Komunikaty Google Search Console. Czy jest się czym martwić?
W ostatnim czasie właściciele usług Google Search Console są często informowani o “problemach” związanych z ich witryną. Jeśli na Twoją skrzynkę mailową również trafił niepokojący mail o tytule rozpoczynającym się od słów “Wykryto nowy problem”, nie panikuj! Problem to nie zawsze błąd, a jedynie sugestia do sprawdzenia, czy konfiguracja Twojej strony jest dokładnie taka, jaka powinna być. Podpowiadamy z czym mogą być związane komunikaty w Google Search Console i gdzie szukać pomocy w ich rozwiązywaniu.
Komunikaty Google Search Console: skąd się biorą?
Od dłuższego czasu Google wprowadza nową wersję narzędzia Search Console. Najpierw została uruchomiona okrojona wersja beta, która wraz z upływem czasu jest uzupełniana o kolejne funkcjonalności. Równocześnie stara wersja jest powoli wygaszana. Wraz z uruchamianiem kolejnych możliwości nowego narzędzia użytkownicy dostają standardowy mailing związany ze stanem ich witryny (niekoniecznie stanem indeksowania, chociaż również o takich problemach użytkownicy mogą być informowani).
Czego mogą dotyczyć komunikaty Search Console?
Do tej pory Google masowo wysyła komunikaty Search Console dotyczące trzech podstawowych grup “problemów”:
- stan,
- obsługa na urządzeniach mobilnych,
- produkty.
TIP: Zanim zaczniesz szukać przyczyny problemu, sprawdź, jakiej witryny on dotyczy. Przykładowo, jeśli wiadomość dotyczy witryny bez certyfikatu SSL, a Twoja strona posiada taki certyfikat to istnieje duże prawdopodobieństwo, że komunikatem tym w ogóle nie należy się przejmować. Podobnie, jeśli w adresie Twojej strony nie występuje “www”, a w komunikacie występuje “www”. Pamiętaj, że dla narzędzia Google Search Console protokół ma znaczenie – strona pod różnymi protokołami jest traktowana jako zupełnie inna strona!
Stan i problemy z nim związane
Problemy te najczęściej dotyczą odpowiedzi serwera. Prawidłowa odpowiedź serwera to 200. Jeśli chodzi o komunikaty w Google Search Console, to mogą tutaj pojawić się błędy typu:
- Błąd serwera (5xx) – mogą mieć różne przyczyny, od chwilowej niedostępności serwera, przez jego przeciążenie, zbyt długi czas wczytywania po niewłaściwą konfigurację serwera. W rozwiązaniu tego typu błędów pomoże najczęściej developer lub obsługa serwera (hostingodawca).
- Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a (404) – adresy generujące te błędy warto przejrzeć i zastanowić się, czy generują one ruch. Jeśli tak, warto wprowadzić przekierowania stałe na nowe adresy. Jeśli nie, tymi błędami nie należy się przejmować. Warto jednak upewnić się, że w obrębie Twojej witryny nie znajdują się linki prowadzące właśnie do takich, nieaktywnych adresów URL.
- Przesłany adres URL wydaje się zgłaszać pozorny błąd 404 – serwer nie zgłasza błędu 404, jednak nie uzyskano oczekiwanego zasobu. Takie adresy powinny zgłaszać błędy 404, warto zmienić konfigurację witryny, ponieważ takie błędy mogą utrudniać użytkownikom znajdowanie stron.
- Strona zindeksowana, ale zablokowana przez plik robots.txt – tego typu błędy pojawiają się, jeśli dana strona została zablokowana w pliku robots.txt, jednak nie posiada atrybutu “noindex”. W takiej sytuacji warto sprawdzić, jakie adresy zostały zablokowane w pliku robots.txt i ocenienie czy te adresy powinny zostać wyindeksowane. Pamiętaj, że wiele systemów nie umożliwia ustawienia jakie adresy URL powinny posiadać atrybut “noindex” i wówczas plik robots.txt jest jedynym miejscem, gdzie można wykluczyć określone strony, katalogi lub parametry.
- Przesłany URL zawiera błędy indeksowania – jest to nieokreślony błąd. Warto skorzystać z narzędzia do sprawdzania adresów url, aby określić przyczynę.
Obsługa urządzeń mobilnych:
Coraz więcej użytkowników korzysta z Internetu na urządzeniach mobilnych. Google również przykłada dużą wagę do wyświetlania się stron na komórkach i tabletach. Jeśli otrzymałeś od Google Search Console wiadomość dotyczącą problemów związanych właśnie z obsługą urządzeń mobilnych, pomóc będzie mógł Ci developer lub administrator strony.
Najczęstsze problemy dotyczące obsługi urządzeń mobilnych, o których informuje Google Search Console to:
- Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu – strona czytelna na komputerze nie zawsze będzie również czytelna na urządzeniach mobilnych. Mały font może być jeszcze mniejszy na małym ekranie. Uprość użytkownikom nawigację po swojej stronie i odczytywanie treści ustawiając font o odpowiedniej wielkości.
- Elementy klikalne zbyt blisko siebie – kliknięcie na komputerze może być bardzo precyzyjne. Na smartfonie czasem trudno odpowiednio “tapnąć” w niewielki element. Jeśli przypadkiem użytkownik wywoła inną akcję niż zamierzał, jego irytacja może być duża. Zadbaj o to, aby klikalne elementy były wygodne do kliknięcia i aby nie znajdowały się zbyt blisko siebie.
- Treść szersza niż ekran – użytkownik zostaje zmuszony do przewijania w poziomie, które nie jest wygodne. Użytkownicy urządzeń mobilnych są przyzwyczajeni do przewijania w pionie. Warto zaprojektować stronę tak, aby odwiedzający stronę mogli ją komfortowo przeglądać.
Produkty i problemy z nimi związane:
Jesteś posiadaczem sklepu internetowego i otrzymałeś informację o problemach z “produktami”? Mamy dla Ciebie dobrą i złą wiadomość, a dokładniej niekoniecznie złą wiadomość. Dobrą wiadomością dla Ciebie jest to, że na Twojej stronie został wdrożony standard schema, który definiuje dane strukturalne. Czyli prościej pozwala Google zinterpretować, z czym ma do czynienia – co jest nazwą produktu, co jego ceną, oceną, zdjęciem, a gdzie znajdzie jego dostępność.
Niekoniecznie złą wiadomością jest to, że Google ma wyzwanie z interpretacją znaczników. Dlaczego “niekoniecznie złą”? Narzędzie oceniające wdrożenie schemy w Search Console nie jest jeszcze doskonałe i nie zawsze pokrywa się z tym, co znajdziemy w narzędziu do testowania uporządkowanych danych.
Sprawdź, czy dane strukturalne są wprowadzone poprawnie. Jeśli realnie występują tutaj błędy – warto je naprawić, ponieważ elementy wskazywane przez schemę mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Przykład poniżej.
Komunikaty Google Search Console związane z produktami zwykle dotyczą:
- brakujące pole “…” – sugerowane przez Google znaczniki nie zostały wprowadzone.
- nieprawidłowy format ceny w usłudze „price” – cena musi być zapisana w określony sposób. Nie może posiadać separatora tysięcy ani symbolu waluty.
- należy określić usługę „offers”, „review” lub „aggregateRating” – w zależności od tego, jakie dane określasz wybierz odpowiedni jej rodzaj. Offers to podstawowe dane dotyczące sprzedaży produktu, review to opinie, a aggregate rating określa oceny.
Wszystkie te elementy powinny zostać wprowadzone przez developera, który odpowiednio oznaczy poszczególne dane w kodzie strony. W razie problemów z ich wprowadzeniem można korzystać z narzędzia Google – Marker Danych. Niestety narzędzie to nie jest jeszcze dostępne w nowym Search Console. Należy jednak pamiętać, że dokładniejszym i bardziej pewnym sposobem oznaczania danych strukturalnych jest wprowadzenie znaczników w kodzie.
Dodatkowo pamiętaj, że elementy oznaczone w standardzie schema to sugestia i mogą, ale nie muszą, być wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Poprawnie wprowadzona schema jest również przydatna pod kątem reklam Google Ads (PLA).
Komunikaty Search Console: podsumowanie
Nie ufaj bezgranicznie komunikatom SC. Problem, o którym informuje Search Console to nie zawsze błąd. Komunikaty Google Search Console są wysyłane, na podstawie automatycznych analiz. Tutaj nie zawsze Google ma rację. Sprawdź i poszukaj przyczyny “problemu”. Pamiętaj jednak, że nie zawsze uda się go znaleźć, bo możliwe, że z Twoją witryną jest wszystko w porządku i nie są wymagane żadne dodatkowe działania.
Więcej informacji można znaleźć w supporcie Google: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203?hl=pl