Spis treści:
- Skąd brać tematy na bloga? 7 przydatnych narzędzi
- Gdzie jeszcze szukać tematów na blog?
- Optymalizacja treści wpisów
Skąd brać tematy na bloga? 7 przydatnych narzędzi
Zastanawiasz się, jakie artykuły przyciągną uwagę internautów? Chcesz zainteresować ich swoją ofertą, ale nie wiesz, skąd wziąć tematy na bloga? Doskonale znasz swój biznes, więc na pewno masz pojęcie o tym, jakie pytania nurtują potencjalnych klientów. Możesz rozwiać ich wszystkie wątpliwości na swoim blogu.
Tworząc content, powinieneś skupić się przede wszystkim na odbiorcy, jednak możesz zwielokrotnić liczbę internautów, którzy zapoznają się z daną treścią, jeśli wykorzystasz do tego odpowiednie słowa kluczowe.
Pomogą Ci w tym liczna narzędzia, dzięki którym dowiesz się, jakie tematy interesują Twoich użytkowników.
1. Ubersuggest
Narzędzie, które znajdziesz pod adresem Ubersuggest.io korzysta ze słów kluczowych, które pojawiają się w ramach automatycznego uzupełniania w wyszukiwarce Google. Kiedy zaczynasz wpisywać, czego szukasz, to wówczas wyskakują Ci pewne propozycje. Na tym właśnie bazuje Ubersuggest.
Jak z niego skorzystać? Po wejściu na stronę, wpisz interesującą Cię domenę lub słowo kluczowe. Wybierz również odpowiedni język. Jeśli podałeś adres strony WWW, to wówczas zobaczysz m.in., jakie frazy przynoszą stronie największy ruch. Warto sprawdzić w ten sposób przede wszystkim blogi konkurencji.
Wyświetli Ci się również, ile wynosi estymowany ruch miesięczny w przypadku danej frazy. Na tej podstawie możesz przygotować tematy na bloga. W wersji darmowej narzędzie nie pokazuje danych dla wszystkich fraz, ale to nie jest problem – sprawdź listę propozycji, a na pewno wśród nich znajdziesz tematy, które okażą się cenne dla użytkowników.
Drugim sposobem na skorzystanie z tego narzędzia jest wpisanie w polu wyszukiwania słowa kluczowego, które Cię interesuje. Wówczas zobaczysz, jakie frazy warto wykorzystać w tekstach blogowych.
Niżej widnieją również „content ideas”, czyli przykładowe artykuły związane z danym słowem kluczowym. Znajduje się tam także informacja o estymowanym ruchu, jak i „keywords”, czyli frazy, na które widoczny jest dany artykuł. To również może być sugestia do nowych tematów na blog, a także do tego, jakie frazy powinieneś uwzględnić w danej treści.
Jeśli potrzebujesz uzyskać dostęp do pełnych danych tego narzędzia, to możesz się zdecydować na 7dniowy, darmowy test. Opłata miesięczna wynosi w przypadku najtańszego pakietu 59 zł.
2. AnswerThePublic
Kolejnym narzędziem, które może się znakomicie sprawdzić w przypadku poszukiwania tematów na blog jest AnswerThePublic. Po wejściu na stronę, w polu wyszukiwania, wpisz najlepiej jedno lub dwa słowa. Wybierz kraj i język, a następnie kliknij „Search”.
Narzędzie to w dosyć specyficzny sposób prezentuje wyniki. Po wyszukaniu danego słowa kluczowego otrzymasz okrąg stworzony z long taili, tzn. gotowe tematy artykułów. Zerknij poniżej. Przykładowe propozycje to:
- Dlaczego samochody elektryczne są drogie?
- Gdzie samochodem do Chorwacji?
- Które samochody kradną najczęściej?
Zwróć uwagę na to, że fraza kluczowa jest umieszczona w pytaniach zaczynających się od „gdzie”, „który”, „jak” i w innych.
Przewiń stronę na dół, a zobaczysz posegregowaną alfabetycznie listę proponowanych fraz. Minusem tego narzędzia jest to, że nie podaje ono wolumenu słów kluczowych. Jednak przed rozpoczęciem pisania możesz to sprawdzić np. w Google Keyword Planner.
3. Keywordtool.io
Keywordtool.io to kolejne ciekawe narzędzie, z którego możesz korzystać za darmo, ale w ograniczonym zakresie. W tym przypadku Twoje zadanie również polega na wprowadzeniu słowa kluczowego i wyborze frazy.
W efekcie otrzymasz propozycje wielu tematów, ale nie poznasz danych dotyczących liczby wyszukiwań. To wymaga już skorzystania z płatnej wersji rozwiązania. Najtańszy pakiet kosztuje 69 dol. miesięcznie. Jeśli uznasz, że udaje Ci się za pomocą tego narzędzia uzyskać wiele cennych informacji, to warto byś skorzystał z wersji PRO.
Po lewej stronie wyników zobaczysz funkcję „Filter results”, dzięki której możesz ograniczyć rezultaty wyłącznie do takich, które zawierają dane słowo kluczowe. Po wpisaniu „w Polsce” pojawiły się frazy:
Ważną opcją jest także „Negative keywords”. Dzięki niej możesz wykluczyć z rezultatów te, które zawierają dane słowo. Wpisanie „w Polsce” dało następujące wyniki:
Narzędzie to, tak jak Ubersuggest, bazuje na frazach, które wyświetlają się, kiedy zaczynasz wpisywać dane słowo w polu wyszukiwania w Google, ale także w YouTube czy Bing.
4. Senuto
To jedno z najpopularniejszych polskich narzędzi. Dzięki niemu dowiesz się, na jakie frazy pozycjonuje się Twoja konkurencja i możesz te dane wykorzystać do opracowania tytułów artykułów. Wpisz domenę, którą chcesz analizować, a następnie przejdź do bloku „Kluczowe frazy”. W ten sposób uzyskasz wiele cennych informacji.
Wśród tych danych znajdziesz frazy, które powodowały najwięcej wejść na daną stronę. Możesz przygotować tematy na blog, bazując na tych słowach. Np. w przypadku „kwota wolna od podatku” dobrym wyborem może być napisanie artykułu „Kwota wolna od podatku w 2021 roku”.
Jeszcze więcej danych otrzymasz, kiedy klikniesz lupkę obok danej frazy. Wtedy zobaczysz już konkretne propozycje tematów wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań.
5. Semstorm
Kolejne znane polskie narzędzie, które pomoże Ci w tworzeniu treści na blog. Zacznij od sprawdzenia konkurencji. Podaj adres interesującej Cię witryny, a następnie z menu SEO wybierz „Strony”. Uzyskasz listę podstron serwisu, które według tego narzędzia generują największy ruch. Następnie kliknij dany link, a wtedy dostaniesz informacje o tym, na jakie frazy widoczny jest dany URL i jaki osiąga dzięki temu ruch. To już cenne dane odnośnie do tego, jak powinieneś sformułować temat i jakie frazy w nim wykorzystać.
Przydatna jest także opcja „Słowa kluczowe”, która znajduje się po lewej stronie. Po wpisaniu danej frazy otrzymasz mnóstwo propozycji jej użycia. Będą to słowa z przyimkami, pytania i nie tylko. Minusem jest to, że nie ma tam wolumenu wyszukiwań, ale w razie potrzeby możesz uzyskać te dane z innych narzędzi.
6. Keyword Planner
Kolejnym popularnym rozwiązaniem wykorzystywanym do szukania tematów na bloga jest Keyword Planner, czyli narzędzie, z którego możesz korzystać po zalogowaniu się do Google Ads. Z menu „Narzędzia” wybierz „Planer słów kluczowych”. Po wpisaniu w polu wyszukiwania np. „fotowoltaika”, zobaczysz słowa kluczowe i średnią miesięczną liczbę ich wyszukiwań. Liczba propozycji wynosi ponad 1 700.
Na tej podstawie możesz zdecydować, że przygotujesz artykuły na takie tematy jak:
- Jak łączyć panele fotowoltaiczne?
- Instalacja fotowoltaiczna na gruncie
- Jak myć panele fotowoltaiczne?
Oczywiście dowiesz się również, jakich słów warto użyć w treści artykułu. Z Google Ads możesz korzystać za darmo – wystarczy, że masz dodaną kampanię. Nie musisz mieć środków na koncie tego systemu.
7. SEMrush
To bardzo cenione narzędzie, które oferuje sporo możliwości. W pole szukania możesz wprowadzić adres domeny, słowo kluczowe lub konkretny URL, tj. adres podstrony.
Żeby jednak uzyskać jakiekolwiek dane, musisz się najpierw zalogować np. kontem Google. Wtedy od razu dostaniesz propozycję zakupu jednego z pakietów. Cena za plan PRO wynosi 119,95 dol. za miesiąc. Kliknij „Skip trial”, to wtedy zobaczysz wyniki dla Twojego zapytania. Dla frazy „gdzie na wakacje” pojawiły się następujące rezultaty:
W SEMrush widzisz już gotowe tematy wpisów na blog wraz z wolumenem wyszukiwań. Liczba danych, które zobaczysz za darmo jest ograniczona – więcej możesz dowiedzieć się dopiero, jeśli zdecydujesz się na 7-dniowy trial lub płaty pakiet.
Gdzie jeszcze szukać tematów na blog?
Inspiracją do wyboru tematów mogą być nie tylko narzędzia, ale również inne źródła. Możesz do tego celu wykorzystać:
- Komentarze użytkowników na blogu – być może zasugerowali Ci, żebyś wypowiedział się na dany temat?
- Grupy tematyczne na Facebooku – internauci często pytają na FB lub w innym serwisie społecznościowym o daną kwestię? Zatem napisz artykuł, w którym wytłumaczysz dane zagadnienie. Później w odpowiedziach na FB możesz dodawać link do Twojego wpisu, z którego dowiedzą się więcej.
- Zapytania od użytkowników/klientów – dostajesz pytania, które często się powtarzają? Odpowiedz na nie, tworząc wpis na blogu.
- Informacje na stronie konkurencji – zobacz, o czym piszą na blogu i opracuj jeszcze lepsze materiały!
- Aktualne wydarzenia – w Twojej branży dzieje się coś, co wszystkich interesuje? Zatem napisz o tym artykuł.
- Fora – sprawdź, które tematy związane z Twoją branżą cieszą się największym zainteresowaniem i przygotuj na ten temat wartościowy content.
Jak widzisz, istnieje wiele źródeł tematów na blog firmowy. Warto analizować wszystkie, gdyż dzięki temu możesz uzyskać lepsze efekty.
Optymalizacja treści wpisów
Masz już słowa kluczowe i tematy na blog, ale musisz jeszcze wiedzieć, jak z nich korzystać. Nie zapominaj o tym, że wpisy powinno się dobrze czytać, muszą być merytoryczne dla odbiorcy. Kiedy już masz gotowy content, to staraj się go optymalizować, przestrzegając następujących zasad:
- Najważniejsze słowo kluczowe umieść w <title> wpisu, najlepiej na samym początku.
- To samo słowo wykorzystaj również w nagłówku H1 i pierwszych 50-100 wyrazach artykułu.
- Pobocznych słów kluczowych staraj się użyć w nagłówkach H2, meta description, opisach alternatywnych i w treści akapitów.
- Zachowaj odpowiednią strukturę nagłówków (jeśli np. nie użyłeś we wpisie nagłówka H3, nie sięgaj po nagłówek H4). Najczęściej stosuje się nagłówki od H1 do H3 – nagłówek niższego rzędu (np. H3) traktuj jako pogłębienie sekcji z nagłówka wyższego rzędu (np. H2).
- Treść ważną dla użytkownika oznacz we wpisie, korzystając ze znaczników <b> lub <i>, a istotną dla wyszukiwarki za pomocą <b> lub <em>.
- Jeśli w artykule umieszczasz zdjęcia, to niech ich nazwa zawiera słowo kluczowe oddzielone myślnikami. Nie zapominaj również o uzupełnienie opisu alternatywnego.