.animate-view{opacity: 1 !important;}

Błąd poznawczy

Czym są błędy poznawcze?

Błąd poznawczy to tendencja umysłu do dokonywania wyborów opartych na uprzedzeniach lub nielogicznych przekonaniach, zamiast kierowania się faktami i racjonalnym myśleniem. Prowadzą one do fałszywych przekonań i podejmowania niewłaściwych decyzji. Błędy poznawcze pojawiają się w przewidywalny sposób i są regularnym wzorcem w myśleniu lub zachowaniu. Innymi słowy, ludzie mają tendencję do popełniania tych błędów konsekwentnie i w podobnych sytuacjach, co sprawia, że można je przewidzieć i zidentyfikować.

Przykłady błędów poznawczych

Efekt potwierdzenia: Ludzie mają tendencję do regularnego poszukiwania i interpretowania informacji w sposób potwierdzający ich istniejące przekonania, zamiast obiektywnie analizować wszystkie dostępne dane.

  • Przykład: Osoba wierząca w pewną teorię spiskową będzie zwracać uwagę i pamiętać tylko te informacje, które potwierdzają tę teorię, a ignorować lub bagatelizować dowody, które ją obalają.

Błąd dostępności: Osoby często polegają na pierwszych dostępnych przykładach, które pamiętają lub informacjach, które przychodzą im do głowy, kiedy oceniają prawdopodobieństwo jakiegoś zdarzenia, co prowadzi do systematycznych błędów w osądach.

  • Przykład: Rozważmy sytuację, w której osoba ocenia ryzyko ataku rekina podczas wakacji nad morzem. Jeśli w ostatnim czasie było dużo doniesień medialnych o atakach rekinów, ta osoba może ocenić ryzyko jako bardzo wysokie, mimo że statystycznie prawdopodobieństwo ataku rekina jest niezwykle niskie.

Efekt zakotwiczenia: Pierwsza informacja, jaką ktoś dostanie (kotwica), wpływa na dalsze osądy. Oznacza to, że każda późniejsza informacja będzie rozpatrywana podświadomie przez pryzmat tej pierwszej informacji.

  • Przykład: Na rozmowę rekrutacyjną przychodzi osoba, która na wstępie mówi, że cieszy się, że ta rozmowa dotyczy pracy w Krakowie, ponieważ nie lubi Warszawy i chciałaby się przenieść. Rekruter, który uwielbia Warszawę, patrzy na późniejsze odpowiedzi kandydata poprzez pryzmat tego, że osoba nie lubi tego, co on kocha i wpływa to na jego osądy. Mimo, że ostatecznie kwalifikacje kandydata są bardzo wysokie i idealnie nadaje się pod kątem pracy, rekruter odrzuca daną osobę, ponieważ uważa, że nie nadaje się do zespołu.

błąd poznawczy co to

Błędy poznawcze w SEO

Błędy, na które trzeba uważać podczas optymalizacji SEO:

Klątwa wiedzy w SEO – założenie, że wszyscy mają podstawową wiedzę na temat optymalizacji wyszukiwarek. Może to prowadzić do tworzenia treści, które są trudne do zrozumienia dla laików, co skutkuje niższą konwersją i mniejszym zaangażowaniem użytkowników

Błąd zakotwiczenia – Decyzje dotyczące budżetów lub strategii mogą być zaburzane przez pierwsze wartości lub dane, z którymi się zetknięto. Np.kiedy nie dopasowuje się strategii do zmieniających się potrzeb użytkowników.

Błąd dostępności – przecenianie najnowszych informacji, takich jak ostatnie aktualizacje algorytmów Google, kosztem bardziej obiektywnych i długoterminowych danych, które pamiętają.

Efekt halo – Ocena ogólnej jakości strony internetowej może być zaburzona przez jeden szczególnie dobry lub zły element. Na przykład jeśli strona ma wyjątkowo dobry design, można założyć, że cała strona jest dobrze zoptymalizowana, nawet jeśli analiza wskazuje na problemy z treścią lub szybkością ładowania.

Jak można wykorzystać błędy poznawcze w SEO?

  • Umieszczenie atrakcyjnych ofert i promocji na samej górze strony lub w tytułach artykułów. Jeśli użytkownicy zobaczą niskie ceny lub korzystne warunki na początku, będą bardziej skłonni do postrzegania całej oferty jako atrakcyjnej. (Błąd zakotwiczenia)
  • Optymalizacja treści pod kątem popularnych tematów. Jeśli użytkownicy często słyszą o danym temacie w mediach, są bardziej skłonni szukać informacji na ten temat, a witryna może zyskać na tym, że pojawi się w wynikach wyszukiwania (błąd dostępności)
  • Prezentowanie recenzji i świadectw użytkowników na stronie głównej. Pozytywne opinie mogą wpływać na postrzeganie całej witryny jako bardziej wartościowej i wiarygodnej. (Efekt halo)

 

Jak unikać błędów poznawczych?

Unikanie błędów poznawczych wymaga świadomego wysiłku i zastosowania różnych strategii, które pomagają w bardziej obiektywnym podejmowaniu decyzji optymalizacyjnych. Przede wszystkim warto edukować się na temat różnych rodzajów błędów poznawczych, aby móc je rozpoznawać w analizach danych. Regularna refleksja nad strategiami i wynikami również może pomóc w identyfikowaniu uprzedzeń. Ważne jest aktywne poszukiwanie informacji, które są sprzeczne z własnymi przekonaniami, co można osiągnąć, analizując różnorodne źródła danych i uczestnicząc w branżowych dyskusjach, aby zrozumieć różne podejścia do optymalizacji. Stosowanie technik takich jak analiza statystyczna, korzystanie z narzędzi do audytu SEO oraz prośba o opinie innych ekspertów może również pomóc w bardziej obiektywnym podejściu do strategii SEO.

Uzyskaj bezpłatną wycenę