SEO to wdzięczny temat do dyskusji. Opinii pozytywnych jest tyle co negatywnych, a same firmy SEO owiane są dziwną aurą tajemniczości. Jest tak głównie ze względu na częste w przeszłości nieetyczne praktyki i brak transparentności firm pozycjonujących względem swoich klientów. W tym artykule uchylimy rąbka tajemnicy…i dowiemy się na czym polega pozycjonowanie.
Posiadanie firmy w dzisiejszych czasach jest niemalże jednoznaczne z prowadzeniem firmowej strony internetowej. Jednak samo posiadanie strony nie gwarantuje sukcesu. Istotne jest, by użytkownik szukając konkretnego produktu lub usługi wszedł właśnie na nasza stronę, pomijając tym samym konkurencję. Jak to zrobić? Oczywiście jednym z istotniejszych czynników, który ma na to wpływ jest skala rozpoznawalności firmy, z drugiej strony decyduje o tym pozycja w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania (z reguły idzie to w parze, jednak nie zawsze). To, na jakiej pozycji znajduje się nasza strona zależy od wielu czynników. Posiadając odpowiednią wiedzę i praktyczne umiejętności można w znaczący sposób podnieść pozycję konkretnej frazy, a tym samym zwiększyć ruch na samej stronie. Tym właśnie zajmują się agencje SEO. Czym się kierować i na co zwracać uwagę szukając pozycjonera?
SEO… czyli na czym polega pozycjonowanie?
W dużym uproszczeniu, można powiedzieć, że SEO (Search Engine Optimization) to zestaw praktyk mający na celu podniesienie pozycji danej strony w wynikach organicznych wyszukiwarki internetowej, w oparciu o wybrane frazy kluczowe. Być może sporej części czytelnikom ta definicja nadal niewiele tłumaczy. Spieszę zatem z dalszym objaśnieniem. Poszukując restauracji włoskiej w Krakowie najprawdopodobniej zapytamy znajomych o rekomendacje bądź za pomocą wyszukiwarki sprawdzimy dostępne lokale w okolicy, by na tej podstawie podjąć decyzję, gdzie się udać. Ponieważ zdecydowana większość użytkowników w Polsce i na świecie korzysta z wyszukiwarki Google, przyjmijmy, że nasz użytkownik także. Wpisując frazę „restauracja włoska Kraków” ukazuje się szereg wyników prowadzących zarówno do rankingów znanych lokali w Krakowie oraz stron internetowych samych restauracji. Pomimo tysięcy dostępnych wyników najprawdopodobniej pozostanie na pierwszej karcie i wybierze jedną z najwyżej położonych stron, a sobotnią kolację będzie celebrował właśnie w tej restauracji, która pojawiła się wysoko w wynikach.
Jakie wnioski można wyciągnąć z powyższej sytuacji? Wysokie pozycje na wybrane słowa kluczowe to niezwykle istotny czynnik powodzenia naszej strony internetowej, zapewniający więcej wejść na nią, a co za tym idzie przynoszący potencjalne zyski naszej firmie. Jak zapewnić sobie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwarki? Jeśli jesteś laikiem w temacie najlepszą odpowiedzią jest – znajdź dobrą firmę pozycjonującą. Aby jednak przybliżyć działania wpływające na pozycję strony, przyjrzyjmy się wykorzystywanym praktykom.
On-site czy off-site?
Pytanie to jest oczywiście tendencyjne, bo dobre SEO opiera się na obu. On-site to inaczej wszystkie działania wykonywane w obrębie strony internetowej, off-site analogicznie polega na praktykach przeprowadzonych „na zewnątrz” strony.
W obrębie działań on-sitowych leży między innymi stworzenie poprawnej mapy strony, struktury kodu strony (unikalne meta tagi, description), wprowadzenie właściwych tytułów oraz nagłówków, rozbudowa treści z wykorzystaniem znaczników emfazy. Taka optymalizacja strony głównej i podstron pod wybrane słowa kluczowe umożliwia Googlebotom na połączenie naszej strony z tymi właśnie słowami.
Off-site z kolei to proces polegający przede wszystkim na budowaniu wartościowych odnośników do strony, w tym promowaniu firmy na forach internetowych, pisaniu artykułów, współpracy z partnerami oraz tworzeniu profili firmy na poszczególnych serwisach społecznościowych.
Pozycjonowanie na własną rękę czy profesjonalna firma SEO?
Powyższa charakterystyka praktyk wykorzystywanych w pozycjonowaniu jest rzecz jasna bardzo uproszczona. Bo o ile udzielanie się na forach internetowych nie należy do najtrudniejszych zadań, o tyle trzeba wiedzieć na co zwracać uwagę pozostawiając na nich odnośniki. Nie wspominając już o optymalizacji samej strony, która wymaga chociażby podstaw znajomości html’a. Teoretycznie pozycjonowanie na własną rękę jest możliwe. Jednak w przypadku osoby o zerowej bądź minimalnej wiedzy na ten temat gra najzwyczajniej nie jest warta świeczki. Pomijając czas spędzony na nauce i wdrażaniu zmian istnieje ryzyko, iż działania te przyniosą więcej szkód niż pożytku. W chwili obecnej roboty Google są bardzo wyczulone na nieumiejętne działania pozycjonujące i tak zwany „keyword stuffing” (nadużywanie słów kluczowych), co w najgorszym przypadku może skończyć się banem naszej strony internetowej.
No dobrze, wiemy już na czym polega pozycjonowanie i że w większości przypadków lepiej wybrać firmę SEO niż pozycjonować się samemu. Jak w każdej innej branży, także agencje SEO oferujące pozycjonowanie różnią się jakością swych usług. Na co więc zwrócić uwagę, by wybrać tę najlepszą?
Zanim podpiszesz umowę
Teraz, gdy wiemy już na czym polega pozycjonowanie, przejdźmy do poszukiwań firmy pozycjonującej. Istnieje szereg wytycznych, którymi powinieneś kierować się wybierając konkretną agencję SEO. Upewnij się, że firma z którą chcesz związać się na dłuższy czas spełnia poniższe kryteria.
1. Na pierwszym spotkaniu przedstawiciel firmy SEO powinien zapytać o to, co właściwie chcesz osiągnąć pozycjonowaniem. Mówiąc dokładniej, jakie są Twoje cele biznesowe. Od tego będzie zależeć wybór najbardziej efektywnej strategi, w tym także najodpowiedniejszych fraz kluczowych.
2. Pozycjonowanie to nie magia. Wybieraj tylko te agencje, które w prosty i przejrzysty sposób są w stanie opowiedzieć Ci o tym jakie konkretnie działania podejmą, by podnieść pozycje Twojej strony. Transparentność firmy SEO jest jednym z ważniejszych aspektów, na które powinieneś zwrócić uwagę.
3. Kolejny „must have” cechujący profesjonalną firmę pozycjonującą to sporządzenie przez nią audytu SEO. Nie wchodząc w szczegóły, audyt podstawowy powinien zawierać wszystkie ważne parametry określające Twoją stronę internetową, a co bardziej istotne prezentować wnioski z nich płynące i propozycje zmian. Warto dodać, że dobrze wykonany audyt jest w zasadzie planem działania, a firma SEO, jeśli nie w całości, powinna mieć duży wkład we wdrożeniu go.
4. Jasna i zrozumiała umowa, w tym precyzyjnie określone warunki współpracy oraz rozwiązania umowy to oczywiście mały banał, który dotyczy wszelkich kontraktów. Z drugiej strony omówienie prawidłowych warunków takiej umowy mogłoby być tematem odrębnego posta. Na pewno warto zwrócić uwagę na czas jej trwania oraz kary umowne.
5. Przypomnijmy raz jeszcze, że działania pozycjonujące to nie czary i można je przedstawić w miarę prosty i ustrukturyzowany sposób. A jeszcze łatwiej zaprezentować wyniki liczbowe. Dlatego profesjonalna firma SEO powinna wysyłać swoim klientom comiesięczne raporty uwzględniające pozycję danych fraz oraz komentarz do nich. Jest to także właściwe miejsce na zaproponowanie wszelkich innych zmian na stronie czy nawet fraz kluczowych, jeśli dotychczasowe nie generują na przykład wystarczająco dużo ruchu.
6. To już szósty aspekt na naszej liście, a dla wielu z pewnością najważniejszy. Cena. Czy można dobrze pozycjonować kilkanaście konkurencyjnych fraz, wprowadzając je do pierwszej dziesiątki i utrzymując na wysokich pozycjach za 100 zł miesięcznie? Nie. Jak w przypadku każdej innej usługi dobra jakość wzrasta wraz z ceną. Nie kupimy porządnych, skórzanych butów, które przetrwają kilka sezonów za 30zł. By nie kontynuować tych truizmów skupmy się na różnych modelach rozliczeń. Pierwszy model, to ten „za efekt”, w którym klienci płacą jedynie za „wbicie” danego słowa kluczowego na pierwszą stronę wyszukiwań. Decydując się na firmę z takim modelem rozliczeń warto jednak wziąć pod uwagę, że agencjom będzie bardzo zależało na czasie, by pozycje te wzrosły. W wielu przypadkach łączy się to z praktykami o wątłej wartości etycznej. A same pozycje jak szybko rosną, tak jeszcze szybciej mogą spadać. Niestety znanych jest wiele przypadków nałożenia filtra przez Google na strony, na których agencje SEO praktykowały tak agresywny rodzaj pozycjonowania. Być może kiedyś taka usługa była jeszcze do przyjęcia, jednak od dobrych kilku lat tzw black hat SEO odchodzi w zapomnienie, gdyż najzwyczajniej na świecie się nie opłaca. Przejdźmy teraz do drugiego modelu rozliczeń. Jest on oparty na stałym abonamencie plus premiach za wzrost pozycji konkretnych fraz. W tym przypadku agencja skupia się na działaniach, które przynoszą długoterminowe efekty. Owszem, cały proces przebiega wolniej, pozycje wzrastają stopniowo, jednak w przeciwieństwie do wcześniejszego przykładu istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo, iż na tych pozycjach pozostaną.
7. Ostatni punkt dotyczy praktyk stosowanych po zakończeniu współpracy. Również i w tym przypadku częstym działaniem firm pozycjonujących jest usuwanie odnośników prowadzących do strony. Jak można się domyślać pozycje w takich przypadkach drastycznie spadają. Warto przedyskutować tą kwestię jeszcze przed podpisaniem umowy i upewnić się, że tak właśnie się nie stanie.
Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.
Kilka słów podsumowania
Wiedząc, nawet w minimalnym stopniu na czym polega pozycjonowanie, dużo łatwiej zabrać się za poszukiwania właściwej firmy SEO. Pozycjonowanie przez agencję, tak samo jak każda inna usługa może być zrobione dobrze i profesjonalnie bądź nierzetelnie i przynieść więcej strat niż korzyści. Nie będzie więc zaskoczeniem, że i w tym przypadku cena idzie za jakością, a firmy oferujące wysokie pozycje za kilkadziesiąt złotych w wielu przypadkach nie patrzą na cele biznesowe swoich klientów długofalowo. Dobra agencja SEO zdaje sobie sprawę, że pozycjonowanie to coś więcej niż schematyczne działania, wykonywane w ten sam sposób dla każdego z nich. Każdy biznes jest inny, zatem wymaga nie lada umiejętności, doświadczenia i kreatywności by wyznaczyć indywidualny i najbardziej korzystny plan działania dla każdego z klientów. Warto także pamiętać, że wysokie pozycje kilku fraz nie są celem samym w sobie. Ważne by dzięki nim firma pozyskała nowych klientów, zlecenia i stale się rozwijała.