Jak dodać stronę do Google News?

Jak dodać stronę do Google News?

Atak terrorystyczny na World Trade Center 11 września 2001 roku spowodował nie tylko amerykańską interwencję w Afganistanie, lecz także powstanie usługi zwanej obecnie Google News.

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Google News to usługa, która dostarcza użytkownikom spersonalizowany zbiór wiadomości z ostatnich 30 dni, zależnie od ustawionych zainteresowań oraz lokalizacji. Działa na poziomie przeglądarki oraz jako aplikacja mobilna. Obsługuje 127 krajów i 65 języków, a miesięcznie notuje prawie pół miliarda odsłon.

Ma więc trzy olbrzymie atuty dla właścicieli serwisów informacyjnych: (1) dociera do ogromnej liczby czytelników oraz (2) pozwala wyjść naprzeciw tym, którzy są zainteresowani naszymi treściami. Dodatkowo (3) wyniki z Google News pojawiają się w organicznych wynikach wyszukiwania w sekcji “Najważniejsze Artykuły” dla ok. 10% zapytań.

Z punktu widzenia czytelnika Google News oferuje między innymi:

  • AIML (Artificial Intelligence Modelling Language), dzięki czemu analizuje nowe informacje w czasie rzeczywistym oraz łączy je z dotychczas zebranymi wiadomościami, tworząc grafy wiedzy (ludzi, miejsc i rzeczy związanych z danym wydarzeniem).
  • spersonalizowana zakładka “Dla Ciebie”, która zbiera najważniejsze newsy dotyczące twoich zainteresowań i lokalizacji.
  • Zakładka Kiosk (Newsstand), umożliwiająca monitorowanie zaufanych wydawców i odkrywanie nowych.
  • Pełna Treść (Full Coverage Feature) – umożliwia całościowe spojrzenie na dane wydarzenie, porównując newsy od różnych wydawców.
  • Newscast – wizualny format, który wykorzystuje AI, aby gromadzić artykuły, filmy i cytaty dotyczące danego tematu.

Google news - jak się dodać?

Co ciekawe, początki tej usługi wiążą się z atakiem terrorystycznym na WTC i prywatną potrzebą bycia na bieżąco jednego z pracowników Google. W kilka minut po atakach setki tysięcy ludzi próbowały znaleźć najbardziej aktualne informacje o tym, co się przed chwilą wydarzyło. Wyszukiwarka w ówczesnym kształcie nie była w stanie w jasny sposób odpowiedzieć na potrzeby informacyjne użytkowników. Z tego powodu jeden z pracujących dla Google naukowców, Krishna Bharat, stworzył na własne potrzeby agregator newsów, bazujący na mechanizmach wyszukiwarki.

Pierwsze google news
Wewnętrzne teksty usługi prowadzone w grudniu 2001 r.

Agregator ten zbierał wiadomości od wydawców w miarę, jak publikowane były kolejne newsy. Wynalazek ten szybko zyskał popularność wśród pracowników firmy, wobec czego w 2002 roku uruchomiona została ogólnodostępna beta projektu zwanego dziś Google News – Wiadomości Google.

Usługa rozwinęła się od tego czasu. Jedna z najbardziej znaczących aktualizacji miała miejsce w połowie 2018 roku, kiedy to na szerszą skalę wykorzystano sztuczną inteligencję w wielu modułach aplikacji.

Google News od strony wydawcy

Spróbujemy jednak spojrzeć na tę usługę od drugiej strony. Co muszę zrobić jako wydawca lub właściciel serwisu internetowego, aby publikowane przeze mnie artykuły ukazywały się w Google News? Czy wydarzy się to samo?

Otóż – nie.

Jest kilka rzeczy o które musisz zadbać, aby zacząć pozyskiwać ruch w ten sposób.

Google posiada osobny indeks dla wiadomości, które ukazują się w Google News. Indeks ten jest ręcznie moderowany, co powoduje, że samo dostanie się tam (nie mówiąc już o rankowaniu na wysokich pozycjach) wymaga więcej wysiłku, niż w przypadku głównego indeksu wyszukiwarki.

Google News – tylko strony dedykowane newsom

Witryny, które ukazują się w usłudze, są ręcznie weryfikowane przez specjalny zespół. Powinny to być więc strony, które prezentują treści o charakterze prasowym (informacyjne, publicystyczne), dotyczące konkretnych wydarzeń. Nie kwalifikują się tu więc informacje o pogodzie, ogłoszenia ani treści poradnikowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zgłosić blog,  pod warunkiem jednak, że rzeczywiście publikujemy na nim wiadomości.

Jeżeli nasza witryna (np. strona przedsiębiorstwa czy sklep internetowy) posiada bloga, sekcję z newsami lub aktualnościami, to nie ma co liczyć na zaprezentowanie się w usłudze – nawet jeżeli publikujemy sporo treści dotyczących “nowości w naszej branży”.

Google News skupia się na stronach typowo informacyjnych. Jest to najważniejszy warunek, aby dostać się do Google News.

Przynajmniej w teorii.

Wytyczne co do treści publikowanych w Google News

Google ma bardzo konkretne wytyczne co do treści, jakie prezentuje w swoich usługach. Jeszcze większy nacisk kładzie na to w przypadku Google News. Oprócz promowania działań nielegalnych, treści o charakterze seksualnym, nawołujących do przemocy i nienawiści, spamu, z usługi wykluczone są także porady medyczne i działania mogące wprowadzać użytkowników w błąd.

Umieszczanie w serwisie treści naruszających prawa własności intelektualnej czy publikowanie danych osobowych lub innych informacji poufnych może spowodować usunięcie konta wydawcy. Krytycznie oceniane są także reklamy i treści oznaczone jako sponsorowane – mogą występować w serwisie, ale nie mogą zajmować więcej miejsca, niż sama treść. Dodatkowo próba ukrycia, iż dany materiał jest sponsorowany również może narazić nas na nieprzyjemne konsekwencje.

Warto zwrócić uwagę, że w przypadku treści zgłaszanych do Google News dużo większe znaczenie ma także poprawność językowa, gramatyczna i stylistyczna. Każdy artykuł powinien mieć także podane: datę publikacji, autora (optymalnie jest, gdy jego nazwisko linkuje do jego podstrony w serwisie) oraz odpowiednio oznaczone i zoptymalizowane zdjęcie.

Wymagania techniczne Google News

Wymagania - google news

Obecność w Google News zakłada także spełnienie pewnych warunków technicznych. Ideą całej usługi jest dostarczanie możliwie najbardziej aktualnych informacji. Kluczowy jest tutaj czas, co w praktyce przekłada się na łatwość w skanowaniu i indeksowaniu zawartości witryny. Premiowane więc będzie wszystko, co to ułatwia. Czynników jest wiele, do najważniejszych należą:

  • Statyczne adresy URL – Google chce, aby opublikowane treści były stale pod jednym i tym samym adresem URL. Googlebot będzie chciał odwiedzić twoje wiadomości, aby sprawdzić, czy nie dodałeś jakiejś aktualizacji. Jeżeli ponowne crawlowanie będzie wymagało przekierowania robotów na inny adres, zwiększy to zużycie zasobów, jakimi dysponuje i spowolni cały proces. Google odradza także stosowanie parametrów &ID= w adresach.
  • Zawartość w klarownym HTML-u (bez .js) – W normalnej sytuacji proces crawlowania twojej strony składa się z dwóch etapów: najpierw Googlebot bazuje na samym kodzie HTML, a dopiero przy ponownych odwiedzinach renderuje całą zawartość strony. W przypadku Google News jest inaczej. Jeżeli nasza treść jest schowana np. za jakimś JavaScript-em, to ponowny crawl się nie wydarzy. Usługa bazuje tylko na pierwszym etapie indeksowania. Nasza treść musi więc być widoczna w źródłowym HTML-u.
  • Czysty kod – oprócz tego, że treść powinna być widoczna w kodzie źródłowym, powinna stanowić jeden spójny blok. Często się zdarza, że zasadnicza treść jest poprzetykana różnego rodzaju widgetami w rodzaju: “powiązane artykuły”, “zobacz galerię” czy nawet reklamami. Utrudnia to pracę crawlerom.
  • txt/ meta tag robots – nie możesz blokować Googlebotowi dostępu do treści, które mają być widoczne w Google News. To chyba oczywiste?

To najważniejsze wymaganie techniczne. Jest jednak jeszcze kilka kwestii technicznych, o które warto zadbać:

  • Mapa XML dla newsów. Opcjonalnym, lecz przydatnym rozwiązaniem będzie dedykowany plik .xml, w którym znajdą się adresy wszystkich naszych newsów z ostatnich 48 godzin. Ułatwi to botom szybkie odnajdowanie nowych artykułów, gdy będą crawlować twoją stronę. Aby działało to poprawnie, w pliku nie powinno znajdować się więcej, niż 1 tys. pozycji.

Link do Mapy Newsów powinien znajdować się w głównym pliku .xml witryny. Sama mapa zaś będzie zawierać dodatkowe elementy, jak <news:publication>, <news:publication_date>; oraz <news:title>; są obowiązkowymi dla każdej pozycji w mapie, ale nie wyczerpują listy możliwych.

Mapa ta powinna zostać przesłana za pomocą Google Search Console.

  • Znaczniki danych strukturalnych NewsArticle – Dane strukturalne ułatwiają Google botowi zrozumieć zawartość witryn internetowych i przyporządkować je do właściwych kategorii. Istnieje kilka rodzajów danych strukturalnych, jakie można tu wykorzystać. Najbardziej uniwersalnym są Article oraz NewsArticle, mamy jednak do dyspozycji bardziej konkretne, jak np. OpinionNewsArticle, ReportageNewsArticle czy ReviewNewsArticle.
  • Wersja AMP – nie jest obligatoryjna, aby funkcjonować w Google News, niemniej może się przydać. Jak już wspomniałem, liczy się czas, więc wersja strony, która ładuje się szybciej to zawsze plus dla nas. Trzeba jednak pamiętać, żeby wersję AMP oznaczyć za pomocą danych strukturalnych jednocześnie jako AMP oraz (np.) NewsArticle.
  • Certyfikat SSL – nie powinno to dziwić. Jeżeli chcesz być uznany za zaufanego wydawcę musisz pokazać, że twoja strona jest odpowiednio zabezpieczona.

Indeks Wiadomości Google jest w dużo większym stopniu moderowany ręcznie. Aby więc przekonać osoby odpowiedzialne za weryfikację pracy crawlerów, że nasza witryna dostarcza rzetelnych, aktualnych informacji, możemy pokusić się o dodatkowe rozwiązania o mniej technicznym charakterze.

  • Wielu autorów. Kilkuosobowy zespół redakcyjny ma większe moce przerobowe, niż pojedynczy autor, co przekłada się na jakość całego serwisu, a także częstotliwość publikacji. Chodzi tu jednak także o pewną kwestię techniczną. Jeżeli nawet tylko jedna osoba zajmuje się zarządzaniem witryną, to warto założyć osobne, imienne konto dla każdego z tworzących treści. Będzie to wyglądało dużo bardziej profesjonalnie i wzbudzi większe zaufanie, niż gdyby pod każdym wpisem widniało -“Autor: Redakcja”.

Warto też rozbudować profile autorów. Można to zrobić na dwa sposoby: albo przy każdym artykule umieścisz ramkę ze zdjęciem, pełnym imieniem i nazwiskiem, krótkim biogramem, danymi adresowymi autora oraz linkami do kont w mediach społecznościowych, albo przygotujesz każdemu z nich dedykowaną podstronę, na której znajdą się te wszystkie informacje. W tym wypadku warto, aby na takiej podstronie znajdowały się też odnośniki do jego dotychczasowych artykułów. Linkowania wewnętrznego nigdy dość. Możesz też połączyć oba rozwiązania.

  • Codzienne aktualizacje. Poprzez codzienne aktualizacje dajemy dowód, że trzymamy rękę na pulsie. Jeżeli zachęcimy boty do tego, by codziennie odwiedzały naszą witrynę w poszukiwaniu świeżej dostawy wartościowych treści, mamy szansę jako pierwsi dotrzeć do użytkowników za pośrednictwem Google News z tematem, o którym wieczorem będzie huczało pół internetu.
  • Głównie unikatowy content. Na nic się nie zda publikowanie kilka razy dziennie, jeżeli będziemy wrzucać to samo, co wszyscy. Przeklejanie gotowych depesz od agencji prasowych, wpisy oparte o publikacje innych portali (co jest jak najbardziej legalne) czy kopiowanie treści od innych wydawców (co jest jak najbardziej nielegalne) nie jest przepisem na sukces. Jeżeli chcemy zdobyć ruch tym kanałem, musimy zaoferować coś, czego nie ma gdzie indziej.Nie znaczy to jednak, że nie możemy bazować na treściach wtórnych. Chodzi o zachowanie właściwych proporcji. Większość naszych publikacji powinna być autorska.Co ciekawe, do usługi możemy też zgłaszać treści schowane za paywallem. Wymaga to jednak odpowiedniego oznaczenia tych treści za pomocą danych strukturalnych.
  • Specjalistyczna nisza/wąska tematyka. Ciężko jest się wybić pisząc o tym, o czym piszą wszyscy. Dużo łatwiej dostać się do Google News, jeżeli zajmujemy się wąską, specjalistyczną tematyką. I choć mniej będzie potencjalnie zainteresowanych danym tematem, to dużo łatwiej będzie nam do nich dotrzeć. Tak jak w normalnym SEO.

Jak dodać stronę do Google News?

Aby pojawić się w Google News możemy po prostu poczekać na indeksację i liczyć na to, że algorytmy uznają nasze treści za odpowiednie, by włączyć je do indeksu wiadomości. Możemy także ułatwić im zadanie, zgłaszając publikowane przez nas treści za pomocą dedykowanych narzędzi.

  • Google News Producer – to narzędzie, dzięki któremu możesz importować swoje treści i optymalizować je pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Pozwala także w większym stopniu kontrolować wydawcom, w jaki sposób ich treści będą wyglądały w Google News. Daje także możliwość monetyzacji poprzez wyświetlanie reklam lub udostępnianie treści za opłatą. Wymaga jednak akceptacji warunków przewidzianych dla firm.
Google News Producer
Google News Producer
  • Centrum Wydawców Wiadomości Google – to opcja dla wydawców, którzy nie chcą korzystać z narzędzia Producer. Jest starsze, prostsze, daje także mniejsze możliwości zarządzania przesyłanymi treściami.
Centrum Wydawców
źródło: https://www.stateofdigitalpublishing.com/seo/google-news-seo/
Dodawanie strony poprzez Centrum Wydawców

Po zgłoszeniu naszych treści, jeśli spełniają one wszystkie wytyczne tak co do treści, jak i strony technicznej, możemy dostać się do Google News. Co decyduje, na którym miejscu znajdziemy się w usłudze? Podobnie jak w przypadku SEO, pozycja w Wiadomościach Google zależy od wielu czynników. Dotyczą one głównie treści, które powinny być:

  • aktualne,
  • różnorodne,
  • rozbudowane,
  • oryginalne,
  • dopasowane do tematycznych preferencji użytkowników.

Bardzo odkrywcze to to nie jest, nie od dziś wiadomo, że content is king i generalnie im więcej treści, tym lepiej… ale nie w tym przypadku. Wiadomo, artykuł pokroju klasyka traktującego o libacji na skwerku, nie dostanie się do topki w Google News (choć ma szansę zdobyć ruch w inny sposób), ale można też przesadzić w drugą stronę. Treści newsowe, informacyjne muszą być możliwie krótkie, zwięzłe i konkretne.

Optymalizacja treści pod Google News

Optymalizacja Google News
Dobrym przykładem optymalizacji artykułów jest blog samego Google.

Nagłówek H1 zawierający frazę kluczową jest najważniejszym czynnikiem. Powinien składać się z 2 do maksymalnie 22 wyrazów (przynajmniej 10 znaków). Na podstawie zawartości tagu H1 oraz naszego title algorytm wygeneruje nagłówek artykułu, który będzie widoczny w usłudze. Może się jednak zdarzyć, że posłuży do tego śródtytuł lub treść artykułu.

Oprócz tego w tekście powinno się znaleźć kilka nagłówków H2, cały zaś warto podzielić na krótkie akapity. Cały tekst powinien mieć powyżej 80 wyrazów. Ciężko wyznaczać górną granicę, warto jednak pamiętać, że w przypadku tego rodzaju treści użytkownicy szukają raczej krótkich informacji. Jeżeli twoje artykuły będą za bardzo rozbudowane, użytkownicy będą je porzucać w trakcie czytania.

I dla jasności: od 2017 roku Google nie wspiera już tagu meta news keywords.

Aktualność

Wysoko oceniane są nie tylko świeże artykuły, ale także i te, które były niedawno aktualizowane. Należy jednak pamiętać o tym, aby na danej stronie data padała tylko raz – nie może się pojawiać w boksach linkujących do innych wpisów, ponieważ będzie to dezorientowało Googlebota. Data powinna znajdować się między tytułem a tekstem oraz zgadzać się z tą podaną w pliku .xml.

Media

Warto natomiast dodawać do tekstów media: zdjęcia, grafiki i filmy. Zdjęcie powinno się znaleźć pod tytułem, a przed datą, autorem i treścią. Należy je opatrzyć poprawnym opisem oraz tekstem alternatywnym. Za pomocą znaczników danych strukturalnych lub protokołu Open Graph możesz wskazać, które zdjęcie powinno być miniaturą artykułu w Google News. Wszelkie pliki graficzne powinny być odpowiednio zoptymalizowane.

Wiarygodność

Ważnym czynnikiem jest także wiarygodność i autorytet strony. Wpływ na to ma między innymi wiek i historia domeny oraz profil linków. Warto tu też wspomnieć o idei Topical Authority, zgodnie z którą w oparciu o sztuczną inteligencję Google wylicza wartość danej strony dla określonego tematu. W przypadku stron informacyjnych ma to szczególnie istotne znaczenie. Nie da się inaczej zadbać o ten czynnik, jak tylko poprzez sukcesywne i regularne publikowanie oryginalnych, merytorycznych i wartościowych treści.

Linkowanie

Podstawą sukcesu w wyszukiwarkach są linki. Jako że jednak artykuły w Google News widoczne są tylko przez trzydzieści dni, ciężko o wypracowanie sensownej strategii link-buildingu. Zamiast tego warto skupić się na budowaniu wiarygodności całej domeny oraz publikacji jako pierwszy na dany temat. Dzięki temu inne portale i serwisy będą powoływać się na naszą stronę jako źródło. będzie to sygnał dla Google, że twój serwis jest najbardziej oryginalny i wiarygodny.

Personalizacja

Ranking Google News, podobnie jak organiczne wyniki wyszukiwania, jest spersonalizowany pod kątem konkretnego użytkownika. Dotyczy to nie tylko tematyki, ale także lokalizacji. Publikując newsy i wydarzenia o charakterze lokalnym masz szansę dotrzeć do osób przebywających w tej okolicy.

Czynniki rankingowe Google News

Mierzenie efektów w Google News

Nieco problematyczne jest mierzenie i analizowanie ruchu pochodzącego z Google News. Jeżeli korzystasz z Centrum Wydawców Wiadomości Google lub twoje treści znalazły się w Google News za sprawą crawlerów, wówczas ruch przychodzący w GA będzie wpadał w kategorię “refferal”, a jako źródło będzie “news.google.com” lub “news.url.google.com”.

Korzystając natomiast z Google News Producer masz możliwość powiązania swojego konta z usługą Google Analytics, co pozwoli na monitorowanie nie tylko ruchu przychodzącego, ale także zachowania użytkowników w aplikacji. Dowiesz się dzięki temu, ilu z nich subskrybuje twój kanał czy zapisuje i sięga do twoich treści, gdy są offline. Wiadomości przesłane za pomocą GNP będą się jednak pokazywały także w wynikach organicznych, stąd część ruch może być w tym wypadku oznaczona jako “organic”.

Kierunki rozwoju usługi. Na co się przygotować?

Google News to dynamicznie rozwijająca się usługa. Dostanie się tam i zdobycie ruchu za jej pośrednictwem wymaga sporo przygotowań. Jeżeli decydujesz się na taką inwestycję, warto zastanowić się nad jej kierunkami rozwoju, aby przygotować się na nadchodzące zmiany.

Jeszcze więcej personalizacji

Większość wyników, która obecnie wyświetlana jest w Google News, to content spersonalizowany pod konkretnego użytkownika, bazujący nie tylko na określonych przez niego zainteresowaniach i lokalizacji, ale także zachowaniu i historii przeglądania także w innych usługach Google oraz np. na YouTube. Lepsze poznanie swojej grupy docelowej oraz przygotowywanie treści pod nich przełoży się na większą widoczność także w Google News.

Wyszukiwanie głosowe

Szybko rozwijającą się usługą jest także wyszukiwanie głosowe, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Google News w olbrzymim stopniu jest adresowany do użytkowników korzystających ze smartfonów i tabletów, ponieważ to im najbardziej zależy, aby na bieżąco mieć dostęp do aktualnych informacji. Warto więc skupić na trendach związanych z voice-seraching, takich jak np. naturalnie brzmiące frazy kluczowe.

Treści audio

Z tym łączy się kolejne zagadnienie – treści audio. Coraz większą popularnością cieszą się podcasty. Trend ten jest póki co obserwowany bardziej w USA i Wielkiej Brytanii, niż w Polsce, ale w najbliższych latach będzie to świetna okazja, by zdobyć więcej ruchu na swojej stronie.

  4,00 / 5 ( 4 )
Autor
Junior SEO Specialist - Wojciech

Junior SEO Specialist

W Delante od listopada 2018 roku. Z wykształcenia historyk i dziennikarz, choć pierwsze kroki w pracy zawodowej pokierowały go na ścieżkę marketingu internetowego i SEO. Odtąd kroczy nią w kierunku pierwszych pozycji w wyszukiwarkach, prowadząc za sobą długi ogon fraz kluczowych. Po godzinach zatopiony w Ruchu Światło-Życie, powieściach fantasy i HoMM 3.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.