- AIML (Artificial Intelligence Modelling Language), dzięki czemu analizuje nowe informacje w czasie rzeczywistym oraz łączy je z dotychczas zebranymi wiadomościami, tworząc grafy wiedzy (ludzi, miejsc i rzeczy związanych z danym wydarzeniem).
- Spersonalizowana zakładka “Dla Ciebie”, która zbiera najważniejsze newsy dotyczące twoich zainteresowań i lokalizacji.
- Zakładka Kiosk (Newsstand), umożliwiająca monitorowanie zaufanych wydawców i odkrywanie nowych.
- Pełna Treść (Full Coverage Feature) - umożliwia całościowe spojrzenie na dane wydarzenie, porównując newsy od różnych wydawców.
- Newscast - wizualny format, który wykorzystuje AI, aby gromadzić artykuły, filmy i cytaty dotyczące danego tematu.
Google News od strony wydawcy
Spróbujemy jednak spojrzeć na tę usługę od drugiej strony. Co muszę zrobić jako wydawca lub właściciel serwisu internetowego, aby publikowane przeze mnie artykuły ukazywały się w Google News? Czy wydarzy się to samo? Otóż - nie. Jest kilka rzeczy, o które musisz zadbać, aby zacząć pozyskiwać ruch w ten sposób. Google posiada osobny indeks dla wiadomości, które ukazują się w Google News. Indeks ten jest ręcznie moderowany, co powoduje, że samo dostanie się tam (nie mówiąc już o rankowaniu na wysokich pozycjach) wymaga więcej wysiłku, niż w przypadku głównego indeksu wyszukiwarki.Google News - tylko strony dedykowane newsom
Witryny, które ukazują się w usłudze, są ręcznie weryfikowane przez specjalny zespół. Powinny to być więc strony, które prezentują treści o charakterze prasowym (informacyjne, publicystyczne), dotyczące konkretnych wydarzeń. Nie kwalifikują się tu więc informacje o pogodzie, ogłoszenia ani treści poradnikowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zgłosić blog, pod warunkiem jednak, że rzeczywiście publikujemy na nim wiadomości. Jeżeli nasza witryna (np. strona przedsiębiorstwa czy sklep internetowy) posiada bloga, sekcję z newsami lub aktualnościami, to nie ma co liczyć na zaprezentowanie się w usłudze - nawet jeżeli publikujemy sporo treści dotyczących “nowości w naszej branży”.Wytyczne co do treści publikowanych w Google News
Google ma bardzo konkretne wytyczne co do treści, jakie prezentuje w swoich usługach, o czym piszemy w artykule na temat, jakie są branże zakazane w internecie. Jeszcze większy nacisk kładzie na to w przypadku Google News. Oprócz promowania działań nielegalnych, treści o charakterze seksualnym, nawołujących do przemocy i nienawiści, spamu, z usługi wykluczone są także porady medyczne i działania mogące wprowadzać użytkowników w błąd. Umieszczanie w serwisie treści naruszających prawa własności intelektualnej czy publikowanie danych osobowych lub innych informacji poufnych może spowodować usunięcie konta wydawcy. Krytycznie oceniane są także reklamy i treści oznaczone jako sponsorowane - mogą występować w serwisie, ale nie mogą zajmować więcej miejsca, niż sama treść. Dodatkowo próba ukrycia, iż dany materiał jest sponsorowany również może narazić nas na nieprzyjemne konsekwencje. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku treści zgłaszanych do Google News dużo większe znaczenie ma także poprawność językowa, gramatyczna i stylistyczna. Każdy artykuł powinien mieć także podane: datę publikacji, autora (optymalnie jest, gdy jego nazwisko linkuje do jego podstrony w serwisie) oraz odpowiednio oznaczone i zoptymalizowane zdjęcie.Wymagania techniczne Google News
- Statyczne adresy URL - Google chce, aby opublikowane treści były stale pod jednym i tym samym adresem URL. Googlebot będzie chciał odwiedzić twoje wiadomości, aby sprawdzić, czy nie dodałeś jakiejś aktualizacji. Jeżeli ponowne crawlowanie będzie wymagało przekierowania robotów na inny adres, zwiększy to zużycie zasobów, jakimi dysponuje i spowolni cały proces. Google odradza także stosowanie parametrów &ID= w adresach.
- Zawartość w klarownym HTML-u (bez .js) - W normalnej sytuacji proces crawlowania twojej strony składa się z dwóch etapów: najpierw Googlebot bazuje na samym kodzie HTML, a dopiero przy ponownych odwiedzinach renderuje całą zawartość strony. W przypadku Google News jest inaczej. Jeżeli nasza treść jest schowana np. za jakimś JavaScript-em, to ponowny crawl się nie wydarzy. Usługa bazuje tylko na pierwszym etapie indeksowania. Nasza treść musi więc być widoczna w źródłowym HTML-u.
- Czysty kod - oprócz tego, że treść powinna być widoczna w kodzie źródłowym, powinna stanowić jeden spójny blok. Często się zdarza, że zasadnicza treść jest poprzetykana różnego rodzaju widgetami w rodzaju: “powiązane artykuły”, “zobacz galerię” czy nawet reklamami. Utrudnia to pracę crawlerom.
- txt/ meta tag robots - nie możesz blokować Googlebotowi dostępu do treści, które mają być widoczne w Google News. To chyba oczywiste?
- Mapa XML dla newsów. Opcjonalnym, lecz przydatnym rozwiązaniem będzie dedykowany plik .xml, w którym znajdą się adresy wszystkich naszych newsów z ostatnich 48 godzin. Ułatwi to botom szybkie odnajdowanie nowych artykułów, gdy będą crawlować twoją stronę. Aby działało to poprawnie, w pliku nie powinno znajdować się więcej, niż 1 tys. pozycji.
Link do Mapy Newsów powinien znajdować się w głównym pliku .xml witryny. Sama mapa zaś będzie zawierać dodatkowe elementy, jak <news:publication>
, <news:publication_date>
; oraz <news:title>
; są obowiązkowymi dla każdej pozycji w mapie, ale nie wyczerpują listy możliwych.
Mapa ta powinna zostać przesłana za pomocą Google Search Console.
- Znaczniki danych strukturalnych NewsArticle - Dane strukturalne ułatwiają Google botowi zrozumieć zawartość witryn internetowych i przyporządkować je do właściwych kategorii. Istnieje kilka rodzajów danych strukturalnych, jakie można tu wykorzystać. Najbardziej uniwersalnym są Article oraz NewsArticle, mamy jednak do dyspozycji bardziej konkretne, jak np. OpinionNewsArticle, ReportageNewsArticle czy ReviewNewsArticle.
- Wersja AMP - nie jest obligatoryjna, aby funkcjonować w Google News, niemniej może się przydać. Jak już wspomniałem, liczy się czas, więc wersja strony, która ładuje się szybciej to zawsze plus dla nas. Trzeba jednak pamiętać, żeby wersję AMP oznaczyć za pomocą danych strukturalnych jednocześnie jako AMP oraz (np.) NewsArticle.
- Certyfikat SSL - nie powinno to dziwić. Jeżeli chcesz być uznany za zaufanego wydawcę musisz pokazać, że twoja strona jest odpowiednio zabezpieczona.
- Wielu autorów. Kilkuosobowy zespół redakcyjny ma większe moce przerobowe, niż pojedynczy autor, co przekłada się na jakość całego serwisu, a także częstotliwość publikacji. Chodzi tu jednak także o pewną kwestię techniczną. Jeżeli nawet tylko jedna osoba zajmuje się zarządzaniem witryną, to warto założyć osobne, imienne konto dla każdego z tworzących treści. Będzie to wyglądało dużo bardziej profesjonalnie i wzbudzi większe zaufanie, niż gdyby pod każdym wpisem widniało -“Autor: Redakcja”.
Warto też rozbudować profile autorów. Można to zrobić na dwa sposoby: albo przy każdym artykule umieścisz ramkę ze zdjęciem, pełnym imieniem i nazwiskiem, krótkim biogramem, danymi adresowymi autora oraz linkami do kont w mediach społecznościowych, albo przygotujesz każdemu z nich dedykowaną podstronę, na której znajdą się te wszystkie informacje. W tym wypadku warto, aby na takiej podstronie znajdowały się też odnośniki do jego dotychczasowych artykułów. Linkowania wewnętrznego nigdy dość. Możesz też połączyć oba rozwiązania.
- Codzienne aktualizacje. Poprzez codzienne aktualizacje dajemy dowód, że trzymamy rękę na pulsie. Jeżeli zachęcimy boty do tego, by codziennie odwiedzały naszą witrynę w poszukiwaniu świeżej dostawy wartościowych treści, mamy szansę jako pierwsi dotrzeć do użytkowników za pośrednictwem Google News z tematem, o którym wieczorem będzie huczało pół internetu.
- Głównie unikatowy content. Na nic się nie zda publikowanie kilka razy dziennie, jeżeli będziemy wrzucać to samo, co wszyscy. Przeklejanie gotowych depesz od agencji prasowych, wpisy oparte o publikacje innych portali (co jest jak najbardziej legalne) czy kopiowanie treści od innych wydawców (co jest jak najbardziej nielegalne) nie jest przepisem na sukces. Jeżeli chcemy zdobyć ruch tym kanałem, musimy zaoferować coś, czego nie ma gdzie indziej.Nie znaczy to jednak, że nie możemy bazować na treściach wtórnych. Chodzi o zachowanie właściwych proporcji. Większość naszych publikacji powinna być autorska.Co ciekawe, do usługi możemy też zgłaszać treści schowane za paywallem. Wymaga to jednak odpowiedniego oznaczenia tych treści za pomocą danych strukturalnych.
- Specjalistyczna nisza/wąska tematyka. Ciężko jest się wybić pisząc o tym, o czym piszą wszyscy. Dużo łatwiej dostać się do Google News, jeżeli zajmujemy się wąską, specjalistyczną tematyką. I choć mniej będzie potencjalnie zainteresowanych danym tematem, to dużo łatwiej będzie nam do nich dotrzeć. Tak jak w normalnym SEO.
Jak dodać stronę do Google News?
Zastanawiasz się, jak dodać stronę do Google News? Otóż aby pojawić się w Google News możemy po prostu poczekać na indeksację i liczyć na to, że algorytmy uznają nasze treści za odpowiednie, by włączyć je do indeksu wiadomości. Możemy także ułatwić im zadanie, zgłaszając publikowane przez nas treści za pomocą dedykowanych narzędzi.- Google News Producer - to narzędzie, dzięki któremu możesz importować swoje treści i optymalizować je pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Pozwala także w większym stopniu kontrolować wydawcom, w jaki sposób ich treści będą wyglądały w Google News. Daje także możliwość monetyzacji poprzez wyświetlanie reklam lub udostępnianie treści za opłatą. Wymaga jednak akceptacji warunków przewidzianych dla firm.
- Centrum Wydawców Wiadomości Google - to opcja dla wydawców, którzy nie chcą korzystać z narzędzia Producer. Jest starsze, prostsze, daje także mniejsze możliwości zarządzania przesyłanymi treściami.
Dodawanie strony poprzez Centrum Wydawców[/caption] Po zgłoszeniu naszych treści, jeśli spełniają one wszystkie wytyczne tak co do treści, jak i strony technicznej, możemy dostać się do Google News. Co decyduje, na którym miejscu znajdziemy się w usłudze? Podobnie jak w przypadku SEO, pozycja w Wiadomościach Google zależy od wielu czynników. Dotyczą one głównie treści, które powinny być:
- aktualne,
- różnorodne,
- rozbudowane,
- oryginalne,
- dopasowane do tematycznych preferencji użytkowników.
Świetny, przekrojowy tekst. Dobry punkt wyjścia i zasłużenie na TOP1 dla „google news poradnik”. 😉