Komunikaty Google Search Console. Czy jest się czym martwić?

Komunikaty Google Search Console. Czy jest się czym martwić?

W ostatnim czasie właściciele usług Google Search Console są często informowani o “problemach” związanych z ich witryną. Jeśli na Twoją skrzynkę mailową również trafił niepokojący mail o tytule rozpoczynającym się od słów “Wykryto nowy problem”, nie panikuj! Problem to nie zawsze błąd, a jedynie sugestia do sprawdzenia, czy konfiguracja Twojej strony jest dokładnie taka, jaka powinna być. Podpowiadamy z czym mogą być związane komunikaty i gdzie szukać pomocy w ich rozwiązywaniu.

Ostatnio na naszym blogu: Branża meblarska i jej widoczność w internecie

Skąd biorą się komunikaty Google Search Console?

Od dłuższego czasu Google wprowadza nową wersję narzędzia Search Console. Najpierw została uruchomiona okrojona wersja beta, która wraz z upływem czasu jest uzupełniana o kolejne funkcjonalności. Równocześnie stara wersja jest powoli wygaszana. Wraz z uruchamianiem kolejnych możliwości nowego narzędzia użytkownicy dostają standardowy mailing związany ze stanem ich witryny (niekoniecznie stanem indeksowania, chociaż również o takich problemach użytkownicy mogą być informowani).

Czego mogą dotyczyć komunikaty GCS?

Do tej pory Google masowo wysyła komunikaty dotyczące trzech podstawowych grup “problemów”:

  • stan,
  • obsługa na urządzeniach mobilnych,
  • produkty.

Komunikaty Google Search Console

TIP: Zanim zaczniesz szukać przyczyny problemu sprawdź jakiej witryny on dotyczy. Przykładowo, jeśli wiadomość dotyczy witryny bez certyfikatu SSL, a Twoja strona posiada taki certyfikat to istnieje duże prawdopodobieństwo, że komunikatem tym w ogóle nie należy się przejmować. Podobnie, jeśli w adresie Twojej strony nie występuje “www”, a w komunikacie występuje “www”. Pamiętaj, że dla narzędzia Google Search Console protokół ma znaczenie – strona pod różnymi protokołami jest traktowana jako zupełnie inna strona!

Stan i problemy z nim związane

Problemy te najczęściej dotyczą odpowiedzi serwera. Prawidłowa odpowiedź serwera to 200. Mogą tutaj pojawić się błędy typu:

  • Błąd serwera (5xx) – mogą mieć różne przyczyny, od chwilowej niedostępności serwera, przez jego przeciążenie, zbyt długi czas wczytywania po niewłaściwą konfigurację serwera. W rozwiązaniu tego typu błędów pomoże najczęściej developer lub obsługa serwera (hostingodawca).
  • Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a (404) – adresy generujące te błędy warto przejrzeć i zastanowić się, czy generują one ruch. Jeśli tak, warto wprowadzić przekierowania stałe na nowe adresy. Jeśli nie, tymi błędami nie należy się przejmować. Warto jednak upewnić się, że w obrębie Twojej witryny nie znajdują się linki prowadzące właśnie do takich, nieaktywnych adresów URL.
  • Przesłany adres URL wydaje się zgłaszać pozorny błąd 404 – serwer nie zgłasza błędu 404, jednak nie uzyskano oczekiwanego zasobu. Takie adresy powinny zgłaszać błędy 404, warto zmienić konfigurację witryny, ponieważ takie błędy mogą utrudniać użytkownikom znajdowanie stron.
  • Strona zindeksowana, ale zablokowana przez plik robots.txt – tego typu błędy pojawiają się, jeśli dana strona została zablokowana w pliku robots.txt, jednak nie posiada atrybutu “noindex”. W takiej sytuacji warto sprawdzić, jakie adresy zostały zablokowane w pliku robots.txt i ocenienie czy te adresy powinny zostać wyindeksowane. Pamiętaj, że wiele systemów nie umożliwia ustawienia jakie adresy URL powinny posiadać atrybut “noindex” i wówczas plik robots.txt jest jedynym miejscem, gdzie można wykluczyć określone strony, katalogi lub parametry.
  • Przesłany URL zawiera błędy indeksowania – jest to nieokreślony błąd. Warto skorzystać z narzędzia do sprawdzania adresów url, aby określić przyczynę.

Obsługa urządzeń mobilnych:

Coraz więcej użytkowników korzysta z Internetu na urządzeniach mobilnych. Google również przykłada dużą wagę do wyświetlania się stron na komórkach i tabletach. Jeśli otrzymałeś od Google Search Console wiadomość dotyczącą problemów związanych właśnie z obsługą urządzeń mobilnych, pomóc będzie mógł Ci developer lub administrator strony.

Najczęstsze problemy dotyczące obsługi urządzeń mobilnych, o których informuje Google Search Console to:

  • Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu – strona czytelna na komputerze nie zawsze będzie również czytelna na urządzeniach mobilnych. Mały font może być jeszcze mniejszy na małym ekranie. Uprość użytkownikom nawigację po swojej stronie i odczytywanie treści ustawiając font o odpowiedniej wielkości.
  • Elementy klikalne zbyt blisko siebie – kliknięcie na komputerze może być bardzo precyzyjne. Na smartfonie czasem trudno odpowiednio “tapnąć” w niewielki element. Jeśli przypadkiem użytkownik wywoła inną akcję niż zamierzał, jego irytacja może być duża. Zadbaj o to, aby klikalne elementy były wygodne do kliknięcia i aby nie znajdowały się zbyt blisko siebie.
  • Treść szersza niż ekran – użytkownik zostaje zmuszony do przewijania w poziomie, które nie jest wygodne. Użytkownicy urządzeń mobilnych są przyzwyczajeni do przewijania w pionie.Warto zaprojektować stronę tak, aby odwiedzający stronę mogli ją komfortowo przeglądać.

Produkty i problemy z nimi związane:

Jesteś posiadaczem sklepu internetowego i otrzymałeś informację o problemach z “produktami”? Mamy dla Ciebie dobrą i złą wiadomość, a dokładniej niekoniecznie złą wiadomość. Dobrą wiadomością dla Ciebie jest to, że na Twojej stronie został wdrożony standard schema, który definiuje dane strukturalne. Czyli prościej pozwala Google zinterpretować, z czym ma do czynienia – co jest nazwą produktu, co jego ceną, oceną, zdjęciem, a gdzie znajdzie jego dostępność. Niekoniecznie złą wiadomością jest to, że Google ma wyzwanie z interpretacją znaczników. Dlaczego “niekoniecznie złą”? Narzędzie oceniające wdrożenie schemy w Search Console nie jest jeszcze doskonałe i nie zawsze pokrywa się z tym, co znajdziemy w narzędziu do testowania uporządkowanych danych.

Sprawdź, czy dane strukturalne są wprowadzone poprawnie. Jeśli realnie występują tutaj błędy – warto je naprawić, ponieważ elementy wskazywane przez schemę mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Przykład poniżej.

Przykłąd schemy w serp

Komunikaty wysyłane przez SC związane z produktami zwykle dotyczą:

  • brakujące pole “…” – sugerowane przez Google znaczniki nie zostały wprowadzone.
  • nieprawidłowy format ceny w usłudze „price” – cena musi być zapisana w określony sposób. Nie może posiadać separatora tysięcy ani symbolu waluty.
  • należy określić usługę „offers”, „review” lub „aggregateRating” – w zależności od tego, jakie dane określasz wybierz odpowiedni jej rodzaj. Offers to podstawowe dane dotyczące sprzedaży produktu, review to opinie, a aggregate rating określa oceny.

Wszystkie te elementy powinny zostać wprowadzone przez developera, który odpowiednio oznaczy poszczególne dane w kodzie strony. W razie problemów z ich wprowadzeniem można korzystać z narzędzia Google – Marker Danych. Niestety narzędzie to nie jest jeszcze dostępne w nowym Search Console. Należy jednak pamiętać, że dokładniejszym i bardziej pewnym sposobem oznaczania danych strukturalnych jest wprowadzenie znaczników w kodzie. Dodatkowo pamiętaj, że elementy oznaczone w standardzie schema to sugestia i mogą, ale nie muszą, być wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Poprawnie wprowadzona schema jest również przydatna pod kątem reklam Google Ads (PLA).

Nie ufaj bezgranicznie komunikatom. Problem, o którym informuje Search Console to nie zawsze błąd. Komunikaty są wysyłane, na podstawie automatycznych analiz. Tutaj nie zawsze Google ma rację. Sprawdź i poszukaj przyczyny “problemu”. Pamiętaj jednak, że nie zawsze uda się go znaleźć, bo możliwe, że z Twoją witryną jest wszystko w porządku i nie są wymagane żadne dodatkowe działania.

Więcej informacji można znaleźć w supporcie Google: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203?hl=pl

  5,00 / 5 ( 4 )
Autor
SEO Specialist - Klaudia

SEO Specialist

W Delante od lutego 2017. Najlepiej odnajduje się w pozycjonowaniu stron z branży e-commerce. Analityka również nie jest jej obca. W wolnym czasie chętnie gra w planszówki i tańczy salsę.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.