- Rynek e-commerce w Niemczech
Rynek e-commerce w Niemczech
Sprzedaż internetowa w Niemczech ma się dobrze. W 2019 roku niemieccy Klienci wydali w internecie 59,2 mld Euro, a na koniec 2020 według obliczeń ekspertów ten wynik wyniósł 83,3 mld Euro. Już 94% Niemców aktywnie korzysta z internetu, a 83% z nich choć raz w ciągu roku kupuje coś online. Jednym z najlepszych kanałów dotarcia do potencjalnych Klientów zza zachodniej granicy są social media - 78,7% mieszkańców Niemiec korzysta z mediów społecznościowych. Dziennie statystyczny Niemiec spędza w internecie blisko 5,5 godziny, więc masz sporo czasu, aby zdobyć jego atencję.Niemiecki e-konsument
Biorąc pod uwagę sprzedaż na rynku niemieckim, przedsiębiorcy powinni pamiętać o różnicach kulturowych. Zaufanie, lojalność, swojskość, jakość i bezpieczeństwo to podstawowe wartości konsumentów w Niemczech. Jako, że faworyzowane przez niemieckich obywateli są zaufane przedsiębiorstwa handlowe, jeśli to tylko możliwe, międzynarodowi sprzedawcy powinni dążyć do przystosowywania swoich sklepów internetowych lokalnie, czyli domeny stron e-commerce powinny mieć krajową końcówkę .de. Dodatkowo, każda strona powinna w swojej stopce redakcyjnej (Impressum) zawierać dane o właścicielu strony internetowej. Znaki jakości, odznaki, certyfikaty wszystkie te czynniki powinny przyciągnąć niemieckiego konsumenta. Warto pamiętać, że zgodnie z niemieckim prawem, konsumenci mają prawo zwrócić niechciany towar w przeciągu 14 dni z konkretnym uzasadnieniem swojej decyzji. Prawie każdy towar. To, co nie podlega zwrotom, to produkty tworzone na zamówienie, artykuły higieniczne, e-booki, gry, płyty CD/DVD i bilety na eventy. Trzeba liczyć się z tym, że w Niemczech poziom zwrotu produktów będzie na pewno większy niż w krajach, w których takie prawo nie obowiązuje.Z jakich urządzeń korzystają Niemcy?
Mobile ma tu ogromne znaczenie. Aktywnych smartfonów w Niemczech jest ponad 112 milionów i korzysta z nich 95% osób. Jeśli Twój sklep online nie jest mobile-friendly to najwyższy czas zadbać o optymalizację strony WWW, UX i UI - to pierwszy krok przed ekspansją zagraniczną online. Oprócz smartfonów wciąż popularne są takie urządzenia jak:- laptopy i komputery stacjonarne (83,8%)
- tablety (52,7%)
- konsole do gier np. Playstation, Xbox (37,9%)
- smart TV (24,3%)
- smart watche i smart bandy (23,9%)
Najpopularniejsze przeglądarki i wyszukiwarki internetowe w Niemczech
Po co Ci ta wiedza? Po to, aby zoptymalizować sklep online i dobrze go przetestować, zanim wpuścisz tam pierwszych e-Klientów. Z jakich przeglądarek internetowych najczęściej korzystają Niemcy?- Google Chrome (48,4%)
- Safari (22,1%)
- Firefox (11,9%)
- Microsoft Edge (5,9%)
- Samsung Internet (5,6%)
- Opera (3,4%)
- Internet Explorer i inne (2,7%)
Ulubione formy płatności Niemców w internecie
W jaki sposób niemieccy Klienci płacą za zakupy online? Dane serwisu statista.com z 2020 roku mogą być zaskakujące. Otóż na pierwszym miejscu znalazł się PayPal i podobne do niego metody płatności online, z których korzysta 48% Niemców. Na kolejnych miejscach na podium pojawiają się klasyczna faktura i płatność przelewem tradycyjnym (21%) i karty debetowe (19%).Najpopularniejsze formy dostawy w Niemczech
Według danych zawartych w raporcie „European E-commerce Report 2019” 77% Klientów w Niemczech preferuje Deutsche Post DHL, narodowego przewoźnika, który dostarcza przesyłki pocztowe i kurierskie, a do tego ma własne paczkomaty Packstation. Daleko w tyle są odbiór osobisty (21%), UPS (16%), DPD (15%) i GSL (7%).Największe niemieckie sklepy internetowe
Gdzie szukać inspiracji, jeśli chodzi o niemieckie sklepy internetowe? Kto jest absolutnym top of the top w Niemczech na rynku e-commerce? Według danych serwisu ecommercedb.com największe sklepy online z końcówką .de w 2020 roku to:- Amazon.de
- Otto.de
- Zalando.de
- MediaMarkt.de
- Lidl.de
Co kupują niemieccy Internauci?
Największy potencjał sprzedaży internetowej, jak podaje Statista, ma segment modowy. Niemieccy Internauci na ubrania wydają zdecydowanie najwięcej. Artykuły elektroniczne i telekomunikacyjne także cieszą się ogromną popularnością. Na trzecim miejscu w rankingu widnieją komputery, urządzenia mobilne i software. Nie są to zaskakujące wybory, gdyż w innych państwach europejskich obserwujemy podobne preferencje.Z jakich social mediów i komunikatorów korzystają Niemcy?
Oto dane z raportu Digital 2021 Germany od Hootsuite: Prym wiedzie tutaj WhatsApp (79,6%), który zdecydowanie wygrywa tu z Messengerem od Facebooka (37,3%). Do tego powszechnie znane w Niemczech są takie media społecznościowe jak:- YouTube (74,8%)
- Facebook (60,0%)
- Instagram (46,9%)
- Pinterest (26,8%)
- Twitter (22,8%)