Jak porównać oferty agencji SEO?

Jak porównać oferty agencji SEO?

Rozpocząłeś poszukiwania agencji, która zrealizuje dla Ciebie kampanię SEO i zebrałeś już kilka ofert. Widzisz w nich mnóstwo przeróżnych informacji, z których nie do końca wszystko rozumiesz. Jak powinieneś porównać oferty, aby wybrać tą, która będzie dla Ciebie najlepsza? Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Ostatnio na naszym blogu: Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Spis treści

Jak porównać oferty agencji SEO?

Wybór firmy, z którą rozpoczniesz współpracę w zakresie realizacji kampanii SEO nie jest łatwy, szczególnie, jeśli nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z tą branżą. W ofercie każdej agencji prawdopodobnie otrzymasz wiele informacji opisujących to, co otrzymasz w danej cenie. Tylko skąd masz wiedzieć, która propozycja jest najlepsza?

W celu ułatwienia porównania ofert firm SEO przygotowaliśmy narzędzie. Wyszczególniliśmy w nim najważniejsze kwestie, na które warto zwrócić uwagę. Narzędzie jest w formie tabeli, którą możesz wypełnić uzyskanymi danymi, co, mamy nadzieję, ułatwi Ci podjęcie decyzji.

Narzędzie możesz otworzyć w online bądź pobrać je w formacie .xlsx:

narzędzie online porównanie ofert agencji seo

Jakie informacje w poszczególnych pozycjach są oczekiwane? Dowiesz się tego po zapoznaniu się z naszym artykułem. Sprawdź, jak porównywać oferty agencji SEO!

Elementy oferty

Na początek zapoznaj się z elementami oferty i działaniami, które wchodzą w zakres prac agencji SEO. Oto, na jakie kwestie powinieneś zwrócić uwagę:

  • Budżet miesięczny – czyli jaką kwotę będziesz zobowiązany płacić miesięcznie za działania. Prawdopodobnie ustaliłeś sobie pewną graniczną sumę, której nie możesz przekroczyć. Pamiętaj jednak, że czynnikiem decydującym o wyborze firmy nie powinna być najniższa cena. Istotne jest to, co otrzymasz w ramach usługi. Możliwe, że bardzo tania oferta nie obejmie działań wystarczających do tego, aby osiągnąć wyniki, których oczekujesz. Jaki budżet powinieneś przygotować? Z badania zrealizowanego przez Whitepress wynika, że firmy w Polsce przeznaczają na ten cel przeciętnie 21,5 proc. rocznych środków wydawanych na działania marketingowe online.

budżet na działania marketingowe online a seo

  • Liczba godzin pracy specjalisty na miesiąc – czyli ile czasu SEOwiec poświęci Twojej witrynie w miesiącu, nie wliczając w to godzin przeznaczonych na linkowanie. Co będzie on wówczas robić? Dokonywać optymalizacji technicznych na stronie, analizować i dobierać słowa kluczowe, monitorować pozycje czy błędy na stronie, raportować wyniki, konsultować działania z Tobą. Teoretycznie im więcej czasu ekspert poświęci Twojej witrynie, tym lepiej, ale w praktyce najbardziej istotny jest zakres prac, czyli to, czy będą wykonywane wszystkie działania niezbędne do uzyskania widoczności w Google.
  • Liczba treści wdrażanych miesięcznie – czyli np. ile opisów produktów i kategorii, a także wpisów na blog będzie trafiać na Twoją stronę. Rozbudowa i optymalizacja treści są nieodłącznym elementem kampanii SEO i obowiązkowo powinny się one znaleźć w ofercie. W propozycji możesz przeczytać informację o określonej liczbie znaków miesięcznie, które przygotuje agencja lub o liczbie treści o danej długości.
  • Liczba linków miesięcznie – zdobywanie odnośników prowadzących do Twojego serwisu jest ważnym elementem procesu SEO. Pamiętaj, że w tym przypadku największe znaczenie ma nie liczba linków, lecz ich jakość. Dlatego poza informacją o tym, ile będzie tych odnośników, powinno Cię zainteresować to, jakie będą ich źródła. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez aira.net, w 2020 roku najpopularniejszą techniką pozyskiwania linków był content marketing (76 proc.). Drugą pozycję zajęła analiza profilu linkowego konkurencji i wybieranie na tej podstawie miejsc, w których publikowane są odnośniki.
pozyskiwanie linków a porównanie ofert agencji seo
źródło: https://www.aira.net/state-of-link-building/link-building-techniques-and-tools/
  • Liczba artykułów sponsorowanych na miesiąc – taki content jest nie tylko źródłem pozyskiwania linków prowadzących do Twojej strony, ale również może bezpośrednio przekładać się na sprzedaż. Poza liczbą artykułów możesz dopytać o to, na jakiej zasadzie dobierane są serwisy do takich publikacji – jakie kryteria są brane pod uwagę – parametry SEO, ruch czy inne? Przeczytaj: Na co zwrócić uwagę wybierając miejsce publikacji artykułu sponsorowanego? Checklista
  • Koszt audytupierwszym etapem działań agencji SEO powinna być analiza Twojego serwisu pod kątem tego, jakich zmian on potrzebuje, aby spełniał wymogi algorytmu Google i lepiej się pozycjonował. To na tej podstawie zostanie przeprowadzona optymalizacja strony. Sprawdzony powinien być kod HTML witryny, meta tagi, duplikacja wewnętrzna i zewnętrzna, szybkość ładowania się strony i wiele innych (dowiedz się więcej na ten temat z artykułu: Co powinien zawierać Audyt SEO?). Czy audyt jest w cenie działań, czy wymaga dodatkowej opłaty, a jeśli tak, to jakiej? Kolejna kwestia: co on zawiera? Czy aby na pewno obejmuje on wszystkie elementy strony, które mają wpływ na widoczność?
audyt a porównanie ofert firm SEO
Audyt SEO w Delante. Więcej na ten temat przeczytasz tu: https://delante.pl/audyt-seo/
  • Wdrożenie audytu – po audycie otrzymasz listę zaleceń, które powinieneś wprowadzić, aby strona spełniała wymagania algorytmu Google. Jednak ustalenie tego, co należy zmienić to jedno, a realizacja modyfikacji to inna sprawa. Czy agencja będzie wdrażać zmiany techniczne po Twojej akceptacji, czy też oczekuje, że sam znajdziesz specjalistę, który je wprowadzi? Może być też tak, że zatrudniasz programistów, którzy zajmują się takimi zadaniami i nie chcesz, aby ktoś inny się ich podejmował. Czy agencja daje taką możliwość? W praktyce optymalnym rozwiązaniem jest przeprowadzanie zmian przez specjalistów firmy SEO, gdyż wtedy zostaną one zrealizowane szybko i w pełni zgodnie z założeniami.
  • Czas obowiązywania umowy – agencje SEO proponują przeróżne zasady współpracy. Na pewno nie decyduj się na kilkuletni kontrakt bez możliwości wypowiedzenia. Najlepsze warunki dla Ciebie to takie, w których masz umowę na czas nieokreślony i z przystępnym terminem przerwania współpracy. Po prostu powinieneś brać pod uwagę to, że biznes jest nieprzewidywalny. Agencja może znakomicie wywiązywać się ze swojej pracy, ale mimo to możesz być zmuszony do przerwania działań z innych względów, czego najlepszym przykładem dla wielu firm była pandemia. Z drugiej strony może się zdarzyć tak, że trafisz na agencję SEO, która nie spełnia Twoich oczekiwań i nie będziesz chciał z nią dalej współpracować. Akceptowalnym rozwiązaniem jest również możliwość wypowiedzenia po 3-6 miesiącach trwania umowy, gdyż najczęściej po takim okresie widoczne są efekty kampanii SEO. Agencja zdając sobie z tego sprawę, może chcieć się w ten sposób “zabezpieczyć”, aby klient miał szansę zobaczyć rezultaty jej działań.
  • Liczba słów kluczowych – czy umowa obejmuje pozycjonowanie określonej liczby fraz? Jeśli tak, to ile ich jest i jak są dobierane? Ograniczenie się do pewnej ich liczby (np. 20-30) może spowodować, że agencja skoncentruje się wyłącznie na nich, co może zostać uznane za próbę manipulacji rankingiem i niekorzystnie wpłynąć na reputację domeny w oczach Google. Z drugiej jednak strony pamiętaj, że nie chodzi też o to, aby słów kluczowych było maksymalnie dużo, tylko aby trafnie opisywały one Twoją stronę oraz wyróżniały się dużą liczbą wyszukiwań (fraza może być dobrze dobrana, ale jeśli nikt jej nie wyszukuje, to nie przyniesie to żadnych realnych efektów). Jeśli w ofercie nie znajdziesz informacji o tym, ile wynosi liczba tych wyszukiwań w przypadku danej frazy, to możesz to sprawdzić w narzędziu Senuto. Pamiętaj również o tym, że pozycjonowanie Twojej strony na ustalone słowa kluczowe absolutnie nie oznacza, że nie będzie jednocześnie zwiększać się widoczność witryny na inne frazy. Rosnąć będą także pozycje na słowa kluczowe z długiego ogona, które również mogą Ci przynosić ruch i klientów.

zadbaj o widoczność strony w sieci

  • Wsparcie programistyczne – zmiany, które wdraża agencja SEO na początku prowadzenia kampanii są niezbędne, ale w przyszłości, np. w związku z modyfikacjami algorytmu Google czy potrzebami strony, konieczne mogą być kolejne wdrożenia. Warto, aby firma zatrudniała programistę, który będzie wprowadzać potrzebne zmiany. Dzięki temu będzie to możliwe szybciej i nie będziesz musiał szukać na własną rękę odpowiedniego specjalisty.
  • Konfiguracja narzędzi – dane o efektach prowadzonej kampanii SEO możesz uzyskać z narzędzi dostępnych za darmo, takich jak Google Analytics, a także Google Search Console. Jednak najpierw konieczne jest umieszczenie na stronie odpowiedniego kodu w przypadku GA i potwierdzenie własności strony w GSC. Kto się tym zajmie? Czy to będzie Twoim obowiązkiem? Kto będzie właścicielem usług? Powinny być one zarejestrowane na Twoje konto, a agencja SEO będzie jedynie użytkownikiem z ustalonymi uprawnieniami. Ich właścicielem nie powinna być firma SEO. Dzięki temu, po ewentualnym zakończeniu współpracy konta pozostaną w Twoich rękach.

narzędzia analityczne a porównanie ofert agencji SEO

  • Content planczy firma zaplanuje strukturę treści na Twojej stronie i przygotuje plan publikacji? Artykuły, opisy i inny content w serwisie są ważnym elementem kampanii SEO. Warto, aby witryna była nieustannie rozwijana pod tym względem, czemu towarzyszyć będzie rosnąca widoczność na coraz więcej fraz. To agencja SEO powinna opracować strukturę treści, a następnie przygotować plan publikacji, które będą się pojawiać w serwisie.
  • Optymalizacja UXczy otrzymasz wskazówki odnośnie do tego, jak zwiększyć użyteczność strony? Jest to cenny element oferty. Ruch, który będziesz zdobywać dzięki rosnącej widoczności Twojej witryny, powinien jednocześnie przekładać się na większą liczbę zapytań i klientów. Będzie to możliwe wtedy, gdy strona będzie spełniać oczekiwania internautów – zatem postaw na takie rozwiązania, które są w tym celu niezbędne. Jeśli agencja SEO podpowie Ci, co powinieneś zrobić, to będzie to działać wyłącznie na jej plus.

Współpraca

Porównując oferty agencji SEO, miej na względzie również takie kwestie jak:

  • Osoba kontaktowa – kto nią będzie – specjalista SEO, Account Manager? Możliwość napisania/zadzwonienia i porozmawiania z osobą, która prowadzi Twój projekt ma bardzo duże znaczenie. Możesz mieć przeróżne pytania i wątpliwości – ważne, aby osoba kontaktowa znała Twoją stronę, a w przypadku, gdy jest na urlopie – inny specjalista miał pewną wiedzę na temat danej realizacji.
  • Częstotliwość raportowania – jak często będziesz otrzymywać podsumowanie prac wykonanych na stronie oraz informacje o uzyskanych wynikach? Jakie dane znajdziesz w takim raporcie? Dobrym rozwiązaniem jest otrzymywanie zbiorczych informacji po każdym miesiącu współpracy. Ważne, aby w zestawieniu zostały szczegółowo opisane przeprowadzone prace optymalizacyjne – co dokładnie zostało zmodyfikowane? Istotne są również informacje o przygotowanym contencie, o tym, jak zmienił się ruch na stronie czy też pozycje na słowa kluczowe. Nie decyduj się na współpracę z agencją, która twierdzi, że nie może ujawniać, jakie prowadzi działania – powinieneś wiedzieć, za co płacisz. Sprawdź, jak wygląda przykładowy raport SEO.
  • Dodatkowe opłaty za wyniki – sprawdź koniecznie, czy poza ustaloną kwotą miesięcznego abonamentu agencja SEO naliczy również opłaty za uzyskanie np. pozycji w TOP10 na ustalone słowa kluczowe, a jeśli tak, to ile one wynoszą?

Wiarygodność

Przed zdecydowaniem się na współpracę z daną firmą powinieneś zweryfikować, z kim masz do czynienia. Czy dana marka nie jest całkowicie anonimowa? Czy masz jakiekolwiek podstawy do oceny jakości jej pracy, sprawdzenia doświadczeń dotychczasowych klientów? To jeden z bardzo ważnych czynników, który może pokazać, czego możesz się spodziewać po takiej współpracy.

  • Opinie w Google – sprawdź, ile ich jest i jaka jest średnia ocen. To, że znajdziesz jakiś negatywny wpis, absolutnie nie oznacza, że firma nie jest godna uwagi. Niepokoić może dopiero duża liczba złych opinii na tle pozytywnych i niska średnia. Na pewno nie wyciągaj wniosków na podstawie kilku komentarzy – najlepiej, aby było ich co najmniej kilkadziesiąt.
  • Przykłady realnych klientów w case study/referencje – doświadczona agencja SEO powinna mieć za sobą wiele kampanii zakończonych sukcesem, którymi może się pochwalić. Jeśli takie informacje znajdziesz na stronie danej marki, to nie tylko będziesz mógł zapoznać się z wynikami osiągniętymi w przypadku danego serwisu, ale również będziesz miał sposobność, żeby skontaktować się z właścicielami i się dowiedzieć, czy są zadowoleni ze współpracy. Taka opinia może być bezcenna przy wyborze oferty, gdyż poznasz ocenę klienta, który współpracuje lub współpracował z agencją.

case study a porównanie ofert agencji SEO

  • Doświadczenie w branży – czy agencja SEO zna Twoją branżę i jest w stanie to udowodnić? Fakt, że dana marka ma na koncie współpracę z innymi firmami, o podobnym profilu działalności do Twojej świadczy wyłącznie na jej korzyść, gdyż wówczas zna branżę i ma już zebrane pewne dane i wnioski, które są potrzebne do realizacji działań. Przeczytaj: Dlaczego doświadczenie agencji SEO w Twojej branży jest plusem współpracy?

Porównanie ofert firm SEO. Kilka słów na zakończenie

Na koniec porównywania różnych agencji SEO sporządź notatkę, z której wynikać będą zalety i wady poszczególnych ofert. Analiza tych informacji może wymagać poświęcenia dużej ilości czasu, ale warto to zrobić – dzięki temu prawdopodobnie znajdziesz takiego wykonawcę kampanii SEO, który zrealizuje ustalone cele.

FAQ

W zależności od tego, co obejmuje propozycja agencji SEO, cena usługi może się różnić. Możliwe, że dana firma zaoferuje dużo niższą kwotę, ale w ramach współpracy umowa będzie musiała być zawarta na 2 lata, bez opcji wypowiedzenia.

W innym przypadku niższy koszt może wynikać z zakresu oferty – koniecznie sprawdź, co uwzględnia dany pakiet. Mniejsza cena może się wiązać z tym, że agencja będzie poświęcać mniej czasu i środków na realizację kampanii, co spowoduje, że dłużej będziesz czekać na ruch z Google i klientów.

Kampania SEO, która przynosi oczekiwane efekty, powinna obecnie składać się z optymalizacji strony, copywritingu i link buildingu. Są to elementy niezbędne. Owszem, możliwe, że strona ma dobry profil linkowy i już same działania optymalizacyjne przyniosą dużą poprawę widoczności, ale zdobywanie kolejnych odnośników prowadzących do serwisu jest niezbędne do osiągnięcia wysokich pozycji na kluczowe dla Ciebie frazy i do dalszego rozwijania widoczności.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)
  1. Tabela – świetny pomysł! Bardzo przydatne narzędzie, szczególnie dla osób, które nie miały wcześniej większej styczności z SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Posiadasz stronę internetową, na której znajdują się opisy Twoich usług? A możesz jesteś właścicielem sklepu online lub prowadzisz inną witrynę internetową? Zapewne zależy Ci na tym, aby dotrzeć z ofertą do jak największej liczby odbiorców w sieci, a w tym może Ci pomóc agencja SEO. Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na taką współpracę.

Czytaj więcej
Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

2 czerwca Google wdrożyło aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki. Czego można się spodziewać? Czy zobaczymy zawirowania w wynikach wyszukiwania i w jaki sposób można się przygotować do kolejnych aktualizacji, które czekają nas już w kolejnym miesiącu (spoiler alert!)?

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #7

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #7

Kolejny miesiąc za nami i kolejna prasówka Delante, czyli zbiór najważniejszych informacji z branży SEO. Do tworzenia prasówki zaangażowaliśmy kilka osób z naszego działu SEO. Zobacz, jakie newsy dla Ciebie wybrali.

Czytaj więcej