.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak oszacować ruch z SEO i wzrost sprzedaży? Przewodnik krok po kroku po estymacjach SEO

35min.

Komentarze:0

Jak oszacować ruch z SEO i wzrost sprzedaży? Przewodnik krok po kroku po estymacjach SEO
26 kwietnia 2023
Jeśli chcesz wiedzieć, jaki zysk może przynieść kampania SEO, polecam Ci zacząć od oszacowania ruchu z SEO. Chociaż ten proces nie zawsze jest w 100% dokładny, to i tak stanowi jedną z najlepszych metod na wyznaczenie nowych kierunków działania. Dowiedz się, jakie dane należy uwzględnić w estymacjach wyników SEO i jak odczytywać wartości, aby zwiększyć dokładność prognoz.

35min.

Komentarze:0

Spis
treści

Damian Hliwa ma wieloletnie doświadczenie w SEO. Zanim opracuje jakąkolwiek strategię SEO, zawsze dokonuje estymacji SEO, ponieważ – jak wierzy – jest to jedyna opcja, aby pomóc swoim klientom rozwijać ich obecność w Internecie w sposób oparty na danych. Po przeprowadzeniu wielu estymacji. Damian opracował sprawdzony w boju proces szacowania i właśnie tym dzieli się w tym praktycznym przewodniku.

Damian Hliwa
Damian Hliwa Senior SEO Specialist

Zaznaczmy to na samym początku – zbudowanie estymacji SEO bywa trudne. Nie oznacza to jednak, że spędzanie czasu na odkrywaniu możliwości biznesowych w ramach tego procesu jest nieopłacalne. Tak naprawdę, jeśli estymacje będą poprowadzone poprawnie, zobaczysz  sposoby na zwiększenie ruchu organicznego i przychodów.

Nie przedłużając, opowiem Ci:

  • czy da się uzyskać w 100% dokładne estymacje SEO?
  • jakich danych potrzebujesz do stworzenia wyceny SEO dla swojej strony internetowej?
  • jak oszacować wzrost ruchu SEO,
  • jakie czynniki zewnętrzne wpływają na Twoje szacunki SEO + przykłady czynników, na które nie masz wpływu,
  • jak obliczyć wzrost przychodów dla e-commerce i usług.

Jeśli działasz podobnie jak ja, to korzystasz z Map Google, aby sprawdzić szacowany czas przyjazdu, gdy planujesz się gdzieś wybrać. Na podstawie najlepszych dostępnych w danym momencie informacji – w tym przypadku odległości między punktem początkowym a docelowym, czasem wyjazdu oraz aktualnymi warunkami drogowymi – aplikacja szacuje wynik, którym jest czas dotarcia na miejsce.

To samo dotyczy budowania estymacji SEO dla Twojego biznesu online. Musisz użyć narzędzi SEO, aby zebrać dostępne informacje o wydajności witryny w wybranym okresie. Kiedy dane są już ładnie przedstawione na wykresach, możesz zacząć łączyć kropki i próbować oszacować na przykład potencjał ruchu organicznego.

Istnieje jednak duże ALE, jeśli chodzi o szacunki SEO. Aby pomóc Ci zrozumieć, o co chodzi, wróćmy na chwilę do analogii z Mapami Google.

Ile razy zdarzyło Ci się, że udało Ci się dotrzeć do celu wcześniej niż sugerowała aplikacja? Warunki pogodowe były idealne, na drodze nie było ruchu, więc uruchomiłeś prędkość niczym Max Verstappen, dzięki czemu dotarłeś na miejsce szybciej. A ile razy zdarzyło się, że dotarłeś później niż przewidywały mapy?

Czy to oznacza, że szacunki Map Google były błędne? Nie – tak naprawdę były one poprawne i dokładne, ponieważ opierały się na informacjach zebranych w momencie, kiedy planowałeś swoją podróż.

Dlatego tak ważne jest, aby zdać sobie sprawę z jednej rzeczy:

Niektóre czynniki, na które nie masz żadnego wpływu, mogą wywrócić twoje estymacje do góry nogami.

W przypadku planowania podróży z Mapami Google mogą to być nieoczekiwane zakłócenia pogodowe, wypadek samochodowy lub po prostu nieplanowany postój na stacji benzynowej. Żadnej z tych rzeczy nie można przewidzieć w Mapach Google, dlatego nie uwzględniono ich w szacunkach.

Tak samo jest z prognozami SEO. Pomimo tego, że opierasz je na twardych danych zebranych przez narzędzia analityczne, to wciąż istnieje wiele niekontrolowanych czynników, które mają ogromny wpływ na wynik, który osiągniesz w przyszłości. Na przykład:

  • różne aktualizacje algorytmu Google (np. Core, Helpful Content),
  • strategie marketingowe konkurencji,
  • zachowania konsumentów,
  • trendy wyszukiwania,
  • sytuacja gospodarcza/stan rynku,
  • geopolityka

i wiele, wiele innych. Kiedyś doszło nawet do ogromnego pożaru, który spowodował zniknięcie milionów stron internetowych z Internetu. Jakim cudem ktokolwiek może to przewidzieć? Na szczęście takie skrajne przypadki zdarzają się rzadko.

Estymacja to ważny element sprzedaży usług SEO. „Co mogę osiągnąć dzięki tej współpracy?” to częste pytanie zadawane przez potencjalnych klientów na etapie sprzedaży. Niewiele jest firm SEO, które potrafią dokładnie oszacować wyniki na podstawie danych o ruchu lub widoczności, ale coraz więcej klientów tego wymaga. Najczęściej spotykamy się z taką sytuacją rozmawiając bezpośrednio z właścicielem firmy lub z kimś, kto musi przekonać swojego menedżera o opłacalności inwestycji w SEO.

Nie zawsze przeprowadzenie estymacji na takim etapie jest zasadne. Musimy pamiętać, że nie wiemy jeszcze, jak serwis zareaguje na zmiany, nie znamy dokładnie konkurencji i nie wiemy, czy klient zastosuje się do wszystkich naszych zaleceń. Dlatego estymacje na etapie sprzedaży należy traktować jako rodzaj wstępnego prognozowania.

Najlepszy czas na weryfikację takich założeń to okres po 3-4 miesiącach współpracy, kiedy już wiemy, jak strona reaguje na procesy SEO, jak duże jest zaangażowanie ze strony klienta i kiedy przeprowadziliśmy wszystkie niezbędne analizy: audyt stanu SEO serwisu, analizę potencjału słów kluczowych czy analizę działań konkurencji.

Milena Fietko
Milena Fietko SEO Strategy Manager

Po takich informacjach możesz się teraz zastanawiać…

 

Czy przeprowadzanie estymacji SEO ma w ogóle sens?

Jasne że tak!

Analiza wszystkich dostępnych danych pomaga zidentyfikować nowe ścieżki dla Twojej firmy. To z kolei pokazuje Ci niewykorzystane jeszcze obszary rozwoju i może zainspirować Cię do podjęcia nowych inicjatyw, które ostatecznie pozwolą wyprzedzić Twoich największych konkurentów. Ponadto tworzenie estymacji SEO jest przydatne przy ustalaniu priorytetów niektórych elementów strategii SEO, zwłaszcza w przypadku tematów i słów kluczowych o mniejszej konkurencyjności.

Prawda jest taka, że uzyskanie dokładnych wartości, liczb czy wartości procentowych dotyczących witryny i pozycji słów kluczowych to tylko połowa sukcesu. Możliwość spojrzenia poza to, co widać na pierwszy rzut oka (czyli poza wskaźniki SEO) i łączenie kropek to tak naprawdę największy potencjał estymacji SEO.

Jeśli chcesz znacznie poprawić dokładność estymacji ruchu z SEO, może się okazać, że przyjrzenie się aktualnym i historycznym danym Twojej witryny nie wystarczy. Aby przygotować długoterminową prognozę SEO, warto:

  • mieć obszerne i bezpośrednie doświadczenie w SEO,
  • być świadomym możliwości i ograniczeń CMS-a,
  • regularnie optymalizować strony z danej branży,
  • brać czynny udział w różnych projektach związanych z SEO.

Wszystko to pomaga w zdobywaniu danych i prawidłowej interpretacji pozyskiwanych informacji w celu opracowania wykonalnych strategii, które z kolei doprowadzą do wzrostu ruchu i przychodów.

Estymacje SEO: dane, które musisz przeanalizować

Estymacje wyników SEO to nie wróżenie z fusów. Aby zrobić to sensownie, trzeba mieć dostęp do twardych danych. Pomaga również dobre zrozumienie SEO. Tylko łącząc te dwa elementy będziesz w stanie wyciągnąć właściwe wnioski: zauważyć trendy, zidentyfikować swoje szanse i zmierzyć ryzyko.

Dobra wiadomość jest taka, że najlepsze narzędzia SEO są w stanie analizować w czasie rzeczywistym dużą liczbę wskaźników (np. dane o ruchu organicznym, zaangażowaniu, pozycjach słów kluczowych), co znacznie zwiększa dokładność estymacji.

Istnieje wiele czynników decydujących o tym, czy estymacje ostatecznie okażą się prawdziwe.

Po pierwsze, musisz mieć świadomość, że żyjemy w bardzo niestabilnych czasach i że sytuacja gospodarcza ma wpływ na praktycznie każdą branżę. Dlatego zamiast przyjmować szacunki za pewnik, powinniśmy postrzegać je jako uzasadnione podejrzenie, że osiągnięcie danych wyników jest wysoce prawdopodobne.

Po drugie, bardzo ważna jest również jakość danych, które zbieramy podczas procesu estymacji: ma znaczenie to, czy dane pochodzą z jednego narzędzia, oraz czy należy niektóre dane wykluczyć ręcznie, ponieważ uwzględnienie ich w estymacji może nie mieć sensu biznesowo.

Po trzecie, mamy też do czynienia z różnymi algorytmami szacowania – na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które mogą pomóc w estymacjach SEO, ale nie można im ślepo ufać. Dobrym przykładem jest branża wydawnicza oraz księgarnie internetowe, gdzie duża część ruchu generowana jest często przez bardzo ogólne frazy, bo pojawiają się one np. w blurbie książki. Czynnik ludzki ma zatem ogromne znaczenie dla estymacji.

Milena Fietko
Milena Fietko SEO Strategy Manager

Zobaczmy teraz, jakie rodzaje danych analitycznych musisz najpierw zebrać, aby później estymować ruch organiczny, jaki Twoja witryna może wygenerować w danym przedziale czasowym.

Zacznijmy od tego, jak oszacować ruch SEO i wzrost przychodów.

Najpierw musisz oszacować procentowy wzrost ruchu ruchu organicznego w interesującym Cię okresie. Dopiero po jasnym określeniu tego celu możesz wykorzystać dostępne dane do obliczenia możliwości osiągnięcia szacowanego wzrostu ruchu.

#1 Raport o ruchu w Google Analytics

Sugeruję zacząć od Google Analytics, ponieważ to narzędzie dostarcza najdokładniejszych informacji o ruchu w sieci.

Zanim jednak pokażę, jak uzyskać dostęp do dokładnych danych, zwrócę uwagę na dwa aspekty.

ASPEKT 1 Już na tym etapie musisz wiedzieć, jak połączyć i nadać sens informacjom, które masz zamiar wygenerować. Musisz umieć rozpoznać korelacje i powiązania między badanymi okresami a poszczególnymi sezonami (np. wakacje, Boże Narodzenie, zima). Nawet kwestie społeczno-ekonomiczne mają wpływ na popyt na poszczególne produkty w określonych branżach. Musisz o tym pamiętać podczas przeprowadzania estymacji SEO dla swojej witryny.

ASPEKT 2 Choć może to zabrzmieć dziwnie, czasami wzrost o 50% może być większy niż wzrost o 75%. Pozwól, że wyjaśnię: jeśli Twoja witryna praktycznie nie miała ruchu organicznego, to wzrost o 75% osiągnięty w ciągu 6 miesięcy wydaje się imponujący. Jeśli jednak od tego momentu zauważysz 50% wzrost ruchu w sieci, oznacza to, że Twoja witryna wygenerowała właściwie większy ruch niż poprzednio.

Czekaj, co?

👉 Załóżmy, że Twój miesięczny ruch wynosi 1000. Jeśli wzrośnie o 75% w ciągu 6 miesięcy, oznacza to, że udało Ci się pozyskać dodatkowe 750 sesji.

👉 Teraz Twój miesięczny ruch wynosi 1750. Jeśli wzrośnie o 50% w ciągu następnych 6 miesięcy, oznacza to, że wygenerowałeś 875 sesji więcej.

Czy teraz rozumiesz, dlaczego czasami 50% to więcej niż 75%?

Przejdźmy dalej. Jak zebrać dane wymagane do oszacowania ruchu SEO w Twojej witrynie?

KROK 1  Zaloguj się do Google Analytics.

KROK 2 Z menu paska bocznego po lewej stronie wybierz  Acquisition → All Traffic → Source/Medium

google analytics acqusition source

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

WAŻNE Na razie skupimy się tylko na ruchu organicznym. Na tym etapie unikaj stosowania jakichkolwiek filtrów, ponieważ mogłoby to spowodować zafałszowanie danych.

Jak rozpoznać, że dane nie są przefiltrowane? Po prostu spójrz na ikonę tarczy widoczną u góry raportu:

niefiltrowane dane w google analytics tarcza jest zielona – raport pokazuje komplet danych o ruchu zebranych przez GA (na tym nam teraz zależy)

filtrowane dane google analytics tarcza jest żółta – raport pokazuje przefiltrowane dane (teraz tego nie chcesz)

KROK 3 Wybierz google / organic

źródła ruchu google analytics

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

google analytics zmień zakres dat

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

KROK 4 W menu w prawym górnym rogu ustaw zakres danych. Wybierz ostatnie 12 miesięcy;

  1. 15 marca 2022 – 15 marca 2023

 

KROK 5 Zaznacz pole wyboru Compare i rozszerz zakres dat do 12 miesięcy wstecz;

  1. 14 marca 2021 – 14 marca 2022.
porównywanie okresów w google analytics

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

Teraz możesz porównać ruch organiczny z łącznie 24 miesięcy. Raport pozwala wykryć okresowe wahania, takie jak sezonowość.

KROK 6 Teraz zaczynasz estymować ruch SEO.

Porównanie okresów pozwala zidentyfikować wzrosty i spadki ruchu w witrynie:

📈 Gdy zauważysz wzrost ruchu w sieci, zastanów się, jakie działania marketingowe lub SEO przyczyniły się do takiego wyniku. Niezależnie od tego, czy opublikowałeś kilka wnikliwych i zoptymalizowanych pod kątem słów kluczowych raportów, czy też naprawiłeś parę poważnych błędów, jest to dla Ciebie jasny znak, że te działania były skuteczne. To, co powinieneś zrobić, to kontynuować te elementy strategii, ponieważ zapewnia Ci ona pożądane rezultaty.

📉 Gdy zauważysz spadek ruchu w sieci, spróbuj zidentyfikować przyczyny. Oczywiście powody nagłego spadku ruchu organicznego mogą być różne: od nowych aktualizacji algorytmu Google, przez zwiększoną liczbę niedziałających backlinków, aż po dezaktualizację treści. Niezależnie od przyczyny, musisz ją znaleźć i podjąć działanie.

UWAGA Bardzo ważna jest świadomość wszystkich optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, które zostały wykonane w Twojej witrynie. Wiedza o tym, kiedy i jakie zmiany zostały wprowadzone, pomaga określić, czy mają one pozytywny, czy negatywny wpływ na ruch organiczny.

Jeszcze jedna rzecz: jeśli Twoja witryna nie została zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, możesz być prawie pewien, że gdy ułatwisz robotom Google indeksowanie i nawigację po stronie, ruch organiczny znacząco wzrośnie.

Jeśli jednak Twoja witryna została już zoptymalizowana, istnieje niewielka szansa, że dalsze optymalizacje znacząco zwiększą ruch organiczny. Na pewno zauważysz pewną poprawę, ale efekty nie będą już tak spektakularne jak na samym starcie.

WSKAZÓWKA SPECJALISTY SEO

Wyobraź sobie, że chcesz sprawdzić ruch organiczny na swojej stronie. Przechodzisz przez wszystkie powyższe etapy i ku swojemu zdziwieniu widzisz, że w raporcie brakuje danych, tak jak na zrzucie ekranu poniżej:

google analytics wykres z brakującymi datatmi

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

Taka sytuacja przydarzyła się jednemu z moich Klientów. Pomyślnie przeprowadził migrację swojej witryny, ale zapomniał o jednej rzeczy – dodaniu kodu GA. W rezultacie przez kilka miesięcy Google Analytics nie był w stanie zebrać za niego danych.

Istnieją dwa rozwiązania tego problemu.

Rozwiązanie nr 1 Możesz pomyśleć sobie “No trudno. Oszacuję przyszły ruch SEO na podstawie tego, co mam (tj. niekompletnych danych).”

Rozwiązanie nr 2 Możesz uzyskać dostęp do brakujących danych w Ahrefs lub SEMrush. Chociaż informacje mogą nieznacznie odbiegać od tych z GA, to i tak jest to o wiele lepsze niż całkowity brak danych. Porównując informacje z Ahrefs lub SEMrush z informacjami zebranymi przez Google Analytics, możesz poczynić rozsądne założenia.

Oto informacje, które udało mi się odzyskać dla powyższego Klienta:

wykres pokazujący brakujący okres

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

#2 Raport o zasięgach organicznych w SEMrush

Raport o zasięgach organicznych to kolejna rzecz, która pomaga oszacować wzrost ruchu SEO. Aby uzyskać dostęp do tych danych, możesz użyć SEMrush lub Ahrefs. Ja użyję tego pierwszego narzędzia, aby przeprowadzić Cię przez cały proces.

Zanim pokażę Ci, gdzie możesz znaleźć informacje pozwalające określić potencjał optymalizacji, pozwól, że zwrócę Twoją uwagę na 2 rzeczy:

#1 Pierwszą rzeczą, na którą musisz zwrócić uwagę, jest wzrost widoczności, zwłaszcza tych słów kluczowych, które znalazły się w pierwszej dziesiątce, ponieważ są to pozycje, które napędzają większość ruchu organicznego.

#2 Poszukaj sezonowych trendów – sprawdź, jak Twoja witryna zareagowała na aktualizacje algorytmu Google (wskazówka: SEMrush zaznacza te daty na wykresach) i sprawdź ranking słów kluczowych.

Włącz przy tym myślenie analityczne, ponieważ czasami wysoka widoczność nie przekłada się na wzrost przychodów.

PRZYKŁAD Wyobraź sobie, że prowadzisz e-commerce. Twój raport zasięg organicznego pokazuje, że widoczność sklepu internetowego jest na zadowalającym poziomie, ale z jakiegoś powodu sprzedaż tego nie odzwierciedla. Po bliższym przyjrzeniu się okazuje się, że to blog firmowy generuje widoczność, a nie strony produktowe (te, które mają napędzać sprzedaż).

Oto możliwe wyjaśnienie: po wpisaniu w wyszukiwarkę określonej fazy i kliknięciu w organiczny wynik wyszukiwania, który odpowiada intencji użytkownika, klient jest przenoszony na firmowy blog. Ponieważ posty na blogu nie zawierają żadnych CTA ani linków wewnętrznych, użytkownicy po prostu opuszczają Twoją witrynę po przeczytaniu posta. Nie są zachęcani do zapoznania się z Twoją ofertą.

Wniosek: W tym przypadku wysoka widoczność nie przekłada się ani na wysoki współczynnik konwersji, ani na wysokie przychody.

Mając na uwadze powyższe informacje, dowiedz się, jak zweryfikować, czy ruch w sieci jest wartościowy. Aby to zrobić, sprawdź dwie rzeczy: zasięg organiczny (widoczność) oraz pozycje słów kluczowych.

KROK 1 Otwórz SEMrush.

KROK 2 Na lewym pasku bocznym kliknij SEO Organic Research.

Ten raport pokazuje liczbę słów kluczowych w TOP 3, 4-10, 11-20 i tak dalej.

organic research w semrush

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

KROK 3 Podobnie jak robiliśmy to wcześniej, analizując raport o ruchu w Google Analytics, wybierz 2-letni zakresu dat.

organic reach report wybór zakresu dat semrush

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

KROK 4 Sprawdźmy widoczność Twojej strony. Przejdź do Domain Overview na pulpicie SEMrush.

jak estymować ruch SEO w Semrush

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

Ponownie polecam wybrać 2 lata lub nawet większy zakres, ponieważ w ciągu ostatnich 2–3 lat sporo się działo, prawda?

Taki raport zawiera kilka kluczowych spostrzeżeń. Jeśli zauważysz, że wartościowe słowa kluczowe znalazły się w pierwszej 10-20, możesz poprawić ich pozycję, kontynuując swoją strategię SEO. Te frazy z kolei pozytywnie wpłyną na ogólne słowa kluczowe, co ostatecznie będzie sprzyjać dalszemu wzrostowi widoczności i ruchu.

Dokonując estymacji SEO dla swojej witryny, radzę również przyjrzeć się skali trudności słów kluczowych (KD – Keyword Difficulty). Narzędzia SEO pokazują, jak konkurencyjne jest dane słowo kluczowe – zależy to od takich czynników, jak popularność, koszt kliknięcia (CPC) i liczba przeprowadzanych przez użytkowników operacji wyszukiwania (wolumen).

Co chcę przez to powiedzieć: jeśli skala trudności poszczególnych słów kluczowych jest wysoka, wiesz, że raczej niełatwo byłoby sprawić, aby Twoja witryna wyświetlała się dla tych fraz. Z drugiej strony, jeśli pracujesz w niezbyt konkurencyjnej branży, będziesz w stanie wzmocnić pozycję słów kluczowych, inwestując w to relatywnie mniejsze kwoty.

No dobrze, gdy już zdobędziesz twarde dane dotyczące wydajności Twojej witryny, czas wejść w ten temat głębiej.

Estymacje SEO: ogólne wskaźniki i trendy w branży

Słowa kluczowe i widoczność to jedno, ale Twój proces estymacji SEO musi również uwzględniać ogólne trendy w branży i kraju docelowym. Należy również pamiętać o ciągle zmieniających się zachowaniach konsumentów.

Niezaprzeczalnie lata 2020 i 2021 były dla e-commerce wyjątkowo pomyślne. Ze względu na ograniczenia, większość właścicieli sklepów przeniosła swój biznes do internetu, ponieważ tam właśnie robili zakupy ich klienci. Ten tzw. okres prosperity skończył się kilka miesięcy temu, co warto wziąć pod uwagę przy szacowaniu SEO dla swojej strony internetowej. Oczywiście istnieją inne wskaźniki branżowe i czynniki społeczno-ekonomiczne, które mają bezpośredni wpływ na zachowania konsumentów.

Skąd będziesz wiedzieć, co ostatnio się zmieniło lub jakie są obecne trendy? Najbardziej aktualne dane można znaleźć w takich miejscach jak Statista czy Baymard Institute. Polecam również sprawdzić IRP Commerce, czyli platformę, która dostarcza dane handlowe w czasie rzeczywistym.

PRZYKŁAD Twój sklep internetowy może być dosłownie na najwyższym poziomie: w 100% zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, pełen wciągających treści i CTA nie do odrzucenia. Jednak nie uzyskasz żadnej sprzedaży, jeśli Twoi docelowi potencjalni klienci nie będą mogli sobie pozwolić na zakup od Ciebie lub gdy Twoje produkty – niestety – nie będą już popularne.

Tak stało się z rynkiem AGD. W czasie pandemii ludzie kupowali nowe meble i sprzęty częściej niż przed 2020 rokiem. Teraz, kiedy większość ludzi wróciła do swoich stałych biur, a inflacja stale rośnie, klienci rzadziej wymieniają działający sprzęt AGD na nowy.

Poza tym, czasami to, co wydaje się spadkiem, w rzeczywistości jest raczej trendem, który dobiega końca. Pamiętacie nagły boom na kosmetyki wzbogacone węglem drzewnym, który był kilka lat temu? Rynek produktów z dodatkiem węgla drzewnego rozkwitł nagle, rozwijał się dynamicznie przez kilka miesięcy, a potem załamał się tak szybko, jak się rozwinął.

Dlatego przeprowadzanie badań rynkowych pomaga w dokonywaniu lepszych szacunków SEO.

Z naszych doświadczeń wynika, że skuteczność szacowania wynosi około 68-92%. Skąd taka rozbieżność? Składa się na to wiele zmiennych i czynniki, na które nie mamy wpływu: jakość danych analitycznych, algorytmy, zmiany w wyszukiwarce, działania konkurencji, stabilność danego rynku.

Szacunki nigdy nie będą w 100% niezawodne. Warto mieć świadomość, że estymacja to tylko narzędzie, więc sama nie wygeneruje wzrostu ruchu. „Nie ma pracy, nie ma wyników” – ocena działań SEO optymistycznie zakłada, że wszystkie zalecenia zostaną wdrożone i nie będziemy blokowani we wprowadzaniu zmian i realizacji strategii SEO.

Milena Fietko
Milena Fietko SEO Strategy Manager

Estymacje SEO: Twój budżet

Do tej pory przeanalizowałeś i uwzględniłeś w ocenie SEO takie aspekty jak:

✅ Pozycje słów kluczowych

✅ Widoczność strony / zasięg organiczny

✅ Trendy sezonowe w wyszukiwaniu

✅ Zachowania klientów

✅ Wskaźniki branżowe

Kolejnym polem do sprawdzenia jest budżet.

Jeśli chodzi o SEO, kwota pieniędzy, którą możesz zainwestować, równa się czasowi, w którym można przeprowadzić optymalizację pod kątem wyszukiwarek. To budżet określa, ile czasu i zasobów można poświęcić na tworzenie treści, techniczne SEO, pracę zespołu programistów, proces off-site i cały ten jazz. Oczywiście im większy budżet, tym lepsze efekty.

Ponieważ musisz pokryć koszty pozyskiwania linków zwrotnych, tworzenia treści (bez względu na to, czy zatrudnisz wewnętrznego copywritera, czy znajdziesz freelancera do współpracy) oraz zatrudnienie specjalisty SEO, współpraca z agencją może okazać się bardziej opłacalnym rozwiązaniem .

Wiedząc, ile pracy jest konieczne do poprawy pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, otrzymujesz przybliżoną kwotę tego, ile musisz zainwestować, aby ostatecznie osiągnąć swój ostateczny cel, którym jest wzrost przychodów.

Po zebraniu wszystkich niezbędnych informacji (i zdobyciu podstawowej wiedzy na temat SEO), jesteś w stanie prognozować realne tempo wzrostu widoczności Twojej witryny.

Aby obliczenia były jeszcze dokładniejsze, możesz jeszcze raz rzucić okiem na raporty analityczne.

Estymacje SEO: jak przewidzieć wzrost ruchu organicznego, wykorzystując wskaźniki wzrostu widoczności?

Znając już przybliżone tempo wzrostu widoczności, możemy pójść o krok dalej i zobaczyć, jak może się to przełożyć na wzrost ruchu organicznego. Aby zrobić to poprawnie, będziemy potrzebować nowego kompletu danych.

Niestety wymaga to nieco więcej obliczeń i znajomości estymacji SEO – sama matematyka tu nie wystarczy. Co to oznacza dla Ciebie? Jeśli oszacowałeś wzrost widoczności o 25%, pomnożenie tego po prostu przez 1,25% da ci raczej zniekształcony obraz tego, co możesz osiągnąć.

Dlatego najpierw trzeba zacząć gdzie indziej.

Sprawdź skuteczność fraz kluczowych

W tym kroku musimy znaleźć słowa kluczowe, nad którymi będziemy pracować nieco później. Ponieważ naszym celem jest estymacja ruchu organicznego, musimy wykluczyć słowa kluczowe związane z marką – na razie trzeba wyeliminować sesje generowane przez klientów, którzy znają już Twoją markę i wpisują ją w wyszukiwarkę za każdym razem, gdy chcą wejść na Twoją stronę.

KROK 1 Otwórz SEMrush.

KROK 2 Z lewego paska bocznego wybierz SEO → Organic Research.

estymacja ruchu seo w semrushu

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

KROK 3 Teraz musimy wykluczyć słowa kluczowe związane z marką, czyli tzw. frazy brandowe. Aby to zrobić, kliknij Advanced filters, aby wyświetlić menu z czterema zmiennymi. Wybierz kolejno: Exclude, Keyword, Containing i wpisz nazwę swojej marki w ostatnim polu. Wciśnij przycisk Apply.

wykluczanie słów kluczowych

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

KROK 4 Na tym etapie proponuję również wykluczyć słowa kluczowe, które znalazły się w TOP 3, ponieważ może to zniekształcić naszą perspektywę podczas analizy wyników. Wybierz Positions i zdefiniuj zakres niestandardowy (Custom range) jako 4-100.

semrush estymacja wyników seo

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

KROK 5 Aby ułatwić sobie dalszą analizę, wyeksportuj wyniki do Excela.

semrush wyniki estymacji seo

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

Tak będzie wyglądał Twój raport dotyczący pozycji słów kluczowych:

estymacja seo wyniki w excelu

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

Właściwie jest jeszcze jedna istotna rzecz, którą raport wygenerowany przez SEMrush pomaga nam zauważyć – sezonowe słowa kluczowe. Dlaczego to ma znaczenie? Pomyśl o łopatach do śniegu. Zapotrzebowanie na to absolutnie niezbędne narzędzie do ratowania chodników czy podjazdów wzrasta zimą, prawda? Dlatego nie powinniśmy uwzględniać takich słów kluczowych w naszych szacunkach SEO na miesiące letnie.

Arkusz programu Excel zawiera informacje o sezonowych słowach kluczowych – patrz kolumna M.

Informacje o sezonowych słowach kluczowych powinny być również analizowane podczas wykonywania estymacji SEO.

Pomnóż CTR pozycji SERP przez liczbę wyszukiwań

Teraz możemy spróbować oszacować, jak nasz prognozowany wzrost widoczności może wpłynąć na ruch organiczny na stronie. Aby to zrobić, potrzebny będzie Ci:

  • procentowy wzrost widoczności, który oszacowałeś w poprzednim etapie,
  • informacje o skuteczności słów kluczowych (raport SEMrush),
  • badanie organicznego CTR wykonane przez Senuto wyjaśniające zależność pozycji słowa kluczowego od CTR.

Oto formuła:

CTR dla danej pozycji w SERP x liczba wyszukiwań = szacowany wzrost ruchu organicznego

Mając zebrane wszystkie niezbędne dane, możesz obliczyć, jak estymowana poprawa widoczności może wpłynąć na wzrost ruchu organicznego.

Przeanalizuj Content Gaps

Jeśli masz wystarczające zasoby, możesz również spróbować przeprowadzić analizę luk (Content Gap Analysis). Krótko mówiąc, taka analiza pomaga odkryć tematy i słowa kluczowe, które powinny zostać uwzględnione w strategii dotyczącej treści internetowych. Innymi słowy, pozwala znaleźć „dziury” w Twojej kolekcji treści.

Wyjaśniliśmy już bardzo szczegółowo, jak przeprowadzić analizę Content Gaps, więc sprawdź artykuł z instrukcją krok po kroku. Teraz skupmy się na tym, co zrobić z wynikami.

KROK 1 Zidentyfikuj konkurentów. Aby to zrobić, otwórz SEMrush. Z lewego paska bocznego wybierz Organic Research → Competitors.

analiza content gap

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

KROK 2 Teraz naszym zadaniem jest zebranie informacji o słowach kluczowych. W tym celu wykonamy te same kroki, co w sekcji Sprawdź skuteczność fraz kluczowych. Pamiętaj, aby wykluczyć frazy brandowe i Twojej konkurencji.

semrush analiza słów kluczowych konkurencji

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

KROK 3 Wyeksportuj dane do arkusza programu Excel.

analiza konkurencji semrush eksport danych

Źródło: własny zrzut ekranu z narzędzia

KROK 4 Tutaj ponownie program Excel wykonuje większość obliczeń za Ciebie. Korzystając z wyeksportowanych danych, pokaże Ci szacunki dotyczące wzrostu ruchu organicznego.

KROK 5 Zweryfikuj słowa kluczowe pod kątem ich trudności i sezonowości, aby zobaczyć, ile ruchu organicznego mogą wygenerować, zajmując określoną pozycję w SERPach.

KROK 6 Wybierz najbardziej dochodowe słowa kluczowe i uwzględnij je w content planie, aby zmniejszyć Content Gap.

Jak często należy przeprowadzać estymację SEO? To pytanie, które często słyszymy od klientów. Zazwyczaj pierwsza estymacja jest wykonywana przed rozpoczęciem procesu SEO. Później, po 3-4 miesiącach, należy ja zweryfikować i, w razie potrzeby, zmodyfikować.

Warto też co kwartał sprawdzać, czy jesteśmy „na dobrej drodze” – miesięcznych wahań nie da się uniknąć, więc robienie tego co 3 miesiące ma większy sens. Następnie, po pełnym roku współpracy, należy dokonać rewizji strategii SEO, aby utworzyć nowe estymacje na kolejny rok.

Milena Fietko
Milena Fietko SEO Strategy Manager
Autor
Damian Hliwa - Delante
Autor
Damian Hliwa

Senior SEO Specialist

Przez kilka lat swojej kariery w SEO, Damian przeszedł przez wiele stanowisk. Rozpoczynają od stażu, przez team leadera na head of SEO kończąc. W ciągu tych lat główną specjalizacją było i nadal pozostaje SEO i audyty techniczne, jednak nie obce są mu również kampanie linkbuildingowe czy contentowe. Po godzinach filmowiec i fotograf jako tzw. one-man-army, miłośnik dobrej kawy parzonej metodami wszelakimi, polskich gór i kolarstwa.

Autor
Milena Fietko
Autor
Milena Fietko

SEO Strategy Manager

Specjalistka od branż specjalnych, które wymagają nieszablonowego podejścia do procesu, albo obejmują tematy, których inni by się nie podjęli. W Delante pracuje od 2016 roku. Prywatnie uwielbia taniec w karaibskich rytmach.

Autor
Damian Hliwa - Delante
Autor
Damian Hliwa

Senior SEO Specialist

Przez kilka lat swojej kariery w SEO, Damian przeszedł przez wiele stanowisk. Rozpoczynają od stażu, przez team leadera na head of SEO kończąc. W ciągu tych lat główną specjalizacją było i nadal pozostaje SEO i audyty techniczne, jednak nie obce są mu również kampanie linkbuildingowe czy contentowe. Po godzinach filmowiec i fotograf jako tzw. one-man-army, miłośnik dobrej kawy parzonej metodami wszelakimi, polskich gór i kolarstwa.

Autor
Milena Fietko
Autor
Milena Fietko

SEO Strategy Manager

Specjalistka od branż specjalnych, które wymagają nieszablonowego podejścia do procesu, albo obejmują tematy, których inni by się nie podjęli. W Delante pracuje od 2016 roku. Prywatnie uwielbia taniec w karaibskich rytmach.

Zostaw komentarz

FAQ

Jakie są korzyści z estymacji SEO?

Analiza wszystkich dostępnych danych analitycznych pomaga zidentyfikować nowe możliwości rozwoju dla Twojej firmy. To z kolei ujawnia niewykorzystane obszary wzrostu i może zainspirować Cię do podjęcia nowych inicjatyw, które ostatecznie pozwolą Ci wyprzedzić konkurencję.

Ponadto tworzenie estymacji SEO umożliwia ustalenie priorytetów w strategii SEO, zwłaszcza w przypadku tematów i słów kluczowych o mniejszej konkurencji.

Co powinienem wziąć pod uwagę podczas szacowania ruchu SEO dla mojej witryny?

  • Skoncentruj się na danych analitycznych (np. przeprowadź analizę słów kluczowych, sprawdź CTR, zasięg organiczny, sezonowość i Content Gaps w treści).
  • Włącz myślenie analityczne, aby dostrzegać wzorce, relacje i powiązania.
  • Weź pod uwagę kwestie społeczno-ekonomiczne, ponieważ wpływają one na popyt na określone produkty w wielu branżach.
  • Pomyśl o tym, czego nie da się kontrolować. Mowa tu np. o aktualizacjach algorytmu Google lub ważnych wydarzeniach na świecie i w Twojej bezpośredniej okolicy, ponieważ takie nieoczekiwane sytuacje mogą mieć ogromny wpływ na rozwój Twojej firmy.

Jak mogę oszacować wzrost ruchu SEO?

Aby oszacować potencjalny wzrost ruchu SEO, spróbuj użyć następującej formuły:

CTR dla danej pozycji organicznej x liczba wyszukiwań = szacowany wzrost ruchu organicznego

Jakich narzędzi SEO potrzebuję, aby przeprowadzić estymacje wzrostu ruchu SEO?

Aby przeprowadzić estymację SEO, potrzebujesz tylko dwóch narzędzi SEO: Google Analytics i SEMrush lub Ahrefs. Przydatny może być również Excel, który pomaga filtrować i porządkować zbierane dane, co znacznie ułatwia wyciąganie właściwych wniosków.

Chociaż myślenie analityczne i wiedza na temat SEO niekoniecznie są narzędziami SEO, to posiadanie ich ogromnie pomaga w przeprowadzaniu estymacji ruchu SEO na Twojej stronie.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM