Google Analytics – jak używać go w marketingu i w SEO?

Google Analytics – jak używać go w marketingu i w SEO?

Prowadzisz stronę internetową? Być może korzystasz już ze statystyk Google Analytics, czyli najpopularniejszego rozwiązania tego typu na świecie. Warto byś poznał to narzędzie bliżej, gdyż może Ci ono dostarczyć mnóstwa wartościowych informacji, dzięki którym będziesz mógł m.in. oceniać skuteczność kampanii SEO czy innych działań marketingowych. Sprawdź, jakie informacje możesz uzyskać dzięki Google Analytics.

Ostatnio na naszym blogu: Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Spis treści:

Google udostępniło za darmo usługę Analytics w 2005 roku. Od tego czasu możliwości tego narzędzia stale rozwijano, dzięki czemu dziś możesz uzyskiwać jeszcze więcej informacji o użytkownikach Twojej strony.

Google Analytics jest zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu na świecie. Według danych w3techs.com, korzysta z niego ponad połowa analizowanych stron, a jeśli uwzględnimy wyłącznie serwisy, które używają narzędzi apalicznych, to udział GA sięga 90 proc. Zainteresowanie nim nie jest oczywiście przypadkowe. Narzędzie to dostarcza ogromu danych o zachowaniach użytkowników, a na tej podstawie można analizować skuteczność działań marketingowych czy poszczególnych źródeł ruchu.

popularność narzędzia google analytics

GA warto dokładnie poznać. W tym wpisie pokażemy Ci, jak możesz wykorzystać Google Analytics, jakie informacje dzięki niemu uzyskasz i jak możesz je zastosować.

Jak analizować SEO i działania marketingowe w Google Analytics?

GA zapewnia wiele funkcji, dzięki którym możesz analizować skuteczność kampanii SEO i ogólnie działań marketingowych. Oto, na które z nich warto zwrócić szczególną uwagę.

1. Kim są Twoi odbiorcy?

Oczywiście, zanim uzyskasz dane do analizy, najpierw musisz korzystać z GA przez kilka czy nawet kilkanaście miesięcy, a Twoja witryna musi być odwiedzana przez użytkowników. Zacznijmy od analizy tego, kim są Twoi odbiorcy. Żeby to sprawdzić, wybierz z menu po lewej stronie „Odbiorcy”, a następnie „Przegląd”.

Google Analytics w marketingu i SEO

Powinieneś zobaczyć wówczas mnóstwo informacji, dotyczących wybranego okresu, takich jak:

  • Użytkownicy.
  • Nowi użytkownicy – czyli ci, którzy weszli na Twoją stronę po raz pierwszy w danym czasie.
  • Sesje – aktywność użytkowników we wskazanym okresie. Domyślnie czas sesji wynosi 30 minut. Jej długość można zmienić w panelu GA. Jeden użytkownik może wygenerować wiele sesji jednego dnia. Dowiesz się więcej o sesjach w GA.
  • Odsłony – suma wszystkich wyświetleń strony w danym okresie.
  • Średni czas trwania sesji – ile czasu spędza średnio jeden użytkownik na stronie.
  • Współczynnik odrzuceń – czyli jaki procent odwiedzin zakończył się na wyświetleniu tylko jednej podstrony.

Poniżej tych danych znajdują się kolejne, z których możesz wiele dowiedzieć się na temat odbiorców Twojej witryny:

  • Kraj – skąd są odwiedzający.
  • Miejscowość.
  • Przeglądarka – z jakiego programu do przeglądania stron korzystają użytkownicy.
  • System operacyjny.
  • Rozdzielczość ekranu użytkownika (ruch mobilny).

użycie Google Analytics

Cennych informacji dostarczają Ci również kolejne pozycje w menu „Odbiorcy”:

  • Dane demograficzne – wiek i płeć odwiedzających.
  • Zainteresowania – m.in. kategorie podobieństwa (podział na style życia użytkowników) i segmenty na rynku (podział ze względu na zainteresowania zakupem produktu).
  • Zachowanie – możesz sprawdzić m.in. to, czy częściej Twoją witrynę odwiedzają osoby nowe, czy powracające.
  • Technologia – z tej zakładki dowiesz się tego, z jakiej przeglądarki i systemu operacyjnego korzystają internauci.
  • Ruch mobilny – dane dotyczące urządzeń mobilnych, których używają użytkownicy Twojej strony.

ruch mobilny google analytics

Jak możesz wykorzystać informacje o odbiorcach?

Jeśli wielu użytkowników strony jest obcojęzycznych, to wówczas warto pomyśleć o wprowadzeniu nowych wersji językowych witryny. Zdobyta wiedza pomoże Ci również w targetowaniu kampanii – jeżeli znasz swoją grupę docelową, to jesteś w stanie lepiej dopasować działania do odbiorców.

Warto również sprawdzić, czy witryna prawidłowo wyświetla się użytkownikom, którzy korzystają z niej przy różnych rozdzielczościach. Wysoki współczynnik odrzuceń w przypadku danej rozdzielczości może wskazywać na nieprawidłowości.

2. Skąd trafiają do Ciebie internauci?

Kolejnych cennych informacji dostarczy Ci opcja „Pozyskiwanie”, którą znajdziesz w menu po lewej stronie.

Google Analytics pozyskiwanie

Po kliknięciu w „Przegląd” zyskasz pewność, ilu użytkowników w danym czasie trafiło na Twoją stronę w zależności od źródła. Dowiesz się również, ile czasu średnio spędzali oni na stronie i ile wynosił wskaźnik odrzuceń.

google analytics przegląd

Organic Search to odwiedziny z wyników organicznych, Direct – odwiedziny bezpośrednio po wpisaniu danego adresu w przeglądarce, Social – wejścia z serwisów społecznościowych, a Referral – wejścia po kliknięciu linka do naszej witryny na innej stronie. Szczegółowe dane o poszczególnych źródłach ruchu znajdziesz w zakładce „Kanały”. W pozycji „Źródło/medium” zobaczysz, które medium przyniosło największy ruch i otrzymasz również wiele innych informacji.

źródło i medium google analytics

Konto Analytics warto połączyć z Google Ads. Dzięki temu będziesz mógł wyświetlać w panelu Analytics informacje z Google Ads, importować dane i cele z Analytics na konto Google Ads czy też korzystać z funkcji udoskonalonego remarketingu.

Konto Analytics możesz również połączyć z Google Search Console. Dzięki temu w panelu Analytics zobaczysz m.in., po jakich zapytaniach użytkownicy trafiali na Twoją stronę z Google, na jakie strony serwisu wchodzili, jaka była średnia pozycja na daną frazę i ile wynosił CTR.

Dlaczego te informacje są tak potrzebne? Przede wszystkim możesz na ich podstawie ocenić skuteczność działań marketingowych. Zainwestowałeś w kampanię w serwisach społecznościowych – czy przełożyła się ona na ruch na stronie? A jeśli tak, to jaka była skuteczność tego ruchu? Możesz również analizować, w przypadku którego medium wskaźnik odrzuceń jest najniższy i bardziej zainwestować w takie źródło. Wygodę stanowi to, że w jednym panelu możesz mieć dane z Google Search Console i Google Ads.

Zwiększymy ruch na Twojej stronie! Delante

3. Z której podstrony użytkownicy wychodzą bez podjęcia żadnej akcji?

Wybierz „Zachowanie”, a następnie „Zawartość witryny” i dalej „Wszystkie strony”.

zachowanie google analytics

Wyświetli Ci się wówczas lista stron Twojego serwisu wraz ze szczegółowymi informacjami na temat tego, jak wyglądają odwiedziny na nich. Możesz je posegregować m.in. od najwyższego wskaźnika odrzuceń. Zwróć szczególną uwagę na te strony, w przypadku których wynik odbiega od normy. Zapoznaj się z treścią podstron, na których wskaźnik odrzuceń jest wysoki i na których jest stosunkowo niski. Wyciągnij wnioski. Jakie działania zastosowałeś na tej podstronie, na której bounce rate jest niski, że osiągnąłeś taki wynik?

Spróbuj wprowadzić zmiany tam, gdzie wskaźnik odrzuceń jest wysoki. Być może wystarczy umieścić w treści artykułu odnośniki do innych treści w serwisie, które mogą zainteresować tego internautę? Warto testować możliwe rozwiązania, gdyż pozostanie na stronie zwiększa szansę na to, że użytkownik stanie się Twoim klientem. Dowiedz się więcej o tym, jak zmniejszyć bounce rate w sklepie.

bounce rate google analytics

4. Jak wygląda ścieżka klienta przed dokonaniem konwersji?

Idealny scenariusz to taki, w którym użytkownik trafia na Twoją stronę WWW, zapoznaje się z ofertą, a następnie składa zamówienie na usługi czy produkty. Niestety, nie zdarza się to tak często, co jednak nie zmienia faktu, że powinieneś dążyć do osiągnięcia jak najwyższej konwersji. W poprawie wyników może Ci pomóc Google Analytics. W jaki sposób? Na początek wybierz z menu po lewej stronie „Konwersje”, a następnie „Cele”.

konwersje google analytics

Jeśli jeszcze nigdy nie wyznaczałeś celów, to zobaczysz następujący komunikat:

google analytics cele

Zatem kliknij „Wyznacz cele” i naciśnij czerwony button „+Cel”.

cele google analytics

Wybierz, jakie cele chcesz zrealizować. Możesz zdecydować się na jeden z gotowych szablonów albo stworzyć własny, niestandardowy. Na początku przetestuj dostępne rozwiązania. Kliknij np. „Zakup towaru” i opisz szczegóły celu.

google analytics cele

Możesz wybrać m.in. miejsce docelowe, czyli podać, jaka strona wyświetli się użytkownikowi, który dokona zakupu, np. „dziękujemy.html”.

szczegóły celu google analytics

Trzeba jedynie kliknąć „Zapisz” i przetestować, czy wszystko dobrze zrobiłeś. Wystarczy, że po prostu sam zrealizujesz cel. Sprawdź, czy w raporcie pojawiły się dane na ten temat. Możesz to zrobić, wybierając „Konwersje”, a dalej „Cele” i „Przegląd”. Możesz zdecydować, czy chcesz widzieć dane wszystkich celów, czy konkretnego.

Możesz także zweryfikować ścieżkę konwersji – sięgnij do raportu „Ścieżki wielokanałowe”. Tam znajdziesz „Najważniejsze ścieżki konwersji”. Dowiedz się, które z nich są najczęściej uczęszczane. Co ważne, widnieje tam zapis całej ścieżki, od pierwszego wejścia na stronę do wykonania celu. Natomiast z raportu „Długość ścieżki” dowiesz się, jak wiele punktów odwiedził użytkowników przed dokonaniem konwersji.

5. Które podstrony są najczęściej pierwszą stroną, którą odwiedzają użytkownicy?

Tę informację uzyskasz, wybierając „Zachowanie”, następnie „Przegląd”, dalej „Zawartość witryny” i „Strony docelowe”.

strony docelowe google analytics

Z raportu dowiesz się, od jakich podstron użytkownicy zaczynają wizytę w Twojej witrynie. Co da Ci ta wiedza? To właśnie tym podstronom powinieneś poświęcić szczególnie wiele uwagi, żeby zatrzymać użytkownika na witrynie. Jeśli ta część serwisu nie będzie dopracowana i zawiedzie internautę, to prawdopodobnie opuści on stronę. Wysoki wskaźnik odrzuceń oznacza, że jest nad czym popracować.

6. Czego użytkownicy szukają w Twojej witrynie?

W przypadku prawie każdego serwisu możesz sprawdzić, jakie treści chcieli poznać użytkownicy, korzystając z wewnętrznej wyszukiwarki. Jak to zrobić? Informacje na ten temat znajdziesz w „Zachowanie”, dalej „Wyszukiwanie w witrynie” i następnie „Przegląd”.

Żeby jednak pojawiły się tam dane, najpierw musisz skonfigurować raport. W jaki sposób? Wybierz „Administracja” i „Ustawienia widoku”. Włącz „Śledzenie użytkowania w witrynie”. Wprowadź odpowiedni parametr wyszukiwania. Skąd go wziąć? Wejdź na swoją stronę i skorzystaj z wyszukiwarki. Następnie zobacz, jaki jest adres strony, na której wyświetliły się rezultaty szukania. Parametr, którego potrzebujesz, to znak między „?” a „=”. Poniżej jest to „s”, ale równie dobrze może być to „query” czy inne słowo.

wyszukiwanie w witrynie google analytics

Zatem efektem konfiguracji powinny być następujące zmiany:

konfiguracja wyszukiwania w witrynie

Kliknij „Zapisz”. Po kilku godzinach czy dniach wróć do raportu „Wyszukiwanie w witrynie” i sprawdź, jakie znajdziesz tam dane. Jak wykorzystać te informacje? Możliwe, że użytkownicy potrzebują czegoś, czego nie masz w witrynie. Skoro tego nie znaleźli, to prawdopodobnie ją opuścili. Zatem powinieneś dostarczyć na stronę odpowiedni produkt czy content, żeby zatrzymać na niej potencjalnego klienta.

7.  Jaka kampania w social mediach wygenerowała najbardziej wartościowy ruch?

Jeśli inwestujesz w jakąkolwiek promocję, to zależy Ci na jak największej skuteczności działań. Tylko jak ocenić, która akcja przyniosła najlepsze efekty? W tym również pomoże Ci Google Analytics. Żeby uzyskać wiedzę z tego zakresu, skorzystaj z parametrów UTM, które dodasz do adresów URL. Kiedy użytkownik kliknie link z parametrem UTM, to GA zapisze dane na ten temat. Możesz użyć 5 tagów UTM, takich jak:

  • utm_campaign – nazwa kampanii, np. http://adrestrony.pl/? utm_campaign=jakasakcja,
  • utm_source – źródło, np. http://adrestrony.pl/?utm_source=instagram,
  • utm_medium – do grupowania źródeł, np. http://adrestrony.pl/?utm_medium=refferal,
  • utm_content – do monitorowania określonej części kampanii, która pochodzi z danego miejsca docelowego,
  • utm_term – pozwala śledzić płatne wyniki wyszukiwania oparte na słowach kluczowych.

UTM-y możesz łączyć i wtedy URL może być np. następujący: http://twojastrona.pl/?utm_source=instagram&utm_medium=social&utm_campaign=jakasakcja.

Do łatwego przygotowania tych URL-i możesz skorzystać z narzędzia Campaign URL Builder. Następnie takiego linka możesz używać w prowadzonej kampanii, żeby mierzyć jej skuteczność.

Aby później zapoznać się z zebranymi danymi, zaloguj się na konto GA, wybierz „Pozyskiwanie”, a następnie „Przegląd”. Na tej podstawie możesz wyciągnąć wnioski na temat efektywności prowadzonych działań – dowiesz się, w którą warto zainwestować więcej środków, a która wymaga wprowadzenia zmian.

8. Które CTA jest najskuteczniejsze?

Prawdopodobnie korzystasz na Twojej stronie z CTA, tylko czy testujesz ich skuteczność? Masz pewność, że dana treść czy button jest najlepszym rozwiązaniem w danym miejscu na stronie? Również i w tym przypadku z pomocą przychodzi GA. Wybierz „Zachowanie”, a następnie „Zdarzenia”. Żeby jednak zobaczyć tam dane, najpierw musisz ustalić, jakie zdarzenia chcesz mierzyć.

Do kodu html każdego elementu, który chcesz mierzyć, musisz dodać zdarzenie ga (‘send’, ‘event’, [Kategoria], [Akcja], [Etykieta], [Wartość]). Kategoria i akcja to parametry obowiązkowe, a 2 pozostałe są opcjonalne. Kategorią oznacz grupę obiektów, które chcesz śledzić. Akcja ma określać czynność, jaką wykonał użytkownik. Etykieta dokładniej charakteryzuje dane wydarzenie, a wartość – określa wagę danego zdarzenia.

Teraz dodaj odpowiedni kod do CTA. Załóżmy, że Twój kod wygląda następująco:

<a href=”http://www.twojastrona.pl/oferta/”>Kliknij tutaj!</a>

Po dodaniu kodu zdarzenia będzie on następujący:

<a onClick=”ga(‚send’, ‚event’, ‚Oferta’, ‚Kliknięcie’, ‚Link1, 10);” href=” http://www.twojastrona.pl/oferta/”>Kliknij tutaj!</a>

Pozycje „Link1” i „10” nie są konieczne. Po dodaniu tego kodu na stronę wróć za jakiś czas do GA. Kliknij „Zachowanie”, „Zdarzenia”, a następnie „Przegląd”. Powinieneś tam znaleźć informacje o tym, ile razy kliknięto dane CTA. Po pewnym okresie możesz je zmienić na inne i sprawdzić, które było skuteczniejsze.

Jak widzisz, GA daje Ci bardzo duże możliwości pod względem analizy danych. Korzystaj z nich, żeby wyciągać wnioski i prowadzić coraz skuteczniejsze kampanie marketingowe.

FAQ

Tak, możesz z niego korzystać bezpłatnie bez względu na to, czy prowadzisz witrynę hobbystycznie, czy też posiadasz sklep bądź stronę firmową. Jest to najpopularniejsze narzędzie analityczne dla właścicieli serwisów WWW, które zapewnia ogromne wsparcie w działaniach marketingowych.

Zdecydowanie tak. Dzięki temu ważne dane z tych trzech systemów masz w jednym. Nie musisz się między nimi przełączać, ale też pamiętaj, że w GA pojawiają się jedynie wybrane informacje z Google Ads i Search Console.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Fajny poradnik! Ja nie wyobrażam sobie już codziennej pracy bez GA i mam wrażenie, że co rusz odkrywam w nim coś nowego 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej