Google News to usługa, która dostarcza użytkownikom spersonalizowany zbiór wiadomości z ostatnich 30 dni, zależnie od ustawionych zainteresowań oraz lokalizacji. Działa na poziomie przeglądarki oraz jako aplikacja mobilna.
Google News obsługuje 127 krajów i 65 języków, a miesięcznie notuje prawie pół miliarda odsłon.
Ma więc trzy olbrzymie atuty dla właścicieli serwisów informacyjnych: (1) dociera do ogromnej liczby czytelników oraz (2) pozwala wyjść naprzeciw tym, którzy są zainteresowani naszymi treściami. Dodatkowo (3) wyniki z Google News pojawiają się w organicznych wynikach wyszukiwania w sekcji “Najważniejsze Artykuły” dla ok. 10% zapytań.
Z punktu widzenia czytelnika Google News oferuje między innymi:
Co ciekawe, początki tej usługi wiążą się z atakiem terrorystycznym na WTC i prywatną potrzebą bycia na bieżąco jednego z pracowników Google. W kilka minut po atakach setki tysięcy ludzi próbowały znaleźć najbardziej aktualne informacje o tym, co się przed chwilą wydarzyło.
Wyszukiwarka w ówczesnym kształcie nie była w stanie w jasny sposób odpowiedzieć na potrzeby informacyjne użytkowników. Z tego powodu jeden z pracujących dla Google naukowców, Krishna Bharat, stworzył na własne potrzeby agregator newsów, bazujący na mechanizmach wyszukiwarki.
Agregator ten zbierał wiadomości od wydawców w miarę, jak publikowane były kolejne newsy. Wynalazek ten szybko zyskał popularność wśród pracowników firmy, wobec czego w 2002 roku uruchomiona została ogólnodostępna beta projektu zwanego dziś Google News – Wiadomości Google.
Do 2019 roku wydawcy musieli ręcznie przesyłać artykuły, które miały wyświetlać się w Google News. Obecnie nie ma już takiej potrzeby. Algorytm Google News sam znajduje i dobiera artykuły ze zgłoszonych w Publisher Center domen. Google podał 7 czynników, jakie bierze pod uwagę algorytm Google News.
Czego Google News nie bierze pod uwagę?
Dokumentacja usługi podkreśla wyraźnie, że nie opiera się przy selekcji treści na opiniach politycznych lub społecznych, informacjach prywatnych (jak płeć, wiek czy wyznanie). Nie premiuje też w żaden sposób stron korzystających z reklam Google. Jeśli zaś chodzi o czynniki związane z samymi prezentowanymi materiałami, to długość treści ma również być czynnikiem, który jest w Google News ignorowany.
Spróbujemy jednak spojrzeć na tę usługę od drugiej strony. Co muszę zrobić jako wydawca lub właściciel serwisu internetowego, aby publikowane przeze mnie artykuły ukazywały się w Google News? Czy wydarzy się to samo?
Otóż – nie.
Jest kilka rzeczy, o które musisz zadbać, aby zacząć pozyskiwać ruch w ten sposób.
Google posiada osobny indeks dla wiadomości, które ukazują się w Google News. Indeks ten jest ręcznie moderowany, co powoduje, że samo dostanie się tam (nie mówiąc już o rankowaniu na wysokich pozycjach) wymaga więcej wysiłku, niż w przypadku głównego indeksu wyszukiwarki.
Witryny, które ukazują się w usłudze, są ręcznie weryfikowane przez specjalny zespół. Powinny to być więc strony, które prezentują treści o charakterze prasowym (informacyjne, publicystyczne), dotyczące konkretnych wydarzeń. Nie kwalifikują się tu więc informacje o pogodzie, ogłoszenia ani treści poradnikowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zgłosić blog, pod warunkiem jednak, że rzeczywiście publikujemy na nim wiadomości.
Jeżeli nasza witryna (np. strona przedsiębiorstwa czy sklep internetowy) posiada bloga, sekcję z newsami lub aktualnościami, to nie ma co liczyć na zaprezentowanie się w usłudze – nawet jeżeli publikujemy sporo treści dotyczących “nowości w naszej branży”.
Google News skupia się na stronach typowo informacyjnych. Jest to najważniejszy warunek, aby dostać się do Google News.
Przynajmniej w teorii.
Google ma bardzo konkretne wytyczne co do treści, jakie prezentuje w swoich usługach, o czym piszemy w artykule na temat, jakie są branże zakazane w internecie. Jeszcze większy nacisk kładzie na to w przypadku Google News. Oprócz promowania działań nielegalnych, treści o charakterze seksualnym, nawołujących do przemocy i nienawiści, spamu, z usługi wykluczone są także porady medyczne i działania mogące wprowadzać użytkowników w błąd.
Umieszczanie w serwisie treści naruszających prawa własności intelektualnej czy publikowanie danych osobowych lub innych informacji poufnych może spowodować usunięcie konta wydawcy. Krytycznie oceniane są także reklamy i treści oznaczone jako sponsorowane – mogą występować w serwisie, ale nie mogą zajmować więcej miejsca, niż sama treść. Dodatkowo próba ukrycia, iż dany materiał jest sponsorowany również może narazić nas na nieprzyjemne konsekwencje.
Warto zwrócić uwagę, że w przypadku treści zgłaszanych do Google News dużo większe znaczenie ma także poprawność językowa, gramatyczna i stylistyczna. Każdy artykuł powinien mieć także podane: datę publikacji, autora (optymalnie jest, gdy jego nazwisko linkuje do jego podstrony w serwisie) oraz odpowiednio oznaczone i zoptymalizowane zdjęcie.
Obecność w Google News zakłada także spełnienie pewnych warunków technicznych. Ideą całej usługi jest dostarczanie możliwie najbardziej aktualnych informacji. Kluczowy jest tutaj czas, co w praktyce przekłada się na łatwość w skanowaniu i indeksowaniu zawartości witryny. Premiowane więc będzie wszystko, co to ułatwia. Czynników jest wiele, do najważniejszych należą:
To najważniejsze wymaganie techniczne. Jest jednak jeszcze kilka kwestii technicznych, o które warto zadbać:
Link do Mapy Newsów powinien znajdować się w głównym pliku .xml witryny. Sama mapa zaś będzie zawierać dodatkowe elementy, jak <news:publication>
, <news:publication_date>
; oraz <news:title>
; są obowiązkowymi dla każdej pozycji w mapie, ale nie wyczerpują listy możliwych.
Mapa ta powinna zostać przesłana za pomocą Google Search Console.
Indeks Wiadomości Google jest w dużo większym stopniu moderowany ręcznie. Aby więc przekonać osoby odpowiedzialne za weryfikację pracy crawlerów, że nasza witryna dostarcza rzetelnych, aktualnych informacji, możemy pokusić się o dodatkowe rozwiązania o mniej technicznym charakterze.
Warto też rozbudować profile autorów. Można to zrobić na dwa sposoby: albo przy każdym artykule umieścisz ramkę ze zdjęciem, pełnym imieniem i nazwiskiem, krótkim biogramem, danymi adresowymi autora oraz linkami do kont w mediach społecznościowych, albo przygotujesz każdemu z nich dedykowaną podstronę, na której znajdą się te wszystkie informacje. W tym wypadku warto, aby na takiej podstronie znajdowały się też odnośniki do jego dotychczasowych artykułów. Linkowania wewnętrznego nigdy dość. Możesz też połączyć oba rozwiązania.
Zastanawiasz się, jak dodać stronę do Google News? Otóż aby pojawić się w Google News możemy po prostu poczekać na indeksację i liczyć na to, że algorytmy uznają nasze treści za odpowiednie, by włączyć je do indeksu wiadomości. Możemy także ułatwić im zadanie, zgłaszając publikowane przez nas treści za pomocą dedykowanych narzędzi.
Po zgłoszeniu naszych treści, jeśli spełniają one wszystkie wytyczne tak co do treści, jak i strony technicznej, możemy dostać się do Google News. Co decyduje, na którym miejscu znajdziemy się w usłudze? Podobnie jak w przypadku SEO, pozycja w Wiadomościach Google zależy od wielu czynników. Dotyczą one głównie treści, które powinny być:
Bardzo odkrywcze to to nie jest, nie od dziś wiadomo, że content is king i generalnie im więcej treści, tym lepiej… ale nie w tym przypadku. Wiadomo, artykuł pokroju klasyka traktującego o libacji na skwerku, nie dostanie się do topki w Google News (choć ma szansę zdobyć ruch w inny sposób), ale można też przesadzić w drugą stronę. Treści newsowe, informacyjne muszą być możliwie krótkie, zwięzłe i konkretne.
Nagłówek H1 zawierający frazę kluczową jest najważniejszym czynnikiem. Powinien składać się z 2 do maksymalnie 22 wyrazów (przynajmniej 10 znaków). Na podstawie zawartości tagu H1 oraz naszego title algorytm wygeneruje nagłówek artykułu, który będzie widoczny w usłudze. Może się jednak zdarzyć, że posłuży do tego śródtytuł lub treść artykułu.
Oprócz tego w tekście powinno się znaleźć kilka nagłówków H2, cały zaś warto podzielić na krótkie akapity. Cały tekst powinien mieć powyżej 80 wyrazów. Ciężko wyznaczać górną granicę, warto jednak pamiętać, że w przypadku tego rodzaju treści użytkownicy szukają raczej krótkich informacji. Jeżeli twoje artykuły będą za bardzo rozbudowane, użytkownicy będą je porzucać w trakcie czytania.
I dla jasności: od 2017 roku Google nie wspiera już tagu meta news keywords.
Wysoko oceniane są nie tylko świeże artykuły, ale także i te, które były niedawno aktualizowane. Należy jednak pamiętać o tym, aby na danej stronie data padała tylko raz – nie może się pojawiać w boksach linkujących do innych wpisów, ponieważ będzie to dezorientowało Googlebota. Data powinna znajdować się między tytułem a tekstem oraz zgadzać się z tą podaną w pliku .xml.
Warto natomiast dodawać do tekstów media: zdjęcia, grafiki i filmy. Zdjęcie powinno się znaleźć pod tytułem, a przed datą, autorem i treścią. Należy je opatrzyć poprawnym opisem oraz tekstem alternatywnym. Za pomocą znaczników danych strukturalnych lub protokołu Open Graph możesz wskazać, które zdjęcie powinno być miniaturą artykułu w Google News. Wszelkie pliki graficzne powinny być odpowiednio zoptymalizowane.
Ważnym czynnikiem jest także wiarygodność i autorytet strony. Wpływ na to ma między innymi wiek i historia domeny oraz profil linków. Warto tu też wspomnieć o idei Topical Authority, zgodnie z którą w oparciu o sztuczną inteligencję Google wylicza wartość danej strony dla określonego tematu. W przypadku stron informacyjnych ma to szczególnie istotne znaczenie.
Łączy się to z mocną rozwijanym (szczególnie w dobie generatywnej sztucznej inteligencji) konceptem EEAT. Google chce premiować treści pisane przez realnych ekspertów mających doświadczenie w danej dziedzinie. W przypadku branży newsowej będzie chodzić więc o uznanych dziennikarzy i reporterów, którzy opierają się na zweryfikowanych źródłach lub własnym śledztwie.
Podstawą sukcesu w wyszukiwarkach są linki. Jako że jednak artykuły w Google News widoczne są tylko przez trzydzieści dni, ciężko o wypracowanie sensownej strategii link-buildingu. Zamiast tego warto skupić się na budowaniu wiarygodności całej domeny oraz publikacji jako pierwszy na dany temat. Dzięki temu inne portale i serwisy będą powoływać się na naszą stronę jako źródło.
Dla Google dużym problemem jest algorytmicznie ocenić autorytet strony w konkretnej tematyce. To właśnie zewnętrzne linki (traktowane jako cytowania w tym przypadku) stanowią mocny sygnał, iż dany wydawca produkuje jakościowo dobre materiały, do których inni chcą się odwoływać. To sygnał dla Google, że twój serwis jest najbardziej oryginalny i wiarygodny.
Ranking Google News, podobnie jak organiczne wyniki wyszukiwania, jest spersonalizowany pod kątem konkretnego użytkownika. Dotyczy to nie tylko tematyki, ale także lokalizacji. Publikując newsy i wydarzenia o charakterze lokalnym masz szansę dotrzeć do osób przebywających w tej okolicy.
Techniczne | Treść | Inne | |
---|---|---|---|
Masz kontrolę | Dane strukturalne Szybkość ładowania SSL Poprawny kod | Tytuły i nagłówki | |
Masz wpływ | Crawl budget | Aktualność Tematyka Autorytet | Wiarygodność Profil linków Lokalizacja |
Nie masz wpływu | CTR Zachowanie użytkownika |
Nieco problematyczne jest mierzenie i analizowanie ruchu pochodzącego z Google News. Jeżeli korzystasz z Centrum Wydawców Wiadomości Google lub twoje treści znalazły się w Google News za sprawą crawlerów, wówczas ruch przychodzący w GA będzie wpadał w kategorię “refferal”, a jako źródło będzie “news.google.com” lub “news.url.google.com”.
Korzystając natomiast z Google News Producer masz możliwość powiązania swojego konta z usługą Google Analytics, co pozwoli na monitorowanie nie tylko ruchu przychodzącego, ale także zachowania użytkowników w aplikacji. Dowiesz się dzięki temu, ilu z nich subskrybuje twój kanał czy zapisuje i sięga do twoich treści, gdy są offline. Wiadomości przesłane za pomocą GNP będą się jednak pokazywały także w wynikach organicznych, stąd część ruch może być w tym wypadku oznaczona jako “organic”.
Google News to dynamicznie rozwijająca się usługa. Dostanie się tam i zdobycie ruchu za jej pośrednictwem wymaga sporo przygotowań. Jeżeli decydujesz się na taką inwestycję, warto zastanowić się nad jej kierunkami rozwoju, aby przygotować się na nadchodzące zmiany.
Większość wyników, która obecnie wyświetlana jest w Google News, to content spersonalizowany pod konkretnego użytkownika, bazujący nie tylko na określonych przez niego zainteresowaniach i lokalizacji, ale także zachowaniu i historii przeglądania także w innych usługach Google oraz np. na YouTube. Lepsze poznanie swojej grupy docelowej oraz przygotowywanie treści pod nich przełoży się na większą widoczność także w Google News.
Szybko rozwijającą się usługą jest także wyszukiwanie głosowe, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Google News w olbrzymim stopniu jest adresowany do użytkowników korzystających ze smartfonów i tabletów, ponieważ to im najbardziej zależy, aby na bieżąco mieć dostęp do aktualnych informacji. Warto więc skupić na trendach związanych z voice-seraching, takich jak np. naturalnie brzmiące frazy kluczowe.
Z tym łączy się kolejne zagadnienie – treści audio. Coraz większą popularnością cieszą się podcasty. Trend ten jest póki co obserwowany bardziej w USA i Wielkiej Brytanii, niż w Polsce, ale w najbliższych latach będzie to świetna okazja, by zdobyć więcej ruchu na swojej stronie.
Aby pojawić się w Google News możesz a) poczekać na indeksację Twoich treści i mieć nadzieję, że Google uzna je za odpowiednie, a następnie doda je do swoich Wiadomości lub – co wydaje się być nieco lepszą i skuteczniejszą opcją – b) pomóc algorytmom i zgłosić treści, korzystając z dedykowanych narzędzi (takich jak Google News Producer czy Centrum Wydawców Wiadomości Google).
Tak. Jeśli chodzi o treści publikowane w Google News, to Google ma w stosunku do nich dość konkretne wytyczne:
Więcej na ich temat piszemy w treści wpisu.