E-commerce w Wielkiej Brytanii - co musisz wiedzieć o użytkownikach internetu?
Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej spośród blisko 68 milionów mieszkańców Wielkiej Brytanii 96% korzysta z internetu, z czego 66% aktywnie działa w social mediach. Dla 78,6% z nich we wszystkich grupach wiekowych codzienne korzystanie z internetu stało się typowym, rutynowym zwyczajem. Przeciętny mieszkaniec Wysp dziennie spędza 5,5 godziny w internecie, z czego 102 minuty w mediach społecznościowych.Z jakich urządzeń korzystają Brytyjczycy?
48% Brytyjczyków konsumuje treści online tylko na urządzeniach mobilnych: prawie równo po 50% w systemach Android i iOS. Ta wiedza ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie w UK. Spada tam znaczenie desktopu - w 2019 roku korzystało z niego 10% użytkowników mniej, niż rok wcześniej. 28% brytyjskich internautów korzysta z wyszukiwania głosowego chociaż raz w miesiącu. Z tego powodu już w 2018 roku duży gracz na tym rynku, ASOS, wprowadził zakupy głosowe na stronie WWW i w aplikacji mobilnej. Procentowo wygląda to następująco - według raportu Hootsuite z 2020 roku internauci w UK korzystają z takich urządzeń jak:- Smartfony (91%)
- Laptopy i komputery stacjonarne (83%)
- Tablety (57%)
- Konsole do gier (39%)
- Smart TV (28%)
- Smart watch (20%)
- Urządzenia VR i AR (4,4%)
Idealny content dla Brytyjczyków
Oprócz standardowych blogpostów i dobrych opisów produktów, które “ściągną” ruch organiczny na Twoją stronę WWW i wzmocnią strategię SEO, pamiętaj także o tym, że mieszkańcy UK chętnie konsumują treści w formie video online (85%), słuchają internetowych stacji radiowych (36%) i podcastów (28%), a także oglądają vlogi (28%). Dodane do takich materiałów linki do Twojej strony WWW mogą wygenerować więcej odwiedzin, a finalnie więcej konwersji.Najpopularniejsze social media w Wielkiej Brytanii
Jeśli chcesz wesprzeć SEO aktywnym pozyskiwaniem ruchu z social mediów i komunikatorów, postaw na organiczne treści i reklamy PPC w takich kanałach kontaktu z Brytyjczykami jak:- YouTube (78%)
- Facebook (73%)
- WhatsApp (62%)
- Messenger (58%)
- Instagram (49%)
- Twitter (45%)
- LinkedIn (28%)
- Pinterest i Snapchat (po 25%)
E-commerce w UK - podstawowe dane
79 miliardów dolarów - tyle wyniósł łączny obrót w świecie e-commerce w Wielkiej Brytanii w 2019 roku. Pandemia COVID-19 tylko przyspieszyła cyfrową transformację handlu. Tak znaczący dostawca, jak Net-a-Porter, jeden z liderów rynku odzieżowego, już dziś zapewnia swoim Klientom dostawy tego samego dnia. Wejście na brytyjski rynek e-commerce nie będzie zatem łatwe, ale jest się o co bić. Do 2024 roku sprzedaż online ma stanowić ponad 25% całej sprzedaży detalicznej, a do 2028 roku nawet 50% (według The Guardian). 88% Brytyjczyków dokonało chociaż raz zakupu online w 2019 roku, a za 2020 ten wskaźnik będzie jeszcze większy. Już 63% z nich korzysta z aplikacji mobilnych do zakupów online. Kanał mobile bardzo szybko rośnie w siłę, chociaż wciąż więcej decyzji zakupowych podejmowanych jest na desktopie, niż na mobile’u (54% vs. 38%). Statystyczny Brytyjczyk wydaje w sieci ok. 5000 PLN rocznie (1326 USD).Co najchętniej kupują Brytyjczycy w internecie?
Najwięcej wydatków w brytyjskim e-commerce internauci wydają na modę (30% całkowitego obrotu). Dalej na podium znajdują się ex aequo “Majsterkowanie, hobby i zabawki” (19%) oraz “Elektronika i media” (19%). Po zakupy online związane z branżą beauty i żywnością sięga 17% badanych, a po akcesoria domowe i meble 15%. Do 2024 roku handel żywnością online ma stanowić 11,3% całej sprzedaży produktów spożywczych w UK, więc z pewnością jest to bardzo rozwojowy sektor w e-commerce na Wyspach.Gdzie Brytyjczycy szukają informacji o nowych markach w e-commerce?
Najwięcej, bo aż 41% z nich szuka informacji o nowych brandach poprzez wyszukiwarki internetowe np. Google (86,59%), Bing (9,96%), czy Yahoo (1,87%). Inne, cenne kanały dotarcia z nową marką, czy produktem do brytyjskiego Klienta to:- Reklamy w telewizji (36%)
- Polecenia, testimoniale, social proof (35%)
- Sklepy internetowe (33%)
- Landing page i strony produktowe (21%)
- Reklama w social mediach (19%)
- Reklamy na stronach WWW (18%)
- Porównywarki cenowe np. idealo.co.uk (17%)
Sposoby płatności w e-commerce w Wielkiej Brytanii
Dobra wiadomość: w UK królują płatności online. 56% kupujących płaci za zakupy przez internet kartą płatniczą. 40% korzysta z PayPal - to ta grupa, która najczęściej robi zakupy w zagranicznych sklepach online. 25% skorzystało z elektronicznego portfela (np. Apple Pay, czy Google Pay). 8% wciąż korzysta z tradycyjnych przelewów bankowych, a tylko 7% płaci gotówką.Formalności w e-commerce w UK od 2021 roku
Uwaga: nie zapominaj, że po Brexicie zmieniły się formalne zasady współpracy międzynarodowej i sprzedaży produktów online do UK. Przed rozpoczęciem ekspansji na rynek brytyjski, dowiedz się, jak rozliczać i księgować sprzedaż do UK, a także jak przygotować się na wysyłki do UK.10 najpopularniejszych sklepów online w UK
Na jakich platformach i w których sklepach online Brytyjczycy wydają najwięcej? Od kogo warto czerpać inspiracje? Oto najpopularniejsze e-sklepy w Wielkiej Brytanii:- Amazon.co.uk
- Ebay.co.uk
- Asos.com (największy brytyjski sklep e-commerce z modą, który aż 25% obrotów generuje z… wyprzedaży - najwyraźniej Brytyjczycy, tak jak Polacy, lubią promocje)
- Argos.co.uk (sieć 800 sklepów stacjonarnych i duży sklep online z elektroniką, modą i artykułami dziecięcymi)
- Asda.com (sieć 632 sklepów stacjonarnych i moloch e-commerce, należący do amerykańskiej firmy Walmart)
- Tesco.com (z obrotami na poziomie 2 miliardów funtów rocznie)
- MarksAndSpencer.com (moda)
- JohnLewis.com (elektronika, moda i art. dziecięce)
- Currys.co.uk (elektronika)
- Debenhams.com (ubrania, akcesoria domowe, meble)