przez nas tekst, np. od producenta objęty jest prawami autorskimi, pojawią się więc bolesne w skutkach problemy natury prawnej.
Więcej informacji jak radzić sobie z duplikacją treści znajdziesz tutaj: https://delante.pl/duplikacja-tresci-jak-sobie-radzic/.
Wprowadzanie odpowiednio zoptymalizowanych treści na stronę ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania. Skutkiem dodania contentu na stronę jest zwiększenie liczby wyświetleń w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie również ruchu organicznego, co bezpośrednio przekłada się również na sprzedaż sklepów internetowych. Tym sposobem potwierdziliśmy tezę, że content is king!
300 wyrazów w kategoriach? To jakieś 2400 znaków. Nie za mało?
250-300 wyrazów na stronach kategorii to niezbędne, sugerowane przez nas minimum. Wiele zależy od konkurencyjności słów kluczowych oraz branży. Oczywiście im więcej wartościowej dla użytkowników i dla Google treści znajdzie się na stronie, tym lepie 🙂