Autorytet domeny, w skrócie DA to wskaźnik, który posiada każda strona w Internecie. DA wyliczany jest przede wszystkim na podstawie ilości, oraz jakości linków przychodzących do domeny. Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na DA jest miejsce, w którym się znajduje link odsyłający do naszej strony oraz jakość domeny, z której pochodzi.
Ale prostymi słowami, co to autorytet domeny? Jest to jeden ze wskaźników wykorzystywanych w branży SEO do określenia pozycji strony w SERP, czyli wynikach wyszukiwania. Współczynnik ten zmienia się razem ze zmianami wprowadzanymi do algorytmu przez firmę Moz.
Co istotne, DA, podobnie jak inne parametry, nie jest oficjalnym i „sztywnym wskaźnikiem”. Należy pamiętać, że w odpowiedzi na pytanie, co to domain authority jest to, że nie jest on wskaźnikiem Google. Jego zadaniem jest pomoc w monitorowaniu działań SEO, ale nie należy skupiać się jedynie na nim.
Autorytet strony jest bez wątpienia czynnikiem, który wpływa na kolejność pojawienia się strony w wynikach wyszukiwań. Ponieważ pomimo świetnej treści i dużej ilości odnośników na naszej stronie, w SERP znajdziemy się niżej od konkurencji, która posiada wyższy współczynnik autorytetu domeny. Wysoki autorytet domeny daje bowiem informacje dla Google, że strona jest istotna oraz godna zaufania, a co za tym idzie — warto ją wyświetlać wyżej. To oznacza, że świadome budowanie wartościowych linków prowadzących do naszej witryny oraz optymalizacja strony będzie miała widoczne przełożenie na wzrost DA, a co za tym idzie wzrost ruchu organicznego. A większa widoczność i ruch mogą przełożyć się oczywiście na większą konwersję.
Ale to nie koniec wpływu DA na SEO. Wysoki poziom zaufania do domeny daje szansę na szybsze indeksowanie. Dlaczego? To proste. Jeśli Google zauważy, że strona jest wartościowa i godna zaufania, to dla niego znak, że warto mieć ją w indeksie.
Autorytet domeny jest zmiennym czynnikiem, który może wzrastać oraz maleć, ponieważ na ten wynik ma wpływ wiele czynników. Dążenie do poprawy działań SEO zarówno on-site jak i off-site ma widoczne przełożenie na widoczność strony w wynikach wyszukiwań oraz większy ruch z tzw. long tail. Budując autorytet domeny, już od samego początku warto dbać o nowe, wysokiej jakości odnośniki. Jeżeli dotychczas nie zwracałeś uwagi na parametr DA, to dobry moment, aby skorzystać z niżej wymienionych porad i sprawdzić autorytet domeny własnej strony.
Poniżej znajdują się sposoby na to jak sprawdzić DA naszej witryny lub każdej innej strony internetowej. Są one stosunkowo szybkie i pozwalają na uzyskanie dodatkowych informacji o witrynie.
Wynik, jaki może uzyskać dana strona internetowa, mieści się w przedziale od 1 do 100, przy czym im wyżej, tym lepiej. DA może nam posłużyć do porównania konkurencyjności z innymi witrynami. Dzięki niemu możemy również monitorować efekty pozycjonowania. Według firmy Moz autorytet domeny jest obliczany poprzez uwzględnienie dziesiątek czynników. Jak podaje sam twórca tego parametru najlepszym sposobem na poprawę DA jest poprawa ogólnej kondycji SEO strony.
Strony internetowe o wysokim współczynniku DA posiadają wiele wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do witryny oraz znajdują się na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Witryny o niższym autorytecie domeny, posiadają natomiast znacznie mniej wartościowych odnośników i wyświetlających się na niższych pozycjach. ,. Witryny w Internecie mogą mieć znacznie różniący się od siebie wyniki DA, jednak nie można przez to jednoznacznie stwierdzić, że dana strona ma dobry wynik autorytetu. Jest to bowiem wskaźnik względny służący do porównania profili linków z innych witryn. Dobrym rozwiązaniem jest obserwacja wyników DA firm, z którymi konkurujemy w wynikach wyszukiwania.
Page authority, w skrócie PA jest wskaźnikiem, który również został opracowany przez firmę Moz. Jego celem jest ukazanie jak dana strona, a nie cała witryna, będzie konkurować w wynikach wyszukiwania. Skala autorytetu strony, podobnie jak w przypadku autorytetu domeny wynosi od 1 do 100. Podczas obliczania tego parametru istotne jest ponad 40 różnych czynników. W odróżnieniu od autorytetu domeny wskaźnik PA nie bierze pod uwagę częstotliwości słów kluczowych oraz jakości i optymalizacji treści. Page authority jest zależne jedynie od jakości linków prowadzących do danej strony. Im lepsze i wyższej jakości źródło przekazuje moc naszej witrynie, ma to znaczenie dla wyszukiwarki, która otrzymuje sygnał o wartościowej treści. PA, tak jak w przypadku DA, jest parametrem porównawczym do określania, która strona naszego konkurenta posiada większą moc oraz więcej wartościowych odnośników. Obydwa wyżej wymienione wskaźniki, czyli autorytet strony i autorytet domeny posiadają więcej podobieństw niż różnic.
Każda strona, której zależy na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwań powinna dążyć do uzyskania wyższego współczynnika autorytetu domeny. Na wzrosty oraz spadki DA wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest odpowiedni profil wartościowych linków. Do czynników wpływających na jakość linków należą między innymi:
Więcej rad dotyczących linkowania zewnętrznego znajdziesz w naszym wcześniejszym wpisie: Najważniejsze zasady dobrego linkowania.
Poprawa współczynnika DA zwiększa szansę na poprawę pozycji naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Im wyższy jest ten wskaźnik, tym trudniej jest go poprawić. Przykładowo, dużo łatwiejszym zabiegiem będzie poprawa wyniku autorytetu domeny z 20 na 30, niż z 60-70. Dlatego zawsze warto starać się pozyskiwać linki pochodzące z wartościowych domen. Poniżej znajdują się czynniki, które mają wpływ zarówno na parametr DA jak i PA:
Mamy nadzieję, że lektura artykułu pomoże Ci wzmocnić poziom zaufania do domeny, nie tylko w oczach wyszukiwarki, ale także odbiorców. Zapamiętaj więc: