.animate-view{opacity: 1 !important;}

Autorytet domeny i poziom zaufania do niej – na co wpływa?

9min.

Komentarze:4

Autorytet domeny i poziom zaufania do niej – na co wpływa?
11 stycznia 2024
Pozycjonowanie stron w Internecie składa się z wielu czynników, których głównym celem jest poprawienie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Jednym ze wspomnianych jest autorytet domeny (DA) czyli wynik rankingu wyszukiwarki, który został opracowany przez firmę Moz. Algorytm Moz podczas analizy strony bierze pod uwagę wiele parametrów określając konkurencyjność całej domeny. W tym artykule dowiesz się czym jest oraz jaką rolę pełni autorytet domeny.

9min.

Komentarze:4

Autorytet domeny. O co chodzi?

Autorytet domeny, w skrócie DA to wskaźnik, który posiada każda strona w Internecie. DA wyliczany jest przede wszystkim na podstawie ilości, oraz jakości linków przychodzących do domeny. Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na DA jest miejsce, w którym się znajduje link odsyłający do naszej strony oraz jakość domeny, z której pochodzi.

Ale prostymi słowami, co to autorytet domeny? Jest to jeden ze wskaźników wykorzystywanych w branży SEO do określenia pozycji strony w SERP, czyli wynikach wyszukiwania. Współczynnik ten zmienia się razem ze zmianami wprowadzanymi do algorytmu przez firmę Moz.

Co istotne, DA, podobnie jak inne parametry, nie jest oficjalnym i „sztywnym wskaźnikiem”. Należy pamiętać, że w odpowiedzi na pytanie, co to domain authority jest to, że nie jest on wskaźnikiem Google. Jego zadaniem jest pomoc w monitorowaniu działań SEO, ale nie należy skupiać się jedynie na nim.

Jak poziom zaufania do strony wpływa na SEO?

Autorytet strony jest bez wątpienia czynnikiem, który wpływa na kolejność pojawienia się strony w wynikach wyszukiwań. Ponieważ pomimo świetnej treści i dużej ilości odnośników na naszej stronie, w SERP znajdziemy się niżej od konkurencji, która posiada wyższy współczynnik autorytetu domeny. Wysoki autorytet domeny daje bowiem informacje dla Google, że strona jest istotna oraz godna zaufania, a co za tym idzie — warto ją wyświetlać wyżej. To oznacza, że świadome budowanie wartościowych linków prowadzących do naszej witryny oraz optymalizacja strony będzie miała widoczne przełożenie na wzrost DA, a co za tym idzie wzrost ruchu organicznego. A większa widoczność i ruch mogą przełożyć się oczywiście na większą konwersję.

Ale to nie koniec wpływu DA na SEO. Wysoki poziom zaufania do domeny daje szansę na szybsze indeksowanie. Dlaczego? To proste. Jeśli Google zauważy, że strona jest wartościowa i godna zaufania, to dla niego znak, że warto mieć ją w indeksie.

Autorytet domeny jest zmiennym czynnikiem, który może wzrastać oraz maleć, ponieważ na ten wynik ma wpływ wiele czynników. Dążenie do poprawy działań SEO zarówno on-site jak i off-site ma widoczne przełożenie na widoczność strony w wynikach wyszukiwań oraz większy ruch z tzw. long tail. Budując autorytet domeny, już od samego początku warto dbać o nowe, wysokiej jakości odnośniki. Jeżeli dotychczas nie zwracałeś uwagi na parametr DA, to dobry moment, aby skorzystać z niżej wymienionych porad i sprawdzić autorytet domeny własnej strony.

Jak sprawdzić autorytet domeny?

Poniżej znajdują się sposoby na to jak sprawdzić DA naszej witryny lub każdej innej strony internetowej. Są one stosunkowo szybkie i pozwalają na uzyskanie dodatkowych informacji o witrynie.

  1. Pierwszym z nich jest instalacja darmowej wtyczki w przeglądarce o nazwie MozBar. Używając jednego kliknięcia otrzymujemy takie informacje o stronie, między innymi: PA (autorytet strony), DA (autorytet domeny) oraz spam score. 

    Autorytet domeny - wtyczka MOZ

  2. Drugim sposobem jest założenie darmowego konta na stronie moz.com i analiza danej strony poprzez funkcję Link Explorer oraz Keyword Explorer.Wykorzystując tę metodę otrzymujemy więcej danych niż w przypadku użycia wtyczki.

    Autorytet domeny - moz

  3. Sprawdzanie autorytetu domeny w programie MOZMożna także skorzystać z darmowej strony: https://ahrefs.com/website-authority-checker od Ahrefsa. Służy ona do sprawdzenia parametru Domain Rating (DR), czyli wskaźnika autorytetu strony, przeliczanego przez Ahrefsa. Wynik znajduje się w skali od 0-100.

    DR - ahrefs

Jaka jest skala DA?

Wynik, jaki może uzyskać dana strona internetowa, mieści się w przedziale od 1 do 100, przy czym im wyżej, tym lepiej. DA może nam posłużyć do porównania konkurencyjności z innymi witrynami. Dzięki niemu możemy również monitorować efekty pozycjonowania. Według firmy Moz autorytet domeny jest obliczany poprzez uwzględnienie dziesiątek czynników. Jak podaje sam twórca tego parametru najlepszym sposobem na poprawę DA jest poprawa ogólnej kondycji SEO strony.

Co daje wysoki współczynnik DA?

Strony internetowe o wysokim współczynniku DA posiadają wiele wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do witryny oraz znajdują się na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Witryny o niższym autorytecie domeny, posiadają natomiast znacznie mniej wartościowych odnośników i wyświetlających się na niższych pozycjach. ,. Witryny w Internecie mogą mieć znacznie różniący się od siebie wyniki DA, jednak nie można przez to jednoznacznie stwierdzić, że dana strona ma dobry wynik autorytetu. Jest to bowiem wskaźnik względny służący do porównania profili linków z innych witryn. Dobrym rozwiązaniem jest obserwacja wyników DA firm, z którymi konkurujemy w wynikach wyszukiwania.

PA (page authority), a DA (domain authority)

Page authority, w skrócie PA jest wskaźnikiem, który również został opracowany przez firmę Moz. Jego celem jest ukazanie jak dana strona, a nie cała witryna, będzie konkurować w wynikach wyszukiwania. Skala autorytetu strony, podobnie  jak w przypadku autorytetu domeny wynosi od 1 do 100. Podczas obliczania tego parametru istotne  jest ponad 40 różnych czynników. W odróżnieniu od autorytetu domeny wskaźnik PA nie bierze pod uwagę częstotliwości słów kluczowych oraz jakości i optymalizacji treści. Page authority jest zależne jedynie od jakości linków prowadzących do danej strony. Im lepsze i wyższej jakości źródło przekazuje moc naszej witrynie, ma to znaczenie dla wyszukiwarki, która otrzymuje sygnał o wartościowej treści. PA, tak jak w przypadku DA, jest parametrem porównawczym do określania, która strona naszego konkurenta posiada większą moc oraz więcej wartościowych odnośników. Obydwa wyżej wymienione wskaźniki, czyli autorytet strony i autorytet domeny posiadają więcej podobieństw niż różnic.

Czynniki wpływające na jakość linku

Każda strona, której zależy na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwań powinna dążyć do uzyskania wyższego współczynnika autorytetu domeny. Na wzrosty oraz spadki DA wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest odpowiedni profil wartościowych linków. Do czynników wpływających na jakość linków należą między innymi:

  1. Lokalizacje linku na stronie – umieszczenie linku na stronie wpływa na jego moc. Te umieszczone bezpośrednio w treści przekazują najwięcej mocy, w porównaniu do linków znajdujących się w stopce lub nawigacji, które są najmniej wartościowe.
  2. Umieszczenie słowa kluczowego w anchor text – frazy umieszczone w anchor text (treści, umieszczonej w kodzie html pomiędzy znacznikiem <a> oraz </a> wyświetlanej jako link) to jeden z ważniejszych czynników, na który patrzą roboty Google podczas ustalania wartości linku przychodzącego do naszej witryny. Jest to metoda, która może przynieść lepsze efekty od czystego URL’a. Łatwo jednak przesadzić z ilością takich linków, co może zwrócić uwagę Google i skończyć się nałożeniem kary. Warto zachować równowagę podczas tworzenia linków prowadzących do naszej strony pod kątem miejsc, z których linkujemy oraz anchorów.
  3. Autorytet linkującej strony – każda strona, z której pochodzi odnośnik do naszej witryny posiada odpowiedni autorytet. Jest to ważny czynnik wpływający na moc linku, ponieważ im większy jest autorytet strony, z której pochodzi odnośnik, tym link posiada wyższą jakość. Nie warto pozyskiwać dużej ilości linków pozycjonujących ze stron o niskiej jakości, gdyż może mieć to wpływ na zmniejszenie widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania.
  4. Tematyka strony, z której pochodzi link – warto zadbać o linki pochodzące ze stron zbliżonych tematycznie do naszej. Po wielu aktualizacjach algorytmów wyszukiwarki Google jest ona w stanie rozpoznać, o czym jest dana strona.
  5. Dywersyfikacje profilu linków – zróżnicowanie miejsc pochodzenia linków jest ważnym czynnikiem, ponieważ wiele linków z jednego miejsca ma dużo mniejszą wartość od kilku linków z jakościowych domen. Pozyskując odnośniki z mało wartościowych miejsc możemy sobie tylko bardziej zaszkodzić.
  6. Treść otaczająca link – poprawnie złożony i tematyczny tekst, który otacza tworzony link jest brany pod uwagę przez roboty Google podczas ustalania jakości i wagi linku. Dlatego tworząc odnośniki do naszej strony dobrze zadbać o unikalną treść.

Więcej rad dotyczących linkowania zewnętrznego znajdziesz w naszym wcześniejszym wpisie: Najważniejsze zasady dobrego linkowania.

Jak zwiększyć autorytet swojej domeny?

Poprawa współczynnika DA zwiększa szansę na poprawę pozycji naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Im wyższy jest ten wskaźnik, tym trudniej jest go poprawić. Przykładowo, dużo łatwiejszym zabiegiem będzie poprawa wyniku autorytetu domeny z 20 na 30, niż z 60-70. Dlatego zawsze warto starać się pozyskiwać linki pochodzące z wartościowych domen. Poniżej znajdują się czynniki, które mają wpływ zarówno na parametr DA jak i PA:

  1. Ilość dni jakie pozostały do wygaśnięcia domeny jest jedną z najprostszych rzeczy o jakie może zadbać właściciel strony. Najlepiej, aby nie wygasła ona w ciągu najbliższego roku i przedłużyć na co najmniej kolejne od trzech do pięciu lat.
  2. Odpowiednia optymalizacja zawartości znajdującej się na stronie – twoja strona powinna być zoptymalizowana pod kątem SEO ponieważ wpływa to bezpośrednio na przekazywanie mocy linków, łatwość w indeksowaniu przez roboty Google oraz na to, jak skierowana jest zawartość ku użytkownikowi. Elementy, o której należy zadbać to:
    1. optymalizacjo kodu strony, czyli ustawienie odpowiednich opisów title, meta oraz alt, także samego contentu.
    2. wgranie pliku mapy strony oraz robots.txt
    3. zachowanie prawidłowej struktury nagłówków w obrębie całej witryny
    4. blog lub miejsce, w którym będą regularnie publikowane treści – content wysokiej jakości jest chętniej czytany, polecany i udostępniany przez użytkowników odwiedzających stronę
  3. Poprawa struktury linkowania wewnętrznego w obrębie strony – czynnik ten pomaga odwiedzającym dotrzeć do miejsca, które próbują znaleźć. Przyspiesza oraz ułatwia nawigacje użytkownika i robotów Google podczas przeglądania postów, stron produktów oraz kategorii. Tworząc odpowiednie linkowanie wewnętrzne w łatwy sposób możemy przekazać moc linków oraz ułatwiamy wyszukiwarkom indeksowanie całej witryny.
  4. Usuń wszelkie złe linki na stronie – dobrym nawykiem jest cykliczne przeglądnięcie linków prowadzących do naszej strony. Pozwala to na znalezienie i usunięcie odnośników, które są toksyczne i mogą mieć negatywny wpływ na autorytet domeny. Tyczy się to również uszkodzonych linków i odnoszących do złych stron. Aby sprawdzić stan linków można skorzystać z narzędzi takich jak: SEMrush, Ahrefs, OpenLinkProfiler lub Open Site Explorer. Jednym ze sposobów na zgłaszanie i przesyłanie złych linków do Google jest wykorzystanie narzędzia Google Disavow Links.

    Linki prowadzące do strony - DAUsuwanie linków disavow

  5. Responsywna wersja strony – obecnie coraz więcej użytkowników (liczba ta stale rośnie z roku na rok) korzysta z urządzeń mobilnych i przenośnych do przeglądania stron internetowych. Brak responsywnej wersji strony sprawia, że nasza witryna nie jest wyświetlana poprawnie, co wpływa na utratę ruchu i wzrost współczynnika odrzuceń. Do sprawdzenia czy strona jest przeznaczona dla urządzeń mobilnych możemy wykorzystać narzędzie dostępne w Search Console o nazwie Test optymalizacji mobilnej.

    Strona responsywna

  6. Zwiększ prędkość ładowania twoich stron – jest to kolejny czynnik, który w znacznym stopniu wpływa na współczynnik odrzuceń. Obecnie użytkownicy chcą zobaczyć treść strony jak najszybciej i mają mało cierpliwości. Jeżeli strona nie załaduję się w ciągu kilku sekund kończy się to jej opuszczeniem. Szybkość swojej strony możesz w łatwy sposób sprawdzić przy pomocy narzędzia Page Speed Insight. Narzędzie to daje również wskazówki jakie rzeczy należy poprawić aby strona ładowała się szybciej.

    Szybkość ładowania się strony a DA

  7. Wykorzystaj media społecznościowe – social media są bardzo ważnym elementem dla autorytetu domeny, ponieważ mają duży wpływ na ranking treści. Należy być obecnym w najważniejszych mediach społecznościowych. Każda reakcja na zamieszczoną przez nas treść, czyli komentarz, polubienie lub udostępnienie wpływa na wzrost pozycji w rankingu oraz poprawia indeksowanie. Ponadto, social media, chociaż nie dają bezpośrednio link juice, to budują renomę wśród użytkowników i robotów wyszukiwarek.

  8. Zoptymalizuj treści pod kątem SEO – content dostępny na stronie ma duży wpływ na domain authority. Warto go odpowiednio zoptymalizować, aby wskazać zarówno użytkownikowi, jak i wyszukiwarce najważniejsze kwestie i ułatwić odnalezienie istotnych elementów. Należy więc dobrać odpowiednie słowa kluczowe oraz zoptymalizowanie treści pod ich kątem.
  9. Regularnie publikuj nowe treści (unikalne) – treści mogą obejmować teksty, blogposty, grafiki, infografiki, wideo i inne formy multimedialne. Regularne aktualizacje strony nie tylko przyciągają użytkowników, ale również pokazują wyszukiwarkom, że strona jest aktywna i stale rozwijana, co może mieć pozytywny wpływ na autorytet domeny i indeksację. Co ważne, regularnie publikowane unikalnych i merytorycznych treści jest ważne z punktu widzenia E-E-A-T i wzmacnia wizerunek, jako eksperta.
  10. Buduj solidny profil linków zwrotnych – nie tylko linkowanie wewnętrzne ma znaczenie. Wartościowe są także linki zwrotne od zaufanych stron o wysokim autorytecie. Ważne jest, aby linki były naturalne i nie wyglądały na sztuczne manipulacje oraz by pochodziły ze stron o wyższym autorytecie. Jakość linków jest ważniejsza niż ich ilość!
  11. Zadbaj o bezpieczeństwo strony – bezpieczeństwo strony internetowej to także ważny aspekt, który może wpływać na autorytet domeny. Zabezpieczenie danych użytkowników i zapewnienie stabilności strony to kwestie, które wyszukiwarki biorą pod uwagę. Podstawą jest oczywiście certyfikat SSL. Warto także regularnie aktualizować CMS oraz zainstalować wtyczki, które zabezpieczą stronę.

    Dowiedz się więcej, jak chronić swoją domenę z naszego wpisu: SEO cyber security.
  12. Dbaj o pozytywne recenzje i opinie online – social proof, czyli pozytywne opinie i recenzje użytkowników mogą przyczyniać się do budowania zaufania i reputacji Twojej domeny. Aktywne zarządzanie reputacją online, odpowiadanie na recenzje i dbanie o pozytywne doświadczenia użytkowników to działania, które mogą wspierać wzrost autorytetu domeny.

Poziom zaufania do domeny. Podsumowanie

Mamy nadzieję, że lektura artykułu pomoże Ci wzmocnić poziom zaufania do domeny, nie tylko w oczach wyszukiwarki, ale także odbiorców. Zapamiętaj więc:

  1. Autorytet domeny (DA) to wskaźnik SEO mierzący reputację i siłę domeny w wynikach wyszukiwania. Jest wyliczany na podstawie ilości i jakości linków przychodzących do danej domeny.
  2. DA jest zależny od różnych czynników, w tym jakości i ilości linków przychodzących, jakości domen linkujących, lokalizacji linku na stronie, użytych słów kluczowych w anchor text, oraz tematyki strony linkującej.
  3. Aby zwiększyć autorytet domeny, należy m.in. zadbać o uzyskanie wartościowych linków zewnętrznych, optymalizować treści na stronie pod kątem SEO, poprawić strukturę linkowania wewnętrznego, i regularnie usuwać złe lub toksyczne linki.

Autor
Przemek Jaskierski SEO Delante
Autor
Przemek Jaskierski

Senior SEO Specialist

Doświadczenie zdobyte w e-commerce przekłada na pozycjonowanie. W 2014 roku rozpoczął swoją przygodę z marketingiem internetowym, która trwa po dzień dzisiejszy. Wolny czas spędza na siłowni, grając w planszówki oraz oglądając seriale.

Autor
Przemek Jaskierski SEO Delante
Autor
Przemek Jaskierski

Senior SEO Specialist

Doświadczenie zdobyte w e-commerce przekłada na pozycjonowanie. W 2014 roku rozpoczął swoją przygodę z marketingiem internetowym, która trwa po dzień dzisiejszy. Wolny czas spędza na siłowni, grając w planszówki oraz oglądając seriale.

Komentarze

  1. Próbuję stosować u siebie ale póki co nie ma jakichś spektakularnych efektów…

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM