W ostatnim czasie właściciele usług Google Search Console są często informowani o “problemach” związanych z ich witryną. Jeśli na Twoją skrzynkę mailową również trafił niepokojący mail o tytule rozpoczynającym się od słów “Wykryto nowy problem”, nie panikuj! Problem to nie zawsze błąd, a jedynie sugestia do sprawdzenia, czy konfiguracja Twojej strony jest dokładnie taka, jaka powinna być. Podpowiadamy z czym mogą być związane komunikaty w Google Search Console i gdzie szukać pomocy w ich rozwiązywaniu.
Od dłuższego czasu Google wprowadza nową wersję narzędzia Search Console. Najpierw została uruchomiona okrojona wersja beta, która wraz z upływem czasu jest uzupełniana o kolejne funkcjonalności. Równocześnie stara wersja jest powoli wygaszana. Wraz z uruchamianiem kolejnych możliwości nowego narzędzia użytkownicy dostają standardowy mailing związany ze stanem ich witryny (niekoniecznie stanem indeksowania, chociaż również o takich problemach użytkownicy mogą być informowani).
Czego mogą dotyczyć komunikaty Search Console?
Do tej pory Google masowo wysyła komunikaty Search Console dotyczące trzech podstawowych grup “problemów”:
stan,
obsługa na urządzeniach mobilnych,
produkty.
TIP: Zanim zaczniesz szukać przyczyny problemu, sprawdź, jakiej witryny on dotyczy. Przykładowo, jeśli wiadomość dotyczy witryny bez certyfikatu SSL, a Twoja strona posiada taki certyfikat to istnieje duże prawdopodobieństwo, że komunikatem tym w ogóle nie należy się przejmować. Podobnie, jeśli w adresie Twojej strony nie występuje “www”, a w komunikacie występuje “www”. Pamiętaj, że dla narzędzia Google Search Console protokół ma znaczenie - strona pod różnymi protokołami jest traktowana jako zupełnie inna strona!
Stan i problemy z nim związane
Problemy te najczęściej dotyczą odpowiedzi serwera. Prawidłowa odpowiedź serwera to 200. Jeśli chodzi o komunikaty w Google Search Console, to mogą tutaj pojawić się błędy typu:
Błąd serwera (5xx) - mogą mieć różne przyczyny, od chwilowej niedostępności serwera, przez jego przeciążenie, zbyt długi czas wczytywania po niewłaściwą konfigurację serwera. W rozwiązaniu tego typu błędów pomoże najczęściej developer lub obsługa serwera (hostingodawca).
Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a (404) - adresy generujące te błędy warto przejrzeć i zastanowić się, czy generują one ruch. Jeśli tak, warto wprowadzić przekierowania stałe na nowe adresy. Jeśli nie, tymi błędami nie należy się przejmować. Warto jednak upewnić się, że w obrębie Twojej witryny nie znajdują się linki prowadzące właśnie do takich, nieaktywnych adresów URL.
Przesłany adres URL wydaje się zgłaszać pozorny błąd 404 - serwer nie zgłasza błędu 404, jednak nie uzyskano oczekiwanego zasobu. Takie adresy powinny zgłaszać błędy 404, warto zmienić konfigurację witryny, ponieważ takie błędy mogą utrudniać użytkownikom znajdowanie stron.
Strona zindeksowana, ale zablokowana przez plik robots.txt - tego typu błędy pojawiają się, jeśli dana strona została zablokowana w pliku robots.txt, jednak nie posiada atrybutu “noindex”. W takiej sytuacji warto sprawdzić, jakie adresy zostały zablokowane w pliku robots.txt i ocenienie czy te adresy powinny zostać wyindeksowane. Pamiętaj, że wiele systemów nie umożliwia ustawienia jakie adresy URL powinny posiadać atrybut “noindex” i wówczas plik robots.txt jest jedynym miejscem, gdzie można wykluczyć określone strony, katalogi lub parametry.
Przesłany URL zawiera błędy indeksowania - jest to nieokreślony błąd. Warto skorzystać z narzędzia do sprawdzania adresów url, aby określić przyczynę.
Obsługa urządzeń mobilnych:
Coraz więcej użytkowników korzysta z Internetu na urządzeniach mobilnych. Google również przykłada dużą wagę do wyświetlania się stron na komórkach i tabletach. Jeśli otrzymałeś od Google Search Console wiadomość dotyczącą problemów związanych właśnie z obsługą urządzeń mobilnych, pomóc będzie mógł Ci developer lub administrator strony.
Najczęstsze problemy dotyczące obsługi urządzeń mobilnych, o których informuje Google Search Console to:
Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu - strona czytelna na komputerze nie zawsze będzie również czytelna na urządzeniach mobilnych. Mały font może być jeszcze mniejszy na małym ekranie. Uprość użytkownikom nawigację po swojej stronie i odczytywanie treści ustawiając font o odpowiedniej wielkości.
Elementy klikalne zbyt blisko siebie - kliknięcie na komputerze może być bardzo precyzyjne. Na smartfonie czasem trudno odpowiednio “tapnąć” w niewielki element. Jeśli przypadkiem użytkownik wywoła inną akcję niż zamierzał, jego irytacja może być duża. Zadbaj o to, aby klikalne elementy były wygodne do kliknięcia i aby nie znajdowały się zbyt blisko siebie.
Treść szersza niż ekran - użytkownik zostaje zmuszony do przewijania w poziomie, które nie jest wygodne. Użytkownicy urządzeń mobilnych są przyzwyczajeni do przewijania w pionie. Warto zaprojektować stronę tak, aby odwiedzający stronę mogli ją komfortowo przeglądać.
Produkty i problemy z nimi związane:
Jesteś posiadaczem sklepu internetowego i otrzymałeś informację o problemach z “produktami”? Mamy dla Ciebie dobrą i złą wiadomość, a dokładniej niekoniecznie złą wiadomość. Dobrą wiadomością dla Ciebie jest to, że na Twojej stronie został wdrożony standard schema, który definiuje dane strukturalne. Czyli prościej pozwala Google zinterpretować, z czym ma do czynienia - co jest nazwą produktu, co jego ceną, oceną, zdjęciem, a gdzie znajdzie jego dostępność.
Niekoniecznie złą wiadomością jest to, że Google ma wyzwanie z interpretacją znaczników. Dlaczego “niekoniecznie złą”? Narzędzie oceniające wdrożenie schemy w Search Console nie jest jeszcze doskonałe i nie zawsze pokrywa się z tym, co znajdziemy w narzędziu do testowania uporządkowanych danych.
Sprawdź, czy dane strukturalne są wprowadzone poprawnie. Jeśli realnie występują tutaj błędy - warto je naprawić, ponieważ elementy wskazywane przez schemę mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Przykład poniżej.
Komunikaty Google Search Console związane z produktami zwykle dotyczą:
brakujące pole “...” - sugerowane przez Google znaczniki nie zostały wprowadzone.
nieprawidłowy format ceny w usłudze „price” - cena musi być zapisana w określony sposób. Nie może posiadać separatora tysięcy ani symbolu waluty.
należy określić usługę „offers”, „review” lub „aggregateRating” - w zależności od tego, jakie dane określasz wybierz odpowiedni jej rodzaj. Offers to podstawowe dane dotyczące sprzedaży produktu, review to opinie, a aggregate rating określa oceny.
Wszystkie te elementy powinny zostać wprowadzone przez developera, który odpowiednio oznaczy poszczególne dane w kodzie strony. W razie problemów z ich wprowadzeniem można korzystać z narzędzia Google - Marker Danych. Niestety narzędzie to nie jest jeszcze dostępne w nowym Search Console. Należy jednak pamiętać, że dokładniejszym i bardziej pewnym sposobem oznaczania danych strukturalnych jest wprowadzenie znaczników w kodzie.
Dodatkowo pamiętaj, że elementy oznaczone w standardzie schema to sugestia i mogą, ale nie muszą, być wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Poprawnie wprowadzona schema jest również przydatna pod kątem reklam Google Ads (PLA).
Komunikaty Search Console: podsumowanie
Nie ufaj bezgraniczniekomunikatom SC. Problem, o którym informuje Search Console to nie zawsze błąd. Komunikaty Google Search Console są wysyłane, na podstawie automatycznych analiz. Tutaj nie zawsze Google ma rację. Sprawdź i poszukaj przyczyny “problemu”. Pamiętaj jednak, że nie zawsze uda się go znaleźć, bo możliwe, że z Twoją witryną jest wszystko w porządku i nie są wymagane żadne dodatkowe działania.
Więcej informacji można znaleźć w supporcie Google: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203?hl=pl
W Delante od lutego 2017. Najlepiej odnajduje się w pozycjonowaniu stron z branży e-commerce. Analityka również nie jest jej obca. W wolnym czasie chętnie gra w planszówki i tańczy salsę.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.