Facebook liczy ok. 1,5 miliarda aktywnych użytkowników, z czego 12,5 miliona to użytkownicy z Polski. Część z nich to Twoi obecni i potencjalni klienci, dlatego wykorzystaj tę szansę i bądź tam, gdzie oni, bo pozwoli Ci to lepiej angażować się w ich problemy i oczekiwania. A im bliżej swoich klientów się znajdziesz, tym większa Twoja przewaga nad konkurencją.
Jakie są korzyści z prowadzenia firmowego fanpage’a? Przede wszystkim to świetna okazja dla firm, które chcą przebić się do świadomości konsumentów i zwiększyć swoją rozpoznawalność na rynku. Obecność firmy w mediach społecznościowych pozwolili Ci lepiej poznać potrzeby klientów i, w efekcie, staranniej dopasować swoją ofertę. Firmowa na Facebooku to nie chwilowa moda, tylko standard w marketingu internetowym, którego narzędzia dają niezliczone możliwości. Jakie?
.
1. Budowanie wizerunku
Facebook to wymarzone narzędzie do kreowania wizerunku. Daje możliwość pokazania się od mniej formalnej strony, odsłonięcia “ludzkiego oblicza” Twojej firmy i zmniejszenia dystansu pomiędzy nią a użytkownikami. Osoby korzystające z portali społecznościowych spodziewają się luźniejszego, mniej formalnego kontaktu, więc wyjdź naprzeciw ich oczekiwaniom. Masz możliwość pokazać swoją markę jako otwartą i życzliwą klientowi, a każdego odwiedzającego traktować indywidualnie - zyskasz tym zaufanie i sympatię. Pamiętaj, że ludzie najbardziej cenią marki odznaczające się zarówno dobrą jakością, jak i zaangażowaniem w ich sprawy.
Miej na uwadze, że tutaj budowanie wizerunku eksperta nie sprawia, że jedyne, na co możesz sobie pozwolić, to sypanie suchymi faktami. Nie obawiaj się, że zmniejszanie dystansu może zostać odebrany jako spadek profesjonalizmu. Facebook pozwala znaleźć złoty środek, który będzie przedstawiał Twoją firmę w odpowiednim świetle. Kreuj swoją markę i daj się polubić!
.
Profesjonalnie i na luzie.
.
2. Promocja
Facebook dysponuje wieloma informacjami na temat swoich użytkowników, które udostępnia w celu tworzenia jak najlepiej stargetowanych reklam. Takie dane, jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zawód i zainteresowania dają możliwość wyodrębnienia charakterystycznych grup docelowych, do których chcesz trafić ze swoją ofertą. Firma na Facebooku to także dostęp do Facebook Ads, które są obecnie jednym z najlepszych i najbardziej skutecznych narzędzi reklamowych. Dzięki nim masz pewność, że informacje nie trafiają do przypadkowych odbiorów, a jedynie do osób, które rzeczywiście mogą być zainteresowane Twoim produktem. Korzystając z Facebooka jako narzędzia reklamowego masz kontrolę nad tym, kto zobaczy Twoją reklamę. Możesz też łatwo sprawdzić, do kogo dotarła do tej pory, jakie były reakcje na nią i dowolnie zmieniać parametry w poszukiwaniu optymalnego rozwiązania. Fanpage jest dużo bardziej skuteczny niż tradycyjny marketing, a jego efektywność łatwo mierzalna.
.
.
.
W ciekawą reklamę kliknie dużo więcej osób.
.
3. Zwiększanie rozpoznawalności
Marka, która jest dobrze widoczna, staje się coraz bardziej rozpoznawalna. Przez to łatwiej zapada w pamięć potencjalnym klientom, którzy zmieniają się później w jej rzeczywistych użytkowników. Dzięki odpowiednio przygotowanej strategii, firma na Facebooku z nieznanego nikomu Kopciuszka może stać się topową marką, którą każdy będzie kojarzyć. Kreuj swój wizerunek konsekwentnie i bądź niepowtarzalny, a ludzie zaczną rozpoznawać Twoją firmę i wiązać z konkretnym zestawem cech. Możesz podkreślać jej wyjątkowość na wiele sposobów, bo Facebook daje naprawdę spore pole do popisu. Opracuj własny sposób komunikacji, twórz oryginalne grafiki, korzystaj z reklam, udzielaj się w dyskusjach, podkreślaj stałe wartości, dostarczaj wartościowy kontent i zachęcaj innych do dzielenia się nim. Wytrwałość i spójność są tutaj kluczowe.
.
4. Zacieśnia więzi i tworzy społeczność
Fanpage firmy daje klientom możliwość bezpośredniego i szybkiego kontaktu z jej przedstawicielami. “Kontakt” nie oznacza jednak, że ludzie piszą, bo chcą nas o czymś poinformować. Piszą, bo oczekują odpowiedzi, a każda taka sytuacja to wymarzona szansa zacieśnienia łączącej Was więzi. Widząc, że firma nieustannie dba o satysfakcję swoich użytkowników, ludzie będą odbierać ją jako przyjazną i sami zaczną darzyć większą sympatią. Ważne, aby reagować na każdą aktywność: dziękować za wyrazy sympatii, angażować się w dyskusje i ze spokojem odpisywać na ewentualne skargi.
Lojalna społeczność to prawdziwy skarb, więc warto poświecić czas na jej budowanie. Kreując wizerunek, opowiadając historie, angażując i doceniając użytkowników zatrzymasz ich przy sobie na dłużej, tworząc grupę sympatyków marki, wewnątrz której z czasem wykształcają się oddani fani i ambasadorzy. Wierny klient jest niezwykle cenny z dwóch powodów: z chęcią poleca Twoją firmę i robi to przekonująco, a w chwili kryzysu zawsze stanie po Twojej stronie.
.
5. Zapewnia stały kontakt
Firma na Facebooku ma możliwość bezpośredniego, stałego kontaktu ze wszystkimi zainteresowanymi. Interfejs obsługujący wiadomości jest prosty w obsłudze, więc odpowiedź na pytania zadane w ten sposób jest szybka, a co za tym idzie - bardziej satysfakcjonująca dla adresata niż 24-godzinne oczekiwanie na maila z biura obsługi klienta.
Szybka reakcja liczy się jeszcze bardziej, gdy mamy do czynienia z opiniami wystawianymi w formie postów, zwłaszcza tymi nie do końca przychylnymi. Facebook umożliwia stałe monitorowanie aktywności internautów na profilu i pozwala wytłumaczyć się przed niezadowolonym klientem, zanim ten zdąży się zniecierpliwić. Taka sytuacja ma dwie zalety: można zdusić ewentualny kryzys zanim zdąży wybuchnąć, a pozostali użytkownicy widząc odpowiedź wiedzą, że potrafisz przyznać się do błędu. Jak wspomnieliśmy wyżej, ludzie piszą, bo chcą reakcji, i nie inaczej jest też w przypadku pozytywnych komentarzy. Fani, którzy zostawiają na fanpage’u firmy wyrazy zadowolenia z Twoich produktów czy usług, oczekują w zamian tego samego. Podziękuj za miłe słowa, bo wszelkie opinie są dla Ciebie niezwykle cenną informacją.
.
Przykład komunikatu do klientów.
.Ta obustronna komunikacja ułatwia życie także Tobie. Możesz łatwo poinformować swoich fanów o urlopie, konkursie, promocji, nowych godzinach otwarcia itp. - komunikować się z nimi tu i teraz.
.
6. Sprzedaje
Tak, naprawdę. Kreowanie wizerunku, budowanie społeczności, zwiększanie świadomości marki - te wszystkie działania, i jeszcze wiele innych, mają pośredni wpływ na sprzedaż. Konsument, mając do wyboru znajomą markę o dobrej opinii oraz drugą, z którą nie miał wcześniej do czynienia, chętniej wybierze te pierwszą. Tak samo, jak szybciej rozmyśli się z zakupu produktu firmy, która nie odpowiedziała mu na wiadomość albo posprzeczała się z jego kolegą w komentarzach na swoim fanpage’u. Szerokie pojęcie, jakim jest wizerunek firmy, to jeden ze środków, które przekonają ludzi, że to właśnie na Twój produkt warto wydać pieniądze.
Za pomocą fanpage możesz reklamować też swoją stronę internetową i kierować tam ruch z Facebooka. Jest na to kilka sposobów, a pierwszym, który przychodzi na myśl, jest skorzystanie z płatnej reklamy. Możesz wybierać między targetowaniem behawioralnym, remarketingiem czy kampanią lookalike audience kierując swoje działania do potencjalnych lub obecnych fanów. Kolejna rzecz, jaką możesz zrobić, jest tworzenie angażujących postów, które będą zachęcać użytkowników do przejścia na stronę i zrobienia zakupów. Dobrym pomysłem są także różne bonusy wyłącznie dla fanów Twojego profilu: konkursy, kody rabatowe, gratisy dodawane do zakupów.
W końcu, Facebook sprzedaje także bezpośrednio. Firma na Facebooku może założyć sklep, w którym będą dostępne wybrane przez nią produkty czy kolekcje. Sklep ten może posiadać wszystkie funkcje sklepu internetowego, co oznacza wygodne i szybkie zakupy bez konieczności przechodzenia na inną stronę, zakładania konta, logowania się do systemu itp. To wszystko sprzyja podejmowaniu spontanicznych decyzji zakupowych, jest także doceniane przez osoby, dla których priorytety w zakupach przez Internet to szybkość i prostota.
Tak wyglądają zakupy na Facebooku.
.
Łatwo dojść do wniosku, że firma obecna na Facebooku zyskuje przewagę nad konkurencją na wielu polach. Reklama, komunikacja czy kreowanie wizerunku to tylko trzy z wielu zadań, które dzięki Facebookowi są efektywne i łatwiejsze niż kiedykolwiek. Jeśli chcesz dobrze zarządzać swoim fanpagem, przeczytaj też nasz poradnik, czego unikać prowadząc profil swojej firmy.