W prowadzeniu biznesów lokalnych niezwykle przydatnym narzędziem jest dobrze zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma. Jest ona wyświetlana po prawej stronie wyników wyszukiwania oraz w Google Maps, po wpisaniu nazwy firmy lub ogólnej frazy związanej z działalnością firmy.
Dzięki niej Twoja firma jest bardziej widoczna w internecie, a co za tym idzie zwiększa się grono potencjalnych klientów, którzy mogą skorzystać z Twoich usług. GMF dostarcza podstawowych informacji o firmie, takich jak adres, dane kontaktowe, godziny otwarcia itp., czyli najczęstszych informacji, które klienci chcą szybko znaleźć.
Nie można również zapominać o fakcie, że lokalizacja jest jednym z czynników wpływających na pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania. Stąd tak ważne jest założenie wizytówki firmy w Google Moja Firma, a także odpowiednie jej zoptymalizowanie.
O tym, jak dodać firmę do Google oraz jak poprawić Widoczność Firmy w Google przeczytasz na naszym blogu.
Jak już wcześniej wspominałam, odpowiednie zoptymalizowanie wizytówki firmy w Google Moja Firma wpływa pozytywnie na pozycjonowanie biznesu lokalnego. Nie tylko zwiększa widoczność firmy w internecie, ale również zwiększa się zaufanie klientów do samej firmy. Warto zadbać więc o to, aby w wizytówce firmy znalazły się wszystkie podstawowe informacje, jakich mogą wyszukiwać użytkownicy internetu i nasi potencjalni klienci.
Aby móc zarządzać wizytówką firmy w GMF potrzebujemy do niej dostępu. W jaki sposób sprawdzić, czy mamy dostęp do wizytówki? I co zrobić w przypadku, kiedy właścicielem okaże się ktoś inny? Sytuacje te opisane są poniżej.
Aby sprawdzić, kto jest właścicielem wizytówki w Google Moja Firma, należy wpisać w Google nazwę swojej firmy i zobaczyć czy wizytówka w ogóle się pojawia.
Uzyskanie uprawnień do wizytówki firmy w GMF jest koniecznie, jeśli chcemy ją zoptymalizować i nią zarządzać. Zdarza się, że prawdziwy właściciel firmy nie jest właścicielem wizytówki w Google Moja Firma. Wizytówka firmy mogła zostać założona automatycznie lub mógł to zrobić ktoś inny.
Jeśli została ona założona automatycznie, wówczas uzyskanie do niej dostępu nie jest trudnym zadaniem. Sytuacja nieco komplikuje się w momencie, kiedy ktoś inny założył wizytówkę naszej firmy za nas (np. firma obsługująca nasze działania marketingowe wcześniej). Wówczas, trzeba ją przejąć, aby uzyskać do niej dostęp.
Przyjrzymy się różnym przypadkom:
Jeśli po prawej stronie w wynikach wyszukiwania pokazała się wizytówka Twojej firmy, a Ty wiesz, że jej nie zakładałeś, zobacz czy pod podstawowymi informacjami pojawia się pytanie: “Jesteś właścicielem tej firmy?”.
Jeśli widzisz to pytanie, oznacza to, że wizytówka w GMF nie ma właściciela – wtedy należy zgłosić do niej prawa. Jak to zrobić, przeczytasz niżej.
Innym przypadkiem jest sytuacja, kiedy inna osoba założyła wizytówkę Twojej firmy. Można to sprawdzić po zalogowaniu się do Google Moja Firma. Po kliknięciu “Zaloguj się” i użyciu danych z konta Google, należy wpisać nazwę firmy.
Zostanie wyświetlona lista z podpowiedziami, po wybraniu odpowiedniej firmy i kliknięciu “Dalej”, może pojawić się informacja, która mówi “Do tej wizytówki zgłoszono już roszczenie”. Oznacza to właśnie, że ktoś inny założył już wizytówkę Twojej firmy. Wówczas, konieczne jest przejęcie wizytówki Google Moja Firma. Jak to zrobić przeczytasz w dalszej części blogposta.
Omówię teraz dwa przypadki uzyskiwania dostępu do wizytówki firmy w Google Moja Firma.
Pierwszy przypadek to sytuacja, kiedy wizytówka została utworzona automatycznie i nie posiada właściciela. Jak wspominałam, uzyskanie dostępu do tej wizytówki jest dużo prostsze. Po wyszukaniu nazwy firmy w Google Maps, powinieneś zobaczyć informację “Zgłoś prawo do tej firmy”. Jeśli chcesz zarządzać wizytówką, kliknij ten przycisk w Google Maps lub przycisk “Jesteś właścicielem firmy?” w wyszukiwarce. Dalej należy zweryfikować dane firmy.
Są to podstawowe informacje, jakie uzupełnia się również w przypadku zakładania wizytówki GMF. Jeśli dane te są prawidłowe, wystarczy kliknąć “Dalej”. Po uzupełnianiu podstawowych informacji, trzeba wybrać sposób weryfikacji. Jest to konieczne, aby uzyskać pełny dostęp do wizytówki i móc nią zarządzać. Istnieją trzy sposoby weryfikacji:
Drugim przypadkiem, kiedy musimy uzyskać dostęp do wizytówki naszej firmy w GMF, jest sytuacja, kiedy ktoś inny zweryfikował już wizytówkę. Ta sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana, ponieważ musimy przejąć wizytówkę GMF.
Kiedy po zalogowaniu się do Google Moja Firma pojawi się komunikat “Do tej wizytówki zgłoszono już roszczenie”, należy kliknąć przycisk poniżej: “Poproś o dostęp”.
Następnie należy podać poziom dostępu, jaki chcemy uzyskać. Do wyboru są dwie możliwości: “Zarządzanie” i “Własność”. Trzeba również określić, jakie jest Twoje powiązanie z firmą. Tutaj możliwości są trzy: “Właściciel”, “Pracownik” i “Agencja”. Należy wypełnić wszystkie pola i kliknąć przycisk “Wyślij”. Na ekranie pojawi się komunikat informujący, że zgłoszenie zostało wysłane, a właściciel wizytówki ma 7 dni na odpowiedź.
Możesz monitorować stan swojej prośby. Aby to zrobić należy zalogować się do Google Moja Firma lub kliknąć link w wiadomości mailowej z potwierdzeniem.
Musisz jednak wiedzieć, że właściciel wizytówki Google może odrzucić Twoją prośbę. Jeśli to zrobi, masz możliwość odwołania się od jego decyzji. Wówczas będziesz musiał wybrać sposób uzyskania kodu weryfikacyjnego. Możesz go otrzymać na trzy sposoby – za pomocą telefonu, maila lub poczty tradycyjnej – podobnie jak w przypadku weryfikacji wizytówki, podczas jej zakładania.
Jeśli po upływie 7 dni nadal nie otrzymasz odpowiedzi, możesz spróbować zgłosić własność wizytówki. W tym celu zaloguj się do GMF i poszukaj przycisku “Zgłoś roszczenie” lub “Zweryfikuj” w panelu. Dalej postępuj analogicznie, jak w pierwszym przypadku, który omawiałam wyżej.
Jeśli prośba o przeniesienie własności zostanie pozytywnie zweryfikowana i zatwierdzona, otrzymasz powiadomienie na maila oraz uzyskasz uprawnienia do pełnego zarządzania wizytówką swojej firmy.
Warto dodać, że przypadkowa osoba nie może zażądać dostępu do wizytówki jakiejś firmy, ponieważ Google weryfikuje poprawność danych i sprawdza czy osoba zgłaszająca prawo dostępu do danej wizytówki jest uprawniona do reprezentowania danej firmy. Stąd też możemy liczyć na kontakt ze strony Google, zarówno w formie telefonicznej jak i mailowej, między innymi po to, by potwierdzić np. lokalizację, chociażby poprzez wysłanie fotografii wejścia do firmy, na którym widać szyldy lub inne znaki, umożliwiające identyfikację danej placówki.
Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu profilu Google Moja Firma?
Sprawdź, co możemy ci zaoferować!
Jak widzisz, sprawdzenie, kto jest właścicielem wizytówki Google Moja Firma, a następnie uzyskanie do niej dostępu, nie jest bardzo skomplikowaną sprawą. Korzyści wynikające z dobrze zarządzanej i zoptymalizowanej wizytówki są ogromne, dlatego nie należy z niej zrezygnować oraz zniechęcać się po odrzuceniu prośby o przeniesienie własności. Warto zadbać o promocję swojego biznesu lokalnego oraz umożliwić klientom szybkie znalezienie podstawowych informacji o naszej firmie.
Zweryfikowanie wizytówki jest konieczne, aby móc nią zarządzać. Google proponuje 3 metody weryfikacji wizytówki w Google Moja Firma:
Tak, zarówno założenie, jak i prowadzenie wizytówki firmy w Google Moja Firma jest całkowicie darmowe. Bezpłatnie możesz dodawać najważniejsze informacje o firmie, takie jak m.in. adres, godziny otwarcia, numer kontaktowy, a nawet produkty czy wpisy blogowe. Istnieje także dodatkowa, odpłatna funkcja pozwalająca promować się jeszcze mocniej. Jest to rozszerzenie lokalizacji za pośrednictwem platformy Google Ads. Ta opcja umożliwia umieszczenie Twojej firmy na samej górze, w sponsorowanych wynikach wyszukiwania Google Maps.
Przy każdej z trzech metod weryfikacji, należy podać kod weryfikacyjny. Kiedy uzyskasz kod (przez telefon, mailem lub kartką pocztową), zaloguj się do Google Moja Firma i wpisz kod weryfikacyjny w wyznaczonym polu „Kod” w panelu GMF. Następnie kliknij “Wyślij” i gotowe!