Chcesz iść ze swoim sklepem online w świat i zastanawiasz się, który rynek będzie dla Ciebie odpowiedni? Na początek nie patrz zbyt daleko: tuż za Odrą masz w zasięgu ręki i myszki 84-milionowy kraj, w którym prawie każdy korzysta z internetu i zakupów online. Oczywiście chodzi o Niemcy. Jak wygląda branża e-commerce w Niemczech? Na co zwrócić uwagę, planując działania marketingowe w tym kraju?
Sprzedaż internetowa w Niemczech ma się dobrze. W 2019 roku niemieccy Klienci wydali w internecie 59,2 mld Euro, a na koniec 2020 według obliczeń ekspertów ten wynik wyniósł 83,3 mld Euro. Już 94% Niemców aktywnie korzysta z internetu, a 83% z nich choć raz w ciągu roku kupuje coś online.
Jednym z najlepszych kanałów dotarcia do potencjalnych Klientów zza zachodniej granicy są social media - 78,7% mieszkańców Niemiec korzysta z mediów społecznościowych. Dziennie statystyczny Niemiec spędza w internecie blisko 5,5 godziny, więc masz sporo czasu, aby zdobyć jego atencję.
Niemiecki e-konsument
Biorąc pod uwagę sprzedaż na rynku niemieckim, przedsiębiorcy powinni pamiętać o różnicach kulturowych. Zaufanie, lojalność, swojskość, jakość i bezpieczeństwo to podstawowe wartości konsumentów w Niemczech. Jako, że faworyzowane przez niemieckich obywateli są zaufane przedsiębiorstwa handlowe, jeśli to tylko możliwe, międzynarodowi sprzedawcy powinni dążyć do przystosowywania swoich sklepów internetowych lokalnie, czyli domeny stron e-commerce powinny mieć krajową końcówkę .de.
Dodatkowo, każda strona powinna w swojej stopce redakcyjnej (Impressum) zawierać dane o właścicielu strony internetowej.
Znaki jakości, odznaki, certyfikaty wszystkie te czynniki powinny przyciągnąć niemieckiego konsumenta.
Warto pamiętać, że zgodnie z niemieckim prawem, konsumenci mają prawo zwrócić niechciany towar w przeciągu 14 dni z konkretnym uzasadnieniem swojej decyzji. Prawie każdy towar. To, co nie podlega zwrotom, to produkty tworzone na zamówienie, artykuły higieniczne, e-booki, gry, płyty CD/DVD i bilety na eventy.
Trzeba liczyć się z tym, że w Niemczech poziom zwrotu produktów będzie na pewno większy niż w krajach, w których takie prawo nie obowiązuje.
Z jakich urządzeń korzystają Niemcy?
Mobile ma tu ogromne znaczenie. Aktywnych smartfonów w Niemczech jest ponad 112 milionów i korzysta z nich 95% osób. Jeśli Twój sklep online nie jest mobile-friendly to najwyższy czas zadbać o optymalizację strony WWW, UX i UI - to pierwszy krok przed ekspansją zagraniczną online. Oprócz smartfonów wciąż popularne są takie urządzenia jak:
laptopy i komputery stacjonarne (83,8%)
tablety (52,7%)
konsole do gier np. Playstation, Xbox (37,9%)
smart TV (24,3%)
smart watche i smart bandy (23,9%)
Wniosek? Przed rozpoczęciem pierwszych działań SEO i kampanii PPC na nowym rynku niemieckim przetestuj swój sklep na różnych urządzeniach - całą ścieżkę konwersji od wejścia na stronę poprzez proces zakupu i finalizację zamówienia - aby być pewnym, że nikt nie wyjdzie z Twojego e-sklepu z powodu błędów, 404 i nieczytelnych komunikatów.
Najpopularniejsze przeglądarki i wyszukiwarki internetowe w Niemczech
Po co Ci ta wiedza? Po to, aby zoptymalizować sklep online i dobrze go przetestować, zanim wpuścisz tam pierwszych e-Klientów. Z jakich przeglądarek internetowych najczęściej korzystają Niemcy?
Google Chrome (48,4%)
Safari (22,1%)
Firefox (11,9%)
Microsoft Edge (5,9%)
Samsung Internet (5,6%)
Opera (3,4%)
Internet Explorer i inne (2,7%)
Jeśli chodzi o wyszukiwarki internetowe, ten rynek, podobnie jak większość krajów na świecie, zdominowało Google. Według danych z marca 2021 roku z tej wyszukiwarki w Niemczech korzysta 91,19% osób. Na kolejnych miejscach pojawiają się bing (5,34%), Ecosia (1,12%), DuckDuckGo (0,9%) i Yahoo (0,72%). 98,8% Niemców chociaż raz skorzystało z którejś z nich w ostatnim miesiącu, a 23,9% minimum raz na 30 dni wykorzystuje wyszukiwanie głosowe.
Ulubione formy płatności Niemców w internecie
W jaki sposób niemieccy Klienci płacą za zakupy online? Dane serwisu statista.com z 2020 roku mogą być zaskakujące. Otóż na pierwszym miejscu znalazł się PayPal i podobne do niego metody płatności online, z których korzysta 48% Niemców. Na kolejnych miejscach na podium pojawiają się klasyczna faktura i płatność przelewem tradycyjnym (21%) i karty debetowe (19%).
Najpopularniejsze formy dostawy w Niemczech
Według danych zawartych w raporcie „European E-commerce Report 2019”77% Klientów w Niemczech preferuje Deutsche Post DHL, narodowego przewoźnika, który dostarcza przesyłki pocztowe i kurierskie, a do tego ma własne paczkomaty Packstation. Daleko w tyle są odbiór osobisty (21%), UPS (16%), DPD (15%) i GSL (7%).
Największe niemieckie sklepy internetowe
Gdzie szukać inspiracji, jeśli chodzi o niemieckie sklepy internetowe? Kto jest absolutnym top of the top w Niemczech na rynku e-commerce? Według danych serwisu ecommercedb.com największe sklepy online z końcówką .de w 2020 roku to:
Amazon.de
Otto.de
Zalando.de
MediaMarkt.de
Lidl.de
Co kupują niemieccy Internauci?
Największy potencjał sprzedaży internetowej, jak podaje Statista, ma segment modowy. Niemieccy Internauci na ubrania wydają zdecydowanie najwięcej. Artykuły elektroniczne i telekomunikacyjne także cieszą się ogromną popularnością.
Na trzecim miejscu w rankingu widnieją komputery, urządzenia mobilne i software. Nie są to zaskakujące wybory, gdyż w innych państwach europejskich obserwujemy podobne preferencje.
Z jakich social mediów i komunikatorów korzystają Niemcy?
Oto dane z raportu Digital 2021 Germany od Hootsuite:
Prym wiedzie tutaj WhatsApp (79,6%), który zdecydowanie wygrywa tu z Messengerem od Facebooka (37,3%). Do tego powszechnie znane w Niemczech są takie media społecznościowe jak:
YouTube (74,8%)
Facebook (60,0%)
Instagram (46,9%)
Pinterest (26,8%)
Twitter (22,8%)
Popularny ostatnimi czasy w Polsce LinkedIn u naszych zachodnich sąsiadów zdobył uznanie tylko 15,7% osób. Niewiele mniej od TikToka, z którego korzysta 18,2% Niemców. Jego zasięg wciąż rośnie.
Co oprócz social mediów, czyli inne kanały dotarcia do Klienta
Okazuje się, że największą moc w Niemczech, jeśli chodzi o wpływ na decyzje zakupowe Klientów, mają reklamy w telewizji oraz… wyszukiwarki internetowe, na które wpływ ma dobre pozycjonowanie stron.
E-commerce w Niemczech: wnioski
Przed jakimi wyzwaniami stojąsklepy internetowe w Niemczech?
Zdaniem ekspertów e-commerce zyskuje na popularności m.in. ze względu na nieustanne usprawnianie procesów w zakresie UX (user experience) oraz wygodę dokonywania płatności bezgotówkowych. Dzięki nim proces zakupowy nie wymaga od kupujących wykonywania czasochłonnego przelewu na konto, proces ten ogranicza się do kilku prostych czynności. Klient ma możliwość zapłacić całą kwotę jednorazowo, odroczyć płatność lub rozłożyć ją na raty.
Idąc tym tropem, dla niemieckiego konsumenta najważniejszymi kryteriami podczas podejmowania decyzji o zakupie online jest łatwy zwrot, niska cena i szybka dostawa. Dokładnie na tym powinny się skupić platformy e-commerce, które chcą zwrócić uwagę i zadowolić niemieckich klientów. Topowi gracze na niemieckim rynku sprzedaży oferują bezpieczne i instynktowne nabywanie towarów, sprawne i szybkie sfinalizowanie transakcji oraz intuicyjną i przyjazną użytkownikowi platformę.
Niemcy należą do topowych rynków e-commerce w Europie i w ten sposób powinny być postrzegane przez zorientowanych na rozwój międzynarodowych handlowców internetowych. Na bardzo dojrzałymrynku e-commerce w Niemieczechbędziesz mieć do czynienia z wymagającymi Klientami i wysokim wskaźnikiem zwrotów, ale wciąż całkowita siła nabywcza prezentuje ogromne możliwości dla właścicieli sklepów internetowych.
Zyskanie zaufania niemieckich klientów może zająć sporo czasu i jest nie lada wyzwaniem, ale wysiłki w tym zakresie przełożą się na zadowolonych klientów, którzy będą lojalni wobec Twojej marki przez długie lata. Także zanim wejdziesz na niemiecki rynek, wykonaj szczegółową analizę i jeśli tylko znajdziesz możliwości dla swojego sklepu internetowego na niemieckim rynku, wygraj lokalnych klientów poprzez lokalne – czyli skrojone na niemieckiego konsumenta – doświadczenie dokonywania zakupów.
Rynek e-commerce w Niemczechjest bardzo konkurencyjny, jednak te serwisy online, które będą ewoluowały i przystosowywały się do potrzeb konsumentów, z powodzeniem mogą dołączyć do europejskich liderów rynku e-commerce.
Ten wpis jest aktualizacją treści z 16 sierpnia 2018 roku.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.