.animate-view{opacity: 1 !important;}

Co to jest Google Discover i jak może ci pomóc w promocji firmy?

7min.

Komentarze:0

Co to jest Google Discover i jak może ci pomóc w promocji firmy?
15 lutego 2023
Wraz z Google Discover powstał nowy sposób wyszukiwania treści, gdzie informacje same znajdują użytkownika. Z usługi każdego dnia korzystają miliony osób, przez co zyskuje ona na atrakcyjności, ale wciąż jest niedoceniana przez wielu wydawców. W artykule odpowiadamy na pytanie, co to jest Google Discover i jak do niego trafić, by czerpać dodatkowe korzyści dla swojego biznesu.

7min.

Komentarze:0

Spis treści

Co to jest Google Discover?

Google Discover to mobilny kanał Google, dzięki któremu użytkownik odkrywa (ang. discover) nowe treści. W praktyce oznacza to, że wyszukiwarka, na podstawie wcześniejszych aktywności odbiorcy, sugeruje mu informacje wyświetlające się w feedzie smartfona (głównie artykuły i filmy wideo z YouTube’a). Co ważne, Google Discover obsługuje tylko urządzenia mobilne z Androidem. Dzięki włączonej lokalizacji i monitorowaniu aktywności zainstalowanych aplikacji Google dostarcza odbiorcy treść, która odpowiada jego zainteresowaniom i potrzebom. Czasem sam user może jeszcze nie wiedzieć, czego potrzebuje, by Google Discover już mu to zaproponował. Na przykład podczas planowania wypadu w Bieszczady, w kanale mobilnym może się wyświetlić artykuł z utrudnieniami komunikacyjnymi w tym regionie. Google Discover jest usługą osobistą. Jeśli ktoś stawia pierwsze kroki w danej dziedzinie, to kanał dopasuje dla niego treści dla osób początkujących, a jeśli ma większe doświadczenie, to w swoim feedzie znajdzie bardziej zaawansowany content. Oznacza to, że dana treść nigdy nie wyświetli się wszystkim użytkownikom Internetu, ale zostanie dopasowane do indywidualnych preferencji. Warto dodać, że propozycje contentu w Google Discover, choć aktualizują się automatycznie wraz z nowymi publikacjami, to usługa wyświetla nie tylko świeże treści. Są one wyselekcjonowane spośród wszystkich dostępnych w sieci, więc za przydatne mogą zostać uznane te liczące więcej niż 24h.  

Czym Google Discover różni się od wyszukiwarki Google?

W wyszukiwarce Google użytkownik po wpisaniu zapytania otrzymuje informacje w postaci strony z wynikami SERP. W Discover, jak już wspominaliśmy, odbiorca niczego nie musi szukać - spersonalizowane treści wyświetlają mu się automatycznie. Jeśli algorytm Discover uzna, że content na Twojej stronie jest wartościowy, to umieści go w kanale mobilnym. W ten sposób masz szansę na pozyskanie dodatkowego ruchu. Należy jednak podkreślić, że działanie usługi jest uzależnione od wielu czynników, dlatego wizyty z takiego źródła pozostają mniej przewidywalne i mniej pewne od wejść pochodzących z tradycyjnej wyszukiwarki. Usługa jest wciąż ulepszana i dlatego poziom ruchu może się wahać, a jakość i częstotliwość Twoich publikacji nie ma na to wpływu.

Czym różni się Google Discover od Google News?

Niektórzy mogą mylić usługę Google Discover z Google News. O ile jako wydawca nie musisz praktycznie nic robić, by Twoje treści trafiły do Discover, bo usługa działa w oparciu o algorytm AI, tak już w przypadku Google News należy zadbać o tematykę informacyjno-newsową i konkretne wymagania techniczne. Google News, w przeciwieństwie do Discover, obsługuje zarówno urządzenia mobilne, jak i desktopowe. Źródło: https://developers.google.com/search/docs/appearance/google-discover?hl=pl Warto dodać, że wątpliwości niektórych wydawców co do skuteczności Discover mogą wynikać z doświadczeń właśnie z Google News. Do 2019 r. trudno było zgłosić tam swoją treść - wymagało to wówczas ręcznego zatwierdzenia. Obecnie publikacje nie muszą już być specjalnie konfigurowane w Centrum Wydawców, ale powinny spełniać określone wymagania techniczne. Pod tym względem Discover wydaje się znacznie bardziej przyjazne dla właścicieli stron. Czytaj także: Jak dodać stronę do Google News?

Jak znaleźć się w Google Discover?

Jeśli prowadzisz blog firmowy lub kanał na YouTubie (będący również serwisem Google’a), to warto wykorzystać potencjał Google Discover w SEO. Usługa może stać się uzupełnieniem Twojej strategii pozycjonowania, a treści nie muszą przy tym spełniać restrykcyjnych wymagań. Aby pojawiły się w usłudze, muszą formalnie spełnić zaledwie dwa warunki - zachować zgodność z polityką treści w Discover i znaleźć się w indeksie Google’a. Nie jest konieczne wdrażanie dodatkowych tagów czy danych strukturalnych. Jednak nawet po spełnieniu tych warunków, Discover nie gwarantuje, że wyświetli daną treść. Na pewno warto, by content w usłudze został stworzony według dobrych praktyk SEO. Może Ci to pomóc szybciej i łatwiej trafić do Discover.

Bądź responsywny

Google Discover w swoim założeniu jest kanałem mobilnym, więc Twoja strona internetowa musi działać bezbłędnie na tego typu urządzeniach. Powinna być responsywna, szybko się ładować, a pełnoekranowe reklamy i pop-upy ograniczyć do minimum. Rozważ również wdrożenie technologii AMP (Accelerated Mobile Pages, czyli Przyspieszone Strony Mobilne). Jest to standard tworzenia szybko wczytujących się stron, które wyświetlają się poprawnie na urządzeniach mobilnych. John Shehata, założyciel portalu newzdash.com, szacuje, że ponad 60% artykułów wyświetlających się w Discover działa w oparciu o AMP.

Zadbaj o E-A-T

Jak informuje sam Google, w Discover wyświetlane są treści z witryn, które cieszą się wysokim poziomem E-A-T, co z angielskiego oznacza doświadczenie (expertise), autorytet (authoritativeness) oraz wiarygodność (trustworthiness). Są branże, gdzie autorzy tekstów muszą dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami, by dostarczać użytkownikom fachowe informacje. Jest to szczególnie ważne w przypadku stron internetowych z obszaru YMYL (Your Money lub Your Life), czyli branży medycznej, finansowej lub edukacyjnej. Takie serwisy oferują porady, które mogą znacząco wpływać na życie i wybory użytkowników, dlatego tak ważne jest, aby ich content był wiarygodny, specjalistyczny i cieszył dużym autorytetem. Zasady E-A-T są więc równie ważne zarówno w wyszukiwarce Google, jak i Discover.

Zwróć uwagę na nagłówki

Kolejnym zaleceniem od Google’a dotyczącym Discover jest używanie takich tytułów stron, które nie są clickbaitowe, a oddają rzeczywisty charakter treści. Unikaj chwytów, które mają wzbudzać sztuczne zainteresowanie lub manipulować przekazem. Tytuł i zdjęcie nie powinny wprowadzać w błąd ani być przesadnie wyróżnione, sugerując tym samym inny temat niż w rzeczywistości. Użytkownik powinien wiedzieć, a nie domyślać się, czego dotyczy treść. Zalecenia zaleceniami, ale w rzeczywistości wiele pozycji trafiających do Google Discover ma tak skonstruowane tytuły, aby generować jak najwięcej kliknięć. Są one często nacechowane emocjonalnie, budzą niezdrową ciekawość lub oburzenie. Istnieje więc przypuszczenie, że stosowanie clickbaitowych nagłówków wcale nie musi być złą strategią. Nie ma tu jednak uniwersalnej recepty - to, co sprawdza się u jednego wydawcy, nie zawsze zadziała u Ciebie. Nagłówki artykułów są ważne w Google Discovery Źródło: własny zrzut ekranu

Dodaj obraz

Ważnym elementem Google Discover jest obraz. Podczas scrollowania na mobile’u, to właśnie on skupia najwięcej uwagi użytkownika. Zalecenia Google’a są w tym przypadku takie same jak przy optymalizacji obrazów pod SEO - powinny one mieć 1200 pikseli szerokości i być obsługiwane przez metatag max-image-preview:large lub AMP. Jeśli masz stronę na WordPressie, to wtyczka Yoast SEO doda takie ustawienia automatycznie. Wystrzegaj się natomiast stosowania logotypu firmy jako obrazu.

Dodaj filmy YouTube

W Google Discover często pojawia się również format wideo. Jeśli tworzysz filmy na platformie YouTube, to wzbogacaj nimi artykuły blogowe. Istnieje wówczas prawdopodobieństwo, że w Discover pojawi się samo wideo, do czego nie potrzebujesz jakichkolwiek znaczników schema.org. Warto pamiętać, że kliknięcie w wideo w Discover powoduje przejście użytkownika do serwisu YouTube, a nie do Twojej strony. Czytaj także: Pozycjonowanie filmów na YouTube

Szukaj tematów na czasie

Wspólną cechą wielu wpisów wyświetlających się w Google Discover jest ich aktualny charakter i odniesienia do bieżących wydarzeń. Dlatego warto monitorować trendy i reagować na nowości pojawiające się w Twojej branży. Jeśli tylko widzisz, że jakiś temat zyskuje popularność, opisz go na swoim blogu lub stwórz tutorial. Jeśli prowadzisz biuro rachunkowe, a szykują się właśnie zmiany w podatkach, nie zwlekaj, aż wejdą w życie, by o nich poinformować - zrób to już teraz. Masz wówczas większą szansę pojawić się w Google Discover i zyskać dodatkowy ruch. Z drugiej strony Discover nie jest wyłącznie zarezerwowany dla nowych treści, ale również dla tzw. evergreen content. Celem usługi jest prezentowanie użytkownikowi nie tyle świeżo opublikowanych materiałów, ale nowych wyłącznie dla niego. Jeśli odbiorca szukainformacji na temat pozycjonowania stron, to w Discover mogą mu się wyświetlić artykuły, które mają nawet kilka miesięcy i nie były wcześniej aktualizowane. W związku z tym stare treści nadal mają szansę pojawić się w usłudze Google, jeśli tylko spełniają pozostałe kryteria ważne dla algorytmu Discover.

Aktualizuj treści

O tym, że aktualizacja treści jest jednak skuteczna i potrzebna, dowodzi przykład serwisu ahrefs.com, który na swoim blogu nie porusza popularnych tematów, a dostarcza treści poradnikowych związanych z SEO. Po jednej z aktualizacji wpisu - mającej na celu głównie poprawienie wyników w SERP-ach - pozyskał on również kliknięcia z Discover. Republishing i optymalizacj artykułu przkłada się na wyniki z Google Discovery Źródło: własny zrzut ekranu W związku z tym dla wielu firm sposobem na pojawienie się w Google Discover może okazać się aktualizacja contentu i recykling treści. Nie ma jednej sprawdzonej metody, która sprawdzi się we wszystkich serwisach. Nawet jeśli Twoja strona teraz nie pojawia się w Google Discover, wcale nie oznacza, że nigdy tam nie trafi.

Wprowadź dane strukturalne

Chociaż dane strukturalne nie są wymagane, aby wyświetlać się w Google Discover, to dobrze opisana zawartość strony za pomocą elementów rozszerzonych, może pomóc robotom wyszukiwarki lepiej zrozumieć, czego dotyczą Twoje treści i kto je napisał.

Szeruj w social mediach

Google Discover lubi treści, które budzą zaangażowanie wśród użytkowników, co udaje się osiągnąć dzięki social mediom. Specjaliści ahrefs.com obliczyli nawet, że korelacja między wynikami w Discover a zaangażowaniem na Twitterze wyniosła w USA 0,91, co jest znaczącym wskaźnikiem. Jednak w każdym kraju to inna platforma społecznościowa cieszy się popularnością, dlatego starannie dobieraj kanały publikacji dla swoich treści. Czytaj także: Czy social media mają wpływ na SEO?

Jak sprawdzić ruch z Google Discovery?

Jeśli Twoja strona pozyskuje ruch z Discover, to najbardziej wiarygodnym sposobem na mierzenie ruchu z takiej usługi jest Google Search Console. Wówczas w narzędziu GSC pojawi się osobny raport z wynikami. wyniki z Google Search Console a Google Discover Źródło: własny zrzut ekranu Bardziej problematyczne okazuje się weryfikowanie ruchu z Discover w Google Analytics. W związku z tym, że treści usługi są rekomendowane na stronie głównej google.com, to Analytics może przyporządkować takie wizyty do kategorii organic i nie tylko - przypisuje je również do kanału referral i direct. Brak osobnego źródła skierowań uniemożliwia jednoznaczne zweryfikowanie ruchu Discover w Google Analytics.

Co to jest Google Discover - podsumowanie

Wielu właścicieli stron błędnie uważa, że Google Discover nie jest usługą dla nich, a ich treści nie kwalifikują się do tego, by się tam znaleźć. Tymczasem zdarza się, że więcej ruchu organicznego generują wpisy pojawiające się właśnie tam niż te optymalizowane pod wyszukiwarki. Dlatego warto włączyć Google Discover do swojej strategii SEO i zyskać dodatkową przewagę dla swojego biznesu.
Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM