E-commerce w Wielkiej Brytanii. Jak wygląda rynek sprzedaży internetowej w UK?

E-commerce w Wielkiej Brytanii. Jak wygląda rynek sprzedaży internetowej w UK?

Pomimo wyjścia z UE Wielka Brytania wciąż pozostaje świetnym kierunkiem dla rozwoju eksportu polskich sklepów online. To rynek z ogromnym potencjałem, na którym Polacy i polskie marki cieszą się dużym zaufaniem. To także największy w Europie i trzeci na świecie rynek detaliczny w e-commerce. Jak dziś wygląda sprzedaż internetowa w UK? Sprawdziliśmy to!

Ostatnio na naszym blogu: ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

E-commerce w Wielkiej Brytanii – co musisz wiedzieć o użytkownikach internetu?

Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej spośród blisko 68 milionów mieszkańców Wielkiej Brytanii 96% korzysta z internetu, z czego 66% aktywnie działa w social mediach. Dla 78,6% z nich we wszystkich grupach wiekowych codzienne korzystanie z internetu stało się typowym, rutynowym zwyczajem. Przeciętny mieszkaniec Wysp dziennie spędza 5,5 godziny w internecie, z czego 102 minuty w mediach społecznościowych.

Z jakich urządzeń korzystają Brytyjczycy?

48% Brytyjczyków konsumuje treści online tylko na urządzeniach mobilnych: prawie równo po 50% w systemach Android i iOS. Ta wiedza ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie w UK. Spada tam znaczenie desktopu – w 2019 roku korzystało z niego 10% użytkowników mniej, niż rok wcześniej.

28% brytyjskich internautów korzysta z wyszukiwania głosowego chociaż raz w miesiącu. Z tego powodu już w 2018 roku duży gracz na tym rynku, ASOS, wprowadził zakupy głosowe na stronie WWW i w aplikacji mobilnej.

Procentowo wygląda to następująco – według raportu Hootsuite z 2020 roku internauci w UK korzystają z takich urządzeń jak:

  • Smartfony (91%)
  • Laptopy i komputery stacjonarne (83%)
  • Tablety (57%)
  • Konsole do gier (39%)
  • Smart TV (28%)
  • Smart watch (20%)
  • Urządzenia VR i AR (4,4%)

Idealny content dla Brytyjczyków

Oprócz standardowych blogpostów i dobrych opisów produktów, które “ściągną” ruch organiczny na Twoją stronę WWW i wzmocnią strategię SEO, pamiętaj także o tym, że mieszkańcy UK chętnie konsumują treści w formie video online (85%), słuchają internetowych stacji radiowych (36%) i podcastów (28%), a także oglądają vlogi (28%). Dodane do takich materiałów linki do Twojej strony WWW mogą wygenerować więcej odwiedzin, a finalnie więcej konwersji.

Najpopularniejsze social media w Wielkiej Brytanii

Jeśli chcesz wesprzeć SEO aktywnym pozyskiwaniem ruchu z social mediów i komunikatorów, postaw na organiczne treści i reklamy PPC w takich kanałach kontaktu z Brytyjczykami jak:

  • YouTube (78%)
  • Facebook (73%)
  • WhatsApp (62%)
  • Messenger (58%)
  • Instagram (49%)
  • Twitter (45%)
  • LinkedIn (28%)
  • Pinterest i Snapchat (po 25%)

E-commerce w UK – podstawowe dane

79 miliardów dolarów – tyle wyniósł łączny obrót w świecie e-commerce w Wielkiej Brytanii w 2019 roku. Pandemia COVID-19 tylko przyspieszyła cyfrową transformację handlu. Tak znaczący dostawca, jak Net-a-Porter, jeden z liderów rynku odzieżowego, już dziś zapewnia swoim Klientom dostawy tego samego dnia. Wejście na brytyjski rynek e-commerce nie będzie zatem łatwe, ale jest się o co bić. Do 2024 roku sprzedaż online ma stanowić ponad 25% całej sprzedaży detalicznej, a do 2028 roku nawet 50% (według The Guardian).

88% Brytyjczyków dokonało chociaż raz zakupu online w 2019 roku, a za 2020 ten wskaźnik będzie jeszcze większy. Już 63% z nich korzysta z aplikacji mobilnych do zakupów online. Kanał mobile bardzo szybko rośnie w siłę, chociaż wciąż więcej decyzji zakupowych podejmowanych jest na desktopie, niż na mobile’u (54% vs. 38%). Statystyczny Brytyjczyk wydaje w sieci ok. 5000 PLN rocznie (1326 USD).

Co najchętniej kupują Brytyjczycy w internecie?

Najwięcej wydatków w brytyjskim e-commerce internauci wydają na modę (30% całkowitego obrotu). Dalej na podium znajdują się ex aequo “Majsterkowanie, hobby i zabawki” (19%) oraz “Elektronika i media” (19%). Po zakupy online związane z branżą beauty i żywnością sięga 17% badanych, a po akcesoria domowe i meble 15%.

Do 2024 roku handel żywnością online ma stanowić 11,3% całej sprzedaży produktów spożywczych w UK, więc z pewnością jest to bardzo rozwojowy sektor w e-commerce na Wyspach.

Gdzie Brytyjczycy szukają informacji o nowych markach w e-commerce?

Najwięcej, bo aż 41% z nich szuka informacji o nowych brandach poprzez wyszukiwarki internetowe np. Google (86,59%), Bing (9,96%), czy Yahoo (1,87%).

Delante will help you with SEO in UK - contact us

Inne, cenne kanały dotarcia z nową marką, czy produktem do brytyjskiego Klienta to:

  • Reklamy w telewizji (36%)
  • Polecenia, testimoniale, social proof (35%)
  • Sklepy internetowe (33%)
  • Landing page i strony produktowe (21%)
  • Reklama w social mediach (19%)
  • Reklamy na stronach WWW (18%)
  • Porównywarki cenowe np. idealo.co.uk (17%)

Sposoby płatności w e-commerce w Wielkiej Brytanii

Dobra wiadomość: w UK królują płatności online. 56% kupujących płaci za zakupy przez internet kartą płatniczą. 40% korzysta z PayPal – to ta grupa, która najczęściej robi zakupy w zagranicznych sklepach online. 25% skorzystało z elektronicznego portfela (np. Apple Pay, czy Google Pay). 8% wciąż korzysta z tradycyjnych przelewów bankowych, a tylko 7% płaci gotówką.

Formalności w e-commerce w UK od 2021 roku

Uwaga: nie zapominaj, że po Brexicie zmieniły się formalne zasady współpracy międzynarodowej i sprzedaży produktów online do UK. Przed rozpoczęciem ekspansji na rynek brytyjski, dowiedz się, jak rozliczać i księgować sprzedaż do UK, a także jak przygotować się na wysyłki do UK.

10 najpopularniejszych sklepów online w UK

Na jakich platformach i w których sklepach online Brytyjczycy wydają najwięcej? Od kogo warto czerpać inspiracje? Oto najpopularniejsze e-sklepy w Wielkiej Brytanii:

  1. Amazon.co.uk
  2. Ebay.co.uk
  3. Asos.com (największy brytyjski sklep e-commerce z modą, który aż 25% obrotów generuje z… wyprzedaży – najwyraźniej Brytyjczycy, tak jak Polacy, lubią promocje)
  4. Argos.co.uk (sieć 800 sklepów stacjonarnych i duży sklep online z elektroniką, modą i artykułami dziecięcymi)
  5. Asda.com (sieć 632 sklepów stacjonarnych i moloch e-commerce, należący do amerykańskiej firmy Walmart)
  6. Tesco.com (z obrotami na poziomie 2 miliardów funtów rocznie)
  7. MarksAndSpencer.com (moda)
  8. JohnLewis.com (elektronika, moda i art. dziecięce)
  9. Currys.co.uk (elektronika)
  10. Debenhams.com (ubrania, akcesoria domowe, meble)

Nie obawiaj się jednak, że te 10 sklepów ma monopol na uwagę i pieniądze Brytyjczyków. Według różnych danych od 40% do 58% mieszkańców UK deklaruje, że chętnie robi zakupy online w zagranicznych sklepach.

E-commerce Wielka Brytania. Kilka słów na zakończenie

Przy dobrym zrozumieniu specyfiki rynku brytyjskiego i ciągłym poznawaniu zwyczajów zakupowych Klientów w UK, a także dopełnieniu wszelkich formalności, wejście z polskim sklepem e-commerce z przytupem na Wyspy może okazać się strzałem w dziesiątkę i motorem rozwoju Twojej firmy. Może to dobry czas, aby wyjść poza granice Polski i pozyskiwać Klientów z innych krajów? Decyzja należy do Ciebie.

P.S. Jak już wiesz, 41% Klientów w Wielkiej Brytanii zaczyna poszukiwania produktu od wyszukiwarek internetowych. Jeśli chcesz do nich dotrzeć i generować dodatkowe konwersje w tym regionie świata, wykorzystaj pozycjonowanie zagraniczne i wejdź ze swoim sklepem internetowym na sam szczyt wyników wyszukiwania.

Chętnie pomożemy Ci zdobyć to K2, choćby i zimą – napisz do nas i dowiedz się, jak to zrobić, jak zostać Nirmalem Purja wśród e-przedsiębiorców w UK!

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

Pozycjonowanie stron WWW - to z lepszym lub gorszym skutkiem opanowała już ogromna część polskich agencji SEO i SEO’wców - freelancerów. O wiele większym wyzwaniem okazuje się pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play. Co zrobić, aby Twoja aplikacja dotarła do jak największej ilości użytkowników? Jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej? W tych zadaniach pomoże Ci ASO!

Czytaj więcej
Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Masz blog firmowy i chcesz tworzyć treści, które zainteresują internautów? Tylko skąd masz wiedzieć, czy dany content odpowiada na ich potrzeby? Do oceny możesz wykorzystać liczne narzędzia, dzięki którym sprawdzisz, czego użytkownicy Google szukają w sieci. Pomogą Ci one również upewnić się, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem na stronach konkurencji.

Czytaj więcej