Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Masz blog firmowy i chcesz tworzyć treści, które zainteresują internautów? Tylko skąd masz wiedzieć, czy dany content odpowiada na ich potrzeby? Do oceny możesz wykorzystać liczne narzędzia, dzięki którym sprawdzisz, czego użytkownicy Google szukają w sieci. Pomogą Ci one również upewnić się, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem na stronach konkurencji.

Ostatnio na naszym blogu: Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Spis treści:

Skąd brać tematy na bloga? 7 przydatnych narzędzi

Zastanawiasz się, jakie artykuły przyciągną uwagę internautów? Chcesz zainteresować ich swoją ofertą, ale nie wiesz, skąd wziąć tematy na bloga?  Doskonale znasz swój biznes, więc na pewno masz pojęcie o tym, jakie pytania nurtują potencjalnych klientów. Możesz rozwiać ich wszystkie wątpliwości na swoim blogu.

Tworząc content, powinieneś skupić się przede wszystkim na odbiorcy, jednak możesz zwielokrotnić liczbę internautów, którzy zapoznają się z daną treścią, jeśli wykorzystasz do tego odpowiednie słowa kluczowe.

Pomogą Ci w tym liczna narzędzia, dzięki którym dowiesz się, jakie tematy interesują Twoich użytkowników.

1. Ubersuggest

Narzędzie, które znajdziesz pod adresem Ubersuggest.io korzysta ze słów kluczowych, które pojawiają się w ramach automatycznego uzupełniania w wyszukiwarce Google. Kiedy zaczynasz wpisywać, czego szukasz, to wówczas wyskakują Ci pewne propozycje. Na tym właśnie bazuje Ubersuggest.

Jak z niego skorzystać? Po wejściu na stronę, wpisz interesującą Cię domenę lub słowo kluczowe. Wybierz również odpowiedni język. Jeśli podałeś adres strony WWW, to wówczas zobaczysz m.in., jakie frazy przynoszą stronie największy ruch. Warto sprawdzić w ten sposób przede wszystkim blogi konkurencji.

Wyświetli Ci się również, ile wynosi estymowany ruch miesięczny w przypadku danej frazy. Na tej podstawie możesz przygotować tematy na bloga. W wersji darmowej narzędzie nie pokazuje danych dla wszystkich fraz, ale to nie jest problem – sprawdź listę propozycji, a na pewno wśród nich znajdziesz tematy, które okażą się cenne dla użytkowników.

ubersuggest a tematy na bloga

Drugim sposobem na skorzystanie z tego narzędzia jest wpisanie w polu wyszukiwania słowa kluczowego, które Cię interesuje. Wówczas zobaczysz, jakie frazy warto wykorzystać w tekstach blogowych.

Niżej widnieją również „content ideas”, czyli przykładowe artykuły związane z danym słowem kluczowym. Znajduje się tam także informacja o estymowanym ruchu, jak i „keywords”, czyli frazy, na które widoczny jest dany artykuł. To również może być sugestia do nowych tematów na blog, a także do tego, jakie frazy powinieneś uwzględnić w danej treści.

ubsersuggest a wyszukiwanie tematów na bloga

Jeśli potrzebujesz uzyskać dostęp do pełnych danych tego narzędzia, to możesz się zdecydować na 7dniowy, darmowy test. Opłata miesięczna wynosi w przypadku najtańszego pakietu 59 zł.

2. AnswerThePublic

Kolejnym narzędziem, które może się znakomicie sprawdzić w przypadku poszukiwania tematów na blog jest AnswerThePublic. Po wejściu na stronę, w polu wyszukiwania, wpisz najlepiej jedno lub dwa słowa. Wybierz kraj i język, a następnie kliknij „Search”.

answerthepublic a tematy na bloga

Narzędzie to w dosyć specyficzny sposób prezentuje wyniki. Po wyszukaniu danego słowa kluczowego otrzymasz okrąg stworzony z long taili, tzn. gotowe tematy artykułów. Zerknij poniżej. Przykładowe propozycje to:

  • Dlaczego samochody elektryczne są drogie?
  • Gdzie samochodem do Chorwacji?
  • Które samochody kradną najczęściej?

Zwróć uwagę na to, że fraza kluczowa jest umieszczona w pytaniach zaczynających się od „gdzie”, „który”, „jak” i w innych.

wyszukiwanie tematów blogowych w answerthepublic

Przewiń stronę na dół, a zobaczysz posegregowaną alfabetycznie listę proponowanych fraz. Minusem tego narzędzia jest to, że nie podaje ono wolumenu słów kluczowych. Jednak przed rozpoczęciem pisania możesz to sprawdzić np. w Google Keyword Planner.

narzędzia do wyszukiwania tematów na bloga

3. Keywordtool.io

Keywordtool.io to kolejne ciekawe narzędzie, z którego możesz korzystać za darmo, ale w ograniczonym zakresie. W tym przypadku Twoje zadanie również polega na wprowadzeniu słowa kluczowego i wyborze frazy.

keywordtool tematy na bloga

W efekcie otrzymasz propozycje wielu tematów, ale nie poznasz danych dotyczących liczby wyszukiwań. To wymaga już skorzystania z płatnej wersji rozwiązania. Najtańszy pakiet kosztuje 69 dol. miesięcznie. Jeśli uznasz, że udaje Ci się za pomocą tego narzędzia uzyskać wiele cennych informacji, to warto byś skorzystał z wersji PRO.

keywordtool wyszukiwanie tematów blogowych

Po lewej stronie wyników zobaczysz funkcję „Filter results”, dzięki której możesz ograniczyć rezultaty wyłącznie do takich, które zawierają dane słowo kluczowe. Po wpisaniu „w Polsce” pojawiły się frazy:

wyszukiwanie tematów w keywordtool

Ważną opcją jest także „Negative keywords”. Dzięki niej możesz wykluczyć z rezultatów te, które zawierają dane słowo. Wpisanie „w Polsce” dało następujące wyniki:

narzędzie do tematów na bloga keywordtool

Narzędzie to, tak jak Ubersuggest, bazuje na frazach, które wyświetlają się, kiedy zaczynasz wpisywać dane słowo w polu wyszukiwania w Google, ale także w YouTube czy Bing.

4. Senuto

To jedno z najpopularniejszych polskich narzędzi. Dzięki niemu dowiesz się, na jakie frazy pozycjonuje się Twoja konkurencja i możesz te dane wykorzystać do opracowania tytułów artykułów. Wpisz domenę, którą chcesz analizować, a następnie przejdź do bloku „Kluczowe frazy”. W ten sposób uzyskasz wiele cennych informacji.

Wśród tych danych znajdziesz frazy, które powodowały najwięcej wejść na daną stronę. Możesz przygotować tematy na blog, bazując na tych słowach. Np. w przypadku „kwota wolna od podatku” dobrym wyborem może być napisanie artykułu „Kwota wolna od podatku w 2021 roku”.

senuto a wyszukiwanie tematów na bloga

Jeszcze więcej danych otrzymasz, kiedy klikniesz lupkę obok danej frazy. Wtedy zobaczysz już konkretne propozycje tematów wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań.

senuto tematy na bloga

5. Semstorm

Kolejne znane polskie narzędzie, które pomoże Ci w tworzeniu treści na blog. Zacznij od sprawdzenia konkurencji. Podaj adres interesującej Cię witryny, a następnie z menu SEO wybierz „Strony”. Uzyskasz listę podstron serwisu, które według tego narzędzia generują największy ruch. Następnie kliknij dany link, a wtedy dostaniesz informacje o tym, na jakie frazy widoczny jest dany URL i jaki osiąga dzięki temu ruch. To już cenne dane odnośnie do tego, jak powinieneś sformułować temat i jakie frazy w nim wykorzystać.

semstorm a wyszukiwanie tematów blogowych

Przydatna jest także opcja „Słowa kluczowe”, która znajduje się po lewej stronie. Po wpisaniu danej frazy otrzymasz mnóstwo propozycji jej użycia. Będą to słowa z przyimkami, pytania i nie tylko. Minusem jest to, że nie ma tam wolumenu wyszukiwań, ale w razie potrzeby możesz uzyskać te dane z innych narzędzi.

skąd brać tematy na bloga

6. Keyword Planner

Kolejnym popularnym rozwiązaniem wykorzystywanym do szukania tematów na bloga jest Keyword Planner, czyli narzędzie, z którego możesz korzystać po zalogowaniu się do Google Ads. Z menu „Narzędzia” wybierz „Planer słów kluczowych”. Po wpisaniu w polu wyszukiwania np. „fotowoltaika”, zobaczysz słowa kluczowe i średnią miesięczną liczbę ich wyszukiwań. Liczba propozycji wynosi ponad 1 700.

keyword planner wyszukiwanie tematów blog

Na tej podstawie możesz zdecydować, że przygotujesz artykuły na takie tematy jak:

  • Jak łączyć panele fotowoltaiczne?
  • Instalacja fotowoltaiczna na gruncie
  • Jak myć panele fotowoltaiczne?

Oczywiście dowiesz się również, jakich słów warto użyć w treści artykułu. Z Google Ads możesz korzystać za darmo – wystarczy, że masz dodaną kampanię. Nie musisz mieć środków na koncie tego systemu.

7. SEMrush

To bardzo cenione narzędzie, które oferuje sporo możliwości. W pole szukania możesz wprowadzić adres domeny, słowo kluczowe lub konkretny URL, tj. adres podstrony.

Żeby jednak uzyskać jakiekolwiek dane, musisz się najpierw zalogować np. kontem Google. Wtedy od razu dostaniesz propozycję zakupu jednego z pakietów. Cena za plan PRO wynosi 119,95 dol. za miesiąc. Kliknij „Skip trial”, to wtedy zobaczysz wyniki dla Twojego zapytania. Dla frazy „gdzie na wakacje” pojawiły się następujące rezultaty:

semrush wyszukiwanie tematów na bloga

W SEMrush widzisz już gotowe tematy wpisów na blog wraz z wolumenem wyszukiwań. Liczba danych, które zobaczysz za darmo jest ograniczona – więcej możesz dowiedzieć się dopiero, jeśli zdecydujesz się na 7-dniowy trial lub płaty pakiet.

Gdzie jeszcze szukać tematów na blog?

Inspiracją do wyboru tematów mogą być nie tylko narzędzia, ale również inne źródła. Możesz do tego celu wykorzystać:

  • Komentarze użytkowników na blogu – być może zasugerowali Ci, żebyś wypowiedział się na dany temat?
  • Grupy tematyczne na Facebooku – internauci często pytają na FB lub w innym serwisie społecznościowym o daną kwestię? Zatem napisz artykuł, w którym wytłumaczysz dane zagadnienie. Później w odpowiedziach na FB możesz dodawać link do Twojego wpisu, z którego dowiedzą się więcej.
  • Zapytania od użytkowników/klientów – dostajesz pytania, które często się powtarzają? Odpowiedz na nie, tworząc wpis na blogu.
  • Informacje na stronie konkurencji – zobacz, o czym piszą na blogu i opracuj jeszcze lepsze materiały!
  • Aktualne wydarzenia – w Twojej branży dzieje się coś, co wszystkich interesuje? Zatem napisz o tym artykuł.
  • Fora – sprawdź, które tematy związane z Twoją branżą cieszą się największym zainteresowaniem i przygotuj na ten temat wartościowy content.

Jak widzisz, istnieje wiele źródeł tematów na blog firmowy. Warto analizować wszystkie, gdyż dzięki temu możesz uzyskać lepsze efekty.

Optymalizacja treści wpisów

Masz już słowa kluczowe i tematy na blog, ale musisz jeszcze wiedzieć, jak z nich korzystać. Nie zapominaj o tym, że wpisy powinno się dobrze czytać, muszą być merytoryczne dla odbiorcy. Kiedy już masz gotowy content, to staraj się go optymalizować, przestrzegając następujących zasad:

  • Najważniejsze słowo kluczowe umieść w <title> wpisu, najlepiej na samym początku.
  • To samo słowo wykorzystaj również w nagłówku H1 i pierwszych 50-100 wyrazach artykułu.
  • Pobocznych słów kluczowych staraj się użyć w nagłówkach H2, meta description, opisach alternatywnych i w treści akapitów.
  • Zachowaj odpowiednią strukturę nagłówków (jeśli np. nie użyłeś we wpisie nagłówka H3, nie sięgaj po nagłówek H4). Najczęściej stosuje się nagłówki od H1 do H3 – nagłówek niższego rzędu (np. H3) traktuj jako pogłębienie sekcji z nagłówka wyższego rzędu (np. H2).
  • Treść ważną dla użytkownika oznacz we wpisie, korzystając ze znaczników <b> lub <i>, a istotną dla wyszukiwarki za pomocą <b> lub <em>.
  • Jeśli w artykule umieszczasz zdjęcia, to niech ich nazwa zawiera słowo kluczowe oddzielone myślnikami. Nie zapominaj również o uzupełnienie opisu alternatywnego.

FAQ

Im częściej dostarczysz wartościowe treści, tym lepiej – ważne, żeby content pojawiał się w miarę regularnie. Nie twórz jednak materiałów hurtowo – pamiętaj o ich jakości. Możesz przyzwyczaić odbiorców do tego, że publikujesz np. we wtorek i czwartek, żeby wtedy odwiedzali Twój blog, albo informować ich o nowym contencie, wysyłając newsletter.

To zależy od wielu czynników, m.in. od autorytetu Twojej domeny, wewnętrznego linkowania na stronie i nie tylko. Jeśli chcesz przyśpieszyć moment zindeksowania wpisu przez Google, to niech link do niego pojawi się na stronie głównej serwisu. Możesz również skorzystać z Google Search Console. Dodaj dany link w polu „Sprawdź dowolny URL w…”, a następnie kliknij „Poproś o zindeksowanie”.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (3)
    1. mi do tej pory dobrze sprawdzał się ubersuggest, ale chętnie przetestuję też któreś z wymienionych tu narzędzi, może znajdę dla siebie nową perełkę 🙂

      1. Ja z kolei nie miałem jeszcze do czynienia z Ubersuggest, ale chyba się skuszę. Super, że umożliwiają opcję darmowego testu wersji płatnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej